Kokemuksia ensioireista?

klikkeri

Olisin kiinnostunut kuulemaan, minkälaisia oli teidän ms-ensioireet? Mihin kiinnititte itse huomiota ja toisaalta minkälaisten oireiden perusteella alettiin tutkimukset, oliko kuinkakin "vakavia" tai "vähäisiä" oireita?

Mietin vaan omia esim. virtsaamiseen liittyviä oireita, jostain luin että sellaiset on hyvinkin yleisiä ensioireita. Lisäksi on puutumisia. Tiedän että nämä voi liittyä moneen muuhunkin, mutta kokemusta ms:stä on lähipiiristä, ei siis ihan tuulesta temmattua tietoa ole. Tiedän myös että lääkärissä nämä asiat selviää parhaiten, mutta eikös tämä palsta ole vertaistukea ja sensellaista varten?

27

22424

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nuivari

      Tämä palsta on täynnä näitä ns. ensioireiden kyselijöitä/arvalijoita ja diagnoosin jo itselleen tehneitä, joten kannattanee selailla palstaa vaikka muutama sivu takaisinpäin. Niistä keskusteluista selviää, millaisia oireita kyselijöillä on. Moni diagnoosin saanut ei yksinkertaisesti jaksa vastailla näihin kyselyihin, joten homma jää usein muutaman ms-tautia itsellään epäilevän keskinäiseksi arvailuksi. Useimmissa tapauksissa jää epäselväksi, tuliko sitä ms-tautidiagnoosia tai mitään muutakaan diagnoosia kyseilijöille, joten palstan luotettavuus tässä suhteessa on 0. Ja pitänee vielä muistaa, että harvan ms-tauti on ensioireineen/taudin kulkuineen prikulleen samanlainen kuin toisen kohtalotoverin, joten oireiden vertailu ei johda oikeastaan mihinkään.

      Suosittelen lääkäriin menemistä, siellä on se tieto&taito, jota ms-taudin tai jonkun muun sairauden toteamiseksi/selvittelemiseksi tarvitaan.

      • klikkeri

        En ole kiinnostunut vertailemaan oireita tai tekemään dignoosia tällä palstalla, olen vain kiinnostunut ihmisten kokemuksista juuri siksi että ne on niin yksilöllisiä. Se voi kommentoida joka jaksaa ;)

        Itse en jaksa lukea tätä palstaa/vanhoja viestejä yhtään enempää, siksi laitoin oman kysymyksen, sori vaan.


      • Nuivari
        klikkeri kirjoitti:

        En ole kiinnostunut vertailemaan oireita tai tekemään dignoosia tällä palstalla, olen vain kiinnostunut ihmisten kokemuksista juuri siksi että ne on niin yksilöllisiä. Se voi kommentoida joka jaksaa ;)

        Itse en jaksa lukea tätä palstaa/vanhoja viestejä yhtään enempää, siksi laitoin oman kysymyksen, sori vaan.

        Jos et edes itse jaksa lukea aiempia keskusteluja, kuinka voit kuvitella, että loppuun koluttu aihe herättäisi täällä jonkun kokemus/kertomus/kiinnostusvyöryn?

        Joku varmaan jaksaa, joten auttakaa ihmistä, joka ei halua vertailla oireita eikä metsästä diagnoosia, on vain ja ainoastaan kiinnostunut ihmisten kokemuksista siksi, että ne ovat niin yksilöllisiä.

        Uskoo ja vastaa, ken tahtoo ja viitsii.

        Toivotan kiinnostavaa keskustelua ja vastauksia kysymyksiin.


      • klikkeri
        Nuivari kirjoitti:

        Jos et edes itse jaksa lukea aiempia keskusteluja, kuinka voit kuvitella, että loppuun koluttu aihe herättäisi täällä jonkun kokemus/kertomus/kiinnostusvyöryn?

        Joku varmaan jaksaa, joten auttakaa ihmistä, joka ei halua vertailla oireita eikä metsästä diagnoosia, on vain ja ainoastaan kiinnostunut ihmisten kokemuksista siksi, että ne ovat niin yksilöllisiä.

        Uskoo ja vastaa, ken tahtoo ja viitsii.

