Miksi adventistit eivät kyläile?

Jakobus

He ilmeisesti pelkäävät paljastuvansa elämäntavoista, jotka eivät ole ihan salittuja? Vai onko siihen mielestäsi parempia syitä?
Suurin osa srk:laisista kärsii yksinäisyydestä...

45

968

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valvova

      ja pulla ja kahvikin kelpasi hänelle.
      Kehui jopa kahviani hyväksi.

      • vuoroin vieraissa

        Kiva kun edes adventisti on käynyt luonasi. Ei varmaan paljon muita käykään, kun on jäänyt tuo käynti niin hyvin mieleesi? Tai sitten muut eivät ole kehuneet kahviasi?


      • valvova
        vuoroin vieraissa kirjoitti:

        Kiva kun edes adventisti on käynyt luonasi. Ei varmaan paljon muita käykään, kun on jäänyt tuo käynti niin hyvin mieleesi? Tai sitten muut eivät ole kehuneet kahviasi?

        Kertoi adventisti itse, että heidän paikallisseurakunnassaan kahvista ei ole tehty pelastuskysymystä, joten kahvi on monesti virkistävä juoma ja jopa ihana juoma.
        Sympatiakeräyskin oli häneltä vielä sinä päivänä kesken ja sekin sujuisi kahvin ansiosta paremmin.
        Eihän Jumalakaan ole kieltänyt mitään hyvää lapsiltaan.


      • benedi

        ettet kyläpaikan emäntää loukkaisi, sillä hän on isännälleen rakas!

        Minäkin aina kehun kahvia siitä syystä hyväksi, vaikka se olisikin Kulta-Katriinaa,
        tai reilun-kaupan kahvia...se vielä puuttuisi että kun eteeni jotain
        pannaan, niin moittimaan alkaisin!
        Ja tehdäkseni kehumiseni uskottavaksi, pyydän aina puolikuppia lisää!

        Mutta siitä en tingi, hunajaa ja kermaa pitää kahviini löytyä...ja löytyyhän sitä yleensä.

        Mutta jos ei löydy, niin kerron: " Hunajaiset sanat ovat kuin mesileipää"


      • pekonilla höystetty
        benedi kirjoitti:

        ettet kyläpaikan emäntää loukkaisi, sillä hän on isännälleen rakas!

        Minäkin aina kehun kahvia siitä syystä hyväksi, vaikka se olisikin Kulta-Katriinaa,
        tai reilun-kaupan kahvia...se vielä puuttuisi että kun eteeni jotain
        pannaan, niin moittimaan alkaisin!
        Ja tehdäkseni kehumiseni uskottavaksi, pyydän aina puolikuppia lisää!

        Mutta siitä en tingi, hunajaa ja kermaa pitää kahviini löytyä...ja löytyyhän sitä yleensä.

        Mutta jos ei löydy, niin kerron: " Hunajaiset sanat ovat kuin mesileipää"

        uuniperuna laatikko, syötkö hyvillämielin, vai kehutko vain hyväksi ja sitten käyt nurkantakana oksentamassa?


      • benedi = siunattu
        pekonilla höystetty kirjoitti:

        uuniperuna laatikko, syötkö hyvillämielin, vai kehutko vain hyväksi ja sitten käyt nurkantakana oksentamassa?

        en syömisestä!

        Ja kun puhun juomisesta, en puhu päihtymisestä! ok?


    • Valon aikaa

      Koska pelkää paljastuvansa.
      Hän pelkää, että hän jää "kiinni itse teosta" tai joku voi ilmiantaa hänen tekosiaan adventtikirkon pastorille.

      • Fniss!

        Tulisin minä luoksesi jos tietäisin vaan missä asut. Voisin ottaa soijanakkoja ja yrttiteetä mukaan, niin ei tarvitse tarjoilustakaan huolehtia. Ei kai nuo pastorit siitä moksahtaisi, jos saisivat tietää minulla olevan sellaisia tapoja, että käyn sairaan luona.


      • mielelläni kyläilen.
        Fniss! kirjoitti:

        Tulisin minä luoksesi jos tietäisin vaan missä asut. Voisin ottaa soijanakkoja ja yrttiteetä mukaan, niin ei tarvitse tarjoilustakaan huolehtia. Ei kai nuo pastorit siitä moksahtaisi, jos saisivat tietää minulla olevan sellaisia tapoja, että käyn sairaan luona.

        Tosiaankin olisikin kiireelistä käydä tuonValon Taikaa luona kyläilemässä, vahinko kun ei ole laittanut osoitettaan hän todella tarvitsee apua, noin olen huomioinut hänen noista kirjoituksista päätellen, kai rukous auttaisi ensi hätään, laitappa vain osoitteesi.


    • Adventisteissa on vikoja nk kaikissa muissakin ihmisissä, jos sellainen on kyläilyn puute.

