Elatusmaksuista kysyisin

Eroava rva vm 80.

Kuka sen elatusmaksun suuruuden päättää, jos ei siitä miehen kanssa sopuun pääse? Voiko lastenvalvoja sen päättää?
Kuinka paljon mies, joka tienaa n. 1400-1500 kuussa (siis toi summa jää käteen), niin pystyy maksamaan elareita? Onko 200€/kk/per muksu liikaa?
Meillä on 2 lasta.

Eron eka vaihe menossa ja ens viikolla ukko lähtee, onneks.
Helmikuussa lastenvalvojalle, mutta kinaa ollu tästä maksuhommasta, ja mä oon ihan loppu jo tähän tappelemiseen!

Kiitos asiallisista vastauksista jo etukäteen.

11

758

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Miehelläni on kaksi pientä lasta ja pojat ovat meillä joka toinen viikko ja joka toinen viikko äidillään.
      Välimatkaa muuttomme jälkeen on parisen kilsaa, ennen kesäistä muuttoamme välimatkaa oli alle kilometri.

      Mä en vieläkään ymmärrä, miksi mieheni joutuu maksamaan elatusmaksuja 350€, koska pojat ovat meillä aivan yhtä kauan kuin äidillään!!
      Me emme saa pojille edes mitään vaihtovaatteita mukaan tuoksi viikoksi, kun ovat meillä.
      Ja suuresti epäilenkin, ettei elarit mene lapsiin vaan lasten äidin omiin menoihin.
      Miehelläni ja ex-vaimollaan on yhteinen autolaina, jota on vielä parisen vuotta maksettavana.
      Auto on exän nimissä, tosin haltijana on yhä mieheni, koska exänsä ei saa lainaa nimiinsä.
      Mieheni siis maksaa lähes parisataa euroa kuussa auton lainanlyhennykseen ja loput elareina.
      Mun käsittääkseni elarit on lapsia varten, ei sen vuoksi, että exänsä saa pidettyä uudenkarhean autonsa
      - myisi sen, ostaisi halvemman ja vanhemman auton!!

      Mun mielestä naiset ovat vain rahan perässä juoksevia paskoja, jotka eivät välitä isän oikeuksista, kunhan vaan joku on maksamassa heidän omia menojaan!!

      • Äippäliiniisihbgfiaw

        Meillä useampi lapsi ja minä kehoitin ex miestäni tonkimaan kaikki kulunsa ja muut jotta hänelle saadaan tarpeeksi pieni elatusmaksu. Minusta on kohtuutonta vaatia mahdottomia, koska pitää miehen itsensäkkin elää. Elatusmaksu saatiin hänelle siedettäväksi ja jää hänellekkin jotain kaikkien maksujen jälkeen.
        Toki myönnän että olisin voinut omia puoliani paremmin pitää ja lepsuilin monessa asiassa, mutta halusin riidattoman eron, siispä joustin yliäyräiden vähän kaikessa, mutta eipä siinä ole kuin itseäni syyttäminen liika kiltteydestä, elarit ovat toki kohdallaan en niistä valita, mutta minun ei olisi pitänyt laina asioissa olla niin pirun kiltti. Oman vyön saa kireälle, mutta lasten vöitä en kiristä. Hammasta purren, kyllä tää on kuitenkin kaiken väärti, kerrankin uskallan olla onnellinen ja sanoa ajatukseni ääneen :)


      • sulleen

        Ahneita on akat.
        Ois tolla 350 eurolla/kuukausi teidänkin taloudessa/sinullakin käyttöä! :D


    • maksut maksettu

      Oli muistaakseni 9-13 prosenttia bruttotuloista,minun aikanani...ei liene siitä paljon muuttunut.
      On kyllä jokunen vuosi siitä.Siinä ilmeisesti hintahaarukkaa.

      • maksaja_4464

        Ei pidä yhtään paikkaansa nykyään! Elarit määritelläään ohjeen mukaan jossa perusteena elatustarve ja molempien vanhempien maksukyky. Ohjeen toimivuudesta voi olla montaa mieltä mutta antaa ainakin minulla siedettävämmän summan kuin 13 % bruttotuloista.


    • amatöörijuristi

      Elatusmaksuista vanhempien puolesta voi päättää vain käräjäoikeus. Lastenvalvoja taas voi laskea ne virallisen kaavan mukaan ja selvittää vanhemmille mistä koko jutussa on kysymys. LV ei voi päättää kenenkään puolesta mitään, mutta on ihan ok taho jonka kanssa kuviota voi selvittää. LV voi nimittäin viran puolesta vain ja ainoastaan hyväksyä sellaisen elatussopimuksen, joka ei ole lapsen edun vastainen.

