Retentiolanka oikomisen jälkeen

Ymmällään

Onko kenellekään laitettu oikomisen jälkeen retentiolankaa yläleukaan?

Hammaslääkärini sanoi, ettei hän niitä sinne laita, koska kuulemma katkeavat helposti syödessä ja saattavat kuultaa hampaiden läpi... Mutta olisiko niistä kuitenkin enemmän hyötyä kuin haittaa - olisi kiva etteivät hampaat lähtisi liikkumaan!

Onko kenelläkään kokemuksia asiasta?

18

21349

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hammasrauta

      että, jollei tukilankaa laita hampaat palautuvat takaisin pikku-hiljaa entisiin asentoihinsa. Itselläni on hoito vielä kesken ja haluaisin ehdottomasti tukilangan hoidon loputtua.

      • Jussi

        Minulla on oikomishoito loppunut jo useita vuosia sitten, ja alaetuhampaitten takana on tuo retentiokaari. Ei siitä ainakaan minulle ole ollut haittaa, eikä ole katkeillutkaan.


    • MPee

      Retentiolankaa ei käytetä yläleuassa niin yleisesti kuin alaetuhampaissa, sillä monella alaetuhampaat purevat yläetareiden taakse juuri siihen kohtaan, johon lanka laitettaisiin. Joten aina sitä ei voida käyttää. Ja jos langan sijainti on hiukankin ongelmallinen, se todella saattaa joko katketa tai napsahtaa irti.

      • Ymmällään

        Eikö tuota lankaa kannattaisi kuitenkin laittaa silläkin uhalla että se jossain vaiheessa katkeaa? Luulisi, että siitä olisi kuitenkin hyötyä (vaikkakin lanka pysyisi vain hetken ehjänä) kun rautojen poiston jälkeen hampaat varmasti tahtovat hieman liikkua?


      • MPee
        Ymmällään kirjoitti:

        Eikö tuota lankaa kannattaisi kuitenkin laittaa silläkin uhalla että se jossain vaiheessa katkeaa? Luulisi, että siitä olisi kuitenkin hyötyä (vaikkakin lanka pysyisi vain hetken ehjänä) kun rautojen poiston jälkeen hampaat varmasti tahtovat hieman liikkua?

        Mahdollisesti se kannattaisi laittaa silloin, jos hampaat eivät osu siihen. Jos ne osuvat, sitä on mahdotonta laittaa, sillä se pilaa alahampaiden kärjet, kun ne hiertyvät sitä vasten. Eivätköhän oikojat tiedä mitä tekevät.


    • langaton

      Itselläni tehtiin oikomishoito noin 10 vuotta sitten. Alahampaisiin laitettiin retentiolanka, ja hampaat ovatkin pysyneet hyvin paikallaan eikä siitä todellakaan ole ollut mitään haittaa! Mutta, ylähampaisiin sitä ei laitettu ja nyt on sitten taas raudat suussa. Vaatikaa ehdottomasti tukilanka oikomisen päätteeksi sekä alas että ylös, tulee meinaan halvemmaksi uusia se jos katkeaa kuin koko helahoito!!!

    • Mimmi

      Mulla on ollu retentiokaari yläleuassa jo pari kolme vuotta ja on varmaan loppuiän näillä näkymin :) Etuhampaat vääntyis heti takasin vinkkuraan. Kyllähän se aina silloin tällöin irtoaa jostain kohti, sitte vaan päivystykseen liimauttamaan takasin paikalleen, ei siinä sen kummempaa. Lankaa ei huomaa, eikä siitä mitään vaivaa tai haittaa ole(jos ei laske tuota uudelleenliimauttamista).

    • entinen oikomishoidon potilas

      Minulle on aikanaan tehty oikomishoitoa sekä ylä- että alaleukaan. Nykyään minulla on retentiokaari alaleuassa, yläleukaan sellaista ei koskaan laitettu. Itse kyllä olen ihan tyytyväinen, ettei yläleuassa ole lankaa.

      Sen yläleuan retentiokaarenhan korvaa rautojen poistamisen jälkeen käytettävä muotti, jota aluksi käytetään yötä päivää ja sitten myöhemmin vain öisin. Se muotti siis toimii samalla tavalla kuin retentiokaari ja pitää ne hampaat siinä oikeassa asennossa.

      Täytyy myöntää, että itse laiminlöin aika hurjasti sen muotin käytön, käytin sitä yötä päivää vain ihan muutaman kuukauden ajan ja sitten aloin käyttämään sitä ihan vain öisin ilman että lääkärini antoi siihen luvan. Siinä vaiheessa kun lääkärini sanoi, että voin siirtyä pelkkään yökäyttöön, lopetin muotin käyttämisen oikeastaan kokonaan.