      On niin että ei kukaan ihminen oikein osaa vastata toisen odotuksiin, että pitää itse kyläillä ja kutsua kylään.
      Näin minä olen havainnut.
      Jos aikuisista ihmisistä kyse on, niin jossakin vaiheessa itse niin ymmärtää että huhuilee itse, mutta joskus se on vaikeata.

      Ihmisten elämä ei ole niin yksiselitteistä tänään.

      Minustakaan ei koskaan ole puuttunut vikoja. Aina kun yksi vika lähtee niin toinen vika tulee tilalle.

      Mietin juuri että joskus kun minulla oli Jumalan työssä tehtäviä ja olin 100% vastuuni kantava, ja kaikki ok.
      Mietin juuri minkälaisia vikoja minussa silloin oli?

      Jumala vastasi minulle juuri: "Et kestänyt" Niin minä väsyin ja uuvuin ja en jaksanut yksin, minun olisi pitänyt levätä ja irroitella vapaalla välillä kunnolla. Loma ulkomailla on kätevä ratkaisu kiireisille jos rahaa on, mutta en halunnut tuhlata vähistäni sellaisiin. Pyöräily on minulle ollut viime vuosina se loma.
      Olen ollut lomalla kun pyöräilen Vähänkyrön kirkon rappusille syömään eväitä. Usein minut nähtiin aamulla kun ihmiset menivät töihin juomassa aamuteetäni Laihialla pienen jokipahaasen tai puron sillalla, ihmiset vahtasivat haavi auki että mikähän pössöö klo 6.30 siinä on fillarilla ja mistä kaukaa.
      Lomatakalle lähdin polkupyörällä pakkaukset päällä.

      Väsymyksne myötä on ollut 3 vuotta taukoa, mutta alkaa taas kutkuttamaan että pääsen maantielle.

      Vikaa on aina minussakin ollut. Vikaa...vikaaa....vikaa........

      Tästä on sopiva matka meren rannoille saaristoon polkypyörällä.
      En viitisi aina mennä yksin, joku kaveri olisi kiva löytyä.

      Yhtä jo ajattelin, mutta juuri ilmoitti että muutti Helsinkiin.

      jari

      • benedi

        katsohan mitä Jumala on löytänyt: " Enkeleissäänkin hän havaitsee vikoja"

        Jos meissä ei olisi vikoja, eihän meitä tarvitsisi korjata?


    • kun---

      Mat. 10:11 Ja mihin kaupunkiin tai kylään te tulettekin, tiedustelkaa, kuka siellä on arvollinen, ja jääkää hänen luokseen, kunnes sieltä lähdette.
      12 Ja tullessanne taloon tervehtikää sitä.
      13 Ja jos talo on arvollinen, tulkoon sille teidän rauhanne; mutta jos se ei ole arvollinen, palatkoon teidän rauhanne teille takaisin.
      14 Ja missä teitä ei oteta vastaan eikä teidän sanojanne kuulla, lähtekää pois siitä talosta tai siitä kaupungista ja pudistakaa tomu jaloistanne.
      15 Totisesti minä sanon teille: Sodoman ja Gomorran maan on tuomiopäivänä oleva helpompi kuin sen kaupungin.
      16 Katso, minä lähetän teidät niinkuin lampaat susien keskelle; olkaa siis älykkäät kuin käärmeet ja viattomat kuin kyyhkyset.

      • mitä te haluatte?

        nähnyt täällä palstalla kirjoitettavan, että adventistia on kartettava kuin ruttoa ja otetaan vielläpä lisäksi se Raamatun kohtakin että harhaoppia karta.

        Ja nyt teille tuli taas toinen syytös mieleen ettei adventistit kyläile, mikä teille on parasta vai eikö mikään?


      • katsos
        mitä te haluatte? kirjoitti:

        nähnyt täällä palstalla kirjoitettavan, että adventistia on kartettava kuin ruttoa ja otetaan vielläpä lisäksi se Raamatun kohtakin että harhaoppia karta.

        Ja nyt teille tuli taas toinen syytös mieleen ettei adventistit kyläile, mikä teille on parasta vai eikö mikään?

        Harhaoppia:
        - vauvakaste
        - sapatin vaihtaminen sunnuntaipyhyydeksi
        - naispappeus
        - ikiunen piinaoppi
        - apinaoppi, jossa ihminen mielletään apinasta lähtöiseksi
        - ja jatka listaa

        Harhaoppista karta, mutta maailmassa ollessamme meidän täytyy elää kaikkien ihmisten keskessä, kunnes tulee loppu.
        Paetkaa pois Baabelista te minun kansani.
        Ihmisten keskeltä on paettava, kun armon ovet ovat kiinni ja vainot alkavat. Siihen asti on evankeliumia tuotava esille sopivalla, että sopimattomalla hetkellä ja varoitussanomaa.

        Olethan sinä tärkeä Jumalalle ja eiköhän Hän aikanaan lähetä sinne sinunkin kotiisi jonkun tai tapaat sitten Herran lähettilään kauppareissullasi tai missä sitten lienetkin.

        Yksin nyt, kuitenkin joudut olemaan, kun harhaoppia on niin paljon.


    • Adventistit eivät kyräile, sillä uskovaiset eivät kyräile.
      Eivät kyräile edes lihapatojen äärellä tai äärelle takaisin.
      Vai oletko kuullut tämänkaltaista nurinaa adventtiseurakunnassa? Tuskinpa! ...

      2. Moos. 16:3
      ja sanoivat heille: "Kunpa Herran käsi olisi lyönyt meidät kuoliaaksi Egyptissä,
      kun vielä olimme lihapatojen ääressä ja saimme ruokaa kylliksemme.
      Mutta te olette tuoneet meidät tänne autiomaahan tappaaksenne nälkään kaikki nämä ihmiset!"

    • Vakooja II

      kyläilemässä tai kyräilemässä ovellasi? Ohjesäännön mukaan heidän tulisi tavata jokainen jäsen vähintään kerran vuodessa?
      Mutta kun ei tarvitse raportoida tekemisiään Piirikunnan johtajalle, niin taitaa siinäkin olla lepsuilua?
      Pitäisikö sinun mielestäsi vuosisuunnitelma ja vuositoteutus raportoida myös kymmenysten maksajille lehdessä?
      Jokaisen pastorin kohdalla raportti kerran vuodessa ja äänestetään ketä halutaan ensi vuodeksi omaan srk;aan?

      Taitaisi hieman pastorit piristyä kun nyt makaavat sohvalla kuusi päivää viikosta...ja seitsemännen hotellin sohvalla? Eipä sillä jäsenmäärä kartu?

      • Fniss!

        Onhan niitä joskus käynytkin. Ei vaan ole tullut pidettyä lukua, montako kertaa vuodessa. Vielä vähemmän laitettua muistiin päivämääriä. Joskus pitäneet myös arki-illan kokouksia luonani. Tuota en ole tullut edes kysyneeksi, josko olisivat halunneet makoilla sohvallani, eivätkä sitä ole itsekään ehdottaneet.


      • pettynyt adv.
        Fniss! kirjoitti:

        Onhan niitä joskus käynytkin. Ei vaan ole tullut pidettyä lukua, montako kertaa vuodessa. Vielä vähemmän laitettua muistiin päivämääriä. Joskus pitäneet myös arki-illan kokouksia luonani. Tuota en ole tullut edes kysyneeksi, josko olisivat halunneet makoilla sohvallani, eivätkä sitä ole itsekään ehdottaneet.

        Vaikka olen ollut adventtikirkon jäsen vuodesta 1980.
        Ja pitkiä aikoja olen ollut sairaana kotona, enkä päässyt Sapattukouluun.
        Ei edes soittanut kertaakaan.


      • vinkkiä
        pettynyt adv. kirjoitti:

        Vaikka olen ollut adventtikirkon jäsen vuodesta 1980.
        Ja pitkiä aikoja olen ollut sairaana kotona, enkä päässyt Sapattukouluun.
        Ei edes soittanut kertaakaan.

        Samahan se on ev.lut. kirkossakin, vaikka on 50-vuotta ollut kirkon jäsen ei ole kuulunut pappia, tai diakonissaa, mutta eiköhän pyydettäessä sieltä joku tule.

        Adventistikirkossa ei ole pastoreita ollenkaan, että se on vähän hankalampi tapaus.
        Varmaan täytyy sinun pyytää vaikka ev.lut. kirkon pappia sapattina käymään, kun ovat vapaalla.


      • pettynyt adv. kirjoitti:

        Vaikka olen ollut adventtikirkon jäsen vuodesta 1980.
        Ja pitkiä aikoja olen ollut sairaana kotona, enkä päässyt Sapattukouluun.
        Ei edes soittanut kertaakaan.

        .... niin olisi kai parempi, että otat itse paikallisseurakuntaasi yhteyttä ja pyydät pastoria vierailulle. Ja jatkossa olisi hyvä, jos sinun seurakuntapalvelijasi kävisi luonasi, kun monilla pastoreilla voi olla kolmekin eri seurakuntaa huollettavana, niin he eivät ehkä niin jouda kyläilemään.
        Tuossa linkissä on suomenkielisten seurakuntien yhteystiedot.

        http://www.adventist.fi/suomenkieliset


    • hymypaikka..

