Polarisoitunutta.

....

Ex saittien lukijan kannattaa pitää mielessään, että hän lukee vain hyvin kapean otoksen kirjoituksia. Erotettuja ja eronneita on paljon enemmän, eikä heistä välttämättä valtaosa allekirjoita kaikkia tekstejä. Jos esimerkiksi sanotaan, että "remmillä hakattiin hiljaiseksi". Useimmiten vastakommentti on että paska puhetta. Yleensä unohdetaan kertoa, että ollaan 50 vuotiaita ja 60 luvulla yleisesti annettiin remmiä melkeimpä joka taloudessa. En oikein tajua miksi mainostaa sellaista mikä ei kuulu nykyelämään.

Asiasta tietämätön saa sellaisen käsityksen että on nykypäivää. Sekö onkin tarkoitus? Ex saitti on huonojen kokemusten ja epäonnistumisten tihentymä, eikä siitä syystä kepaa mitenkään kuvaamaan Jt olotilaa yleisellä tasolla. On hyvä muistaa, että suurin osa Jt:jista on ihan tyytyväinen eloonsa.

Hieman sama asia olisi jos ulkomainen toimittaja menisi tekemään reportaasia Helsingin leipäjonoon ja kyselisi mitä mieltä ollaan valtion kyvystä huolehtia kansalaisitaan.

26

574

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • homot jonossa?

      leipäjonosta.
      Saisiko katsojia,jos mainostettaisiin seksillä, homoudella ja karttamisella?
      Niinkuin Iltalehti teki....

      • ....

        Vs sivuilla Hannibal lisäsi yhden syyn siihen miksi välit saattavat olla viileät, vaikka muuten omaisten välistä kommunikaatiota pidetään erotetunkin kanssa koht normaalina.

        "-Muutama kuka on eronnut tiedän soitelleen vanhemmilleen kauheassa humalassa ja uhkailleen vaikka millä. Vanhempiin välien katkeamisen syyn en usko aina olevan uskonto."


    • >>Ex saittien lukijan kannattaa pitää mielessään, että hän lukee vain hyvin kapean otoksen kirjoituksia.

      Jep. Samanlaisia kokemuksia olisi kirjoitettavaksi kosolti enemmänkin.

      >>Jos esimerkiksi sanotaan, että "remmillä hakattiin hiljaiseksi". Useimmiten vastakommentti on että paska puhetta. Yleensä unohdetaan kertoa, että ollaan 50 vuotiaita ja 60 luvulla yleisesti annettiin remmiä melkeimpä joka taloudessa. En oikein tajua miksi mainostaa sellaista mikä ei kuulu nykyelämään.

      "Paskapuhetta" on ainoastaan se että remmiä ei olisi käytetty. Eikä tarvitse mennä 60-luvulle. Omassa lapsuudessani 80 - 90-luvulla fyysinen kurittaminen ei kokenut jt-perheissä mitään inflaatiota. Jos se on nykyään vähentynyt, niin hyvä, mutta niinkuin vs:ssa joku kertoi, uudelle laille joka kriminalisoi lasten fyysisen kurittamisen lähinnä naureskeltiin seurakunnissa. Ja en puhu tässä mistään luunapeista, vaan siitä että uhkailemalla remmillä ja risulla - ja tarvittaessa käyttämällä niitä - saatiin lapset esimerkiksi mukaan lahkon aktiviteetteihin. Vaihtoehtona oli meille monille: kokoukseen, tai selkäsauna ja kokoukseen. En hetkeäkään usko että tapa olisi nykyäänkään mikään harvinaisuus. Vastahan siellä oli salin pihallakin kuritettu fyysisesti ja saatu asiasta syyte.

      Sen lisäksi, mikäli vt-seura ei tarkoittaisi kirjallisuudessaan kurittamisella fyysistä sellaista, sanan voisi helposti vaihtaa joksikin muuksi. Neuvomiseksi, tai kasvattamiseksi ylipäänsä.

