Välilevyn pullistuma

tsunami

Kävin magneettikuvauksessa ja neljännen ja viidennen nikaman välissä laaja molemminpuolin hermoja painava välilevyn pullistuma. Selkääni olen potenut jo kolme vuotta. Sitä hoidettiin vain noidannuolidiagnoosilla ja itse sitä on joutunut vaatimaan kuvausta, ennenkuin mitään on tapahtunut. Yksi lääkäri kysyi, että kärsinkö stressistä, kun kävin selkääni valittamassa.
Oikea jalka puutuu. Kipu säteilee lonkkaan. Eteenpäin en pysty kumartumaan. Olen 31-vuotias ja kyllästynyt tähän jatkuvaan särkyyn. Välillä on ollut jopa eguina cauda oireita. On hoidettu kipupistoksin, lihasrelaksanttein, voimistelu, rentoutus, kylmähoidoin eikä mikään auta.
Menen yksityisen kirurgin vastaanotolle ja vaadin lähetettä leikkaukseen. Menee jo hermot ja elämänhalu tämän kanssa...Onko teillä kokemuksia leikkaushoidosta, vai kuin kauan tätä helvettiä tässä joutuu kärsimään?

159

211408

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaivaton

      Puolen vuoden välilevyn pullistumasta johtuvat kivut ja tuskat poistuivat leikkauksella kirjaimellisesti kertaheitolla. T-keskuslääkäri olisi jatkanut hoitoa kipulääkkeillä varmasti vuositolkulla, mutta onni onnettomuudessa, että kipu yltyi niin pahaksi, että kävelemään en enää päässyt, joten käännyin päivystyksen puoleen. Päivystyksestä laittoivat sairaalaan sisälle ja siellä kivun lisäksi todettiin jalassa ja pakaran alueella tunnottomuutta, minkä jälkeen saman tien tehtiin leikkauspäätös. En voi muuta kuin suositella leikkausta! Tuntui, että elämä alkoi uudestaan sen jälkeen. Tietysti jokaiseen leikkaukseen sisältyy riskejä, mutta minkä arvoista on elämä kivun kanssa vuositolkulla, niin kuin sinunkin tapauksessa!

      • tsunami

        Kyllä tämäkin päivä on ollut yhtä helvetin kipua. Jos istun noin viisitoista minuuttia paikallani, niin tuntuu etten kävelemään pääse. Molemmat jalat menee ikäänkuin lukkoon. Ja joudun venyttämään selkääni "auki" jonkin aikaa. Oikean säären etuosa on jonkin verran tunnoton. Pitkällään ollessa molemmat jalkaterät "tulessa". Töitäkin pitäisi tässä helv... tehdä. Jos se kirurgi suosittelee jotain saatanan konservatiivista hoitoa vielä jatkossa, niin luultavasti tungen sen kurkkuun sairaskertomukseni...En tiedä.. Mieli on matala...


      • vaivaton
        tsunami kirjoitti:

        Kyllä tämäkin päivä on ollut yhtä helvetin kipua. Jos istun noin viisitoista minuuttia paikallani, niin tuntuu etten kävelemään pääse. Molemmat jalat menee ikäänkuin lukkoon. Ja joudun venyttämään selkääni "auki" jonkin aikaa. Oikean säären etuosa on jonkin verran tunnoton. Pitkällään ollessa molemmat jalkaterät "tulessa". Töitäkin pitäisi tässä helv... tehdä. Jos se kirurgi suosittelee jotain saatanan konservatiivista hoitoa vielä jatkossa, niin luultavasti tungen sen kurkkuun sairaskertomukseni...En tiedä.. Mieli on matala...

        Kuulostaa tosi kauhealta tilanteesi! Kannattaa tosiaan lääkäriltä jo vaatia leikkauspäätöstä, kun ei tila tuosta miksikään ole muuttunut vaikka mitä hoitoja yritetty. Tuossa erään ortopedin sanomaa: "Ortopedi Peter Pippingsköldin mukaan yhdeksän kymmenestä välilevypotilaasta paranee ilman leikkausta. - Lääkärillä ei saa olla kiire leikata, vaan ensin katsottava, lähteekö selkä paranemaan. Vaivaa voidaan seurata kolmesta viiteen kuukautta, mutta toisaalta leikkausmenetelmät ovat nykyään niin hyviä, että pitkien kovien kipujaksojen kärsimisessä ei enää ole mieltä." Eiköhän sinun vaivaasi ole tarpeeksi kauan seurattu! Tsemppiä siihen, että saat itsesi hoitoon ja sitä myöten kuntoon!


      • Skolioosi
        vaivaton kirjoitti:

        Kuulostaa tosi kauhealta tilanteesi! Kannattaa tosiaan lääkäriltä jo vaatia leikkauspäätöstä, kun ei tila tuosta miksikään ole muuttunut vaikka mitä hoitoja yritetty. Tuossa erään ortopedin sanomaa: "Ortopedi Peter Pippingsköldin mukaan yhdeksän kymmenestä välilevypotilaasta paranee ilman leikkausta. - Lääkärillä ei saa olla kiire leikata, vaan ensin katsottava, lähteekö selkä paranemaan. Vaivaa voidaan seurata kolmesta viiteen kuukautta, mutta toisaalta leikkausmenetelmät ovat nykyään niin hyviä, että pitkien kovien kipujaksojen kärsimisessä ei enää ole mieltä." Eiköhän sinun vaivaasi ole tarpeeksi kauan seurattu! Tsemppiä siihen, että saat itsesi hoitoon ja sitä myöten kuntoon!

        että jumppa auttaa. Ainakin mulla on auttanut. Teen tietyt fysioterapeutin antamat liikkeet aamuin ja illoin (on pakko!), mutta on olo ainakin helpompi. Jumppa ei auta välttämättä ihan heti, eikä tule mitään ihmeparantumista, vaan siinä täytyy olla pitkäjänteinen - ehkä jonkun kolmen kuukauden sitkeän jumppaamisen jälkeen alkaa helpottaa.


      • tsunami
        Skolioosi kirjoitti:

        että jumppa auttaa. Ainakin mulla on auttanut. Teen tietyt fysioterapeutin antamat liikkeet aamuin ja illoin (on pakko!), mutta on olo ainakin helpompi. Jumppa ei auta välttämättä ihan heti, eikä tule mitään ihmeparantumista, vaan siinä täytyy olla pitkäjänteinen - ehkä jonkun kolmen kuukauden sitkeän jumppaamisen jälkeen alkaa helpottaa.

        Olen ollut sitkeän pitkäjännitteinen tämän selkäni kanssa. Olen "jumpannut" sen kanssa jo koko pienen ikäni. Pahimmillaan, kun meni vasen jalka alta, niin fysioterapeutin ohjauksella venyttelin, rentoutin, voimistelin, kylmähierosin, jäsenkorjasin, akupunkteerasin, vyöhyketarapion ynm. ynm.
        Kaikkea on yritetty! Sitä siis alunperin hoidettiin lihasperäisenä noidannuolena. Ja sitten vasta kun itse kolmen vuoden potemisen jälkeen vaadin magneettikuvausta, löytyi välilevyn pullistuma. Siis RAKENTEELLINEN SYY!
        Olen siis itse aktiivisesti kuntouttanut kivun sallimissa rajoissa tätä paskaa, mutta kun en ole siitä hyötynyt. Olen iloinen, että itse olet siitä avun saanut, mutta ymmärrähän nyt, että en todellakaan enää jaksa tämän säryn kanssa. En siis näe muuta vaihtoehtoa kuin leikkauksen. Yleensä välilevyn pullistuma paranee 80-90% potilailla itsestään. Se siis arpeutuu tavallaan kolmen, viiden kuukauden sisään. Näin ei ole minulle käynyt. Olen kokeillut olla rasittamattakin selkää. Tehnyt pieniä rentoutusharjoituksia parin viikon ajan: tuloksetta.
        Terveyskeskuksesta saan särkylääkepistoksia ja lihasrelaksantteja, mutta nekään eivät auta. Pää on vain pöhnäinen ja olo on huonovointinen. Jäljellä on vain helvetinmoinen elämää rajoittava kipu.
        Joten, jatka sinä vain pitkäjännitteistä voimisteluasi ajan kanssa. Minä menen leikkaukseen, olkoon tulos mikä tahansa.


      • Kipu-iita
        tsunami kirjoitti:

        Olen ollut sitkeän pitkäjännitteinen tämän selkäni kanssa. Olen "jumpannut" sen kanssa jo koko pienen ikäni. Pahimmillaan, kun meni vasen jalka alta, niin fysioterapeutin ohjauksella venyttelin, rentoutin, voimistelin, kylmähierosin, jäsenkorjasin, akupunkteerasin, vyöhyketarapion ynm. ynm.
        Kaikkea on yritetty! Sitä siis alunperin hoidettiin lihasperäisenä noidannuolena. Ja sitten vasta kun itse kolmen vuoden potemisen jälkeen vaadin magneettikuvausta, löytyi välilevyn pullistuma. Siis RAKENTEELLINEN SYY!
        Olen siis itse aktiivisesti kuntouttanut kivun sallimissa rajoissa tätä paskaa, mutta kun en ole siitä hyötynyt. Olen iloinen, että itse olet siitä avun saanut, mutta ymmärrähän nyt, että en todellakaan enää jaksa tämän säryn kanssa. En siis näe muuta vaihtoehtoa kuin leikkauksen. Yleensä välilevyn pullistuma paranee 80-90% potilailla itsestään. Se siis arpeutuu tavallaan kolmen, viiden kuukauden sisään. Näin ei ole minulle käynyt. Olen kokeillut olla rasittamattakin selkää. Tehnyt pieniä rentoutusharjoituksia parin viikon ajan: tuloksetta.
        Terveyskeskuksesta saan särkylääkepistoksia ja lihasrelaksantteja, mutta nekään eivät auta. Pää on vain pöhnäinen ja olo on huonovointinen. Jäljellä on vain helvetinmoinen elämää rajoittava kipu.
        Joten, jatka sinä vain pitkäjännitteistä voimisteluasi ajan kanssa. Minä menen leikkaukseen, olkoon tulos mikä tahansa.

        Mulla leikattiin hermoja krinnannut pullistuma 3 vuotta sitten, pari viikkoa meni ilman kipuja, mutta nyttemmin on sitten kaks uuttakin pullistumaa ja leikattu paikka pullistelee entistä enemmän, nimittäin arpikudosta=/. Enää ei leikata, että kehotetaan vaan puremaan hammasta. Täytyy sanoa, että pääkoppakin alkaa jo olemaan melkoisen turta tähän tilanteeseen. Toivottavasti saat apua leikkauksesta! Mulla on tilanne se, että alkaa paikat rappeutumaan ja pullistumia tuntuu tulevan jo pelkällä pas***la käymisestä! Oon vielä alle kolmekymppinen.


      • nyt helpottaa jo
        vaivaton kirjoitti:

        Kuulostaa tosi kauhealta tilanteesi! Kannattaa tosiaan lääkäriltä jo vaatia leikkauspäätöstä, kun ei tila tuosta miksikään ole muuttunut vaikka mitä hoitoja yritetty. Tuossa erään ortopedin sanomaa: "Ortopedi Peter Pippingsköldin mukaan yhdeksän kymmenestä välilevypotilaasta paranee ilman leikkausta. - Lääkärillä ei saa olla kiire leikata, vaan ensin katsottava, lähteekö selkä paranemaan. Vaivaa voidaan seurata kolmesta viiteen kuukautta, mutta toisaalta leikkausmenetelmät ovat nykyään niin hyviä, että pitkien kovien kipujaksojen kärsimisessä ei enää ole mieltä." Eiköhän sinun vaivaasi ole tarpeeksi kauan seurattu! Tsemppiä siihen, että saat itsesi hoitoon ja sitä myöten kuntoon!

        säteilyä jalassa,paikallaan olo tekee kipeää,istua ei voi,ainoastaan yksi asento jossa ei satu,kipulääkkeitä 8 viikkoa,kortisonia ,lääkäreissä käyntiä vaikka kävellessä joutui itkemään,mikään ei auttanut kunnes lopulta pääsin magneettikuvaukseen.
        putkesta ulostullessa hoitaja juoksi eteeni eikä päästänyt ylös vaan kysyi pystytkö kävelemään koska sinulla näkyy massiivinen välilevyn pullistuma,siitä viikko ja lääkäri ilmoitti leikkaukseen.helpottaa jo nyt leikkausta odottaessa.koittakaa kestää ja toivokaa että pääsette lopulta leikkaukseen ja elämä ilman järkyttävää kipua jatkuu taas.


      • sammyfox76
        tsunami kirjoitti:

        Kyllä tämäkin päivä on ollut yhtä helvetin kipua. Jos istun noin viisitoista minuuttia paikallani, niin tuntuu etten kävelemään pääse. Molemmat jalat menee ikäänkuin lukkoon. Ja joudun venyttämään selkääni "auki" jonkin aikaa. Oikean säären etuosa on jonkin verran tunnoton. Pitkällään ollessa molemmat jalkaterät "tulessa". Töitäkin pitäisi tässä helv... tehdä. Jos se kirurgi suosittelee jotain saatanan konservatiivista hoitoa vielä jatkossa, niin luultavasti tungen sen kurkkuun sairaskertomukseni...En tiedä.. Mieli on matala...

        tutulta kuulostaa, et tod ole yksin. mulla alko kivut n.3vko:a sitten, ja nyt ne on sellaset et kävely on aivan perseestä....enkä voi syödä kolmiolääkkeitä!


      • vituttaa tod...
        tsunami kirjoitti:

        Olen ollut sitkeän pitkäjännitteinen tämän selkäni kanssa. Olen "jumpannut" sen kanssa jo koko pienen ikäni. Pahimmillaan, kun meni vasen jalka alta, niin fysioterapeutin ohjauksella venyttelin, rentoutin, voimistelin, kylmähierosin, jäsenkorjasin, akupunkteerasin, vyöhyketarapion ynm. ynm.
        Kaikkea on yritetty! Sitä siis alunperin hoidettiin lihasperäisenä noidannuolena. Ja sitten vasta kun itse kolmen vuoden potemisen jälkeen vaadin magneettikuvausta, löytyi välilevyn pullistuma. Siis RAKENTEELLINEN SYY!
        Olen siis itse aktiivisesti kuntouttanut kivun sallimissa rajoissa tätä paskaa, mutta kun en ole siitä hyötynyt. Olen iloinen, että itse olet siitä avun saanut, mutta ymmärrähän nyt, että en todellakaan enää jaksa tämän säryn kanssa. En siis näe muuta vaihtoehtoa kuin leikkauksen. Yleensä välilevyn pullistuma paranee 80-90% potilailla itsestään. Se siis arpeutuu tavallaan kolmen, viiden kuukauden sisään. Näin ei ole minulle käynyt. Olen kokeillut olla rasittamattakin selkää. Tehnyt pieniä rentoutusharjoituksia parin viikon ajan: tuloksetta.
        Terveyskeskuksesta saan särkylääkepistoksia ja lihasrelaksantteja, mutta nekään eivät auta. Pää on vain pöhnäinen ja olo on huonovointinen. Jäljellä on vain helvetinmoinen elämää rajoittava kipu.
        Joten, jatka sinä vain pitkäjännitteistä voimisteluasi ajan kanssa. Minä menen leikkaukseen, olkoon tulos mikä tahansa.

        Ihanaa lukea, et on kohtalo toveri. Itse pääsen pian magneetti kuvaukseen vuosien painostuksen jälk. Vaadin ehdottomasti leikkausta kun pullistuma todetaan. Mä olen käynyt ja kaikki mahd. jumpat ja kuntoutukset. Yrittänyt vahvistaa selkälihaksia., ja vaikka mitä. Nyt samassa pisteessä kun sinä. Ei taivu eteen. jalka puuduksissa ja tunnoton. En pysty istumaan. Jatkuva kipu alkaa ottaa päähän niin et kohta varmaan mentävä jo kallonkutistajallekin. Mut nappia vaan naamariin,että pystyy suoriutumaan edes päivittäisistä pakollisista askareista, kuten aamuisin taivutus lavuaarille hampaita pesemään ja paskalla istuminenkin on vaikeaa. Et sellaista ja vielä paljon enemmänkin, minkä sä varmaan tiedätkin. Jaksamisia.


