silmäluomileikkauksessa olleet!

IIIINA____

laitettiinko teille silmäsuojat leikkauksen ajaksi? miltä ne tuntuivat ja oliko niiden laitto vaikeaa? itse ajattelin mennä leikkauttamaan silmäluomet, mutta aloin miettimään että onkohan ne kovin epämukavat..:/

36

6088

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leikattu.

Riippuu tietenkin leikkaustavasta, ehkäpä laserleikkauksessa tarvitaan suojat. Minulla yläluomet leikattiin radiotaajuusveitsellä eikä silloin tarvittu mitään suojia. Silmiä pidettiin kiinni koko leikkauksen ajan ja radiotaajuusveitsellä leikatessa pitää olla ehdottomasti liikkumatta koska "veitsi" (ohut lanka) leikkaa joka suuntaan ja liikahtaessa leikkaushaavaan syntyy mutka. Tavallisella veitsellä leikatessa ei varmaankaan tarvita mitään silmäsuojia ja ilmeisesti pidetään samoin vain silmiä kiinni.

• 21

Radiotaajuus veitsellä leikattiin.Silmät pidin kiinni eikä se ollut vaikeata.Ei olisi tullut mieleenkään niitä avata.Siihen voit kyllä varautua,että puudutus piikit sattuu ja toipumis ajasta varmaan olet tietoinen.Kaikki kyllä on kuitenkin sen arvoista.Lopputuloksesta tulee hyvä.

• perehtynyt!
        21 kirjoitti:

Radiotaajuus veitsellä leikattiin.Silmät pidin kiinni eikä se ollut vaikeata.Ei olisi tullut mieleenkään niitä avata.Siihen voit kyllä varautua,että puudutus piikit sattuu ja toipumis ajasta varmaan olet tietoinen.Kaikki kyllä on kuitenkin sen arvoista.Lopputuloksesta tulee hyvä.

Millaisessa asennossa potilas on kun leikkaus tehdään? Makuulla vai istuen? Tuntuu tosi vaikealta ajatella että silmät eivät räpyttelisi ja vaikeuttaisi leikkausta. Puudutusaine varmaankin laitetaan luomiin. Kestääkö sen vaikutus pitkäänkin vielä leikkauksenkin jälkeen? Turpoavatko luomet ja keräävät nestettä.Joutuuko leikkauken jälkeen jäämään hoitoon vai pääseekä saman tien kotiin? Iho silmäluomissa kun on ohutta niin onko siihen leikkauksen jälkeen lääkekuuri tiedossa?
        Onko tuo menetelmä uusi vai onko sitä jo kauankin tehty?
        Kysymyksiä taisi tulla vähän liikaa.!!??

• 59v.mies
        perehtynyt! kirjoitti:

Millaisessa asennossa potilas on kun leikkaus tehdään? Makuulla vai istuen? Tuntuu tosi vaikealta ajatella että silmät eivät räpyttelisi ja vaikeuttaisi leikkausta. Puudutusaine varmaankin laitetaan luomiin. Kestääkö sen vaikutus pitkäänkin vielä leikkauksenkin jälkeen? Turpoavatko luomet ja keräävät nestettä.Joutuuko leikkauken jälkeen jäämään hoitoon vai pääseekä saman tien kotiin? Iho silmäluomissa kun on ohutta niin onko siihen leikkauksen jälkeen lääkekuuri tiedossa?

Selällään,jostakin kumman syystä on helppo pitää silmiä kiinni.Ei tulis mieleenkään niitä avata.Ei kestä puudutus aineen vaikutus pitkään leikkauksen jälkeen,mutta ei sillä ole merkitystä.luomet ja koko naama turpoaa n.kolmeksi viikoksi.Leikkauksen jälkeen pääsee heti kotiin.Ei muuta lääkekuuria,kuin särkylääkettä,mutta ei se ole kovin tarpeellista,kipuja on aika vähän.Menetelmä ei ole uusi.Leikkaus kyllä kannattaa.Lopputulos on huikea!Tuon kolme viikkoa kun saa pysyttyä piilossa aurinkolasien takana niin,että kukaan tuttava ei näe.Sivulliset ei kiinnitä mitään huomiota.

• Lisä kysymys
        59v.mies kirjoitti:

Selällään,jostakin kumman syystä on helppo pitää silmiä kiinni.Ei tulis mieleenkään niitä avata.Ei kestä puudutus aineen vaikutus pitkään leikkauksen jälkeen,mutta ei sillä ole merkitystä.luomet ja koko naama turpoaa n.kolmeksi viikoksi.Leikkauksen jälkeen pääsee heti kotiin.Ei muuta lääkekuuria,kuin särkylääkettä,mutta ei se ole kovin tarpeellista,kipuja on aika vähän.Menetelmä ei ole uusi.Leikkaus kyllä kannattaa.Lopputulos on huikea!Tuon kolme viikkoa kun saa pysyttyä piilossa aurinkolasien takana niin,että kukaan tuttava ei näe.Sivulliset ei kiinnitä mitään huomiota.