      Wikipedian näkemys kurittamisesta:

      "Usein kurituksella tai ruumiillisella kurituksella tarkoitetaan erityisesti lapsen pahoinpitelyä jolla tähdätään kasvatuksellisen päämäärän saavuttamiseen fyysisen väkivallan keinoin."

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Kuritus

      Ja mitä vartsikka neuvoo tänä päivänä kurittamisesta:

      *****

      ”Voiko Raamatusta olla apua lastenkasvatuksessa?” (Vt 15.6.2004).

      Rakkauteen perustuva kuri on välttämätöntä

      ”Te isät, älkää ärsyttäkö lapsianne, vaan kasvattakaa heitä jatkuvasti Jehovan kurissa ja mielenohjauksessa.” (Efesolaisille 6:4.)

      Hyvien tulosten saamiseksi lapsille on tärkeää antaa rakkaudellista kuritusta. Miten vanhemmat saattaisivat ’ärsyttää lapsiaan’? Jos kuritus ei vastaa väärinteon vakavuutta tai sitä annetaan hyvin kriittisesti, lapset panevat vastaan. Kuritusta tulisi aina antaa rakkaudellisesti (Sananlaskut 13:24). Jos perustelet lapsille ratkaisusi, he ymmärtävät, että kuritat heitä rakkaudesta. (Sananlaskut 22:15; 29:19.)

      *****

      Ja mitä annettujen raamatunpaikkojen takana seisoo? Jotain joka myötäilee voimassaolevaa lakia kenties? Juu ei.

      13:24 Joka vitsaa säästää, se vihaa lastaan, joka rakastaa, kurittaa häntä jo varhain.

      22:15 Hulluus tarttuu helposti nuorukaiseen, mutta kunnon kuritus ajaa sen pois.

      29:19 Ei orjaa puheella ojenneta: hän tajuaa sen muttei tottele.

      • sananl.16:32

        5 Lapset tarvitsevat kuria
        Lapset tarvitsevat kuria kasvaakseen ahkeriksi ja vastuuntuntoisiksi aikuisiksi. Jotkut vanhemmat näyttävät ajattelevan, että tällaiseen kuriin kuuluu ankara kohtelu, kuten karkeat uhkaukset tai alentavat solvaukset.
        Raamattu ei kuitenkaan yhdistä lasten kurittamiseen karkeaa kohtelua. Vanhempien tulisi päinvastoin antaa lapsilleen rakkaudellista kuria, kuten Jehovakin antaa (Heprealaisille 12:4–11).
        Raamatussa sanotaan: ”Isät, älkää ärsyttäkö lapsianne, vaan kasvattakaa heitä jatkuvasti Jehovan kurissa ja mielenohjauksessa.” (Efesolaisille 6:4.)
        Toisinaan rankaiseminen voi olla tarpeen. Lapsen pitäisi kuitenkin ymmärtää, miksi häntä rangaistaan. Vanhempien antaman kurin ei tulisi koskaan saada lasta tuntemaan itseään hylätyksi.

        Raamatussa ei anneta hyväksyntää ankarille selkäsaunoille, jotka saattaisivat jopa vahingoittaa lasta (Sananlaskut 16:32).

        Joka on hidas vihastumaan, on parempi kuin väkevä mies, ja henkensä hillitsevä on parempi kuin kaupungin valloittaja.


      • ....

        Kyllähän luu napeille nettikyselyissä taitaa naureskella 70% suomalaisista, ei siinä mitään outoa ole. Ja tulevat taas uudestaan muotiin kun ensin on saatu tämä valmiiksi. Näin se on aina mennyt. Välillä on homot ollu yhteiskunnan ylintä kastia ja sitten ne laitetaan kaappiin muuutamaksi sadaksi vuodeksi kun muoti kyllästyttää.

