Optima Red -akun käyttöikä 7-8 vuotta

Muita havaintoja?

Käynnistäminen (uudehko auto) alkoi heikentyä vajaan seitsemän vuoden iässä. Kahdeksanvuotiasta akkua ei saa enää ladattua täyteen Ctek XS3600 -laturilla. Pienehkön bensamoottorin käynnistäminen pakkasessa alkaa olla siinä ja siinä. Akkuun ei ole enää luottamista. Laturin merkkivalojen mukaan akku on puoleksi varautunut. Akku ollut uudesta asti tavanomaisessa käynnistyskäytössä ilman mitään erityistä sähkönkulutusta tai tyhjäksi purkamista. Optiman kestoikä ei vakuuta. Uutena optima oli niin räyhäkäs että rikkoi mm. erään käynnistysmoottorin tuhannen päreiksi. Ennen käynnistinmoottorin rikkoutumista käynnistäminen oli korvakuulolta huomattavan ärhäkkää aiempiin akkuihin verrattuna.

Tavanomaista tekniikka oleva japanilainen ensiasennusakku voi toimia käynnistyskäytössä jopa 10 vuotta. Optimalle luvataan jopa kaksinkertainen ikä tavanomaista tekniikka oleviin akkuihin verrattuna. 7-8 vuoden kestoikä jää kauaksi mainospuheista. Puolilatingissa oleva käynnistysakku ei täytä enää tarkoitustansa.

16

922

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ikuinen optima

ensinäkin huumori pois viesteitä,"uudehko 7v.vanha" ei näin.
      Akkujen käyttöikä nykyään on 6-7 vuotta´.
      Mikä on ongelmasi?
      Akkukauppaan siitä heti ennenkuin on myöhäistä.

• A.P.

Auto on uudehko, akku vanhahko.

• säästö on kallista
        A.P. kirjoitti:

Auto on uudehko, akku vanhahko.

vaihtaa uudehkoon autoon vanhan akun???
        Vähän sama kun ajasi jäteöljyllä.

• A.P.
        säästö on kallista kirjoitti:

vaihtaa uudehkoon autoon vanhan akun???
        Vähän sama kun ajasi jäteöljyllä.

Heti paikalla auton hankittuani. Syy: Orggisakku oli kooltaan mitätön. Täysin riittämätön Suomen olosuhteisiin. Autoa seisotetaan päivät ilman mahdollisuutta lämmittää moottoria. Työpäivän päättyessä käynnistys ei saada arvailujen varaan. Olikohan se orggis akku jotain 34 Ah. Ajattele sitä tunnetta kun auto on seissyt koko päivän 30 asteen pakkasessa ja työpäivän päättyessä nousee tuskan hiki otsalle kun alkaa pohtia lähteekö auto käyntiin vai ei. Kylmäkäynnistysvirta oli varmaan huimat 200 CCA. Optimalla CCA 815. Pakkasessa akuilla on eroja. Fyysinen kokoero akuilla oli vähäinen. Painossa saattoi olla joku kilo eroa.

• 46327y24

ei nää kalliit kaiken maailma erikoisteknologiaan (agm, hyytelö, kalsium jne.) ole yhtään sen parempia kuin tavallinen lyijyakku. Oma perus lyijyakku kestänyt jo 8v eikä vielä mitään ongelmia ole ollut.

• Täällätässä

Minissä nyt 9½ vuotias akku. Ei mikään loistelias enää, mutta käynnistää auton joka ikinen päivä, myös talvella. Ilman lämmitystä starttimoottori pyörii melko vaivalloisesti, mutta kyllä silti käyntiin lähtee. Näyttää siltä, että kymmenvuotissynttärit juhlitaan ennen uuden akun hommaamista, ehkä enemmänkin.

