hammasraudat aikuisena

hassu

Olen nyt 23 vuotias ja minulla on todella vinot hampaat ja ihmettelenkin ettei minulle ole lapsena/nuorena laitettu rautoja tai annettu ns.niskaveto laitetta.
Miten saan hammasrivistöni suoraksi?
Onko esim.sellaista mahdollisuutta että saisin sellaisen yöksi laitettavan vekottimen?!Entä kauanko hampaiden suoristuminen kestää?
Kokemuksia ilmoille!

9

15558

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samassa jamassa

Verkkoklinikalla (www.verkkoklinikka.fi) on keskusteluryhmä "Hampaat". Siellä hengailee paljon aikuisena oikomishoidossa olevia ja hoitoa aloittelevia, joiden kertomuksista saat paljon tietoa oikomisesta.

• niin..

yöllä pidettävät raudat oikovat hampaita hitaammin,kuin vuoroauden läpi pidettävät raudat...tosin yöraudat ovat huomattavasti siedettävämmät kuin nämä toiset...

• ~~~

kestää noin kaksi vuotta maksimissaan.
      Eihän niitä rautoja voi saada nuorena koska silloin kunta joutuis maksamaan sen.

• Momomomo

2 vuotta suunnilleen kestää... Ei se paljoa johdu hampaiden vinoidesta vaan purentaviasta.

• edessä

vähintään 6kk, max.9kk oikomishoito. Tänään asennettiin kojeet ylähampaisiin. Oudolta tuntuu suussa, mutta kyl niihin tottuu muutamassa päivässä.

Itse kojeet..suuhuni laitettiin sellaiset ice- läpinäkyvät kojeet..joten eivät paista ihan kirkolta kylälle asti..tässä sitä sitten odotellaan.

Kannattaa ehdottomasti oikoa jos vaan hampaat vaivaa itseään..itse olen miettiny muutamia vuosia ja nyt päätin että homma eteenpäin, muuten se jää vallan. Itse olen 29-vuotias eikä koskaan oo liian myöhäistä tehdä hoitoa..siis jos on viel omat hampit suussa=)

• miumiu1

Mulle tuli myös pari päivää sitten ice-clear raudat ylähampaisiin. Myöhemmin tulee myös alahampaisiin. Eihän nämä nyt mitkään huomaamattomat ole, mutta miksi pitäisikään? Etuhampaat on olleet arat ja vähän särkeneetkin. Ikinä ei ole muuten tullut putsattua hampaita näin tunnollisesti. :D Olen 24 vuotias, ja olen aina halunnut suoran hammasrivistön ja nyt päätin sen hankkia. Ei ole oikotietä suoraan hammasriviin, kauneuden edestä on nyt vaan vähän kärsittävä...ja maksettava...kallistahan tämä on, mutta sen arvoista! :D

• suorat hampaat
        miumiu1 kirjoitti:

Mulle tuli myös pari päivää sitten ice-clear raudat ylähampaisiin. Myöhemmin tulee myös alahampaisiin. Eihän nämä nyt mitkään huomaamattomat ole, mutta miksi pitäisikään? Etuhampaat on olleet arat ja vähän särkeneetkin. Ikinä ei ole muuten tullut putsattua hampaita näin tunnollisesti. :D Olen 24 vuotias, ja olen aina halunnut suoran hammasrivistön ja nyt päätin sen hankkia. Ei ole oikotietä suoraan hammasriviin, kauneuden edestä on nyt vaan vähän kärsittävä...ja maksettava...kallistahan tämä on, mutta sen arvoista! :D

Mitä maksaa näin aikuisiässä hampaiden oikominen? otetaanko meitä edes kunnalliseen hoitoon vai menenkö suosiolla yksityiselle?

• miumiu1
        suorat hampaat kirjoitti:

Mitä maksaa näin aikuisiässä hampaiden oikominen? otetaanko meitä edes kunnalliseen hoitoon vai menenkö suosiolla yksityiselle?

Minä väittäisin, että aikuisena ei saa raudat kuin yksityiseltä puolelta...en sitten tosin tiedä jos vaiva on terveydellinen/purennallinen haitta tai johtuu esim. onnettomuudesta, että voisiko silloin saada julkiselta tai yksityiseltä ja Kela korvaisi?

Jos vaiva on esteettinen niin yksityinen on ilmeisesti ainoa vaihotehto ja mulla hymyklinikalla hinta-arvio on noin 3000-4000 euroa, mutta se on arvio 1-1,5 vuoden ajalle. Maksuja on enemmän alussa ja kun itse kojeet laitetaan; mulla tuli ensin kojeet ylös, hinta 450 eur ja ehkä parin kuukauden päästä tulee alas ja se maksaa suurinpiirtein saman verran. 3 viikon välein on kiristyskäynti ja se maksaa aina 87 eur.

• Ei paha..

Aikuisena sain raudat suuhun. En ole katunut päivääkään. Rautoihin tottui todella nopeasti ja prosessi kesti noin 2 vuotta. Hintaahan tuolle lystille tuli yhteensä reilut kolme tuhatta, mutta mikäpä siinä kun on nyt hampaat joista tykkään. Eikä tuo kolme tuhatta sinänsä pahalta tuntunut, kun tuo summa kertyi hammaslääkärillä käynneistä ja sain aina 50-300€ laskun samalla.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4666
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3724
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3105
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2667
    5. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2621
    6. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2599
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2400
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2328
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1539
    Aihe