Sairasloma ja miten esimies asiaan suhtautuu

-perin kummallista-

-perin kummallista-

Olen toistamineen joutunut jäämään sairaslomalle, tällä kertaa 4 päivää, edellisen kerran samasta vaivasta olin kuukauden pois, viikon-kahden mittaisissa pätkissä...
Meillä on töissä "sääntö" että joko puhelinSOITTO esimiehelle tai hlökohtainen sairaslomatodistuksen vienti. Valitsin itse jälkimmäisen vaihtoehdon, koska lääkäri oli aivan työpaikkani naapurissa ja kotimatkani varrella.
Elikkäs marssin esimeheni luo, jätin sairaslomatosistuksen, työpaikkalääkärin määräämän, johon esimeheni reagoi niin, että sanoi: "Alkaa kuule nuo sinun sairaslomasi rasittamaan työyhteisöä!" Eihän se ole suinkaan minun vikani, jos en ole työkykyinen 100 % ja lääkäri sen on todennut ja sairasloman määrännyt. Tuntuu hiukan oudolta, että tuollainen henkinen "rasite" lätkästiin niskaan, niinkun en sitä muuten tietäisi, että muut siellä joutuvat työni tekemään, sellane tapa meidän työpaikallamme. Eiköhän se ole esimiehen tehtävä varmistaa, että työt hoituu kussakin pisteessä, jos sieltä on työntekijä pois. Esimies lisäsi myös, "tässä alkaa painaa talvilomat ja muut päälle, koita saada ittes kuntoon"
Toki näin haluan itsekin, vaivani vaan sattuu olemaan tuki- ja liikuntaelinvaiva (tulehdus) joka saa aikaan kipua, ja joka paranee vain levolla ja tulehduskipulääkekuurilla, jos silläkään. Kortisoniakin vaivaani olen saanut itseeni pistettynä...
Niin... Tämä ko. esimies on meidän toimipisteessämme ollut vajaat 2 kk, eli aika asiatonta käytöstä, koeaika se on päällikkötason ihmisilläklin, vai???

138

23290

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ompa paska tyyppi

      Arvatenkin esimies sanoi tuon sinulle kahden kesken, joten et voi todistaa mitään. Jos kysyt jälkeenpäin niin kieltää sanoneensa noin.

      Joka tapauksessa, jos tunnet ylemmän esimiehen, niin kannattaa vaikka soittaa ja kertoa että noin sanoi kahden kesken. Koska tyyppi on ollut talossa vasta 2 kk, voi saada lähtöpassit, jos muillakin on ollut samanlaista kokemusta.

      • -perin kummallista-

        Tietenkin olimme ko. tilanteessa kaksin, kun esimieheni noin minulle sanoi!
        Muitakin työyhteisömme jäseniä on pompotellut, ja heitäkin kahden kesken, ja on kiistänyt sanomansa!
        Tilanteen tekee vieläkin "mielenkiintoisemmaksi" se, että esimieheni kieli on ruskeana oman esimiehensä mielistelystä, joten kellehän tässä sit alkaisi asiaa kertomaan eteenpäin? Ehkäpä teemme yhteisen valituksen niiden työkavereiden kanssa, keille esimiehemme on suoraan sanottuna vi*****ut...
        Tässä alkaa kroppa jo muutenkin pettämään kun stressaan, että ensi viikolla pitää mennä töihin, en enää ehkä uskalla saikkua hakea, jos ei ihan pakko ole. Mennään sit ja konkataan kipulääkkeiden voimalla ja sit kun se seuraava saikku tulee, diagnoosi voikin olla jo aivan toinen??? Pahin mahdollinen skenaario tässä vaivassani on, että tulehdus leviää akillesjänteeseen, ja se kun napsahtaa poikki, onkin pikkase pitempi saikku edessä.
        Esimiehen ystävättärellä ollut sama vaiva, mitä itselläni, ja se on ollut tosikipee, niinkuin mulle itselle sanoi, mitenkä minä olisin erilainen ihminen, täysin kykenemätön tuntemaan pistävää kipua joka askeleella. No, roboteiksi meitä varmaan ajatellaankin tuolla töissä, niin sehän kaiken selvittää, emme ole ihmisiä!!!


      • Näin on
        -perin kummallista- kirjoitti:

        Tietenkin olimme ko. tilanteessa kaksin, kun esimieheni noin minulle sanoi!
        Muitakin työyhteisömme jäseniä on pompotellut, ja heitäkin kahden kesken, ja on kiistänyt sanomansa!
        Tilanteen tekee vieläkin "mielenkiintoisemmaksi" se, että esimieheni kieli on ruskeana oman esimiehensä mielistelystä, joten kellehän tässä sit alkaisi asiaa kertomaan eteenpäin? Ehkäpä teemme yhteisen valituksen niiden työkavereiden kanssa, keille esimiehemme on suoraan sanottuna vi*****ut...
        Tässä alkaa kroppa jo muutenkin pettämään kun stressaan, että ensi viikolla pitää mennä töihin, en enää ehkä uskalla saikkua hakea, jos ei ihan pakko ole. Mennään sit ja konkataan kipulääkkeiden voimalla ja sit kun se seuraava saikku tulee, diagnoosi voikin olla jo aivan toinen??? Pahin mahdollinen skenaario tässä vaivassani on, että tulehdus leviää akillesjänteeseen, ja se kun napsahtaa poikki, onkin pikkase pitempi saikku edessä.
        Esimiehen ystävättärellä ollut sama vaiva, mitä itselläni, ja se on ollut tosikipee, niinkuin mulle itselle sanoi, mitenkä minä olisin erilainen ihminen, täysin kykenemätön tuntemaan pistävää kipua joka askeleella. No, roboteiksi meitä varmaan ajatellaankin tuolla töissä, niin sehän kaiken selvittää, emme ole ihmisiä!!!

        Älä hyvä ihminen pelkää hakea lisää saikkua, vaikka pomo onkin tuollainen! Kukaan ei tule sinua sitten myöhemmin kiittelemään, että kiitos kun vammautit itsesi ihan meidän firman takia ja sen takia ettet rasita työyhteisöä! Itse kuitenkin vain saat kärsiä sittenkin!


      • 5464561235
        Näin on kirjoitti:

        Älä hyvä ihminen pelkää hakea lisää saikkua, vaikka pomo onkin tuollainen! Kukaan ei tule sinua sitten myöhemmin kiittelemään, että kiitos kun vammautit itsesi ihan meidän firman takia ja sen takia ettet rasita työyhteisöä! Itse kuitenkin vain saat kärsiä sittenkin!

        Samaa mieltä tämän kirjoittajan kanssa.

        Töistä voi poistua ja jättää taakseen hommat, mutta vammat seuraavat kaikkialle perässä. Älä missään nimessä bisneksen takia satuta itseäsi. Normaalit ihmiset ovat pelinappuloita bisneksessä, heidän palkkansa on pieni osa yrityksen kuluja mutta duunia pitää painaa vaikka keho ei kestäisi. En tosin myöskään kehota ketään käyttämään sairaslomia hyödyksi muuten vaan (systeemin varjopuoli?).

        Suomalaisten mentaliteetti on hyvin vastuullinen, mutta tässä tapauksessa sitä käytetään säälimättömästi hyväksi. "Tee! Tee vaikka paikat hajoisivat! Työ pitää tehdä, tee! Tee nyt! Muuten (=kun) joku muu tulee tekemään sen ja olet huono työläinen!".

        V*ttu mitä paskaa.


      • Salmonboy

        Kun esimiehen sanomiset vaikuttavat tosilta, kannattaa mennä ammattiosastolle. Siellä on IHMISIÄ jotka saavat esimiehesi ruotuun. Se on 101 % n varmaa...


      • Valheet aavistetaan
        -perin kummallista- kirjoitti:

        Tietenkin olimme ko. tilanteessa kaksin, kun esimieheni noin minulle sanoi!
        Muitakin työyhteisömme jäseniä on pompotellut, ja heitäkin kahden kesken, ja on kiistänyt sanomansa!
        Tilanteen tekee vieläkin "mielenkiintoisemmaksi" se, että esimieheni kieli on ruskeana oman esimiehensä mielistelystä, joten kellehän tässä sit alkaisi asiaa kertomaan eteenpäin? Ehkäpä teemme yhteisen valituksen niiden työkavereiden kanssa, keille esimiehemme on suoraan sanottuna vi*****ut...
        Tässä alkaa kroppa jo muutenkin pettämään kun stressaan, että ensi viikolla pitää mennä töihin, en enää ehkä uskalla saikkua hakea, jos ei ihan pakko ole. Mennään sit ja konkataan kipulääkkeiden voimalla ja sit kun se seuraava saikku tulee, diagnoosi voikin olla jo aivan toinen??? Pahin mahdollinen skenaario tässä vaivassani on, että tulehdus leviää akillesjänteeseen, ja se kun napsahtaa poikki, onkin pikkase pitempi saikku edessä.
        Esimiehen ystävättärellä ollut sama vaiva, mitä itselläni, ja se on ollut tosikipee, niinkuin mulle itselle sanoi, mitenkä minä olisin erilainen ihminen, täysin kykenemätön tuntemaan pistävää kipua joka askeleella. No, roboteiksi meitä varmaan ajatellaankin tuolla töissä, niin sehän kaiken selvittää, emme ole ihmisiä!!!

        Vaikuttaa siltä, ettei esimies ole vakuttunut sairaudestasi.
        Kuinkas tarkkaan kopioit esimiehen ystävättären kuvailemia oireita...? Joskus on sana sanaa vastaan ja sitä usein käytetään hyväksi... Ollaan niiiin sairaita kun työ ei suju, ei osata, ei huvita... On paljon helpompi hakea todistus lääkäriltä, joka kirjoittaa aina todistuksen, uskoi tai ei.
        Koeaika tehdään niiiin ahkerasti työtä, mutta sitten kun "vaara on ohi", niin aletaan laiskotella ja keksiä tekosyitä sairastodistukseen... Palkka juoksee, vaikkei makaa kotona...
        Vihaan laiskureita jotka pinnaavat jatkuvasti töistä. Usein poissaolojen takana on alkoholismi tai kyky mukautua työelämän vaatimuksiin tai sekä että.
        Seliseli...


      • Valheet aavistetaan
        Valheet aavistetaan kirjoitti:

        Vaikuttaa siltä, ettei esimies ole vakuttunut sairaudestasi.
        Kuinkas tarkkaan kopioit esimiehen ystävättären kuvailemia oireita...? Joskus on sana sanaa vastaan ja sitä usein käytetään hyväksi... Ollaan niiiin sairaita kun työ ei suju, ei osata, ei huvita... On paljon helpompi hakea todistus lääkäriltä, joka kirjoittaa aina todistuksen, uskoi tai ei.
        Koeaika tehdään niiiin ahkerasti työtä, mutta sitten kun "vaara on ohi", niin aletaan laiskotella ja keksiä tekosyitä sairastodistukseen... Palkka juoksee, vaikkei makaa kotona...
        Vihaan laiskureita jotka pinnaavat jatkuvasti töistä. Usein poissaolojen takana on alkoholismi tai kyky mukautua työelämän vaatimuksiin tai sekä että.
        Seliseli...

        Vaikuttaa siltä, ettei esimies ole vakuttunut sairaudestasi.
        Kuinkas tarkkaan kopioit esimiehen ystävättären kuvailemia oireita...? Joskus on sana sanaa vastaan ja sitä usein käytetään hyväksi... Ollaan niiiin sairaita kun työ ei suju, ei osata, ei huvita... On paljon helpompi hakea todistus lääkäriltä, joka kirjoittaa aina todistuksen, uskoi tai ei.
        Koeaika tehdään niiiin ahkerasti työtä, mutta sitten kun "vaara on ohi", niin aletaan laiskotella ja keksiä tekosyitä sairastodistukseen... Palkka juoksee, vaikka makaat kotona...
        Vihaan laiskureita jotka pinnaavat jatkuvasti töistä. Usein poissaolojen takana on alkoholismi tai heikko kyky mukautua työelämän vaatimuksiin tai sekä että.
        Seliseli...


      • valehteleminen rumaa
        -perin kummallista- kirjoitti:

        Tietenkin olimme ko. tilanteessa kaksin, kun esimieheni noin minulle sanoi!
        Muitakin työyhteisömme jäseniä on pompotellut, ja heitäkin kahden kesken, ja on kiistänyt sanomansa!
        Tilanteen tekee vieläkin "mielenkiintoisemmaksi" se, että esimieheni kieli on ruskeana oman esimiehensä mielistelystä, joten kellehän tässä sit alkaisi asiaa kertomaan eteenpäin? Ehkäpä teemme yhteisen valituksen niiden työkavereiden kanssa, keille esimiehemme on suoraan sanottuna vi*****ut...
        Tässä alkaa kroppa jo muutenkin pettämään kun stressaan, että ensi viikolla pitää mennä töihin, en enää ehkä uskalla saikkua hakea, jos ei ihan pakko ole. Mennään sit ja konkataan kipulääkkeiden voimalla ja sit kun se seuraava saikku tulee, diagnoosi voikin olla jo aivan toinen??? Pahin mahdollinen skenaario tässä vaivassani on, että tulehdus leviää akillesjänteeseen, ja se kun napsahtaa poikki, onkin pikkase pitempi saikku edessä.
        Esimiehen ystävättärellä ollut sama vaiva, mitä itselläni, ja se on ollut tosikipee, niinkuin mulle itselle sanoi, mitenkä minä olisin erilainen ihminen, täysin kykenemätön tuntemaan pistävää kipua joka askeleella. No, roboteiksi meitä varmaan ajatellaankin tuolla töissä, niin sehän kaiken selvittää, emme ole ihmisiä!!!

        Tulehdus ei todellakaan katkaise sen paremmin akillesjännettä kuin mitään muutakaan paikkaa...


      • hyvän pomon alainen

        Kummallista ja kapeakatseista on usean asenne siihen kun ihminen sairastuu, tuskin kukaan haluaa olla sairas tai esim.kipsatun käden vuoksi sairaana ja työkyvytön. Eiköhän jokainen toivo olevansa mahdollisimman terve,toimintakykyinen ja särytön. Läpi koko työelämän tämä tuskin onnistuu kuin hyvin harvalta, ja heidän pitäisikin olla siitä kiitollisia mutta myös ymmärtää ja tajuta että jokaisella ihmisellä tilanne ei ole sama. Sairaan paras olotila on lepo ja rauhallinen tekeminen mahdollisuuksien mukaan, näin sairas myös paranee ja kuntoutuu nopeammin takaisin työkuntoiseksi eikä myöskään tartuta toisia jos tarttuva tauti kyseessä. Asenteet työtä kohtaan ovat liian monissa paikoissa vieläkin vääristyneet kun kuvitellaan että ihmisen hyvyyden/arvon mittari on hänen sairaanakin työskentely. Hyvä esimies johtaa järjen lisäksi myös sydämmellä ja ihmisläheisesti, kannustaen ja luottamalla, oikeasti sairas ihminen voi tällöin pelotta ja murehtimatta keskittyä siihen mihin hänen tulisikin voimavaransa keskittää eli itsensä kuntoon saamiseen ja paranemiseen.


      • Työssäkävijä
        Valheet aavistetaan kirjoitti:

        Vaikuttaa siltä, ettei esimies ole vakuttunut sairaudestasi.
        Kuinkas tarkkaan kopioit esimiehen ystävättären kuvailemia oireita...? Joskus on sana sanaa vastaan ja sitä usein käytetään hyväksi... Ollaan niiiin sairaita kun työ ei suju, ei osata, ei huvita... On paljon helpompi hakea todistus lääkäriltä, joka kirjoittaa aina todistuksen, uskoi tai ei.
        Koeaika tehdään niiiin ahkerasti työtä, mutta sitten kun "vaara on ohi", niin aletaan laiskotella ja keksiä tekosyitä sairastodistukseen... Palkka juoksee, vaikkei makaa kotona...
        Vihaan laiskureita jotka pinnaavat jatkuvasti töistä. Usein poissaolojen takana on alkoholismi tai kyky mukautua työelämän vaatimuksiin tai sekä että.
        Seliseli...

        Olen samaa mieltä kanssasi. Kyllä lääkärintodistuksen saa aika helposti vaikkei ole oikeasti sairas. Työyhteisössäni on henkilö joka oli viime vuonna yli 80 päivää sairauslomalla ja aina eri syistä. Työnantaja on neuvoton kyseisen henkilön suhteen. Pieni yritys olisi jo kaatunut, mutta kun kyseessä on kuntatyönantaja, niin rahaa näköjään vielä riittää näiden luusereiden lepopäivien ja työterveyslääkärin maksuihin kunnan tiukasta säästökuurista huolimatta. Ymmärrän hyvin oikesti sairaita selkä- ja jalkavaivaisia ym. työntekijöitä, joiden oikeat sairauslomat ovat nekin suurennuslasin alla lintsareiden takia. Työnjohdon pitäisi pystyä epäilyttävissä tapauksissa tarkastamaan "sairaan" kunto. Toinen asia on, että onko tämä sairauslomalainen edes paikkakunnalla...


      • Paska työpaikka
        -perin kummallista- kirjoitti:

        Tietenkin olimme ko. tilanteessa kaksin, kun esimieheni noin minulle sanoi!
        Muitakin työyhteisömme jäseniä on pompotellut, ja heitäkin kahden kesken, ja on kiistänyt sanomansa!
        Tilanteen tekee vieläkin "mielenkiintoisemmaksi" se, että esimieheni kieli on ruskeana oman esimiehensä mielistelystä, joten kellehän tässä sit alkaisi asiaa kertomaan eteenpäin? Ehkäpä teemme yhteisen valituksen niiden työkavereiden kanssa, keille esimiehemme on suoraan sanottuna vi*****ut...
        Tässä alkaa kroppa jo muutenkin pettämään kun stressaan, että ensi viikolla pitää mennä töihin, en enää ehkä uskalla saikkua hakea, jos ei ihan pakko ole. Mennään sit ja konkataan kipulääkkeiden voimalla ja sit kun se seuraava saikku tulee, diagnoosi voikin olla jo aivan toinen??? Pahin mahdollinen skenaario tässä vaivassani on, että tulehdus leviää akillesjänteeseen, ja se kun napsahtaa poikki, onkin pikkase pitempi saikku edessä.
        Esimiehen ystävättärellä ollut sama vaiva, mitä itselläni, ja se on ollut tosikipee, niinkuin mulle itselle sanoi, mitenkä minä olisin erilainen ihminen, täysin kykenemätön tuntemaan pistävää kipua joka askeleella. No, roboteiksi meitä varmaan ajatellaankin tuolla töissä, niin sehän kaiken selvittää, emme ole ihmisiä!!!

        Ei ole mitään uuttaa tuossa.