      • satunnainen matkaaja
        tsunami kirjoitti:

        Kyllä tämäkin päivä on ollut yhtä helvetin kipua. Jos istun noin viisitoista minuuttia paikallani, niin tuntuu etten kävelemään pääse. Molemmat jalat menee ikäänkuin lukkoon. Ja joudun venyttämään selkääni "auki" jonkin aikaa. Oikean säären etuosa on jonkin verran tunnoton. Pitkällään ollessa molemmat jalkaterät "tulessa". Töitäkin pitäisi tässä helv... tehdä. Jos se kirurgi suosittelee jotain saatanan konservatiivista hoitoa vielä jatkossa, niin luultavasti tungen sen kurkkuun sairaskertomukseni...En tiedä.. Mieli on matala...

        okei, okei - yksilöllistä tuo paraneminen, mutta omiin kipuihin on tuo konservatiivinen veilä purrut. hankalia nämä selkävaivat - kehittyvät pitkän ajan kuluessa, joten paraneminenkaan tuskin on välitöntä - leikkaus on aina tietynlainen riski, ja mitä olen asiasta lukenut aiheuttaa pysyviä muutoksia elimistöön..kuten sanottua lippu korkealle! JK. sama meininki: ensin istun sitten venytellään


      • eivielämitää
        tsunami kirjoitti:

        Olen ollut sitkeän pitkäjännitteinen tämän selkäni kanssa. Olen "jumpannut" sen kanssa jo koko pienen ikäni. Pahimmillaan, kun meni vasen jalka alta, niin fysioterapeutin ohjauksella venyttelin, rentoutin, voimistelin, kylmähierosin, jäsenkorjasin, akupunkteerasin, vyöhyketarapion ynm. ynm.
        Kaikkea on yritetty! Sitä siis alunperin hoidettiin lihasperäisenä noidannuolena. Ja sitten vasta kun itse kolmen vuoden potemisen jälkeen vaadin magneettikuvausta, löytyi välilevyn pullistuma. Siis RAKENTEELLINEN SYY!
        Olen siis itse aktiivisesti kuntouttanut kivun sallimissa rajoissa tätä paskaa, mutta kun en ole siitä hyötynyt. Olen iloinen, että itse olet siitä avun saanut, mutta ymmärrähän nyt, että en todellakaan enää jaksa tämän säryn kanssa. En siis näe muuta vaihtoehtoa kuin leikkauksen. Yleensä välilevyn pullistuma paranee 80-90% potilailla itsestään. Se siis arpeutuu tavallaan kolmen, viiden kuukauden sisään. Näin ei ole minulle käynyt. Olen kokeillut olla rasittamattakin selkää. Tehnyt pieniä rentoutusharjoituksia parin viikon ajan: tuloksetta.
        Terveyskeskuksesta saan särkylääkepistoksia ja lihasrelaksantteja, mutta nekään eivät auta. Pää on vain pöhnäinen ja olo on huonovointinen. Jäljellä on vain helvetinmoinen elämää rajoittava kipu.
        Joten, jatka sinä vain pitkäjännitteistä voimisteluasi ajan kanssa. Minä menen leikkaukseen, olkoon tulos mikä tahansa.

        ite kärsinyt tästä samasta jo 10 vuotta 3 välilevyn pullistumaa, rappeutunut selkä jne jne. kerran joutunut jo pyörätuoliin kun selkä ei enää kestänyt. tipahdin kesken jalispelin enkä päässyt enää pystyyn, mut kannettiin lääkääriin missä sain pari kipupiikkiä persuksille ja lähetettii kotii kärsii.. eikä mitään jatkohoito mahdollisuuttakaan. joten siinä sitte makasin taas viikon voimatta tehä mitään.joten luulis että mullakin ois jo tarpeeksi kaua ootettu et pääsis leikkaukseen, mutta ei :( olen 22 vuotias, joten vielä kovin nuori. käynyt ikäni valittamassa miten en kestä tätä kipua enää, mutta omalääkärini aina sanoo et kuvittelen vaan ja että mulle on huono kipukynnys.. joo siis nyt viimeinkin pääsin huutamalla itseni eteenpäin magneettikuvauksiin missä pullistumat sun muut viat löytyivät, siitä on jo noin vuosi aikaa eikä mitään jatkotutkimusmahdollisuuksia, koska omalääkärini mielestä suurimmalla osalla on pullistumat kivuttomia, joten minulla ei kipuja siis voi olla!


      • tuntematon potilas
        nyt helpottaa jo kirjoitti:

        säteilyä jalassa,paikallaan olo tekee kipeää,istua ei voi,ainoastaan yksi asento jossa ei satu,kipulääkkeitä 8 viikkoa,kortisonia ,lääkäreissä käyntiä vaikka kävellessä joutui itkemään,mikään ei auttanut kunnes lopulta pääsin magneettikuvaukseen.
        putkesta ulostullessa hoitaja juoksi eteeni eikä päästänyt ylös vaan kysyi pystytkö kävelemään koska sinulla näkyy massiivinen välilevyn pullistuma,siitä viikko ja lääkäri ilmoitti leikkaukseen.helpottaa jo nyt leikkausta odottaessa.koittakaa kestää ja toivokaa että pääsette lopulta leikkaukseen ja elämä ilman järkyttävää kipua jatkuu taas.

        Kuulostaapas tutulta nämä viestit. Minulla "vaiva" ollut yli 3 vuotta. Hoidettu iskiaksena koska itse sanoin niin lääkäriin mennessäni. Nyt on yhdeksännet lääkkeet menossa. Kokeiltu tramalit, panacodit, arcoxiat ja muut mahdolliset ja on piikitetty ja puudutettu. Nyt olen sairauslomalla kun eilen loppui liikkuminen miltei kokonaan. Löysin 1 kk sitten lääkärin, joka vihdoin otti vaivani tosissaan ja laittoi lähetteen magneettikuviin. Valitettavasti aika on vasta reilun 2 kk:n päästä. Sairaslomalla ei huvittais olla, koska pitkällään olo ei ole yhtään parempi vaihtoehto kuin mikään muukaan. Istua voi max 20 min. ja paikallaan seisomista ei kestä ollenkaan. Kävelyä hyvällä tuurilla 700 m, usein ei sitäkään. Ja nyt sitten tuli tämä päivä, että liikkuminen loppui miltei tyystin. Nyt vaan kotona istun ja ihmettelen. Pitänee tilata (taas) vastaanottoaika, koska en voi 2 kk:ta olla sairauslomallakaan....


      • Lääkärissä peukutett
        tuntematon potilas kirjoitti:

        Kuulostaapas tutulta nämä viestit. Minulla "vaiva" ollut yli 3 vuotta. Hoidettu iskiaksena koska itse sanoin niin lääkäriin mennessäni. Nyt on yhdeksännet lääkkeet menossa. Kokeiltu tramalit, panacodit, arcoxiat ja muut mahdolliset ja on piikitetty ja puudutettu. Nyt olen sairauslomalla kun eilen loppui liikkuminen miltei kokonaan. Löysin 1 kk sitten lääkärin, joka vihdoin otti vaivani tosissaan ja laittoi lähetteen magneettikuviin. Valitettavasti aika on vasta reilun 2 kk:n päästä. Sairaslomalla ei huvittais olla, koska pitkällään olo ei ole yhtään parempi vaihtoehto kuin mikään muukaan. Istua voi max 20 min. ja paikallaan seisomista ei kestä ollenkaan. Kävelyä hyvällä tuurilla 700 m, usein ei sitäkään. Ja nyt sitten tuli tämä päivä, että liikkuminen loppui miltei tyystin. Nyt vaan kotona istun ja ihmettelen. Pitänee tilata (taas) vastaanottoaika, koska en voi 2 kk:ta olla sairauslomallakaan....

        Pakko nyt liittyä keskusteluun, haluaisin tietoa että onko lääkärin tekemänä peräsuolen kautta tapahtuva tutkimus asiassa kuinkakin yleistä jos menee valittamaan kovia selkäsärkyjä...
        Nimittäin olin siis TODELLA kipeä ja nuori asiantuntevan oloinen naislääkäri sanoi kerrottuani pahoista oireista jne, menemään kyljelleni tutkimuspöydälleni ja rentoutumaan, en tajunnut siinävaiheessa mitään. Itse olen nuori nainen.
        No sitten se yhtäkkiä ennalta-arvaamatta työnsi jonkun sormen hanuriini ja käski esim.supistella, tarkisti siis että toimivatko refleksini jne, sanoi että tuolla tutkimuksella eliminoi mahdolliset vakavat syyt selkäkivuilleni.
        Eikö hän olisi voinut kysyä onko minulla pidätysvaikeuksia tms, olisikohan tuo nyt ollut niin välttämätön tutkimus?? Mutta se kyulema pitää tehdä äkkiarvaamatta ettei se satu, siis se peukun työntäminen sinne, ja että se rentouttaa lihakset tms, olisikohan siitä siis ollut myös tässä kysymys eli oli asiantunteva lääkäri se kandi, vai tekikö sen sitten ihan kiusallaan kun olin jo aiemminkin käynyt valittamassa, että etpä tule enään tämän jälkeen valittamaan selkäkipuja... = /
        Tämä asia ietityttänyt paljon ja ahdistanutin että tekiköhän se sen ihan kiusallaan... =´( Kaipaisin asiallisia vastauksia asiaan, tämä ei todellakaan ole pilaa !
        Jaa niin, ei se ehkä kiusallaan sitä varmasti sitä tehnyt sillä nyt muistan että hän olikin ainut lääkäri joka otti minut tosissaan ja laittoi lähetteen fysiatrille ja tutkimuksiin, ja magneettikuvissa todettiin välilevyn luiskahdus ym kivaa...
        Oin vuosittain kipukausissani ravannut apua saamassa ja aina vaan tehottomia lääkkeitä...
        Eli näinkin voi käydä mutta ei se tosiaan tuntunut miltään kun tuli äkkiarvaamatta eli en jännittänyt sulkijalihaksia jne. Mut aika karmee yllätys se silti oli yhtäkkiä ! =D
        JA TÄMÄ JUTTU ON SITEN TODELLAKIN MUUTEN AIVAN TOSI !!!


      • mietteliäs..
        Lääkärissä peukutett kirjoitti:

        Pakko nyt liittyä keskusteluun, haluaisin tietoa että onko lääkärin tekemänä peräsuolen kautta tapahtuva tutkimus asiassa kuinkakin yleistä jos menee valittamaan kovia selkäsärkyjä...
        Nimittäin olin siis TODELLA kipeä ja nuori asiantuntevan oloinen naislääkäri sanoi kerrottuani pahoista oireista jne, menemään kyljelleni tutkimuspöydälleni ja rentoutumaan, en tajunnut siinävaiheessa mitään. Itse olen nuori nainen.
        No sitten se yhtäkkiä ennalta-arvaamatta työnsi jonkun sormen hanuriini ja käski esim.supistella, tarkisti siis että toimivatko refleksini jne, sanoi että tuolla tutkimuksella eliminoi mahdolliset vakavat syyt selkäkivuilleni.
        Eikö hän olisi voinut kysyä onko minulla pidätysvaikeuksia tms, olisikohan tuo nyt ollut niin välttämätön tutkimus?? Mutta se kyulema pitää tehdä äkkiarvaamatta ettei se satu, siis se peukun työntäminen sinne, ja että se rentouttaa lihakset tms, olisikohan siitä siis ollut myös tässä kysymys eli oli asiantunteva lääkäri se kandi, vai tekikö sen sitten ihan kiusallaan kun olin jo aiemminkin käynyt valittamassa, että etpä tule enään tämän jälkeen valittamaan selkäkipuja... = /
        Tämä asia ietityttänyt paljon ja ahdistanutin että tekiköhän se sen ihan kiusallaan... =´( Kaipaisin asiallisia vastauksia asiaan, tämä ei todellakaan ole pilaa !
        Jaa niin, ei se ehkä kiusallaan sitä varmasti sitä tehnyt sillä nyt muistan että hän olikin ainut lääkäri joka otti minut tosissaan ja laittoi lähetteen fysiatrille ja tutkimuksiin, ja magneettikuvissa todettiin välilevyn luiskahdus ym kivaa...
        Oin vuosittain kipukausissani ravannut apua saamassa ja aina vaan tehottomia lääkkeitä...
        Eli näinkin voi käydä mutta ei se tosiaan tuntunut miltään kun tuli äkkiarvaamatta eli en jännittänyt sulkijalihaksia jne. Mut aika karmee yllätys se silti oli yhtäkkiä ! =D
        JA TÄMÄ JUTTU ON SITEN TODELLAKIN MUUTEN AIVAN TOSI !!!

        siis tutkimuspöydälle eikä tutkimuspöydälleni...


      • Motti

      • jara
        Lääkärissä peukutett kirjoitti:

        Pakko nyt liittyä keskusteluun, haluaisin tietoa että onko lääkärin tekemänä peräsuolen kautta tapahtuva tutkimus asiassa kuinkakin yleistä jos menee valittamaan kovia selkäsärkyjä...
        Nimittäin olin siis TODELLA kipeä ja nuori asiantuntevan oloinen naislääkäri sanoi kerrottuani pahoista oireista jne, menemään kyljelleni tutkimuspöydälleni ja rentoutumaan, en tajunnut siinävaiheessa mitään. Itse olen nuori nainen.
        No sitten se yhtäkkiä ennalta-arvaamatta työnsi jonkun sormen hanuriini ja käski esim.supistella, tarkisti siis että toimivatko refleksini jne, sanoi että tuolla tutkimuksella eliminoi mahdolliset vakavat syyt selkäkivuilleni.
        Eikö hän olisi voinut kysyä onko minulla pidätysvaikeuksia tms, olisikohan tuo nyt ollut niin välttämätön tutkimus?? Mutta se kyulema pitää tehdä äkkiarvaamatta ettei se satu, siis se peukun työntäminen sinne, ja että se rentouttaa lihakset tms, olisikohan siitä siis ollut myös tässä kysymys eli oli asiantunteva lääkäri se kandi, vai tekikö sen sitten ihan kiusallaan kun olin jo aiemminkin käynyt valittamassa, että etpä tule enään tämän jälkeen valittamaan selkäkipuja... = /
        Tämä asia ietityttänyt paljon ja ahdistanutin että tekiköhän se sen ihan kiusallaan... =´( Kaipaisin asiallisia vastauksia asiaan, tämä ei todellakaan ole pilaa !
        Jaa niin, ei se ehkä kiusallaan sitä varmasti sitä tehnyt sillä nyt muistan että hän olikin ainut lääkäri joka otti minut tosissaan ja laittoi lähetteen fysiatrille ja tutkimuksiin, ja magneettikuvissa todettiin välilevyn luiskahdus ym kivaa...
        Oin vuosittain kipukausissani ravannut apua saamassa ja aina vaan tehottomia lääkkeitä...
        Eli näinkin voi käydä mutta ei se tosiaan tuntunut miltään kun tuli äkkiarvaamatta eli en jännittänyt sulkijalihaksia jne. Mut aika karmee yllätys se silti oli yhtäkkiä ! =D
        JA TÄMÄ JUTTU ON SITEN TODELLAKIN MUUTEN AIVAN TOSI !!!

        Kyllä se peräsuolen tutkimus kuuluu tehdä, jos oireet ovat sellaiset. He testaavat sillä minkälaiset voimat siellä on eli onko heikentyneet, kuten itselläni on. Magneettikuvaukseen tässä odottelen menoa, välilevyn pullistumaa epäilee kirurgi, tapaturmaisesti satutin selkäni pahasti. Tämä on yhtä helvettiä tämän kivun kanssa, onneksi mulla vielä ainakin lääkkeet vähän auttaa. Pahinta on, kun ei pysty/saa tehdä mitään muuta, kun rauhallista kävelyä. Tsemppiä kaikille!


      • hellac
        Skolioosi kirjoitti:

        että jumppa auttaa. Ainakin mulla on auttanut. Teen tietyt fysioterapeutin antamat liikkeet aamuin ja illoin (on pakko!), mutta on olo ainakin helpompi. Jumppa ei auta välttämättä ihan heti, eikä tule mitään ihmeparantumista, vaan siinä täytyy olla pitkäjänteinen - ehkä jonkun kolmen kuukauden sitkeän jumppaamisen jälkeen alkaa helpottaa.

        Jumppa voi autta selkäkipuihin, mutta pullistima on eri asia. . ("välilevy" painaa hermoa, kivuksi annetaan pillereitä lihaksien rentouttamiseksi. Ei sovi jumpat ennenkuin on "levy" leikattu pois tai odotettu sen surkastuvan. Jännittynyt lihas kipuaa enemmän, eikä anna liikkua.


    • tinke33

      Kärsin noin 5v. todella pahoista selkävaivoista. Minulla oli välilevyn pullistumia 4 ja 5 välissä nikama siirtymä. Tuskin pystyin nukkumaan ja istumaan paikallani.Kaikkea kokeiltiin kuntoutuksesta ja muista hoidoista ei ollut apua, jopa eläkettä vilauteltiin (26 vuotiaalle. Otin yhteyttä Sairaala Ortoniin Helsingissä jopa rupesi tapahtumaan selkä leikattiin ja pahimmat kivut jäivät leikkauspöydälle nykyään vietän aktiivisen kuntoilijan päiviä ja nautin elämästä

    • ei enää

      -90 luvun alussa ajoin tieltä ulos autolla ja selkä sai tällin.
      Kävin monen lääkärin luona ja puukkoa tarjottiin lähes joka paikassa.
      Kerran äitini näki tv:sta, kun nikaman niksauttaja teki hommia ja alkoi tilata aikaa tuolle puoskarille.
      Aikansa yritettyään pääsi langalle ja sai ajan, jonne sitten ajelin epäilevin mielin, mutta epäilyt oli kaikonneet kun ajelin takaisinpäin.
      Tuon miehen nimi on Hannes Karppinen ja paikkakunta on Malmi.
      Sinne jäi selkäkivut, jota hän korjasi 5 eri kertaa.
      Suosittelen lämpimästi kaikille, ennen kun annat lääkärin koskea puukolla selkääsi.