      Jospa he kutsuvat aitovieriltä kyläilijät kotiinsa, eli he, jotka eivät "pysty maksamaan" samalla mitalla.
      Kristuksen rakkaudesta panevat pöytänsä ravitsevaksi ja sanansa Taivaan kotiin kannustavaksi.
      Jeesus on siinä sanoman pääasia.

      Tällaisen rakkauden neuvon heidän oma Mestarinsa on antanut.

      Kokeilepa samaa, niin ei tarvitse ammulla niin irvistellä, kun laittaa tekohampaat suuhun, näin kevennykseksi jokapäiväiselle rahnaajalle.

    • .... omien diakoniaystävieni luona, joita on tällä hetkellä kolme ja ikähaarukka on 83-96 vuoden välillä olevat adventistisisaret. Toki pyynnöstä käyn myös muiden luona, mutta näihin diakoniaystäviini pidän sitten säännöllisemmin yhteyttä.
      Omat läheiseni ja ystäväni ovat sitten kyllä enimmäkseen ei adventisteja, puolisoa lukuunottamatta ja heidän luonaan sitten joko kyläillään tai pidetään muuten yhteyttä.

    • benedi

      "Astu harvoin jalallasi lähimmäisesi kotiin, ettei hän sinuun kyllästyisi"

      • Ei tänne kiitos!!

        Jep.Kerran 50 vuodessa riittää.


    • Usein tällä palstalla saa lukea paikkansa pitämättömiä väitteitä adventisteista, mutt nyt täytyy myöntää, että tällä kertaa todella osui oikeaan. Paljon on kyseisessä asiassa kylläkin menty parempaan suuntaan, mutta silti vanhat tottumukset ja käsitykset kummittelevat vielä. Meitä ne eivät kuitenkaan ole estäneet vierailemassa adventisti ystävien ja tuttavien luona.

      • Fniss!

        Ei tuo kyläilemättömyys liene ihan adventisminen ominaisuus yksistään. Kyllä se on osin tätä suomalaisuuttakin, ettei sitä noin vaan työnnytä kylään, ellei ole sitätehden kutsuttu. Vielä jäykempää se on vaikkapa Lontoossa perusenglantilaisten kesken. Siellä mennään kylään vain jos on saatu oikein kutsukortti postissa.

        Ennenvanhaan maaseudulla kyllä ohimennen pyörähdettiin kylään noin vaan, mutta kaupungissahan ei aina edes tunneta samassa talossa asuvia naapureita.

        Toista se on, kun seuraa sivusta, etelästä tulleiden maahanmuuttajien kesken. He ovat keskenään kuin yhtä suurta perhettä ja jokaisen koti vaikuttaa olevan yhteinen heille jokaiselle.


      • naapuria pelkäsi..
        Fniss! kirjoitti:

        Ei tuo kyläilemättömyys liene ihan adventisminen ominaisuus yksistään. Kyllä se on osin tätä suomalaisuuttakin, ettei sitä noin vaan työnnytä kylään, ellei ole sitätehden kutsuttu. Vielä jäykempää se on vaikkapa Lontoossa perusenglantilaisten kesken. Siellä mennään kylään vain jos on saatu oikein kutsukortti postissa.

        Ennenvanhaan maaseudulla kyllä ohimennen pyörähdettiin kylään noin vaan, mutta kaupungissahan ei aina edes tunneta samassa talossa asuvia naapureita.

        Toista se on, kun seuraa sivusta, etelästä tulleiden maahanmuuttajien kesken. He ovat keskenään kuin yhtä suurta perhettä ja jokaisen koti vaikuttaa olevan yhteinen heille jokaiselle.

        tunnetusti juroa kansaa kuulin erään kerran vitsin vai lienekö ihan tosi tarina, suomalainen asui joenrannalla yksikseen, sitten hän näki kaarnelaivan joessa laskettelevan niin tuumasi, että nyt täytyy muuttaa pois tästä on naapuri liian lähellä.


    • Markku Tampio

      eivät kyläile adventismin ulkopuolella olevien uskovienkaan lähimmäistensä luona sen vuoksi, koska nämä hyvinkin usein kiusaavat adventisteja mm. tarjoamalla juomaksi kahvia ja leivänpäällisiksi kinkkua ja makkaraa yms, vaikka tietävät, että ne ovat suurimmalle osalle adventisteista kauhistus.

      Jeesus kehoittaa toinen toisensa kunnioittamisen lisääntymiseen keskuudessamme, sillä se on sitä rakkautta, jota Isä Jumala kunnioittaa ihmisissä.

      Että jos adventismin ulkopuolella oleva kristikansa kiusaa esim. ruualla ja juomalla lähimmäisään, vaikka tietää kunnioittavan totuuden asiassa, niin eipä Isä Jumalan rakkaus todella ole saanut sijaa heissä.