        Toivotan kiinnostavaa keskustelua ja vastauksia kysymyksiin.

        Jaksoit sentään tähän asti, kiitos siitä! Hyvää loppuvuotta!


      • Hörhöt
        klikkeri kirjoitti:

        En ole kiinnostunut vertailemaan oireita tai tekemään dignoosia tällä palstalla, olen vain kiinnostunut ihmisten kokemuksista juuri siksi että ne on niin yksilöllisiä. Se voi kommentoida joka jaksaa ;)

        Itse en jaksa lukea tätä palstaa/vanhoja viestejä yhtään enempää, siksi laitoin oman kysymyksen, sori vaan.

        Tämä on täysin väärä paikka hakea tietoa kokemuksista. Tänne kirjoittelee eri hörhöt tarinoita tietämättä mistään mitään. Leikkivät niin asiantuntijaa ja antavat neuvoja. Niiltä pohjilta sitten teet päätelmiä. Ms-liitto.fi sieltä saat kaivettua tietoa. Jos asia vielä häiritsee, niin neurologillle.


      • Nii-in
        Hörhöt kirjoitti:

        Tämä on täysin väärä paikka hakea tietoa kokemuksista. Tänne kirjoittelee eri hörhöt tarinoita tietämättä mistään mitään. Leikkivät niin asiantuntijaa ja antavat neuvoja. Niiltä pohjilta sitten teet päätelmiä. Ms-liitto.fi sieltä saat kaivettua tietoa. Jos asia vielä häiritsee, niin neurologillle.

        Mistä sä tiedät, ketkä tänne kirjoittavat ja mitä tietävät? Omien kokemustensa kautta kai ihmisillä on mahdollista keskustella. Totta tosin on, että suo(m)i24 on täynnä häiriköitä. Rekisteröitymättömyyden huono puoli.

        Monet muut asialliset palstat taas vaativat usein rekisteröitymistä ja se voi tuntua äkkiseltään turhalta hommalta, koska haluaisi vain nopeasti kysyä jotakin MS-ään liittyvää saati jos olet vasta epäilyn alainen.


      • Hörhöt
        Hörhöt kirjoitti:

        Tämä on täysin väärä paikka hakea tietoa kokemuksista. Tänne kirjoittelee eri hörhöt tarinoita tietämättä mistään mitään. Leikkivät niin asiantuntijaa ja antavat neuvoja. Niiltä pohjilta sitten teet päätelmiä. Ms-liitto.fi sieltä saat kaivettua tietoa. Jos asia vielä häiritsee, niin neurologillle.

        No tällä sivulla ei mielestäni ole näitä hörhöjä, mutta ne putkahtavat ajoittain esille. Kun on tämän taudin kanssa jumpannut, niin sellainen joka ei ole sairastanut ms:ää tai ei ole lääkäri, paljastuu heti. Se on vähän sama asia, kun armeijaa käymätön henkilö antaa asiantuntijalausuntoja armeijan asioista. Eli kun kysyt jotain oiretta tässä sairaudessa, antaa vastauksia mahdollisesti henkilö jolla ei ole diagnoosia eikä ole käynyt lääkärissä. Eli lähtökuopissa ollaan. Henkilö jolla on diagnoosi, on oireet yleensä jokaisella erilaiset ja eri vahvuuksilla sekä reakointi on jokaisella erilainen. Välissä hämmentää nämä joka palstalla asiantuntijalausuntoja antavat hörhöt. Otappa siitä sitten selvä.


    • vastasairastunut

      näköhermotulehdus(kaksoiskuvat ja paha huimaus) ambulanssilla lähimpään keskussairaalaan aivoinfarkti epäiltynä.No eipä ollut vaan löydettiin Ms ja tämä kaikki ekoista oireista diagnoosiin vei mun kohdalla 3 päivää.Pitivät tietty osastolla niin kauan kuin asia selvisi.
      Rajusti alkoi täällä ja nyt vuosi elelty tämän sairauden kanssa.
      Noita pissa ongelmia ollut jo vuosia ja on edelleen,mutta lääkitys niihin ja hyvin on tehonnut.Myös puutumisia,tuntohäiriöitä ym.
      Itse kyllä tosiaankin suosittelen neurologin puoleen kääntymistä jos varmuuden asiaan haluat.