        Tuntuisi pahimipia olevan pienet yritykset, joissa yrittäjä itse lähellä eläkeikää ja asenne se, että yrittäjä ei voi sairastaa ja muiden sairaslomat ovat pois yrittäjän selkänahasta.

        Yhdessä tietämässäni tapauksessa osa työntekijöistä on mielummin sairaana töissä, kun muuten seurauksena on viikkojen painostava ilmapiiri ja vihoittelu työpaikalla. Ongelmana vain on se, että työntekijät eivät ole enää nuoria ja terveys monella fyysisesti raskaan työn seurauksena loppu. Asiaa ei ainakaan auta, että hajonneita paikkoja ei ole kunnolla hoidettu kuntoon sairaslomien pelossa.

        Tietenkin vikaa on työntekijöiden asenteessa, kun eivät pidä puoliaan... Niin tai näin, villiä on meno toisissa työpaikoissa.


      • minä vain
        hyvän pomon alainen kirjoitti:

        Kummallista ja kapeakatseista on usean asenne siihen kun ihminen sairastuu, tuskin kukaan haluaa olla sairas tai esim.kipsatun käden vuoksi sairaana ja työkyvytön. Eiköhän jokainen toivo olevansa mahdollisimman terve,toimintakykyinen ja särytön. Läpi koko työelämän tämä tuskin onnistuu kuin hyvin harvalta, ja heidän pitäisikin olla siitä kiitollisia mutta myös ymmärtää ja tajuta että jokaisella ihmisellä tilanne ei ole sama. Sairaan paras olotila on lepo ja rauhallinen tekeminen mahdollisuuksien mukaan, näin sairas myös paranee ja kuntoutuu nopeammin takaisin työkuntoiseksi eikä myöskään tartuta toisia jos tarttuva tauti kyseessä. Asenteet työtä kohtaan ovat liian monissa paikoissa vieläkin vääristyneet kun kuvitellaan että ihmisen hyvyyden/arvon mittari on hänen sairaanakin työskentely. Hyvä esimies johtaa järjen lisäksi myös sydämmellä ja ihmisläheisesti, kannustaen ja luottamalla, oikeasti sairas ihminen voi tällöin pelotta ja murehtimatta keskittyä siihen mihin hänen tulisikin voimavaransa keskittää eli itsensä kuntoon saamiseen ja paranemiseen.

        Tottakai se on selvää että jos työntekijä on poissa, niin muut joutuu tekemään hänenkin työt.
        Mutta jos menet sairaana töihin, niin tartutat muutkin, ja sitten kohta on useat poissa.
        Se on mielestäni kumma että työntekijän paremmuus katsotaan siitä, miten hän jaksaa sairaanakin töissä olla. Tyhmyyttä se on, koska jos et hoida itseäsi kunnolla, niin saattaa sairaus pitkittyä ja voikin sitten tulla pitempi poissaolo. Onko se sitten työnantajan kannalta hyvä juttu, ei tosiaankaan.
        Itse olen ollut erittäin harvoin sairauden takia pois, ja siltikin heti ollaan katsomassa vinoon jos joutuu sairauden takia pakosti olemaan poissa.
        Ärsyttää suoraan sanottuna, kun käy ahkerasti töissä, niin heti luullaan lintsariksi jos joskus harvoin on poissa. Toki ymmärrän jos joku on jatkuvasti milloin minkäkin takia sairaslomalla, mutta ei sitä tartte yleistää kaikkiin työntekijöihin.
        Mutta olen sen päättänyt että vaikka kuinka vinoiltaisi tai katsottaisi pahasti, niin poissa aion olla edelleen, mikäli olen sairas. Ei siitä kiitosta saa eikä palkkapussi yhtään kasva vaikka sairaana töihin raahaudut.


      • Ankkalampi
        minä vain kirjoitti:

        Tottakai se on selvää että jos työntekijä on poissa, niin muut joutuu tekemään hänenkin työt.
        Mutta jos menet sairaana töihin, niin tartutat muutkin, ja sitten kohta on useat poissa.
        Se on mielestäni kumma että työntekijän paremmuus katsotaan siitä, miten hän jaksaa sairaanakin töissä olla. Tyhmyyttä se on, koska jos et hoida itseäsi kunnolla, niin saattaa sairaus pitkittyä ja voikin sitten tulla pitempi poissaolo. Onko se sitten työnantajan kannalta hyvä juttu, ei tosiaankaan.
        Itse olen ollut erittäin harvoin sairauden takia pois, ja siltikin heti ollaan katsomassa vinoon jos joutuu sairauden takia pakosti olemaan poissa.
        Ärsyttää suoraan sanottuna, kun käy ahkerasti töissä, niin heti luullaan lintsariksi jos joskus harvoin on poissa. Toki ymmärrän jos joku on jatkuvasti milloin minkäkin takia sairaslomalla, mutta ei sitä tartte yleistää kaikkiin työntekijöihin.
        Mutta olen sen päättänyt että vaikka kuinka vinoiltaisi tai katsottaisi pahasti, niin poissa aion olla edelleen, mikäli olen sairas. Ei siitä kiitosta saa eikä palkkapussi yhtään kasva vaikka sairaana töihin raahaudut.

        No älä muuta sano. Minäkään en ymmärrä, miksi pitäisi mennä sairaana töihin.

        Tuttavani meni väkisin töihin flunssassa, eikä suostunut jäämään kotiin. Hänellekin jäkätettiin että mars petiin, ei terveyttään pidä uhata työn takia.
        No, mies ei uskonut vaan kävi töissä. Flunssa pitkittyi pahaksi keuhkokuumeeksi, josta seurasi kuukauden sairasloma.


      • kerro isommalle
        -perin kummallista- kirjoitti:

        Tietenkin olimme ko. tilanteessa kaksin, kun esimieheni noin minulle sanoi!
        Muitakin työyhteisömme jäseniä on pompotellut, ja heitäkin kahden kesken, ja on kiistänyt sanomansa!
        Tilanteen tekee vieläkin "mielenkiintoisemmaksi" se, että esimieheni kieli on ruskeana oman esimiehensä mielistelystä, joten kellehän tässä sit alkaisi asiaa kertomaan eteenpäin? Ehkäpä teemme yhteisen valituksen niiden työkavereiden kanssa, keille esimiehemme on suoraan sanottuna vi*****ut...
        Tässä alkaa kroppa jo muutenkin pettämään kun stressaan, että ensi viikolla pitää mennä töihin, en enää ehkä uskalla saikkua hakea, jos ei ihan pakko ole. Mennään sit ja konkataan kipulääkkeiden voimalla ja sit kun se seuraava saikku tulee, diagnoosi voikin olla jo aivan toinen??? Pahin mahdollinen skenaario tässä vaivassani on, että tulehdus leviää akillesjänteeseen, ja se kun napsahtaa poikki, onkin pikkase pitempi saikku edessä.
        Esimiehen ystävättärellä ollut sama vaiva, mitä itselläni, ja se on ollut tosikipee, niinkuin mulle itselle sanoi, mitenkä minä olisin erilainen ihminen, täysin kykenemätön tuntemaan pistävää kipua joka askeleella. No, roboteiksi meitä varmaan ajatellaankin tuolla töissä, niin sehän kaiken selvittää, emme ole ihmisiä!!!

        Jos firmalla menee hyvin ja esimies on uusi: Kerro vaan suurimmalle pampulle mitä on! Otat suoraan yhteyttä! Todennäköisesti tämä suurin pamppu EI TIEDÄ koko asiasta mitään. Rohkeasti vain luuri käteen ja soitat.


      • MB-clk
        Valheet aavistetaan kirjoitti:

        Vaikuttaa siltä, ettei esimies ole vakuttunut sairaudestasi.
        Kuinkas tarkkaan kopioit esimiehen ystävättären kuvailemia oireita...? Joskus on sana sanaa vastaan ja sitä usein käytetään hyväksi... Ollaan niiiin sairaita kun työ ei suju, ei osata, ei huvita... On paljon helpompi hakea todistus lääkäriltä, joka kirjoittaa aina todistuksen, uskoi tai ei.
        Koeaika tehdään niiiin ahkerasti työtä, mutta sitten kun "vaara on ohi", niin aletaan laiskotella ja keksiä tekosyitä sairastodistukseen... Palkka juoksee, vaikka makaat kotona...
        Vihaan laiskureita jotka pinnaavat jatkuvasti töistä. Usein poissaolojen takana on alkoholismi tai heikko kyky mukautua työelämän vaatimuksiin tai sekä että.
        Seliseli...

        Olen täysin samaa mieltä kanssasi.20- yrittäjänä on tullut nähtyä paljon elävää paskaa. Toi miinus tuli bitti virran sekoilessa. 1


      • Työnantaja
        -perin kummallista- kirjoitti:

        Tietenkin olimme ko. tilanteessa kaksin, kun esimieheni noin minulle sanoi!
        Muitakin työyhteisömme jäseniä on pompotellut, ja heitäkin kahden kesken, ja on kiistänyt sanomansa!
        Tilanteen tekee vieläkin "mielenkiintoisemmaksi" se, että esimieheni kieli on ruskeana oman esimiehensä mielistelystä, joten kellehän tässä sit alkaisi asiaa kertomaan eteenpäin? Ehkäpä teemme yhteisen valituksen niiden työkavereiden kanssa, keille esimiehemme on suoraan sanottuna vi*****ut...
        Tässä alkaa kroppa jo muutenkin pettämään kun stressaan, että ensi viikolla pitää mennä töihin, en enää ehkä uskalla saikkua hakea, jos ei ihan pakko ole. Mennään sit ja konkataan kipulääkkeiden voimalla ja sit kun se seuraava saikku tulee, diagnoosi voikin olla jo aivan toinen??? Pahin mahdollinen skenaario tässä vaivassani on, että tulehdus leviää akillesjänteeseen, ja se kun napsahtaa poikki, onkin pikkase pitempi saikku edessä.
        Esimiehen ystävättärellä ollut sama vaiva, mitä itselläni, ja se on ollut tosikipee, niinkuin mulle itselle sanoi, mitenkä minä olisin erilainen ihminen, täysin kykenemätön tuntemaan pistävää kipua joka askeleella. No, roboteiksi meitä varmaan ajatellaankin tuolla töissä, niin sehän kaiken selvittää, emme ole ihmisiä!!!

        Kommjnisti. Vastuunpakoilija = saikuttaja = työkavereita selkäänpuukottava häpeällinen työelämän häpeäpilkku.

        Tiesitkö laiskimus että työkavereidesi työpaikat ovat uhattuna sinun velttoislusi vuoksi? Häpeä.

        Työn suorittaminen on yhteinen asia, josta kaikki kantavat vastuun.

        T. Yrittäjä, jonka aamu alkoi kotrtisoonilla, ja kolmella muulla reseptilääkkeellä, mutta töissä ollaan. 4 ihmistä eli 20% henkilökunnasta on poissa ja lopuilta ahkerilta on vaadittava se minkä kaltaisesi velttoilijat poissaoloillaan aiheutavat.

        Vielä tiedoksi idiootille. Joka lekurilta saa vaikka eläkepaparit jos oikein osaa mennä itkemään asiasta. On sinun moraalin varassa menetkö ja otatko sairaslomaa. "Lääkäri on todennut" -vittu mitä paskaa!!!!!!!! Ihan kuin olisi jokin ylin auktoriteetti totetamaan jonkun terveydentulaa saati määrittämään kiputilaa.


      • Työnantaja
        hyvän pomon alainen kirjoitti:

        Kummallista ja kapeakatseista on usean asenne siihen kun ihminen sairastuu, tuskin kukaan haluaa olla sairas tai esim.kipsatun käden vuoksi sairaana ja työkyvytön. Eiköhän jokainen toivo olevansa mahdollisimman terve,toimintakykyinen ja särytön. Läpi koko työelämän tämä tuskin onnistuu kuin hyvin harvalta, ja heidän pitäisikin olla siitä kiitollisia mutta myös ymmärtää ja tajuta että jokaisella ihmisellä tilanne ei ole sama. Sairaan paras olotila on lepo ja rauhallinen tekeminen mahdollisuuksien mukaan, näin sairas myös paranee ja kuntoutuu nopeammin takaisin työkuntoiseksi eikä myöskään tartuta toisia jos tarttuva tauti kyseessä. Asenteet työtä kohtaan ovat liian monissa paikoissa vieläkin vääristyneet kun kuvitellaan että ihmisen hyvyyden/arvon mittari on hänen sairaanakin työskentely. Hyvä esimies johtaa järjen lisäksi myös sydämmellä ja ihmisläheisesti, kannustaen ja luottamalla, oikeasti sairas ihminen voi tällöin pelotta ja murehtimatta keskittyä siihen mihin hänen tulisikin voimavaransa keskittää eli itsensä kuntoon saamiseen ja paranemiseen.

        VITUT!


      • duunari3
        Työnantaja kirjoitti:

        VITUT!

        Tuon sanan käyttöhän jo paljastaa nimimerkin " työnantajan" kovuuden ja sivistyneisyyden, tästähän juuri on kyse, homma on muuttunut yhteiskuntamme työelämässä niin että duunarit vaan kyykkyyn ja sairaanakin töihin, jotta työnantajalla, rikkaammilla olisi vielä enemmän valtaa, rahaa, bonuksia, mersu, purjevene, ja sillai, moraalia ei siis laisinkaan!!!!!!!


      • gsasgssd
        5464561235 kirjoitti:

        Samaa mieltä tämän kirjoittajan kanssa.

        Töistä voi poistua ja jättää taakseen hommat, mutta vammat seuraavat kaikkialle perässä. Älä missään nimessä bisneksen takia satuta itseäsi. Normaalit ihmiset ovat pelinappuloita bisneksessä, heidän palkkansa on pieni osa yrityksen kuluja mutta duunia pitää painaa vaikka keho ei kestäisi. En tosin myöskään kehota ketään käyttämään sairaslomia hyödyksi muuten vaan (systeemin varjopuoli?).

        Suomalaisten mentaliteetti on hyvin vastuullinen, mutta tässä tapauksessa sitä käytetään säälimättömästi hyväksi. "Tee! Tee vaikka paikat hajoisivat! Työ pitää tehdä, tee! Tee nyt! Muuten (=kun) joku muu tulee tekemään sen ja olet huono työläinen!".

        V*ttu mitä paskaa.

        luuletko että sun päätä siliteltäis jossain aasialaisessa tehtaassa, jossa tekisit duunia riisikuppipalkalla 16 tuntia joka päivä ja siihen vielä VITTUILUTh ja lyönnit päälle!

        Ei tässä kukaan oikeasti sairaita jahtaakaan, vaan niitä vidun lusmuja. Hommat on kuitenkin saatava pidettyä toiminnassa.


      • Nyt alkoi keittää
        Työnantaja kirjoitti:

        Kommjnisti. Vastuunpakoilija = saikuttaja = työkavereita selkäänpuukottava häpeällinen työelämän häpeäpilkku.

        Tiesitkö laiskimus että työkavereidesi työpaikat ovat uhattuna sinun velttoislusi vuoksi? Häpeä.

        Työn suorittaminen on yhteinen asia, josta kaikki kantavat vastuun.

        T. Yrittäjä, jonka aamu alkoi kotrtisoonilla, ja kolmella muulla reseptilääkkeellä, mutta töissä ollaan. 4 ihmistä eli 20% henkilökunnasta on poissa ja lopuilta ahkerilta on vaadittava se minkä kaltaisesi velttoilijat poissaoloillaan aiheutavat.

        Vielä tiedoksi idiootille. Joka lekurilta saa vaikka eläkepaparit jos oikein osaa mennä itkemään asiasta. On sinun moraalin varassa menetkö ja otatko sairaslomaa. "Lääkäri on todennut" -vittu mitä paskaa!!!!!!!! Ihan kuin olisi jokin ylin auktoriteetti totetamaan jonkun terveydentulaa saati määrittämään kiputilaa.

        Että ihan kortisonilla ja muilla lääkkeillä töissä? Pitäisikö nyt polvistua ja kiittää?

        Ja jos isompi osuus työntekijöistä on poissa, oletko tullut miettineeksi, onko vikaa myös työnantajassa? Vai oletko kenties lääkäri, kun voit kyseenalaistaa jonkun lääkärin toteamuksia ihan tuon tekstin perusteella?

        Tuollaista kaikkitietävää en ainakaan omaksi pomokseni halua.


      • voikatastrofi
        Valheet aavistetaan kirjoitti:

        Vaikuttaa siltä, ettei esimies ole vakuttunut sairaudestasi.
        Kuinkas tarkkaan kopioit esimiehen ystävättären kuvailemia oireita...? Joskus on sana sanaa vastaan ja sitä usein käytetään hyväksi... Ollaan niiiin sairaita kun työ ei suju, ei osata, ei huvita... On paljon helpompi hakea todistus lääkäriltä, joka kirjoittaa aina todistuksen, uskoi tai ei.
        Koeaika tehdään niiiin ahkerasti työtä, mutta sitten kun "vaara on ohi", niin aletaan laiskotella ja keksiä tekosyitä sairastodistukseen... Palkka juoksee, vaikkei makaa kotona...
        Vihaan laiskureita jotka pinnaavat jatkuvasti töistä. Usein poissaolojen takana on alkoholismi tai kyky mukautua työelämän vaatimuksiin tai sekä että.
        Seliseli...

        Jaa... Minut passitti työterveys itse lekuriin tarkastuksesta.
        Pelkään saikkua.
        Työkamun loma tulossa piakkoin, ja kolmatta tekijää ei- ole. Pomo ei itse omilta hommiltaan kerkee, kohteisiin voi oikein ketätahansakaan kadulta heittää, kun kussakin on omat tunnettavat systeeminsä.
        Voihan p-a.

        Tuntilaisena en saikkuajalta saa(nollasoppari) mitään.Toimeentulo riippuu hyvin pitkälti tunneista, joita teen.


      • Niin...
        valehteleminen rumaa kirjoitti:

        Tulehdus ei todellakaan katkaise sen paremmin akillesjännettä kuin mitään muutakaan paikkaa...

        Niin ja mihis lääketieteelliseen tutkimukseen/tietoon tämä perustuu?


      • Ja sinäkös olet?
        Työnantaja kirjoitti:

        Kommjnisti. Vastuunpakoilija = saikuttaja = työkavereita selkäänpuukottava häpeällinen työelämän häpeäpilkku.

        Tiesitkö laiskimus että työkavereidesi työpaikat ovat uhattuna sinun velttoislusi vuoksi? Häpeä.

        Työn suorittaminen on yhteinen asia, josta kaikki kantavat vastuun.

