Neliveto

Etuvedollakin pärjää

Neliveto on varmasti kova sana suomen talvessa.Siitä ei ole epäilystäkään.Minua kuitenkin kummastuttaa miksi jotkut tyypit hankkii maasturin,kun sitä ei uskalleta käyttää.Jos on yli kymmenen senttiä lunta,niin sinne ei voi ajaa,ettei vaan jää kiinni.Tällaisia tapauksia olen nähnyt monesti.
Sitten maantiellä nämä Honda-miehet on aivan tientukkona jos vähän lunta pyryyttää.Körötetään 60-80 km/h,vaikka tavallisella henkilöautollakaan ei ole mitään vaikeuksia kulkea tietä pitkin.
Eiköhän tuollaiset tyypit hanki sen maasturin pelkästään ulkosten paineiden takia.? (Naapurit,sukulaiset ym,)

11

1225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ruissalon gougou

      Ei pitäisi yleistää, jos joku muiden kuin järkisyiden pohjalta maasturin hankkiikin.

      Minulla ratkaisevin tekijä jatkuvalle nelivedolle oli karavaanari-harrastus ja ajoittain huono mökkitie. Nyt ei tarvitse pelätä, pääseekö sinne mökille, tai miten sieltä leirintäalueelta pääsee sateisina aamuina liikkeelle.

      Taannoin oli eräässä kyläpaikassa satanut yön ja aamun aikana melkoisesti lunta, eikä sitä oltu vielä ehditty auraamaan pois pihoilta. Lunta piisasi hyvin pohjaan saakka ja lunta nousi nokkapellillekin etsiessämme vapaata parkkipaikkaa. Hyvin selvittiin aivan koskemattomassa umpihangessakin! Niin paljon oli lunta, ettei auton ovea saanut kerralla avattua! Ainoa huono puoli tuolla reissulla oli sukkien kastuminen...

    • gjgjgj

      Samaa olen itsekin ihmetellyt, mutta niinhän se on: maasturillakaan ei pääse sen pidemmälle, kuin missä kuskin rajat tulevat vastaan.

      Sitä en ymmärtänyt, mitä tekemistä Honda-miehillä on maasturien kanssa????

      • tiellä?

        Noin viikko sitten Lahden lähellä moottoritiellä maasturi lähti ohittamaan rekkaa vai oliko se linja-auto, mutta eihän siitä mitään tullut ulos vaan ja lunastuskuntoon. En tiedä mikä auto oli kyseessä ja mitkä vetoasetukset olivat. Olisi mukava kun uutisissa kerrottaisiin enemmän näistä teknisistä seikoistakin. Matalammilla henkilöautoilla ei ollut ongelmia.

        Onko maasturin vetotapa, suuntavakavuus, lyhyt akseliväli, huojuva fiilis ohjaamossa tms syy näihin jo cittarikauden alkuaikoina tapahtuneisiin ulosajoihin? Dacia Duster ei ainakaan etuvetoisena ole vauhtimiehen ajokki, alle 120 pitää vauhdin pysyä, mieluummin alle 100.


      • gjgjgj
        tiellä? kirjoitti:

        Noin viikko sitten Lahden lähellä moottoritiellä maasturi lähti ohittamaan rekkaa vai oliko se linja-auto, mutta eihän siitä mitään tullut ulos vaan ja lunastuskuntoon. En tiedä mikä auto oli kyseessä ja mitkä vetoasetukset olivat. Olisi mukava kun uutisissa kerrottaisiin enemmän näistä teknisistä seikoistakin. Matalammilla henkilöautoilla ei ollut ongelmia.

        Onko maasturin vetotapa, suuntavakavuus, lyhyt akseliväli, huojuva fiilis ohjaamossa tms syy näihin jo cittarikauden alkuaikoina tapahtuneisiin ulosajoihin? Dacia Duster ei ainakaan etuvetoisena ole vauhtimiehen ajokki, alle 120 pitää vauhdin pysyä, mieluummin alle 100.

