fffffffffffffff

kysyväeksyy

Kun puhutaan ensimmäisestä ja parhaasta työntekijästä niin
kertokaa minulle kuka on viimeinen ja huonoin työntekijä???

22

449

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • teu.

      Kunnei ole saanut mitään aikaiseksi.

      • teu.

        Vaan kaise huono on saatana joka koettaa aina teilata
        tai hänen kätyrinsä , jotkut semmoset,


      • Exhellari86

        Sinä olet se ensimmäinen ja paras työntekijä koska olet viime aikoina saanut niin paljon aikaan.


      • Hymyä huuleen
        Exhellari86 kirjoitti:

        Sinä olet se ensimmäinen ja paras työntekijä koska olet viime aikoina saanut niin paljon aikaan.

        Tosiasiassa Teuta on ahertanut jo ainakin kolme vuotta yhteen putkeen, voimiaan säästämättä.
        Moni asiallinen kirjoittaja joiden kanssa olisi hedelmällistä keskustella on sinä aikana lähtenyt täältä.
        Ei toki pelkästään teutan vuoksi, en sillä sano.

        Itse kukin tekee työtä omilla lahjoillaan, niin teutakin.

        En tiedä sitten niin - hukaus - ... olen monesti rukoillut Jumalaa että pääsisin minut jo tästä kirjoittamisen paulasta. Toki joitakin ilon pilkkujakin on ollut vuosia kestäneen matkan varrella, jopa ystäviä tullut tämän kautta. - Kiitos Jeesus heistä!


      • Tämmöst tul mieleen
        teu. kirjoitti:

        Vaan kaise huono on saatana joka koettaa aina teilata
        tai hänen kätyrinsä , jotkut semmoset,

        ... on nähdä synti toisissa. On niin turvallista ololla kun oman synnin voi ulkoistaa toisiin ihmisiin ja piruun.

        Toki toisetkin syntisiä ovat ja piru on itse synti, kaikessa karmeudessaan.

        Ulkoistetussa synnissä on se huono puoli, että siitä ei voi koskaan tehdä parannusta, omasta rikkinäisyydestä ei voi eheytyä. Ihmissuhteita ei voi korjata sillä tavalla.

        Tai kyllähän sitä kovasti yritetään tehdä, kun se on niin helppoa, mutta toista kohti koholla olevaa omaa etusormea lukuun ottamatta, tulos on puhdas nolla.

        Kun kantaa sydämessään kannemieltä toisia kohtaan, elämä tulee raskaaksi. Siksi on hyvä rukoilla Jumalaa että hän armossaan päästäisi irti kokonaan toisten synneistä ja herättäisi kantamaan omaa vastuuta. Silloin jonkin asteinen parannuskin tulee mahdolliseksi.


      • teu.
        Tämmöst tul mieleen kirjoitti:

        ... on nähdä synti toisissa. On niin turvallista ololla kun oman synnin voi ulkoistaa toisiin ihmisiin ja piruun.

        Toki toisetkin syntisiä ovat ja piru on itse synti, kaikessa karmeudessaan.

        Ulkoistetussa synnissä on se huono puoli, että siitä ei voi koskaan tehdä parannusta, omasta rikkinäisyydestä ei voi eheytyä. Ihmissuhteita ei voi korjata sillä tavalla.

        Tai kyllähän sitä kovasti yritetään tehdä, kun se on niin helppoa, mutta toista kohti koholla olevaa omaa etusormea lukuun ottamatta, tulos on puhdas nolla.

        Kun kantaa sydämessään kannemieltä toisia kohtaan, elämä tulee raskaaksi. Siksi on hyvä rukoilla Jumalaa että hän armossaan päästäisi irti kokonaan toisten synneistä ja herättäisi kantamaan omaa vastuuta. Silloin jonkin asteinen parannuskin tulee mahdolliseksi.

        Turha panetella .