        T. Yrittäjä, jonka aamu alkoi kotrtisoonilla, ja kolmella muulla reseptilääkkeellä, mutta töissä ollaan. 4 ihmistä eli 20% henkilökunnasta on poissa ja lopuilta ahkerilta on vaadittava se minkä kaltaisesi velttoilijat poissaoloillaan aiheutavat.

        Vielä tiedoksi idiootille. Joka lekurilta saa vaikka eläkepaparit jos oikein osaa mennä itkemään asiasta. On sinun moraalin varassa menetkö ja otatko sairaslomaa. "Lääkäri on todennut" -vittu mitä paskaa!!!!!!!! Ihan kuin olisi jokin ylin auktoriteetti totetamaan jonkun terveydentulaa saati määrittämään kiputilaa.

        Ja sinäkös sitten olet? Onnea vaan. Onneksi meillä on kaltaisesi expertti.


      • Anonyymi
        Valheet aavistetaan kirjoitti:

        Vaikuttaa siltä, ettei esimies ole vakuttunut sairaudestasi.
        Kuinkas tarkkaan kopioit esimiehen ystävättären kuvailemia oireita...? Joskus on sana sanaa vastaan ja sitä usein käytetään hyväksi... Ollaan niiiin sairaita kun työ ei suju, ei osata, ei huvita... On paljon helpompi hakea todistus lääkäriltä, joka kirjoittaa aina todistuksen, uskoi tai ei.
        Koeaika tehdään niiiin ahkerasti työtä, mutta sitten kun "vaara on ohi", niin aletaan laiskotella ja keksiä tekosyitä sairastodistukseen... Palkka juoksee, vaikkei makaa kotona...
        Vihaan laiskureita jotka pinnaavat jatkuvasti töistä. Usein poissaolojen takana on alkoholismi tai kyky mukautua työelämän vaatimuksiin tai sekä että.
        Seliseli...

        Niinpä. Koko työterveyden voisi lopettaa. Ainakin terveiden kohdalla. Säästyisi työnantajalta nekin rahat.


      • Anonyymi
        Työnantaja kirjoitti:

        Kommjnisti. Vastuunpakoilija = saikuttaja = työkavereita selkäänpuukottava häpeällinen työelämän häpeäpilkku.

        Tiesitkö laiskimus että työkavereidesi työpaikat ovat uhattuna sinun velttoislusi vuoksi? Häpeä.

        Työn suorittaminen on yhteinen asia, josta kaikki kantavat vastuun.

        T. Yrittäjä, jonka aamu alkoi kotrtisoonilla, ja kolmella muulla reseptilääkkeellä, mutta töissä ollaan. 4 ihmistä eli 20% henkilökunnasta on poissa ja lopuilta ahkerilta on vaadittava se minkä kaltaisesi velttoilijat poissaoloillaan aiheutavat.

        Vielä tiedoksi idiootille. Joka lekurilta saa vaikka eläkepaparit jos oikein osaa mennä itkemään asiasta. On sinun moraalin varassa menetkö ja otatko sairaslomaa. "Lääkäri on todennut" -vittu mitä paskaa!!!!!!!! Ihan kuin olisi jokin ylin auktoriteetti totetamaan jonkun terveydentulaa saati määrittämään kiputilaa.

        Yrittäjä saa gankituksi sijaisen, työntekijän sairausloman ajaksi,jos tahtoo.
        Sairaus ei kulje ihmisen kimppuun vain yöjsi,rai yövuoroiselle päiväksi.
        Alkutalvesta tenniskyynärpää( siivoojalla) vaivasi. Siinähän yritin peseytyä,pukea paitaa. Ei onnistunut. Kipu oli niin kovaa,että vesi valui silmistä ja lopputulema oli että vaiva hilliintyi täyslevossa käsivarsi,viikossa. Pienempi oireilu jäi pysyväksi.
        En kanna,oikealla. Hieron,venytän jne. En tiedä mitä käy,potkitaanko pois jos vielä oireilee. Mutta raskas teollisuussiivous ei yksikätisenä toimi.


      • Anonyymi
        Ankkalampi kirjoitti:

        No älä muuta sano. Minäkään en ymmärrä, miksi pitäisi mennä sairaana töihin.

        Tuttavani meni väkisin töihin flunssassa, eikä suostunut jäämään kotiin. Hänellekin jäkätettiin että mars petiin, ei terveyttään pidä uhata työn takia.
        No, mies ei uskonut vaan kävi töissä. Flunssa pitkittyi pahaksi keuhkokuumeeksi, josta seurasi kuukauden sairasloma.

        Vähän kuullostaa tutulta toi nilkan mustelma, jossa on arpi! Jalka silloin tällöin tulee ilkeitä puutumisen oireita, kestävät vähän aikaa, ei tollasii ollut ennen tota mustelmaa ja jälkeä tos jänteen kohdalla!


    • Olen itse joutunut olemaan tässä talvella sairaslomalla ja meillä on myös soitto tai lähimmälle esimiehelle sairaslomatodistuksen vienti. Ilmoitin sitten puhelimitse esimiehelleni ja hän kysyi "No mites mä nyt tän sit järjestän?" kun minulla olisi ollu muutama vuoro edessä. Esimieheni on tietoinen sairaslomastani ja sen mahdollisesta jatkuvuudesta. Tämä kyseinen esimies on muutenkin uhkaillut ties minkälaisilla kommenverkeillä. Olen ollut yhteydessä luottamusmieheen, mutta häntä ei näytä asiat kiinnostan millään tavalla. PAMkin tuntuu olevan aivan tehoton... :I Koitetaan jaksaa ja ota yhteyttä esimiehesi esimieheen!! Tuollainen käytös on röyhkeää, eikä noin saa alaiselleen käyttäytyä vaikka olisikin paineet! Ja se ei ole sinun vikasi, vaikka et olisikaan työkykyinen, elämässä nyt vaan sattuu olemaan joskus sairas! Sitä nykyäajan esimiehet eivät taasen tunnu ymmärtävän, eivät ilmeisesti koskaan ole itse sairaita.

      ...

      Perästä kuuluu - Niille jotka ovat sen työllään ansainneet
      http://perastakuuluu.nettisivu.org

      • Kyrpiä työnatajia

        (lopulta irtisanoin itseni)oli täys kusipää.Voi niitä raukkoja jotka siinä puljussa edelleen ovat.
        Hän ei meinannut maksaa kahta viimeistä työpäivääni,vaikka minulla oli lääkärintodistus.
        Olin sen munapään (nainen) hampaissa ja se nosti verenpaineeni atmosfäärisiin lukemiinSsaikkuahan siitä tuli.
        Kyllä ott isille kaljupäänaiselle kovillek un ammattiliittnio pani sen sitten maksamaan.
        Mistä helvetistä näitä kusipäämaistereita oikein tulee?
        Saunan taakse ja kuula kalloon.


      • Annucka-75

        Itse sairastan tules-sairautta ja sen vuoksi joutunut olemaan välillä töistä poissa parissakin työpaikassa. Ekasta irtisanottiin "taloudellisten ja tuotannolisten syiden takia" ja toisessakin aina syyllistettiin kun jouduin olemaan poissa vaikka minut oli palkattu tukityöllistettynä vajaakuntoisuuden perusteella. Ja lääkärikäynnit joutui tekemään sisään, vaikka työnantaja ei maksanut itse palkastani senttiäkään.


      • Joku vain.

        Noh, tuollainen käytös ei ole mistään kotoisin. Itsekkin samantapaiseen tilanteeseen olen joutunut itsekkin.
        Olin koululla töissä aikoinani ja lääkäristä sitten anneettiin sairaslomaa. Oli silmissä vikaa, noh ei siinä mitään.
        Se 6 vkoa meni ihan hyvin, esimies hyväksyi sen. Sitten, elämän tilanteeni muuttui, aloin olemaan väsynyt ja tavallaan ihan loppu hiukan kaiken. Masennun ja sitten päälle kova flunssa. Olin flunssan takia pois sairaslomalta, kun palasin töihin, lapun kanssa jolla olisin saanut muutaman kuun sairaslomaa, masennuksen takia. Esmies sano, että tässä pitäs olla 2 vkoa välissä ennen kuin voit jäädä sairaslomalle, tässä on kaksi vaihtoehtoa 1. Jäät palkattomalle sairaslomalle tai sitten 2. voit sanoa itsesi irti.

        Valitsin vaihtoehto 2. Ei vaan silloin enää jaksanut. Nyt asiat on kuitenkin paremmin ja suurimmalta osalta elämä hymyilee.


      • itsekin sairaslomall

        Otapa uudestaan yhteyttä luottariin tai sitten Pamin aluetoimistoon. Saat apua varmasti.Ehkä asia on unohtunut.


    • gasdfsdg

      Ongelma näissä oikeissa saikuissa on se että melkein joka työyhteisössä on vakiosaikkuilijat joille pitää suunnitella sijaista jo etukäteen kun työvuoroja tekee. Sitten kun joku sairastuu oikeasti se saa paskaa niskaansa pelkästään sen takia koska lähiesimiehillä on mennyt hermo niihin vakisaikuttajiin.

      Meillä homma ratkaistiin niin että tulostettiin yhteenveto henkilön saikuista vuoden ajalta ja nähtiin siittä että on ollut kolme neljä saikkua joka kuukausi vuoden ajan ja aina vapaiden jälkeen tai ennen. Ei koskaa muuten. Saikkuja oli myös haettu milloin mistäkin eri paikoista kiertävästi.
      Tämän kyseisen henkilön tehtäväksi tuli nyt varata itselleen aika työkyvyn selvitykseen työterveydestä.

      Sen lisäksi työnantaja antoi määräyksen että hyväksyy vain työterveyslääkärin sairaslomalaput ja ilmoitti tämänkin työterveyteen. Joten taas kärsii muut työntekijät vakiosaikuttajista myös tällä tapaa.

      Seuraavaksi lähtee toinen vakisaikuttaja. Työyhteisön keski-ikä on kunnolla alle 30vuotta joten nuori ihminen jolla ei ole perusairauksia ei vedä ripula ja pahaa flunssaa joka ikinen kuukausi pariin kolmeen otteeseen. Silloin pitää lähteä sairaalaan.

      • kalifijapomo

        sain juuri työpöydälleni 1,5 kk sairaslomalapun. Syynä migreeni. Aika vitun pitkä päänsärky sanoisin.

        Että tällaista me terveet/sijaiset hommaavat pomot joudumme sietämään...


    • mirjajohanna

      Lääkäri ei muuten määrää sairaslomaa vaan toteaa työkyvyttömyyden.
      Totta kai se rasittaa työyhteisöä jos joku on paljon sairaslomalla, muiden on sitten tehtävä ylitöitä sen vuoksi. Tuohan nyt on itsestään selvä asia, mutta ei se ole sairaana olevan työntekijän syy, mutta kyllä mun mielestä sairaana olevan työntekijän tulee huomioida myös se asia että päänsilitystä on turha odottaa.

      Itselläni on vain yksi huono kokemus kun työnantaja päätti että hän ei hyväksy sairaslomaani vaan aikoo pidättää palkan kun olen poissa, ellen toimita lisäselvityksiä. Ilmoitin että olen toimittanut lääkärintodistuksen ja mitään muuta lisäselvitystä en tule antamaan eikä se kuulu työnantajalle. Pari päivää ennen palkanmaksua työnantaja perui päätöksensä. Töihin palattuani vielä haukkui mut yhteistyökyvyttömäksi jonka jälkeen sanoin itseni irti.

      • Työttömiä tilalle

        "muiden on sitten tehtävä ylitöitä"

        Tai sitten on palkattava lisää väkeä eikä notkua siinä työntekijöiden kestorajalla.


      • Onnistuja epä

        Olessani pinyrittäjänä sain kutsun tilaisuuteen jossa miljonääriksi rikastunut yritysvalmentaja luennoi
        muumuassa näin." Jos työntekijä tuo lääkärintodistuksen sairauslomastaan, niin kiistäkä se." Kyllä hiukan
        ihmetytti tämän hiihtäjän puolison opit. Minkäs ihminen voi jos sairastuu. Aika julmaa.


      • J.S.=sisäinenluuseri
        Onnistuja epä kirjoitti:

        Olessani pinyrittäjänä sain kutsun tilaisuuteen jossa miljonääriksi rikastunut yritysvalmentaja luennoi
        muumuassa näin." Jos työntekijä tuo lääkärintodistuksen sairauslomastaan, niin kiistäkä se." Kyllä hiukan
        ihmetytti tämän hiihtäjän puolison opit. Minkäs ihminen voi jos sairastuu. Aika julmaa.

        Mies on kaikkien kokovartalok--pien esi-isä. Mies ei tiedä mistään mitään, mutta luulee mitä tahansa, etupäässä liikoja omista kyvyistään. Pitkään löytyi pölkkypäitä, jotka vielä maksoivat tämän niljakkeen luennoista. Nykyisin on varmaan jo hieman opittu, ettei tuon "profeetan" horinat ole minkään arvoisia.
        Median otsikoidessa hänen suhteestaan ja firman jyrkästä alamäestä, kertoi mies tuntevansa olonsa henkisesti raiskatuksi. Olisi sitten itse hankkinut saikkua tuolla diagnoosilla niin olisi saatu nauraa miestä, joka itse ei kykene seisomaan suurien sanojensa takana.


      • Konsultti Urpo T.K.
        J.S.=sisäinenluuseri kirjoitti:

        Mies on kaikkien kokovartalok--pien esi-isä. Mies ei tiedä mistään mitään, mutta luulee mitä tahansa, etupäässä liikoja omista kyvyistään. Pitkään löytyi pölkkypäitä, jotka vielä maksoivat tämän niljakkeen luennoista. Nykyisin on varmaan jo hieman opittu, ettei tuon "profeetan" horinat ole minkään arvoisia.
        Median otsikoidessa hänen suhteestaan ja firman jyrkästä alamäestä, kertoi mies tuntevansa olonsa henkisesti raiskatuksi. Olisi sitten itse hankkinut saikkua tuolla diagnoosilla niin olisi saatu nauraa miestä, joka itse ei kykene seisomaan suurien sanojensa takana.

        Sarasvuo ja amerikkalaiset kapitalismin ja new age-kyvykkyyden profeetat uskovat että kuka tahansa pystyy mihin tahansa, kunnes heille itselle tulee vastoinkäymisiä. Se on äärimmäistä henkistä väkivaltaa tai henkinen raiskaus.


      • mirjajohanna
        Työttömiä tilalle kirjoitti:

        "muiden on sitten tehtävä ylitöitä"

        Tai sitten on palkattava lisää väkeä eikä notkua siinä työntekijöiden kestorajalla.

        No just, eipä moneenkaan hommaan voi ketä tahansa ottaa ilman että tarvitsee opettaa. Johan siinä perehdyttämisessä menee jo niin kauan aikaa että useimmat sairaslomat ovat ajat sitten päättyneet. Siitä nyt puhumattakaan että siihen perehdyttämiseen menee työaikaa. Helppohan se on sanoa että palkkaa toinen tilalle mutta ei se käytännössä ihan noin vain onnistu! Jotkut eivät vain halua ymmärtää mitä se sairasloma aiheuttaa työpaikalla. Sen ymmärtäminen on eri asia kuin syyllisyyden poteminen omasta sairastumisestaan.


      • Kiusattu84

        Jaa just :S Minuakin on haukuttu siihen malliin just nyt pian 1 kk saikulla henkisen väkivallan ja työpaikkakiusaamisen vuoksi minulla on akuutti stressiä ...


      • Anonyymi
        Kiusattu84 kirjoitti:

        Jaa just :S Minuakin on haukuttu siihen malliin just nyt pian 1 kk saikulla henkisen väkivallan ja työpaikkakiusaamisen vuoksi minulla on akuutti stressiä ...

        Älä kuule esiinny ässänä, joka etole! Toi sun kiusaaminenon rikollista, tajuut sä noitaukko tota? ¿


    • arbeit macht frei

      sairastelu on ehdottomasti kielletty

    • '''''''

      Kun ei sairastaakaan saisi.

      Tuottavuus, my ass, vittumaista simputusta tuo on.

      • ei enää pomoksi

        Olen entinen esimies ja nähnyt monta erilaista ihmisryhmää sairaspoissaoloissa. Ensimmäinen ryhmä ovat ne oikeasti sairaat. Mutta toisessa ääripäässä ovat ne -suoraan sanottuna-lintsarit. Lintsareista pahimmat tekevät sairaslomallaan jotain toista työtä, olen ollut todistamassa tätäkin tilannetta. Tähän väliin mahtuu sitten näiden erilaisia yhdistelmiä ja variaatioita. Joskus psyykkisiin sairauksiin perustuvissa sairaslomissa on monesti kyse ihan jostain muusta, esim. sosiaaliset pelot työpaikalla, ihminen joka ei sovi työhönsä tai työyhteisöön reagoi usein sairaspoissaoloin, vaikka oikea lääke olisi etsiä uusi, itselle sopivampi työpaikka. Puhutaan työpaikkakiusaamisesta (jota en huomannut omassa työssäni), joka ajaa ihmisiä sairaslomille, mutta siinäkin suosittelisin kiusatulle pikaisesti uuden työpaikan hakua, mieluummin kuin jäädä pitkäaikaiseen kisaus-saikku -kierteeseen,missä rääkkää vain itseänsä. Ei se kiusaava työpaikka toiseksi muutu, vaikka kuinka toivoisi.
        Monissa kirjoituksissa tiedettiin jo että 'kun mulla on saikkua mulla on oikeus siihen', mutta riittääkö myötätuntoa esimiestä tai kollegoja kohtaan, jotka voivat joutua yllättävän sairasloman vuoksi kovaan hätään? Todistin tilanteita, joissa henkilölle oli määrätty erittäin tärkeä työtehtävä. Työn alkaessa henkilöä ei näkynyt missään, ja työyhteisö oli pahassa pulassa. Sitten, pari tuntia työn alkamisen jälkeen tuli puhelinsoitto jossa hlö kertoi olevansa saikulla. Työkaverit kärsivät ja yritys sai taloudellisia tappioita epäonnistuneesta työtehtävästä. Eräät ihmiset olivat fiksuja ja kaikkein parhaimmat huolehtivat jopa itse, jos saikku yllätti, siitä että työpaikallakin pärjätään hänelle kuuluvissa töissä. Mutta pahimmille oma sairasloma oli oikeutus täysin välinpitämättömään käytökseen omaa työyhteisöä kohtaan.

        Pyydän anteeksi jos loukkasin jotain, mutta työni esimiehenä taisi muuttaa minut kyyniseksi.