      Mutta eivät kaikki adventismin ulkopuolella olevat suinkaan toimi noin epäasiallisesti, vaikka jotkut toimivatkin.

      • rauhaa rakastava...

        paikkaansa ainakaan minuun nähden, ensinnäkin minulle ei ole mikään kauhistus se jos joku syö mitä tahansa ja kun käyn ei adventisteissa kylässä ei minulle kukaan ole tarjonnut niitä mitä minä en syö enkä juo, ja jos he laittaa pöytään kinkkua tai makkaraa eihän sitä ole pakko ottaa antaa toisten syödä jotka tykkää niistä.
        Ei koskaan ole ollut mitään kahnausta minulla ainakaan syömisestä tai juomisista kenenkään kanssa, ei käsittele asioita josta tulee kiistoja, onhan sitä muutakin puhuttavaa.


      • Fniss!
        rauhaa rakastava... kirjoitti:

        paikkaansa ainakaan minuun nähden, ensinnäkin minulle ei ole mikään kauhistus se jos joku syö mitä tahansa ja kun käyn ei adventisteissa kylässä ei minulle kukaan ole tarjonnut niitä mitä minä en syö enkä juo, ja jos he laittaa pöytään kinkkua tai makkaraa eihän sitä ole pakko ottaa antaa toisten syödä jotka tykkää niistä.
        Ei koskaan ole ollut mitään kahnausta minulla ainakaan syömisestä tai juomisista kenenkään kanssa, ei käsittele asioita josta tulee kiistoja, onhan sitä muutakin puhuttavaa.

        Niin ja eiköhän kohteliaisuustapoihin kuulu, että kun jonkun kutsuu syömään kotiinsa, ottaa vähän selvää onko hänellä jotain mitä hän ei pysty syömään. Ei tarvitse olla adventistikaan niin voi olla jotain mistä hän ei pidä; kala, sipuli... Muutkin voivat olla vegetaristeja kuin jotkut adventistit. Joku taas voi olla allerginen esim. soijaproteiinille. Jollakin voi olla laktoosi-intoleranssi, jollakin diabetes jne.

        Minulla on monia ei-adventisti tuttavia, jotka eivät juo kahvia syystä tai toisesta. Yleensä joka huushollista löytyy veden sekaan jotain muuta värillistä, maitoa, kermaa, mehua...

        Ei minulle myöskään ole tehty syömisestä tai juomisesta ongelmaa missään. Aina on hyväksytty "ei kiitos" ilman sen kummempia kuulusteluja "miksi".


    • maassa maan tavalla

      Jossa tapana oli "kyläillä", niin meitä evästi helluntalaisnaapuri, että täällä ei ole tapana käydä naapurissa kylillä. Ei ollut kotiväki mikään "talainen", mutta hyviä tuttavia.
      Olemme asuneet v. 1965 täällä ja se, että muuttaa asumaan johonkin, niin vaikkapa tähän tullen, kerran olemme käyneet puolin ja toisin, mutta kylän tapa on se, että portilla ja kaupassa puhutaan, mikä on tapana.

      Mitä sitten tulee helluntalaisuuteen, mikä nyt astui puolisona ovesta, niin koko avioliitto aikana, helluntalaiset käy "vain" kotirukouspiirissä "kylässä", ei muuten, mutta adventisti työkaveri taas kävi ilahduttamassa eilen meitä.
      Hän on piipahtanut, soittaen kuitenkin, että olemme kotona.
      Mitä taas ruokailuhin tulee, koska asiaa on käsitelty, niin helluntaissa on yksi perhe, joka nauttii veganiuden tapaa ja ruokamme valitsemme sen mukaan, muutes ainut, joka kyläilee muutoin kuin rukouspiirin mukana. Eräs serkkuni, tuiki ateisti tahi ehkä evl. kirkollinen ei juo kahvia, mutta teetä laitetaan pöytään.
      Sitten tämä adv. ystävä kunnioittaen meikäläisen pöönilipitystä, varasi kylässäkäyntiimme tätä nesskahvia kerman kanssa, oliko kofeiinitonta, en tullut kysyneeksi. Tällaisia katsantoja tähän pidemmältä matkalta.

    • Perusadventistilla ei vain ole ystäviä oman lahkon ulkopuolella ja joillakin ei ole edes oman lahkon sisällä.

      Tässä adventtikirkon oma uutinen asiasta:

      http://www.adventist.fi/news_entries/215

      "Palautepalaverissa tuntui vallitsevan yksimielisyys siitä surullisesta tosiasiasta, että monilla meistä seurakunnan jäsenistä ei juurikaan ole ystäviä seurakunnan ulkopuolella ja toisilla ei ehkä edes seurakunnan sisällä. "

      Kun lahko on amerikkalainen ja sen maailmankuva on epärationaalinen, niin silloin välttelee tilanteita, joissa se tulee ilmi. Parempi pysyä omissa oloissa ja odotella sitä maailmanloppua, jota ei näy eikä kuulu.