      Tämän takia hampaani ovat hieman liikkuneet siitä suorasta rivistä missä ne oikomishoidon jälkeen olivat, mutta vain vähän. Ennen koko hoitoa minulla oli ns. "torahammas"-tyyppiset kulmahampaat, eli ne olivat huomattavasti ylempänä kuin muut hampaat ja muutenkin hampaat olivat ihan sikin sokin. Hampaani väännettiin siis aivan täysin erilaisiin asentoihin ja paikkoihin oikomishoidon aikana. Kuitenkin siitä huolimatta, että minulla ei koskaan ole ollut yläleuassa retentiokaarta ja kaiken lisäksi vielä laiminlöin täysin sen muotin käytönkin, eivät hampaani todellakaan ole palanneet läheskään samoihin asentoihin kuin missä ne olivat ennen hoitoa ja ne ovat liikkuneet vain hyvin vähän.

      Mielestäni yläleuan retentiokaari on turha ja jos vaan toimii lääkärin määräysten mukaisesti, käyttää muottia yms, niin hampaat pysyvät kyllä paikoillaan. Kannattaa myös ottaa huomioon, että mikäli se retentiokaari katkeaa (niin kuin on suuri riski jos sellainen on yläleuassa), niin se voi olla vaarallinen - sellainen katkennut terävä rautalanka voi tehdä siellä suussa aika pahaa jälkeä!

      • toinenkin potilas

        Pakko kommentoida, vaikka onkin jo vanha ketju...joku näitä kuitenkin lueskelee. Itselläni on ollut sekä ylä- että alaleuassa retentiokaari jo 8 vuotta oikomishoidon loppumisen jälkeen. Ainoa haitta, jonka olen siitä kokenut on ruuan jääminen sillointällöin kaaren ja ikenen väliin. Tämän ongelma ratkeaa yksinkertaisesti hammastikulla. Suosittelen kaarta lämpimästi, sillä ainakin itselläni hampaat lähtisivät välittömästi liikkumaan vanhoille paikoilleen. Tuolloin kaikki vaiva, raha ja kipu oikomishoidosta on ollut turhaa. Haluaisin siis kyseenalaistaa tuota edellisen kommentoijan "musta tuntuu" tietoa. Uskokaa ihmiset hammaslääkkäreitänne!!!


    • kokemusta raudoista

      Mulla on just laitettu sekä ylä- että alahampaiden taakse retentiokaari, ja niiden lisäksi mulla on vielä se retentiolevy. Ne kaaret eivät häiritse yhtään, kun ovat vain sellainen lanka hampaan takana, mutta se levy kyllä häiritsee.

      En voi syödä, juoda, tai niellä edes omaa kuolaani sen kanssa. Lisäksi kurkkuni on tullut tosi kipeäksi ja kitalakeni "rypyttynyt", siis ärtynyt melko pahasti. Mietin vain että kuinka nopeasti totuitte tuohon retentiolevyyn ja pysyykö sen kanssa olemaan normaalisti?? Entä paraneeko kitalakeni ja lähtevätkö kivut pois ja kuinka nopeasti? Mietin vain myös sitä, että oppiiko retentiolevyn kanssa ikinä syömään?? KIITOS JOS VASTAATTE!

      • sdhaeHGszdh

        Minullekin harkittiin ensin retentiolevyä, mutta lääkäri päätyi sitten essix muottiin, josta olen ikionnelinen. Se on siis hampaiden muotoon valettu täysin läpinäkyvä muotti, jota pidetään ensin 24h ja lopuksi vain öisin.

        Se on oikeasti täysin huomaamaton eikä tarvitse kuolata.


    • kokemusta raudoista:

      sinä sdhaeHGszdh KUNPA päätyisit tänne vielä!!

      Minä olen ollut koko kesän tämän oikomislevyn kanssa ENKÄ TOTU SIIHEN MILLÄÄN, mutten haluaisi luovuttaa etteivät hampaat palaa paikalleen.

      OLISI IHANAA JOS SINÄ (tai joku muu kokenut) kertoisi ESSIX MUOTISTA!!!.. onko sen kanssa helppo olla, muttuuko puhe jne.. ja onko se oikeasti huomaamaton vai näkyykö se hampaan pinta erilaisena??

      Ja onko sillä vaikutusta purentaan tai mihinkään, miten olette ESSIX MUOTIN KANSSA PÄRJÄNNEET?..

      IHANAA jos joku jolla on essix muotti niin vastaa koska jos se on yhtä toimiva ja hyvä (toimiiko se yhtä hyvin kuin retentiolevy???) ja tuntuu paremmalta, niin SE OLISI PELASTUKSENI tästä kamalasta retentiolevy-ongelmasta joka ei ole edes levyn vaihdolla selvinnyt!!! :))

      Sattuuko essix muotti, ja kuinka napakasti se pysyy suussa?Onko sinusta siinä huonoja puolia ja mitä ne ovat??

      Suosittelisitko vaihtoa essix muottiin retentiokojeena nyt pitämään nämä hampaat paikallaaan?? Olisi ihanaa jos pääsisin retentiolevystä eroon ja saisin esim. essix muotin JOS SE TOIMII JA ON HELPOMPI KÄYTTÄÄ!? Heiluuko se esim. urheillessa ja pysyykö hyvin suussa jne.??

      Pliis JOS TEILLÄ ON ESSIX MUOTISTA RENTENTIOKOJEENA KOKEMUSTA NIIN VASTATKAA!!!!

      Koska sitähän käytetään myös oikomiseen mutta haluaisin nimen omaan retentiolevyn sijasta jonkun..

      Ja onko sitä mahdollista pitää jos on (hyvin ohut) retentiokaari ylhäälläkin hampaiden takana??!

      KIITOS!

    • aikuisenaoikonut

      Minulla retentiokaari on jouduttu poistamaan kerran, koska yläetuhampaassa oli reikä eikä sitä saatu paikattua teräsvaijerin takaa. Nyt sitten kävi niin, että teräsvaijeri katkesi itsekseen ja taas on varattava aika oikojalle. Tämähän vaatii kaksi käyntiä oikojalla: ensin otetaan muotti hampaista, jonka mukaan yksilöllinen kaari valmistetaan. Seuraavalla kerralla se sitten kiinnitetään takaisin suuhun. Nyt hieman vituttaa, koska joudun maksamaan taas tuon 300-400 euroa kahdesta oikojakäynnistä. Retentiokaaren uusiminen on todella kallista! Minulle sanottiin myös, että sitä pidetään loppuelämä, muuten hampaat kääntyvät takaisin virheasentoon. Eikä ne ihan parissa päivässä käänny kuten joku vättti, eihän oikomishoitoakaan tehdä parissa päivässä. Nytkin olen taas pari viikkoa ilman kaarta, kun uutta tehdään.

    • Höplälälä

      Riippuu ihan henkilöstä että pidetäänkö kaarta loppuelämän ajan vai pari vuotta. Kaikilla ei hampaat ala liikkua kaaren poistamisen jälkeen. Itellä kaari poistettiin intin aikana ja oli kiinni tuolloin 3 vuotta.

    • Anonyymi

      mulla ollu retentiokaari yli 30 vuotta eikä ole haitannut ollenkaan, joskus jopa unohtanut sen olemassa olon ja vasta hammaslääkärin huomautettua asiasta olen taas sen muistanut

    • Anonyymi

      Mulla on ollu retentio kaari pari vuotta alahampaissa ja on pari kertaa alkanu repsottaa kun on syönyt ja sit ku on repsottanu eikä oo nopeesto hammaslääkäriin päässy niin se on sit piikittäny se lanka osa kieltä kun on syöny ja puhunu ja esim eilenkin syödessä lähti repsottaa se ja sit tänään töissä ku söin lihapuirakkaa niin lähti viel enemmän repsottaa jollonka kävin vessassa kattomas et kuinka paljon se repsottaa ja sehän repsotti about puolesta välin jotenka otin sen itse irti koska en pystyny kunnolla puhumaan ja syömään et se piikitti kivasti kieltä kun söi ja kielen päähän tuli vekki josta tuli verta

    • Anonyymi

      Minulla on ollut tuo retentiolanka parisen vuotta alahampaissa ja haluan kyllä pois sen. On monta kertaa irronnut liima ja kerran irtosi reunimmainen liima niin se sitten oli terävä ja kieli täynnä vekkejä niin otin pihdit ja revin koko kaaren irti, oli helpotus. Sitten laittovat uuden langan sekä liimat ja tämä uusi lanka on nyt ruvennut katkeilemaan keskikohdasta ja pistelee, joten joudun aina jollakin metallisella esim. avaimilla tai kynsisaksen päällä työntämään sen piikin takaisin. Onneksi olen alaikäinen niin ovat ilmasia, mutta ennen kuin olen aikuinen niin irrotutan tämän tai irroitan itse.

    • Anonyymi

      mulla lopetettiin oikomishoito maaliskuun lopussa ja laittoivat retentiolangan ylähampasiin. Nyt se on ollut minulla noin kuukauden eikä vielä ole ollut yhtään mitään ongelmia. Toki kuukausi on lyhyt aika mutta silti.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2823
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2390
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2170
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      17
      1972
    5. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1816
    6. 160
      1804
    7. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1777
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1716
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      132
      1513
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1304
    Aihe