• fdbdfbfdb
        Täällätässä kirjoitti:

Minissä nyt 9½ vuotias akku. Ei mikään loistelias enää, mutta käynnistää auton joka ikinen päivä, myös talvella. Ilman lämmitystä starttimoottori pyörii melko vaivalloisesti, mutta kyllä silti käyntiin lähtee. Näyttää siltä, että kymmenvuotissynttärit juhlitaan ennen uuden akun hommaamista, ehkä enemmänkin.

alkuper.akku vielä vinguttaa starttia iloisesti,auto ollu mulla uudesta asti,toukokuussa akku täyttää 11v..melko hyvin palvellu akku puhumattaka autosta itsestään,pelaa kuin uusi merkkiliikkeen huoltokirja uudesta asti 150000km vasta aj.näillähän ajelee sen 300000km kevyesti mitä olen noisa ilmotuksissa noteerannu

• A.P.

Yks pallero. Happoa ei vuoda ulos. Ykkösauton perinteistä tekniikkaa edustava orggisakku, nyt 6-vuotias, kusee happoa ympäriinsä. Eilen viimeksi tuli ährättyyä ajovalon korkeussäädön kanssa akun ympärillä ja happo kuori nahkaa kämmenselästä. Olen irroittanut ja puhdistanut akun monta kertaa, mutta aina vaan kussovaa. Hapon roiskuttaminen ruostuttaa esim akun alla olevan pellin. Akun kansipinnalle roiskunut happo johtaa sähköä ja aiheuttaa vuotovirtoja, jotka syövät akun tyhjäksi. Mitatkaapa yleismittarilla akun kannesta löyttyy voltteja jos kannelle on roiskunut happoa. AGM-akuissa mm. Optima ei tätä ongelmaa.

Kaks pallero. Virranantokyky on aivan omaa luokkaansa. Ei tarvi arvuutella edes 30 asteen pakkasessa lentokentällä viikon seisseen auton käynnistymistä. Akusta käynnistyminen ei ainakaan jää kiinni. 50 Ah hyytelöakku vastaa virranantokyvyltään noin 85-120 Ah lyijyakkua.

Kolme pallero. Tärinän kestävyys. Dieseleissä voisi olla merkitystä tärinän kestokyvyllä.

Huonoina puolina AGM-akkujen heikko saatavuus, arvaamaton kestoikä ja kallis hankintahinta.

• Auto Masentaja 2
        A.P. kirjoitti:

Yks pallero. Happoa ei vuoda ulos. Ykkösauton perinteistä tekniikkaa edustava orggisakku, nyt 6-vuotias, kusee happoa ympäriinsä. Eilen viimeksi tuli ährättyyä ajovalon korkeussäädön kanssa akun ympärillä ja happo kuori nahkaa kämmenselästä. Olen irroittanut ja puhdistanut akun monta kertaa, mutta aina vaan kussovaa. Hapon roiskuttaminen ruostuttaa esim akun alla olevan pellin. Akun kansipinnalle roiskunut happo johtaa sähköä ja aiheuttaa vuotovirtoja, jotka syövät akun tyhjäksi. Mitatkaapa yleismittarilla akun kannesta löyttyy voltteja jos kannelle on roiskunut happoa. AGM-akuissa mm. Optima ei tätä ongelmaa.

Kaks pallero. Virranantokyky on aivan omaa luokkaansa. Ei tarvi arvuutella edes 30 asteen pakkasessa lentokentällä viikon seisseen auton käynnistymistä. Akusta käynnistyminen ei ainakaan jää kiinni. 50 Ah hyytelöakku vastaa virranantokyvyltään noin 85-120 Ah lyijyakkua.

Kolme pallero. Tärinän kestävyys. Dieseleissä voisi olla merkitystä tärinän kestokyvyllä.

Huonoina puolina AGM-akkujen heikko saatavuus, arvaamaton kestoikä ja kallis hankintahinta.