      • noms#

        Kysyy pysyvästi näkönsä menettänyt?


      • vastasairastunut
        noms# kirjoitti:

        Kysyy pysyvästi näkönsä menettänyt?

        näkö ei palautunut yhtä hyvänä mitä oli ennen näköhermotulehdusta,mutta en sitä kuitenkaan menettänyt.Edelleen "sumenee" ajoittain ja vielä vuoronperään sekä oikea että vasen silmä,tulehdus oli vain vasemman silmän näköhermossa.
        Tällä hetkellä jatkuu toipuminen shuubista,joka vei liikuntakyvyn vasemmasta jalasta joksikin aikaan,mutta nyt melkein normaali jollei ota huomioon tasapainöhäiriötä joka pistää vähän siksakkailee kun kävelee(yksi keppi vielä tukena)


      • Toivo män
        vastasairastunut kirjoitti:

        näkö ei palautunut yhtä hyvänä mitä oli ennen näköhermotulehdusta,mutta en sitä kuitenkaan menettänyt.Edelleen "sumenee" ajoittain ja vielä vuoronperään sekä oikea että vasen silmä,tulehdus oli vain vasemman silmän näköhermossa.
        Tällä hetkellä jatkuu toipuminen shuubista,joka vei liikuntakyvyn vasemmasta jalasta joksikin aikaan,mutta nyt melkein normaali jollei ota huomioon tasapainöhäiriötä joka pistää vähän siksakkailee kun kävelee(yksi keppi vielä tukena)

        Minulla tosiaan myös vasensilmä tulehduksen puoliks sokeuttama, mutta ei vaikuta oikeaan. Myöskään jalkoihin ei ole vaikuttanut muutakuin kuvaamallasi huimauksella, josta tule joskus tuo "siksakkailu" tunne!

        Alussa Kortisoonikuurin jälkeen sairaalassa, parani näkö n,2 kuukaudessa tuohon abaut puolitehoon jossa on myös pysynyt vuoden.


      • samoin
        vastasairastunut kirjoitti:

        näkö ei palautunut yhtä hyvänä mitä oli ennen näköhermotulehdusta,mutta en sitä kuitenkaan menettänyt.Edelleen "sumenee" ajoittain ja vielä vuoronperään sekä oikea että vasen silmä,tulehdus oli vain vasemman silmän näköhermossa.
        Tällä hetkellä jatkuu toipuminen shuubista,joka vei liikuntakyvyn vasemmasta jalasta joksikin aikaan,mutta nyt melkein normaali jollei ota huomioon tasapainöhäiriötä joka pistää vähän siksakkailee kun kävelee(yksi keppi vielä tukena)

        Mullakin jäi sumeus molempiin silmiin, eikä tod. näk. enää parane. Tuohon on jo tottunut, ettei se enää niin kamalasti häiritse.


      • Anonyymi
        vastasairastunut kirjoitti:

        näkö ei palautunut yhtä hyvänä mitä oli ennen näköhermotulehdusta,mutta en sitä kuitenkaan menettänyt.Edelleen "sumenee" ajoittain ja vielä vuoronperään sekä oikea että vasen silmä,tulehdus oli vain vasemman silmän näköhermossa.
        Tällä hetkellä jatkuu toipuminen shuubista,joka vei liikuntakyvyn vasemmasta jalasta joksikin aikaan,mutta nyt melkein normaali jollei ota huomioon tasapainöhäiriötä joka pistää vähän siksakkailee kun kävelee(yksi keppi vielä tukena)

        Samat kokemukset.. Lisäksi minä en pysty menemään rappusia alaspäin.
        .


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samat kokemukset.. Lisäksi minä en pysty menemään rappusia alaspäin.
        .

        Samoin rappusten alaspäin meno on aikamoista saikkaamista.


    • ..

      Ekat oireet 14 vuotiaana jonka takia käynti optikolla. Oireina kahtena näkeminen, päänsärky. Optikko hämmästeli silmien näkökyvyn voimakasta eriparisuutta, mutta ei kirjoittanut lähetettä silmälääkärille. Kaikki oireet hävisivät täysin parin viikon kuluttua. Nyt on toinen aika ja toiset oireet.

