Hämeenkadun koulu

hämis 70-80

Muistaneeko kukaan hämiksestä Unto Lamppu -nimistä opettajaa? Toimi opettajana kyseisessä koulussa ainakin 70-80-luvuilla. Itse en ollut hänen luokallaan, mutta "käsittelyssään" kyllä kerran.

Jolla kulla muulla kokemuksia kyseisestä opettajasta?

33

4237

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kovassakin

      "käsittelyssä", kun aamulla kolmen aikaan täytyy kysellä vanhojen opettajien perään ? Taisi olla ikimuistoinen "käsittely"?

      • VIULUNIEKKA

        Uuno Lamppu ja muistoja löytyy, kaverin nimi oli Seppo samalta luokalta, minä Eki, oli laulkokeen vuoro eikä siitä tietenkään tullut hevon paskaa, no jäätiin välitunnilla Sepon kera kokeeseen. Kun minun vuoro tuli laulaa Seppo repesi huutonauruun ja taas minä Sepon laulun aikana. Lamppu uhkasi oikeasti että jollei onnistu laulut roikutte molemmat naulakossa. Paljon muutakin sattui ja tapahtui mutta se olkoon oma lukunsa se. Eki M.


      • exoppilas

        Unto Lamppu


    • jeppulistavaan

      Olin hänen luokallaan oppilaana joskus jo kauan sitten. Unto oli persoona ja annetaan rauha hänen muistolleen!

      • ex-hyvinkääläinen

        ajoi keltaisella sportti-Fiatilla.


      • öhlö
        ex-hyvinkääläinen kirjoitti:

        ajoi keltaisella sportti-Fiatilla.

        Ja nostettiin ainakin kerran naulakkoon roikkumaan.


      • kjhgf

        Unski oli rehti ukko muistan kun välitunnilla tuli kerran paini toisen jansterin kanssa niin unski tuli tuomariksi ja katsoi että peli pysyi siistinä!


    • Eienääikinä

      Älkää kukaan menkö Martin kouluun !
      Martissa on valehtelevia opettajija ja rehtori.

      • Järkyttävää Kohtelua

        Joo mullakin on kokemusta.
        Todella epäreilua kohtelua Martissa. Aivan käsittämätöntä. Opettajat valehtelevat oppilaista kaikenlaista, ja vaikka rehtori tietäisikin, että opettaja on käyttäytynyt väärin, hän ei sitä uskalla myöntää. Opettajat eivät suostu kommentoimaan sanomisiaan vanhemmille, sillä yleensä se on opettaja joka on esim. kiroillut ja haukkunut oppilaita ja syy tietenkin laitetaan oppilaan niskoille. Kaikki päätökset tehdään henkilökohtaisen mielipiteen perusteella.
        Älkää koskaan laittako lastanne sinne!!
        Minulla ei ainakaan ole mitään positiivista sanottavaa Martin Koulusta Hyvinkäällä.


      • ex-hiihtäjä
        Järkyttävää Kohtelua kirjoitti:

        Joo mullakin on kokemusta.
        Todella epäreilua kohtelua Martissa. Aivan käsittämätöntä. Opettajat valehtelevat oppilaista kaikenlaista, ja vaikka rehtori tietäisikin, että opettaja on käyttäytynyt väärin, hän ei sitä uskalla myöntää. Opettajat eivät suostu kommentoimaan sanomisiaan vanhemmille, sillä yleensä se on opettaja joka on esim. kiroillut ja haukkunut oppilaita ja syy tietenkin laitetaan oppilaan niskoille. Kaikki päätökset tehdään henkilökohtaisen mielipiteen perusteella.
        Älkää koskaan laittako lastanne sinne!!
        Minulla ei ainakaan ole mitään positiivista sanottavaa Martin Koulusta Hyvinkäällä.