      • teuta
        Exhellari86 kirjoitti:

        Sinä olet se ensimmäinen ja paras työntekijä koska olet viime aikoina saanut niin paljon aikaan.

        eh usko sinua ,sillä jos uskoisin ,olisin omavanhurskas .
        kas hänelle maksetaan palkkaa ja kuka se palkanmaksajaon
        se on saatana , jos uskoo saa armon , kuka sen antaa sen,
        antaa Jumala LAHJAKSI. se on lahja vanhurskaus, uskotko.


      • Teuta
        Hymyä huuleen kirjoitti:

        Tosiasiassa Teuta on ahertanut jo ainakin kolme vuotta yhteen putkeen, voimiaan säästämättä.
        Moni asiallinen kirjoittaja joiden kanssa olisi hedelmällistä keskustella on sinä aikana lähtenyt täältä.
        Ei toki pelkästään teutan vuoksi, en sillä sano.

        Itse kukin tekee työtä omilla lahjoillaan, niin teutakin.

        En tiedä sitten niin - hukaus - ... olen monesti rukoillut Jumalaa että pääsisin minut jo tästä kirjoittamisen paulasta. Toki joitakin ilon pilkkujakin on ollut vuosia kestäneen matkan varrella, jopa ystäviä tullut tämän kautta. - Kiitos Jeesus heistä!

        Olen ollut yli 4.5 vuotta palstalla aluksi täällä ei ollut teitä kupaakaan , sitten toinen tuli nm, aidanvieri
        ja kirjoitti monet kirjoitukset hyvin . mutta kohta havaitsin että hänet on rokotettu pilkka kirveellä .
        Niihin aikoihin palstan vauti oli , 1 viesti ja 8 lukua / pv, ei päätä huimannut , sieltä on noustu .
        Jos se teidän mielestä ei ole urosmehiläisen temppu , niin mikä sitten. kaikki me yhdessä olemme
        sen aikaiseksi saaneet palstalla .. minä kerron vain sen hetkisen tilanteen ..

        örvelö on tullut n.3 v sitten , aluksi hän kyseli nöyrästi , vasta tämän sefun aikana JULKISTUI .
        olen kirjoittanut historiikin , Roineen filosofi tuli ja lähti , mutta kirjoittaa toisella nikillä. Samoin samppa
        ei ne ole syitä ne on jonkun saman kirjoittajan nikkejä. jne.jne. en ota syitä niskoilleni lainkaan sillä,
        Jokainen kirjoittaa jos on asiaa ,,jakainen lukee jos kiinnostaa .. jokainen on siisti jos kiinnostaa .
        rehellinen , Raitis opissa jos kiinnostaa . En paremmin sano.


      • :-))))
        teu. kirjoitti:

        Turha panetella .

        ... että kaikki tekemäsi virheet siirrät nokkelasti AINA toisten syyksi.

        Jos sulla olisi vahva usko, niin sinä kantaist LUOTTAMUKSELLA omat syntisi Jeesuksen ristin juurelle ja rukoilisit Jeesukselta armoa ja anteeksiantamusta, etkä jatkuvasti syytteleisi omista synneistäsi muita.


    • Provasti

      LLL oli uskollinen Herran koira joka haukkui synninunessa makaavia heräämään. Hän oli todellinen Herran ase. Voimme kiittää tästä Jumalan lahjasta, ja voimme todeta että hän oli tämän heräyksen ensimmäinen ja varmaankin paras työntekijä, mutta siltikin vain pieni palvelija suhteessa Herraansa. Tuntien hänen saarnojaan ja ajatuksiaan uskon että hän itse ei välittänyt mistään henkilökultista, vaan olisi vaivautunut sellaisesta.