Onko tuohon silmäluomileikkaukseen ensin konsultaatio vai varataanko siihen vain aika?

• haluinen
        Lisä kysymys kirjoitti:

Onko tuohon silmäluomileikkaukseen ensin konsultaatio vai varataanko siihen vain aika?

Kiitos noista vastasuksistasi! Jos vielä voisit kertoa mistä voisi kysellä lisää ja missä sinä kävit? Mies 59 v

• leikattu.
        perehtynyt! kirjoitti:

Nuo mieskirjoittajan vastaukset edellä eroavat niin paljon omastani että vastaan kysymyksiisi oman leikkaukseni pohjalta. Epäilen että tämä mieskirjoittaja on ollut toisentyyppisessä leikkauksessa rajuista seurauksista päätellen. Radiotaajuusveitsellä leikkaaminen on paljon säästävämpi leikkaustapa.

Leikkaus tehtiin makuulla ja silmien pitäminen kiinni on helppoa, pidäthän silmiäsi kiinni nukkuessakin. Ainakin minulla kipua ei enää tuntunut leikkauksen aikana, joten "vaarana" oli nukahtaminen. Mutta lääkäri jutusteli koko leikkauksen ajan leppoisasti ja varsinkin ne vitsit hoitajan kanssa meinasi pistää nauramaan ja sitä ei saanut tehdä ettei liikkunut.

Leikkauksen jälkeen olin sivuhuoneessa vajaan tunnin kylmägeelipakkaus silmilläni. ja ilmeisesti sinä aikana puudutus hävisi. Sen jälkeen lähdin bussilla kotiin. Leikkaushaavat olivat niin siistit ja peitetty kapeilla ihonvärisillä haavateipin liuskoilla ettei varmaan kukaan huomannut kotimatkalla tavallisten silmälasien alta. Kipua ei tullut ja turvotuskin alkoi nousta vasta myöhemmin illalla. Jälkihoitona kotona pidetään parin tunnin välein kylmägeelisilmikkoa silmillä (kannattaa hankkia ennakkoon jostain tavaratalon kemikaaliosastolta tms.). Ensimmäisinä öinä on syytä nukkua pää hieman korkeammalla kuin vartalo (esimerkiksi sängyn pääpuolen jalkojen alle muutama kirja tms.). Lääkäri kielsi kumartumisen, esimerkiksi kengännauhoja ei saa kumartua solmimaan. Nämä kaikki turvotuksen pienentämiseksi.

Ensimmäisenä aamuna leikkauspäivän jälkeen turvotus oli pahimmillaan, silmät oli turvonneet melkein umpeen. Kylmähoidolla turvotus alkoi kuitenkin laskea ja päivä päivältä aina vähemmäksi. Noin 3-4 päivässä turvotus oli hävinnyt huomaamattomaksi. Kolmena ensimmäisenä päivänä en viitsinyt kulkea muiden näkyvissä, mutta sen jälkeen pystyinkin jo lähtemään liikkeelle. Aurinkolaseja en tarvinnut missään vaiheessa peittämään silmiäni, se olisi ollut hassun näköistäkin joulukuun pilvisellä säällä. Ompeleiden poisto meni minulla vähän pitkäksi ja terveyskeskuksen hoitaja poisti ne 7 päivää leikkauksesta. Sen jälkeen ulkopuoliset huomasi leikkaukseni vain läheltä katsoen kun pidin silmiäni suljettuna. Ilmeisesti tuo radiotaajuusveitsen käyttö oli ansiona ettei minulle tullut lainkaan mustelmia, joten niitä ei tarvinnut peitellä.

Lääkkeitä ei tarvita ellei leikkaushaavat tulehdu. Sen havaitsemiseksi annetaan ohjeet ja reseptin antibiootteihin voi käydä hakemassa jos tulee oireita. Jälkihoitona käytin tippoja jotka sisälsivät jonkin öljyn lisäksi runsaasti A- ja E-vitamiinia, ehkäpä arvet olisi parantuneet yhtä hyvin muutenkin. Nyt runsas kolme vuotta leikkauksesta arvet näkyvät vaaleina vain osittain hyvin heikosti kun tietää mistä etsii.

En tiedä kuinka kauan radiotaajuusveistä on käytetty, ymmärtääkseni ei kuitenkaan kovin kauan.

Kysymyksia ei ollut liikaa mutta vastauksesta taisi tulla pitkä.