      • VPKS

        Niksauttaja-mikä lie kiropraktikko tai jäsenkorjaaja ei pysty räknäämähä välilevyhyn. Kävääsin kaustisilla kansanparantaja Jylhällä. Nikamien virheasentoihi ja muihi vastaaviin sormi tuntumalla torettavissa olevien vaivoojen hoiros manipulaatio tekniikka on tehokas. Mun selekä on oinoosen kunnos välilevystä johtuen joten puukoa sitten vaan,


    • henna

      jeps, elikkäs minulla todettiin välilevyn pullistuma marraskuussa 2003, eli olen kärsinyt oireista jo n. 8 kuukautta. viime viikkoina kivut ovat pahentuneet todella paljon, en pysty nukkumaan kuin about 5 tuntia yössä ja istuminen on yhtä tuskaa. leikkaukseen pitäisi mennä elokuussa ja toivottavasti se auttaa! alkaa hermot todellakin olla riekaleina kun vaikeuttaa elämää sen verran paljon, hullunkurisinta tässä on se että olen vasta 17-vuotias, ei kiva ollenkaan. särkylääkkeitä olen syönyt koko ajan ja eikä ne nyt enää auta juuri olleskaan. voisiko joku kertoa että miten piti toimia leikkauksen jälkeen? kuinka kauan piti varoa selkää erityisesti? milloin sai istua normaalisti? kertokaa kaikki mahdollinen! :) tsemiä kaikille muille joilla on sama inhottava ongelma! :)

      • Issias

        4 kk leikkauksen jälkeen ensimäinen sätky, sen jälkeen puolikymmentäkertaa ja nyt sama väli pullistunut uudestaan. Leikkaus odottaa, jos ja kun, sais parivuotta sairastaa varmasti paraneis, mut kun työ on raskasta ja pää sääntöisesti konehommaa se ei todennäköisesti tule korjaantumaan kun haudassa, kun saa tarpeeksi levätä.


      • 25.v kerran leikattu "...
        Issias kirjoitti:

        4 kk leikkauksen jälkeen ensimäinen sätky, sen jälkeen puolikymmentäkertaa ja nyt sama väli pullistunut uudestaan. Leikkaus odottaa, jos ja kun, sais parivuotta sairastaa varmasti paraneis, mut kun työ on raskasta ja pää sääntöisesti konehommaa se ei todennäköisesti tule korjaantumaan kun haudassa, kun saa tarpeeksi levätä.

        mun selkä leikattiin 97.Joo,vuosi meni hyvin.sit tunsin samaa helvetillistä kipua eka selässä ja vähitellen tämä tutuksi tullut tunne siirtyi samaan oikeaan jalkaan.sain lähetteen ct kuviin ja siellä ilmeni että pullistuma oli uusinut samaan 4/5 väliin.toinen leikkaus on kuulemma huomattavasti vaikempi kuin ensimmäinen.johtuu aiemman leikkauksen arpeutumista.


      • 29 v
        25.v kerran leikattu "... kirjoitti:

        mun selkä leikattiin 97.Joo,vuosi meni hyvin.sit tunsin samaa helvetillistä kipua eka selässä ja vähitellen tämä tutuksi tullut tunne siirtyi samaan oikeaan jalkaan.sain lähetteen ct kuviin ja siellä ilmeni että pullistuma oli uusinut samaan 4/5 väliin.toinen leikkaus on kuulemma huomattavasti vaikempi kuin ensimmäinen.johtuu aiemman leikkauksen arpeutumista.

        Mulla leikattiin kesällä 2003 välilevyn pullistuma 4-5 välistä. oli ollut hermosärkyä puolisen vuotta, josta kolme kuukautta invalidisoivaa. 7 viikkoa meni suht koht hyvin, kunnes tuli kauhee kramppi selkään ja sen jälkeen sietämätön hermosärky pakaraan ja jalkaan..oksensin kivusta, en pystynyt kävelemään. puutumista ei ollut kummallakaan kerralla, kipua vain. Ambulanssilla sairaalaan. Kipupiikkiä parin tunnin välein, kuvissa näkyy että sama pullistuma uusinut. Uusi leikkaus.
        Leikkaava lääkäri sanoi että hermo oli jo violetti ja "kuolemassa" että viime tingassa leikattiin. Muut lääkärit olisivat lähettäneet kotiin ellen olisi vaatinut että mua ei kotiin lähetetä, onneksi tämä leikannut spesialisti otti mut ylimääräiseksi potilaaksi.

        Ennen leikkauksia kävin naprapaateilla, vyöhyketerapiassa, kiropraktikolla, myös karppisella malmilla...mitään apua ei ollut mistään näistä. ei myöskään aktiivisesta liikkumisesta.

        Leikkauksien jälkeen olen kuntoutunut. Käynyt kuntosalilla ja vesijuokussa 2-3 kertaa viikossa. Aina aika ajoittain hermosärky ilmottelee itsestään noin 2-6 vko jaksoissa.
        Sillon pelottaa että onko pullistuma uusinut. Onneksi kivut ovat tähän mennessä aina sitten kadonneet. Hermo on todennäköisesti vaurioitunut pullistumista ja sen paraneminen kestää pitkään/se ei parane koskaan kokonaan...siksi ehkä leikkaukseen menon pitkittäminen ei ole hyvä juttu.

        Nyt olen menossa hoidattamaan itseäni osteopaatille kun taas jurnuttelee. katotaan onko apua.

        Ainut mitä voi tehdä leikkausten jälkeen on urheilla ja kuntoilla ja jotenkin hoidattaa itseään, vaikka särkis. Mulla on sähköläpystä TENS kone ostettu instrusta. siitä on jonkun verran apua kipuihin myös, särkylääkkeistä ei mitään apuam ellei ota jotain tosi vahvaa.

        Söin masennuslääkkeitä 8 kk leikkauksen jälkeen koska masennuin ja ahdistuin kaikesta siitä mitä tapahtui. Käyn myös terapiassa (käynyt jo 4 vuotta). Eli olen saanut ja tarvinnut monenlaista tukea tämän kanssa, yksin en olisi jaksanut.

        Selkä kun pettää, pettää perusta, se on kova juttu ja oma väsymys ja masennus kannattaa ottaa vakavasti. Ite kun sanoin kunnallisessa sairaalassa, että mää tuun hulluksi (se oli totta eikä liioittelua) jos ette hoida, niin johan rupesin saamaan hoitoa.


      • Tuutikki
        Issias kirjoitti:

        4 kk leikkauksen jälkeen ensimäinen sätky, sen jälkeen puolikymmentäkertaa ja nyt sama väli pullistunut uudestaan. Leikkaus odottaa, jos ja kun, sais parivuotta sairastaa varmasti paraneis, mut kun työ on raskasta ja pää sääntöisesti konehommaa se ei todennäköisesti tule korjaantumaan kun haudassa, kun saa tarpeeksi levätä.

        Moi kaikki!
        minut leikattii noin vuosi sitten jo useamman vuoden selkääni poteneena, kun sitten lopulta alkoi jalkapohjasta kadota tunto. En ollut oikeastaan kipeä, mutta selkä ja oikea jalka oli kamalan outo. Voisin jopa samnoa, etten olisi tunnetta tosiaankaan kuvannut kivuksi. Aina kuvittelelin että selkä potilaat ovat kipeitä kipeitä, sallittakoon sanonta näin. No puoli vuotta meni hyvin, liian hyvin, kunnes syksyllä alkoi oireet ja nyt sitten sama puutuminen jalassa ja lisäksi se kauhea selkäkipu, mistä en aiemmin tiennyt mitän. Tutkitmukset ovat kesken, mutta uskon että vaiva on sama. Saa nähdä käynkö taas leikkaukseen. Ikää on alle 40 vuotta ja olen perheen äiti. Työ on helppoa sisätyötä eikä ylipainoa ole. Liikun säännöllisesti. Arvatkaa masentaako? Kummallista miten ajatukset siityvät vain tuoho oikkeulevaan jalkaan ihan kuin aivot ja kaikki ajatustoiminta olisi tämän kivun myötä valeneet jalkaan. Kummallista kun kivun myötä tiedostaa koko ajan oman jalan olemassa olon.
        Välillä pelottaa uusi leikkaus.
        Onko muita samanlaisessa tilanteessa? Miltä teistä tuntui?
        T. Tuutikki


      • 29 v.
        29 v kirjoitti:

        Mulla leikattiin kesällä 2003 välilevyn pullistuma 4-5 välistä. oli ollut hermosärkyä puolisen vuotta, josta kolme kuukautta invalidisoivaa. 7 viikkoa meni suht koht hyvin, kunnes tuli kauhee kramppi selkään ja sen jälkeen sietämätön hermosärky pakaraan ja jalkaan..oksensin kivusta, en pystynyt kävelemään. puutumista ei ollut kummallakaan kerralla, kipua vain. Ambulanssilla sairaalaan. Kipupiikkiä parin tunnin välein, kuvissa näkyy että sama pullistuma uusinut. Uusi leikkaus.
        Leikkaava lääkäri sanoi että hermo oli jo violetti ja "kuolemassa" että viime tingassa leikattiin. Muut lääkärit olisivat lähettäneet kotiin ellen olisi vaatinut että mua ei kotiin lähetetä, onneksi tämä leikannut spesialisti otti mut ylimääräiseksi potilaaksi.

        Ennen leikkauksia kävin naprapaateilla, vyöhyketerapiassa, kiropraktikolla, myös karppisella malmilla...mitään apua ei ollut mistään näistä. ei myöskään aktiivisesta liikkumisesta.

        Leikkauksien jälkeen olen kuntoutunut. Käynyt kuntosalilla ja vesijuokussa 2-3 kertaa viikossa. Aina aika ajoittain hermosärky ilmottelee itsestään noin 2-6 vko jaksoissa.
        Sillon pelottaa että onko pullistuma uusinut. Onneksi kivut ovat tähän mennessä aina sitten kadonneet. Hermo on todennäköisesti vaurioitunut pullistumista ja sen paraneminen kestää pitkään/se ei parane koskaan kokonaan...siksi ehkä leikkaukseen menon pitkittäminen ei ole hyvä juttu.

        Nyt olen menossa hoidattamaan itseäni osteopaatille kun taas jurnuttelee. katotaan onko apua.

        Ainut mitä voi tehdä leikkausten jälkeen on urheilla ja kuntoilla ja jotenkin hoidattaa itseään, vaikka särkis. Mulla on sähköläpystä TENS kone ostettu instrusta. siitä on jonkun verran apua kipuihin myös, särkylääkkeistä ei mitään apuam ellei ota jotain tosi vahvaa.

        Söin masennuslääkkeitä 8 kk leikkauksen jälkeen koska masennuin ja ahdistuin kaikesta siitä mitä tapahtui. Käyn myös terapiassa (käynyt jo 4 vuotta). Eli olen saanut ja tarvinnut monenlaista tukea tämän kanssa, yksin en olisi jaksanut.

        Selkä kun pettää, pettää perusta, se on kova juttu ja oma väsymys ja masennus kannattaa ottaa vakavasti. Ite kun sanoin kunnallisessa sairaalassa, että mää tuun hulluksi (se oli totta eikä liioittelua) jos ette hoida, niin johan rupesin saamaan hoitoa.

        Minulta otettiin magneettikuvaus kun iskias vaivaili taas pari kuukatta kahden leikkauksen jälkeen. Kuvissa näkyi uusi pullistuma, mutta eri nikamanvälissä. Pullistuma oli niin pieni ettei kannata lähteä leikkaamaan, koska näissä leikkauksissa on myös aina tuo pullistuman uusiutumisriski. Nyt vaan odotellaan, että kivut alkaa helpottaa. Aika kuulemma parantaa.


      • 29 v
        29 v. kirjoitti:

        Minulta otettiin magneettikuvaus kun iskias vaivaili taas pari kuukatta kahden leikkauksen jälkeen. Kuvissa näkyi uusi pullistuma, mutta eri nikamanvälissä. Pullistuma oli niin pieni ettei kannata lähteä leikkaamaan, koska näissä leikkauksissa on myös aina tuo pullistuman uusiutumisriski. Nyt vaan odotellaan, että kivut alkaa helpottaa. Aika kuulemma parantaa.

        Vinkki. Jos et pääse kuvauksiin, olet pitkässä jonossa ja rahasi on vähissä ja haluaisin magneettikuvaukseen...vantaalla on magneettikuvauslaitetehdas PHILIPS, joka testaa laitteitaan ja tämä kuvaus on ilmaista.

        Kuvia ei tulkita, vaan saat ne mukaasi ja voit viedä lääkärille tulkittavaksi (se tietty maksaa, mutta on rutkasti halvempaa kuin yksityinen kuvaus). Jos selkäsi on aiemmin leikattu tämä magneettikuvaus ei välttämättä hyödytä sinua, koska tehtaalla ne eivät käytä varjoainetta, joka on must leikkausarven takia. Ite olisin päässyt tonne vajaa puolitoista viikkoa soiton jälkeen, mut ei mun sit kandenu mennä, kun eivät käytä varjoainetta. En muista numeroa, mut löytyy hakusanalla Philips, vantaa ja magneettikuvaus


      • pippuriliina
        Tuutikki kirjoitti:

        Moi kaikki!
        minut leikattii noin vuosi sitten jo useamman vuoden selkääni poteneena, kun sitten lopulta alkoi jalkapohjasta kadota tunto. En ollut oikeastaan kipeä, mutta selkä ja oikea jalka oli kamalan outo. Voisin jopa samnoa, etten olisi tunnetta tosiaankaan kuvannut kivuksi. Aina kuvittelelin että selkä potilaat ovat kipeitä kipeitä, sallittakoon sanonta näin. No puoli vuotta meni hyvin, liian hyvin, kunnes syksyllä alkoi oireet ja nyt sitten sama puutuminen jalassa ja lisäksi se kauhea selkäkipu, mistä en aiemmin tiennyt mitän. Tutkitmukset ovat kesken, mutta uskon että vaiva on sama. Saa nähdä käynkö taas leikkaukseen. Ikää on alle 40 vuotta ja olen perheen äiti. Työ on helppoa sisätyötä eikä ylipainoa ole. Liikun säännöllisesti. Arvatkaa masentaako? Kummallista miten ajatukset siityvät vain tuoho oikkeulevaan jalkaan ihan kuin aivot ja kaikki ajatustoiminta olisi tämän kivun myötä valeneet jalkaan. Kummallista kun kivun myötä tiedostaa koko ajan oman jalan olemassa olon.
        Välillä pelottaa uusi leikkaus.
        Onko muita samanlaisessa tilanteessa? Miltä teistä tuntui?
        T. Tuutikki

        Hui! Nyt kun luin tän sun jutun niin alkoi vähän pelottaan. Minullakin todettu välilevyn pullistuma muutama vuosi sitten mutta sain sen kuntoon ilman leikkausta. Nyt noin puoli vuotta sitten samanlaiset oireet alkoivat taas ja lääkäri epäili jälleen pullistumaa oireiden perusteella, kuvia ei kuitenkaan otettu. Selkä on ollut nyt hyvässä kunnossa eikä juurikaan kipeä mutta toisen säären etuosa on alkanut olemaan puutunut samoin saman jalan jalkapöytä=/ Liittyyköhän tämä tohon selkään taas?


      • jo 31-vuotta
        29 v kirjoitti:

        Vinkki. Jos et pääse kuvauksiin, olet pitkässä jonossa ja rahasi on vähissä ja haluaisin magneettikuvaukseen...vantaalla on magneettikuvauslaitetehdas PHILIPS, joka testaa laitteitaan ja tämä kuvaus on ilmaista.

        Kuvia ei tulkita, vaan saat ne mukaasi ja voit viedä lääkärille tulkittavaksi (se tietty maksaa, mutta on rutkasti halvempaa kuin yksityinen kuvaus). Jos selkäsi on aiemmin leikattu tämä magneettikuvaus ei välttämättä hyödytä sinua, koska tehtaalla ne eivät käytä varjoainetta, joka on must leikkausarven takia. Ite olisin päässyt tonne vajaa puolitoista viikkoa soiton jälkeen, mut ei mun sit kandenu mennä, kun eivät käytä varjoainetta. En muista numeroa, mut löytyy hakusanalla Philips, vantaa ja magneettikuvaus

        Vinkkejä muille...

        Olen saanut monenlaista kuntoutusta selkääni. mm. kelan selkäkuntoutuskurssin 3 vko:a. Hain sitä pari kertaa ennenkuin sain. Oli ihanaa olla työajalla täysihoidossa ja hyvin ohjatuissa fysioterapeutin jumpissa yms kivan ryhmän kanssa.