Kehnopa on ollut vertailuakkusi kun happoa päästää ulkopuolelle. Minä olen ollut siinä uskossa, että niitä oli viimeksi 1960-luvulla, koskapa sen jälkeen ei tuota ilmiötä ole kohdalle osunut. Mikähän oli tuon vuotavan akun merkki ja malli?
        Virranantokykyyn ja tärinänkestävyyteen en sano mitään. Varmaan jossakin on testattu? Tehtaalla ainakin, mutta ne tulokset ovat saavuttamattomissa.

• A.P.
        Auto Masentaja 2 kirjoitti:

Kehnopa on ollut vertailuakkusi kun happoa päästää ulkopuolelle. Minä olen ollut siinä uskossa, että niitä oli viimeksi 1960-luvulla, koskapa sen jälkeen ei tuota ilmiötä ole kohdalle osunut. Mikähän oli tuon vuotavan akun merkki ja malli?
        Virranantokykyyn ja tärinänkestävyyteen en sano mitään. Varmaan jossakin on testattu? Tehtaalla ainakin, mutta ne tulokset ovat saavuttamattomissa.

Turkkilainen Mutlu. Vakiona Tojotassa. Käynnistyminen on ollut heikkoa uudesta lähtien. Uutena teki tiukkaa saada käyntiin 20 asteen pakkasesta. Vasta kolmas yritys tuotti tuloksen. Sattuneesta syystä sitä on yrittänyt välttää kylmäkäynnistyksiä. Eilen oli vaikeuksi jo viidessä pakkasasteessa. Kesäakku.

• akut halpoja

Tavalisen bensa-auton tarvikeakku maksaa asennettuna saman kuin 45l bensaa.

Tällainen kestää ainakin viisi vuotta ja kun vaihtaa ajoissa, ei tarvitse arpoa ja säätää.

• Pasi45678

Mulla ei ole aavistustakaan millainen akku on meidän 98-vuoden Rellun Scenicissä, Sen tiedän että se on alkuperäinen kuitenkin joten kyllä akut aikas kauan kestää. Tosin voi olla että se vaikuttaa asiaan kun akku on sisätiloissa apumiehen penkin alla ja talvisin käytetään sisätilanlämmitintä.

• Kestää kestää

Scenicin akut ovat yleisesti erikoisakkuja ja niiden käyttöikä kokemusten perusteella on varsin pitkä. Monessa 90-luvun ensimmäisissäkin Scenicissä on edelleenkin alkuperäinen akku.

Mutta kyllä kestää tavallisetkin akut. Clion 35Ah kesti himpun yli kymmenen vuotta. Kaksi Meganen 55Ah noin kahdeksan vuotta. 2000 mallisessa Peugeot 406:ssa on edelleen alkuperäinen akku, toimi hyvin vielä tämän talven mutta tuntuu kuitenkin olevan hiukan hengetön kun pakkanen kiristyy yli -20 - -30 välille, ja eiköhän syksyllä mene vaihtoon.

• Röppö

Röppö, osta Röppöakku.

• 5

Saanko kysyä minkä merkkinen auto ja kuinka monen Ah:n optima?

• AP.

Saat. 50 Ah RT ja Toyota Corolla 1,6.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      30
      5792
    2. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      14
      4364
    3. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      40
      3237
    4. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      52
      2951
    5. Israel aloitti 3. maailmansodan

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.
      Maailman menoa
      339
      1549
    6. Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista

Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas
      Ikävä
      86
      1338
    7. Haluaisin lähettää sulle viestin

Mutta en enää uskalla. Miehelle.
      Ikävä
      62
      1276
    8. Nainen, meidän talossa on säännöt

1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E
      Ikävä
      232
      1206
    9. Miellytänkö sinun silmää?

Varmaan ainakin vähän, jos tykkäät minusta. Siis jos tykkäät.
      Ikävä
      79
      1169
    10. Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.

Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul
      Maailman menoa
      401
      1161
    Aihe