        Eikös tässä nyt aloitus liittynyt Hämeenkadun kouluun ja sen opettajana toimineeseen U. Lamppuun. En ollut hänen oppilaanaan, mutta sisareni oli ja tietysti näin tämän erikoisen persoonan useasti koulun käytävillä, samoin kuin kuulin hänen metodeistaan. Naulakkoon nostamisesta eli vahva huhu aikanaan, mutta mahtaako olla totta? Lamppu oli tosi pienikasvuinen mies, mukana myös paikkakunnan musiikkielämässä, kuorotouhuja, jos oikein muistan. Ehkä mieliin painuvimpia opettajia siinä laitoksessa, jossa ensimmäiset kouluvuodet tuli vietettyä.

        Marttia varten kannattanee avata oma ketju, jos siihen liittyy noin paljon antipatioita.


      • perushakkarainen
        Järkyttävää Kohtelua kirjoitti:

        Joo mullakin on kokemusta.
        Todella epäreilua kohtelua Martissa. Aivan käsittämätöntä. Opettajat valehtelevat oppilaista kaikenlaista, ja vaikka rehtori tietäisikin, että opettaja on käyttäytynyt väärin, hän ei sitä uskalla myöntää. Opettajat eivät suostu kommentoimaan sanomisiaan vanhemmille, sillä yleensä se on opettaja joka on esim. kiroillut ja haukkunut oppilaita ja syy tietenkin laitetaan oppilaan niskoille. Kaikki päätökset tehdään henkilökohtaisen mielipiteen perusteella.
        Älkää koskaan laittako lastanne sinne!!
        Minulla ei ainakaan ole mitään positiivista sanottavaa Martin Koulusta Hyvinkäällä.

        Nimim. Järkyttävää Kohtelua: Kaikki mitä kerrot on tietenkin täyttä fakatatietoa ja oppilaat ja varsinkin heidän vanhempansa ovat mallikansalaisia, joita on kohdeltu todella väärin,

        voi helevetin, helevetti.


    • ex-hvnk

      Siellä oli myös Holopainen eli "Finni", josta sanottiin, että Finnin kaljussa on kärpästen kiitorata. Silloin 70-luvulla oli eri meininki. Muistan kun neljäs luokka alkoi niin sain kutsun johtajaopettajan (Haapakoski?) luo. Siellä sanottiin, että sinun pitäisi kerätä kamat ja mennä Aseman koluun. Kolme vuotta olin kuitenkin ollut jo Hämeenkadulla. Kyllä siinä 9-vuotiasta itketti kun ei ymmärtänyt, mistä on kyse. No onneksi asia hoitui niin, että jatkoin vielä nelosenkin ennen oppikoulua siellä. Ei taida olla siitä kaartista enää moni hengissä. Siis opettajista. Tarkkikselta muistan hurjan Olli T......sen ja romanipojan nimeltä Tenho.

      • pirunpoika

        Tuli vaan tosta mieleen eräs opettaja , sitä sanottiin hunajapupuksi koska rasvaili naamansa monta kertaa oppitunnin aikana. Olihan siellä erkoisia persoonia opettajina , mitä tulee finniin olihan tuo tiukka uskonnon opetteja. En enää muista se opettjan nimeä joka opetti musiikkia , mutta sen muistan että hän kuoli brenkkuun olihan siellä Årenberg opettajana siinä vasta oli kaikkien kauhu , muistan kun hän naama punaisena huusi luistelukentällä meille ekaluokkaisille.


    • _1972_

      Onhan näitä, itsellä muistuu omalta aikakaudeltani mieleen opettajat Mannermaa (RIP), Raiski (RIP), Tukonen (molemmat), Seuranen (RIP), Aranko, Pölönen (RIP), Sippola ym... unohtamatta tietenkään talonmies Käkelää (RIP ?).

