Juurihoidetun hampaan poisto

en hymyile enää ikin

Onko muilla kokemuksia juurihoidetun hampaan poistosta. Mulle sanoi hammaslääkäri tänään, että juuressa on bakteeripesäke ja hammas tulee poistaa.Kyseessä poskihammas. Yksityisellä kuulema tehdään juurihoitoja toiseen kertaa, kunnallisella ei. Nyt mietinkin sitä, että kannataakohan kääntyä yksistyisen puoleen ja yrittää sitä kautta juurihoitoon, vai antaa poistaa hampaan kunnallisella. Mitä kokemuksia keinohampaista, mitä eri vaihtoehtoja on edes olemassa. Tuntuu kammottavalta, että 29-vuotiaana ruvetaan jo hampaita poistamaa, ja vielä kamalammalta ajatus elämästä ilman hammasta.

24

17627

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • harvahammas

      Olen jo vanhempi henkilö, muta vastaan silti. Hampaiden juuret ovat kovin yksilöllisiä. Mulla on poistettu kaksikin juurihoidettua hammasta. Syy: juurien kärki on viuhkamainen, kuin joen suisto, joten sinne jää tosi helposti muhimaan bakteereja, joita ei saa pois millään juurikanavan avauksellä/täytteellä.
      Puuttuvat hampaat on korvattu keinojuurihampailla, joihin olen erittäin tyytyväinen. Keinojuurien ja samalla koko yksityisen hammashoiden kivuliain kohta on tuo hinta. Yksi keinojuurihammas maksaa helposti yli 1000€.
      Jouduin vaihtamaan hammaslääkäriä useaan otteeseen, ennenkuin nykyinen selitti 'juurta jaksaen', mistä ainakin minun kalustossani on kyse ja mitä kannattaa tehdä. Nuo juurihoidettujen jatkohoidot tulehdustapauksissa olivat aiemmin kohdallani hyvin lyhytaikaisa ja minulle jäi rahastuksen maku.

      • en hymyile enää ikin

        Kiitos vastauksestasi! Ehkä paras ratkaisu on tosiaan se hampaan poisto, sillä ajatus lukuisista turhista ja aikaavievistä uusista juurihoidoista tuntuisi kovin typerältä. Luultavasti elämässä on kuitenkin tärkeämpiä asioita, kuin yksi hammas. Mukavaa vuotta 2011 sinulle.


      • suupaltti
        en hymyile enää ikin kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi! Ehkä paras ratkaisu on tosiaan se hampaan poisto, sillä ajatus lukuisista turhista ja aikaavievistä uusista juurihoidoista tuntuisi kovin typerältä. Luultavasti elämässä on kuitenkin tärkeämpiä asioita, kuin yksi hammas. Mukavaa vuotta 2011 sinulle.

        Minulta juurihoidettiin poskihammas kun yht äkkiä se tuli niin kipeäksi että ohimoon asti vihloi. Pyysin silloin, että hammas poistettaisiin eikä juurihoidettaisi. Perustelin, että minulle oli aiemmin yritetty samaa toiseen poskihampaaseen, mutta lopulta se piti poistaa. Pitkä penni meni silloin hukkaan. Epäilin niin käyvän nytkin ja oikeassa olin. Juurihoidettu hampaani on oireillut mm. kylmänarkuudella ja pureminen sattuu. Rahaa paloi kaikkiin kertoihin yht n.200e kunnallisella. Olisi vain pitänyt olla tomerampi ja vaatia poistoa. Nyt aion vaatia, kun kipuiluun kyllästyn.


      • the_road

        " Yksi keinojuurihammas maksaa helposti yli 1000€. "

        Tuolla hintaa ei implanttihammasta Suomessa saa, tai jos saa, niin siinä on jotain hämärää. Se on lähdettävä terveysturistiksi, jos reilulla tonnilla meinaa selvitä.


      • Ja vielä
        the_road kirjoitti:

        " Yksi keinojuurihammas maksaa helposti yli 1000€. "

        Tuolla hintaa ei implanttihammasta Suomessa saa, tai jos saa, niin siinä on jotain hämärää. Se on lähdettävä terveysturistiksi, jos reilulla tonnilla meinaa selvitä.

        Kyllä pohojanmaalla irtoaa implantti 1350 euroon. Ruuhkasuomi on eri asia :)


      • 8+4
        Ja vielä kirjoitti:

        Kyllä pohojanmaalla irtoaa implantti 1350 euroon. Ruuhkasuomi on eri asia :)

        samaisen omavastuuosuus 1400e. Halpisversio (silta tms) maksaa kolmisen sataa.