      Lahkolaisilla on paljon masentavia kieltoja ja määräyksiä. Niissä on tarpeeksi kestämistä muutenkin, ilman että pitäisi koko selitellä ja puolustella niitä muille. Parempi pysyä omissa oloissa.

      • surullista...

        näyt kuuluvan johonkin masentavaan lahkoon lieneekö vain jäseniä muita kuin sinä yksin, sillä sinä viihdyt niin paljon täällä netissä kuluttamassa aikaasi nuori mies.


    • heillä on aikaa

      myös lähimäisilleenkin.

      Tuttavapiiriini kuuluu monta adventisti perhettä ja kyllä pitävät huolen kylästely vuoroistaan.

      Minä itse olen paljon saamattomampi kyläilyjen suhteen.

      • Yksi lahko vaan

        adventisti,mutta kun minun taustani oli sitä luokkaa että valmiiksi sanottiin:"tuosta ei tule kunnon uskovaista",niin eipä se oikein tunnelmia nostanut.
        Vasta jälkeenpäin kuulin että kaikilla uusilla seurakuntalaisilla on huoltaja.Kuka se oli minun "uuden" kohdalla ei ole minulle koskaan selvinnyt.
        Kukaan ei koskaan käynyt.Kukaan ei koskaan pyytänyt kylään.
        Jollekin sanoin joskus:"saako tulla käymään?",mutta aina oli jotain menoja.
        Pastori eroni jälkeen sanoi joillekin srk:laisille että ottaa minuun yhteyttä mutta kohta 10 vuotta on mennyt eikä mitään ole kuulunut.
        Nyt jos niin tekisi,niin nauraisin:"tyhmänäkö minua pidät".
        On jäänyt sellaiset fiilikset koko uskonnosta,että se on sellaista "filmaamista" koko touhu.
        Sapattina laitetaan sellainen uskovaisen kaapu pariksi tunniksi,mutta ei tiedetä loppujenlopuksi yhtään mitään siitä mitä raamattu sanoo.


      • Katsoppas peiliin,
        Yksi lahko vaan kirjoitti:

        adventisti,mutta kun minun taustani oli sitä luokkaa että valmiiksi sanottiin:"tuosta ei tule kunnon uskovaista",niin eipä se oikein tunnelmia nostanut.
        Vasta jälkeenpäin kuulin että kaikilla uusilla seurakuntalaisilla on huoltaja.Kuka se oli minun "uuden" kohdalla ei ole minulle koskaan selvinnyt.
        Kukaan ei koskaan käynyt.Kukaan ei koskaan pyytänyt kylään.
        Jollekin sanoin joskus:"saako tulla käymään?",mutta aina oli jotain menoja.
        Pastori eroni jälkeen sanoi joillekin srk:laisille että ottaa minuun yhteyttä mutta kohta 10 vuotta on mennyt eikä mitään ole kuulunut.
        Nyt jos niin tekisi,niin nauraisin:"tyhmänäkö minua pidät".
        On jäänyt sellaiset fiilikset koko uskonnosta,että se on sellaista "filmaamista" koko touhu.
        Sapattina laitetaan sellainen uskovaisen kaapu pariksi tunniksi,mutta ei tiedetä loppujenlopuksi yhtään mitään siitä mitä raamattu sanoo.

        niin syy yksinäisyyteesi löytyy sieltä.

        Enpä ihmettele jos sinun seurassasi ei kukaan viihdy! Ilkeä luontoiset toisten halventajat kun tuppaavat jäämään yksin.

        Kyllä empaattisdelle ja toiset huomioon ottavalle ihmiselle aina ystäviä löytyy, niin seurakunnasta kuin ulkopuoleltakin!


      • Yks lahko vain
        Katsoppas peiliin, kirjoitti:

        niin syy yksinäisyyteesi löytyy sieltä.

        Enpä ihmettele jos sinun seurassasi ei kukaan viihdy! Ilkeä luontoiset toisten halventajat kun tuppaavat jäämään yksin.

        Kyllä empaattisdelle ja toiset huomioon ottavalle ihmiselle aina ystäviä löytyy, niin seurakunnasta kuin ulkopuoleltakin!

        muualta.
        Löytyi ihmisiä jotka ovat kiinnostuneet minusta ihmisenä,eikä sen mukaan miltä näytän tai mikä on koulutukseni ja ammattini.
        Joten silloinhan asia on ok.
        Kerroin vain mitä minä koin adventtikirkossa.Pitikö sinun ottaa nokkiisi heti?
        Taidat olla itse se pastori joka lupasi tulla,mutta joka koskaan ei tullut.
        Kehumisen aihetta ei löytynyt.
        Mitä muuten sinä olisit tehnyt minun housuissani?


      • vanhat ja sairaat ta
        Yksi lahko vaan kirjoitti:

        adventisti,mutta kun minun taustani oli sitä luokkaa että valmiiksi sanottiin:"tuosta ei tule kunnon uskovaista",niin eipä se oikein tunnelmia nostanut.
        Vasta jälkeenpäin kuulin että kaikilla uusilla seurakuntalaisilla on huoltaja.Kuka se oli minun "uuden" kohdalla ei ole minulle koskaan selvinnyt.
        Kukaan ei koskaan käynyt.Kukaan ei koskaan pyytänyt kylään.
        Jollekin sanoin joskus:"saako tulla käymään?",mutta aina oli jotain menoja.
        Pastori eroni jälkeen sanoi joillekin srk:laisille että ottaa minuun yhteyttä mutta kohta 10 vuotta on mennyt eikä mitään ole kuulunut.
        Nyt jos niin tekisi,niin nauraisin:"tyhmänäkö minua pidät".
        On jäänyt sellaiset fiilikset koko uskonnosta,että se on sellaista "filmaamista" koko touhu.
        Sapattina laitetaan sellainen uskovaisen kaapu pariksi tunniksi,mutta ei tiedetä loppujenlopuksi yhtään mitään siitä mitä raamattu sanoo.

        johonkin toiseen seurakuntaan ja kuinka usein nyt pastori ja seurakuntalaiset vierailevat luonasi, minulla on kokemusta nimittäin muistakin seurakunnista jotka eivät vieraile jokaisen seurakuntalaisen kodissa, mutta minä ymmärrän että heillä on paljon muita mentäviä ja enhän minä ole mikään niin tärkeä ihminen että minun luonani vain vierailtasi.
        Minä vierailen sairaaloissa jotka todella tarvitsevat ystäviä ja myöskin vanhainkodeissa on monta joilla ei ole enää lähiomaista ne todella tarvitsevat kuuntelijaa ja juttukaveria, ei meidän tule terveidenn ihmisten olla niin itsekkäitä että vain meitä pitäisi muistaa kun on niin paljon jotka todella tarvitsevat meidän terveiden ihmisten rakkautta.


      • yks lahko vain
        vanhat ja sairaat ta kirjoitti:

        johonkin toiseen seurakuntaan ja kuinka usein nyt pastori ja seurakuntalaiset vierailevat luonasi, minulla on kokemusta nimittäin muistakin seurakunnista jotka eivät vieraile jokaisen seurakuntalaisen kodissa, mutta minä ymmärrän että heillä on paljon muita mentäviä ja enhän minä ole mikään niin tärkeä ihminen että minun luonani vain vierailtasi.
        Minä vierailen sairaaloissa jotka todella tarvitsevat ystäviä ja myöskin vanhainkodeissa on monta joilla ei ole enää lähiomaista ne todella tarvitsevat kuuntelijaa ja juttukaveria, ei meidän tule terveidenn ihmisten olla niin itsekkäitä että vain meitä pitäisi muistaa kun on niin paljon jotka todella tarvitsevat meidän terveiden ihmisten rakkautta.

        vierailtaisi?
        Mutta jos luonasi ei ole vierailtu koskaan? Onko?
        Minun luonani ei vierailtu.
        Olin uusi ja uskossani heikko.Olisiko minun pitänyt käydä rohkaisemassa niitä jotka olivat uskossaan vahvoja?Vuosia ja vuosikymmeniä mukana olleita?
        Niinkö se raamattu opettaa?
        Mutta kun teidän hierarkianne ei mene niin vaan siten että uuden täytyy "nuolla" sopivassa määrin teitä kauan mukana olleita,korkeasti koulutettuja oppineita,hienoja titteleitä omistavia.
        Mutta enhän minä sitä voinut tietää kun kukaan ei koskaan minulle niitä asioita selittänyt.


      • vali vali.
        Yks lahko vain kirjoitti:

        muualta.
        Löytyi ihmisiä jotka ovat kiinnostuneet minusta ihmisenä,eikä sen mukaan miltä näytän tai mikä on koulutukseni ja ammattini.
        Joten silloinhan asia on ok.
        Kerroin vain mitä minä koin adventtikirkossa.Pitikö sinun ottaa nokkiisi heti?
        Taidat olla itse se pastori joka lupasi tulla,mutta joka koskaan ei tullut.
        Kehumisen aihetta ei löytynyt.
        Mitä muuten sinä olisit tehnyt minun housuissani?

        Vali vali vali opettele olemaan valittamatta, niin olet siunaukseksi lähimmäisillesi.


      • yks lahko vain
        vali vali. kirjoitti:

        Vali vali vali opettele olemaan valittamatta, niin olet siunaukseksi lähimmäisillesi.