        Se, että sinä et hetkeäkään epäile, ei tee tuosta yhtään enempää faktaa. Se on provosointia tuo mitä nytkin mielikuvaharjoituksella tarjoilet. Minulla ei ole havainnointini perusteella syytä uskoa että mitään mainitsemaasi nykyään laajemmin tapahtuisi. Marginaalisesti korkeintaan. Mutta silloinhan ollaan epäonnistuttu ja päädytään juuri tuonne marginaalipalstalle kertonmaan tätä kokemusta.

        Mutta, se ei tee siitä yhtään sen yleisempää.

        Tuossahan ei kyllä puhuttu ruumiillisesta kurittamisesta mitään, joten vanhemmat soveltavat kohdat miten haluavat. Sen sijaan sinä. Mistä sinä olet sellaisen tiedon saanut, että iltasanomissa ollut tapaus liittyisi jotenkin siihen että lapsi ei olisi halunnut salille. Ainoa yhteys saliin on että se tapahtui sen pihalla. Ei liity tähän, mutta muistan kun yksi kersa juoksi salilla ja kaatoi mummon jolta aukesi otsa.


      • ....
        sananl.16:32 kirjoitti:

        5 Lapset tarvitsevat kuria
        Lapset tarvitsevat kuria kasvaakseen ahkeriksi ja vastuuntuntoisiksi aikuisiksi. Jotkut vanhemmat näyttävät ajattelevan, että tällaiseen kuriin kuuluu ankara kohtelu, kuten karkeat uhkaukset tai alentavat solvaukset.
        Raamattu ei kuitenkaan yhdistä lasten kurittamiseen karkeaa kohtelua. Vanhempien tulisi päinvastoin antaa lapsilleen rakkaudellista kuria, kuten Jehovakin antaa (Heprealaisille 12:4–11).
        Raamatussa sanotaan: ”Isät, älkää ärsyttäkö lapsianne, vaan kasvattakaa heitä jatkuvasti Jehovan kurissa ja mielenohjauksessa.” (Efesolaisille 6:4.)
        Toisinaan rankaiseminen voi olla tarpeen. Lapsen pitäisi kuitenkin ymmärtää, miksi häntä rangaistaan. Vanhempien antaman kurin ei tulisi koskaan saada lasta tuntemaan itseään hylätyksi.

        Raamatussa ei anneta hyväksyntää ankarille selkäsaunoille, jotka saattaisivat jopa vahingoittaa lasta (Sananlaskut 16:32).

        Joka on hidas vihastumaan, on parempi kuin väkevä mies, ja henkensä hillitsevä on parempi kuin kaupungin valloittaja.

        Tiuku lainaa mieluimmin vanhempaa tekstiä missä on hänen mieleensä sopiva väkevämpi sanoma.


      • .... kirjoitti:

        Kyllähän luu napeille nettikyselyissä taitaa naureskella 70% suomalaisista, ei siinä mitään outoa ole. Ja tulevat taas uudestaan muotiin kun ensin on saatu tämä valmiiksi. Näin se on aina mennyt. Välillä on homot ollu yhteiskunnan ylintä kastia ja sitten ne laitetaan kaappiin muuutamaksi sadaksi vuodeksi kun muoti kyllästyttää.

        Se, että sinä et hetkeäkään epäile, ei tee tuosta yhtään enempää faktaa. Se on provosointia tuo mitä nytkin mielikuvaharjoituksella tarjoilet. Minulla ei ole havainnointini perusteella syytä uskoa että mitään mainitsemaasi nykyään laajemmin tapahtuisi. Marginaalisesti korkeintaan. Mutta silloinhan ollaan epäonnistuttu ja päädytään juuri tuonne marginaalipalstalle kertonmaan tätä kokemusta.

        Mutta, se ei tee siitä yhtään sen yleisempää.