      Nykyään tosiaan elatusmaksut lasketaan OM:n ohjeen mukaan: http://www.om.fi/Oikeapalsta/Haku/1182265240526 Tämä ohje on pitkä kuin nälkävuosi, mutta ehdottomasti tutustumisen arvoinen!

      Laskenta lähtee liikkeelle lapsen elatuksen tarpeesta, josta vähennetään lapsilisä. Loppu jaetaan vanhempien elatuskykyjen suhteessa.

      Vanhempien elatuskykyjen suhde on useimmissa tapauksissa sama kuin heidän nettopalkkojensa suhde. Eli jos molemmat tienaa yhtä paljon, niin sitten etävanhempi maksaa puolet.

      Eli molempien tulot tarvitaan, sekä heidän menonsa (asumiskulut jne). Pelkästään etävanhemman nettotuloilla ei voi laskea vielä mitään.

      • katkerako?

        Hei. Kahdeksan vuotta sitten erosimme avoliitosta, jota kesti seitsemän vuotta. Juristi teki meille päätöksen elatusmaksuista, tuolloin kaksi lastamme olivat 3 ja 6-vuotiaita: 17-ikävuoteen saakka isä maksaa 100e/kk/lapsi, minä ostan kaiken ( vaatteet, harrastusmaksut, tarhamaksut, päiväkerhot ym. aivan kaiken mitä tulee eteen ). Ja tuosta eropäivästä saakka lapset ovat olleet kaksi viikkoa yhtämittaa aina toisen ja toisen luona. Siihen perustui tuo elatusmaskun määrä.
        Markka aikaan lasten isällä palkka oli yli 12 000 mk/ kk ja minulla noin 6 000 mk. Lasten isällä oli erotessamme noin 700 000 mk:n arvoinen velaton talo. Hän osti sen käteisellä neljä vuotta ennen eroamme. Yhteen muuttaessamme hän halusi, että myymme minun huonekalut. Niin teimme.
        Erotessamme häntä ei kiinnostanut millaisessa sängyssä lapset nukkuvat minun luona. Mies osti lapsille
        21 tuuman telkkarin ja siinä kaikki. Läksin tyhjin käsin tavallaan kotoani pois. Aloin elämäni uudelleen, huonekaluista lähtien. Ollessani äitiyslomalla, maksoin kaikista laskuista 1/3. Hän oli laskenut, että minulla on 1/3 verran pienempi palkka kuin hänellä, joten laskuista maksettava summa oli suhteutettu palkkoihimme tuon verran. Mihin lie ojalan laskuoppiin tuo suhteutus mennyt. Siis en elänyt hänen rahoillaan, mutta en kyllä maksanut vuokraakaan hänen omistamasta talosta. Siitä äitiysrahasta muuten maksoin opintolainaakin.
        Tämän päivän tilanne:
        Nyt en tiedä ex-mieheni palkkaa, mutta minä saan puhtaana 1400 e, josta maksan 628 e vuokraa sekä puhelinmaksut ym. kulut, mitä tämän ikäisisitä lapsistakin koituu. Saan kahdesta lapsesta yhteensä noin 304 e lapsilisää, lapset ovat kirjoilla osoitteessani. Tytär 12v ja poika 14v.
        Monesti olen miettinyt, että onko 100 e/lapsi riittävä summa tällä hetkellä. Mutta tyytynyt siihen, sillä en viitsi alkaa kinaamaan, sillä voihan se ollakin tarpeeksi, lain mukaan. Taitaa mennä katkeruuden piikkiin tämä epäilyni.


      • doris*
        katkerako? kirjoitti:

        Hei. Kahdeksan vuotta sitten erosimme avoliitosta, jota kesti seitsemän vuotta. Juristi teki meille päätöksen elatusmaksuista, tuolloin kaksi lastamme olivat 3 ja 6-vuotiaita: 17-ikävuoteen saakka isä maksaa 100e/kk/lapsi, minä ostan kaiken ( vaatteet, harrastusmaksut, tarhamaksut, päiväkerhot ym. aivan kaiken mitä tulee eteen ). Ja tuosta eropäivästä saakka lapset ovat olleet kaksi viikkoa yhtämittaa aina toisen ja toisen luona. Siihen perustui tuo elatusmaskun määrä.
        Markka aikaan lasten isällä palkka oli yli 12 000 mk/ kk ja minulla noin 6 000 mk. Lasten isällä oli erotessamme noin 700 000 mk:n arvoinen velaton talo. Hän osti sen käteisellä neljä vuotta ennen eroamme. Yhteen muuttaessamme hän halusi, että myymme minun huonekalut. Niin teimme.
        Erotessamme häntä ei kiinnostanut millaisessa sängyssä lapset nukkuvat minun luona. Mies osti lapsille
        21 tuuman telkkarin ja siinä kaikki. Läksin tyhjin käsin tavallaan kotoani pois. Aloin elämäni uudelleen, huonekaluista lähtien. Ollessani äitiyslomalla, maksoin kaikista laskuista 1/3. Hän oli laskenut, että minulla on 1/3 verran pienempi palkka kuin hänellä, joten laskuista maksettava summa oli suhteutettu palkkoihimme tuon verran. Mihin lie ojalan laskuoppiin tuo suhteutus mennyt. Siis en elänyt hänen rahoillaan, mutta en kyllä maksanut vuokraakaan hänen omistamasta talosta. Siitä äitiysrahasta muuten maksoin opintolainaakin.
        Tämän päivän tilanne:
        Nyt en tiedä ex-mieheni palkkaa, mutta minä saan puhtaana 1400 e, josta maksan 628 e vuokraa sekä puhelinmaksut ym. kulut, mitä tämän ikäisisitä lapsistakin koituu. Saan kahdesta lapsesta yhteensä noin 304 e lapsilisää, lapset ovat kirjoilla osoitteessani. Tytär 12v ja poika 14v.
        Monesti olen miettinyt, että onko 100 e/lapsi riittävä summa tällä hetkellä. Mutta tyytynyt siihen, sillä en viitsi alkaa kinaamaan, sillä voihan se ollakin tarpeeksi, lain mukaan. Taitaa mennä katkeruuden piikkiin tämä epäilyni.

        voi tehdä päätöstä elatusmaksuista puolestanne. Hän varmaankin ehdotti, ja te - myös sinä - hyväksyitte sopimuksen. Ikävä kyllä hyväksyit, sillä tuo 100e/lapsi on aivan liian pieni sinun tuloillasi. Ja menot ovat kasvamaan päin. Lapsilisäkin loppuu jo 17 vuotiaana.


      • amatöörijuristi
        katkerako? kirjoitti:

        Hei. Kahdeksan vuotta sitten erosimme avoliitosta, jota kesti seitsemän vuotta. Juristi teki meille päätöksen elatusmaksuista, tuolloin kaksi lastamme olivat 3 ja 6-vuotiaita: 17-ikävuoteen saakka isä maksaa 100e/kk/lapsi, minä ostan kaiken ( vaatteet, harrastusmaksut, tarhamaksut, päiväkerhot ym. aivan kaiken mitä tulee eteen ). Ja tuosta eropäivästä saakka lapset ovat olleet kaksi viikkoa yhtämittaa aina toisen ja toisen luona. Siihen perustui tuo elatusmaskun määrä.
        Markka aikaan lasten isällä palkka oli yli 12 000 mk/ kk ja minulla noin 6 000 mk. Lasten isällä oli erotessamme noin 700 000 mk:n arvoinen velaton talo. Hän osti sen käteisellä neljä vuotta ennen eroamme. Yhteen muuttaessamme hän halusi, että myymme minun huonekalut. Niin teimme.
        Erotessamme häntä ei kiinnostanut millaisessa sängyssä lapset nukkuvat minun luona. Mies osti lapsille
        21 tuuman telkkarin ja siinä kaikki. Läksin tyhjin käsin tavallaan kotoani pois. Aloin elämäni uudelleen, huonekaluista lähtien. Ollessani äitiyslomalla, maksoin kaikista laskuista 1/3. Hän oli laskenut, että minulla on 1/3 verran pienempi palkka kuin hänellä, joten laskuista maksettava summa oli suhteutettu palkkoihimme tuon verran. Mihin lie ojalan laskuoppiin tuo suhteutus mennyt. Siis en elänyt hänen rahoillaan, mutta en kyllä maksanut vuokraakaan hänen omistamasta talosta. Siitä äitiysrahasta muuten maksoin opintolainaakin.
        Tämän päivän tilanne:
        Nyt en tiedä ex-mieheni palkkaa, mutta minä saan puhtaana 1400 e, josta maksan 628 e vuokraa sekä puhelinmaksut ym. kulut, mitä tämän ikäisisitä lapsistakin koituu. Saan kahdesta lapsesta yhteensä noin 304 e lapsilisää, lapset ovat kirjoilla osoitteessani. Tytär 12v ja poika 14v.
        Monesti olen miettinyt, että onko 100 e/lapsi riittävä summa tällä hetkellä. Mutta tyytynyt siihen, sillä en viitsi alkaa kinaamaan, sillä voihan se ollakin tarpeeksi, lain mukaan. Taitaa mennä katkeruuden piikkiin tämä epäilyni.

        Varaa aika paikkakuntasi Lastenvalvojalle elareiden uudestaan laskettamista varten. Toinen vaihtoehto on tietty tyytyä olemassa olevaan tilanteeseen.

        Lastenvalvojan yhteystiedot löytyy paikkakuntasi kotisivuilta.


    • doris*

      paljon sinun nettotuloistasi. 200 e/muksu on kuitenkin tuossa tapauksessa liikaa. Jotain voi miettiä siitä, että äijälle (kuin myös sinulle!) olisi jäätävä kohtuullisten asumismenojen jälkeen 500e palkasta itsensä elättämiseen. Eli jos esim. kaksion vuokra olisi 700e (pääkaupunkiseudulla ei niin halvasta kaksiosta voi varmaankaan kuin haaveilla...) ja siihen lisätään 500e - se tekee yhteensä 1200e. Ts veikkaisin miehen elatuskyvyn riittävän juuri ja juuri minimielareihin.

      Jos sinun nettotulot olisivat vaikkapa tuplasti suuremmat, niin lasten isän tuskin tarvitsi maksaa edes minimiä-

      Ellette pääse asiasta sopuun lastenvalvojalla, niin täytyy mennä vaikkapa yleisen oikeusavustajan pakeille ja sitä kautta oikeuteen.

    • Kuuleeko kukaan?

      Perseelläskö meinasit seuraavat 15 vuotta istua? Lapsen elatus menee suunnilleen näin: Lapsen oletettu kulutus n. 350 € - lapsilisä noin 100 € = 250 € mikä jaetaan vanhempien käytettävissä olevien rahojen suhteen mukaan (tulot-menot). Mun mies tienaa paljon enemmän (ex-vaimo vähän) ja maksaa 150€/lapsi ja sekin on lastenvalvojan laskujen mukaan liikaa. Ja mää ottasin riemusta kiljuen ne pennut meille, jos saisimme 500 € (lapsilisät elatus) extraa niistä, meidän kulut ei nimittäin nousis läheskään niin paljon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Oletko nainen siis

      Ihastunut vai rakastunut?
      Ikävä
      75
      2423
    2. Sointu Borg keikistelee vartaloa nuolevassa mekossa -Kohukaunotar Marika Fingerroos kuittaa "Mikä.."

      Sointu Borg ei jätä kylmäksi edes aikansa kohukaunotarta, Marika Fingerroosia. Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihd
      Kotimaiset julkkisjuorut
      31
      2284
    3. Mies rakkain

      Meidän rakkaus ei pala tulessakaan❤️‍🔥
      Ikävä
      49
      2113
    4. Sinulle kaunis ihana yh...

      Kerro jotain lisää elämäntilanteestasi ja itsestäsi. 😊
      Ikävä
      74
      1999
    5. Karpo kujalla

      PrimeTimessä joku demari pyörittää Karpoa 100-0.
      Ähtäri
      53
      1962
    6. Näytit minulle

      aivan uudenlaisen maailman. Sellaisen, jossa peilien pinta ei ole säröillä. Ihastuin sinuun mitä paremmin opin sinut tun
      Ikävä
      50
      1568
    7. Kuka huijasi Suomea hakemaan NATO jäsenyyttä?

      Huh huh huh… Nuoret sotaintoilijat eivät ymmärrä mitä kirjoittavat. Suomella on mennyt aina hyvin, kun suhteet itäiseen
      Maailman menoa
      526
      1514
    8. Persut eivät lähde mukaan hallituksen rasisminvastaiseen kampanjaan

      Ja sekö on sille yhdelle hallitusta johtavalle töppöselle ihan ok? 🤪 https://www.is.fi/politiikka/art-2000010657169.htm
      Maailman menoa
      339
      1510
    9. Autolla markettiin

      Kiire ollut ku ovista läpi tyhjään kauppaan. Liekö sairauskohtaus.
      Kajaani
      59
      1425
    10. Lapinlahtelaisessa koulussa laulettiin virsiä ja ruokarukouksia, rehtorille vakava huomautus

      Suomen kulttuuriin kuuluu jo kristillisyys. Käsittämättömäksi on aika muuttunut. https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/la
      Helluntailaisuus
      185
      1402
    Aihe