Luetteko tieteisromaaneja?

Tieteiskirjallisuudesta löytää mielenkiintoisia rinnakkaismaailmoja ja vaihtoehtomaailmoja. Onko tieteis- ja fantasiakirjallisuus "evoille" mieluisampaa luettavaa kuin "kreoille", kysyn, ja vastaan itse että se tuntuu ainakin mahdolliselta. Nimenomaan tässä mielessä kysyn täällä enkä kirjallisuus- ja taideosastolla.

Isaac Asimov, Ray Bradbury, Arthur C. Clarke, Robert A. Heinlein, Stanislaw Lem, siinä muutama nimi. Onko muilla muita suosikkeja tai inhokkeja? (Hiskin ja minun lempi-inhokki on Stephen King.)

17

660

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pekka-

      Luen kaikkea mahdollista, Viimeiset lukemani kirjat ovat Martti Lutherin selitysteos 1. Mooseksen kirjaan ja alistair Raynoldsin "Jäänpuskijat". Sitä ennen oli Daniel Schakterin "Muistin Seitsemän Syntiä" ja Jung Changin elämänkertateos "MAO". Pöydällä odottaa "Puhdistus".

      Pyrin lukemaan kaikkea laidasta laitaan. WSciFi on aina kuulunut suosikkeihini.

    • Nykyään keskityn populaaritieteelliseen kirjallisuuteen, kun elämä on niin lyhyt ja tiedettävää olisi niin paljon.

    • uskusk

      Sen lisäksi, että tieteiskirjallisuudesta löytää mielenkiintoisia rinnakkaismaailmoja ja vaihtoehtomaailmoja, sieltä löytää myös mielenkiintoista yhteiskunnallista ja ihmisyyteen liittyvää pohdintaa, usein siirrettynä jonnekin kaukaiseen galaksiin outojen olioiden pariin, jolloin sitä voi tarkastella ikäänkuin ulkopuolelta.

      Tällä hetkellä on luettavana todellisuudesta kertova eräänlainen "tieteiskirja," Kari Enqvistin "Suhteellisuusteoriaa runoilijoille."

    • Oma suosikkini on Ursula LeGuin. Hänen kirjansa Maailma, vihreä metsä saattaisi olla tasa-arvosta vaahtoavalle SamiA:lle mieluista luettavaa...

    • asianharrastaja

      ..koskapa nuo kysymäsi olivat kaikki tuttuja (vähiten Bradbury, eniten Asimov ja Clarke) kuin myös alempana todetut Reynolds (suomennetut) ja LeGuin (kaikki). Lisäksi paljon lukemiani ovat Gibson, Banks (siis Ian M Banks, nimellä Ian Banks julkaistut ovat välivaltapornoa), May, Niven, Pohl, Bear, Vinge ja Hoyle (siis se tähtitieteilijä). Näistä olen keräillyt jonkinlaista kokoelmaa ja täydentänyt valikoimaa kirjastosta.

      En pidä pelkkää tappelua tai väkivaltaa scifinä, vaikka se olisikin sijoitettu avaruuteen (Tähtien sota, Burroughs tai vastaavat). Asimovin, Clarken ja erityisesti Heinleinin tuotannon heikoin osuus liukuu myös vähän genrestä ulos. Todellista ajatuksen venytystä antavat mielestäni vaikkapa Stalker (Strugatski), Solaris (Lem), Rama-sarja (Clarke), Eon-trilogia (Bear) ja Kulttuuri-sarja (Banks). Gibson on erinomainen futuristi ja May laajentaa hienosti, vaikka kovin pitkällä kaavalla psyykkisen kehityksen ideoita. Muutamia hyviä kotimaisiakin löytyy.

    • uskusk

      Tähän asti ei yhtään kreationistia ole vastannut lukevansa tieteiskirjallisuutta. Taitavat lukea pelkästään uskonnollista kirjallisuutta. Onhan tiukimmille lestadiolaisille ainakin "maailmallisten höpöromaanien" lukeminen syntiäkin.

    • Naapurin kissi ja minä emme juuri välitä nykyisestä scifistä emmekä varsinkaan nykyisistä scifielokuvista. On tylsää lukea tuhat sivua trilogiaa ja vielä tylsempää katsoa elokuvaa jonka pääosassa ovat lavasteet ja efektit. Oliko niin että Tähtien sota oli kuusiosainen trilogia, josta ensimmäiseksi ilmestyi neljäs osa?... (Yep, tiedämme että trilogiassa on kolme osaa, mutta kun se ei aina jää siihen kolmeen.)