        Tuossahan ei kyllä puhuttu ruumiillisesta kurittamisesta mitään, joten vanhemmat soveltavat kohdat miten haluavat. Sen sijaan sinä. Mistä sinä olet sellaisen tiedon saanut, että iltasanomissa ollut tapaus liittyisi jotenkin siihen että lapsi ei olisi halunnut salille. Ainoa yhteys saliin on että se tapahtui sen pihalla. Ei liity tähän, mutta muistan kun yksi kersa juoksi salilla ja kaatoi mummon jolta aukesi otsa.

        >>Tuossahan ei kyllä puhuttu ruumiillisesta kurittamisesta mitään

        Annetuissa raamatunpaikoissa puhuttiin ja hyvin selkeästi puhuttiinkin. Mitä varten ne ovat siinä jos niiden tarkoitus ei ole kertoa sitä mitä ne kertovat?


      • ....
        t-i-u-k-u kirjoitti:

        >>Tuossahan ei kyllä puhuttu ruumiillisesta kurittamisesta mitään

        Annetuissa raamatunpaikoissa puhuttiin ja hyvin selkeästi puhuttiinkin. Mitä varten ne ovat siinä jos niiden tarkoitus ei ole kertoa sitä mitä ne kertovat?

        Meinaatko että lainmuutoksen tullen ne kohdat olisi pitänyt tussata pois. Siellähän ne on kirkkoraamatussakin yhtä hyvin.


      • sananl.16:32 kirjoitti:

        5 Lapset tarvitsevat kuria
        Lapset tarvitsevat kuria kasvaakseen ahkeriksi ja vastuuntuntoisiksi aikuisiksi. Jotkut vanhemmat näyttävät ajattelevan, että tällaiseen kuriin kuuluu ankara kohtelu, kuten karkeat uhkaukset tai alentavat solvaukset.
        Raamattu ei kuitenkaan yhdistä lasten kurittamiseen karkeaa kohtelua. Vanhempien tulisi päinvastoin antaa lapsilleen rakkaudellista kuria, kuten Jehovakin antaa (Heprealaisille 12:4–11).
        Raamatussa sanotaan: ”Isät, älkää ärsyttäkö lapsianne, vaan kasvattakaa heitä jatkuvasti Jehovan kurissa ja mielenohjauksessa.” (Efesolaisille 6:4.)
        Toisinaan rankaiseminen voi olla tarpeen. Lapsen pitäisi kuitenkin ymmärtää, miksi häntä rangaistaan. Vanhempien antaman kurin ei tulisi koskaan saada lasta tuntemaan itseään hylätyksi.

        Raamatussa ei anneta hyväksyntää ankarille selkäsaunoille, jotka saattaisivat jopa vahingoittaa lasta (Sananlaskut 16:32).

        Joka on hidas vihastumaan, on parempi kuin väkevä mies, ja henkensä hillitsevä on parempi kuin kaupungin valloittaja.

        Tässäkin on hyvin avaavia raamatunpaikkoja. Heprealaisten kohta saa alkunsa jakeesta 6.

        6 jota Herra rakastaa, sitä hän kurittaa, hän lyö jokaista, jonka pojakseen ottaa.

        >>Raamatussa ei anneta hyväksyntää ankarille selkäsaunoille, jotka saattaisivat jopa vahingoittaa lasta (Sananlaskut 16:32).

        Tämä oli taas sarjassamme hulvatonta näennäisraamatullisuutta. Koko luvussa ei puhuta sanallakaan lapsista tai lasten kasvattamisesta.


      • .... kirjoitti:

        Meinaatko että lainmuutoksen tullen ne kohdat olisi pitänyt tussata pois. Siellähän ne on kirkkoraamatussakin yhtä hyvin.

        >>Meinaatko että lainmuutoksen tullen ne kohdat olisi pitänyt tussata pois.

        Ei, vaan olla lainaamatta niitä artikkelissa joka käsittelee lasten kurittamista. Ne tukevat fyysistä kurittamista.