      • JGGHT
        ei enää pomoksi kirjoitti:

        Olen entinen esimies ja nähnyt monta erilaista ihmisryhmää sairaspoissaoloissa. Ensimmäinen ryhmä ovat ne oikeasti sairaat. Mutta toisessa ääripäässä ovat ne -suoraan sanottuna-lintsarit. Lintsareista pahimmat tekevät sairaslomallaan jotain toista työtä, olen ollut todistamassa tätäkin tilannetta. Tähän väliin mahtuu sitten näiden erilaisia yhdistelmiä ja variaatioita. Joskus psyykkisiin sairauksiin perustuvissa sairaslomissa on monesti kyse ihan jostain muusta, esim. sosiaaliset pelot työpaikalla, ihminen joka ei sovi työhönsä tai työyhteisöön reagoi usein sairaspoissaoloin, vaikka oikea lääke olisi etsiä uusi, itselle sopivampi työpaikka. Puhutaan työpaikkakiusaamisesta (jota en huomannut omassa työssäni), joka ajaa ihmisiä sairaslomille, mutta siinäkin suosittelisin kiusatulle pikaisesti uuden työpaikan hakua, mieluummin kuin jäädä pitkäaikaiseen kisaus-saikku -kierteeseen,missä rääkkää vain itseänsä. Ei se kiusaava työpaikka toiseksi muutu, vaikka kuinka toivoisi.
        Monissa kirjoituksissa tiedettiin jo että 'kun mulla on saikkua mulla on oikeus siihen', mutta riittääkö myötätuntoa esimiestä tai kollegoja kohtaan, jotka voivat joutua yllättävän sairasloman vuoksi kovaan hätään? Todistin tilanteita, joissa henkilölle oli määrätty erittäin tärkeä työtehtävä. Työn alkaessa henkilöä ei näkynyt missään, ja työyhteisö oli pahassa pulassa. Sitten, pari tuntia työn alkamisen jälkeen tuli puhelinsoitto jossa hlö kertoi olevansa saikulla. Työkaverit kärsivät ja yritys sai taloudellisia tappioita epäonnistuneesta työtehtävästä. Eräät ihmiset olivat fiksuja ja kaikkein parhaimmat huolehtivat jopa itse, jos saikku yllätti, siitä että työpaikallakin pärjätään hänelle kuuluvissa töissä. Mutta pahimmille oma sairasloma oli oikeutus täysin välinpitämättömään käytökseen omaa työyhteisöä kohtaan.

        Pyydän anteeksi jos loukkasin jotain, mutta työni esimiehenä taisi muuttaa minut kyyniseksi.

        Se on irtisanomis peruste jos tekee toista työtä sairauslomalla, käsittääkseni ei tarvi edes varoitusta ensin. Toi on erittäin väärin työnantajaa kohtaa, mutta varmaan aika harva työntekijä siihen syyllistyy.
        Mitä tulee lääkärintodistuksen hylkäykseen työnantajan toimesta, niin luulen että aika harva työnantaja uskaltaa sitä tehdä. En tiedä miten esim. vakuutusyhtiöt suhtautuu jos vahinko käy ja huomataan että työntekijä on ollu sairas. Tuskin korvaa pysyviä vammoja, eiköhän ne mene työnantajan piikkiin.
        Mulle on ainakin esimies sanonut (iso Firma), että älä tule töihin ennen kun olet terve vaikka olikin miehistä pulaa.
        Lusmuilijat ovat erikseen, mutta en koskaan ole kyseenalaistanut työkaverini sairauslomaa enkä kyseenalaista. Jos sen pystyisin tekemää, mulla olis varaa ostaa paljon hienompi auto ja talo. Jos joku on pois eikä ketään tilalle tule niin tehdään se minkä yksi mies pystyy.


      • Pomoooo
        ei enää pomoksi kirjoitti:

        Olen entinen esimies ja nähnyt monta erilaista ihmisryhmää sairaspoissaoloissa. Ensimmäinen ryhmä ovat ne oikeasti sairaat. Mutta toisessa ääripäässä ovat ne -suoraan sanottuna-lintsarit. Lintsareista pahimmat tekevät sairaslomallaan jotain toista työtä, olen ollut todistamassa tätäkin tilannetta. Tähän väliin mahtuu sitten näiden erilaisia yhdistelmiä ja variaatioita. Joskus psyykkisiin sairauksiin perustuvissa sairaslomissa on monesti kyse ihan jostain muusta, esim. sosiaaliset pelot työpaikalla, ihminen joka ei sovi työhönsä tai työyhteisöön reagoi usein sairaspoissaoloin, vaikka oikea lääke olisi etsiä uusi, itselle sopivampi työpaikka. Puhutaan työpaikkakiusaamisesta (jota en huomannut omassa työssäni), joka ajaa ihmisiä sairaslomille, mutta siinäkin suosittelisin kiusatulle pikaisesti uuden työpaikan hakua, mieluummin kuin jäädä pitkäaikaiseen kisaus-saikku -kierteeseen,missä rääkkää vain itseänsä. Ei se kiusaava työpaikka toiseksi muutu, vaikka kuinka toivoisi.
        Monissa kirjoituksissa tiedettiin jo että 'kun mulla on saikkua mulla on oikeus siihen', mutta riittääkö myötätuntoa esimiestä tai kollegoja kohtaan, jotka voivat joutua yllättävän sairasloman vuoksi kovaan hätään? Todistin tilanteita, joissa henkilölle oli määrätty erittäin tärkeä työtehtävä. Työn alkaessa henkilöä ei näkynyt missään, ja työyhteisö oli pahassa pulassa. Sitten, pari tuntia työn alkamisen jälkeen tuli puhelinsoitto jossa hlö kertoi olevansa saikulla. Työkaverit kärsivät ja yritys sai taloudellisia tappioita epäonnistuneesta työtehtävästä. Eräät ihmiset olivat fiksuja ja kaikkein parhaimmat huolehtivat jopa itse, jos saikku yllätti, siitä että työpaikallakin pärjätään hänelle kuuluvissa töissä. Mutta pahimmille oma sairasloma oli oikeutus täysin välinpitämättömään käytökseen omaa työyhteisöä kohtaan.

        Pyydän anteeksi jos loukkasin jotain, mutta työni esimiehenä taisi muuttaa minut kyyniseksi.

        Joo kyllä, se on fiksuin sairas joka ilmoittaa sairastumisestaan jo muutamaa viikkoa aikaisemmin etukäteen ja hommaa vielä tuurajankin.


      • ..........
        ei enää pomoksi kirjoitti:

        Olen entinen esimies ja nähnyt monta erilaista ihmisryhmää sairaspoissaoloissa. Ensimmäinen ryhmä ovat ne oikeasti sairaat. Mutta toisessa ääripäässä ovat ne -suoraan sanottuna-lintsarit. Lintsareista pahimmat tekevät sairaslomallaan jotain toista työtä, olen ollut todistamassa tätäkin tilannetta. Tähän väliin mahtuu sitten näiden erilaisia yhdistelmiä ja variaatioita. Joskus psyykkisiin sairauksiin perustuvissa sairaslomissa on monesti kyse ihan jostain muusta, esim. sosiaaliset pelot työpaikalla, ihminen joka ei sovi työhönsä tai työyhteisöön reagoi usein sairaspoissaoloin, vaikka oikea lääke olisi etsiä uusi, itselle sopivampi työpaikka. Puhutaan työpaikkakiusaamisesta (jota en huomannut omassa työssäni), joka ajaa ihmisiä sairaslomille, mutta siinäkin suosittelisin kiusatulle pikaisesti uuden työpaikan hakua, mieluummin kuin jäädä pitkäaikaiseen kisaus-saikku -kierteeseen,missä rääkkää vain itseänsä. Ei se kiusaava työpaikka toiseksi muutu, vaikka kuinka toivoisi.
        Monissa kirjoituksissa tiedettiin jo että 'kun mulla on saikkua mulla on oikeus siihen', mutta riittääkö myötätuntoa esimiestä tai kollegoja kohtaan, jotka voivat joutua yllättävän sairasloman vuoksi kovaan hätään? Todistin tilanteita, joissa henkilölle oli määrätty erittäin tärkeä työtehtävä. Työn alkaessa henkilöä ei näkynyt missään, ja työyhteisö oli pahassa pulassa. Sitten, pari tuntia työn alkamisen jälkeen tuli puhelinsoitto jossa hlö kertoi olevansa saikulla. Työkaverit kärsivät ja yritys sai taloudellisia tappioita epäonnistuneesta työtehtävästä. Eräät ihmiset olivat fiksuja ja kaikkein parhaimmat huolehtivat jopa itse, jos saikku yllätti, siitä että työpaikallakin pärjätään hänelle kuuluvissa töissä. Mutta pahimmille oma sairasloma oli oikeutus täysin välinpitämättömään käytökseen omaa työyhteisöä kohtaan.

        Pyydän anteeksi jos loukkasin jotain, mutta työni esimiehenä taisi muuttaa minut kyyniseksi.

        No tuo oli mielestäni ihan fiksusti ja asiallisesti kirjoitettu. Olet luultavasti ollut esimiehenä sieltä parhaasta päästä.


    • rofa60

      Milloinhan täällä ymmärretään sellainen asia, että lusmusairaslomista ja sairaslomista syyllistämisestä päästään helpoiten pois ottamalla sairaslomasta ns. oma vastuu.
      Eli sairaslomalla voisi olla omalla kustannuksella kolme päivää, jonka jälkeen korvaukset siirtyisivät Kelan maksettaviksi. Työnantaja voisi välittömästi palkata korvaavaa henkilöstöä rasittamasta olemassa olevaa henkilöstöä. Työpaikkoja tulisi lisää, sairaslomat olisivat todellisimpia ja eritoten kunnollisia työntekijöitä ei rasitettaisi lusmujen touhuilla !!!

      • Niin ja näin

        On se helppo työntekijän huudella, että miksi ei makseta sairaslomarahoja vaikka oisikin lääkärinpaperit. Toki tuossa tapauksessa on vähän vakavampi vamma kyseessä ja eiköhän siinä tapauksessa muutaman päivän korvaa firma ja loput kela. Mutta omilla vanhemmilla on perhefirma ja tiedän kuinka perseestä on tuurata jotain siivoojia 10 viikkoa vuodessa kun tuntuvat olevan joka viikonlopun ja muun paskan jälkeen kipeenä. Itse syön terveellisesti, harrastan liikuntaa yms enkä ole kuin ihan max muutaman päivän kipeenä vuodessa. Ei ole mikään syy että on sitä ja tätä vaan oikeesti ihmisten pitäisi opetella pitämään itsestään parempaa huolta. Valitettavasti esimiehenä näkee sen koko skaalan ja se kaikki paska kaatuu omaan niskaan ja työt helposti tuplaantuu JOS ja KUN ihmiset EI OSAA pitää ittestään huolta. Tälläkin hetkellä firmassa on eräs sairaslomalla omien viikonlopputoilailujen takia, koska loukkasi jalan ja on vissiinki jokin pieni murtuma. No arvatkaa ketä sitä tuuraa? No tottakai esimieshän siellä ajelee pullalenkkiä KUN ei niitä tuuraajia ole jatkuvasti tarjolla. Ruokavalio kuntoon, liikuntaa hyvin ja tarpeeksi unta niin ei tarvitse niitä "pakollisia" flunssa sairaslomia pitää. Toki tuki- ja liikuntaelinvaiva (tulehdus) on kyllä este työnteolle. Toivon vain että ihmiset ymmärtäisi myös niitä työnantajia, koska jos moni on kipeenä useasti niin se todellakin rasittaa ja lisää kuluja firmalle. Ja myös tarkoittanee hitaampaa kehitystä tai vittuuntuneita ihmisiä ylityön takia. Muistakaa se terveys ja lopettakaa ne kaikki pilven- ja tupakanpolttelu.


      • TervePukki

        Ymmärrän kyllä työnantajasi turhautuneisuuden, mutta toisaalta esimiehen käytös ei silittelyjä kaipaa. Ilmeisesti sen verran kovat näyttäpaineet kaverilla, koska on todennäköisesti koeajalla, että ulosanti / ajatus ei kulje käsikynkkään. Meillä on kanssa töissä näitä vaikiosaikuttajia. Hieman kun aamulla aivastaa niin samantien ollaan pari päivää pois ja sitten muut tekevät ne hommat. Jollaikin osastoilla tämä ylityöntekijä on vastuuntuntoinen osaston esimies, jollain toisella taasen työt jaetaa muiden kesken. Ei siinä ryhmähenki kovin paljoa nouse kun muutama henkilö ottaa omaa huilia aina tasaisin väliajoin.

        Joku kiukutteli että miksi firmat eivät palkkaa lisää työntekijöitä, koska sairaslomia tulee väkisinkin. Niin, mielestäni tämä on kuin miekan terällä kävelemistä. Pörssiyhtiön johto vaatii että kulut pidetään kurissa ja jos koko porukka näiden lisävoimien kera olisi kaikki töissä, niin silloin ei kaikille riittäisi tekemistä. Miksi maksaa palkkaa jollekin jolle ei riitä työtä? Ei ole todellakaan helppo kaava ratkaista. Ja vaikka siellä palkkapussissa ylimääräisiä euroja olisikin jaettavaksi, niin ainakaan minun järjenjuoksuuni ei mahdu se että töissä oltaisiin ns. "notkumassa". Siellä ollaan ansaitsemassa rahaa tekemällä työtä.

        Itse olen esimerkilläni näyttänyt omalle porukalle, että saikulle on turha jäädä jos ei ole "aikuisten oikeasti" kipeä. Juuri tuli kahdeksan vuotta täyteen eikä päivääkään saikkua.


      • PPIIKK
        Niin ja näin kirjoitti:

        On se helppo työntekijän huudella, että miksi ei makseta sairaslomarahoja vaikka oisikin lääkärinpaperit. Toki tuossa tapauksessa on vähän vakavampi vamma kyseessä ja eiköhän siinä tapauksessa muutaman päivän korvaa firma ja loput kela. Mutta omilla vanhemmilla on perhefirma ja tiedän kuinka perseestä on tuurata jotain siivoojia 10 viikkoa vuodessa kun tuntuvat olevan joka viikonlopun ja muun paskan jälkeen kipeenä. Itse syön terveellisesti, harrastan liikuntaa yms enkä ole kuin ihan max muutaman päivän kipeenä vuodessa. Ei ole mikään syy että on sitä ja tätä vaan oikeesti ihmisten pitäisi opetella pitämään itsestään parempaa huolta. Valitettavasti esimiehenä näkee sen koko skaalan ja se kaikki paska kaatuu omaan niskaan ja työt helposti tuplaantuu JOS ja KUN ihmiset EI OSAA pitää ittestään huolta. Tälläkin hetkellä firmassa on eräs sairaslomalla omien viikonlopputoilailujen takia, koska loukkasi jalan ja on vissiinki jokin pieni murtuma. No arvatkaa ketä sitä tuuraa? No tottakai esimieshän siellä ajelee pullalenkkiä KUN ei niitä tuuraajia ole jatkuvasti tarjolla. Ruokavalio kuntoon, liikuntaa hyvin ja tarpeeksi unta niin ei tarvitse niitä "pakollisia" flunssa sairaslomia pitää. Toki tuki- ja liikuntaelinvaiva (tulehdus) on kyllä este työnteolle. Toivon vain että ihmiset ymmärtäisi myös niitä työnantajia, koska jos moni on kipeenä useasti niin se todellakin rasittaa ja lisää kuluja firmalle. Ja myös tarkoittanee hitaampaa kehitystä tai vittuuntuneita ihmisiä ylityön takia. Muistakaa se terveys ja lopettakaa ne kaikki pilven- ja tupakanpolttelu.

        Meillä töissä on kyllä urheilijat ja eniten liikuntaa harrastavat eniten poissa, aina on joku paikka rempassa. Kun taas "mukimiehet", vaikkei nyt todellisia juoppoja olekkaan, ei sairasta juuri koskaan. Mutta tähän vois sanoa, että on työnantajia ja työntekijöitä, molempia on joka lähtöön.


      • Anonyymi
        TervePukki kirjoitti:

        Ymmärrän kyllä työnantajasi turhautuneisuuden, mutta toisaalta esimiehen käytös ei silittelyjä kaipaa. Ilmeisesti sen verran kovat näyttäpaineet kaverilla, koska on todennäköisesti koeajalla, että ulosanti / ajatus ei kulje käsikynkkään. Meillä on kanssa töissä näitä vaikiosaikuttajia. Hieman kun aamulla aivastaa niin samantien ollaan pari päivää pois ja sitten muut tekevät ne hommat. Jollaikin osastoilla tämä ylityöntekijä on vastuuntuntoinen osaston esimies, jollain toisella taasen työt jaetaa muiden kesken. Ei siinä ryhmähenki kovin paljoa nouse kun muutama henkilö ottaa omaa huilia aina tasaisin väliajoin.

        Joku kiukutteli että miksi firmat eivät palkkaa lisää työntekijöitä, koska sairaslomia tulee väkisinkin. Niin, mielestäni tämä on kuin miekan terällä kävelemistä. Pörssiyhtiön johto vaatii että kulut pidetään kurissa ja jos koko porukka näiden lisävoimien kera olisi kaikki töissä, niin silloin ei kaikille riittäisi tekemistä. Miksi maksaa palkkaa jollekin jolle ei riitä työtä? Ei ole todellakaan helppo kaava ratkaista. Ja vaikka siellä palkkapussissa ylimääräisiä euroja olisikin jaettavaksi, niin ainakaan minun järjenjuoksuuni ei mahdu se että töissä oltaisiin ns. "notkumassa". Siellä ollaan ansaitsemassa rahaa tekemällä työtä.

        Itse olen esimerkilläni näyttänyt omalle porukalle, että saikulle on turha jäädä jos ei ole "aikuisten oikeasti" kipeä. Juuri tuli kahdeksan vuotta täyteen eikä päivääkään saikkua.

        Vaik et olekkaan esimies kuin omassa päässäsi, nii montako olet kiusannut ulos työpaikoiltaan ihan ulkopuolisena? Olet sairas kateuteenasti! :0


    • ?! Oops

      Lain mukaan työnantaja voi hylätä sairaslomatodistuksen ja sitten ethän ole työkyvytön, kuten itse toteat. Voithan tehdä esim. kirjoitustöitä tai muita kevyempiä töitä. Kannattaa ottaa asioista faktat selville, ei vedellä mutulla.

    • taloud.ahdingossa.

      Sain tänään sairaslomaa työuupumuksesta. Tosin saan tuon lääkärintodistuksen vasta klo 14:00.
      Työni on pelkkää osa-aikaista iltaa, eli joka päivä klo 14.00 - 21.30. Menossa jo toinen vuosi tässä samassa työpaikassa.
      Kun toimitan lääkärintodistuksen työnantajalleni, miten selitän syyn?
      Olen vuokrafirmas töissä ja mun täytyy selittää sekä vuokrafirmalle, että työpaikalla esimiehelle.

      • Tirppa2

        toivottavasti sairaslomapaperissasi ei lue diagnoosin kohdalla nimenomaan työuupumus, sillä silloin kela tulee kyseenalaistamaan sairaslomakorvauksesi -työnantajasta nyt puhumattakaan. Yleensähän tämä ns. työuupumus on pohjimmiltaan masennusta, jonka voi sitten aiheuttaa omalta osaltaan esim. työyhteisön tilanne, työn suhteeton määrä, oman elämän ongelmat -tai nämä kaikki yhdessä.


      • Jees.

        Se nyt tietenkin on aika jokainen tilanne erilainen ja jokainen ihminen erilainen, miten tulkitaan tuollaisia lomia. Ikävähän se on, mutta yleinen yhteiskunnan ja työnantajien ajattelu on, että "päässä vikaa" ei ole mikään suotava juttu olla pois. Kaikki ne kusettaa, mites sellaisen nyt voi toteen näyttää jos ei vallan laske alleen ja huutele kuin kylähullu. -Todennut melkein yhdestä suusta parikin eri johtotason henkilöä parissa eri firmassa itseni kuullen kun joku on toimittanut sairaslomalapun. (Ei paljon ole salaisuudet painaneet)

        Eihän sinun selittää tarvitsisi yhtään mitään, vaan viedä vain lappu ja thats it. Se on sitten pomosta kiinni se juttu. Mutta jos olet kerran vuokrafirman kautta, niin sinnehän sinä olet työsuhteessa, ei kohteen pomolla ole mitään tekemistä sen kanssa jos et itse halua selittää tilannetta. Joku paikkaa sinut (jos pystytään, ainahan se tilannekohtaista) ja ei sen kummempaa.

        Ainut vain, että tuollaiset pitkät sairaslomat ovat ja juuri joku "työuupumus" vielä ilman sen ihmeempää diagnoosia vähän sellaisia, että niistä ei kovin kauaa tarvitse maksaa saikkuajan palkkoja kuten varmaan tiedät. Joissain tilanteissa palkanmaksun voi lopettaa hyvinkin pian. Olet varmaan lukenut näistä? Tosin vuokrafirmassahan muutenkin tietysti vain merkityt vuorot ovat saikkuaikaista. Mutta liian monta muuttuvaa tekijää, Kelan kanssa kannattaa jutella jo hyvissä ajoin, sen suosittelen.

        Mutta jos et halua selitellä syytä sen enempää, niin viet vuokrafirmaan lapun ja se on sillä hyvä. Mitä siinä selittämään, jos et halua. Tietysti jatkoa ajatellen voi olla hyvä, että vähän keskustelee tilanteesta ym. tekijöistä. Voihan olla että kyseisessä paikassa porukka palaa loppuun ihan järjestään ja joskus tuollaiset ovat enemmän rutiinia kuin kausiflunssat. (Vaikka ei toki saisi, jos työ on todella kuormittavaa). Mutta jos on tipottainen ja hyvin satunnainen burnoutilainen, niin aina voi olla eri juttu. Mutta se ei sinun vikasi, huokaise saikku ja jatka töitä.


      • xxx-xxx

        itse sairastuin tules-sairauteen. rankkuna otettiin töitä pois, alenin tehtävissä, palkka ei noussut kuin muilla. olin alimmin palkattu, vaikka toiseksi kauemmin ollut talossa. liitto ei voinut asialle mitään, sen verran porsaanreikiä laeissa. onneksi sain vakuutusyhtiöltä päätöksen uudelleenkoulutukseen, nyt opiskellut jonkun aikaa uutta ammattia. huonompi homma vaan se, että sairatuttuani velkaannuin todella pahasti. vaikka uuden työn saisin, mihin kykenen, menee todella kauan, että pääsen veloistani eroon.


    • otsatukka58

      Olen töissä pörssiyhtiössä ja meillä on sama meininki. Minä sairastan masennusta, joka johtuu työstä ja kohtelusta (esimiesten ja joskus myös työkaverien) työpaikalla. Minua katsotaan kieroon, siirrettiin mielekkäästä työpaikasta tosi tylsään ja kun sain osatyökyvyttömyyseläkkeen, annettiin ymmärtää, että voisit hakea koko työkyvyttömyyseläkettä. Nyt olen tässä vaiheessa eli hakemus lähdössä ja odotus edessä. En voi enkä pysty enää edes ajattelemaan työhön menoa. Vatsa on aivan sykkyrällä ja estää syömisenkin.

      Kamalinta on mielestäni se, että esimiestehtäviin otetaan ihmisiä täysin ilman esimiestaitoja ja -koulutusta. Monet ovat täysin kykenemättömiä tehtäväänsä ja saavat paljon pahaa aikaan alaistensa joukossa. Esim. voisin heti luetella kolme esinaista (ikävä kyllä kaikki ovat olleet naisia), joiden vuoksi olen joutunut olemaan sairauslomalla kiusaamisen vuoksi.

      Tekisi mieleni saada itselleni oikeutta. Mitä tekisin? Ainakin olen ajatellut kertoa firman tj:lle asiasta. Onko muuta keinoa? Olen jo miettinyt oikeusjuttuakin, koska menettelyssä on ollut niin paljon virheellisiä tapoja hoitaa asiaa. En vain tiedä, jaksanko taistella?

      • perehtynyt

        Miettikää edes vähän mitä sairastaminen maksaa työnantajalle! Työnantaja maksaa täyden palkan sairastavalle kahdelta ekalta viikolta ja puolet seuraavilta kahdelta viikolta. Tämän lisäksi toinen sama summa menee työnantajamaksuhin. Esimerkki jos työntekijä saa palkkaa 2000€/kk niin ekat kaksi viikkoa maksaa n.2000€ ja seuraavt kaksi n.1000€ eli yhteensä 3000€ kuukaudessa ja tuloa ei tule mistään koska työ on tekemättä! Sitten kun nämä lomat tulee jatkuvasti pätkissä esim viikko tai kaksi niin koko ajan täysi palkka maksettavaa työnantajalle. Tämä on katastrofi pienessä yrityksessä ja ihan kestämätön tilanne! Ei ole ihme jos irtisanotaan taloudellisin perustein!!


      • PPPKKK
        perehtynyt kirjoitti:

        Miettikää edes vähän mitä sairastaminen maksaa työnantajalle! Työnantaja maksaa täyden palkan sairastavalle kahdelta ekalta viikolta ja puolet seuraavilta kahdelta viikolta. Tämän lisäksi toinen sama summa menee työnantajamaksuhin. Esimerkki jos työntekijä saa palkkaa 2000€/kk niin ekat kaksi viikkoa maksaa n.2000€ ja seuraavt kaksi n.1000€ eli yhteensä 3000€ kuukaudessa ja tuloa ei tule mistään koska työ on tekemättä! Sitten kun nämä lomat tulee jatkuvasti pätkissä esim viikko tai kaksi niin koko ajan täysi palkka maksettavaa työnantajalle. Tämä on katastrofi pienessä yrityksessä ja ihan kestämätön tilanne! Ei ole ihme jos irtisanotaan taloudellisin perustein!!

        On se kallista joo, mutta enemmän ajattekisin omaa terveyttä kun työnantajan hilloja. Tuskin kukaan sairautta haluaa, että työnantajille tulee kusiset paikat. Silloin kun sairas niin ollaan pois töistä, jos työnantaja irtisanoo, se on sen asia. En olis päivääkään töissä paikassa missä ollaan sairaana töissä


      • perehtynyt
        PPPKKK kirjoitti:

        On se kallista joo, mutta enemmän ajattekisin omaa terveyttä kun työnantajan hilloja. Tuskin kukaan sairautta haluaa, että työnantajille tulee kusiset paikat. Silloin kun sairas niin ollaan pois töistä, jos työnantaja irtisanoo, se on sen asia. En olis päivääkään töissä paikassa missä ollaan sairaana töissä

        Jos on sairas niin sillehän ei voi mitään, mutta on niin paljon niitä turhia sairaslomia! Kotiin kun päästään niin unohtuu että ollaan sairaana.


      • Kuusessa
        perehtynyt kirjoitti:

        Miettikää edes vähän mitä sairastaminen maksaa työnantajalle! Työnantaja maksaa täyden palkan sairastavalle kahdelta ekalta viikolta ja puolet seuraavilta kahdelta viikolta. Tämän lisäksi toinen sama summa menee työnantajamaksuhin. Esimerkki jos työntekijä saa palkkaa 2000€/kk niin ekat kaksi viikkoa maksaa n.2000€ ja seuraavt kaksi n.1000€ eli yhteensä 3000€ kuukaudessa ja tuloa ei tule mistään koska työ on tekemättä! Sitten kun nämä lomat tulee jatkuvasti pätkissä esim viikko tai kaksi niin koko ajan täysi palkka maksettavaa työnantajalle. Tämä on katastrofi pienessä yrityksessä ja ihan kestämätön tilanne! Ei ole ihme jos irtisanotaan taloudellisin perustein!!

        Puhut asiaa. Pien yrittäjälle se on katstrofi. He eivät saa valtion tukijasia ( verorahoja) niin kuin isot firmat. Suomessa on myös pien yrittäjän palkan sivukustannukset aivan liian suuret, ei voi palkata työntekijöitä.


      • PPPKKK
        perehtynyt kirjoitti:

        Jos on sairas niin sillehän ei voi mitään, mutta on niin paljon niitä turhia sairaslomia! Kotiin kun päästään niin unohtuu että ollaan sairaana.

        Jos näin on niin se on väärin, ei siinä mitään, mutta jos työnantaja alkaa päättää koska olet oikeasti kipiä niin et ole koskaan. Itselle vaan lääkäri on sen verran epämiellyttävä paikka ettei sinne huvikseen viitti mennä. On siinä sekin puoli, että jos joku on poissa, se käännetään aina ettei sillä kuitenkaan mitään ole.


    • antali

      Minulla apulainen toi todistuksen "keuhkokuume" hyväksyin sen koska ei sairaana tarte olla töissä . Koko sairausloman ajan apulainen istui tupakilla naapuri baarisa ja kävi ulkomailla koiranäyttelyssä ja nukkui koirankans .Kahden lomaviikon jälkeen soitin lääkärille , sanoin etten epäile hänen ammattitaitoa , mutta tämmöstä peliä pitää asiakkasi .Sitten apulainen kävi ilmoittamassa että menee lääkäriin , " ei ole parantunut ". Kohta tuli ja sanoi ettei saanut lisää lomaa ja niin eillä työt jatkui kaikessa yhteisymmärrkysessä

      • saattaa auttaa

        Jos esimies on ollut vasta 2 kuukautta, niin hän ei ehkä ole vielä ehtinyt tekemään itsestään muiden silmissä "korvaamatonta". Ilmoita aivan heti, ettei koeaika kulu huomaamattasi. Asiasi on sen verran neutraali, että valituksen kuulija pystyy sen vastaanottamaan, eikä epäile sinua heti valehtelijaksi. Joka tapauksessa oma terveys kannattaa laittaa etusijalle ja jäät tarvittaessa sairaslomalle.

        Sinulla on tuki-ja liikuntaelinvaiva. Onko työterveyshoitaja tarkistanut työpistettäsi. Itselläni hävisi olkapäävaiva, kun sain uuden työtuolin. Vanhassa olivat käsinojat liian kaukana vartalostani. Ellet nyt hoida vaivaasi, niin myöhemmin se vihoittelee entistä pahemmin.


      • Raklennusliitto os1

        Jos sinulla on sairaudesta lääkärin antama sairauslomatodistus, voit käskeä pomosi soittamaan kyseiselle lääkärille ja kysymään miksi hän kirjoittaa sairauslomaa terveelle työntekiälle. Eiköhän ala syyt selvitä perseennuoliallekin. Jos työpaikalla on muitakin saman pomon pomputtelun kohteeksi joutuneita voitte tehdä rikosilmoituksen henkisestä ahdistelusta, tommonen kun on tänäpäivänä rikollista. Toivottavasti kuulut liittoon, voit vetää jutun esille myös liiton kautta. Älä missään tapauksessa suostu lopputiliin, ole tarkkana noudata työaikoja tee työsi, koska alkavat luultavasti kyttäämään ja hakemaan syytä irtisanomiselle . Toimi vie juttu eteenpäin,mahdollisesti säikähtävät kun huomaavat että kaveri panee oikeasti hanttiin. Olin kymmenisenvuotta sitten vastaavassa tilassa. Yrittivät muuttaa jatkuvan työsopimukseni määräaikaiseksi ja siirsivät työnjohto oikeutta käyttäen, lakkautettavalle osastolle. En allekirjoittanut työsopimuksen muutos paperia, tein työt mitkä pomo määräsi, eivät voineet syyttää työstä kieltäytymisestä. Usutin liiton kimppuun. Liitto ilmoitti vaativansa minulle täyttäeläkettä lääkärilausuntojen perusteella, kolme alan huippulääkäriä sekä kuntoutusyksikön päätös. Jaksoivat vuoden panna hanttiin sen jälkeen kävelin voittajana eläkkeelle. Ilman liittoa olisin ollut heikoilla. Taistele


    • Salmonboy

      Lääkärin esittämä sairausloma on laillinen keino olla kotona sairauden ajan. Sille ei esimiehet ja työkaverit voi mitään. Heikkotasoinen on "esimiehesi" kun on niin arvostellut SINUN sairauttasi.
      Henkilökohtaisesti minua vaivasi tuki- ja liikuntaelimen vaiva useiden vuosien ajan mutta kertaakaan esimieheni ei arvostellut eikä uhannut minua sairauteni johdosta vaikka muuten olikin tosi ilkeä alaisiaan kohtaan. Nyt olen samasta syystä työkyvyttömyyseläkkeellä eikä vaiva parane. Kortisonia en ole ottanut enkä ota vaikka mikä olis. Se lääke ei paranna, se vaan siirtää kipua eteenpäin.
      Ota yhteys ammattiliittoosi, kyllä siellä on ihmisiä jotka ymmärtävät vaivasi ja ojentavat esimiestäsi.

      • edellyttää

        Ainoa, mitä työnantaja voi tehdä, jos se epäilee lääkärintodistuksen luotettavuutta tai uskottavuutta, on määrätä työntekijää käymään työnantajan kustannuksella jollain tietyllä lääkärillä. Jos työntekijä on käynyt oman työterveyslääkärin luona, niin silloin tuskin voi pyytää uutta lääkärissä käyntiä.

        Liitolta kannattaa pyytää HETI apua, jos on ongelmia palkanmaksussa tai muutoin sairauspoissaoloon liittyen. Osa työnantajista kokeilee kepillä jäätä tällaisissa tilanteissa, mutta siihen ei kannata suostua. Tilanne on työntekijän kannalta erityisen hankala silloin, jos on niin sairas, ettei jaksa itseään puolustaa. Silloinkin kannattaa yrittää vaikkapa läheisten tai ystävien avulla ottaa yhteyttä liittoon.


    • PPP11

      Älä välitä sen kusipään puheista vaikka ei ne kivalta tunnukkaan, hoidat vaan itsesi kuntoon. Älä ainakaan mene keskenkuntoisena töihin, ainakaan esimiehen painostuksen takia. Luulis että se esimies haluais että hoitaisit vaivat kuntoon ennen kun talvilomat pyörii ja jos et ole kunnossa haet lisää hoitoa. Ja jos se paskan jauhaminen jatkuu, niin voisit puhua luottamusmiehelle jos teillä sellanen on tai ylempään johtoon. Toivottavasti parenet.

    • Jope3000

      Jos ja kun sinulla on pätevä todiste kirjallisena lääkäriltä että olet työkyvytön xx-xx aikana, niin se mitä työnantaja siihen mussuttaa on aivan yksi ja sama.Parhaiten pärjäät kun unohdat vaan koko asian etkä ala vatvomaan sitä mielessäsi, jos työnantajasi on sitä sorttia että yrittää tehdä elämäsi vaikeaksi ns. kostona tulevaisuudessa, ota suoraan yhteyttä hänen yläpuolelleen tai asianomaisiin viranomaisiin.

    • lopen uupunut

      Meitä kuormittaa kaikenlaiset harjoittelijat. Kuka on jossakin työelämävalmennuksessa, kuka työharjoittelussa, kuka missäkin. Muutoinkin on liian vähän henkilökuntaa ja näitä sitten pitää vielä perehdyttää ja katsoa perään.
      Juuri kun olet yhden saanut oppimaan päättyy tällä se jakso ja taas on uusi tulossa. Osa näistä on vielä sellaisia jotka parin päivän jälkeen tietävät meitä paremmin miten hommat kuuluu hoitaa. Kun heille huomauttaa nätisti siitä vasta soppa syntyy.
      Meillä on osa vakinaisista lopen uupuneita tilanteeseen ja sairaslomia on paljon.
      Kuka meitä vakinaisia ymmärtää??

    • sdfghjkfgjhk

      Meillä on töissä lähtenyt saikkuhomma kaikinpuolin käsistä. On muutama ihminen jotka ovat saikulla 3/4 työvuoroistaan ja sitten on niitä jotka raahautuvat töihin kipeinä ja sairastuttavat kaikki muut, joten pian on viisi ihmistä yhtä aika sairaslomalla ja se on pienessä henkilökunnassamme todella paljon. Lisäksi olemme ravintola-alalla, joten pikku flunssankaan kanssa ei saisi edes tulla töihin, mutta kun ollaan niiiiiin urheita... Työ on myös äärimmäisen fyysistä, minulla on kolmen vuoden aikana prenkannut selkä, ranne ja olkapää. Selkä oli niin pahasti että olin poissa töistä kaksi viikkoa, tosin niin että kolme päivää saikulla ja sitten töihin toteamaan että eihän tästä mitään tule ja sitten taas kolme päivää jne. Näiden lisäksi työ on stressaavaa ja kiireistä, esimiehet haukkuvat työntekijöitä päivittäin vaikka kaikki menisi niin kuin pitääkin. Olen sairastanut masennusta jo useamman vuoden (jo ennen tätä työpaikkaa) joten tällainen ilmapiiri on äärimmäisen raskas. Monesti tuntuu että olen uupumisen rajoilla, mutta vielä en ole joutunut olemaan tämän takia poissa. Tiedän että moni muu on.

      Ja sitten se sairaslomien kyttäys. Jos ilmoitat jääväsi sairaslomalle, pomoilla on ohjeistus kysyä syytä ja sitten vähätellä sitä ja ehdottaa että jos kuitenkin tulisit töihin. (Tämän kuulin yhdeltä entiseltä pomolta.) Ehdotetaan kevyempiä hommia, joita ei kuitenkaan firmassamme ole. Kerran joku oli tähän lankaan mennyt, eikä työnkuva eronnut mitenkään tavallisesta. Ja vielä haukut päälle kun ei päässyt tavoitteisiin. Yllättäen jäi sairaslomalle seuraavana päivänä.