• leikattu.
        Lisä kysymys kirjoitti:

Todennäköisesti lääkärikin haluaa nähdä ensin tarvitseeko silmät leikkausta ja minkätyyppistä. Minulla oli vähän hassu konsultaatio sillä lääkärini katsoi silmäni Terveysmessuilla firmansa esittelyosastolla ja käski varata ajan klinikalta. Leikkaukseen mennessä hän katsoi silmäni vielä tarkemmin ja kertoi piirroksia apuna käyttäen miten leikkaus tehdään.

• Hirveäköhän
        leikattu. kirjoitti:

Nuo mieskirjoittajan vastaukset edellä eroavat niin paljon omastani että vastaan kysymyksiisi oman leikkaukseni pohjalta. Epäilen että tämä mieskirjoittaja on ollut toisentyyppisessä leikkauksessa rajuista seurauksista päätellen. Radiotaajuusveitsellä leikkaaminen on paljon säästävämpi leikkaustapa.

Leikkaus tehtiin makuulla ja silmien pitäminen kiinni on helppoa, pidäthän silmiäsi kiinni nukkuessakin. Ainakin minulla kipua ei enää tuntunut leikkauksen aikana, joten "vaarana" oli nukahtaminen. Mutta lääkäri jutusteli koko leikkauksen ajan leppoisasti ja varsinkin ne vitsit hoitajan kanssa meinasi pistää nauramaan ja sitä ei saanut tehdä ettei liikkunut.

Leikkauksen jälkeen olin sivuhuoneessa vajaan tunnin kylmägeelipakkaus silmilläni. ja ilmeisesti sinä aikana puudutus hävisi. Sen jälkeen lähdin bussilla kotiin. Leikkaushaavat olivat niin siistit ja peitetty kapeilla ihonvärisillä haavateipin liuskoilla ettei varmaan kukaan huomannut kotimatkalla tavallisten silmälasien alta. Kipua ei tullut ja turvotuskin alkoi nousta vasta myöhemmin illalla. Jälkihoitona kotona pidetään parin tunnin välein kylmägeelisilmikkoa silmillä (kannattaa hankkia ennakkoon jostain tavaratalon kemikaaliosastolta tms.). Ensimmäisinä öinä on syytä nukkua pää hieman korkeammalla kuin vartalo (esimerkiksi sängyn pääpuolen jalkojen alle muutama kirja tms.). Lääkäri kielsi kumartumisen, esimerkiksi kengännauhoja ei saa kumartua solmimaan. Nämä kaikki turvotuksen pienentämiseksi.

Ensimmäisenä aamuna leikkauspäivän jälkeen turvotus oli pahimmillaan, silmät oli turvonneet melkein umpeen. Kylmähoidolla turvotus alkoi kuitenkin laskea ja päivä päivältä aina vähemmäksi. Noin 3-4 päivässä turvotus oli hävinnyt huomaamattomaksi. Kolmena ensimmäisenä päivänä en viitsinyt kulkea muiden näkyvissä, mutta sen jälkeen pystyinkin jo lähtemään liikkeelle. Aurinkolaseja en tarvinnut missään vaiheessa peittämään silmiäni, se olisi ollut hassun näköistäkin joulukuun pilvisellä säällä. Ompeleiden poisto meni minulla vähän pitkäksi ja terveyskeskuksen hoitaja poisti ne 7 päivää leikkauksesta. Sen jälkeen ulkopuoliset huomasi leikkaukseni vain läheltä katsoen kun pidin silmiäni suljettuna. Ilmeisesti tuo radiotaajuusveitsen käyttö oli ansiona ettei minulle tullut lainkaan mustelmia, joten niitä ei tarvinnut peitellä.

Lääkkeitä ei tarvita ellei leikkaushaavat tulehdu. Sen havaitsemiseksi annetaan ohjeet ja reseptin antibiootteihin voi käydä hakemassa jos tulee oireita. Jälkihoitona käytin tippoja jotka sisälsivät jonkin öljyn lisäksi runsaasti A- ja E-vitamiinia, ehkäpä arvet olisi parantuneet yhtä hyvin muutenkin. Nyt runsas kolme vuotta leikkauksesta arvet näkyvät vaaleina vain osittain hyvin heikosti kun tietää mistä etsii.

En tiedä kuinka kauan radiotaajuusveistä on käytetty, ymmärtääkseni ei kuitenkaan kovin kauan.

Kysymyksia ei ollut liikaa mutta vastauksesta taisi tulla pitkä.

Kiitooos selventävistä vastauksistanne! Pitänee miettiä se oikea sopiva ajankohta! Asia on nyt haudontamyssyssä.

• Mies 59
        Hirveäköhän kirjoitti:

Kiitooos selventävistä vastauksistanne! Pitänee miettiä se oikea sopiva ajankohta! Asia on nyt haudontamyssyssä.

yläluomien lisäksi mulle tehtiin keskikasvon kohotusleikkaus alaluomi leikkauksen yhteydessä.Siksi oli naama alkuun aika turvoksissa,mutta jo 10 päivän kuluttua aika sisstin näköinen ja viimeisetkin turvotukset ja mustelmat häipyi täysin 3 viikossa.Radiotaajuus veitsellä minutkin leikattiin.Oli kuulemma 3 vuotta ollut heillä käytössä.