      • ex-hiihtäjä

        Tosi kivoja nämä vanhat muistelot. Ensimmäinen opettajani Hämiksessä oli herttainen Helka Eskelinen. Sen jälkeen Ahti Raiski. Molemmista on tosi hyvät muistot, eikä minkäänlaisia traumoja. Paitsi ekalta luokalta, kun olin jostain syystä oppinut lukemaan jo nelivuotiaana, enkä halunnut ymmärtää, miksi pitäisi opetella tavaamista. Siinä taitava H.Eskelinen kesytti kurittoman tulevan hiihtäjän mennen tullen äitini tukemana. Ahti Raiskin valtakuntaa oli silloin se yläpuukoulu, Haapakosken luokka oli Hämeenkadun puoleisessa puukoulussa.

        Semmonen tarina muistuu mieleeni, kun olin vielä taapero ja sisareni mukana hänen ekan luokan pikkujouluissa. Opettaja oli muistaakseni Vuorinen tai Vuorela tai jotain sinne päin. Joka tapauksessa tämän naispuolisen kansankynttilän mies oli pukkina ja eikö perhana pukin parta syttynyt tuleen kynttilästä. Siinä tuli kamala kiire tyhjentää luokkahuone, taisi siinä palaa jotain muutakin ja ne juhlat oli siltä kertaa ohi. Pelotti ihan vietävästi ja muistan kun sisko talutti minua kädestä pitäen kotiin, niin itkuhan siinä tuli.


      • Syntynyt 1966
        ex-hiihtäjä kirjoitti:

        Tosi kivoja nämä vanhat muistelot. Ensimmäinen opettajani Hämiksessä oli herttainen Helka Eskelinen. Sen jälkeen Ahti Raiski. Molemmista on tosi hyvät muistot, eikä minkäänlaisia traumoja. Paitsi ekalta luokalta, kun olin jostain syystä oppinut lukemaan jo nelivuotiaana, enkä halunnut ymmärtää, miksi pitäisi opetella tavaamista. Siinä taitava H.Eskelinen kesytti kurittoman tulevan hiihtäjän mennen tullen äitini tukemana. Ahti Raiskin valtakuntaa oli silloin se yläpuukoulu, Haapakosken luokka oli Hämeenkadun puoleisessa puukoulussa.

        Semmonen tarina muistuu mieleeni, kun olin vielä taapero ja sisareni mukana hänen ekan luokan pikkujouluissa. Opettaja oli muistaakseni Vuorinen tai Vuorela tai jotain sinne päin. Joka tapauksessa tämän naispuolisen kansankynttilän mies oli pukkina ja eikö perhana pukin parta syttynyt tuleen kynttilästä. Siinä tuli kamala kiire tyhjentää luokkahuone, taisi siinä palaa jotain muutakin ja ne juhlat oli siltä kertaa ohi. Pelotti ihan vietävästi ja muistan kun sisko talutti minua kädestä pitäen kotiin, niin itkuhan siinä tuli.

        Taidettiin sitten olla ex-hiihtäjän kanssa samalla luokalla?!

        Helka Eskelinen sekä Ahti Raiski olivat hyviä opettajia, mitään huonoja muistoja heistä ei siis ole, lämmöllä heitä muistelen.
        Raiskin vetämällä valokuvauskerholla oppimia keinoja käytän vieläkin.

        Oliko Mannermaa nainen ja englannin kielen opettaja, entä Tukonen mitä hän opetti?


      • yläpuukoulu
        Syntynyt 1966 kirjoitti:

        Taidettiin sitten olla ex-hiihtäjän kanssa samalla luokalla?!

        Helka Eskelinen sekä Ahti Raiski olivat hyviä opettajia, mitään huonoja muistoja heistä ei siis ole, lämmöllä heitä muistelen.
        Raiskin vetämällä valokuvauskerholla oppimia keinoja käytän vieläkin.

        Oliko Mannermaa nainen ja englannin kielen opettaja, entä Tukonen mitä hän opetti?

        Mannermaa oli mies ja opetti käsittääseni vain ja ainoastaan poikien puukäsitöitä, Rouva ja Herra Tukonen molemmat olivat ala-asteen "perusopettajia" ja opettivat milloin mitäkin, Rva Tukonen oli meidän luokanvalvoja muutaman vuoden ja opetti vähän kaikkea musiikista uskontoon ym., Raiski oli hyvä tyyppi ja persoonallinen opettaja täysin positiivisessa merkityksessä, tunnit jäi hyvin mieleen.


      • ex-hiihtäjä
        Syntynyt 1966 kirjoitti:

        Taidettiin sitten olla ex-hiihtäjän kanssa samalla luokalla?!

        Helka Eskelinen sekä Ahti Raiski olivat hyviä opettajia, mitään huonoja muistoja heistä ei siis ole, lämmöllä heitä muistelen.
        Raiskin vetämällä valokuvauskerholla oppimia keinoja käytän vieläkin.

        Oliko Mannermaa nainen ja englannin kielen opettaja, entä Tukonen mitä hän opetti?

        Ex-hiihtäjä on himppasen vanhempi, mutta allekirjoittaa tuon hyvän määrittelysi noista opettajista. Raiskin ajalta vielä muistuu mieleen mammuttimainen jätepaperin keräys, jonka hän organisoi. Niillä rahoilla saatiin hommattua luokkaan telkkari, joka oli ihan luksusta siihen aikaan. Ja Eskelisestä vielä sellainen muisto, kun joku tenava oli ensimmäisen koulupäivänsä jälkeen kiiruhtanut kotiin kertomaan, että "se ope on joku leskenlehti". Aina sattuu ja tapahtuu. Hämmästelen suuresti sitä, miten tarkkaan Eskelinen muisti entiset kasvattinsa. Törmäsin tähän viehättävään persoonaan satunnaisesti kaupungilla, aina hän vanhoilla päivilläänkin tunnisti, muisti ja halusi hetken jutella.


      • voiniitäaikoja
        ex-hiihtäjä kirjoitti:

        Tosi kivoja nämä vanhat muistelot. Ensimmäinen opettajani Hämiksessä oli herttainen Helka Eskelinen. Sen jälkeen Ahti Raiski. Molemmista on tosi hyvät muistot, eikä minkäänlaisia traumoja. Paitsi ekalta luokalta, kun olin jostain syystä oppinut lukemaan jo nelivuotiaana, enkä halunnut ymmärtää, miksi pitäisi opetella tavaamista. Siinä taitava H.Eskelinen kesytti kurittoman tulevan hiihtäjän mennen tullen äitini tukemana. Ahti Raiskin valtakuntaa oli silloin se yläpuukoulu, Haapakosken luokka oli Hämeenkadun puoleisessa puukoulussa.

        Semmonen tarina muistuu mieleeni, kun olin vielä taapero ja sisareni mukana hänen ekan luokan pikkujouluissa. Opettaja oli muistaakseni Vuorinen tai Vuorela tai jotain sinne päin. Joka tapauksessa tämän naispuolisen kansankynttilän mies oli pukkina ja eikö perhana pukin parta syttynyt tuleen kynttilästä. Siinä tuli kamala kiire tyhjentää luokkahuone, taisi siinä palaa jotain muutakin ja ne juhlat oli siltä kertaa ohi. Pelotti ihan vietävästi ja muistan kun sisko talutti minua kädestä pitäen kotiin, niin itkuhan siinä tuli.

        niin,Helka oli minullakin ekat kolme vuotta siinä ihanassa puukoulussa,missä myös opettajatar asui,kirjotti todistukseen vanhanajan kirjaimin oppilaidensa nimet!


      • Anonyymi

        Nää on tuttui.. Tukonen oli mein luokanopettaja, Hannu Aranko (+) liikunnanopettaja, Pölönen kans joku ja Sippola Puukässäs..