      • =
        t-i-u-k-u kirjoitti:

        Tässäkin on hyvin avaavia raamatunpaikkoja. Heprealaisten kohta saa alkunsa jakeesta 6.

        6 jota Herra rakastaa, sitä hän kurittaa, hän lyö jokaista, jonka pojakseen ottaa.

        >>Raamatussa ei anneta hyväksyntää ankarille selkäsaunoille, jotka saattaisivat jopa vahingoittaa lasta (Sananlaskut 16:32).

        Tämä oli taas sarjassamme hulvatonta näennäisraamatullisuutta. Koko luvussa ei puhuta sanallakaan lapsista tai lasten kasvattamisesta.

        Kurittamista on monenlaista, varsinkin Herran kuritusta. Ei se kaikki ole sitä että Herra änkeää sinua koivuniemen herralla rapsauttelemaan.


        "Tämä oli taas sarjassamme hulvatonta näennäisraamatullisuutta. Koko luvussa ei puhuta sanallakaan lapsista tai lasten kasvattamisesta. "

        Tämä jos mikä sopii lasten kasvatukseen, vai mistä ajattelet lapsen mallia ottavan?


      • olen provosoitunut
        .... kirjoitti:

        Kyllähän luu napeille nettikyselyissä taitaa naureskella 70% suomalaisista, ei siinä mitään outoa ole. Ja tulevat taas uudestaan muotiin kun ensin on saatu tämä valmiiksi. Näin se on aina mennyt. Välillä on homot ollu yhteiskunnan ylintä kastia ja sitten ne laitetaan kaappiin muuutamaksi sadaksi vuodeksi kun muoti kyllästyttää.

        Se, että sinä et hetkeäkään epäile, ei tee tuosta yhtään enempää faktaa. Se on provosointia tuo mitä nytkin mielikuvaharjoituksella tarjoilet. Minulla ei ole havainnointini perusteella syytä uskoa että mitään mainitsemaasi nykyään laajemmin tapahtuisi. Marginaalisesti korkeintaan. Mutta silloinhan ollaan epäonnistuttu ja päädytään juuri tuonne marginaalipalstalle kertonmaan tätä kokemusta.

        Mutta, se ei tee siitä yhtään sen yleisempää.

        Tuossahan ei kyllä puhuttu ruumiillisesta kurittamisesta mitään, joten vanhemmat soveltavat kohdat miten haluavat. Sen sijaan sinä. Mistä sinä olet sellaisen tiedon saanut, että iltasanomissa ollut tapaus liittyisi jotenkin siihen että lapsi ei olisi halunnut salille. Ainoa yhteys saliin on että se tapahtui sen pihalla. Ei liity tähän, mutta muistan kun yksi kersa juoksi salilla ja kaatoi mummon jolta aukesi otsa.

        Tiuku on vs-foorumin vs-julistajien pp-henkilö (propaganda- ja provoamisosasto), joka lienee päivystysvuorossa.


      • ....
        t-i-u-k-u kirjoitti:

        >>Meinaatko että lainmuutoksen tullen ne kohdat olisi pitänyt tussata pois.

        Ei, vaan olla lainaamatta niitä artikkelissa joka käsittelee lasten kurittamista. Ne tukevat fyysistä kurittamista.

        Ei siinä mitään. Siinä näytettiin mitä raamatussa kurituksesta lukee ja totta vie niin sielä lukee. Vanhempien vastuu on sitten ratkoa kuritukselliset ongelmat keskenään.


      • it-1kuri s.1375
        t-i-u-k-u kirjoitti:

        Tässäkin on hyvin avaavia raamatunpaikkoja. Heprealaisten kohta saa alkunsa jakeesta 6.

        6 jota Herra rakastaa, sitä hän kurittaa, hän lyö jokaista, jonka pojakseen ottaa.

        >>Raamatussa ei anneta hyväksyntää ankarille selkäsaunoille, jotka saattaisivat jopa vahingoittaa lasta (Sananlaskut 16:32).