      Uskon että Jeesus, kirkas aamutähti, on saanut olla tässä siunatussa kristillisyydessä ja saanut kirkastaa itsensä julistetun sanansa (myöskin LLL:n) kautta. On selvää, että ihmisopit ja inhimilliset heikkoudet uhkaavat elävää uskoa, mutta puhutaan vain Jumalan suurista töistä mitä Hän on tehnyt tämänkin heräyksen kautta. Vain yksin Hänelle kunnia, iankaikkisesti!

      • teuta

        Hän on ollut yli sata vuotta tomua ... Hänen sielunsa odottaa paratiisissa vimeistä tuomita
        kuin kaikkien muittenkin sielut , siinä paikassa on Kristuksen tekemä Herätys. Ennen Tuomiota


    • oikea Vastaus

      ____________

      • teu.

        Kysytty sitä , vaan kuka on huonompi ,,,ei eronnutta , joku niistäkin on vielä
        nousu kelpoinen .


      • Tältavaa
        teu. kirjoitti:

        Kysytty sitä , vaan kuka on huonompi ,,,ei eronnutta , joku niistäkin on vielä
        nousu kelpoinen .

        Hän on viimeinen ja huonoin työntekijä.

        Juuri sitähän tässä kysyttiin, kuka on viimeinen ja huonoin työntekijä.

        Silloin kun et tiedä vastausta, niin älä sekoita muiden keskusteluja. Kiitos!


        Matt. 5:19-22

        Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; ...

        ... mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
        =================

        Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.

        Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä tapa', ja: 'Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion.'
        Mutta minä sanon teille:

        - jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion;
        - ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion;
        - ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.


      • Jotaki tästä
        Tältavaa kirjoitti:

        Hän on viimeinen ja huonoin työntekijä.

        Juuri sitähän tässä kysyttiin, kuka on viimeinen ja huonoin työntekijä.

        Silloin kun et tiedä vastausta, niin älä sekoita muiden keskusteluja. Kiitos!


        Matt. 5:19-22

        Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; ...

        ... mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
        =================

        Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.

        Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä tapa', ja: 'Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion.'
        Mutta minä sanon teille:

        - jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion;
        - ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion;
        - ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.

        Se tarkoittaa sitä että me kaikki olemme suuria syntisiä, ja siksi iankaikkisen kuoleman ansainneita.

        Jos ja kun joku alkaa opettamaan sillä tavalla seurakuntaa ja yksilöitä, että kun sinä tarpeeksi vältät pahaa ja teet riittävästi hyvää, niin sinä pääset taivaaseen. Tämä on valetta ja valhe on saatanasta.

        Jos ihminen sekoittaa elämässään ja opetuksessaan lain täyttämisen ja lain pitämisen, niin hän ei ole ikinä Jumalaa tuntenut, - eikä myöskään omia syntejään. Hän siis elää valhemaailmassa, pettäen itseään omilla valheellisilla mielikuvillaan.

        Kukaan ihminen ei kykene rakastamaan toista ihmistä sellaisella rakkaudella, mitä Jumala vaatii.
        Joka sellaisia väittää itsestään, hän on valehtelija.

        Jumala kuitenkin vaatii lain täydellisen täyttämisen, synti ei pääse taivaaseen.
        Synnin tekemisen vältteleminen ja hyvän tekeminen, ei Jumalalle riitä alkuunkaan. Koska ihmisen geenit ovat Aadamin ja Eevan lankeemuksesta lähtien synnin sairauden turmelemia, - synti ASUU hänessä.

        Ihminen tarvitsee ehdottomasti sellaisen avun, joka on Jumalan valmistama. JuMala uhrasi pokansa Jeesuksen
        syntiuhriksi, JOTTA ME JEESUKSESSA KRISTUKSESSA TULISIMME JUMALAN VANHURSKAUDEKSI. Jumalan vanhurskautta ei kukaan ihminen voi teoillaan ostaa. Jos Jumalan vanhurskaus ei kelpaa ARMOSTA lahjaksi, niin silloin on oltava ilman.