      Sairaslomalaisten tilalle ei yleensä otetan ketään tekemään hänen töitään. Joten voi sitten vain kuvitella mitä se on kun neljän ihmisen sijaan asiakkaita palveleekin kaksi. Ja asiakkaat ovat tietysti kiukkuisia kun joutuvat odottamaan ja purkavat kiukkunsa siihen ensimmäiseen ihmiseen johon pystyvät, joka on samalla ihminen joka kaikkein vähiten voi tilanteeseen vaikuttaa.

      Onnekkaana olen jo vuoden verran ollut terveenä eikä ole tarvinnut saikkuja hakea.

      • miten helopsti suomessa kyllä saikkulle pääse.....

        Mutta keikkalaisena isossa pelossa,sairaana käyn töissää,kun työpakan menetyspelko on voimakas.

        asialla on monia kulmia.


      • kjuiy

        Ei ollenkaan uutta kuultavaa tai sanosinko että muillakin samanlaista. Minun pomo uhkailee myös että ei maksa palkkaa tai varsinkaan jos kela ei maksa hänelle. Puhuu työkavereilleni asioitani ja kyselee ja utelee minusta. Ja mitähän sen kanssa nyt tekisi plaa plaa. Minusta sairasta,olen pitänyt suuni kiinni syistä mutta pomopa on ottanut selvää koodeista itse mitä ne tarkoittavat. Aina valittamassa mistä sijainen,ei ole minun ongelma vaan hänen! Meillä ei ainakaan saa sairastaa,töihin vaikka pää kainalossa!!


    • Erik Futander

      Minä nauhoitan kaikki keskustelut tuollaisten mulkkujen kanssa. Dealextremeltä pieni kamera ja kaikki purkkiin. Aika kätsää että näillä suomalaisilla yrittäjillä ainavaan on varaa maksaa palkkaa tuollaisille haistapaskan toimihenkilöille joita ilman firma säästäis selvää riihikuivaa ja työilmapiiri ei olis jonkun harakan takia niin tulehtunut.

    • eetu*

      työnantajallahan on oikeus hyväksyä tai hylätä sinun sairauslomasi siihen et voi sanoa mitään muuta kuin viedä asian ammattiliittoon ja sitä kautta oikeuteen

    • Lakitoimisto

      "Jos henkilön terveydentila ei ole työtehtävän edellyttämällä tasolla, työnantajan on siirrettävä ja tarvittaessa koulutettava henkilö tämän terveyden tilalle sopivaan tehtävään. Mikäli tällaista tehtävää ei ole tarjolla, työnantajalla on oikeus purkaa työsuhde."

      "Mikäli työteho on sairauden takia pysyvästi alentunut vähintään 30%, työnantajalla on oikeus purkaa työsuhde."

      Eli jos työsi vaatii paljon paikallaoloa eli hyvää terveyttä, et kykene hoitamaan tehtäviäsi työnantajasi tulee irtisanomaan sinut. Aivan sama juttu kuin että autoilijalla olisi liian huono näkö.

      • Elämä o.

        Mutta käytännössä nyt vaatii sen kaltaisen tilanteen, jossa henkilön työtehtävä on (karkea esimerkki) nostaa painava tavara X paikkaan Y, eikä tätä voi mitenkään helpottaa koneellisesti tai apuvälinein tms. niin paljon, että työ kevenisi selvästi. Kyseinen työntekijä joutuu onnettomuuteen ja häneltä pettää peruuttamattomasti käsi, jonka toimintakyky säilyy 40%:sti työtehtävässä. Jos ei mitään voi tehdä, eikä firmassa muuta työtehtävääkään ole kuin tuo niin silloin tietenkin peli on selvä joka osapuolelle.

        Mutta oikeastaan juuri mikään henkinen juttu ei taas mene tuollaiseksi pitkään aikaan, että voisi työnantaja juuri millään tekosyylläkään irtisanoa. Pelkkä pitkä poissaolo ei kuitenkaan tähän juuri koskaan riitä. Tarkoitus on olla toki duunarin suojakin nykypäivänä, mutta kyllähän tuollaisia väärinkäytetään vallan hemmetisti, sitä ei voi kiistää. Ehkä vähän vastaiskukin ovat nuo oikeudet pidättäytyä palkanmaksusta toisella tavalla kuin fyysisten "selvien" sairauksien ja vammojen kohdalla ja Kelallakin vähän samaa kirtsunvartiointia. Tietysti oikeasti sairaat kärsivät ja tuskin nyt kukaan vuotta tai paria on töistä pois jos ei aitoa syytä. Mutta tosiasia on, että lyhyitä muutamia viikkoja saa erittäin heppoisesti ennen kuin lääkärin tarvitsee ohjata eteenpäin ja ei voi antaa lisää ihan liki päivystysluontoisesti alkuun. Eli kyllä tuota voi hyväksikäyttääkin ihan yhtälailla kuin kautta maailmansivu on helppo vedota selkäkipuun, koska sekin on vähän sellainen että helppo feikata lyhytaikainen kipu ja ei siihen voi lekuri paljoa sanoa jos ei tunne potilasta tai muutoin huomaa, että nyt tulee uikutus 4 sekuntia myöhässä taivuttamisesta ja potilas herää hiukan liian viiveellä siihen kun kysytään, että sattuukos tämä?


      • Osu!!

        Mutta lopputilihän on suurempi kuin tavallinentili? Se tietää rahaa ja vapautta.


      • Voittaja Eläkkeellä

        Ei koske valtioaloja. Jos henkilö on kykenemätön sairaudentakia tekemään sitä työtä mihin on palkattu.pääsee hän eläkkeelle.EI tarvitse mennä uudelleen koulutukseen.Asia on selvitetty valtioaloilla työehdoissa sairastuminen. ei ole mikään herrapykälä ,vaan koskee kaikkia työntekiöitä. Henkilöt jotka asian tietävät eivät vain jostain syystä muista kertoa sairaalle asiasta vaikka laki velvoittaa. Tarjotaan uudelleen koulutusta työnantajan kustannuksella, mikä ei ole huonoasia jos työnantaja kirjoittaa paperin jossa lupaa työllistää työntekiän koulutuksen jälkeen. Mitä ei juurikaan tapahdu koska työnantaja olettaa työntekiän sairastelun jatkuvan. Koulutuksen jälkeen voi työnantaja kutsua uudelleenkoulutetun työntekijän luokseen ja ilmoittaa. Teidät on uudelleen koulutettu, meillä ei ole tarjota teille koulutustanne vastaavaa työtä ja sanovat työsopimuksen irti. Ei ole liittoa joka tuon asian ajais kumoon. Asia mutkistuu vielä enemmän kun irtisanottu joutuu kortistoon työttömäksityönhakiaksi. Jos joku yritys kiinnostuu työntekiästä ja kutsuu luokseen työhaastatteluun.Kysyvät henkilöltä kauanko olette ollut alalla. Joutuu sanomaan niin kuin asia on ,en päivääkään. Olen ammatillisentyökyvyttömyyden takia uudelleen koulutettu. Silloin johto ilmoittaa mietimme asiaa. ( lähde vetää äläkä vaan kaadu portaissa ettei jouduta maksumieheksi) eivät sano ääneen. Koska jos henkilö otetaan taloon, sairastuminen alkaa ,melko todennäköistä ,eläkkeenmaksaja muuttuu. Sellaista työnantajaa ei ole olemasssa joka tohon vipuun menee.Kannattaa taistella oikeuksistaan. Kyseisessä tapauksessa sairastyöntekiä putoo tyhjänpäälle. Vuosien peruspäivärahalla olo vaikuttaa eläkkeeseen.


      • mielenkiintoista...

        "Jos henkilön terveydentila ei ole työtehtävän edellyttämällä tasolla, työnantajan on siirrettävä ja tarvittaessa koulutettava henkilö tämän terveyden tilalle sopivaan tehtävään. Mikäli tällaista tehtävää ei ole tarjolla, työnantajalla on oikeus purkaa työsuhde."


        tämä sotii nyt vähän sitä vastaan, kun suunnitellaan eläkeikää nostettavaksi.
        Miten ihmeessä hoidetaan eläkeiän nosto, jos työntekijä vaikkapa pystyisi työhön jos sitä olisi kevennetty
        vaikkapa lisäämällä työntekijöitä.
        Kun suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle, nuoret eivät mene raskaisiin ruumillisiin töihin, jonkun ne työt on tehtävä.


      • Läpikäynnyt
        mielenkiintoista... kirjoitti:

        "Jos henkilön terveydentila ei ole työtehtävän edellyttämällä tasolla, työnantajan on siirrettävä ja tarvittaessa koulutettava henkilö tämän terveyden tilalle sopivaan tehtävään. Mikäli tällaista tehtävää ei ole tarjolla, työnantajalla on oikeus purkaa työsuhde."


        tämä sotii nyt vähän sitä vastaan, kun suunnitellaan eläkeikää nostettavaksi.
        Miten ihmeessä hoidetaan eläkeiän nosto, jos työntekijä vaikkapa pystyisi työhön jos sitä olisi kevennetty
        vaikkapa lisäämällä työntekijöitä.
        Kun suuret ikäluokat jäävät eläkkeelle, nuoret eivät mene raskaisiin ruumillisiin töihin, jonkun ne työt on tehtävä.

        Asia vain on valtionaloilla noin jos ammatillisentyökyvyn rajat täyttyvät pääsee henkilö eläkkeelle. Olen käynnyt asian läpi jä päässyt eläkkeelle 51 vuotiaana. Valtionaloillakin halutaan päästä sairaasta eroon. Eivät halua olla eläkkeen maksajia. yritetään kammeta henkilö ulos. Eräs tapaus on hyvä esimerkki tapauksesta. Tappeleva ja ulkolaisia haukkuva kansanedustaja joutui rötöstelystään viranomaistenkanssa tekemisiin:juttu meni Käräjäoikeuteen, jossa henkilö sai tuomion .Puolue olisi voinnut tuomionperusteella sanoa henkilön irti.Näin ei kumminkaan tehty. Henkilö jatkoi päihdehuuruista elämää eduskunnassa Juttu päätty täydelliseen eläkkeeseen, koska henkilö oli kykenemätön hoitamaan tehtäviä. Puolue ei jostainsyystä toiminut niin kuin olisi pitänyt vaan mahdollistivat eläkkeelle pääsyn. Valtionaloilla ei laajemmin huudella eläkkeelle pääsy pykälästä. Henkilön pitäisi olla aktiivinen ja ottaa asioista selvää.Niin kuin jo ylempänä kerroin. Jos työnantaja kirjallisesti lupaa työllistää henkilön uudelleenkoulutuksen jälkeen voi asiaa harkita. Vaikka henkilö olisi kykenevä tekemään muuta työtä ei hänen ole siihen pakko suostua jos ammatillisen työkyvyttömyydenrajat täyttyvät. Näin vaan sanoo laki. minkäs sille mahtaa.


    • Todella inhottavaa..

      Minulle on myös oma esimieheni heittänyt asiattomia kommentteja kun olen ilmottanut sairaslomasta. Hän on jopa muiden työntekijöiden aikana "haukkunut" minua kun olen usein pois töistä.

      Olen kolmen lapsen yksinhuoltaja ja vanhin on juuri täyttänyt 10v. eli hänen kanssaan ei tarvitse/ ei saa jäädä kotiin, mutta kaksi muuta lasta ovat 6v. ja 10kk eli kun he sairastuvat niin jään heitä kotiin hoitamaan. Lasten isä on reissuhommissa ja ei voi auttaa, eikä varmaan haluaisikaan vaikka pystyisi, omat vanhempani ovat työelämässä eivätkä näin ollen voi auttaa lasten sairastuttua ja lasten isän suku on täynnä alkoholisteja joiden hoiviin ei lapsia voi jättää eli vaihtoehtoni on vain se että jään itse kotiin kipeän lapsen kanssa. Kenellekään ulkopuoliselle ei ole varaa maksaa lasten hoidosta. Ja olenhan minä heidän äitinsä, joten kannan myös vastuun kipeän lapseni hoitamisesta. Tätä esimieheni ei tajua ja olen saanut kuulla siitä monta kertaa v*******n muodossa.

      Minä kerroin esimieheni esimiehelle ja hän järjesti ns. palaverin meidän kolmen kesken. Siellä sitten avauduin itku kurkussa kuinka paha olo minulla tästä kaikesta on, mutta esimieheni sitten kiistikin kaiken ja itse olin jo niin uupunut siihen yrittämiseen että asiaan tulisi muutos että lähdin vain pois paikalta. Menen aamuisin töihin, teen työni ja olen onnellinen kun päivä päättyy ja pääsen kotiin. Uusi työpaikka on haussa, mutta sitä en tiedä koska sen saan.....toivottavasti pian.

      Paljon tsemppiä sinulle tämän oman asiasi kanssa ja toivottavasti saat helpotusta. Henkinen väkivalta on kaikkein pahinta!!!

      • joku mukaan

        Tällaisissa tilanteissa ei kannata mennä kolmikanta- vaan nelikantaneuvotteluihin. Sinulla on oikeus ottaa esimerkiksi työsuojeluvaltuutettu mukaasi, jos niin haluat. Näin sinun ei tarvitse väsyneenä yrittää puolustaa itseäsi, vaan sinua puolustaa joku sellainen, jolla on tarvittavat tiedot ja tahto. Sinuna ottaisin yhteyttä työsuojeluvaltuutettuun ja pyytäisin järjestämään uuden tapaamisen, muutoin sinulta loppuu voimat ja se voi pahimmassa tapauksessa sairastuttaa sinut, vakavastikin.

        Tsemppiä!


    • määmy

      kannattaa ottaa kopiot, koska pomo saattaa piilottaa sen ja erottaa väittämällä lintsaajaksi.
      Vaikka tiedot löytyisi lääkärin kansioista

    • ******

      Että esimiestä v*tuttaa, et sitten ensin voinut soittaa että olet ylipäätään menossa lääkäriin kerjään sairaslomaa. Eikä tuo enää edes työkavereitten silmissä näytä hyvältä, että jatkuvasti yks sairastelee.

    • HyväPomo HyväTyökava

      Hei Haloo. Ne yrittäjät, hallituksen puheenjohtajat, toimitusjohtajat, tuotantopäälliköt ja muut esimiestehtävissä toimivat henkilöt ovat myös ihmisiä ja he potevat usein eriasteisista mieliala/mielenterveys ongelmista.
      Siinä missä suorittajatkin on vain ikävää, että se pomon päänupin sairaus usein koskettaa kipeimmin pomon alaisia, joita hän saa mielivaltaisesti pompottaa kenenkään puuttumatta tilanteeseen. Vaikka kaikki muut alaiset sen näkisivät vääryyden niin he eivät uskalla sanoa kenellekkään mitään, koska pelkäävät oman työpaikkansa puolestas.

      Ilopillereitä pomolle

    • n36...

      juu meidän työpaikalla vittuillaan myös.jalkapohjan kalvontulehdus tms oli ja pari vkoa olin saikulla.niin kipee jalka että kepeillä piti kulkea.kortisonia varmaan 3krt eikä auttanut.
      kun tulin saikulta pomo soitti että sulla ei ainakaan oo varaa olla enää yhtään poissa töistä.kerroin luottamusmiehelle tämän.
      vanhemmilla työntekijöillä kuulemma on enemmän sairausloman tarvetta.JESSUS MITÄ PASKAPUHETTA MIETIN MINÄ.muutenkin työpaikallamme on ikä-rasismia.vanhemmat saa paremman kohtelun kuin nuoret eli eriarvoisia ollaan !! tätä helvetin savottaa olen työpaikallani katsonut nyt muutaman vuoden miettien kenessä tai missä on vika.ahdasmielisiä juntteja pullollaan jotka nälvivät jopa siitä miten olen raskinut ostaa uudemman auton.
      mites se menikään, kriittisyys itseensä ja ympäristöön häviää kun on liian kauan samat kuviot !

      onneksi yksi työkavereista on mukava,IHMINEN jonka kanssa saa vertailla ja keskustella kumpiko meistä pamahtaa työolojen vuoksi ensin hulluksi :))

    • Nonpa:)

      Esimiehen ei periaatteessa tarvitse tietää sairausloman syytä. On sitten työntekijän oma asia jos hän haluaa kertoa syyn esimiehelle. Kehoittaisin tutustumaan työsopimuslakiin ("Työnantajalla on oikeus vaatia työkyvyttömyydestä selvitys, työnantajalla on myös oikeus määrätä miten lyhyestä/pitkästä poissaolosta on toimitettava todistus." työkyvyttömyydestä selvitys=lääkärin todistus ei muuta)

      Jos työpaikalla esiintyy kiusaamista tai esimihen puolelta asiatonta kohtelua olisi todellakin erittäin hyvä jos työntekijä jaksaisi oikeasti pitää puoliaan. Apua saa luottamusmiehiltä ja työsuojeluvaltuutetuilta. Jos tilanne menee pahaksi voidaan tehdä työsuojelupiiriin ilmoitus. Työsuojelupiiristä pyydetään lausunto työnantajalta. Työsuojelupiiri toimii seuraavasti:
      * tekee tarvittaessa työsuojelutarkastuksen työpaikalle
      * esittää tarkastuksen pohjalta toimenpide- ehdotukset työnantajalle
      * seuraa parannustoimenpiteiden toteutumista
      * tekee mahdollisen ilmoituksen syyttäjälle

      Mikäli työsuojelupiiri katsoo; että ilmoitukseen ei ole riittäviä perusteita niin asianomainen voi toimia itse. Kannattaa kuitenkin varmistaa, että jutulle on riittävää näyttöä ja myös henkilöitä, jotka todistavat asianomaisen puolesta.

      Työpaikkakiusaamis- yms. tapauksissa asianomaisen rikosilmoitus / tutkintapyyntö poliisille.

      Netissä on paljon artikkeleita ja hyviä nettisivuja joihin kannattaa tutustua. Kannattaa myös selailla suomen lakeja:
      * hallitusmuodon perusoikeuksia; tasa-arvoinen kohtelu 5§
      * uusi työturvallisuuslaki tulee voimaan 1.1.2003, työnantajan yleiset velvollisuudet 2 luku, häirintä ja epäasiallinen kohtelu 18§ , 28§
      * työsopimuslaki; syrjintäkielto ja tasapuolinen kohtelu 2 luku 2 § ja työturvallisuus 3§
      * kunnan palvelussuhdeturvalaki; syrjinnän kielto 2 §
      * valtion virkamieslaki, tasapuolinen kohtelu 11§
      * rikoslaki; työsyrjintä 47 luku 3 §
      * tasa-arvolaki; syrjintä 7 §, sukupuolinen häirintä ja ahdistelu 6 §, 8 §

      Näitä lakeja voi selailla Finlexin sivuilla: www.finlex.fi

      Voimia ja aurinkoista kevättä kaikille, jotka painivat näiden ikävien asioiden kanssa!