        Tämä oli taas sarjassamme hulvatonta näennäisraamatullisuutta. Koko luvussa ei puhuta sanallakaan lapsista tai lasten kasvattamisesta.

        Kuri
        Heprealainen substantiivi mu‧sar′ ja verbimuoto ja‧sar′ merkitsevät ’kuria’, ’kuritusta’, ’oikaisua’ ja ’kehotusta’.
        Kreikkalaisessa Septuagintassa ja Raamatun kreikkalaisissa kirjoituksissa vastaavalla substantiivilla pai‧dei′a ja verbillä pai‧deu′ō on sama perusmerkitys.
        Sana pai‧dei′a on johdettu sanasta pais ’lapsi’, ja se liittyy ensisijaisesti siihen, mitä tarvitaan lasten kasvattamisessa: kuriin, kuritukseen, ohjeisiin, opetukseen ja oikaisuun.

        Kehotus-ei fyysistä?


      • ....
        t-i-u-k-u kirjoitti:

        Tässäkin on hyvin avaavia raamatunpaikkoja. Heprealaisten kohta saa alkunsa jakeesta 6.

        6 jota Herra rakastaa, sitä hän kurittaa, hän lyö jokaista, jonka pojakseen ottaa.

        >>Raamatussa ei anneta hyväksyntää ankarille selkäsaunoille, jotka saattaisivat jopa vahingoittaa lasta (Sananlaskut 16:32).

        Tämä oli taas sarjassamme hulvatonta näennäisraamatullisuutta. Koko luvussa ei puhuta sanallakaan lapsista tai lasten kasvattamisesta.

        Joka on hidas vihastumaan, on parempi kuin väkevä mies, ja henkensä hillitsevä on parempi kuin kaupungin valloittaja.


        Vihasta ne ankarat selkäsaunat alkunsa saavat.


      • lyömätön linja......
        .... kirjoitti:

        Joka on hidas vihastumaan, on parempi kuin väkevä mies, ja henkensä hillitsevä on parempi kuin kaupungin valloittaja.


        Vihasta ne ankarat selkäsaunat alkunsa saavat.

        Raamatussa.
        Itsehillintää omaava ihminen ei lyö aikuisa, saati lapsia.
        Toisen lyöminen kielletään myös Suomen laissa.

        Itsehillinnän puute näkyy vihapäissään tehdyissä tempauksissa julkisuudessakin.
        Ei taida maailman porukat kasvatella" hengen hedelmää"opetuksillaan?

        Mistähän sitä "henkeä" saisi....?


      • .... kirjoitti:

        Tiuku lainaa mieluimmin vanhempaa tekstiä missä on hänen mieleensä sopiva väkevämpi sanoma.

        >>Tiuku lainaa mieluimmin vanhempaa tekstiä missä on hänen mieleensä sopiva väkevämpi sanoma.

        Niin no, onhan tosta kieltämättä jo vkp mennyt. Kirjoitus kun on kuitenkin niinkin kaukaa kuin vuodelta 2004.


      • .... kirjoitti:

        Ei siinä mitään. Siinä näytettiin mitä raamatussa kurituksesta lukee ja totta vie niin sielä lukee. Vanhempien vastuu on sitten ratkoa kuritukselliset ongelmat keskenään.

        Jep jep. Samalla logiikalla voisi olettaa että ihmiset saisivat päättää monesta muustakin asiasta keskenään. Raamatunpaikat ovat tässä varsin selkeitä, verrattuna vaikkapa synttäreiden juhlimiskieltoon, johon ei ole olemassa paikan paikkaa.


      • partyton
        t-i-u-k-u kirjoitti:

        Jep jep. Samalla logiikalla voisi olettaa että ihmiset saisivat päättää monesta muustakin asiasta keskenään. Raamatunpaikat ovat tässä varsin selkeitä, verrattuna vaikkapa synttäreiden juhlimiskieltoon, johon ei ole olemassa paikan paikkaa.