        Valitettavasti niin moni taivaaseen pyrkivä jättää käskyt PITÄMÄTTÄ. (Hänestä ei tule kokonaan syntistä joka elää Jumalan armon ja rakkauden varassa). Sen sijaan hän yrittää ja kuvittelkee täyttävänsä kaskyjä. Näin hän hylkää Kristuksen. Toisin sanoen, hän ei mene ahtaasta portista (Jeesus Kristus) sisälle, vaan yrittää tunkeutua suoraan aidan lävitse, omiin tekoihinsa ja tekemättä jättämisiinsä luottaen.

        Jos näin käy, niin ihmisestä tulee itseensä käpertynyt hengellinen narsisti, kuin bodari joka keskittyy rakkauden tekojen sijasta vain tarkkailemaan itseään ja omia toimintojaan.


      • Teutatess
        Tältavaa kirjoitti:

        Hän on viimeinen ja huonoin työntekijä.

        Juuri sitähän tässä kysyttiin, kuka on viimeinen ja huonoin työntekijä.

        Silloin kun et tiedä vastausta, niin älä sekoita muiden keskusteluja. Kiitos!


        Matt. 5:19-22

        Sentähden, joka purkaa yhdenkään näistä pienimmistä käskyistä ja sillä tavalla opettaa ihmisiä, se pitää pienimmäksi taivasten valtakunnassa kutsuttaman; ...

        ... mutta joka niitä noudattaa ja niin opettaa, se pitää kutsuttaman suureksi taivasten valtakunnassa.
        =================

        Sillä minä sanon teille: ellei teidän vanhurskautenne ole paljoa suurempi kuin kirjanoppineiden ja fariseusten, niin te ette pääse taivasten valtakuntaan.

        Te olette kuulleet sanotuksi vanhoille: 'Älä tapa', ja: 'Joka tappaa, se on ansainnut oikeuden tuomion.'
        Mutta minä sanon teille:

        - jokainen, joka vihastuu veljeensä, on ansainnut oikeuden tuomion;
        - ja joka sanoo veljelleen: 'Sinä tyhjänpäiväinen', on ansainnut suuren neuvoston tuomion;
        - ja joka sanoo: 'Sinä hullu', on ansainnut helvetin tulen.

        Mutta 5:20 . Sanoo: Taivasten valtakuntaan tarvittava (fariseuksen vanhurskautta parempi ) ON
        Jeesuksen kuuliaisuus ja Ristinuhrin kautta syntisille valmistettu ARMONVANHURSKAUS . Se luvataan
        ja annetaan evankeliumin sanassa ja vastaan otetaan USKOLLA, Tämän USKON kautta saatu PYHÄ
        Henki vaikuttaa sen hedelmänä ELÄMÄNVANHURSKAUDEN eli pyhityksen , joka sekin on paljoa parempi
        kuin fariseksen elämänvanhurskaus.

        21-22: JUMALAN edessä eivät Hänen lakinsa rikkomisia ole vain ulkonaiset teot, sellaiset kuin murhaaminen . JUMALA KATSOO SYDÄMEEN . Myös vihastuminen /vihasydämmessä on murhan suntiä.
        "Jokainen , joka vihaa veljeään ...
        Ei vaan maalisissa oikeusistuimissa , vaan myös JUMALAN sanan mukaan synneissä ja niiden rankaistuksissa
        on aste eroja .
        1. viha sydämmessä .
        2. lievät loukkaavat sanat.
        3.Raskaat loukkaakkaavat sanat
        4. Murha .

        mitä tahansa teet Lähimmäiselle sen korjaus /sopiminen vaatii tapahtuneen tunnustaa rikkomus .
        Ja pyytämällä sitä anteeksi . "Jos minun veljeni tekee syntiä ... ja jos hän katuu, annan hänelle anteeksi "
        Mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi , niin ei myöskään teidän Isänne (taivaassa) anna anteeksi teidän
        Rikkomusianne".