        Alan olla erilaisten jumppien ja lihastenvahvistamisen asiantuntija...silti kivut aika ajoittan vaivaavat. Helsingin selkä-center on erittäin asiantunteva näissä asioissa, mutta aika kallis (53 e/45min). Jumppapallon kanssa tasapainottelu on yksi erittäin hyvä syviä lihaksia vahvistava laji. Myös pilatesta/bodybalacea voi suositella.

        Sain jatkuvaksi lääkkeeksi vuosi sitten klotriptyl miten 5 mg. Se nostaa kipukynnystä niin, että nukun hyvin ja turruttaa hyvin hermosärkyä.

        Lannetukivyö helpottaa edelleen myös kipuja varsinkin, jos joutuu istumaan paljon. Sitä kannattaa kokeilla, niitä saa lainaksi fysioterapioista ja sit jos toimii ei ole kallis satsaus (40 e?)

        Nyt menossa taas magneettiin tsekkaamaan tilannetta varmuudeksi, kun kipuja ollut enemmän. Leikkaukseen en enää suostu, kun totaalisen pakon edessä.

        Tsemppiä kaikille "pullistelijoille".


    • "Pro"lapsi

      Moro!!

      Mulla viime kesänä alkoi kauhea selkäkipu, joka levisi jalkaan-säteilyksi noin kuukauden kestettyään. Yhteensä kipu kesti noin 3kk, mutta sen jälkeen alkoi parantumaan.

      Kerkesin käydä fysioterapeutit ja fysiatrit, kunnes sain kinuttua ajan magneettikuvaukseen. Kipu oli ollut poissa jo reilut pari kuukautta, kun oli magneettikuvauksen aika.

      Nyt kuitenkin sain tulokset ja molemminpuolinen välilevyn pullistuma 4 ja 5 nikaman välissä....Ja kipua ei ollenkaan!!!!!

      Nyt lääkärit varanneet aikaa jo leikkaukseen vaikka mielestäni selkä on aivan terve...(paitsi että kuvat sanoo toisin...) Mitenköhän on....kannattaako mennä, ellei selkä enää ala vihoitella???

      T:"Ei tahdo joutua silvottavaksi"

      • 4-5

        Podin ajoittaista selkäkipua noin vuoden verran, sain sen jumppaamalla kuntoon joka kerta en tarvinnut edes käydä lääkärissä. Nyt helmikuun alusta kipu alkoi uudestaan ja ei lähtenytkään pois jumppaamalla ja jouduin menemään työterveyshoitoon. Siellä lääkäri sanoi että kyseessä on iskiashermo kohdistuva paine. Olin kaksi viikkoa sairaslomalla ja katselin mihin suuntaan vaiva menee => paheni koko ajan. Kahden viikon jälkeen lääkäri laittoi ortopedille keskussairaalaan, jonne pääsin kolmessa viikossa. Ortopedi määräsi heti magneettikuvat. Kuvaukseen pääsin kahdessa päivässä tulokset tulivat parissa päivässä. Tulos 4 ja 5 nikaman välissä todella iso pullistuma, joka ei parane itsestään. Leikkaus nyt keväällä. Vaikka tällä hetkellä ei ole ollut kunnon kipuja pariin viikkoon niin silti menen leikkaukseen, ikävä ajatella että selässä on jokin vialla ja odotella milloin se menee taas pahaksi.


      • silvottu

        Elä mene..missään tapauksessa.


    • Nikolai

      Mulla laitettiin välilevyn viereiseen hermon juureen kortisoni piikki. Tilani meni nyt huonommaksi, kuin aimmin tosin piikin annosta vasta 4 päivää ja kuulemma kuuluu asiaan, että kiputilani nousee "hetkellisesti" kortisonin ärsyttäessä hermoa. Jään odottelemaan muutosta tilassani.

    • kipua...

      Hei, viestistäsi on aikaa... joko sinut on leikattu? Itse olen menossa leikkaukseen kolmen viikon päästä. Kipua selässä ja särkyä jalassa ollut kolmen ja puolen vuoden ajan.
      Ei pelota ainakaan vielä... olen luottavainen sillä pari tuttavaani ovatkäyneet leikkauksessa ja saaneet siitä avun.
      Sitä kuin kovat kivut voi olla, ei ymmärrä jos ei itse ole kokenut samaa. Minullekki sanonut moni, että korvienvälissä se vika on...???

    • 13 v

      juu minäpä oon 13 v ja minullakin on välilevyn pullistuma ja pieni sellainen ja toivottavasti ei leikata. oon luistelu kiellossa en saa käydä harkoissa ja kisat on 3 vk päästä ja en jaksa syödä vaan lääkkeitä ja muuta paskaa jtn tässä on tehtävä.

      • HUONOA TUURIA

        Kaaduin murtsikkasuksilla vuonna 98 ja välilevy pullahti pihalle 3-4 välistä,pääsin magneettikuviin tapahtumasta noin 1kk sisällä, koska tuska oli sanoin kuvaamatonta ja tramalit eikä muut napit auttanut. Otin niitä yliohjeidenkin, koska meinasin tulla seota kipuun, joka ei lakannut koskaan. Kipu kohdistui pakarasta varpaisiin. Olin ventyksissä, sain hierontaa,sähköä ja kaikkea mitä ennen leikkausta kokeillaan. Leikkaus päätös tuli,(uudet kuvaukset) kun todettiin että väli on mennyt umpeen ja mälli on jäänyt ulkopuoleelle, joka painoi hermoa.Kaatumisesta oli kulunut 5 kk, kun pääsin leikkaukseen.Leikkaus meni hienosti ja kipu poistui välittömästi. Jätin napit pois. 2 viikkoa operaatiosta kipu uusiutui ja pahempana. Alkuun vakuuteltiin että se on normaalia, mutta onnekseni itse älysin että kaikki ei ole kohdalla. Söin taas Tramalia ja kaikkea mitä oli jääny vanhoista resepteistä.
        Sain ajan TT kuviin ja niistä todettiin, että selkärangan viereen on jäänyt vieras"lanka/esine". Minulle ei sitä kerrottu tässä vaiheessa.
        Uusinta leikkaukseen välittömästi, ilman suurempaa haastattelua ja kerkisin sanomaan että vaihtaa nukutusaineen jos on mahdollista toiseen, koska oksensin leikkauksen jälkeen ja se ei tehnyt mukavaa selälle, kun kouristeli. Vaihtoivatkin, mutta sellaiseen joka ei tehonnut enää minuun, koska olin vetänyt niitä suositeltuja lääkkeitä. Olin sitten sen 55 minuuttia hereillä ja kärsin elämäni kamalimmat tuskat. Eli leikkauksessa annetaan myös lihasrelaksennttia, jolla lamautetaan liikkeet, tämän vuoksi en voinu millään tavalla ilmoittaa hereillä oloani. Itkin ja silloinkin tarkkailija totesi vain että potilas tunteilee. Puhua et voi koska on se henkiputki kurkussa. Kuuntelin ja kärsin, kun muutakaan en voinu. Selkääni oli unohtunut taitos, jolla töpötetään verta pois. Alue oli tulehtunut, joka aiheutti sen jumalattoman kivun ja paineen hermoissa. Kaikki selvisi itselleni leikkauksessa.Lyhennän tarinani...Leikkauksen jälkeen leikkaava lääkäri kertoi itse epäilleensä jotain, että kaikki ei ole ok anestesiassa ja myönsi taitoksen selässäni. Olin 23 vuotias ja järkytynyt. Lääkäripelko jäi suurempi kynnys mennä mihinkään tutkimuksiin. Selästäni ei tuullut ok:ta. Nostot,kiertoliikkeet ja esim.kyykistely aiheuttavat tuskaa edelleen.Mutta elämäni helppotui kuitenkin niin paljon, että voin suositella leikkausta muilekkin. Alaselkä vihoittelee jälleen. Ja olen käynyt kerran osteopaatilla. Voin sanoa että paras hoitomuoto mitä omalle kohdalleni on osunut. Hoito on tuskallista, mutta apu ilmenee välittömästi. Samaa olen kuullut muilta välilevyongelmaisilta.
        Osteopaattejakin on kyllä monenlaisia. Että leikkaukseen vaan.


      • Äitikkä

        Pojallani todettiin välilevyn pullistuma pari viikkoa sitten, on vihoitellut viime syksystä asti. Terv.keskuslääkärin diagnoosi oli selän painelun perusteella iskiashermon tulehdus. 15 pvän särkylääkekuuri ei auttanut, joten mentiin yksityiselle ortopedille. Hän laittoi magneettikuvaukseen ja selvisi 4-5 nikaman välissä suuri pullistuma. Tällä viikolla ollaan menossa sairaalaan leikkausarviota varten. Onkohan tämä kovinkin yleistä lapsilla??? Itse olen aivan ihmeissäni, en ollut ennen kuullut, että lapsilla tällaisia ilmenee. Olo on huojentunut/huolestunut, sillä pelkohan on koko ajan päällä siitä, uusiiko tämä ja kuinka vaikuttaa loppuelämään, harrastuksiin, ammatinvalintaan jne.

        nimim. huolestunut äippä


      • äippä
        Äitikkä kirjoitti:

        Pojallani todettiin välilevyn pullistuma pari viikkoa sitten, on vihoitellut viime syksystä asti. Terv.keskuslääkärin diagnoosi oli selän painelun perusteella iskiashermon tulehdus. 15 pvän särkylääkekuuri ei auttanut, joten mentiin yksityiselle ortopedille. Hän laittoi magneettikuvaukseen ja selvisi 4-5 nikaman välissä suuri pullistuma. Tällä viikolla ollaan menossa sairaalaan leikkausarviota varten. Onkohan tämä kovinkin yleistä lapsilla??? Itse olen aivan ihmeissäni, en ollut ennen kuullut, että lapsilla tällaisia ilmenee. Olo on huojentunut/huolestunut, sillä pelkohan on koko ajan päällä siitä, uusiiko tämä ja kuinka vaikuttaa loppuelämään, harrastuksiin, ammatinvalintaan jne.

        nimim. huolestunut äippä

        Tytölläni myös löydettiin välilevyn varsin kookas pullistuma. Selkään sattui yskiessä ja aivastaessa. Ei saanut enää kummarrettua kuin aavistuksen kun ristiselkään sattui ja takareittä kiristi. Magneettikuvat paljasti pullistuman.
        Nyt sitten katsotaan kuusi viikkoa mihin päin menee ja sitten ehkä leikkaus, jos ei helpota.
        Kovasti kasvanut pituutta nyt murrosiässä,
        tiedä sitten olisiko se rasittanut selkää ja lisäksi ollut liian vähäistä liikunnallista harrastuneisuutta.
        Leikkaus pelottaa. Kerro kuulumisia.
        äiti


      • Äiti liini
        äippä kirjoitti:

        Tytölläni myös löydettiin välilevyn varsin kookas pullistuma. Selkään sattui yskiessä ja aivastaessa. Ei saanut enää kummarrettua kuin aavistuksen kun ristiselkään sattui ja takareittä kiristi. Magneettikuvat paljasti pullistuman.
        Nyt sitten katsotaan kuusi viikkoa mihin päin menee ja sitten ehkä leikkaus, jos ei helpota.
        Kovasti kasvanut pituutta nyt murrosiässä,
        tiedä sitten olisiko se rasittanut selkää ja lisäksi ollut liian vähäistä liikunnallista harrastuneisuutta.
        Leikkaus pelottaa. Kerro kuulumisia.
        äiti

        Poikani 13v. leikattiin viime huhtikuussa ja leikkaus onnistui hyvin! Pullistuma oli suuri ja painoi pahasti hermoja. Ei kyllä olisi parantunut itsestään. Sairaalassa olo kesti pari päivää, leikkausta seuraavana päivänä pääsi kotiin.

        Leikkauksen jälkeen 6 viikkoa on lapsilla suuri riski pullistuman uusimiseen. Se aika oli tarkkaa, ettei kumartunut tai kääntänyt selkää, ettei leikatusta reiästä päässyt uutta nestettä 'purskahtamaan'. Poika oli tosi motivoitunut ja onnistuttiin välttämään uusiutuminen. Jalkaan hermotus palasi pikkuhiljaa, ja nyt, noin puoli vuotta leikkauksesta poika kävelee normaalisti ja on jo voimaa varvistaakin.

        Sairaslomaa koulusta tuli se viisi-kuusi viikkoa. Meillä kävi niin onnellisesti, että opettaja pääsi kerran viikossa käymään pari tuntia opettamassa poikaa. Sen lisäksi teki päivittäin läksyt.

        Onnea teille!


      • äippä2
        Äiti liini kirjoitti:

        Poikani 13v. leikattiin viime huhtikuussa ja leikkaus onnistui hyvin! Pullistuma oli suuri ja painoi pahasti hermoja. Ei kyllä olisi parantunut itsestään. Sairaalassa olo kesti pari päivää, leikkausta seuraavana päivänä pääsi kotiin.

        Leikkauksen jälkeen 6 viikkoa on lapsilla suuri riski pullistuman uusimiseen. Se aika oli tarkkaa, ettei kumartunut tai kääntänyt selkää, ettei leikatusta reiästä päässyt uutta nestettä 'purskahtamaan'. Poika oli tosi motivoitunut ja onnistuttiin välttämään uusiutuminen. Jalkaan hermotus palasi pikkuhiljaa, ja nyt, noin puoli vuotta leikkauksesta poika kävelee normaalisti ja on jo voimaa varvistaakin.

        Sairaslomaa koulusta tuli se viisi-kuusi viikkoa. Meillä kävi niin onnellisesti, että opettaja pääsi kerran viikossa käymään pari tuntia opettamassa poikaa. Sen lisäksi teki päivittäin läksyt.

        Onnea teille!

        HEI
        Tosi kiva kuulla, että leikkaus onnistui. :)
        Tytöllämme 14 v. koitetaan vielä fysioterapisia hoitoja. Hänellä ei enää ole kovia kipuja,
        mutta todella kankea, ei paljon selästä taivu ja
        takareiden hermo herkkänä ja lihakset kireänä.
        Käymme nyt OMT fysioterapeutilla, jotta pääsisi alkuun kuntoutuksessa.
        Hyviä syksyjä ja kivuttomia aikoja !

        t.Päivi


      • äitikkä
        äippä2 kirjoitti:

        HEI
        Tosi kiva kuulla, että leikkaus onnistui. :)
        Tytöllämme 14 v. koitetaan vielä fysioterapisia hoitoja. Hänellä ei enää ole kovia kipuja,
        mutta todella kankea, ei paljon selästä taivu ja
        takareiden hermo herkkänä ja lihakset kireänä.
        Käymme nyt OMT fysioterapeutilla, jotta pääsisi alkuun kuntoutuksessa.
        Hyviä syksyjä ja kivuttomia aikoja !

        t.Päivi

        Toivottavasti tytöllä kuntoutus riittää. Meidän pojalla meni särkylääkettä jo sitä leikkausta odotellessa 110 pilleriä ja aikaa näiden syöntiin vajaa kuukausi... Silloin pelotti jo, että sisäkalut
        menee rikki. Onneksi parasetamoli riitti, se kun on vatsaystävällisempi.

        Paljon onnea teille jatkoon!

        Johanna


    • minä.

      onko sulle tehty selän hermojuuripuudutusta? no joillakin vaikuttaa joillakin ei ja vaikutusaika voi olla viikosta vuoteen jne..

    • Piiuli

      Moi! Keskustelu näyttää olevan jo pari vuotta vanha,mutta aihe ei. Olen 39 v nainen ja mulla todettiin pari viikkoa sitten pullistuma kolmessa nikamavälissä. Oireet olivat jatkuneet pari kuukautta, tulleet ja menneet. Vasta jalan puutuminen herätti ja sainkin lähetteen magneettikuvaan. 300e satsaus kyllä kannatti, sillä vaivani olikin kroonista lajia, ja kuvat selittivät vuosia jatkuneet selkäoireeni.Mulla pullistumat ovat 1-2, 3-4 ja 4-5 -väleissä. Toi neljävitonen aiheuttaa painetta hermoihin ja jalan puutumista. Erikoislääkärini oli toiveikas sen suhteen, että kuntoutus saattaisi auttaa mulle, selkä- ja vatsalihakseni kun ovat surkeassa kunnossa. Lisäksi hän sanoi, että paraneminen kestää kuukausia. Pitääkö näitten seilaavien oireitten kanssa vain yrittää elää kuukausikaupalla?

      Tohtori mainitsi myös nucleoplastian, onko kellään kokemusta? Entä onko kellään kokemusta siitä, että pullistumat todella paranevat ilman leikkausta - lääkäri kyllä vahvasti vakuutti näin olevan minun tapauksessani, koska leikkaus tekisi sen,minkä luontokin ajan mittaan - jäykistäisi nivelet. Entä tukihoidot, onko vitamiineista,hivenaineista tms. apua?

      Olen aloittamassa tällä hetkellä OMT-fysioterapian, joka on mulle tuttu jo muutenkin. Terapeutilta saan myös ohjeet kuntosalille - nyt tai ei koskaan!!!

      Kaikki tieto ja mielipiteet ovat erittäin tervetulleita!