      Muutama vuosi sitten neurologi totesi minulla olleen joskus näköhermon tulehduksen, näkyi kuulemma mri - kuvissa.

      Olisi hienoa, jos kävisit ilmoittelemassa miten tutkimukset kohdallasi edistyvät ja mahdollisen tutkimustuloksen

      • klikkeri

        Oma oireilu on ainaki toistaiseksi sen verran lievää että en tiedä hakeudunko tutkimuksiin. Raportoin sitten jos asia etenee. Ms.ää sairastava tuttavani tosin suositteli että asiaa kannattaisi selvittää. Katsotaan.


    • Tyttö24v

      Mulla alko voimakkaalla päänsäryllä, aivokalvontulehduksella. ---> Sairaalaan. Osastolla tuli kaksoiskuvat ja jalan "halvaantuminen". Ja nyt ei ole vuoteen ollu mitään pahenemisjaksoja. Diagnoosista 1 vuosi.

    • sinikka1970

      millasta toi teidän huimaus on? mullon dg, mut en tiedä, johtuuks tää mäsästä vai niskoista tms.? mulla siis tavallaan työnnättää eteen ja muljauttelee sivuun ja tuntuu et jalat on eriparia.. Kengät on pidettävä jalassa sisällä ja ulkona, hieman helpottavat tuota heittelyä.. ilman kenkiä en sisällä tiedä, minne päin ja millä jalalla kimpoaisin :)
      ja pst, mun mielestä jokaikinen joka jollakin tapaa on ms taudista kiinnostunut, joko on potilas, omainen tai epäilee omalle kohdalleen, on tervetullut tänne! Täältä kuitenkin löytyvät ne ihmiset, joilla sama "puheenaihe" ja mielenkiinnon kohde.. Jokaisen oma asia sitten ,vastaako vai ei Mukavaa kesän jatkoa kaikille!!

      • Anonyymi

        Tosi napakat kengät pitää olla. Vasen jalka mullakin kimpoilee mihin sattuu, joskus hypähtelee matalaa hyppyä vasemmalle .ja oikea jalka seisoo paikallaan. Minä huudan ja metelöin jalalle, että älä jumalauta sinne mene. Ihan niinkuin jalka ymmärtisi. Jalkaoireet on ollut noin kolme, neljä vuotta, ja nyt syksyllä tuli raju silmä/näköhermon raju tulehdus. Rappusia pääsen ylöspäin, mutta alaspäin en pääse.


    • voi jessus

      Ikävää, et tääl yleensäkään on Nuivarin tapaisia ihmisiä. Vittuilla jaksaa, muuta ei. Menkää helvettiin!

      • Nuivari

        No hui! Mites se nyt noin on mennyt herne nenuun? Vastaukset eivät ole
        olleet mitä ilmeisemmin halutunlaisia = ( ei halua vertailla oireita eikä metsästää diagnoosia, on vain ja ainoastaan kiinnostunut ihmisten kokemuksista siksi, että ne ovat niin yksilöllisiä).

        Tämä viesti on sitten tarkoitettu vittuiluksi, jos jostain syystä luetunymmärtäminen on vaikeaa.


      • eistressiä
        Nuivari kirjoitti:

        No hui! Mites se nyt noin on mennyt herne nenuun? Vastaukset eivät ole
        olleet mitä ilmeisemmin halutunlaisia = ( ei halua vertailla oireita eikä metsästää diagnoosia, on vain ja ainoastaan kiinnostunut ihmisten kokemuksista siksi, että ne ovat niin yksilöllisiä).

        Tämä viesti on sitten tarkoitettu vittuiluksi, jos jostain syystä luetunymmärtäminen on vaikeaa.

        On se tämä tauti tosiaan niin yksilöllinen! Itselläni ollut todettuna noin pari vuotta ja suurimpana oireena toisen silmän osittainen näön menetys,mutta työelämässä sinnitellään mukana.

        Kyllä sitä varmaan itselle kuin muillekkin tämäkin palsta voi tuoda helpotusta ja toivoa, jos sattuiskin löytyyn joku helpottava keksintö/liikuntaharrastus jne.

        Tähän tautiin ei tosiaan tunnu olevan samaa hoitoa kuin moneen muuhun tautiin, vaan on todella itse kaivettava esiin mahdollisuuksia!
        Minulle ainakin kerrottiin lääkärissä noin kaks vuotta sitten että aloitetaan kallis lääkehoito "seuraavan pahenemisvaiheen jälkeen"???

        Onko se niin että tässä väännän silmät väpättäen töitä, odottaen että millon se jalka esimerkiksi jää valumaan taakse ja sitten siirryn sairaslomille/eläkkeille koska ENNALTAEHKÄISEVÄÄ hoitoa ei saa? Ei perhana,nyt meinasin tulistua! Pitää rauhoittua ettei tule ressistä sitä pahenemisvaihetta,kuten muistivat ovensuusta viel lekurit tokasta pari vuotta sitten.


      • Anonyymi
        eistressiä kirjoitti:

        On se tämä tauti tosiaan niin yksilöllinen! Itselläni ollut todettuna noin pari vuotta ja suurimpana oireena toisen silmän osittainen näön menetys,mutta työelämässä sinnitellään mukana.

        Kyllä sitä varmaan itselle kuin muillekkin tämäkin palsta voi tuoda helpotusta ja toivoa, jos sattuiskin löytyyn joku helpottava keksintö/liikuntaharrastus jne.

        Tähän tautiin ei tosiaan tunnu olevan samaa hoitoa kuin moneen muuhun tautiin, vaan on todella itse kaivettava esiin mahdollisuuksia!
        Minulle ainakin kerrottiin lääkärissä noin kaks vuotta sitten että aloitetaan kallis lääkehoito "seuraavan pahenemisvaiheen jälkeen"???

        Onko se niin että tässä väännän silmät väpättäen töitä, odottaen että millon se jalka esimerkiksi jää valumaan taakse ja sitten siirryn sairaslomille/eläkkeille koska ENNALTAEHKÄISEVÄÄ hoitoa ei saa? Ei perhana,nyt meinasin tulistua! Pitää rauhoittua ettei tule ressistä sitä pahenemisvaihetta,kuten muistivat ovensuusta viel lekurit tokasta pari vuotta sitten.

        Kaverillani puutui toinen käsi. Oli pitkään puutunut ja kuvauksissa ms-tauti. Ei muuta tähän mennessä.


    • Anonyymi

      Kaksoiskuvat. Sitä aiemmin vuosia voimakasta uupumusta. Kevyttä puutumistunnetta kasvoissa.

    • Anonyymi

      Hei! Onko kellään diagnoosin saaneella todettu vilkkaita refleksejä?

      • Anonyymi

        On. Yllätyin kun oikean puolen käsi ja jalka heikot ms-taudin vuoksi (koko oikea puoli). Juuri oikeassa jalassa refleksit vilkkaamat vaikka kävely vaikeaa oikean jalan vuoksi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        On. Yllätyin kun oikean puolen käsi ja jalka heikot ms-taudin vuoksi (koko oikea puoli). Juuri oikeassa jalassa refleksit vilkkaamat vaikka kävely vaikeaa oikean jalan vuoksi.

        On joo hyvin yleinen oire ms-taudissa eikä muutoinkaan harvinaista ja samoin refleksit voi olla klooniset eli nykivät.. Samoin myös positiivinen Babinskin heijaste eli jalkapohjaa raaputtaessa peukkuvarvas nousee on yleinen nillä, joilla vilkkaat refleksit Refleksit käyttäytyy vähän miten sattuu ja niihin vaikuttaa monet tekijät, kuten myös kilpirauhasen toiminta. Mulla on itelläkin vilkkaat refleksit molemmissa jaloissa, vaikka ptäisi olla enemmän ja vähemmän vaimeat, koska ylemmän ja alemman tason halvausoiretta.

        Monisairas


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      583
      4252
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      468
      3479
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      144
      3126
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      166
      2407
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2260
    6. 235
      1748
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1437
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1339
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      95
      1320
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1120
    Aihe