      • teuta
        Teutatess kirjoitti:

        Mutta 5:20 . Sanoo: Taivasten valtakuntaan tarvittava (fariseuksen vanhurskautta parempi ) ON
        Jeesuksen kuuliaisuus ja Ristinuhrin kautta syntisille valmistettu ARMONVANHURSKAUS . Se luvataan
        ja annetaan evankeliumin sanassa ja vastaan otetaan USKOLLA, Tämän USKON kautta saatu PYHÄ
        Henki vaikuttaa sen hedelmänä ELÄMÄNVANHURSKAUDEN eli pyhityksen , joka sekin on paljoa parempi
        kuin fariseksen elämänvanhurskaus.

        21-22: JUMALAN edessä eivät Hänen lakinsa rikkomisia ole vain ulkonaiset teot, sellaiset kuin murhaaminen . JUMALA KATSOO SYDÄMEEN . Myös vihastuminen /vihasydämmessä on murhan suntiä.
        "Jokainen , joka vihaa veljeään ...
        Ei vaan maalisissa oikeusistuimissa , vaan myös JUMALAN sanan mukaan synneissä ja niiden rankaistuksissa
        on aste eroja .
        1. viha sydämmessä .
        2. lievät loukkaavat sanat.
        3.Raskaat loukkaakkaavat sanat
        4. Murha .

        mitä tahansa teet Lähimmäiselle sen korjaus /sopiminen vaatii tapahtuneen tunnustaa rikkomus .
        Ja pyytämällä sitä anteeksi . "Jos minun veljeni tekee syntiä ... ja jos hän katuu, annan hänelle anteeksi "
        Mutta jos te ette anna ihmisille anteeksi , niin ei myöskään teidän Isänne (taivaassa) anna anteeksi teidän
        Rikkomusianne".

        Kirjallisuus piti ilmoittaa Septuakinta Raamattu pelkästään.


    • Viimeinen ja huonoin? Siihen on helppo vastaus. Viimeinen on se, joka on viimeksim puhunut ja huonoin hän on siksi, että hänen kuuluu pitää toiset parempana!

      • teuta

        Viimeisenä pyhuva saarnaaja voi antaa korville kaikille ennen puhujille.

        No kai mä ymmärsin mitä tarkoit. se siitä


      • teu.
        teuta kirjoitti:

        Viimeisenä pyhuva saarnaaja voi antaa korville kaikille ennen puhujille.

        No kai mä ymmärsin mitä tarkoit. se siitä

        Voisiko se hunoin olla nöyrin.
        Ainakin se näyttäisi siltä .


      • men vähä pitkäks
        teu. kirjoitti:

        Voisiko se hunoin olla nöyrin.
        Ainakin se näyttäisi siltä .

        Matt. 11:27 - 30

        Kaikki on minun Isäni antanut minun haltuuni, eikä kukaan muu tunne Poikaa kuin Isä, eikä Isää tunne kukaan muu kuin Poika ja se, kenelle Poika tahtoo hänet ilmoittaa.

        Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon. Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne.

        Sillä minun ikeeni on sovelias, ja minun kuormani on keveä."

        ____________

        Näin Jeesuksessa vanhurskautettuna Jeesuksessa Kristuksessa iloon ja vapauteen päästettynä Jumalan lapsena joudun ihmettelemään sitä itkun tuskan määrää, joka purkautuu esikoislestadiolaisissa seuroissa saarnan loppuosassa.

        Kun hengen hedelmät ovat v1776 raamatunkäännöksen mukaan rakkaus ilo ja rauha, pitkämielisyys ystävällisyys ja hyvyys, usko hiljaisuus ja puhtaus, niin seuroissa purkautuu vopimakkaina esiin pelko, riittämättömyys voimattomuus itsesääli tuska häpeä ja ahdistus. Se on jo saarnaajalla puhuessaan, ja hänestä heijastuu voimakkaasti seurakuntaan. Saarnoissa on Vapauttavan Kristuksen evankeliumin sijasta paljon pelottavia uhkakuvia. Synti ja Jeesuksessa Kristuksessa vapaat kristityt pelottaa ja ahdistaa kuulijoita.