    • kirsithemuru

      Mulla sama vaiva ja ollu samat ongelmat. Oon potenu selkäkipuja jo kaks vuotta ja annettu vaan kipupiikkejä... Lääkärit sano et se on noidannuoli, mut kävin maanantaina magneettikuvissa ja mulla todettiin sekä välilevyrappeuma että välilevyn pullistuma kahdessa kohtaa... Mä en pääse leikkaukseen, koska oon vasta 20v. Eli mulla on tuskaa edessä ties montako vuotta.

      • ledi32

        jälleen. Kävelen taas yön kotia ympäri tai lähden ulos kävelemään. Magneetissa elokuun lopussa löydöksenä kulumaa useammalla tasolla, alkava pullistuma 3-4 tasolla, 4-5 välissä suuri oikeavoittoinen pullistuma joka painaa molemmin puolin hermojuuria sekä ahtauttaa spinaalikanavan. 5- ja sakraalivälillä repeämää.

        Nyt on vedetty lyricat, ardinexit x 2, panacod x 1, triptyliä ja sirdaludia, jotta saatana pääsis nukkumaan. Mitäs sitä turhaan. Keväästä asti yöt olleet max 4h unta ja noin tunnin pätkissä. Alkaa pinna olla kireällä.

        Kipu on tänään ollut aivan sietämätön. Kävin kotikaupunkini päivystyksessä, jossa n. 4h jono tk-lääkärille ja vastaanottoavustaja (sh.) sanoi, että ei ne voi tehdä muuta kuin antaa samoja lääkkeitä kuin mitä olen kotona syönyt. Poishan sieltä oli lähdettävä. Tuumas vain kaveri, että jos tulee alle, niin hankkiudu tänne uudestaan.

        Nyt odotellaan leikkaukseen pääsyä lokakuun alussa. Tätä on edeltänyt useampi lääkärikäynti, dbc-kuntoutusjakso sekä omat kuntosali ja vesijuoksutreenit ennen työpäivän alkua. Kyllä treeni on auttanut liikkuvuuksiin paljonkin, mutta ei tälle kivulle mitään voi.

        Leikkaukseenhan mennään hyvillä mielin ja luottavaisina. Tähän leikkuupyödällä oloonkin on jo tottunut. Viime syksynä tehtiin uusi eturistiside ja sitä edeltävä syksynä laitettiin verkkoa nivusiin, ettei tyrät rytkyis.

        Jumpatkaa ihmiset vain ja jumpatkaa mielummin etukäteen, ennen kuin lääkäri määrää. Sillä on parhaat tulokset vaikka niitä ei näkisikään...


      • 29v.
        ledi32 kirjoitti:

        jälleen. Kävelen taas yön kotia ympäri tai lähden ulos kävelemään. Magneetissa elokuun lopussa löydöksenä kulumaa useammalla tasolla, alkava pullistuma 3-4 tasolla, 4-5 välissä suuri oikeavoittoinen pullistuma joka painaa molemmin puolin hermojuuria sekä ahtauttaa spinaalikanavan. 5- ja sakraalivälillä repeämää.

        Nyt on vedetty lyricat, ardinexit x 2, panacod x 1, triptyliä ja sirdaludia, jotta saatana pääsis nukkumaan. Mitäs sitä turhaan. Keväästä asti yöt olleet max 4h unta ja noin tunnin pätkissä. Alkaa pinna olla kireällä.

        Kipu on tänään ollut aivan sietämätön. Kävin kotikaupunkini päivystyksessä, jossa n. 4h jono tk-lääkärille ja vastaanottoavustaja (sh.) sanoi, että ei ne voi tehdä muuta kuin antaa samoja lääkkeitä kuin mitä olen kotona syönyt. Poishan sieltä oli lähdettävä. Tuumas vain kaveri, että jos tulee alle, niin hankkiudu tänne uudestaan.

        Nyt odotellaan leikkaukseen pääsyä lokakuun alussa. Tätä on edeltänyt useampi lääkärikäynti, dbc-kuntoutusjakso sekä omat kuntosali ja vesijuoksutreenit ennen työpäivän alkua. Kyllä treeni on auttanut liikkuvuuksiin paljonkin, mutta ei tälle kivulle mitään voi.

        Leikkaukseenhan mennään hyvillä mielin ja luottavaisina. Tähän leikkuupyödällä oloonkin on jo tottunut. Viime syksynä tehtiin uusi eturistiside ja sitä edeltävä syksynä laitettiin verkkoa nivusiin, ettei tyrät rytkyis.

        Jumpatkaa ihmiset vain ja jumpatkaa mielummin etukäteen, ennen kuin lääkäri määrää. Sillä on parhaat tulokset vaikka niitä ei näkisikään...

        Parin vuoden ajan selkä on viesteillyt, että kaikki ei ole kondiksessa. Reilu kuukausi sitten rävähti oikein kunnolla ja kaikki löydökset viittaavat nyt välilevyn pullistumaan. Ei ole kyllä mukavaa lukea noita tarinoita, optimismi on langan varassa. Täällä on vielä niin h--tin vaikea saada asiallista hoitoa, tätä myötä olen tajunnut miten eriarvoisessa maailmassa elämme. Olen odottanut tt:hen pääsyä nyt jo mielestäni ikuisuuden, magneettia on turha kunnalliselta toivoa jos ei ole aivan henkihieverissä. Tavallaan on mukavaa että muillakin on yhtä paska mäihä. Nukun tunnin pätkissä ja istumatyö ei suju. Vedän nappeja kuin sisupastilleja mutta kipu on koko ajan läsnä. Kuulemma minun ikäisiäni ei leikata mielellään just sen arpeutumisen takia. Kauankohan tässä pitää sitten vielä venttailla...


      • Kivulias

        Kärsin lievää välilevyn pullistumaa, mutta kivut ovat silti erittäin kovat. Voin vaan kuvitella minkälaisia kipuja jotkut joutuvat kokemaan.

        Voiko olla, että työntekoa vaaditaan selkäkivuissa olevalta? Itse olen opiskelija, enkä suht miedoista kivuista huolimatta saa sanaakaan luetuksi. Ei tulisi mieleenikään lähteä töihin kun hädin tuskin pystyy kävelemään.

        Saako selkäkipupotilas helposti sairaslomaa?
        En voi uskoa että ketään kituutettaisiiin töillä moisissa kivuissa.


      • Kätsy 2
        Kivulias kirjoitti:

        Kärsin lievää välilevyn pullistumaa, mutta kivut ovat silti erittäin kovat. Voin vaan kuvitella minkälaisia kipuja jotkut joutuvat kokemaan.

        Voiko olla, että työntekoa vaaditaan selkäkivuissa olevalta? Itse olen opiskelija, enkä suht miedoista kivuista huolimatta saa sanaakaan luetuksi. Ei tulisi mieleenikään lähteä töihin kun hädin tuskin pystyy kävelemään.

        Saako selkäkipupotilas helposti sairaslomaa?
        En voi uskoa että ketään kituutettaisiiin töillä moisissa kivuissa.

        Itse tulin juuri lääkäristä ja kuukauden sairasloma on nyt tällä erää.Aikaisemmin olen ollut muutamia päiviä silloin tällöin pois töistä.Nyt on kivut kestäneet kohta 2 kuukautta ja magneettikuvista selvisi eilen keskikokoinen välilevyn pullistuma 5-6 nikaman välissä.(itselläni sattuu olemaan 6 nikamaa)
        Leikkaukseen en itse heti haluaisi,kun se nyt sattuu pelottamaan.Lääkäri sanoi,että kohdallani on 50/50,mennäkö leikkaukseen vaiko ei.


    • Saa*anan kipee

      Minua on selkä vaivannut myös useamman vuoden, nyt diagnosoitu massiivinen välilevyn pullistuma. Aiheuttaa julmettuas tuskaa alaselkään ja vasempaan jalkaan. Refleksit puuttuu ja jalka on voimaton. Kipulääkkeitä on syötetty Buranasta ja Paramax-Codista nyt päällä olevaan Tramadoliin. Fysioterapiassa kävin säännöllisesti melkein puolivuotta. Ilman mitään hyötyä.
      Lääkärit pitkittävät hoidon aloittamista niin pitkään kuin suinkin, pitää hakkaa nyrkillä pöytään ja vaatia sekä röntgen,-että magneetti kuvat ja siitä jatkohoito. Selkäkipu on kuitenkin niin jumalattoman yleinen tässä maassa, eikä yhteiskunta haluaisi maksaa turhista hoidoista..

      Jatkuva kipu ja unen puute masentaa, siihen saa apua lääkäristä. pyydät kirjoittamaan kunnon lääkkeet, hermokipuun ja masennukseen tarkoitetut lääkkeet toimivat varmasti! Googleta Hermokipu ja välilevyn pullistuma.

      minullakin ikää vasta 22, monet työpaikat olen joutunut jättämään ja nyt meni koulukin kesken tämän vuoksi. Ei naurata, ei..

    • pampula

      Eli siis kokemuksia kuinka nopeesti paranee, kuinka kipeenä on, miten äkkiä sängystä ylös, kuinka pitka sairasloma jne. Ja jos joku tietäis miten piikkejä kuollakseen pelkäävää hoidetaan? Voiko cauda equina oireilla esim ihan lievänä ulosteenpidätyshäiriönä?

      • 17598327654

        Minut leikattiin vuonna 2002 ja pieleen meni,pari leikkausta harjoiteltiin ja kolmas osui oikeaan paikkaan.Mutta siinä meni harjoitellessa yksi hermojuuri päreiksi,poistettiin liikaa luuta ja hajoitettiin pikku fasetit.Nyt sairas eläkkeellä opiaatteja napsien,yritän tulla toimeen jatkuvan neuropaattisen kivun kanssa joka loppuuvasta kun pappi sanoo aamen.Leikkauksissa on pirun isot RISKIT.


    • täysin kipuun kyllästynyt

      Jumppaaminen ja selkälihasten treenaaminen on tosi vaikeeta koska venyttely on lähes mahdotonta kivun takia. Isoilla painolla ei voi treenata alaselkään kohdistuvan paineen takia. Lääkärit sanovat että sisäisiin selkälihaksiin, selkälihaksiin sekä vatsalihaksiin on saatava voimaa. Mahtaiskohan olla mahdollista kehittää selkälihaksia hormoneilla tai muilla vastaavilla apukeinoilla. Kevyellä treenillä vaikutus olisi suurempi. Jotain on tehtävä...

      • Huu

        Olen lapsesta asti kärsinyt selkävaivoista.. viimeiset kaksi vuotta on mennyt lähes päivittäisellä särkylääkesyönnillä ja viime heinäkuusta asti älyttömällä tahdilla.. Söin tuossa vuodenvaihteessa pahimmillaan 8 Panacodia sekä 4 Buranaa (800mg) päivässä. Olo oli turta, mutta jalkoihin säteilevä kipu säilyi silti. En saanut nukutuksi ja olo oli kauhea.
        Onneksi löysin lääkärin, joka otti vaivani vakavasti. Minulla on pitkä urheilutausta, joten vaivojani vähätellään, kun yleis- ja lihaskunto on muuten erinomainen. Nyt olen syönyt Motifene Dual (75mg) tulehduskipulääke (sama kuin Voltaren) kahdesti päivässä sekä Lyricaa hermokipuihin (300-600mg) päivästä vaihdellen. Suosittelen sydämestäni kaikille hermosäryistä kärsiville tuota Lyricaa. Se auttaa todella, vaikka pää onkin vähän pyörällä kaiken aikaa.

        Nyt sitten minulla todettiin magneettikuvien perusteella viime viikolla erittäin suuri välilevynpullistuma 3. a 4. nikaman välissä. Sama fysiatri, joka vielä 3 kuukautta sitten sanoi minulle, että ei se ainakaan välilevyvaiva ole, sanoi edelleen ettei hän voisi liikkumisestani ja lihastestien perusteella koskaan kuvitella, miten iso pullistuma oikeasti on kyseessä. Minun kiputilaani kohtuullinen liikkuminen helpottaa.. Istuminen ja selällään makaaminen ovat pahinta kidutusta.

        Leikkaus on tulossa kahden viikon sisällä. En oikein tiedä, mitä tuosta leikkauksesta ajatella. Toisaalta se tuntuu mukavalta ajatukselta.. jospa sen jälkeen pääsisin kuntoon eikä tarvitsisi sitten syödä enää lääkkeen lääkettä.. Toisaalta taas pelottaa.. jospa sen jälkeen tilanne on entistä huonompi ja lääkkeiden syönti vaan jatkuu ja jatkuu.. Ei voi tietää..
        Jumppa ei auta, sitä on tehty.. Lääkkeitäkin joudun jatkuvasti syömään yhä enemmän, jotta suoriudun päivittäisistä askareista. Ikää on alta 30, joten aika kurjaa, että kuulun siihen 1%, jonka välilevyn pullistuma pitää leikata...


      • Huu
        Huu kirjoitti:

        Olen lapsesta asti kärsinyt selkävaivoista.. viimeiset kaksi vuotta on mennyt lähes päivittäisellä särkylääkesyönnillä ja viime heinäkuusta asti älyttömällä tahdilla.. Söin tuossa vuodenvaihteessa pahimmillaan 8 Panacodia sekä 4 Buranaa (800mg) päivässä. Olo oli turta, mutta jalkoihin säteilevä kipu säilyi silti. En saanut nukutuksi ja olo oli kauhea.
        Onneksi löysin lääkärin, joka otti vaivani vakavasti. Minulla on pitkä urheilutausta, joten vaivojani vähätellään, kun yleis- ja lihaskunto on muuten erinomainen. Nyt olen syönyt Motifene Dual (75mg) tulehduskipulääke (sama kuin Voltaren) kahdesti päivässä sekä Lyricaa hermokipuihin (300-600mg) päivästä vaihdellen. Suosittelen sydämestäni kaikille hermosäryistä kärsiville tuota Lyricaa. Se auttaa todella, vaikka pää onkin vähän pyörällä kaiken aikaa.

        Nyt sitten minulla todettiin magneettikuvien perusteella viime viikolla erittäin suuri välilevynpullistuma 3. a 4. nikaman välissä. Sama fysiatri, joka vielä 3 kuukautta sitten sanoi minulle, että ei se ainakaan välilevyvaiva ole, sanoi edelleen ettei hän voisi liikkumisestani ja lihastestien perusteella koskaan kuvitella, miten iso pullistuma oikeasti on kyseessä. Minun kiputilaani kohtuullinen liikkuminen helpottaa.. Istuminen ja selällään makaaminen ovat pahinta kidutusta.

        Leikkaus on tulossa kahden viikon sisällä. En oikein tiedä, mitä tuosta leikkauksesta ajatella. Toisaalta se tuntuu mukavalta ajatukselta.. jospa sen jälkeen pääsisin kuntoon eikä tarvitsisi sitten syödä enää lääkkeen lääkettä.. Toisaalta taas pelottaa.. jospa sen jälkeen tilanne on entistä huonompi ja lääkkeiden syönti vaan jatkuu ja jatkuu.. Ei voi tietää..
        Jumppa ei auta, sitä on tehty.. Lääkkeitäkin joudun jatkuvasti syömään yhä enemmän, jotta suoriudun päivittäisistä askareista. Ikää on alta 30, joten aika kurjaa, että kuulun siihen 1%, jonka välilevyn pullistuma pitää leikata...

        Minut leikattiin viikko sitten tiistaina aamulla. Leikkaus meni hyvin ja heräilin ilman pahoinvointia. Selkäänkään ei koskenut mitenkään erityisesti ja mikä parasta, helvetilliset hermosäryt olivat jääneet leikkauspöydälle.

        Pääsin kotiin vuorokauden kuluttua, koska kävely ja jumppaliikkeet onnistuivat täysin. Kotosalla olen sen jälkeen pärjännyt vallan mainiosti ja hyvältä näyttää tulevaisuus.

        Leikkausarpi on todella siisti (noin 4cm ja 5 tikkiä). Haava ei todellakaan ole ollut kipeä eikä aikeissakaan tulehtua. Muutaman päivän kuluttua saan tikitkin jo pois. Suihkussakin sai käydä normaaliin tapaan jo kahden päivän kuluttua leikkauksesta.

        Leikkausta edeltävä huoleni ei siis ollut onneksi lainkaan aiheellinen. Omalta kohdaltani kaikki on mennyt loistavasti. Istuminen ei tunnu hyvältä, eikä sitä suositella vielä vähään aikaan. Sairaslomaa sain neljä viikkoa...

        Tämän neljän viikon aikana saa tehdä vain kevyitä, sairaalan fysioterapeutin antamia jumppaohjeita. Kiertoja, kumarruksia ja kantamisia tulee välttää. Tällä hetkellä leikkaus ei elämässäni näy mitenkään muuten kuin hienoisena varovaisuutena... Ja ilona siitä, että ei särje enää.. Tuntuu siltä, kuin pitkä pimeä talvi olisi todellakin taittunut.

        Toivon kaikille teille selkäkipuisille voimia. Omasta puolestani voin suositella leikkausta aivan varauksetta..


