Avioliiton historia

Jaikal kirjoitti toisaalla:
"Avioliitto on Jumalan "aitaus" tarkoitettu suojelemaan puolisoita ja lapsia ts. koko perhettä.
Avoliitto ei ole Jumalan säätämä yhteiselämän muoto. Se on Saatanasta."

Suomessa ei ole ainuttakaan Raamatun mukaista avioliittoa, koska ne ei täyttäisi avioliitolle asetettuja ehtoja.
Ei saa esim. olla lapsivaimoa, vaimoa voi ostaa rahalla eikä ilman naisen hyväksyntää avioliitto onnistu kuten Raamatussa jne.

Suomessa avioliitto on kahden ihmisen välinen sopimus jonka pitää täyttää avioliittolain vaatimat asiat.
Jumalalla ei ole mitään tekemistä avioliiton kanssa.

Pitää myös muistaa että avioliitossa kaikki rituaalit ja seremoniat on vapaaehtoisia ja nykyisin Suomessa kirkollisia tai muita uskonnollisia vihkimisiä onkin vain hiukan yli puolet.

Raamatussa on oikeastaan nykykäsityksen mukaan vain avoliitto.
Siihen aikaan kulttuurista riippuen liitot olivat pääosin yksityisasioita eikä niistä pidetty tarkkaa kirjaa eikä ne vaatineet uskonnollista hyväksyntää.

Alkukristityilläkin oli nykytermien mukaan avoliitto.
"Varhaiskristillisenä aikana (30 - 325 jaa.) avioliitto oli yksityisasia ilman yhtenäistä uskonnollista tai muuta seremoniaa."
http://fi.wikipedia.org/wiki/Avioliitto

14

656

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • .......

      tähän, että avioliittoon vihkiminenkin kirkonkin suorittamana toimenpiteenä on siviilioikeudellinen toimenpide, vihkimishetkellä pappi ei toimi pappina vaan valtion virkamiehenä jolle valtio on antanut oikeuden avioliittoon vihkimiseen. Ennen ja jälkeen vihkihetken pappi siis toimii pappina ja kirkon edustajana mutta varsinaisena vihkihetkellä ei. Tämä on lainsäädännössä näin määrätty. Kirkko myös veloittaa valtiota jokaisesta suorittamastaan vihkimisestä valtiota.

      Lain mukaan avioliitto on siis aina siviilioikeudellinen toimi suoritettiin se sitten kirkossa tai maistraatissa


      • rituaali, joka on sen keksintöä. Pidettäköön Aatamin ja Eevan avoliitto kunniassa.


      • lappix kirjoitti:

        rituaali, joka on sen keksintöä. Pidettäköön Aatamin ja Eevan avoliitto kunniassa.

        avioliitto onkin lähinnä sivistyksellinen ja ettinnen meidän kulttuurissamme, siksi on epäsovinnaista olla ja elää avoliitossa yhteisen hyväksytyn käytännön takia. Ja on sillä Jumalan edessäkin arvonsa, että on avioliitossa. Avioliitto on pyhä, ei hengellisessä mielessä, vaan uskollisuudessa, ja avioliittoon sitoutuessaan osapuolet ottavat vastuun toisestaan, joka tulisi kestää kokoelämän ajan.
        * Vertaahan Paavali avioliittoa Kristukseen ja seurakuntaan, niinpä se liitto on Jumalan silmissä kallis ja pyhä. Kummassakin liitossa uskollisuus on ydin kysymys.
        * Seurakunnan suhde Jeesukseen, joka on Pää, samoin miehen ja vaimon suhde toisiinsa on pyhä uskollisuudessa.