        Toisilla synttäreillä näyteltiin Johannes Kastajan päätä vadilla :(
        Kovin kielteisesti miellän siksi ne.
        Missään kohtaa Raamattua ei kehoiteta nimenomaan viettämään syntymäpäiviä.
        Miksi ei ?


    • Ei merkkiä

      Henkilökohtaisia kokemuksia ei tulisi siis kertoa, ellei ole syntynyt 90-luvulla?

      • ....

        Jos vaikka kertoilee, että salin vessassa on risu kurittamista varten olisi samaan henkoseen sanottava mille vuosituhanelle muistikuva sijoittuu.

        Kuten jo aluksi kirjoitin, LUKIJAN tulisi muistaa, että hän lukee epäonnistumistarinoita kapealta sektorilta. Ei voida lukea kirjoitukset läpi ja todeta, nyt minä tunnen Jt seurakunnat läpeensä. Sieltä puuttuu lähes tyystin ne onnistuneet kokemukset, joita sitten usein pilkallisesti trolleiksi kutsutaan jos joku niitä kirjoittaa.


      • Ei merkkiä
        .... kirjoitti:

        Jos vaikka kertoilee, että salin vessassa on risu kurittamista varten olisi samaan henkoseen sanottava mille vuosituhanelle muistikuva sijoittuu.

        Kuten jo aluksi kirjoitin, LUKIJAN tulisi muistaa, että hän lukee epäonnistumistarinoita kapealta sektorilta. Ei voida lukea kirjoitukset läpi ja todeta, nyt minä tunnen Jt seurakunnat läpeensä. Sieltä puuttuu lähes tyystin ne onnistuneet kokemukset, joita sitten usein pilkallisesti trolleiksi kutsutaan jos joku niitä kirjoittaa.

        Tapahtuman vuosiluku ei yleensä ole kovin olennainen tieto henkilökohtaisen kokemuksen kertomisen tai ymmärtämisen kannalta.

        Asia muuttuisi erilaiseksi väitettäessä Valtakunnan salilla olevan tällä nimenomaisella hetkellä vitsoja, tai Jehovan todistajien piiskaavan lapsiaan.

        Henkilökohtaisen kokemuksen kannalta tuo tieto taas on epäolennaista. Esimerkiksi, kertomuksen kertoja kertoo tätä kiusatun lapsena koulussa. Muuttuuko kertomus jotenkin kerrotaessa missä ja milloin tämä tapahtui, tai verrattaessa miten monilla lapsilla menee nykyään kuitenkin ihan kivasti?


      • ....
        Ei merkkiä kirjoitti:

        Tapahtuman vuosiluku ei yleensä ole kovin olennainen tieto henkilökohtaisen kokemuksen kertomisen tai ymmärtämisen kannalta.

        Asia muuttuisi erilaiseksi väitettäessä Valtakunnan salilla olevan tällä nimenomaisella hetkellä vitsoja, tai Jehovan todistajien piiskaavan lapsiaan.

        Henkilökohtaisen kokemuksen kannalta tuo tieto taas on epäolennaista. Esimerkiksi, kertomuksen kertoja kertoo tätä kiusatun lapsena koulussa. Muuttuuko kertomus jotenkin kerrotaessa missä ja milloin tämä tapahtui, tai verrattaessa miten monilla lapsilla menee nykyään kuitenkin ihan kivasti?

        Sen henkilön kannalta ei varmaankaan ole, mutta lukijan kannalta aika oleellinen tieto.


      • Ei merkkiä
        .... kirjoitti:

        Sen henkilön kannalta ei varmaankaan ole, mutta lukijan kannalta aika oleellinen tieto.

        Mielestäni se on yleisesti henkilökohtaisten kokemusten kannalta täysin epäolennaista.