      • Tammer
        Huu kirjoitti:

        Minut leikattiin viikko sitten tiistaina aamulla. Leikkaus meni hyvin ja heräilin ilman pahoinvointia. Selkäänkään ei koskenut mitenkään erityisesti ja mikä parasta, helvetilliset hermosäryt olivat jääneet leikkauspöydälle.

        Pääsin kotiin vuorokauden kuluttua, koska kävely ja jumppaliikkeet onnistuivat täysin. Kotosalla olen sen jälkeen pärjännyt vallan mainiosti ja hyvältä näyttää tulevaisuus.

        Leikkausarpi on todella siisti (noin 4cm ja 5 tikkiä). Haava ei todellakaan ole ollut kipeä eikä aikeissakaan tulehtua. Muutaman päivän kuluttua saan tikitkin jo pois. Suihkussakin sai käydä normaaliin tapaan jo kahden päivän kuluttua leikkauksesta.

        Leikkausta edeltävä huoleni ei siis ollut onneksi lainkaan aiheellinen. Omalta kohdaltani kaikki on mennyt loistavasti. Istuminen ei tunnu hyvältä, eikä sitä suositella vielä vähään aikaan. Sairaslomaa sain neljä viikkoa...

        Tämän neljän viikon aikana saa tehdä vain kevyitä, sairaalan fysioterapeutin antamia jumppaohjeita. Kiertoja, kumarruksia ja kantamisia tulee välttää. Tällä hetkellä leikkaus ei elämässäni näy mitenkään muuten kuin hienoisena varovaisuutena... Ja ilona siitä, että ei särje enää.. Tuntuu siltä, kuin pitkä pimeä talvi olisi todellakin taittunut.

        Toivon kaikille teille selkäkipuisille voimia. Omasta puolestani voin suositella leikkausta aivan varauksetta..

        minulla selkävaivat alkoi vuoden alusta vasemmasta jalasta. Jalka oli kuin tulessa aamuisin.
        Buranaa lääkäri määräsi ja töihin.
        Tällätavoin meni pari kuukautta, kunnes putosin töissä istalleni. Selkä petti. Lääkäriin. Mangeetikuvaan...ja välilevyn pullistumahan siellä oli. Ollut alusta alkaen.
        Sen verran kai tuli kiire, että jo ylihuomenna menen TAYKsiin. Siellä päättävät leikataanko heti vai 16 päivä.
        Välillä oli viikkokin, että sain olla nojatuolissa yötä päivää. En voinut maata millään tavoin.
        Se oli yhtä helvettiä.
        Kaksi kuukautta olen kävellyt kyynärsauvat apuna.
        Huomaan, että ei helposti aleta leikkaamaan. Ihan kuin odoteltaisiin, josko selkä paranisi ja takaisin töihin.
        Parin päivän päästä selviää mikä on tilanne.


    • Kasari

      On kulunut aikaa, kun laitoit viestisi tänne, mutta vastauksia näyttää tulleen vuosien mittaan.

      Minullakin selkä vaivannut pari vuotta, ensin pahasti puolen vuoden verran, sitten helpotti. Nyt selkä oireillut viimeisen vuoden aikana satunnaisesti muutaman päivän kerrallaan, olen käynyt fysikaalisessa ja hieronnassa säännöllisesti. Kuukausi sitten perheemme kaatoi mahatauti, nukuin muutaman yön patjalla lattialla ja eipä selkä muuta tarvinnnut. Sen jälkeen olen linkuttanut aamupäivät, puolilta päivin kipu hellittää jos on liikkeessä siihen saakka, eikä istu eikä varsinkaan makaa. Aamuyön unet pätkii, kun ei kunnon asentoa meinaa löytyä. Työterveyslääkäri antoi viikon sairaslomaa ja lääkkeitä. Sanoi, että ei magneettiin, koska hoito on sama vaikka olisi mikä vaiva eli lääketä ja liikettä. Viikon kävin sen jälkeen nilkuttamassa töissä (hoitotöissä), jos olisi vain iltavuoroja ei olisi hädän hippalesta, mutta aamuvuorojakin täytyy vuorollaantehdä. Sitten kävin yksityisellä neurokirurgilla, joka vaikutti aluksi pikkasen "huu-haa-innaselta", epäili noidannuolta. Sanoi laittavansa lähetten magneettiin (jonot n.1,5kk), mutta sanoin käveleväni heti magneettiin yksityisen kautta ja puolen tunnin päästä kuvat oli otettu, maksoi 320€ itselle, mutta epätietoisuus loppui ja pullistuma löytyi 4. ja 5. nikaman välistä. Eilen lääkäri soitti ja ilmoitti tuloksista, sovittiin että yritän mennä ensi viikolla töihin ja että hän ottaa minut keskussairaalaan vastaanotolleen (julkiselle puolelle, maksan vain polimaksun)kuukauden kuluuttua ja sitten katsotaan onko mennyt parempaan tai huonompaan suuntaan. Jos huonompaan, niin päätetään mahdollisesta leikkauksesta (julkisella puolella). Eli jos ette pääse julkisen puolen kautta magneettikuvaukseen, niin käykää ihmeessä yksityisellä, jää monta pilleriä syömättä, jos tämä nopeuttaa asioiden etenemistä, eiväthän ne lääkkeetkään ilmasia ole. Kuka keksisi keinon, miten voisi nukkua seisaaltaan, ettei tarvitsisi verrytellä itseään 2-3h aamusta liikkeelle...

    • ei täs midist...vielä

      Minulla tuli vuosi sitten selkä kipeäksi kun nostin "väärällä selällä" eli jalat suorana pelkällä selällä. Niin kipeäksi tuli ettei pystynyt loppupäivänä muuta tekemään kuin maata sängyllä. Terveyskeskukseen menin parin kuukauden päästä koska kuvittelin kivun menevän itsestään pois. Aluksi määräsivät särkylääkkeitä ja koska olin vasta 17 vuotias niin eivät ottaneet tosissaan.
      Seuraavaksi rupesi vasen jalka kipeytymään eikä sitä pysty vieläkään nostamaan suorana saatikka istua jalat suorana. Uudestaan terveyskeskukseen niin ottivat röntgen-kuvat. Eihän niissä mitään näkynyt mutta pistivät fysioterapiaan. Siellä kuljin viime talven ja tein kaiken maailman venytyksiä mutta ne eivät vieneet kipua pois. Pari kuukautta sitten kävin vielä terveyskeskuksessa jolloin lääkäri passitti magneettikuvaukseen. Tänään kävin neurokirurgin luona kuulemassa magneettikuvauksen tuloksista ja toiseksi alimmassa välilevyssä oli rappeutuma ja pullistuma. Päätettiin ensin kokeilla jotain ihme hermopuudutusta koska hän ei suositellut leikkausta koska olen vielä näin nuori. Nyt odottelen puudutuspiikkiaikaa ja sitten nähdään miten auttaa ja joudutaanko leikkuaus vielä tekemään.
      Koska minulla on lisäksi välilevyn rappeutuma niin selkäkipuani ei koskaan saada parannettua edes leikkauksella. Sen kuuleminen masennutti minua todella paljon.

    • pullistusmies

      Onko kellään muulla täällä pullistumaa 1. nikamassa?

      Mulla se on. Pari puudutus & kortisonipiikkiä on selkään pistetty, mutta ei auta.

      Mulla ei ole vaikeaa istua, vaan pystyasento ja liikkuminen tuottaa vaivaa ja tuskaa.

      Onko muilla ollut tällaista pullistumaa ja jos on niin miten saitte kuntoon?

      • Irqqu

        Tää on jo vanha kirjoitus, mutta mulla tuntuu olevan sama tilanne. Kookas pullistuma L5-SI välissä. Ja koska pullistuma on sentraalisesti, se aiheuttaa kipuja molemmille puolille. Pystyn istumaan ja makaamaan, mutta ihan ***vetilliset kivut tulee, kun seison tai kävelen.

        Oon syönyt marraskuusta asti Voltaren Rapidia, mutta nyt jouduin viikko sitten hakemaan Lyricat. Niiden syönti jäi kolmen päivän jälkeen, kun meni muisti. Nyt sitten napsin Panacodia 2kpl/2-3 krt päivässä.

        Huomenna jälleen akuuttiaika terkkariin, kun lannerangan alueen lihakset on niin krampissa, että virtsaaminen ei onnistu helposti ja aina tuntuu, että loput jäisi tulematta.

        Alun perin mulle on määrätty ortopedin vastaanotolle aika leikkausarviota varten marraskuun alussa. Ei taida pystyä odottamaan sinne asti, vaikka parhaani olen yrittänyt.


    • Hyvinvointivaltion asukki

      Minulla on ollut 15 vuotiaasta asti selkäkipuja ja takareidet jäykät. Olen selvinnyt erään tosi hyvän hierojan avulla, kuumakuppausta ym. joka todella on auttanut vaikka lääketiede sitä hyväksykkään hoidoksi. Kuitenkin, en ollut hakeutunut muuhun hoitoon koska selvisin sillä, silloin oli kyse vaan lihasjäykkyydestä.
      Nyt viime lokakuussa onnistuin jotenkin nitkauttamaan selkäni ja se kipeytyi pahasti. Joulukuussa pääsin viimein terveyskeskuseen päivystykseen, sieltä laitettiin röntgen, verikokeet ja virtsakokeet. Noh, seuraava lääkäri oli tammikuussa joka kattoi kuvat, sanoi että minulla on luupiikki selässä, mutta ei tiennyt miksi säteili jalkoihin voimmakkaasti. Laittoivat minut jonoon keskussairaalaan fysiatrille jonne pääsin toukokuussa. Siellä totesi alan ammattilainen, että alin nikama on kiinni lantioluussa toiselta puolelta ja alimman nikaman ja häntäluun väli on madaltunut. Mitään luupiikkiä siellä ei ollutkaan. Ne eivät selittäneet kipuilua kuitenkaan täysin. Oli kuulemma vain kyse vain lihasjäykkyydestä ja siitä, että minulla on huono lihaskunto. Laittoi minut (näköjään) jonoon fysioterapiaan jonne pääsin nyt heinäkuun lopussa, tänään. Alansa osaava mies sitten nosteli jalkojani ja testasi refleksejä ym, mikä oli jo tehty kolme kertaa aikaisemmin. Hän totesi, että refleksit on liian vahvoja ja jalkoihin säteilevästä kivusta/jalat on jäykät voi päätellä, että minulla todennäköisesti on laaja välilevyn pullistuma 4-5 nikaman välissä. Mies oli järkyttynyt siitä, miten tälle asialle ei ole tehty mitään vaan minua on juoksutettu yli puolivuotta paikasta toiseen, mobicia särkylääkkeenä. Kivut eivät ole enää olleet aikoihin pahat, maaliskuussa meni pahimmat hiljalleen ohi, pidin sairaslomaa ennen sitä koulusta paljon ja lepäsin. Joulu-tammikuussa kivut oli kamalat, molempiin jalkoihin säteili ja tuikki oudosti reisien sivuille, taivuttamaan en pystynyt. Selällään maatessa ei sattunut, istuminen oli tuskaa. Sängystä ja sohvasta en päässyt ylös ellei mies nostanut. Aikaisemmin selässä ollut nikamalukkoja ja niska/hartiat jumissa, kertoi tämä mies, että nekin johtuu tästä. Olen vihainen siitä, että minua ei otettu tosissaan, iskettiin resepti käteen (vieläpä aika lievä) ja kotiin odottamaan kutsua milloin mihinkin. Nyt sitten jumppaliikkeitä ja venytyksiä ja magneettiin jos on rahaa ja sitten katsotaan mitä siellä tosiasiassa on. Ilmeisesti en valittanut tarpeeksi, taitaa olla aika korkea kipukynnys. Ja olen 19 vuotias, eli tuskinpa leikkaavat ihan suosiolla.
      Parasta oli, että en tiennyt nyt edes olevani jonossa tuonne hoitoon, tämä keskussairaalan lääkäri kun sanoi, että minun pitää itse hakeutua hoitoon ja yllätykseksi sieltä viime viikolla kuitenkin tuli kirje. Ilmeisesti monta vuotta vielä edessä tätä.

    • kivuista

      mulla leikattiin reilu vuos sitte välilevyn pullistuma joka halvautti jalat aluks kokonaaan.
      puol vuotta meni, olin päässy rollaattorista eroon kun alko särkee helvetisti samasta kohtaa, alotettiin oxycontin lääkitys joka nostettiin pian 160 ml aamulla ja unilääkkeet yöks. kivut paheni uudet kuvat ja sama vaiva samassa kohdassa 4-5 nikaman välis ja nyt pitää odottaa leikkausta.

    • halki, poikki ja pinoon

      Minulta leikattiin 10 kuukauden sairastelun jälkeen kunnallisessa. Leikkauspäätöksen jälkeen odotusaika oli vaivaiset 15 vrk. Aamulla klo 7.30 osastolle. Klo 14 leikkasivat ja noin klo 18. kävin jo itse vessassa. Kivut minimaaliset leikkauksen jälkeen. Ihan totta! Leikattiin kookas prolapsi neljännen ja viidennen välistä. Omasta pyynnöstä pääsin seuraavana päivänä pois sairaalasta n. klo 16! Itse kävellen, nilkuttamatta. Ainoa pienehkö kipu, tai pistely johtui tikeistä (vain 4 kpl) ja isosta muovisesta haavateipistä.
      Haluaisin välttää sanontaa: "Kivut jäivät leikkauspöydälle, mutta niin siinä kävi. Monasti esim. nenänpielen finni voi olla kipeämpi, kuin minun leikkauksen jälkeiset kipuni. Onni onnettomuudessa, että selvisin näin pienillä leikkauskivuilla. Tietysti jokainen leikkaus on erilainen, eikä kipuja ja leikkauksia voi yleistää. Tämä lyhyenä kuvauksena ihmisille, joilla leikkaus on vielä edessä. Todella vaivaton juttu! Kerta kaikkiaan. Ainakaan sitä ei pidä pelätä. Sillä ei mitään voita. Positiivinen asenne auttaa paljon paremmin.

      • oliko turha..

        Minulla on ollut selkä kipeänä noin kaksi vuotta. Reilu vuosi sitten kuvattiin ja todettiin kolme pullistumaa, joista yksi roikkuva ja iso. Uusinta kuvaus ja leikkaus oli nyt marraskuussa. Alkuun luulin, että kivut on pois. Nyt kun olen jättänyt lääkkeet veke niin kivut ovat palanneet. En tiedä onko kolme viikkoa vielä liian lyhyt aika todeta lopullinen tulos. Odotukset on kuitenkin toiveikkaat. Voisin kyllä sanoa, että kannattaa leikkauttaa selkä heti jos todetaan isoja pullistumia. Yli vuosi vetkuttelua saattoi vaan pahentaa tilannetta. Olen 43 v ja mielestäni aina ollut hyvässä fyysisessä kunnossa. Selkävaivat ovat estäneet kaiken vähänkin fyysisemmän harrastuksen. Eipä se kovin mieltä ylennä vetää vatsaläskejä sisäänpäin selällään maaten. Tahtoo rullistella, ratsastaa, lasketella, juosta,,,, Ei ole masennus tästä kaukana.


      • löytyykö rauhaa
        oliko turha.. kirjoitti:

        Minulla on ollut selkä kipeänä noin kaksi vuotta. Reilu vuosi sitten kuvattiin ja todettiin kolme pullistumaa, joista yksi roikkuva ja iso. Uusinta kuvaus ja leikkaus oli nyt marraskuussa. Alkuun luulin, että kivut on pois. Nyt kun olen jättänyt lääkkeet veke niin kivut ovat palanneet. En tiedä onko kolme viikkoa vielä liian lyhyt aika todeta lopullinen tulos. Odotukset on kuitenkin toiveikkaat. Voisin kyllä sanoa, että kannattaa leikkauttaa selkä heti jos todetaan isoja pullistumia. Yli vuosi vetkuttelua saattoi vaan pahentaa tilannetta. Olen 43 v ja mielestäni aina ollut hyvässä fyysisessä kunnossa. Selkävaivat ovat estäneet kaiken vähänkin fyysisemmän harrastuksen. Eipä se kovin mieltä ylennä vetää vatsaläskejä sisäänpäin selällään maaten. Tahtoo rullistella, ratsastaa, lasketella, juosta,,,, Ei ole masennus tästä kaukana.

        Paljon on tätä vaivaa ja näemmä entistä nuoremmilla... milloinkohan aletaan puhua kansantaudista?

        Niin liikunnasta sen verran että -itse sairastanut nyt oman välilevyn pullahdukseni kanssa yli vuoden, kohta vietän 2-vuotispäiviä- niin minä olen kokeillut melko montaa lajia, en edes ala luettelemaan... Mutta loppujen lopuksi pöyräilystä löytyi rauha, tarkemmin maastopyöräilystä ja kun adrenaliini hyrrää kipukin häviää kokonaan, eli ainakin sen lenkin ajan saan olla rauhassa selältäni. Sekä muutenkin tuntuu että pitkällä tähtäimellä säännöllinen rasittaminen helpottaa/pientää tilannetta/kipukynnystä. Rasitus ei tietenkään saa olla räjähtävää, kuten juokseminen, vaan pitkäkestoisempaa...