      Minulla kiinnostus lähti osaksi siitä, että scifistä kiinnostunut isäni alkoi suomentaa scifiä kun olin 11-vuotias.

      • 16.

        Linnunradan käsikirja liftareillekin oli viisiosainen trilogia. Sen olen jaksanut lukea parikin kertaa. Elokuvaa en aio edes katsoa.


      • >>Minulla kiinnostus lähti osaksi siitä, että scifistä kiinnostunut isäni alkoi suomentaa scifiä kun olin 11-vuotias.


      • illuminatus kirjoitti:

        >>Minulla kiinnostus lähti osaksi siitä, että scifistä kiinnostunut isäni alkoi suomentaa scifiä kun olin 11-vuotias.

        6-vuotiaana Karilaan Pikku Jättiläinen, 7-vuotiaana C.S. Lewisin Velho ja leijona ja Andraden ja Huxleyn Jokamiehen luonnonkirja, 8-vuotiaana Salosen Kaksoisvirranmaa ja Kornerupin ja Wanscherin Värien kirja...

        Äitini isä lähetti 1940-luvulla maaseudulla kahdeksasta lapsestaan neljä tyttöä oppikouluun; vanhimmasta tuli sairaanhoitaja, nuoremmista kansakoulunopettaja, kätilö ja hammaslääkäri.

        Henkiseen sivistykseen on siis suvussa aina panostettu ja kannustettu.


      • hiski.k kirjoitti:

        6-vuotiaana Karilaan Pikku Jättiläinen, 7-vuotiaana C.S. Lewisin Velho ja leijona ja Andraden ja Huxleyn Jokamiehen luonnonkirja, 8-vuotiaana Salosen Kaksoisvirranmaa ja Kornerupin ja Wanscherin Värien kirja...

        Äitini isä lähetti 1940-luvulla maaseudulla kahdeksasta lapsestaan neljä tyttöä oppikouluun; vanhimmasta tuli sairaanhoitaja, nuoremmista kansakoulunopettaja, kätilö ja hammaslääkäri.

        Henkiseen sivistykseen on siis suvussa aina panostettu ja kannustettu.

        Se on oikein, sillä lukeminen kannattaa aina :-)

        Ostin aikanaan esikoisellekin Narnian hänen ollessaan suunnilleen tuossa samassa iässä.


      • (∂/∂x)u(x,y)
        illuminatus kirjoitti:

        Se on oikein, sillä lukeminen kannattaa aina :-)

        Ostin aikanaan esikoisellekin Narnian hänen ollessaan suunnilleen tuossa samassa iässä.

        ole kristillistä symboliikkaa? Tunnetustihan C.S. Lewis oli krisseli.


      • (∂/∂x)u(x,y) kirjoitti:

        ole kristillistä symboliikkaa? Tunnetustihan C.S. Lewis oli krisseli.

        sen voi halutessaan ohittaa. Lisäksi pitää muistaa että kirjat on kirjoitettu 1950-luvulla.


      • (∂/∂x)u(x,y) kirjoitti:

        ole kristillistä symboliikkaa? Tunnetustihan C.S. Lewis oli krisseli.

        Kyllä. Narniassa on kristillistä symboliikkaa, ja niin on Tolkieninkin kirjoissa - ja niihinkin lapseni ovat aikanaan perehtyneet.

        Entäs sitten? Pitäisikö nuo kirjat kieltää ateistien lapsilta? Tuntuisi minulle aika vieraalta ajatukselta. En olisi kieltänyt heitä lukemasta raamattuakaan.

        Ei lapsia kannata aliarvoida: he ymmärtävät asioita paljon enemmän kuin vanhemmat usein tajuavatkaan.


    • ravenlored

      Harvemmin oikke lukemalla luen kirjaa, nyt on carl saganin contact lukutyön alla..

    • Sami∀

      Raamattu on ainoa kirja jota kannattaa lukea.

      • mussukka 1

        Etkä sinä ole tainnut paljon muuta lukeakaan: seuraukset näkyvät.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      119
      1170
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      874
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      699
    4. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      77
      697
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      276
      665
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      88
      653
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      107
      604
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      27
      537
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      49
      533
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      107
      477
    Aihe