        Eikai se ole mitään valittamista jos usean vuoden jälkeen vain kommentoi keskustelua.
        Pitääkä teidän kanssa aina olla myös samaa mieltä?
        Sekös se on sitä kasvun paikkaa kun vain nyökyttää ja hokee "Herran rauhaa"?
        En tiennyt että pitää olla myös tyhmä,muiden teikäläisten tavoin?


    • Jos adventistit vierailisivat luonasi, he tietävät, että vain kyräilisit heitä ja etsisit virheitä.
      Mutta he eivät kyläile luonasi, eivät häiritse sinua ehdon tahdoin. Mutta jos sinä kyläilet
      adventtiseurakunnassa, ollaan sinulle ystävällisiä ja ymmärtäväisiä sinua kohtaan.

      Tiedän ikäänkuin kokemuksesta, sillä kún eka kertaa kohtasin Kai Arasolan ja Aimo Helmisen,
      olin vielä täynnä epäluuloisuutta, mutta he eivät olleet siitä tietävinäänkään, vaikka varmasti
      tiesivät asian, sillä olinhan paljastunut kirjoittelija AnttiVKantolaksi.

      Ennakkoluulottomuus on avain viisauteen.

      • Yks lahko vain

        sinne alunperin vain kyräilemää?
        Haist nyt antti home.
        Nykyään kyllä kyräilen.Tänne ei mokomien tarvitse enää tulla pilaamaan mun päivääni.


      • !!!!!!!!!!
        Yks lahko vain kirjoitti:

        sinne alunperin vain kyräilemää?
        Haist nyt antti home.
        Nykyään kyllä kyräilen.Tänne ei mokomien tarvitse enää tulla pilaamaan mun päivääni.

        Täytyy sanoa, että sympatiani ovat kyllä ketjun aloittajan puolella täysin. Tuntuu melkoisen käsittämättömältä, että henkilöä, joka on seurakunnassa tullut loukatuksi, edelleen täällä adventistit syyllistävät ja parjaavat.

        Kun keskustelin erään seurakunnasta eronneen henkilön kanssa ja kysyin syytä, niin hän tiivisti sen mielestäni melko ytimekkääästi: "Kun sitä rakkautta katsoo, mitä siinä seurakunnassa on, niin..." Loppua en enää tarkkaan muista, mutta ajtus tullee selväksi.

        Toisaalta olen samaa mieltä siitä, että meidän tulisi kääntää katseemme pois itsestämme lähimmäiseemme ja pohtia, miten voisimme muita auttaa. Näin varmaan yksinäisyyskin hellittää.


      • Johan von Bro
        !!!!!!!!!! kirjoitti:

        Täytyy sanoa, että sympatiani ovat kyllä ketjun aloittajan puolella täysin. Tuntuu melkoisen käsittämättömältä, että henkilöä, joka on seurakunnassa tullut loukatuksi, edelleen täällä adventistit syyllistävät ja parjaavat.

        Kun keskustelin erään seurakunnasta eronneen henkilön kanssa ja kysyin syytä, niin hän tiivisti sen mielestäni melko ytimekkääästi: "Kun sitä rakkautta katsoo, mitä siinä seurakunnassa on, niin..." Loppua en enää tarkkaan muista, mutta ajtus tullee selväksi.

        Toisaalta olen samaa mieltä siitä, että meidän tulisi kääntää katseemme pois itsestämme lähimmäiseemme ja pohtia, miten voisimme muita auttaa. Näin varmaan yksinäisyyskin hellittää.

        olevamme "adventisteja"...? Olisiko paikallaan identifioida itsemme kristityiksi; ihmisiksi jotka tunnustavat ja seuraavat Kristusta ja opettavat muita tuntemaan Hänet vapahtajanaan, kuninkaanaan, pelastajanaan?
        Se saattaisi saada naapuritkin kiinnostumaan ja vierailemaan luonamme?

        Ei varmaan otsikon aloittaja tarkoittanutkaan sitä, että me vierailisimme vain toistemme luona; pikemminkin sitä että siihen ei olisi mitään estettä ja ovet olisivat auki kuten muillekin naapureille, työkavereille ja lähimmäisillemme!?

        Menestystä uuteen asenteeseen vuodelle 2011....

        (HUOM! Adventisti voi olla myös ihminen joka ei kuulu srk:aan mutta uskoo Jeeesuksen II tulemiseen)


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      111
      2423
    2. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      258
      1107
    3. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      86
      1064
    4. Taas kuoli kuortaneella

      Mitä tapahtui kuhinoilla kun auton alle jäi ja kuoli 66.
      Kuortane
      7
      995
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      991
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      11
      904
    7. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      63
      873
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      28
      861
    9. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      39
      776
    10. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      32
      759
    Aihe