        Onko kenellä muulla tämänkaltaisia helpotuksia liikunnasta?
        Olen myös kuullut että viuna kuulema poistaa kivut tehokkaasti, ainut vain että sitä pitäisi ottaa paljon mikä ei enää pahemmin houkuttele. Miinuksena myös mahottomat päänsäryt.


      • Onnistunut leikkaus

        Moi!

        Kiva kuulla leikkauksen onnistumisesta. Myös minulla annettiin perinteinen fysioterapialiirum laarum ja lässytystä. Kivut olivat erittäin kovia 3 kk.

        Tuttu kirurgi kuuli asiasta, pyysi magneettikuvat nähtäväkseenotin ne omalla rahalla 600 €) ja sanoi,että hän hommaa leikkauksen heti. Noh, kahdessa viikossa oli aika ka kivut jäivät sinne. Maksoin itse, kyllä mutta 3000 € oli naurettava summa siitä, että elämäni alkoi uudelleen.

        Nyt menty lähes 2 vuotta, no problemos. Toki olen vähentänyt mm. sählyä ja muita repiviä nopeita liikkeitä sisältäviä harrastuksia mutta hermoa ei saa päästää vahingoittumaan mikä tapahtuu, jos odottaa liian pitkään.

        Kunpa ihmisillä olisi rohkeutta tehdä asioita, vaikka sitten omalla rahalla.


    • raskaan työn raataja

      4-5 väli leikattu kerran 1.5 vuotta sitten nyt sama vaiva jalka tunnoton ei voi istua eikä seistä toista leikkausta ei suositella 5kk kovat kivut leikkaus ei enään auta hermo vaurioitunut

    • ari

      minulla on sama kipu oikea jalka välillä pettää alta olen jo kaatunut nurin toistakymmentä kertaa viimevuoden toukokuusta lähtien,nyt vasta tietokonekuvaukseen ensin lähete oli mulle hesaiselle peijaksensairaalaan jossa lääkäri katsoi tavalliset röntgenkuvat,ja siirti lähetteen jorvinsairaalaan 29.2.2008 tosiaan 29 päivä on karkauspäivä,mutta yritän olla nyt kuitenkin karkaamatta

      • petkiu

        Pari päivää sitten,huomenna lekuri,mankkukuvat otatin jo valmiiksi niin ei tarvi niin paljon selitellä. Napropaatilla kävin kipuja lieventämässä ja tulokset rohkaisevia.


      • PetKiu

        Edelleen. Pari hoitoa takana ja hyvältä tuntuu, leikkausta ei ole suositeltu koska...muodostuu arpikudos joka alkaa vaivaamaan samoin oirein n.2 vuoden kuluessa leikkauksesta. Tämä siis vain itse saamaani tietoa alan ihmisiltä ei ehdotonta faktaa raamatusta. Hoitoja on tarjolla onneksi muiltakin tahoilta kuin lääkelaitoksilta.


      • epätietoinen^
        PetKiu kirjoitti:

        Edelleen. Pari hoitoa takana ja hyvältä tuntuu, leikkausta ei ole suositeltu koska...muodostuu arpikudos joka alkaa vaivaamaan samoin oirein n.2 vuoden kuluessa leikkauksesta. Tämä siis vain itse saamaani tietoa alan ihmisiltä ei ehdotonta faktaa raamatusta. Hoitoja on tarjolla onneksi muiltakin tahoilta kuin lääkelaitoksilta.

        Onko välilevyn pullistuma periytyvää?


      • hepuli
        PetKiu kirjoitti:

        Edelleen. Pari hoitoa takana ja hyvältä tuntuu, leikkausta ei ole suositeltu koska...muodostuu arpikudos joka alkaa vaivaamaan samoin oirein n.2 vuoden kuluessa leikkauksesta. Tämä siis vain itse saamaani tietoa alan ihmisiltä ei ehdotonta faktaa raamatusta. Hoitoja on tarjolla onneksi muiltakin tahoilta kuin lääkelaitoksilta.

        Pullistuma leikattiin 3 viikkoa sitten, kivut hävisivät, mutta vaikeinta on olla tekemättä mitään.
        Jotenkin nauretavalta tuntuu pienten vatsalihasten treenaus, mutta aion noudattaa ohjeita, mahtavinta on kuitenkin särkylääkkeitön elämä.


      • olevinaan huippu-urheilija
        hepuli kirjoitti:

        Pullistuma leikattiin 3 viikkoa sitten, kivut hävisivät, mutta vaikeinta on olla tekemättä mitään.
        Jotenkin nauretavalta tuntuu pienten vatsalihasten treenaus, mutta aion noudattaa ohjeita, mahtavinta on kuitenkin särkylääkkeitön elämä.

        Olen erittäin paljon urheileva, kolmekymppinen kaveri..selkäni on oireillut nyt kolmen vuoden ajan, viime keväänä selkä meni pleijareissa pahaan kuntoon ja syy löytyi magneeteissa: 4/5 välin kookas prolapsi. Sen jälkeen epätoivoista kovaa kuntoutusta, koska urheilulääkäri uskoi rajun kuntoutuksen auttavan (syviä vatsoja, akupunktiota, selkäharjoitteita) 6 kuukautta myöhemmin sama juttu, hyvä ettei mennyt jalat alta.. Nyt kuntouttanut JÄLLEEN kahden eri urheilulääkärin käskystä nelisen kuukautta. Ritilä alkaa kyllä olla kunnossa, selkä valitettavasti ei. Edelleen painaa pakaraan ja jalka ei taivu 90% millään. Kumpikaan ei haluaisi leikkausta, sillä pelkäävät pelihommien loppuvan 40% todennäköisyydellä.

        Kysymys leikatuille : oletteko pystyneet urheilemaan kovaa (siis todella kovaa, täysipainoisesti) leikkauksen jälkeen??

        Kysymys ei-leikatuille kuntouttajille : onko kellään kuntoutus toiminut niin, että prolapsit ovat hävinneet vuoden sisään, oletko voinut urheilla täysipainoisesti??

        En haluaisi rynnätä suinpäin leikkaukseen, kiitos arvioiden, mutta pelivuosien vähyydestä johtuen olisi nopea ratkaisu tarpeen.

        Kiitos vastaajille


      • Jausa82
        epätietoinen^ kirjoitti:

        Onko välilevyn pullistuma periytyvää?

        "Itse pullistuma ei varsinaisesti periydy, mutta kudosominaisuudet kulkevat kyllä suvussa, ja tällöin välilevyn rakenteellinen heikkous voi olla periytyvää."

        Lähde: http://www.poliklinikka.fi/?page=6152558&id=9609138

        Itselläni vaivaa todennäköisesti välilevyn pullistuma kolmatta kuukautta. Isäukolla ollut myös pullistuma ja leikattu, hän kärsii myös selkäydinkanavan ahtaumasta. Isän siskolla myös selkävaivoja, kävi jäykistysleikkauksessa vajaa kuukausi sitten.
        Kirjoittelen myöhemmin lisää, tällä hetkellä kipuja vain yöunilta herätessä ja istuminen on myrkkyä.


    • fazer91

      Heeipä hei :)

      Oon tässä kanssa potenut jo selkä vaivoja pari vuotta (ja ikää on 17..), vuosi sitten kävin lääkärillä ja aloitin fysioterapian. Tein liikkeet , jotka vahvistivat syviä vatsalihaksia ym. ja niistä oli apua, mutta eivät poistaneet kipuja. Harrastin koko talven kuitenkin ahkerasti laskettelua ja rankkoja treenejä, ja kivut lievittyivät todella paljon. Kun talvi meni ohi, päädyin istumaan koulun penkille koko päiväksi ja elämä muuttui yhdeksi helvetiksi.

      Kesän alussa otettiin magneetti ja minulla todettiin melko lievä välilevyn pullistuma. Lopetin fysioterapian ja liikunnan sun muut, kun annettiin selän levätä. Kivut eivät ole hävinneet ja nyt mietitään leikkausta.

      Nyt pitäisi päättää leikataanko vai ei, ja ratkaisu on ihan omissa käsissäni. Kuitenkin luulen että leikkaus rajoittaisi liikunnallista elämääni, että mielummin löytäisin ratkaisun jostain muualta. Jotenkin on vain 17-vuotiaana liikunnallisena nuorena erittäin masentava kuulla välilevyn pullistumasta omassa selässä. Samassa veneessä kuljetaan..

      • selkäleikkaus vm -81

        Hei!

        Omasta kokemuksesta voin sanoa että leikkaus nuorella iällä kannattaa koska silloin kuntoutuminen on nopeampaa ja muutenkin kaikki paraneminen helpompaa. Olen 50-kymppinen nyt; minut leikattiin 23-vuotiaana. Pullistuma 4-5 lannenikaman välissä. Todella iso pullistuma ja helvetilliset kivut 10-vuotiaasta lähtien. Ainut ongelma että siihen aikaan ei kiinnitetty jatkohoitoon ts. kuntoutukseen mitään huomiota. Leikkauksen jälkeen on omahoito tosi tärkeää. Vatsa- ja selkälihakset kuntoon. Liikunnallinen elämä. Olen selvinnyt melkein 30 vuotta ilman hermosärkyä. Tosin selkä on jäykempi eikä mahdollista esim vaativimpia liikkeitä. Uskon leikkaukseen! Voin tehdä lähestulkoon mitä haluan vaivastani huolimatta.


      • fazer91
        selkäleikkaus vm -81 kirjoitti:

        Hei!

        Omasta kokemuksesta voin sanoa että leikkaus nuorella iällä kannattaa koska silloin kuntoutuminen on nopeampaa ja muutenkin kaikki paraneminen helpompaa. Olen 50-kymppinen nyt; minut leikattiin 23-vuotiaana. Pullistuma 4-5 lannenikaman välissä. Todella iso pullistuma ja helvetilliset kivut 10-vuotiaasta lähtien. Ainut ongelma että siihen aikaan ei kiinnitetty jatkohoitoon ts. kuntoutukseen mitään huomiota. Leikkauksen jälkeen on omahoito tosi tärkeää. Vatsa- ja selkälihakset kuntoon. Liikunnallinen elämä. Olen selvinnyt melkein 30 vuotta ilman hermosärkyä. Tosin selkä on jäykempi eikä mahdollista esim vaativimpia liikkeitä. Uskon leikkaukseen! Voin tehdä lähestulkoon mitä haluan vaivastani huolimatta.

        ... noin 2 viikkoa sitten ja olo on kyllä ollut parempi jo. Ei ole enää tarvinnut kärsiä samanlaisista selkä- ja jalkasäryistä, vaikka venytellessä huomaan että hermot ja lihakset ovat vielä hyvin kireällä. Hoito-ohjelmassa on ollut monia kävely lenkkejä päivässä ja vatsa- ja selkälihas liikkeitä. olen vältellyt istumasta tosi pitkiä aikoja ja selkäkin kertoo kun on istunut liian kauan.. Hiljalleen toivoisin pystyväni palaamaan liikunnallisempaan arkeen ilman pahempia selkä kipuja.
        Kiitos vielä palautteesta :)


      • selkäleikkaus vm -81
        selkäleikkaus vm -81 kirjoitti:

        Hei!

        Omasta kokemuksesta voin sanoa että leikkaus nuorella iällä kannattaa koska silloin kuntoutuminen on nopeampaa ja muutenkin kaikki paraneminen helpompaa. Olen 50-kymppinen nyt; minut leikattiin 23-vuotiaana. Pullistuma 4-5 lannenikaman välissä. Todella iso pullistuma ja helvetilliset kivut 10-vuotiaasta lähtien. Ainut ongelma että siihen aikaan ei kiinnitetty jatkohoitoon ts. kuntoutukseen mitään huomiota. Leikkauksen jälkeen on omahoito tosi tärkeää. Vatsa- ja selkälihakset kuntoon. Liikunnallinen elämä. Olen selvinnyt melkein 30 vuotta ilman hermosärkyä. Tosin selkä on jäykempi eikä mahdollista esim vaativimpia liikkeitä. Uskon leikkaukseen! Voin tehdä lähestulkoon mitä haluan vaivastani huolimatta.

        Kiva kuulla että olet toipumassa. Kuntoutuminen on kuitenkin aikaa vievä prosessi. Älä anna periksi. Ja varmaan alussa on hyvä myös antaa niiden haavojen parantua kunnolla; nykyään ne varmasti ovat paljon pienemmät kuin 80-luvulla. Ei ehkä kannata heti vaatia itseltään liikaa suorituksia. Tsemppiä!


      • kipulias
        selkäleikkaus vm -81 kirjoitti:

        Kiva kuulla että olet toipumassa. Kuntoutuminen on kuitenkin aikaa vievä prosessi. Älä anna periksi. Ja varmaan alussa on hyvä myös antaa niiden haavojen parantua kunnolla; nykyään ne varmasti ovat paljon pienemmät kuin 80-luvulla. Ei ehkä kannata heti vaatia itseltään liikaa suorituksia. Tsemppiä!

        moi
        mulla leikattin välilevyn pullistuma v.2001. nyt on taas todettu pullistuma. kahdeksan vuotta meni täysin ilman kipuja...
        nyt olen saanut sakraalipuudutuksen(selkäydinpuudutuksen kipulääkettä) 4-5 kertaa, tällä viikolla kaksi kertaa. joka toinen päivä tiputetaan kipulääkettä suoneen ja joka toinen päivä saan kipupiikin. kotona syön lihasrelaksantteja, voltarenia, kodeiinia... luulen että olen kohta valmis toiseen leikkaukseen. molemmat jalat puutuvat ja kävely tuottaa vaikeutta, hyvä jos pystyy kävelemään 50m kerralla. onko kellään kokemusta kahdesta leikkauksesta?kannattaako?


      • Tuula
        kipulias kirjoitti:

        moi
        mulla leikattin välilevyn pullistuma v.2001. nyt on taas todettu pullistuma. kahdeksan vuotta meni täysin ilman kipuja...
        nyt olen saanut sakraalipuudutuksen(selkäydinpuudutuksen kipulääkettä) 4-5 kertaa, tällä viikolla kaksi kertaa. joka toinen päivä tiputetaan kipulääkettä suoneen ja joka toinen päivä saan kipupiikin. kotona syön lihasrelaksantteja, voltarenia, kodeiinia... luulen että olen kohta valmis toiseen leikkaukseen. molemmat jalat puutuvat ja kävely tuottaa vaikeutta, hyvä jos pystyy kävelemään 50m kerralla. onko kellään kokemusta kahdesta leikkauksesta?kannattaako?

        Pullistuma leikattu 4-5 välistä kaksi vuotta sitten. Sitä ennen puoli vuotta ensin selkäkipu ja sen jälkeen helvetillinen jalkakipu, lähinnä säären ulkosyrjällä. Suihkussa vesipisaratkin sattuivat ja jalka lähti välillä alta, suurin kipu oli siis seistessä, istumaan pystyi kyllä (riippuu kuulema millä puolella pullistuma on). Hevosen selässsä jo kuukausi leikkauksen jälkeen ja sillätavalla pysynyt kunnossa ja lenkkeillen. Takareidet ja pakarat kannattaa venytellä ekstrahyvin tai oireita tulee heti. Kysissä tekivät huipputyötä, en ehkä antaisi leikata itseäni missä vain


      • leeeena
        Tuula kirjoitti:

        Pullistuma leikattu 4-5 välistä kaksi vuotta sitten. Sitä ennen puoli vuotta ensin selkäkipu ja sen jälkeen helvetillinen jalkakipu, lähinnä säären ulkosyrjällä. Suihkussa vesipisaratkin sattuivat ja jalka lähti välillä alta, suurin kipu oli siis seistessä, istumaan pystyi kyllä (riippuu kuulema millä puolella pullistuma on). Hevosen selässsä jo kuukausi leikkauksen jälkeen ja sillätavalla pysynyt kunnossa ja lenkkeillen. Takareidet ja pakarat kannattaa venytellä ekstrahyvin tai oireita tulee heti. Kysissä tekivät huipputyötä, en ehkä antaisi leikata itseäni missä vain

        Itselläni on sama ongelma, mutta en ole käynyt leikkauksessa. Kuka ja missä leikkauksesi on tapahtunut?

        kiitos


      • Kwax
        Tuula kirjoitti:

        Pullistuma leikattu 4-5 välistä kaksi vuotta sitten. Sitä ennen puoli vuotta ensin selkäkipu ja sen jälkeen helvetillinen jalkakipu, lähinnä säären ulkosyrjällä. Suihkussa vesipisaratkin sattuivat ja jalka lähti välillä alta, suurin kipu oli siis seistessä, istumaan pystyi kyllä (riippuu kuulema millä puolella pullistuma on). Hevosen selässsä jo kuukausi leikkauksen jälkeen ja sillätavalla pysynyt kunnossa ja lenkkeillen. Takareidet ja pakarat kannattaa venytellä ekstrahyvin tai oireita tulee heti. Kysissä tekivät huipputyötä, en ehkä antaisi leikata itseäni missä vain

        Kiinnostaisi kuka lääkäri sinut Kysillä leikkasi? Itse odottelen leikkausta, ja kuullut paljon huonoja kokemuksia Kysin ortopedeista leikkaajina..