• justiinollutsiellä.

6päivää sitten olin ,yläluomien leikkauksessa Turun Mehiläisessä.
      Leikkauksen suoritti silmälääkäri ja sanoi käyttävänsä sähköveistä(?en tiedä yhtään miten eroaa edellämainituista),mutta hänen mukaansa vähentää verenvuotoa ja sitäkautta mustelmien ilmaantumista.
      Leikkaus oli helppo ja kivuton,etukäteen pelkäämäni piikit sattuivat vähemmän kuin paarman pisto,inan enemmän kuin hyttynen:)
      Ikävintä oli palaneen ihon käry joka tuli leikkaus vaiheessa.! Koko operaatio kesti tunnin,josta 15min pidin kylmäpussia silmillä.Samantien kotiin.Pari kertaa 10min pidin kylmäpussia silmillä,sen jälkeen se ei tuntunut kovin mukavalta ja luovuin siitä.
      Seuraavana aamuna oli pientä turvotusta,mut ei missään nimessä umpeenpäinkään.Mustelmia varsinaisessa meskityksessä ei tullut ollenkaan,teippien alta näkyi punaista helakkaa,ihon alle kertynyttä verta.
      Ihanaa huomenna saan tikit pois,7 päivää määrättiin pidettäväksi.Raskainta ovat olleet tikkien päällä olevat teipit,välillä tulee olo että nyt kiskaisen ne pois.
      Kaikenkaikkiaan ihmeen helppo juttu,luulin kivuliaammaksi ja kauheammaksi.

Minä samoin etukäteen stressasin miten ihmeessä pystyn pitämään silmäni kiinni jos niitä sorkitaan,mut todella,niitä pitää ihan luonnostaan kiinni.
      Minä olin jopa vähän pää alaspäin asennossa,ainakin tuntui siltä kun nykyään hammaslääkärissäkin.

• Kuivasilmä

Oliko nukkuminen kotona hankalaa?. Varmaan ei kovasti voi yölla asentoa muutella?
        Minulla kun on muutenkin kuivat silmät (oftagelia) käytettävä, vaikuttaakko se leikkaus sellaiseen?
        Öitä....@

• --nainen46
        Kuivasilmä kirjoitti:

Oliko nukkuminen kotona hankalaa?. Varmaan ei kovasti voi yölla asentoa muutella?
        Minulla kun on muutenkin kuivat silmät (oftagelia) käytettävä, vaikuttaakko se leikkaus sellaiseen?
        Öitä....@

nukuin tosi korkealla isolla tyynyllä,puoli istuvassa asennossa,joten pysyin paremmin selälläni,muutoin kun en koskaan nuku selälläni.
        Sitten kahdella tyynyllä ja nyt pari päivää ihan normisti kyljelläni.
        Sain silmätippoja,kosteuttavia mukaan siksi,kun teipit kiristää hieman luomea,niin lääkäri epäili et silmiin voi jäädä rakoa nukkuessa.Olen käyttänyt varoiksi vaik en ole huomannut mitään erikoista.
        Minullakin vähän silmän kuivuutta ollut ja vesi vuotanut helposti silmistä,kuten hassua kyllä kuivasilmäisillä tekee,nyt tämä aika ollut helpompaa,en tiedä miksi?

• leikattu.

Taisi olla tuollainen radiotaajuusveitsi. Radiotaajuusveistä käytettäessä veitsi on liitetty laitteeseen joka vinkuu kun leikataan ja todellakin käryä tulee jonkun verran.

Minut leikkasi plastiikkakirurgi ja hän käytti ompeleena jatkuvaa ommelta. Kun ne poistettiin, hoitaja katkaisi toisesta päästä päätysolmun ja veti toisesta päästä langan pois. Toisessa silmässä lanka oli hiukan tarttunut kiinni ja tuntui nykäisynä kun se irtosi. Kun lanka poistettiin toisesta silmästä, en edes tuntenut sitä.

• tauti haitaksi
        leikattu. kirjoitti:

Taisi olla tuollainen radiotaajuusveitsi. Radiotaajuusveistä käytettäessä veitsi on liitetty laitteeseen joka vinkuu kun leikataan ja todellakin käryä tulee jonkun verran.

Minut leikkasi plastiikkakirurgi ja hän käytti ompeleena jatkuvaa ommelta. Kun ne poistettiin, hoitaja katkaisi toisesta päästä päätysolmun ja veti toisesta päästä langan pois. Toisessa silmässä lanka oli hiukan tarttunut kiinni ja tuntui nykäisynä kun se irtosi. Kun lanka poistettiin toisesta silmästä, en edes tuntenut sitä.