        Mikäli keski-ikäinen Luterilainen kertoo vanhempiensa piiskanneen häntä lapsena, niin pitäisikö kertomukseen heti puuttua huomauttamalla kuinka nykyään se on laitonta? Melko epähuomaavaista ja toisen kokemuksia vähättelevää, sillä kysymys on juuri hänen henkilökohtaisista kokemuksistaan.


      • .
        Ei merkkiä kirjoitti:

        Mielestäni se on yleisesti henkilökohtaisten kokemusten kannalta täysin epäolennaista.

        Mikäli keski-ikäinen Luterilainen kertoo vanhempiensa piiskanneen häntä lapsena, niin pitäisikö kertomukseen heti puuttua huomauttamalla kuinka nykyään se on laitonta? Melko epähuomaavaista ja toisen kokemuksia vähättelevää, sillä kysymys on juuri hänen henkilökohtaisista kokemuksistaan.

        Eiköhän se ole helpottavaa, jos todetaan että se on nykyään laitonta. Ei sen TARVITSE olla toisen kokemuksia vähättelevää, tämä tietysti riippuu henkilöistä ja tilanteesta.


      • ....
        Ei merkkiä kirjoitti:

        Mielestäni se on yleisesti henkilökohtaisten kokemusten kannalta täysin epäolennaista.

        Mikäli keski-ikäinen Luterilainen kertoo vanhempiensa piiskanneen häntä lapsena, niin pitäisikö kertomukseen heti puuttua huomauttamalla kuinka nykyään se on laitonta? Melko epähuomaavaista ja toisen kokemuksia vähättelevää, sillä kysymys on juuri hänen henkilökohtaisista kokemuksistaan.

        Siinäpä se tulikin. Itsekin lisäsit, keskikäinen. Mutta yleensä ei ole mitään tietoa onko henkilö juuri saanut remmiä vai 50 vuotta sitten. Eli lukija voi saada kuvan, että kasvatuskulttuuri on juuri parasta aikaa sama kuin 50 luvulla jolloin koko suomessa piiska viuhui.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. IL - Kansanedustaja tehnyt ITSEMURHAN eduskuntatalossa!!

      "IL:n tiedot: Kansanedustaja tehnyt itsemurhan Eduskuntatalossa Iltalehden tietojen mukaan kansanedustaja on tehnyt its
      Maailman menoa
      412
      9026
    2. Eemeli Peltonen teki itsemurhan eduskuntatalossa

      Kevyet mullat sitten vaan. Ei mulla muuta.
      Maailman menoa
      188
      3590
    3. Kuka pistetty kylmäksi

      Ketähän joutunu puukkohipan uhriksi? Tietääkö kukkaan?
      Kajaani
      20
      2033
    4. Mietin että

      Onko tarinallamme vielä luvussa tilaa kohtaamiselle vai jääkö se tähän.
      Ikävä
      81
      1256
    5. Postilaatikoista

      Tuntuu kaikki tietävän tekijän/tekijät, mutta miksi nimiä ei julkaista???
      Kihniö
      27
      1095
    6. Oletko samaa mieltä

      Että on parempi olla erillään?
      Ikävä
      75
      1090
    7. Sylikkäin.

      Sylikkäin, suudellen. Milloin haluaisit näin nainen tehdä ? Vain häntä ajatellen 😘. Tietenkin jos häntä asia kiinnosta
      Ikävä
      66
      1071
    8. Eemeli Peltosen viimeinen postaus Facebookissa!

      "Olen ollut kevätistuntokauden viimeisillä viikoilla paljon poissa eduskuntatyöstä. Sain toukokuussa hyvää hoitoa HUSiss
      Maailman menoa
      79
      1055
    9. Nainen arvaa kuka

      En ikävä kyllä elä enää pitkään
      Ikävä
      55
      1023
    10. Sano nyt kiertääkö

      Huhut meistä tai jostain muusta?
      Ikävä
      65
      950
    Aihe