    • Mummelo9765

      Kyllä täyttä faktaa :)

    • silakka64

      Olihan Unto Lamppu oma persoona muistaakseni, hän opetti minulle matikaa ja maan- tietoa. Aranko oli aika äreä eka luokan opettaja siloiselle villille vekaralle.
      Pölönen oli melko tiukka maikka
      Risto Haapakoski oli rehti rehtori. Hän oli 5-luokan opettajana minulle.

    • Hanski75

      Onko kenellenkään kokemus hämeenkadun koulusta? Millinen on? Tässä mietitään lastemme kouluun.....

      • 332

        Hyvinkään hämeen kadun koululla on minun käden jälkeni joita lahjoitin koululle.


    • Kuriton_kansa

      Tuttu mies "1000 w lamppu! Olin hänen oppilaanaan. Joskus ankara, mutta ei koskaan syyttä. Itse kuuluin "patalaiskojen kerhoon" ja siinäkin taisi olla syynsä. Ryhtiviat (= makailu pulpetilla) korjattiin laittamalla se metrin viivotin paidan sisään, niin a'vot johan istuttiin suorassa.

    • sukulainen

      Risto Haapakoski elää ja voi melko hyvin vielä nykyäänkin, turussa asustelee, 92 vuotias.

      • Hämiksestä

        Risto Haapakoski oli hieno ja suoraselkäinen mies.
        Muistan, kun asuivat siinä Hämeenkadun puoleisen puukoulun päädyssä, jotain kivoja muistoja tulvii mieleeni ... Sinikka Mustonen oli opettajani ja Leila Kyröjärvi (1-2 luokka).
        Kävin Hämistä 4 luokkaa ja sitten siirryin Pohjoispuiston kouluun ...
        Kiva lukea näitä juttuja täältä.
        Terveiset Risto Haapakoskelle, mikäli on elossa?
        P.S. Esko Häkkinen oli luokanvalvojani (Pohjoispuiston ylä-aste 4-5 luokka)


      • Hämiksestä
        Hämiksestä kirjoitti:

        Risto Haapakoski oli hieno ja suoraselkäinen mies.
        Muistan, kun asuivat siinä Hämeenkadun puoleisen puukoulun päädyssä, jotain kivoja muistoja tulvii mieleeni ... Sinikka Mustonen oli opettajani ja Leila Kyröjärvi (1-2 luokka).
        Kävin Hämistä 4 luokkaa ja sitten siirryin Pohjoispuiston kouluun ...
        Kiva lukea näitä juttuja täältä.
        Terveiset Risto Haapakoskelle, mikäli on elossa?
        P.S. Esko Häkkinen oli luokanvalvojani (Pohjoispuiston ylä-aste 4-5 luokka)

        ...Siis, 5-6 luokka, alkaa tuo dementia vaivaamaan ;-)) ...


    • niinsilloin

      Muistanhan minä, en tosin ollut Lampun luokalla, vaan itsensä johtaja-opettajan, jonka luokalla tuli turpaan raskaasti, hieman pahemmille pojille, olivat sota-orpoja kait kaikki, kapteenis mies nyrkillä veteli.
      Kerran näin kun Lamppu höykyytti raskaasti täysin syytöntä poika urheilukentällä, no levätkööt rauhassa.

      • niinsilloin

        Niin ja parhaimmillaan Lamppu loisti vuosina -52 - 55 elikkä silloin olin kyseisessä koulussa.


    • Ypäjäläinen

      Uusin tieto Risto Haapakoskesta: hän on nyt nukkunut pois. Hieno mies. Perhetuttavia.

    • Anonyymi

      Muistan.tiukka äjjä käytti karttakeppiä.loi munkin pulpettiin monesti.

    • Anonyymi

      Hänellä oli toinen jalka toista pitempi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      6429
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      527
      3749
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      189
      3629
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      172
      2824
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2529
    6. 290
      2278
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      24
      1613
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      110
      1502
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1449
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1230
    Aihe