        Minä ymmärrän hyvin sen, jos ihmiset tulevat synnin tuntoon ja käyvät lähiomaistensa luona anomassa anteeksi syntejään, tai sellaisten henkilöiden luona joiden kanssa on ollut kahnauksia ja rakkaudettomuutta.
        Minä ymmärrän rakkaudenripin, sen soisin lisääntyvän paljon entisestään. Nyt en puhu siis tästä.

        Näyttää monesti siltä kun syntimme jo sovittanut Jeesus olisi kokonaan näkymättömissä monen ahdituneen näköpiiristä, - ja saarnaajaltakin. Saarnaaja ei selvästikään puhu levosta käsin vapautuneesti ja iloisesti, niin kuin sellainen lapsi puhuisi joka istuu tusvallisesti häntä rakastavan isänsä sylissä.

        Monen, ennen niin ihanaa evankeliumia julistaneen saarnaajan tuskainen itku on todellista, ja kuvaa hyvin sitä hätätilaa, joka esikoislestadiolaisuudessa on ollut nyt voimakkaana näiden 20 viimeksi kuluneen vuoden aikana, johdon vaihduttua ruotsinlapissa. Voi miten kaipaammekaan näitä iloisia ja vapautuneita saarnaajaveljiämme jotka ovat jo Herransa iloon menneet pois näkemästä tätä nykyistä tuskan aikaa.

        Selvistä hätätilan merkeistä huolimatta, "apua" haetaan edelleen ruotsinlapista. Jeesuksessa Kristuksessa vapaaksi ostettuna Jumalanlapsena kysyn; miksi?

        Veljemme Halme näki jo silloin mihin suuntaan nykyinen johto on menossa, hän laittoi heidät invaasiolleen Suomeen topin. Ja moni Jeesuksen Kristuksen tuntemisessa Jumalan rauhaan tullut saarnaajaveli tuki häntä.

        Ajat esikoislestadiolaisuudessa täällä Suomen maassa olivat silloin ihania. Avoin keskusteluilmapiiri alkoi virittymään seurakuntalaisten keskuudessa, ja uloskin päin. Saarnaajat avautuivat seurakuntalaisten keskuudessa ja saivat laajaa tukea työssään seurakunnalta. Nykyisin salaperäisyyden verho on tiukasti suljettu, saarnaajat vaikenevat kuin uuri siitä mitä saarnaajien kokouksissa keskustellaan ja millainen ilmapiiri niissä vallitsee sanankuulijliden kannalta katsottuna. Onko ilmapiiri rakastava ja erilaisia seurakuntalaisia näkemyksiä yhdistävä, vai erotteleva ja eri kasteihin Jumalan lapsia jakava, tuomitseva.

        Johdon vaihduttua ruotsinlapissa, komento muuttuui ylhäältä ohjailevaksi, komentelevaksi ja määräileväksi.
        Kaikki seurakunnassa sen näkevät joilla on avoimet silmät ja Kristuksen mieli. Julistuksessa asiaa on väistelty ja petelty noin 20 vuotta. Plajon porukkaa on lähtenyt kokonaan pois ja osa on siirtynyt rukoilevaan joukkoon, seuraamaan taistelua sivusta. Luterilaisesta tunnustuksesta ollaan pelottavaa vauhtia luopumassa.
        Vedotaan kirkon tilaan, tekosyynä luterilaisesta tunnustuksesta luopumisen oikeuttamiseksi. Samalla tavalla hajaannusten aikana etsittiin oikeutusta veljien ja sisarien tuomitsemiseksi, hajaannuttiin moniksi joukoiksi, ja tuomittiin toinen toisaensa helvettiin. Kun Kristus julistaa päinvastaista, nimittäin rakkautta, syntien anteeksiantamusta ja kaikkien Jeesuksen Herrakseen tunnustavien kristittyjen yhteyttä.