      • nimimerkki....
        the_road kirjoitti:

        " Yksi keinojuurihammas maksaa helposti yli 1000€. "

        Tuolla hintaa ei implanttihammasta Suomessa saa, tai jos saa, niin siinä on jotain hämärää. Se on lähdettävä terveysturistiksi, jos reilulla tonnilla meinaa selvitä.

        Joku järjestää niitä hammasjoitolomamatkoja. Katselin hintoja, että 850euroa/hammas. Voi tietysti hiukan vaihdella. Työhän on siinäkin ylihinnoiteltu koulutukseen ja vastuuseen nähden ja suomessa vielä enemmän ylihinnoittelua. Mutta näin se kuitenkin menee.


      • the_road
        8+4 kirjoitti:

        samaisen omavastuuosuus 1400e. Halpisversio (silta tms) maksaa kolmisen sataa.

        " tampereella samaisen omavastuuosuus 1400e. "

        Onkohan tämä se yleishammaslääkäri, joka tekee implanttileikkauksia Tampereella? En ehkä ihan heti menisi...raha ei ole kaikki kaikessa. Halvin ei ole välttämättä paras!


      • 15-17
        the_road kirjoitti:

        " tampereella samaisen omavastuuosuus 1400e. "

        Onkohan tämä se yleishammaslääkäri, joka tekee implanttileikkauksia Tampereella? En ehkä ihan heti menisi...raha ei ole kaikki kaikessa. Halvin ei ole välttämättä paras!

        hinta tuo on ollut jo vuosikausia.
        2 ylhäällä. hyvä palvelu.


    • Hammaskeijuton

      Minäkin olen 29 ja jouduin reilu viikko sitten luopumaan poskihampaastani, johon juurihoito ei ollut tehonnut. Ikävä juttu, onneksi hampaan puuttumista ei näy, eikä hammas ollut purennan kannalta välttämätön, joten implanttia ei tarvita. Pieni kriisi oli luopua hampaasta, mutta 10 vuotta itkua ja ongelmia yhden rasittavan hampaan kanssa on nyt ohi. Tosin valitettavasti mulla on noin 23 muuta hammasta, jotka myöh vihoittelevat : (

    • -hammas-

      Juurihoidettu hammas. Ikeneen tuli mätäpatti,kävin hammslääkärissä.
      Otettiin kuvat,juurenpää on tulehtunut ja tulehdus levinnyt.
      Sanottiin,et juurihoito on epäonnistunut ja vaihtoehdot uusi juurihoito,
      jos hammas tokenee ja tulehdus lähtee paranee,tai juurenpään leikkaus tai poisto.
      Juurihoidettiin uudestaan ja hammas laitetiin "seurantaan".
      Sain V-PEN MEGA kuurin. Aikaa myöten mätäpatti hävis.
      Nyt uusi mätäpatti kauvempana kuin edellinen. Sain V-PEN MEGA-kuurin
      Kuvassa hammas näyttäisi paremmalta,mutta ei ole,koska mätäpatti
      on ja muista hampaista ei johdu,hammalääkäri tutki ja toisella kerralla suukirurgi.
      Suukirurgi sanoi,et vaikka jeerenpään leikkaus tehdään,hampaalla on huono tulevaisuus.
      Torstaina leikattiin viisaudenhammas alhaalta ja taas syön V-PEN MEGA-kuuria.
      Harkitsen vielä mitä päätän hampaan suhteen,aikalailla kallistun poiston puolelle.
      Kyllä mulla toisen kerran juurihoidettiin kunnallisella.
      Mulla hammas edestä laskettuna viides,harjoittellut oon hymyilyä eikä rako näkyis,
      jos en oikein leveästi hymyile.

    • teeth75

      mulla tehty 2 juurihoidon uusimista eikä ollut hirveän vaikea juttu.
      Tämä yksityisellä ja mielestäni kannatti ettei tarvinut ottaa hammasta pois.

      Entinen täyte sulateltiin ja laitettiin lääkeaineet. Kuuriakaan en muistaakseni
      kumpaankaan joutunut syömään. Lääkeainetta vaihdettiin muutama kerta
      eikä vakitäytettä laitettu ennenkuin kuva oli ok (ehkä runsas kuukausi??).
      Itsellä ei ollut kivulias (jos vertaa esim juurihoitoon menevää hammasta).

      Noin viikko sitten kyselin vastaavia hintoja yksityisen puolella - joku halvempi
      toisiin hampaisiin tuettava juttu oli 300 e (omavastuu) ja kunnon implantti 1480e (omavastuu).
      Joskus runsas 5 vuotta sitten implantista tuli 2000e kuluja itselle. Joten
      1400 kuulostaa huomattavasti paremmalta.