        Miksi maasturilla pitäsi pysyä koko ajan tiellä?

        Eikö se ole koko offroadin pointti, että ei aina pysytä tiellä. Tieltä ulosajamiseen houkuttelee tietysti maasturin maavara, joustovarat, alennusvaihteisto jne.

        Sitä en ymmärrä, miten Citymarketin kausi tähän liittyy???


    • crv4ever

      Onko olemassa surkimuksia, jotka hankkivat vaikkapa maasturin ulkoisten paineiden (muut kuin oma perhe) takia? Ja miten auton merkki liittyy alinopeuteen ajamiseen ja tientukkona olemiseen? En ole vielä Suomessa tavannut autoa, joka ilman kuljettajaa seikkailisi maantiellä. Mikä merkki ja malli?


      Heitin työkeikan CR-V:lläni Keski-Suomeen. Mennen tullen pyrytti lunta. En kokenut olevani tientukkona kun ajelin rajoitusten mukaan milloin pystyin. Useimmiten en pystynyt, kun eteen ilmestyi henkilöauto, joka ajeli 20-30km/h alle rajoitusten. Onneksi ohituspaikkoja löytyi ja matka eteni turvallisesti.

      Kohdekaupungissa oli liikenne sekaisin kun vajaavetoiset juuttuivat mäkiin ja auraamattomaan lumeen. Onneksi CR-V:llä pääsi kiertämään nämä liikennevammaiset ajoneuvot. Matkan varrella oli auraamattomia pikkuteitä, joille ei ilmeisesti postinjakajia huonommat kuskit olleet edes uskaltaneet. Eipä ollut Hondalla ongelmia.

      Tännehän voi jokainen kirjoitella mitä fuulaa ja skeidaa mieleen tulee kun voi vaihdella nimimerkkiä miten haluaa. Myös autoihinsa pettyneet ja hankeen juuttuneet vajaavetoisten kuskit voivat purkaa pahaa oloaan. Onneksi on näitäkin foorumeita, joissa ei asioita tarvitse ottaa niin vakavasti :)

      • paremmin

        siis nyt sinun egosi pönkitys ei vastannut topikkiin eli miksi maasturi eivät pysyneet aikaisemminkaan ja miksi ne eivät vieläkään pysy tiellä! Toinen asia on tien tukkona pörräävät pikkunyssäkät kokemattoman kuljettajan ohjastamana. Eikä vika aina ole kuljettajassa vaan nyssäkän ominaisuudetkin saattavat asettaa vauhdille rajat. Uskon tosiaan että vajaavetoisella CR_V:llä pystyy ajamaan muun liikenteen mukana esimerkiksi 80-30 eli viittäkymppiä kahdeksankympin aluella jos esimerkiksi Nissan Micrallakin siihen pystyy.

        En nyt tarkkaan muista, mutta olivatko ne maasturien invaasion alkuaikoina Pajeroja vai Rangeja vai mitä, jotka lehtien ulosajotilastoissa loistivat. Siis onko esimerkiksi jatkuva neliveto löysällä alustalla vaarallinen puskutaipumuksen takia jne. Nykyisin näkee myös ns. tila-autoja pyörät taivasta kohti ojan pohjalla.


      • X
        paremmin kirjoitti:

        siis nyt sinun egosi pönkitys ei vastannut topikkiin eli miksi maasturi eivät pysyneet aikaisemminkaan ja miksi ne eivät vieläkään pysy tiellä! Toinen asia on tien tukkona pörräävät pikkunyssäkät kokemattoman kuljettajan ohjastamana. Eikä vika aina ole kuljettajassa vaan nyssäkän ominaisuudetkin saattavat asettaa vauhdille rajat. Uskon tosiaan että vajaavetoisella CR_V:llä pystyy ajamaan muun liikenteen mukana esimerkiksi 80-30 eli viittäkymppiä kahdeksankympin aluella jos esimerkiksi Nissan Micrallakin siihen pystyy.

        En nyt tarkkaan muista, mutta olivatko ne maasturien invaasion alkuaikoina Pajeroja vai Rangeja vai mitä, jotka lehtien ulosajotilastoissa loistivat. Siis onko esimerkiksi jatkuva neliveto löysällä alustalla vaarallinen puskutaipumuksen takia jne. Nykyisin näkee myös ns. tila-autoja pyörät taivasta kohti ojan pohjalla.

        No ku sillä nelikolla pääsee niin kevyesti liikkeelle, niin kuski ajattelee tietysti että tie ei ole liukas ja painaa kaasua.
        Mutta nelivetohan ei vaikuta jarrutusmatkaan


      • alkaa
        paremmin kirjoitti:

        siis nyt sinun egosi pönkitys ei vastannut topikkiin eli miksi maasturi eivät pysyneet aikaisemminkaan ja miksi ne eivät vieläkään pysy tiellä! Toinen asia on tien tukkona pörräävät pikkunyssäkät kokemattoman kuljettajan ohjastamana. Eikä vika aina ole kuljettajassa vaan nyssäkän ominaisuudetkin saattavat asettaa vauhdille rajat. Uskon tosiaan että vajaavetoisella CR_V:llä pystyy ajamaan muun liikenteen mukana esimerkiksi 80-30 eli viittäkymppiä kahdeksankympin aluella jos esimerkiksi Nissan Micrallakin siihen pystyy.

        En nyt tarkkaan muista, mutta olivatko ne maasturien invaasion alkuaikoina Pajeroja vai Rangeja vai mitä, jotka lehtien ulosajotilastoissa loistivat. Siis onko esimerkiksi jatkuva neliveto löysällä alustalla vaarallinen puskutaipumuksen takia jne. Nykyisin näkee myös ns. tila-autoja pyörät taivasta kohti ojan pohjalla.

        Jos haluat vakavan keskustelun asiasta, niin laita ihmeessä jotain viitteitä tilastoihin tms., että maastureita (tai tila-autoja) joutuisi tieltäsuistumisonnettomuuksiin suhteellisesti muita autoja enemmän.

        Muutoin tämä keskustelu jää auttamatta tyhjänjauhamiseksi, kun spekuloidaan syitä ilmiöön, jota ei välttämättä ole edes olemassa.


      • nelivetoa
        alkaa kirjoitti:

        Jos haluat vakavan keskustelun asiasta, niin laita ihmeessä jotain viitteitä tilastoihin tms., että maastureita (tai tila-autoja) joutuisi tieltäsuistumisonnettomuuksiin suhteellisesti muita autoja enemmän.

        Muutoin tämä keskustelu jää auttamatta tyhjänjauhamiseksi, kun spekuloidaan syitä ilmiöön, jota ei välttämättä ole edes olemassa.

        Täsmälleen samaa mieltä.

        Tämä henkilö pistää vielä samaan soppaan vanhat maasturit ja citymaasturit. Onhan se perinteinen maasturi vähän hankala liukkaalla, jos neliveto ei ole päällä ja ajellaan takavedolla. Sellainen meininki ei oikein sovi Suomen talvisille teille, sen paremmin kuin takavetoiset henkilöauto-BMW:tkään - sillä erotuksella, että maasturikuski pystyy valitsemaan nelivedon käyttöönsä, jolloin tilanne muuttuu. Nykyaikainen, joko jatkuvasti tai kytkeytyvästi nelivetoinen ja ajonvakautuksella varustettu citymaasturi taas on kuin kotonaan talvisella maantiellä. Eipä ole mitään syytä uskoa, että niillä suistuttaisiin tieltä ainakaan henkilöautoja useammin!


      • Etuvedollakin pärjää
        nelivetoa kirjoitti:

        Täsmälleen samaa mieltä.