      • Mohikaani_27 kirjoitti:

        avioliitto onkin lähinnä sivistyksellinen ja ettinnen meidän kulttuurissamme, siksi on epäsovinnaista olla ja elää avoliitossa yhteisen hyväksytyn käytännön takia. Ja on sillä Jumalan edessäkin arvonsa, että on avioliitossa. Avioliitto on pyhä, ei hengellisessä mielessä, vaan uskollisuudessa, ja avioliittoon sitoutuessaan osapuolet ottavat vastuun toisestaan, joka tulisi kestää kokoelämän ajan.
        * Vertaahan Paavali avioliittoa Kristukseen ja seurakuntaan, niinpä se liitto on Jumalan silmissä kallis ja pyhä. Kummassakin liitossa uskollisuus on ydin kysymys.
        * Seurakunnan suhde Jeesukseen, joka on Pää, samoin miehen ja vaimon suhde toisiinsa on pyhä uskollisuudessa.

        eri mieltä kuin Jaikal eikä ihmekään kun on oma lehmä ojassa.
        Seurakunnasta erotettu asiasta joka Raamatussa on aviorikos.


      • Mikko.
        Mohikaani_27 kirjoitti:

        avioliitto onkin lähinnä sivistyksellinen ja ettinnen meidän kulttuurissamme, siksi on epäsovinnaista olla ja elää avoliitossa yhteisen hyväksytyn käytännön takia. Ja on sillä Jumalan edessäkin arvonsa, että on avioliitossa. Avioliitto on pyhä, ei hengellisessä mielessä, vaan uskollisuudessa, ja avioliittoon sitoutuessaan osapuolet ottavat vastuun toisestaan, joka tulisi kestää kokoelämän ajan.
        * Vertaahan Paavali avioliittoa Kristukseen ja seurakuntaan, niinpä se liitto on Jumalan silmissä kallis ja pyhä. Kummassakin liitossa uskollisuus on ydin kysymys.
        * Seurakunnan suhde Jeesukseen, joka on Pää, samoin miehen ja vaimon suhde toisiinsa on pyhä uskollisuudessa.

        ämmiä, mutta nyt justiinsa perun kosintani varmasti.


      • ihmisen ääni
        Mohikaani_27 kirjoitti:

        avioliitto onkin lähinnä sivistyksellinen ja ettinnen meidän kulttuurissamme, siksi on epäsovinnaista olla ja elää avoliitossa yhteisen hyväksytyn käytännön takia. Ja on sillä Jumalan edessäkin arvonsa, että on avioliitossa. Avioliitto on pyhä, ei hengellisessä mielessä, vaan uskollisuudessa, ja avioliittoon sitoutuessaan osapuolet ottavat vastuun toisestaan, joka tulisi kestää kokoelämän ajan.
        * Vertaahan Paavali avioliittoa Kristukseen ja seurakuntaan, niinpä se liitto on Jumalan silmissä kallis ja pyhä. Kummassakin liitossa uskollisuus on ydin kysymys.
        * Seurakunnan suhde Jeesukseen, joka on Pää, samoin miehen ja vaimon suhde toisiinsa on pyhä uskollisuudessa.

        >>> Viralliselta osalta avioliitto onkin lähinnä sivistyksellinen ja ettinnen meidän kulttuurissamme, siksi on epäsovinnaista olla ja elää avoliitossa yhteisen hyväksytyn käytännön takia.> Avioliitto on pyhä, ei hengellisessä mielessä, vaan uskollisuudessa, ja avioliittoon sitoutuessaan osapuolet ottavat vastuun toisestaan, joka tulisi kestää kokoelämän ajan.


      • ihmistenpuolue
        ihmisen ääni kirjoitti:

        >>> Viralliselta osalta avioliitto onkin lähinnä sivistyksellinen ja ettinnen meidän kulttuurissamme, siksi on epäsovinnaista olla ja elää avoliitossa yhteisen hyväksytyn käytännön takia.> Avioliitto on pyhä, ei hengellisessä mielessä, vaan uskollisuudessa, ja avioliittoon sitoutuessaan osapuolet ottavat vastuun toisestaan, joka tulisi kestää kokoelämän ajan.

        avo/avioliitossa, se on kahden kauppa ja sitoutuminen on aivan samanlaista kuin avioliitossakin. Rakkautta ei lisätä papin aamenella.


    • nuori tuohitorvi

      Jeesus kunnoitti läsnäolollaan avioliittoon vihkymistä, ollen kutsuttuna vieraana Kaanaan häissä.

      Avioliittoon on ja on aina ollut jokaisessa kultturissa aina oma seromemoniansa avioliittoon vihkimisessä.

      http://www.saarnatuoli.net/saarnat/Tynjala, Pentti/Tynjala Pentti - 1993.05.21 - Valitse Totuuden Tie.mp3

      • miehen ja vaimon yhtyessä toisiinsa, niinkuin Kaanaassa tehtiin. Eipä kerro Raamattu kuka oli pappi ja missä kirkossa pari vihittiin. Ainoa murhe oli se, että kunnon viini lopahti, mutta Jeesus tekaisi sitä lisää, jotta vieraat saivat juhlia kunnolla. Kyseessä oli avopari, joka toimi juutalaisen lain mukaan.


      • to..

        miehen talouteen, kukaan ei vihkinyt. Kuka sen olisi tehnyt? Tiettyjä muotoja jo oli mm fariseusten ja muiden kirjanopineiden kehittämä sopimus naisten suojelemiseksi. Mieshän voi ottaa haaremiinsa niin paljon naisia kuin halusi ja lähettää vaimon/vaimot pois milloin halusi.
        Jeesus ei siis kunnioittanut läsnäolollaan vihkiseremoniaa, vaan omaisuuden siirtoa jota seurasi juhla :nainen siirtyi isänsä taloudesta miehen omistukseen, miehen maksettua vaaditun summan.


      • to.. kirjoitti:

        miehen talouteen, kukaan ei vihkinyt. Kuka sen olisi tehnyt? Tiettyjä muotoja jo oli mm fariseusten ja muiden kirjanopineiden kehittämä sopimus naisten suojelemiseksi. Mieshän voi ottaa haaremiinsa niin paljon naisia kuin halusi ja lähettää vaimon/vaimot pois milloin halusi.
        Jeesus ei siis kunnioittanut läsnäolollaan vihkiseremoniaa, vaan omaisuuden siirtoa jota seurasi juhla :nainen siirtyi isänsä taloudesta miehen omistukseen, miehen maksettua vaaditun summan.

        tosiaan Raamatun "avioliitossa" pelkkä kauppatavara.
        Ihmetellä pitää kun useimmat uskovat pitävät nykyisiä avioliittoja Raamatun mukaisina.

        Länsimaissa nainen ja jopa mieskin on vieläkin kauppatavaraa joissain monarkioissa tai kuningas-suvuissa, mutta tavallinen pulliainen ei voi enää harjoittaa ihmiskauppaa.


      • Pe.ku kirjoitti:

        tosiaan Raamatun "avioliitossa" pelkkä kauppatavara.
        Ihmetellä pitää kun useimmat uskovat pitävät nykyisiä avioliittoja Raamatun mukaisina.

        Länsimaissa nainen ja jopa mieskin on vieläkin kauppatavaraa joissain monarkioissa tai kuningas-suvuissa, mutta tavallinen pulliainen ei voi enää harjoittaa ihmiskauppaa.

        päättävä elää yhdessä, niin kuka tulee vaatimaan, että teidän pitää mennä vihille ? Ei kukaan!


      • lappix kirjoitti:

        päättävä elää yhdessä, niin kuka tulee vaatimaan, että teidän pitää mennä vihille ? Ei kukaan!

        kukaan tule vaatimaan vihille menoa eikä ennen kristinuskon tuloakaan vaatinut.

        100 vuotta sitten oli lähes mahdotonta elää parisuhteessa ilman vihkimistä kun maallistakin valtaa edustaneet papit niin vaativat ja samalla vastustivat naisten koulunkäyntiä ja äänioikeuttakin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      125
      1248
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      914
    3. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      94
      884
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      22
      818
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      283
      723
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      93
      717
    7. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      636
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      33
      617
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      50
      571
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      125
      540
    Aihe