      Se on vain hammas - ja hymyily sujuu myös ilman että suuta aukaisee :-)

    • ki

      Poisto ei välttämättä ole ainoa vaihtoehto jo juurihoidetun hampaan hoitamiseen. Hampaan juuri voidaan leikata pois, eli tehdä resektio. Varsinkaan nuoren ihmisen ei kannata kovin helposti luopua ainakaan ekasta poskihampaasta (6).

      • rits43

        minulta poistettiin hampaan juuria .edestä ikenet turpos seuraavana päivänä ja aika kipeä suu.lekuri määräsi lääkekuurin .odottelen paranemisa.


      • the_road

        Hampaan juuria ei resektiossa sentään poisteta, vaan pelkästään pieni pätkä hampaan juurenpäätä. Muutenhan hammas ei enää pysyisi suussa. ;)


    • ryf25

      voiko mitä suun huuhteluun käyttää mitään kun poistettu hampaan juurta kipeät arat ikenet ei pysty kunnolla syömään viikon jo kipeät.

    • asdfrtyy

      Mulla lähti eilen takaposkihammas, jonka juuressa oli kunnon tulehdus. Hammasta alkoi sattua perjantaina, lauantaina sitten päivystykseen jossa hammas avattiin ja todettiin sieltä tulevan mätää. Juurihoito aloitettiin, mutta pari päivää jatkui kivut ja menin maanantaina uudestaan hammaslääkäriin. Lekuri avasi hampaan ja taas sieltä tuli mätää - joten sain sitten myös antibioottikuurin. Pari päivää meni taas ihmetellessä, ja keskiviikko-iltana alkoi sattumaan taas todella kovaa ja poski turposi palloksi. Taas matka päivytystykseen keskellä yötä ja hammas auki... ja mätäähän sieltä tuli. Lääkäri jätti juurikanavan auki ja antoi hoito-ohjeet, uudestaan lääkäriin torstaina. Sieltä tuli melko tylyä tekstiä kun koko keskustelu alkoi "miksi tämä hammas on edelleen suussa?"...

      No, hammas pois ja kivut hävis samantein. Riskit tulehduksen leviämisessä muualle kehoon olivat mielestäni liian suuret, joten mielummin sitten elämä ilman taka-hammasta kuin näiden tuskien kanssa.

    • Ihmettelenkin

      Tiedän erään hammaslääkärin, joka poistaa ahkerasti asiakkailta hampaita.

      • Osa-aikaeläkeläinen

        Minulle jo vuosia sitten muuan hammaslääkäri sanoi että kyllä hammas on pelastettava jos se vain on mahdollista. On ollut oikeudenkäyntejäkin siitä että hammas on poistettu liian kevyin perustein, sanoi hän.


      • Anonyymi

        Kukas tämä hammaslääkäri on? Haluan eroon juurihoidetusta hampaasta mutta eivät suostu sitä poistamaan!


    • Kymysys

      Multa poistettiin alhaalta 3 pv sitten kuutoshammas. Se oli juurihoidettu 30v sitten ja nyt jo niin hapero, että poisto oli edessä. Vielä särkee ihan jonkin verran.

      Poisto tapahtui halkaisemalla hammas pihdellä ja vetämällä puolikkaat pois.

      Yhtään tikkiä ei laitettu ja näinpä kuoppa on aivan avoin. Juurireikien välistä luu loistaa valkoisena.
      Miksi poistoreikä jätetään näin avoimeksi?

      • Dämit

        Itse painiskelen juuri vaihtoehtojen kanssa.Yksityisellä röntgenissä löytyi sattumalta 7v.sitten juurihoidetusta hampaasta ISO mätäpesäke.Tänään kävin kunnallisella päivystyksessä,avasi hampaan ja laittoi sinne lääkeaineen sekä väliaikaisen paikan päälle.Kuvat lähtivät suukirurgille konsultaatioon,mutta oli toiveikas että ilman hampaanpoistoa selviäisi,puhui tästä resektiosta(?)Kuukauden päähän toinen aika.Ihmetteli että ei tullut yhtään mätää ulos,vaikka niin iso pesäke,että lähellä jo leuan hermoja.No nythän tuntuu että huuli puuttuu jne.kun alkanut seuraamaan tuntemuksia,liekkö kuviteltuja kun oireettomana muuten ollut. Onko kokemuksia ettei mätä poistunutkaan tällä ensimmäisellä putsauksella?


    • RAL-

      Tässä asiaa resektiosta:
      http://www.hammaslaakariliitto.fi/fi/suunterveys/suun-hoitotoimenpiteet/suun-alueen-leikkaukset#.WIPA_H0nKzg

    • jteuuhe

      Poistata vaan

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2773
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2360
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2130
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1914
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1757
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      42
      1756
    7. 124
      1722
    8. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1706
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe