Alaselän kipu

n22

Hei, onko kenelläkään kokemusta vastaavasta.

Itselläni särkenyt selkää n. pari viikkoa, mutta kipu on ollu aika lievää mutta jatkuvaa. Kipu tuntuu alaselässä ja hieman enemmän oikealla puolella kuin keskellä selkää. Eniten koskee kun yrittää käydä nukkumaan. Silloin tuntuu, että oikein mikään asento ei ole hyvä. Parina yönä juuri nukkumaan mentäessä kipu tuntui samaan aikaan siellä selässä ja myös oikean jalan pohkeen takaosassa lähempänä nilkkaa kuin reittä.

Minulla on kyllä selkäkipuja ollut ehkä kerran vuodessa pienestä pitäen, mutta kipu on yleenä aiheutunut jostain rasituksesta (painavan nostamisesta) ja on lähtenyt muutamassa päivässä pois. Siksi nyt en ole mennyt lääkäriin kun olen ajatellut kivun lähtevän pois.Lisäksi suvussamme on rasitteena selkävaivat ja äidilläni on leikattu joku välilevyn pullistuma kun hän oli 30-vuotias.

Toisaalta kyse voi olla jostain lihasperäisestä kivusta, sillä viimeiset pari viikkoa olen lukenut tentteihin aika paljon ja selkä siinä joutuu koetukselle. Laitoin Mobilattia ja jos se auttaa niin varmaankin lihaskivusta on kyse.

Tänne kirjoittelin, kun aloin olemaan huolestunut tästä selkäkivusta enkä turhaan lääkärille haluaisi mennä (niitä aikojakin saa nyt tosi nihkeästi eikä varaa yksityiseen ole.)

11

27652

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • issias

Itsellä myös välilevynpullistuma ja vielä tyrä samassa välilevyssä!! oireet alkoi ensin toisen jalan pohkeeseen kohdistuvasta kivusta kesti melkein vuoden (kipeä silloin tällöin), sitten tuli alaselkä kipeäksi ja menin lääkäriin, josta mangneetti kuvaukseen ja hermoratatestiin!! Leikkaamaan ei kuitenkaan ruvettu ja selkä ollut suht terve pari vuotta paitsi juuri nyt sairaslomalla kolmatta viikkoa!!

• tyrä

tyrä ja pullistuma sama asia ei kaksi eri sairautta. oletko kiitollinen kun paransin sut toisesta..

• alkup.

Nyt on vuorokauden ajan kosenut yhtämittaa lievästi myös alavatsaan vasemmalle puolelle, alkaen navan korkeudesta alaspäin. Voisiko alaselkäsäryllä ja tällä oudolla vatsakivulla olla jotain yhteyttä. Jos jatkuu vielä viikonlopun yli niin on kai parasta yrittää saada se lääkäriaika.

• Alkup.

Kävin lääkärissä, koska kipu alkoi olla sietämätöntä selässä (vatsakipu sentään hävisi) ja säteili oikeaan jalkaan siten, että mukaan tuli myös puutumiset varsinkin kun kävellessä liikutti oikeaa jalkaa. Jalka oli puutuneempi monta tuntia polven alapuolelta ja oikea pakara oli myös hieman puutunut. Lääkärikin tämän totesi ja sanoi, että joku hermo siellä on puristuksissa, mutta ei usko sen johtuvan mistään välilevyn pullistumisesta (en sitten tiedä mistä johtuu). Sain Panacod kipulääkkeitä mukaan ja jos olo ei helpotu niin uudelleen lääkärille.

Mitä kokemuksia teillä muilla on.

• n18

itellä alko samanlaisesti n. puol vuotta sitten kovasta istumisesta.eka ilta ihan tuska,ei tienny mitä tehdä. itte en kans halunnu mennä lääkärille,ajattelin että kyllä se siitä.jatkuvaa kipuu kesti jotain 2 kk.sitte menin lääkärille ja suoraan röntgeniin.löyty joku synnynnäinen epämuodostuma,joka tuli nyt vast esiin kun lopetin aktiiviurheilun.
      ohjeena vaan selkä ja vatsalihasten vahvistaminen ja fysioterapia. oireet nyt lähes poissa ja näyttää paremmalta.

useimmiten nuorten selkäkivut johtuu siitä ettei liikuta tarpeeks jonka takia ryhti huononee ja lihasten ja nikamien asento "muuttuu"

• Hippuli

Mulla on myös viime aikoina ollut alaselkäkipua, vähän enemmän vasemmalla laidalla kuin keskellä. Syyksi paljastui jalan asentovirhe (nilkasta lähtevä) yliliikkuvat nivelet, joiden takia ilmeisesti SI-nivel vaivaa. Ohjeeksi jumppaa.

Nyt selkä on ollut pari päivää ihan jees, mutta liikunnan jälkeen kun venyttelin, se ärtyi taas. Osaakos joku sanoa, miksi jalkojen venytys (lattialla varpaista kiinni) ärsyttää selkää..? Ennen olen voinut venytellä näin ilman mitään ongelmia ja nytkin ajattelin että voin, kun selkä ei kipeältä tuntunut. Kummastuttaa. Olisikohan hierojasta apua..?

• kohtalotoveri

nimenomaan siitä hieronnasta apua löytyy!!eli ripeästi hierojalle, mielellään urheiluhierojalle joka lämmittää lihakset ja tarvittaessa aukasee "lukot" ja tadam, lihakset alkaa taas toimia... muista kertoa oireilusta tarkasti hieronnan alussa.

• perho

Suosittelen kokeilemaan osteopaattia perinteisen hieronnan sijaan tai sen rinnalla - hoitavat pehmytkudosta ja hermoratoja. Esimerkiksi onnettomuuksista toipuvia on hoidettu osteopaattisin menetelmin menestyksellisesti.
      oheisesta linkistä löydät asiasta lisää tietoa ja listan eri puolilla maatamme toimivista, virallistetuista osteopaateista: http://www.co.jyu.fi/osteopatia/
      Suosittelen - olen itse käynyt hoidossa, tosin eri syistä, mutta minua miellyttävät suuresti osteopatian hoitotekniikat.

• duubadaa

välilevypullistuma ja velilevytyrä on kylläkin kaksi eri asiaa!

• Piika76

Mistähän johtuu kun alaselkä on keskeltä kosketusarka ollu jo monta vuotta?olen sen kyllä loukannut joskus ja kuvattu sitä ei ole sen jälkeen kun loukkasin sen ja nyt kun ajan vielä työkseni linja-autoa eli paljon istumista niin ei meinaa päästä nousemaan penkistä ylös kun ottaa selkään niin kipeää.

• sisul

Saitko apua selkäsärkyyn? Mulla ihan samat oireet.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4636
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3724
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3095
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2667
    5. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2599
    6. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      205
      2597
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2328
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1529
    Aihe