        Tämä henkilö pistää vielä samaan soppaan vanhat maasturit ja citymaasturit. Onhan se perinteinen maasturi vähän hankala liukkaalla, jos neliveto ei ole päällä ja ajellaan takavedolla. Sellainen meininki ei oikein sovi Suomen talvisille teille, sen paremmin kuin takavetoiset henkilöauto-BMW:tkään - sillä erotuksella, että maasturikuski pystyy valitsemaan nelivedon käyttöönsä, jolloin tilanne muuttuu. Nykyaikainen, joko jatkuvasti tai kytkeytyvästi nelivetoinen ja ajonvakautuksella varustettu citymaasturi taas on kuin kotonaan talvisella maantiellä. Eipä ole mitään syytä uskoa, että niillä suistuttaisiin tieltä ainakaan henkilöautoja useammin!

        Voihan siinä olla sellainen homma,että epävarmat kuskit hankkii "turvallisen nelivedon"ajaakseen turvallisemmin.Tänä talvena en ole ajanut niin paljon kuin edellisinä,mutta olen nähnyt neljä autoa ojassa ja niistä kolme oli nelivetoisia.
        Jos ei puhuta etenemiskyvystä,vaan ajovakaudesta,niin pelkäävätkö citymaasturimiehet luisuja???
        Jos hankkii nelivedon pidon menetyksen pelossa,niin joskus se kuitenkin loppuu.Silloin tilanteen ratkaisee vain ja ainoastaan selkäytimeen kaivertunut kokemus.Ja se tulee vain paljon ajamalla,myös ääritilanteissa.


      • geezer4x4
        Etuvedollakin pärjää kirjoitti:

        Voihan siinä olla sellainen homma,että epävarmat kuskit hankkii "turvallisen nelivedon"ajaakseen turvallisemmin.Tänä talvena en ole ajanut niin paljon kuin edellisinä,mutta olen nähnyt neljä autoa ojassa ja niistä kolme oli nelivetoisia.
        Jos ei puhuta etenemiskyvystä,vaan ajovakaudesta,niin pelkäävätkö citymaasturimiehet luisuja???
        Jos hankkii nelivedon pidon menetyksen pelossa,niin joskus se kuitenkin loppuu.Silloin tilanteen ratkaisee vain ja ainoastaan selkäytimeen kaivertunut kokemus.Ja se tulee vain paljon ajamalla,myös ääritilanteissa.

        se typeryyksistä suurin. Enemmistö katumaasturikuskeista omaa varmasti kokemusta monista eri autoista ja vetotyypeistä, en usko että monikaan vasta ajokortin saanut näitä autoja ensimmäisenä hommaa.Eikä katumaasturit mitään luisuja karta, kyllä niihin on totuttu jo aikoja sitten.

        Itse ajelin ajokortin aikanaan talviaikaan, olin ns. talvioppinut kuljettaja. Monet talvet ryvettiin kevytperäisillä takavetoisilla milloin missäkin, kaikki selviytymisniksit oppi käytännössä ja kantapään kautta. Sitten siirryttiin etuvetoisiin ja taas opeteltiin talviajon niksejä. Tuli absit ja muut hienoudet mutta kyllästyihän sitä lopulta mataliin pohjastaraapiviin vajaavetoisiin kun markkinoille ilmestyi mukavampia pelejä jotka mainiosti vastavaat pohjolan monasti karujen olosuhteiden haasteisiin.
        Ajetut kilometrit huitelee tätänykyä jossain 600000-1000000 välillä joten eipä liikenteessä paljon epävarmuus paina...tien päällä kun kaikki haasteet on muutamaan kertaan jo koettu.

        Tänä talvena olen ajellut yhtä paljon kuin muinakin talvina eli lähes päivittäin, muutaman auton olen tienposkessa nähnyt mutta en yhtäkään ns. katumaasturiluokkaan kuuluvaa.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      162
      1562
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      27
      1522
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1338
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      225
      1242
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1125
    6. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      327
      1094
    7. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      174
      1087
    8. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1037
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      310
      1027
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      78
      1026
    Aihe