Käyn vuosittain tarkastuksissa silmänpaineen johdosta. Ja isälläni rappeutui ja sokeutui silmä tuon seurauksena. Eli sukurasite. Minulla ei okle kyllä vielä lääkitystä vain seurantaa. Vaikuttaakohan tuollaiset yläluomien leikkaukseen vaarantavasti?

• justiinollu
        leikattu. kirjoitti:

tikkien poistossa.
        Jatkuvaa ommelta käytettiin minullakin,ja sanonpa vaan ,että oli muutoin lähes kivuttoman leikkauksen ylivoimaisesti kivuliain osa.huh!
        Langat oli niin piukassa että kun sairaanhoitaja veti toisesta päästä ei meinannut saada lankaa liikkumaan ollenkaan ja kun liikkui oli kuin veitsellä olis vedetty luomea pitkin.Hoitsukin siinä jo välillä tuskastui ja kävi lääkäriltä kysymässä,voiko ne jättää sinne.Outo kysymys mielestäni,muutoin ihan täyspäiseltä ja mukavalta vaikuttaneelta hoitajalta,noh,lupaa ei tullut ja niin ne lopuksi saatiin kuin saatiinkin pois.
        Tämä on varmaan kovin yksilöllistä miten piukkaan ne sinne jämähtää,näytti olevan kuivunutta verta siinä haavan kohdassa aika paljon,kun pyysin saada katsoa ennen kun laittoi vielä uudet teipit päälle.
        No,nyt ne on pois ja elämä uusilla silmillä jatkuu.Teipit saa ottaa aikaisintaan huomenna,mut saa pitää tueksi pidempään jos pystyy.

• Siistillä silmillä
        justiinollu kirjoitti:

tikkien poistossa.
        Jatkuvaa ommelta käytettiin minullakin,ja sanonpa vaan ,että oli muutoin lähes kivuttoman leikkauksen ylivoimaisesti kivuliain osa.huh!
        Langat oli niin piukassa että kun sairaanhoitaja veti toisesta päästä ei meinannut saada lankaa liikkumaan ollenkaan ja kun liikkui oli kuin veitsellä olis vedetty luomea pitkin.Hoitsukin siinä jo välillä tuskastui ja kävi lääkäriltä kysymässä,voiko ne jättää sinne.Outo kysymys mielestäni,muutoin ihan täyspäiseltä ja mukavalta vaikuttaneelta hoitajalta,noh,lupaa ei tullut ja niin ne lopuksi saatiin kuin saatiinkin pois.
        Tämä on varmaan kovin yksilöllistä miten piukkaan ne sinne jämähtää,näytti olevan kuivunutta verta siinä haavan kohdassa aika paljon,kun pyysin saada katsoa ennen kun laittoi vielä uudet teipit päälle.
        No,nyt ne on pois ja elämä uusilla silmillä jatkuu.Teipit saa ottaa aikaisintaan huomenna,mut saa pitää tueksi pidempään jos pystyy.

Kolmenkertaiset onnittelut Teille kun oletytre jo selvinneet tikeistä. Silloinhan varmistuu myös ettei ole tulehduksia? Onnittelut kun vopitte varmaan jo räpytellä luomia luontevasti ja iskeä silmää!! Onhan se n.p:kin.
        Mulla on selolanen tilanne nyt ette voi vielä ajatella leikkausta. Kuinkahan paljon ennen varasitte ajan konsultaatioon?

• 26
        Siistillä silmillä kirjoitti:

Kolmenkertaiset onnittelut Teille kun oletytre jo selvinneet tikeistä. Silloinhan varmistuu myös ettei ole tulehduksia? Onnittelut kun vopitte varmaan jo räpytellä luomia luontevasti ja iskeä silmää!! Onhan se n.p:kin.
        Mulla on selolanen tilanne nyt ette voi vielä ajatella leikkausta. Kuinkahan paljon ennen varasitte ajan konsultaatioon?

2-3 viikkoa riittää.

• Hyvä kokemus
        tauti haitaksi kirjoitti:

Käyn vuosittain tarkastuksissa silmänpaineen johdosta. Ja isälläni rappeutui ja sokeutui silmä tuon seurauksena. Eli sukurasite. Minulla ei okle kyllä vielä lääkitystä vain seurantaa. Vaikuttaakohan tuollaiset yläluomien leikkaukseen vaarantavasti?

Olin yläluomileikkauksessa 2,5 v. sitten ja minun silmänpaineeni jopa ovat laskeneet lähes normaaliksi leikkauksen jälkeen. Syy voi olla, että oikea lääkitys on löytynyt, mutta eipä luomekaan enää paina silmiä. Silmälääkäri oli tyytyväinen, hän ei tiennyt leikkauksestani kuin jälkikäteen. Minulla jumitti toisen silmän yhtäjaksoinen lanka tikkien poistossa. Se katkesi ja hoitaja pyysi tulemaan puolen toista kuukauden päästä vasta uudestaan. Silloin lanka oli noussut ihon pintaan, josta loppupätkä oli helppo nappasta kokonaan pois.

• Lääkärikö valitsee?
        26 kirjoitti:

2-3 viikkoa riittää.

olisin vielä halunnut tietoa. Kun puhutaan eri tekniikoista, niin mikä vaikuttaa veitsen/laaserin ja tuon radiotaajusveitsen valintaan? Onko lopputuloksessa eroa?

• 59v.mies
        Lääkärikö valitsee? kirjoitti:

olisin vielä halunnut tietoa. Kun puhutaan eri tekniikoista, niin mikä vaikuttaa veitsen/laaserin ja tuon radiotaajusveitsen valintaan? Onko lopputuloksessa eroa?

Hän vastasi,että ei ole potilaan kannalta mitään eroa,kummalla leikataan.Ja mun oma käsitykseni on,että jos kerran radiotaajuus veitsi olisi parempi,niin kaikkihan sillä leikkaisi.Täällä hehkutetaan aivan liikaa tuota radiotaajuus veistä ja uskotaan,että vähäiset mustelmat ja vähäinen turvotus ja lyhyt toipumis aika johtuu sen käytöstä.Kyllä nuo asiat on yksilöllisiä.

• lääkäristä!
        Lääkärikö valitsee? kirjoitti:

Jotkut lääkärit ja siinäkin vielä onko kyse silmälääkäristä vaiko plastiikkakirurgista, ovat tottuneet eri leikkaustapoihin. Itse valitsin plastiikkakirurgin joka on tottunut käyttämään radiotaajuusveistä. Kun sain hänen kädenjäljestään paljon myönteisiä kommentteja, Askolle tuli lähdettyä.

Lopputuloksessa ei varmaankaan ole mitään eroa jos lääkäri on pätevä ja kokenut operoimaan silmäluomia. Luulisin että mustelmien vähyyteen vaikuttaa radiotaajuusveitsi ja laserleikkaus, koska leikkaustekniikasta johtuen kaikki (pienetkin) suonet palaa umpeen leikatessa eikä niitä tarvitse erikseen polttaa umpeen kuten tavallisella veitsellä leikatessa.

• Vain painetta
        tauti haitaksi kirjoitti:

Kevään edetessä kun valoisa-aika lisääntyy niin kaikki rypytkin taas näkyvät selvemmin. Kyllä nuokin yläluomet pitänee hoitaa siistiksi kun se leikkaus sillä radiotaajuusveitsellä ei tuon kivuliammalta ole tedän kirjotustenne perusteella.(:>)-o
        Lukiessani tosiaan ajoittain tuntuu että luomet on haittana näkökentässäkin.Tautia ei ole vielä ja jos tosiaan voi vaikuttaa ettei tippoja joutuisikaan käyttämään niin kuulostaa hyvältä operaatiolta

• Lurpahtava
        lääkäristä! kirjoitti:

Jotkut lääkärit ja siinäkin vielä onko kyse silmälääkäristä vaiko plastiikkakirurgista, ovat tottuneet eri leikkaustapoihin. Itse valitsin plastiikkakirurgin joka on tottunut käyttämään radiotaajuusveistä. Kun sain hänen kädenjäljestään paljon myönteisiä kommentteja, Askolle tuli lähdettyä.

Lopputuloksessa ei varmaankaan ole mitään eroa jos lääkäri on pätevä ja kokenut operoimaan silmäluomia. Luulisin että mustelmien vähyyteen vaikuttaa radiotaajuusveitsi ja laserleikkaus, koska leikkaustekniikasta johtuen kaikki (pienetkin) suonet palaa umpeen leikatessa eikä niitä tarvitse erikseen polttaa umpeen kuten tavallisella veitsellä leikatessa.

Mies 59 v. Millainen on tämän päivän tuntemukseasi t silmäluomissa? Tuosta loppuvuoden toimenpiteestä? Onko hyvät tuntemukset? Mikä vaihe oli sinusta hankalinta? Mitä ajattelet siitä näin jälkeenpäin?

• entinen lippaluomi

Ei se radiotaajuusveitsitekniikka mikään uusi juttu ole.
      Minulla operoitiin yläluomet jo 8 vuotta sitten Kirurgipalvelussa Tampereella Heikki Kupin toimesta. 5 vuotta sitten sama mies hoiti alaluomet. Ei ollut mitään silmäsuojia. Ainut ei niin kiva juttu, mitä muistan, oli palaneen haju operaation aikana. Kumpaakaan arpea ai huomaa ollenkaan. Töihin menin molemmilla kerroilla tikkien poiston jälkeen viikon kuluttua.

• Silmäpainetta

Tampreella !!
        Sepä harmi, että niin kaukana, kun minä asustan pääkaupunkiseudulla. Tosin tuo sinun hyvä kokemuksesi tuosta mieslääkäristä Heikki Kupista antavat kovin hyvät arvost. Millaiset kädet hänellä on? Ovatko vakaat? Kiinnostaa !!

Kertoessani silmälääkärille tuosta operaatiosta ja kyselin hänen mielenpidettä niin varotteli Minun tapaukseesa olevan vaara, että silmäluomiin voi jäädä rako! Eli ettei ne umpeudu kunnolla toimenpiteen jälkeen ja silloin olisi uusintaleikkauksen paikka.

Onko kellään kokemuksia miten tuollainen ongelma hoidetaan?

• 3,5 vuotta
        Silmäpainetta kirjoitti:

Tampreella !!
        Sepä harmi, että niin kaukana, kun minä asustan pääkaupunkiseudulla. Tosin tuo sinun hyvä kokemuksesi tuosta mieslääkäristä Heikki Kupista antavat kovin hyvät arvost. Millaiset kädet hänellä on? Ovatko vakaat? Kiinnostaa !!

Kertoessani silmälääkärille tuosta operaatiosta ja kyselin hänen mielenpidettä niin varotteli Minun tapaukseesa olevan vaara, että silmäluomiin voi jäädä rako! Eli ettei ne umpeudu kunnolla toimenpiteen jälkeen ja silloin olisi uusintaleikkauksen paikka.

Onko kellään kokemuksia miten tuollainen ongelma hoidetaan?

Jos olet pääkaupunkiseudulta, suosittelen Asko Salmea KL sairaalasta koska kävin hänellä muutama vuosi sitten ja tulos oli myös erittäin hyvä. Valitsin hänet nimenomaan tuon radiotaajuusveitsellä leikkaamisen vuoksi. Hintakin on lehtimainosten perusteella noussut vain jonkun kympin (selvästi alle tonnin).

Ei kai kukaan plastiikkakirurgi tee niin perusteellista mokaa että leikkaa liikaa ettei silmäluomet enää sulkeudu kunnolla. Leikatessa on silmät kiinni, joten siinähän näkee heti minkä verran ihoa voi poistaa. Omasta mielestäni minulta olisi voinut poistaa yläluomista vähän enemmänkin, mutta Asko totesi että jatkohoitoon olisi parempi vaihtoehto kulmien nosto hiusrajasta (otsan iho irroitetaan ja kiristetään). No rahaa ei sitten löytynyt siihen operaatioon joten tällä mennään ja silmät näyttää jo pelkällä yläluomileikkauksellakin kohtuullisen hyviltä.

• ~~Siistiä~~
        3,5 vuotta kirjoitti:

Jos olet pääkaupunkiseudulta, suosittelen Asko Salmea KL sairaalasta koska kävin hänellä muutama vuosi sitten ja tulos oli myös erittäin hyvä. Valitsin hänet nimenomaan tuon radiotaajuusveitsellä leikkaamisen vuoksi. Hintakin on lehtimainosten perusteella noussut vain jonkun kympin (selvästi alle tonnin).

Ei kai kukaan plastiikkakirurgi tee niin perusteellista mokaa että leikkaa liikaa ettei silmäluomet enää sulkeudu kunnolla. Leikatessa on silmät kiinni, joten siinähän näkee heti minkä verran ihoa voi poistaa. Omasta mielestäni minulta olisi voinut poistaa yläluomista vähän enemmänkin, mutta Asko totesi että jatkohoitoon olisi parempi vaihtoehto kulmien nosto hiusrajasta (otsan iho irroitetaan ja kiristetään). No rahaa ei sitten löytynyt siihen operaatioon joten tällä mennään ja silmät näyttää jo pelkällä yläluomileikkauksellakin kohtuullisen hyviltä.

No, juttu hyvä, että sinulla on tyytyväinen mieli luomileikkauksestasi. Minulla taitaa olla vielä niin vähän tuota ryppyä, joten se ei vielä ole minuile sitten ajankohtaista. Mutta jonakin päivänä tulevaisuudessa. Siksi aloin kirjoittelemaan jo alustavasti. Ja tutustua muiden kokemuksiin ja kertomuksiin ja vaikutelmiin.

Kaikki tuntuu olevan kuitenkin kovin tyytyväisiä lopputulokseen.
        Toi otsan ihon irrottelu ja kulmien nosto tuntuu aika rajulta! Ei otsassakaan juuri minulla ole ryppyjä. Mahtaa olla kallis juttu?

• 3,5 vuotta
        ~~Siistiä~~ kirjoitti:

No, juttu hyvä, että sinulla on tyytyväinen mieli luomileikkauksestasi. Minulla taitaa olla vielä niin vähän tuota ryppyä, joten se ei vielä ole minuile sitten ajankohtaista. Mutta jonakin päivänä tulevaisuudessa. Siksi aloin kirjoittelemaan jo alustavasti. Ja tutustua muiden kokemuksiin ja kertomuksiin ja vaikutelmiin.

Kaikki tuntuu olevan kuitenkin kovin tyytyväisiä lopputulokseen.
        Toi otsan ihon irrottelu ja kulmien nosto tuntuu aika rajulta! Ei otsassakaan juuri minulla ole ryppyjä. Mahtaa olla kallis juttu?

Kyllä se kulmien nosto onkin aika raju (ja AS:n mielestä verinen) toimenpide, eikä sitä yleensä tehdä ryppyjen oikaisemiseksi vaan juuri tuon silmien ulkokulman valahtamisen takia. Minulla se auttaisi selvästi kun kulmakarvojen uloin pää nousisi ylemmäs ja korjaisi surullisen ilmeen pois. Useamman tonni tuollainen leikkaus maksaa ja siksi on jäänyt vain haaveeksi. Toisaalta pitäisi jo hamsteripussitkin saada korjatuksi joten naama tarvitsisi enemmänkin remonttia.

• entinen lippaluomi

entinen lippaluomi: Olen jännittäjä tyyppi ja paikallispuudutuksessa kun tehdään, en uskaltaisi mennäkkään muulle kun rauhallisen lääkärin käsiin. Taisin kyllä saada jotain esilääkettä.
      Käsi on Kupilla aina ollut aina vakaa ja kertoo kokoajan mitä tekee, ettei tule yllätyksiä.

• Ransku3

Minulla on ensimmäinen aamu menossa lippaluomileikkauksesta.Järkyttävä näky peilistä katsoi minua,ja niin myös miehelleni.
      Mutta jos se tästä iloksi muuttuu,olen niin kannustavia kirjoituksia tässä lukenut.
      nyt on aurinkolasit tosi tarpeeseen kun ulos lähtee vaikkakin vettä sataa kaatamalla.Vastaan tulijoita on vähemmän mutta ruoka kauppaankin täytyis mennä.

• metsku1

Hei, eiks sun mies osaa käydä kaupassa?

• Ennakointi!?
        metsku1 kirjoitti:

Hei, eiks sun mies osaa käydä kaupassa?

Niin olisihan leikkaukseen voinut varautua ennakkoon. Jos mies ei osaa käydä kaupassa, olisi voinut käydä itse ennen leikkausta ja ostaa muutaman päivän varaston. Asun yksin eikä ole kaupassa kävijää. Ostin tavarat ennakkoon ettei tarvinnut lähteä muutamaan päivään kauppaan, sen jälkeen ei ollut ongelmia eikä tarvittu aurinkolaseja peittämään. Eihän kauppaan voi muutenkaan lähteä kun ei saa nostella mitään painavampaa eikä kumartua.

• kohdilleen?

Jos luomet leikataan uudestaan (ed leikkauksesta 13v) niin varmaankin arvet tulevat entisten paikalle? Tosin en näe arpia...

• kaisa211

Hei, itse olen varannut ajan yläluomileikkaukseen ja toipumis kertomukset kiinnostavat. Mutta olisi kiva lisä, jos ihmiset mainitsisivat kuinka vanhoja ovat. Eli, vaikuttaako ikä toipumiseen kuinka paljon?
      Toiset sanovat, että viikon päästä olisi voinut mennä töihin ja toinen kertoo, ettei kolme viikkoa riittanyt alkuunkaan.

Jännitys on kova ja mielenkiinnolla luen eri kokemuksia. Itse olen reilu 30v. ja saanut kauniit roikkuvat luomeni sukurasitteena ;)

• Hyvin erilaista

Itse kävin yläluomileikkauksessa kuuskymppisenä. Tarvetta olisi ollut jo nuoruudesta saakka mutta vasta vanhoilla päivillä uskaltautui kun leikkaustavat ovat kehittyneet.

Toipuminen vaihtelee melkeinpä jokaisen kohdalla niin ettei etukäteen pysty varmuudella sanoa mitään tarkkaa aikaa. Leikkaustapa vaikuttaa paljonkin. Veitsellä leikatessa mustelmariski on suurempi verrattuna radiotaajuus- ja laserleikkaukseen. Jos naama muistuttaa pandaa leikkauksen jälkeen, mustelmien häviämiseen menee jopa viikkoja. Minulle ei tullut mitään mustelmia kun leikattiin radiotaajuusveitsellä. Turvotusta oli kyllä kolmisen päivää ettei viitsinyt näyttäytyä muiden ihmisten silmissä, mutta sen jälkeen ei ollut enää mitään ongelmia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      46
      3108
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      46
      2901
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      51
      2525
    4. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      51
      2514
    5. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      32
      2106
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      58
      1860
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      45
      1779
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      43
      1636
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      48
      1572
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26