    • vahingosta viisastun

      Olen itse kokenut samaa entiseltä lähiesimieheltäni , olen Helsingin Terveyskeskuksen palkkalistoilla.
      Kun aamulla ,työajan alkaessa , soitin ilmoittaakseni poissaolostani esimiehen sanat olivat kutakuinkin " Kyllä sitä voi töitä tehdä vähän sairaanakin jos vaan haluaa. Nyt on jo niin monta muutakin poissa."
      Esimiehen tehtäviinhän se kuuluu hankkia ne mahdollisesti tarvittavat sijaiset.
      Ja kun sitten palailin sairaslomalta töihin niin kummasti työkaverit tiesivät mikä sairaus minulla oli ollut , vaikken ollut kertonut siitä kuin tälle esimiehelle.
      Pomo jopa soitteli sairaslomani aikana minulle kotiin ja kyseli poissaoloni syytä.
      Hyväksi ja ihan lailliseksi konstiksi moisen vit...lun lopettamiseksi suosittelen että ilmoitat esimiehellesi (mielellään puhelimella) vain työkyvyttömyysaikasi ts. kuinka pitkään olet sairauslomalla. Todistukset voit toimittaa suoraa palkanlaskentaa .

    • GH

      Lääkärit kirjoittavat aivan liian helposti sairaslomia. Se automaatti pitäisi poistaa.

      • höpö &&&

        Ellen ihan väärin muista, jonkin tutkimuksen mukaan työterveyslääkärit (jostain kumman syystä) antavat huonommin sairauslomaa kuin muut lääkärit. Lääkärin vastuulla on ajatella potilaan parasta. Työnantajan intresseissä pitäisi, samoin, olla potilaan paras, jostain syystä kaikki työnantajat ja pomot eivät tätä ymmärrä ja ampuvat (ihan vapaaehtoisesti !) omaan nilkkaan (ammattitaidottomuuttaan).


      • GH
        höpö &&& kirjoitti:

        Ellen ihan väärin muista, jonkin tutkimuksen mukaan työterveyslääkärit (jostain kumman syystä) antavat huonommin sairauslomaa kuin muut lääkärit. Lääkärin vastuulla on ajatella potilaan parasta. Työnantajan intresseissä pitäisi, samoin, olla potilaan paras, jostain syystä kaikki työnantajat ja pomot eivät tätä ymmärrä ja ampuvat (ihan vapaaehtoisesti !) omaan nilkkaan (ammattitaidottomuuttaan).

        Pomon pääasiallinen tehtävä ei ole potilaiden hoitaminen vaan tuloksen tekeminen. Ilman sitä ei ole työtä sairaille eikä terveille....eikä työterveyslääkärille. Kilpailu pitää kyllä huolen, että ylimääräisiä työntekijöitä ei pideta reservissä odottamassa jonkun sairastumista, koska se maksaa. Sairastavan työt hoidetaan siis jäljelläolevien toimesta. Palvelun tai tuotteen ostaja hankkii sen sieltä mistä edullisimmin saa ja sijoittajia ja osakkeenomistajia kiinnostavat vain voitot. Siinäpä sitä on 'ammattitaidottomille' pomoille mietittävää ja ei taida sairaslomakaan tuoda pelastusta. Toki ihmisen pitää voida sairastaa kun on todellinen tarve, mutta edelleenkin sitä mieltä, että joka aivastuksesta ei tarvitse määrätä 2-3 päivän sairaslomaa. Eletään kovassa ja sairaassa maailmassa, mutta se tuskin on pelkästään esimiehesi ymmärryksestä ja ammattitaidosta riippuvainen asia.


    • terve työtekijä

      no jos on noin paljon poissa töistä niin harkitsisin sinuna sairaus eläkettä.. ja pomo vois vaihtaa terveisiin työtekijöihin.. niitäkii on olemassa mien en ite pitäis noin sairasta töissä joka on joka kuussa esim pois eihän se saa omiaa hommiaa tehtyä..... niin ja sit vielä kesä ja talvi lomia ethän sinä niitäkää oo ansainnut kun oot pois koko ajan!!

      • kovaa peliä

        Ennen mentiin pellolle ja metsään töihin, oltiin sairaita tai. Koska oli pakko.

        Nyt vain sairaslomaillaan. Tehokkuus laskee, ja firmat siirtävät toimintonsa Kiinaan. Suomi köyhtyy.

        Kohta me ollaan taas kaikki siellä pellolla ja metsässä. Ja sitten ei enää sairaslomailla. Vaan tehdä lujaa töitä uusille kiinalaisille isännillemme.


      • WVenus70
        kovaa peliä kirjoitti:

        Ennen mentiin pellolle ja metsään töihin, oltiin sairaita tai. Koska oli pakko.

        Nyt vain sairaslomaillaan. Tehokkuus laskee, ja firmat siirtävät toimintonsa Kiinaan. Suomi köyhtyy.

        Kohta me ollaan taas kaikki siellä pellolla ja metsässä. Ja sitten ei enää sairaslomailla. Vaan tehdä lujaa töitä uusille kiinalaisille isännillemme.

        Eikö lääkärien kykyyn kirjoittaa sairaslomatodistusta tai työkyvyttömyystodistusta voi luottaa? Saadaanko sairaslomaa liian helposti?
        Kummallinen juttu mielestäni, jos näin on. Hekin ovat valitettavsti ihmisiä, mutta... Jos työsuhteessa oleva ihminen hakeutuu lääkärin vastaanotolle, niin oletettavaa on, että hänellä on joku työntekemistä haittaava vaiva. Jos ei joku vakavampikin... Joka tapauksessa... Vaikka hän menisi lääkärille siitä, että varpaaseen sattuu eikä varsinaista vammaa näy, niin voi olettaa, että joku syy on, miksi sairaslomaa hakee eli voi olla ihan aiheellista olla pari päivää pois työpaikalta. Jos asia toistuu usein, niin siinä voi olla työsuhdeselvittelyjen paikka. Tai mahd. päihdeselvittelyt tai mitä siis milloinkin, mutta mielestäni ei ilman kunnollista syytä pidä epäillä kenekään sairasloman tarkoituksenmukaisuutta tai pätevyyttä.
        Enkä tod. ole lääkäri, mutta...


      • ghjghjgh
        WVenus70 kirjoitti:

        Eikö lääkärien kykyyn kirjoittaa sairaslomatodistusta tai työkyvyttömyystodistusta voi luottaa? Saadaanko sairaslomaa liian helposti?
        Kummallinen juttu mielestäni, jos näin on. Hekin ovat valitettavsti ihmisiä, mutta... Jos työsuhteessa oleva ihminen hakeutuu lääkärin vastaanotolle, niin oletettavaa on, että hänellä on joku työntekemistä haittaava vaiva. Jos ei joku vakavampikin... Joka tapauksessa... Vaikka hän menisi lääkärille siitä, että varpaaseen sattuu eikä varsinaista vammaa näy, niin voi olettaa, että joku syy on, miksi sairaslomaa hakee eli voi olla ihan aiheellista olla pari päivää pois työpaikalta. Jos asia toistuu usein, niin siinä voi olla työsuhdeselvittelyjen paikka. Tai mahd. päihdeselvittelyt tai mitä siis milloinkin, mutta mielestäni ei ilman kunnollista syytä pidä epäillä kenekään sairasloman tarkoituksenmukaisuutta tai pätevyyttä.
        Enkä tod. ole lääkäri, mutta...

        Minä en ole ikinä hakenut sairaslomaa jos en ole sitä tarvinnut ja jos sitä tarvitsen, en lähde vastaanotolta ennenkuin sen saan. Potilas itse on asiantuntija omassa voinnissaan. Valittavasti tämä jättää tilaa kusettajille, jos on niin röyhkeä että inttää vaan saikkua vaikkei olisi mitään syytä. Ja näitähän riittää jotka joka kolotukseen tarvii ainakin pari viikkoa. Oikeasti sairaat erikseen, onhan se ikävä jos koko ajan on kipeä, siitä kärsin yksityiselämä paljon työtä enemmän.

        Mustakin tuntuu välillä että koko ajan joku paikka kremppaa kun työ on niin raskasta. Yritän kyllä kuntoilla ja huoltaa lihaksia, mutta ei auta mitään. Ensi viikolla menen lääkärin luo kun tuo käsi on jo pitempään vaivannut ja kaikki omat keinot on jo käytetty. Kaksi viikkoa Buranakuuria takana, koska sitä ne ekaks määräis. Nii ja sitten tietysti tämä yks sporttilääkäri jonka mielestä liikunta parantaa vaivan ku vaivan, vaikka ei selkäkipuisena pääsis edes kävelemään.


    • pykälänviilaaja

      työntekijän jatkuvan sairastelun takia, vaikka olisi oikeasti sairas.

      Työsopimuslaki
      2 §
      Työntekijän henkilöön liittyvät irtisanomisperusteet
      "Työntekijästä johtuvana tai hänen henkilöönsä liittyvänä asiallisena ja painavana irtisanomisperusteena voidaan pitää työsopimuksesta tai laista johtuvien, työsuhteeseen olennaisesti vaikuttavien velvoitteiden vakavaa rikkomista tai laiminlyöntiä sekä sellaisten työntekijän henkilöön liittyvien työntekoedellytysten olennaista muuttumista, joiden vuoksi työntekijä ei enää kykene selviytymään työtehtävistään. Syyn asiallisuutta ja painavuutta arvioitaessa on otettava huomioon työnantajan ja työntekijän olosuhteet kokonaisuudessaan.
      Asiallisena ja painavana irtisanomisperusteena ei voida pitää ainakaan:
      1) työntekijän sairautta, vammaa tai tapaturmaa,
      **ellei hänen työkykynsä ole näiden vuoksi vähentynyt olennaisesti ja niin pitkäaikaisesti, että työnantajalta ei voida kohtuudella edellyttää sopimussuhteen jatkamista**"

      http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2001/20010055

      • pykälänviilaaja

        7 luku 2 §


      • voi kauhia sentään!

        ennenkuin tuo viimeinen lause on työntekijän kohdalla toteutunut, ollaan jo työkyvyttömyyseläkepaperit kourassa tai kelan kustantamana uudelleenkoulutuksessa, joten ei hätiä mitiä....


      • pykälänviilaaja
        voi kauhia sentään! kirjoitti:

        ennenkuin tuo viimeinen lause on työntekijän kohdalla toteutunut, ollaan jo työkyvyttömyyseläkepaperit kourassa tai kelan kustantamana uudelleenkoulutuksessa, joten ei hätiä mitiä....

        Valitettavasti asia on niin, että TYÖNANTAJA SAA IRTISANOA työntekijän ilman mitään perustelua koska huvittaa. Asia on nimittäin niin, että työnantaja joutuu vain maksamaan työntekijälle korvausta laittomasta irtisanomisesta, MUTTA TYÖNTEKIJÄÄ EI TARVITSE OTTAA TAKAISIN TÖIHIN.

        Työnantajalle voi olla usein edullisempaa irtisanoa tuottamaton työntekijä kuin mitä korvaukset tulevat maksamaan.

        Tämä on väärin, mutta käsittääkseni näin asia on.

        Esimerkki:


        "Työtuomioistuin velvoittaa Kumera Drives Oy:n suorittamaan A:lle kor­vauksena perusteettomasta työsopimuksen irtisanomisesta 15.112,71 euroa korkolain 4 §:n 1 momentin mukaisine viivästyskorkoineen haasteen tiedoksiantopäivästä 28.1.2009 lukien.
        Kumera Drives Oy velvoitetaan lisäksi maksamaan työttömyysvakuutusrahastolle (Nordea 200118-123591) korvauksesta vähennetty määrä 10.629,29 euroa korkolain 4 §:n 1 momen­tin momentin mukaisine korkoineen kuukauden kuluttua tuomion antopäivästä lukien.
        Kumera Drives Oy velvoitetaan korvaamaan Metallityöväen Liitto ry:n oikeudenkäyntikulut 9.616, 30 eurolla, jolle on maksettava viivästyskorkoa korkolain 4 §:n 1 momentissa tarkoi­tetun korkokannan mukaan siitä lähtien, kun kuukausi on kulunut työtuomioistuimen tuo­mion antopäivästä."

        http://www.finlex.fi/fi/oikeus/tt/2009/20090049

        Kalliiksi siis tuli, noin 35 000 euroa viivästyskorko 8 % per vuosi, mutta työntekijää ei tarvitse takaisin ottaa töihin.


      • Ei pitäis pelotella.
        voi kauhia sentään! kirjoitti:

        ennenkuin tuo viimeinen lause on työntekijän kohdalla toteutunut, ollaan jo työkyvyttömyyseläkepaperit kourassa tai kelan kustantamana uudelleenkoulutuksessa, joten ei hätiä mitiä....

        Niinpä. Muistaakseni tästä on ennakkopäätös niin, että pitäisi olla vuoden yhtäjaksoisesti sairauslomalla. Vai oliko niin kauan, kuin KELA maksaa sairauspäivärahaa? Mutta tosiaan... Esim. työterveyshuollon kanssa pitää homman lain mukaan toimia jo paljon aiemmin.


    • vasta 25vuotias

      itseänne rikkoko työpaikan takia! niitä on koko maailma pullollaan mutta omaa terveyttä on vaikea parantaa jos sen kerran pahasti "rikkoo"

      minä tiedän sen kokemuksesta!

      itse aloin olemaan pitkiä sairauslomia poissa työstäni, työmatkalla sattuneen työtapaturman vuoksi. vaiva oli todella paha ja kivut kovat... muutaman kuukauden saikun jälkeen yritin palata töihin vaikka kivut olivat vielä pahat, heti ensimmäisenä päivänä huomasin ettei kaikki ole kohdallaan ja porukat välttelevät ym.. minua. välttely paheni ja mukaan tuli syrjiminen ja suunnaton piilovittuilu! pienessä työyhteisössämme oli muutama ihminen jotka johtivat tätä kiusausta ja olivat saaneet muut myös mukaan! myös esimies osoitti erittäin selvästi kenen puolella seisoo tilanteessa... tämä henkin rasitus yhdessä kovien fyysisten kipujen kanssa kävivät liian koviksi ja jouduin taas saikulle.

      saikulla ollessani työpaikalta tuli kirje kotiin, jossa kutsuttiin kuulemistilaisuuteen työsuhteen päättämisestä. niinhän siinä sitten kävikin, irtisanoivat minut laittomasti, ns. maksoivat minut pihalle.

      nyt kuukausia irtisanomisen jälkeen voin sanoa, että oli erittäin typerää pysyä työpaikassa edes niinkään pitkään, koska tämä työkavereiden ja esimiehen kiusaaminen jättivät todella pahat haavat... joka tapauksessa nyt fyysiset kivut ovat pysyneet kurissa ja uuden entistä paremman työpaikankin sain, josta en työkavereiden tuella ole joutunut olemaan yhtään poissa, vaikka kivut ovat joskus olleekin kovat!

      eli älkää ihmiset uhratko henkistä tai fyysistä terveyttä KENENKÄÄN vuoksi ja ne idiootit jotka täällä haukkuvat laiskaksi ja valehtelijoiksi, toivon sydämmestäni että joudutte joskus itse ko. tilanteeseen, niin ymmärrätte että tuollainen epäily ym. on pahinta mitä ko. tilanteessa voi tehdä!

      voimia kaikille samassa tilanteessa oleville!

      • Niin!!

        Ihmisen orjaksi ei kannata ryhtyä!!


    • minoa

      itselläni on synnytyksen jälkeinen masennus ja kolmen lapsen kanssa tarvitsen välillä mieheni apua enemmän kotona, mutta tämähän ei sovi miehen työpaikalla. kokoajan valitusta poissaoloista ja muijan huonon voinnin takia ei sääliä saati vapaata heru. nyt mies sai potkut, koska sairauslomaa puuttui yhdeltä päivältä. soitti kuitenkin töihin ja selitti asian rehellisesti, ei auta. nyt mies viikon kotona olon jälkeen odottaa uuden työn alkamista, toivottavasti parammin ihmisiä ymmärtävässä paikassa. niin että kiitos vaan iss security ymmärryksestä ja toivottavasti olette vielä pulassa työntekijöiden huonon kohtelun vuoksi.

      • Pakko toimia

        Mulla oli kerran vastaava tilanne kuin ketjun aloittajalla ja seuraavalla kerralla otin kännykän nauhoittamaan jos samanlaista epäasiallista höpinää lipsuisi pomon suusta.

        Ensin hän oli tavallisen nuivaantunut, mutta en reagoinut. Hän alkoi suutahtaa. Hieman provosin ja hänhän innostui haukkumaan oikein epäasiallisesti. Kun totesin, että tämä on selvästikin sukupuoliasia, hän hiilahti lisää. Onneksi! Tuli paljon epäasiallista nimittelyyn asti.

        Sitten menin mitään selittämättä ylemmän johdon luo, selitin asian tilan ja soitin nauhan. Ilme oli johtajualla tyrmistynyt. Lisäksi ilmoitin asiasta liiton asianajajalle.

        Arvatkaa ongelmia enää ollut sairaslomien suhteen? Ei.


      • ******

        Tuskin synnytyksen jälkeiseen masennukseen sairastuu alle 10-vuotiaat, joita saa jäädä hoitamaan kotiin, aikuisia ei. Silloin jos aikuinen sairastuu ja tarvitsee kotona apua, sitä haetaan muualta, tai jäädään omaishoitajaksi, sairaslomaa siihen ei saa. Eikä töistä olla ilmoittamatta pois, näin se menee olit masentunut tai et.


    • ja hän kysyi

      "no mikä sulla sit on?"

      Tällä palstalla en keskustele asiasta yhtään enempää, koska täällä häiriköidään ja vittuillaan.

    • Olet lusmu

      Toivottavasti saat monoa.

      • B r o n s o n

        sinä kohtaat luojasi.


    • pykälänviilaaja

      "Elikkäs marssin esimeheni luo, jätin sairaslomatosistuksen, työpaikkalääkärin määräämän, johon esimeheni reagoi niin, että sanoi: "Alkaa kuule nuo sinun sairaslomasi rasittamaan työyhteisöä!"

      Jos tuo on hirveää, niin et edes tiedä, millainen on vittumainen esimies. Eräässä työpaikassa minä tein usein vasten tahtoani 15-tuntisia päiviä, vaikka normaali päivä oli 9 tuntia, ja kun siinä välillä kävin syömässä, esimies sanoi, ettei sinulla ole aikaa syödä, töihin siitä.