      • teutatess
        men vähä pitkäks kirjoitti:

        Matt. 11:27 - 30

        Kaikki on minun Isäni antanut minun haltuuni, eikä kukaan muu tunne Poikaa kuin Isä, eikä Isää tunne kukaan muu kuin Poika ja se, kenelle Poika tahtoo hänet ilmoittaa.

        Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon. Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne.

        Sillä minun ikeeni on sovelias, ja minun kuormani on keveä."

        ____________

        Näin Jeesuksessa vanhurskautettuna Jeesuksessa Kristuksessa iloon ja vapauteen päästettynä Jumalan lapsena joudun ihmettelemään sitä itkun tuskan määrää, joka purkautuu esikoislestadiolaisissa seuroissa saarnan loppuosassa.

        Kun hengen hedelmät ovat v1776 raamatunkäännöksen mukaan rakkaus ilo ja rauha, pitkämielisyys ystävällisyys ja hyvyys, usko hiljaisuus ja puhtaus, niin seuroissa purkautuu vopimakkaina esiin pelko, riittämättömyys voimattomuus itsesääli tuska häpeä ja ahdistus. Se on jo saarnaajalla puhuessaan, ja hänestä heijastuu voimakkaasti seurakuntaan. Saarnoissa on Vapauttavan Kristuksen evankeliumin sijasta paljon pelottavia uhkakuvia. Synti ja Jeesuksessa Kristuksessa vapaat kristityt pelottaa ja ahdistaa kuulijoita.

        Minä ymmärrän hyvin sen, jos ihmiset tulevat synnin tuntoon ja käyvät lähiomaistensa luona anomassa anteeksi syntejään, tai sellaisten henkilöiden luona joiden kanssa on ollut kahnauksia ja rakkaudettomuutta.
        Minä ymmärrän rakkaudenripin, sen soisin lisääntyvän paljon entisestään. Nyt en puhu siis tästä.

        Näyttää monesti siltä kun syntimme jo sovittanut Jeesus olisi kokonaan näkymättömissä monen ahdituneen näköpiiristä, - ja saarnaajaltakin. Saarnaaja ei selvästikään puhu levosta käsin vapautuneesti ja iloisesti, niin kuin sellainen lapsi puhuisi joka istuu tusvallisesti häntä rakastavan isänsä sylissä.

        Monen, ennen niin ihanaa evankeliumia julistaneen saarnaajan tuskainen itku on todellista, ja kuvaa hyvin sitä hätätilaa, joka esikoislestadiolaisuudessa on ollut nyt voimakkaana näiden 20 viimeksi kuluneen vuoden aikana, johdon vaihduttua ruotsinlapissa. Voi miten kaipaammekaan näitä iloisia ja vapautuneita saarnaajaveljiämme jotka ovat jo Herransa iloon menneet pois näkemästä tätä nykyistä tuskan aikaa.

        Selvistä hätätilan merkeistä huolimatta, "apua" haetaan edelleen ruotsinlapista. Jeesuksessa Kristuksessa vapaaksi ostettuna Jumalanlapsena kysyn; miksi?

        Veljemme Halme näki jo silloin mihin suuntaan nykyinen johto on menossa, hän laittoi heidät invaasiolleen Suomeen topin. Ja moni Jeesuksen Kristuksen tuntemisessa Jumalan rauhaan tullut saarnaajaveli tuki häntä.

        Ajat esikoislestadiolaisuudessa täällä Suomen maassa olivat silloin ihania. Avoin keskusteluilmapiiri alkoi virittymään seurakuntalaisten keskuudessa, ja uloskin päin. Saarnaajat avautuivat seurakuntalaisten keskuudessa ja saivat laajaa tukea työssään seurakunnalta. Nykyisin salaperäisyyden verho on tiukasti suljettu, saarnaajat vaikenevat kuin uuri siitä mitä saarnaajien kokouksissa keskustellaan ja millainen ilmapiiri niissä vallitsee sanankuulijliden kannalta katsottuna. Onko ilmapiiri rakastava ja erilaisia seurakuntalaisia näkemyksiä yhdistävä, vai erotteleva ja eri kasteihin Jumalan lapsia jakava, tuomitseva.

        Johdon vaihduttua ruotsinlapissa, komento muuttuui ylhäältä ohjailevaksi, komentelevaksi ja määräileväksi.
        Kaikki seurakunnassa sen näkevät joilla on avoimet silmät ja Kristuksen mieli. Julistuksessa asiaa on väistelty ja petelty noin 20 vuotta. Plajon porukkaa on lähtenyt kokonaan pois ja osa on siirtynyt rukoilevaan joukkoon, seuraamaan taistelua sivusta. Luterilaisesta tunnustuksesta ollaan pelottavaa vauhtia luopumassa.
        Vedotaan kirkon tilaan, tekosyynä luterilaisesta tunnustuksesta luopumisen oikeuttamiseksi. Samalla tavalla hajaannusten aikana etsittiin oikeutusta veljien ja sisarien tuomitsemiseksi, hajaannuttiin moniksi joukoiksi, ja tuomittiin toinen toisaensa helvettiin. Kun Kristus julistaa päinvastaista, nimittäin rakkautta, syntien anteeksiantamusta ja kaikkien Jeesuksen Herrakseen tunnustavien kristittyjen yhteyttä.

        ETTÄ KOHDISTUUKO NS. KIRKOSTA EROAMINEN TUHON
        KUN LUIN TAAS KERRAN MIKÄ LAHKO ON NIIN SIINÄ
        MAINITTIIN , ETTÄ HE EROAVAT KIRKKOKUNNISTA
        ONKO TÄSSÄ TAPAHTUMASSA SAMAA , NYT HÄN SUOMESSA OLLAAN
        VAKAASTI VIELÄ KIRKOSSA , MUTTA JOS SE LUIKAUTETAAN OHISE
        MISSÄ SILLOIN OLLAAN...LAHKOSSA...


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      14
      2224
    2. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      109
      1993
    3. Naisten pitäisi lähestyä miehiä enemmän.

      Milloin viimeksi lähestyit miestä ja pyysit kahville tai treffeille?
      Sinkut
      146
      1801
    4. Jos Harris saa naiset liikkeelle,niin kenties.....

      Myöskin Nikki Haleyn tukijat lupasivat Harrikselle tukensa.Harris vain 2-3% jäljessä vaikka ei ole edes viellä ehdokas.
      Maailman menoa
      166
      1344
    5. Luulin olevani ainoa... Mutta jättääkö muutkin tosiaan lääkärikäynnit sivuun?

      Lueskelin netistä uutisia ja iltalehdessä oli juttua, että ihmiset eivät hakeudu hoitoihin. Luulin olevani ainoa, joka t
      Maailman menoa
      106
      1322
    6. Joonas Rask viettänyt omasta

      mielestään kivaa iltaa hyvässä hengessä.. https://www.is.fi/sm-liiga/art-2000010582941.html
      Maailman menoa
      2
      1281
    7. Olit kiinnostunut mutta

      varovaisesti. Elämä koetellut sua mies? 😔
      Ikävä
      76
      1124
    8. Yksi syy miksi kaipaan sua

      On se että luulen sun ymmärtävän mua hyvin. Ollaan jokseenkin samanlaisia vaikka hyvin erilaisia.
      Ikävä
      66
      970
    9. Olet hyvin

      rakastettava ja kaipaan sinua.
      Ikävä
      42
      916
    10. No oletko miten paljon miettinyt

      Sitä että mentäiskö me naimisiin? Mieheltä
      Ikävä
      68
      888
    Aihe