    • jalkarikki 12+ 14

      Täällä kans yks oikeasti sairas (jalasta), joka sai suullisen lomautusvaroituksen, kun jouduin toisen kerran saikulle, niin että vain 4 työpäivää tuossa välissä. Vaiva on todellinen ja 2 kortisonipiikkiä laitettu ja tulehduskipulääkkeitä syöty enemmän kuin koskaan ennen. Olen tällä työnantajalla ollut yhteensä (välissä laman takia työttömänä 10 kk) puoltoista vuotta töissä ja nämä 2 saikkua (molemmat 3 päivän pituisia) ovat ainoat ja ensimmäiset saikut. Ekan saikun aikana tuli sairastettua myös yli 38 asteen kuume, että joka tapauksessa en olisi voinut mennä siinä kunnossa töihin.

      Nyt uhataan sitten lomautuksilla heti, kun ei vaiva lähdekään noin vain pois. Ymmärrän kyllä työnantajaa, että tietenkin poissaolot lisäävät kustannuksia ja heille jää vähemmän omaan käteen. Mutta käsittämätöntä, että heti aletaan syyllistämään, kun joutuu olemaan poissa töistä.
      Täytynee siis jatkossa varata työmaalle panadolia sen verran, että voi kipeän jalan kanssa tehdä tulosta firmalle. Muutoin etsisin toisen duunipaikan, mutta nyt on ekan kerran ikinä tiedossa palkallinen kesäloma, joten kai se on pakko vaan jaksaa ja sitten vaikka konkata, jos ei muu auta.
      Ei vaan, jos jalka prakaa tosi tosi pahasti ja mitkään poppaskonstit ei auta, niin kai se on pakko etsiä duuni, jossa ei joutuisi seisomaan niin paljon.

    • Tympääntynyt

      Tuolla jossain ylempänä joku esimies kertoi niistä saikuttelijoista, jotka pahimmillaan teki toista työtä saikullaan. Entisessä työpaikassani yksi työkaveri harrasti tätä ja me loput kolleegat kärsimme siitä sitten kun oli työpulaa. Olipa se lintsari kuitenkin sen verran tyhmä, että hyväksyi osan meistä työkavereista Facebookissa kaveriksi ja jäi siellä kiinni kun päivitti saikulla ollessaan tilakseen "olipas raskas päivä töissä, pääsin vasta klo 19 kotiin" (meidän työaika oli 8-16). Minäpä yhden työkaverin kanssa tehtiin palvelus kaikille ja vihjaisimme tästä työnantajalle. Eipä tarvinnut kauan sitä laiskottelijaa sietää!

    • Noin se menee.

      Porvari kyllä osaa.

    • bghlbjkn.

      testing

    • kävytLehmät

      Minun kusipääesimieheni se paiskoi puhelimen toisessa päässä esineitä pöydällään kun soitin kertoakseni, että en mene töihin, koska olen kipeänä. En ole kokoajan saikulla, vaan viimeksi ennen tuota ollut poissa noin 10 kuukautta sitten ja silloinkin oikeasta syystä. Kyseessä on oikein KAHDEN PÄIVÄN poissaolot. "Pomoni" äänensävy, sanavalinnat ym. vielä tehostivat vaikutelmaa siitä, että poissaoloni oli kertakaikkisen väärin, epäili varmaan minun olevan vain leikisti kipeä (olisin ihan oikeasti kyllä ollut mieluummin terveenä ja töissä, kuin kipeänä). "Pomoni" lainausmerkeissä siksi, että nyt karisivat viimeistään kaikki kunnioituksentapaiset, ylöspäinkatselevat fiilikset tätä ihmistä kohtaan (jos niitä nyt olikaan). Jos ei osaa esimiesasemassa jättää omia tunteitaan syrjään, jos ei vaan osaa organisoida ja hoitaa hommia niin, ettei jonkun työntekijän parin päivän poissaolo aiheuta tuollaista kohtuutonta mielipahaa, niin onko silloin oikeassa paikassa. Tuollainen naurettava käytös ei kyllä saa minua jatkossakaan menemään sairaana töihin, vaan pikemminkin päinvastoin, minä jään sairaana kotiin, vaikka sairautta olisi vain vähän, niin vähän, että jos olisin oikein oikein tunnollinen, niin menisin töihin, kuten olen tähänkin asti mennyt. Enää en mene. Mitä enemmän teet, sitä enemmän sulta vaaditaan ja mitä enemmän joustat, niin sitä enemmän sitä sulta odotetaan. Tunnollisuudesta kun ei saa mitään vastalahjaksi. No nyt jäi kyllä kaikenlaiset ylitöihinkin jäämiset omalta osaltani historiaan. Enkä muuten edes ole millään pienyrittäjällä töissä, jolle tuollainen parinkin päivän poissaolo voisi olla oikeasti vaikeampi pala.

    • työkaverisi

      Työnantajalla on oikeus laittaa sinut luuseri hänen osoittamalle lääkärille uudelleen jos epäilee sairausloman oikeellisuutta. Vain työterveyslääkärin saikkutodistuksella on painoarvoa eniten verrattuna yksityispuolen kirjoittelijat.

      Saikku meilläkin ilm. ihan eri dg mennessä lääkäriin ja sieltä sitten tullessa. Ei hyväksytty . Yli kk saikku lain mukaan vaatii että työnantaja määrää lääkärin määrittämään jäljellä olevan työkyvyn ja sitten on edessä irtisanoutuminen tai ohjaa kuntoutukseen. Nämä ovat tt velvollisuuksia.

      Migreeni ja nuo F diagnoosilla olevat saikut niistä ei tarvitsisi edes maksaa jos työnantaja ei niitä hyväksy. ainakin niissä on oma vastuu joillakin aloilla.

      Kannattaa rähistä täällä mutta kyllä jos työyhteisössä on saikku luuseri se kämähtää teidän kaikkien muidenkin nilkkaan.

      Akillesjänne ei katkea kuin rankassa urheilussa joten tuo ap juttu on vähän outo. Meillä oli esimies töissä kyynersauvojen kanssa kun oli istumatyö miksihän se muille on niin vaikeaa se.

      • näinhän se mänöö

        Jos työnantaja ei pysty järjestämään työterveysääkäriä siten, että kun soitan sinne aamulla, niin ajan saan samalle päivälle, niin minulla on täysi oikeus mennä ihan minkä lääkärin pakeille haluan, jos kerta todistusta vaaditaan. Ja jos näiden aikojen saaminen työterveyteen takkuaa joka kerta, niin minun ei tarvitse edes aloittaa sitä soittorumbaa, vaan haen todistuksen sieltä, mistä helpoiten se saan.näin


      • hahaaaaaa

        Tällöinhän työnantaja asettaa kyseenalaiseksi viranhaltijan eli lääkärin pätevyyden. Tätä voi sitten kysellä valvirasta ja viedä koko jutun oikeuteen, jossa työnantaja saa rapsut väittäessään viranhaltijaa epäpäteväksi toimissaan.


    • ddffdddfff

      Työnjohtaja sanoi ääneen sen mitä muut työntekijät eivät kehtaa sanoa. Toisekseen työnantajan ei tarvitse hyväksyä sairaslomatodistusta.
      Jos on vaikka jalka paketissa niin mikä estää tekemästä puhelintyötä. Eri juttu on tietenkin kurkkukivun kanssa.

    • Hohhoijaa.....

      Jalka paketissa ei aina ole yksinkertainen juttu. Ei ole aina VAIN jalka paketissa. Jos pitkäaikainen istuminen tuottaa hankaluuksia ja seisominenkaan ei luonnollisesti onnistu, ei ole työkunnossa edes istumatyöhön. Näin ainakin yhden kollegan kohdalla, joka tuli keppien kanssa töihin ja joutui hakeutumaan uudestaan sairauslomalle. Ei kaikki "jalka tai käsi paketissa" -tyypit raportoi mm. kipujaan ym. jotka voi jopa vaatia vahvempia mömmöjä.

      Ja onhan se työmatkakin! Yhden "vain" toimistotyössä olevan toipuminen murtumasta vaarantui, koska hän ei ollut riittävän pitkään riittävästi levossa. Meni julkisilla töihin, Autolla ajo ei varmaan olisi edes onnistunut. Valitteli työmatkan hankaluutta keppien kanssa...

      Joten jättäkääpäs te työn sankarit meidät muut rauhaan. Ei teidän hautakiveen kirjoiteta "Antoi kaikkensa työlle".

      • Puhti pois

        Itse saan jatkuvasti flunssaa. Syy: työn aiheuttama stressi ja ahdistus. Tai näin ainakin oletan, että stressi ja uupumus vievät vastustuskyvyn. Kiva on sitten kuunnella pomon nuivaa suhtautumista.

        Ensinnäkin: olen pyrkinyt toimimaan oikein, eli kertonut, että alan väsyä. Meillä mennään muutoksesta toiseen ja vaaditaan kaikkea mahdollista säheltämistä. Perustyö kärsii. Tämä vuosi tulee olemaan yhtä helvettiä ja en oikeasti tiedä, miten tulen selviämään.

        Toiseksi: työoloissa on jo ollut sellaista, johon työsuojeluvaltuutettukin on joutunut puuttumaan. Osaan niistä asioista (työn määrä), jotka otettiin esille, ei ole puututtu, vaan tilanne on pahentunut entisestään.

        Kiva on tällaisessa tilanteessa saada pomolta vihjailua, että en halua hoitaa itseäni työkuntoon... Tämä siksi, että en ihan ensimmäisenä päivänä varannut aikaa lääkärille flunssan takia. Minun vikaniko on, että työ sairastuttaa?

        Ja vielä vihjailtiin, että vapaa-ajan jutut veisi multa voimavaroja. Näin ei ole, vaan ne auttavat jaksamaan. Pitäisi siis ilmeisesti luopua kaikesta muusta ja solmia avioliitto työn kanssa? Kaiken lisäksi: työn tilanne vaikuttaa vointiini. En hallitse omaa työtäni ja se on todella ahdistavaa. Mitään helpotusta ei ole näköpiirissä.

        Nyt on aika varatu psykologille. Yritän sen avulla selvitä tästä vuodesta. Mutta auttaako yksi psykologi, jos itse ongelma ei poistu?


    • jotain rajaa

      eiköhän se kannata laittaa aina kännykästä nauhoitus päälle, ennen kuin asioi kahdenkesken, minkään epämääräisen pikkupomon, tai ämpäripajan omistajan kanssa näissä merkeissä. Omia keskusteluja saa nauhoittaa ja jää sitten todistus moisen vajakin epäasiallisesta ja laittomasta käytöksestä, koska kaikenlainen päänaukominen niin omasta, kuin lapsen takia haetusta sairauslomasta, ylittää työpaikka kiusaamisen kynnyksen.

    • EiNimimerkkiä

      Mun mielestä menee niin, että olet itse vastuussa hankkimaan itsellesi sijaisen. Näin ainakin opin työlainsäädännön kurssilla. Työnantaja ei ole velvollinen niin tekemään.

      • Maisteri777

        Taisi olla kirjekurssi. Työnantaja vastaa tyäpaikan henkilöresursseista.


    • sellaista se on

      Meidänkin työpaikalla näitä vakkarisaikuttajia riittää mutta jos oikeasti on kipeä niin silloin ilman muuta saikulle. Kerran kuulin kun kollega valitti väsymystään, siihen toinen kollega vastasi että ota sairaslomaa niin jaksat taas paremmin. Niinpä niin. Toisilla on korkeampi moraali kuin toisilla. Se että haistaa onko joku oikeasti saikulla vai ei niin ei kyllä aina pidä paikkaansa. Kyllä ne jotka osaa vakuuttavammin esiintyä saa tätä saikkua vaikkeivat oikesti edes sairaana olisikaan. Itse olin aikoinani kipeän (issias) selkäni takia 2 kk töissä ennenkuin sain 1.5 viikon sairasloman. Sinä aikana kävin kolme kertaa lääkärissä enkä tuolilta noustessani pystynyt edes kunnolla kävelemään silti ei sairaslomaa herunut. Enpä sitä pyytänytkään kun luulin että ilman muuta sairaalle sitä annetaan.

    • 890u09

      Tiesitkö että ESImies voi perua sairaslomasi.

      Mutta, ihmettelen kuka on tälläisissa korvaus velvollinen, jos joutuu sairaslomalla töihin ja sattuu onnettomuus tai vaikka vakavampikin juttu.

      Johtajallakin ON JOHTAJA.

    • Anonyymi

      Esimies suhtautui epäilevästi mun sairauslomiin, joskus jopa puhui suoraan loukkaavasti tyyliin ”älä saikuta”, sen sijaan että yrittäisi selvittää miten asiat ovat. Sanoi että hänelle aina pitää soittaa (tuo on ok, mutta entisen esimiehen kanssa oli tapana ilmoitella sähköpostitse, niin en tiennyt että käytäntö muuttui). Sen lisäksi sanoi että äänestä kuulee, onko kipeä (wtf?). Ja jos käy lääkärissä, esimiehelle pitää heti lähettää kuvan lääkärintodistuksesta. Tunsin aina stressiä olenko tarpeeksi sairas jäämään sairauslomalle ja vaikuttaako sairaukseni tarpeeksi uskottavalta.

      Mulle on diagnosoitu ahdistuneisuushäiriö ja kävin usein töissä jonkin verran puolikuntoisena kun väsytti ja heikotti paljon. En ollut kuitenkaan päivääkään sairauslomalla tuon väsymyksen tai ahdistuneisuuden takia. Sen lisäksi (tai ehkä osittain sen seurauksena) mulla oli rinta-, selkä- ja niskakipuja, joskus niin pahoja että ibuprofeeni ei poistanut niitä kokonaan. Koko sen ajan olin kuitenkin töissä normaalisti. Unettomuuden takia kerran lähdin kotiin esimiehen luvalla ja olin valmis tarvittaessa pitää sen puolen päivää palkattomana.

      Mun flunssat olivat esimiehen mielestä epäilyttäviä koska osuivat viikonloppuihin tai lomanjälkeiseen viikkoon. Viikossa kun ei vaan ole tarpeeksi paljon päiviä ettei osuisi viikonloppuun! Ymmärrän kyllä, että sairastuminen loman jälkeen voi vaikuttaa epäilyttävältä, mutta mitä asialle tekisin jos sairastun usein matkalla tai matkan jälkeen ja on pakko matkustella vanhempien luo vähintään kerran vuodessa. Suunnittelin jotkut matkat tarkoituksella niin, että ehtisi parantua ennen töihin menoa.

      Nyt mulla on ollut taas puolikuntoinen olo yli viikon ja vaikuttaa vielä jonkin verran pahentuneen. Puhuin lääkärin kanssa ja sain sairauslomatodistuksen. Kysyin pystyykö lykkäämään lomani tai sen osan, koska käytännössä joudun olemaan sairauslomalla. Esimies ei suostunut ja väitti että olen työkykyinen koska teinhän tänä päivänä työt normaalisti (ollaan etätöissä). Ilmeisesti olisi parempi jos en suorittaisi asiakkaan kanssa etukäteen sovittua työtä ja en yrittäisi tehdä mahdollisimman paljon omia tehtäviä loppuun, jotta niitä ei tarvitsisi jakaa työkavereille lomalle tai sairauslomalle lähtiessä.

      Onneksi irtisanouduin työstäni (ensisijaisesti ihan muista syistä). Irtisanoutuminenkin aiheutti mulle stressiä kun esimies kyseli kerta toisensa jälkeen, miksi haluan lähteä ja yritti pelotella sillä, kuinka iso riski se minulle on. Tuntui siltä, että pakottaisi minut jäädä kun vaan löytäisi keinon.

      Muiden osalta esimies on ihan hyvä/ok, mutta tämänkaltaisia tilanteita on kyllä vaikea unohtaa.

    • Anonyymi

      Lääkäri kirjoitti minulle viikon sairasloman läheiseni poismenon takia. Kerroin jo esimiehille aikaisemmin että läheiseni on kuolemassa.Nyt sain tietää ettei tästä ajasta maksettu minulle pennin hyrrää. Työnantaja laittanut infoa Kelaan. Tuntui pahalta kaiken muun tuskan lisäksi.

    • Anonyymi

      Olin silloin läheiseni sairastumisesta henkisesti tosi maassa, työnteosta ei meinannut tulla mitään kun itketti koko ajan ja menin lääkäriin esimiehen kehoituksesta. Ihan sama, vaikka en olisi mennyt kun menetin monta päivää. Mutta antaa olla, rahaahan se vaan on.

    • Anonyymi

      Näitä liikuntaelin-saikkuja on paljon. Miksi yksinkertaisesti ei voi hoidattaa itsensä kuntoon yhdellä kertaa ja jos todella on vaikea sairaus, työkyvyttömyyseläkkeelle. Kyllä sen tietää, kun on todella sairas. Ei tuollaiset jokatoinen kuukausi, ellei useimminkin, olevat sairaslomat anna kuin hengähdystaukoa kun tuntuu ja näyttää, ettei asialle edes tehdä mitään. Vakavassa sairaudessa, joka haittaa työntekoa, työkyvyttömyyseläkkeelle. Tämä on oma mielipiteeni.

    • Anonyymi

      Se on totta että me muut joudumme paikkaamaan näitä poissaoloja hampaat irvessä.

    • Anonyymi

      Entä sitten jos psykiatri kirjoittaa sairaslomaa, miten esimiehet suhtautuvat tällaiseen, onko kokemuksia? Onko psykiatrin todistus siis pätevä toisinsanoen?

    • Anonyymi

      Olin töissä pienehkössä perheyrityksessä ja siellä piti hankkia lääkärintodistus omalla kustannuksella (työterveys oli suppea) ja silti pomo ja hänen vaimo suuttuivat ja olivat vihaisia pitkään. Opin kyllä sen jälkeen tulemaan kipeänä töihin niin kuin muutkin siellä. Sellainen ikävä juttu että taudit parani tosi hitaasti, kun ei saanut levätä riittävästi.

      Onneksi älysin vaihtaa kunnolliseen työpaikkaan ja täällä riittää ilmoitus esimiehelle.

    • Anonyymi

      Miksi lääkäri ei kirjoita heti esim. kuukauden sairauslomaa jos/kun huomaa työntekijän liikuntaelin vamman?
      Koska hän katsoo, että vamma on tilapäinen ja ei tarvetta pidempään sairauslomaan. Komplikaatiot ovat eri asia ja silloin on tarve tarkempiin tutkimuksiin.

    • Anonyymi

      Mielenterveysongelmia, oli ne sitten minkä laatuisia tahansa, ei kannata aliarvioida.
      Yliannostus ja sairaala, tässä yksi esimerkki.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      56
      1856
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      48
      1628
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1564
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1507
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1495
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1405
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1306
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1163
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1128
    Aihe