    • kovat kivut kokenut

      Mulla oli samanlaiset helvetilliset kivut kolme kuukautta. Välillä vasen jalka ei tuntenut mitään, välillä jopa virtsan karkailua. Lopulta kerroin sairaalassa, että vaadin leikkausta, muuhun en enää suostu. Onnekseni paikalla oli Virolainen ortopedi kuka sitten leikkaukseen laittoi. Leikkauksen jälkeen kivut hävisivät heti. Seuraavana päivänä pystyin kävelemään liki normaalisti ja ennenkaikkea ei ollut enää kipuja.
      Suosittelen sullekin, että vaadit leikkausta koska tuon Virolaisen ortopedin mukaan paha välilevyn pullistuma ei parane itsestään ja voi johtaa jopa halvaukseen.

      • niskaviallinen

        Mulla on kaularangassa nikamien 6-7 välissä välilevyn pullistuma. Käsi puutuilee ja voimaton. Parenemaan päin, voimat lisääntymässä. Leikkausta ei ainakaan vielä tarvita.
        Onko muilla ollut kaularangassa pullistumia? Miten niiden hoito on sujunut?


      • Pullistumia myös
        niskaviallinen kirjoitti:

        Mulla on kaularangassa nikamien 6-7 välissä välilevyn pullistuma. Käsi puutuilee ja voimaton. Parenemaan päin, voimat lisääntymässä. Leikkausta ei ainakaan vielä tarvita.
        Onko muilla ollut kaularangassa pullistumia? Miten niiden hoito on sujunut?

        Minulla oli samassa välissä kuin sinulla pullistuma.Se leikattiin mutta kivut jäivät oikeaan käteen.Leikkauksesta ei siis apua.Tiedän toisen jolla on ollut samassa välissä pullistuma kuin meillä ja hänellä kivut jäivät leikkauspöydälle.
        Nyt minulle on tullut uusia pullistumia ja luupiikkejä.Leikkaukseen ei enää lähdetä koska ensimmäisellä kerrallakaan ei kipua saatu pois.Nyt sitten loppuiän luultavasti syön kipulääkkeitä ja tilanteeseen on vain pakko sopeutua.
        Miten sinun tilanteesi on edennyt?


    • Pasi Mäkelä

      ...Myös 4. ja 5. välissä pullistuma/repeämä ja kipu aivan tajuton. tuli nopealla aikavälillä. Tipuin katolta ja ranne murtu ja ilm.loukkasin selkäni siinä rytäkässä. Iskias-oireet ja selkäkipu alko nousujohteisesti n 3kk, joka kokonaisuudessaan sairaslomalla. Iskias-kivut reilusti pahempia. Viim 4 viikkoa meni siten, että unta ei käytännössä ollenkaan, kun ei löytyny asentoa jossa ei kipua. kävellä pysty kaikki 20metriä. Puolen tunnin välein vessaan kun ei tienny onko hätä vai ei. Viim. 3 viikkoa sairaalassa kipujen takia. Koko ajan piikkiä lihaan... Leikattiin Seinäjoen keskussairaalassa, jossa kirurgina Juha Sajanti. Ihan huippuäijä... Iso ja ruma äijänretales, mutta ekasta tapaamisesta asti ties että on hyvissä käsissä. Leikkauksesta 4 viikkoa eikä kipuja oo ollu yhtään sen jälkeen kun ekan kerran nousin leikk. jälk. seisomaan.
      Nöyrimmät kiitokseni herra Sajannille leikkauksesta ja 2 lapseni äitille jaksamisesta. Ei varmasti helppoa hoitaa yksin kahta vaippaikäistä ja katella sivus kipujen takia vähän perk. kiukkusta ukkoo.

      Nyt rakennetaan sellainen temppeli tuon ruodon ympärille, että pysyy pystyssä vaikkaa ilman...!!!

      Älkää turhaan olko kipeitä, vaan vaatikaa leikkaus jos ei pärjää...

    • Kipua kärsinyt

      Moro
      Kyselit selkäleikkauksesta. Mut leikattiin 3 vuotta sitten ja leikkauksesta oli kahen vuoden helpotus. Nyt tilanteeni on melkolailla sama kun leikkausta ennen. Olen nyt sairaslomalla ja tilasin juuri yksityiselle lääkärille ajan kun työpaikkalääkäri ei ota kantaa asiaan. Pitäisi vain syödä lääkkeitä. Istua ei voi kauaa ja leposärky jaloissani meinaa viedä hermot. Jalkani särisevät melkein koko ajan. Mutta kaikki on yksilöllistä. Leikkaukseta voi saada helpotuksen tai ei. Itse mietin uutta leikkausvaihtoehtoa. Koettakaa kestää kipujen kanssa, ette ole yksin.
      Positiivistä asennetta, päivä kerrallaan.
      Kaikille hyvää kesää!!!

      • 2 kk selkävaivainen

        Hei,
        olen käynyt kolmella lääkärillä ja fysoterapeutilla. Vasta kolmas fysioterapeutti oli sitä mieltä, että kyseeessä onkin välilevyn pullistuma eikä tulehtuneet lonkat.
        Hoitona alaselän notkon pitäminen ja taaksepäin venyttely. Kaikki pakaravenytykset ja eteentaivuttelut myrkkyä hermolle, joka on jumissa. Jo vuorokauden jälkeen lonkat on kuin uudet. Varovaista lihaskuntojumppaa olen tehnyt koko 2 kuukautta ja kävellytkin, eteenpäinvenytyksillä haitallinen vaikutus.
        Toivottavasti tästä on apua ainakin alkaville selkävaivaisille. Parempaa sykys alkua


      • Päivittäin
        2 kk selkävaivainen kirjoitti:

        Hei,
        olen käynyt kolmella lääkärillä ja fysoterapeutilla. Vasta kolmas fysioterapeutti oli sitä mieltä, että kyseeessä onkin välilevyn pullistuma eikä tulehtuneet lonkat.
        Hoitona alaselän notkon pitäminen ja taaksepäin venyttely. Kaikki pakaravenytykset ja eteentaivuttelut myrkkyä hermolle, joka on jumissa. Jo vuorokauden jälkeen lonkat on kuin uudet. Varovaista lihaskuntojumppaa olen tehnyt koko 2 kuukautta ja kävellytkin, eteenpäinvenytyksillä haitallinen vaikutus.
        Toivottavasti tästä on apua ainakin alkaville selkävaivaisille. Parempaa sykys alkua

        Moro!

        Laitetaan ny itekkin tekstiä, kun niin hyvän keskustelun ovat selkävaivaiset saaneet aikaan :D Eli pullistuma 4-5 välissä ja ymmärtääkseni yhtä nikamaa alempana toinen. Toi 4-5 välissä on pahempi. Jouluna tulee 5vuotta kipupäiviä täyteen. Olen nyt 21 vuotias. Kivun kanssa tulee toimeen, mutta se alentaa elämänlaatua!

        Kivuista lyhyesti: Ensin säteili vasempaan isovarpaaseen saakka. Nykyään molempiin jalkoihin, lähinnä säärien ulkosyrjään ja oikeaan pakaraan sekä alaselkään. Seisominen, rasittavat työt, kumartelu, nopeatempoiset urheilulajit, käveleminen, selän taivutus taaksepäin ja naisten kanssa shoppailu rasittavat selkää (joitakin jäi varmaan mainitsematta). Selkä kuitenkin toipuu yön aikana, ellei rasitus ole todella suurta. Eniten selkää rauhoittaa mitääntekemättömyys, joka on kyllä pirun tylsää touhua.


        Tällä hetkellä opiskelen ja selkä ei tahdo parantua millään. Tiedän kuitenkin, etten tule selviytymään työstä, johon opiskelen. Selkä ei tule kestämään, vaikka työ ei ole kovin rankkaa fyysisesti. Lähinnä seisoskelua.

        En ole kyllä tunnollisesti selkää jumpannutkaan missään vaiheessa siitä syystä, että aina kun aloitan kuntouttamisen, niin kaikki sujuu hyvin niin kauan kuin en rasita selkää, mutta heti kun teen vähän jotain (urheilua tms.) menee parin kuukauden kuntouttamiset ihan hukkaan. Selkä kipeytyy heti kuitenkin. Olen myös vähän laiska. Tiedän kuitenkin, etten tule selviytymään työstä, johon opiskelen. Selkä ei tule kestämään, vaikka työ ei ole kovin rankkaa fyysisesti. Lähinnä seisoskelua.

        Sen takia lueskelin mielenkiinnolla yllä olevia tarinoita leikkauksista, joihin ennen en ole halunnut mistään hinnasta. Kipu nakertaa, ja vaikka olen päättänyt, etten mene leikkaukseen, saattaa itsepäisempikin mies murentua viidessä vuodessa ja alkaa harkitsemaan leikkausta.

        Eniten minua harmittaa, että kipu saa minut ärtyisäksi! Ei kukaan halua olla joka päivä ärtyinen!


      • kipua ja vitutusta
        Päivittäin kirjoitti:

        Moro!

        Laitetaan ny itekkin tekstiä, kun niin hyvän keskustelun ovat selkävaivaiset saaneet aikaan :D Eli pullistuma 4-5 välissä ja ymmärtääkseni yhtä nikamaa alempana toinen. Toi 4-5 välissä on pahempi. Jouluna tulee 5vuotta kipupäiviä täyteen. Olen nyt 21 vuotias. Kivun kanssa tulee toimeen, mutta se alentaa elämänlaatua!

        Kivuista lyhyesti: Ensin säteili vasempaan isovarpaaseen saakka. Nykyään molempiin jalkoihin, lähinnä säärien ulkosyrjään ja oikeaan pakaraan sekä alaselkään. Seisominen, rasittavat työt, kumartelu, nopeatempoiset urheilulajit, käveleminen, selän taivutus taaksepäin ja naisten kanssa shoppailu rasittavat selkää (joitakin jäi varmaan mainitsematta). Selkä kuitenkin toipuu yön aikana, ellei rasitus ole todella suurta. Eniten selkää rauhoittaa mitääntekemättömyys, joka on kyllä pirun tylsää touhua.


        Tällä hetkellä opiskelen ja selkä ei tahdo parantua millään. Tiedän kuitenkin, etten tule selviytymään työstä, johon opiskelen. Selkä ei tule kestämään, vaikka työ ei ole kovin rankkaa fyysisesti. Lähinnä seisoskelua.

        En ole kyllä tunnollisesti selkää jumpannutkaan missään vaiheessa siitä syystä, että aina kun aloitan kuntouttamisen, niin kaikki sujuu hyvin niin kauan kuin en rasita selkää, mutta heti kun teen vähän jotain (urheilua tms.) menee parin kuukauden kuntouttamiset ihan hukkaan. Selkä kipeytyy heti kuitenkin. Olen myös vähän laiska. Tiedän kuitenkin, etten tule selviytymään työstä, johon opiskelen. Selkä ei tule kestämään, vaikka työ ei ole kovin rankkaa fyysisesti. Lähinnä seisoskelua.

        Sen takia lueskelin mielenkiinnolla yllä olevia tarinoita leikkauksista, joihin ennen en ole halunnut mistään hinnasta. Kipu nakertaa, ja vaikka olen päättänyt, etten mene leikkaukseen, saattaa itsepäisempikin mies murentua viidessä vuodessa ja alkaa harkitsemaan leikkausta.

        Eniten minua harmittaa, että kipu saa minut ärtyisäksi! Ei kukaan halua olla joka päivä ärtyinen!

        Moi! Mitähän teillekin kaikille kuuluu tänään. Itsellä ollut kipua kahdeksan vuotta. Alaselkä 5-6 pullistuma. Helvetillinen kipu kummassakin jalassa ja käsissä.

        Pahin on myös itselläni ärtyisyys tai sitten suuri välinpitämättömyys. Kun jatkuvasti särkee, se alkaa muuttaa ihmisen käytöstä. Itse kun vielä kitkuttelin työelämässä, oli työkaverit varpaisillaan minun kipuni vuoksi. Räjähtelin ja juttelin surkeita asioita, vaikka yritin välttää omasta selästä keskustelua.

        Kuulemma ei voida leikata pullistumaa. Koko loppu ikä näitä lääkkeitä...


      • Jansku^^
        kipua ja vitutusta kirjoitti:

        Moi! Mitähän teillekin kaikille kuuluu tänään. Itsellä ollut kipua kahdeksan vuotta. Alaselkä 5-6 pullistuma. Helvetillinen kipu kummassakin jalassa ja käsissä.

        Pahin on myös itselläni ärtyisyys tai sitten suuri välinpitämättömyys. Kun jatkuvasti särkee, se alkaa muuttaa ihmisen käytöstä. Itse kun vielä kitkuttelin työelämässä, oli työkaverit varpaisillaan minun kipuni vuoksi. Räjähtelin ja juttelin surkeita asioita, vaikka yritin välttää omasta selästä keskustelua.

        Kuulemma ei voida leikata pullistumaa. Koko loppu ikä näitä lääkkeitä...

        Heippa vaan. Mullaki on noita vaivoja aika paljon, mennyt vaan pahemmaks puolen vuoden sisäl. Olin kolaris 3 vuotta sitten ja sen jälkee alko selkä vaivat. Mulla on ongelmia jalan kanssa ja selkä on kipee ja syön päivässä peräti 3 burana 600:sta, ellen 4:kin. Oon vasta 15-vuotias joten eipä ikä tässä paljon vielä paina.. olin magneettikuvissa kun huolestu kuullessaan mun oireet. Tulokset tulevat viikon parin sisällä joten saapi nähdä mitä ne päättää.. Kokeillut oon jumpata ja oon vielä nuori liikkuva ihminen. Ei kyllä oo tervettä syöttää näin nuorelle noin paljoa lääkettä mutta ilman niitä tää tuska olis sietämätön. Buranatki rikkonu jo kerran vatsalaukunkin.


      • voltareeen
        Jansku^^ kirjoitti:

        Heippa vaan. Mullaki on noita vaivoja aika paljon, mennyt vaan pahemmaks puolen vuoden sisäl. Olin kolaris 3 vuotta sitten ja sen jälkee alko selkä vaivat. Mulla on ongelmia jalan kanssa ja selkä on kipee ja syön päivässä peräti 3 burana 600:sta, ellen 4:kin. Oon vasta 15-vuotias joten eipä ikä tässä paljon vielä paina.. olin magneettikuvissa kun huolestu kuullessaan mun oireet. Tulokset tulevat viikon parin sisällä joten saapi nähdä mitä ne päättää.. Kokeillut oon jumpata ja oon vielä nuori liikkuva ihminen. Ei kyllä oo tervettä syöttää näin nuorelle noin paljoa lääkettä mutta ilman niitä tää tuska olis sietämätön. Buranatki rikkonu jo kerran vatsalaukunkin.

        elikkä tässä on kohta vuoden verran mangeeti kuvasta jossa todettiin 2 pullistumaa olikohan 2-3 ja 4-5 nikamaas kärsin ja alkuun näistä kauheista kivuista jossa sai aamulla kontailla 15min lattialla että pystyi mennä käymmään kusella! söin ja alkuun 800 burana ja ramaleita että (panakoneja joka muuten aiheutaa ummetusta. ei! kiva tässä vaivassa) sitten tuttu sanoi että kokeiles noita ja siitä päivästä lähtien olen voinut elää asjan kanssa ja käydä töissä


      • satulatuoli
        voltareeen kirjoitti:

        elikkä tässä on kohta vuoden verran mangeeti kuvasta jossa todettiin 2 pullistumaa olikohan 2-3 ja 4-5 nikamaas kärsin ja alkuun näistä kauheista kivuista jossa sai aamulla kontailla 15min lattialla että pystyi mennä käymmään kusella! söin ja alkuun 800 burana ja ramaleita että (panakoneja joka muuten aiheutaa ummetusta. ei! kiva tässä vaivassa) sitten tuttu sanoi että kokeiles noita ja siitä päivästä lähtien olen voinut elää asjan kanssa ja käydä töissä

        Moi, sama tarina tääläkin. 28v mies, elämänsä urheillu, istuma työ, 5v alaselkä ongelmia ja jalkasärkyjä, magneetissa pullistuma todettu alimmassa välilevyssä tänä vuonna. Kaikki edellä mainituissa kertomuksissa jo mainitut konstit ja kuntoutukset ja kaikkia ihme juttuja kokeiltuna muttei leikkausta ja aina lopputuloksena se että jos ei tee mitään niin on paras mutta aina on selkä kuitenki paskana. Eteenpäin kumartelu ehkä pahin ongelmien aiheuttaja.

        Mutta... viimeksi kun tilanne oli #&"@tanan sietämätön ja masentava (alkukesästä) ajattelin että viimenen konsti on oikeesti vaihtaa kaikki tavat ja asiat uusiin ja miettiä vielä tarkemmin mitä voisi tehdä koska kukaan ei ole mulle mitään ratkaisevaa ohjetta antanut. Tarkoittaen sitä että mietin miten seison, kävelen, teen arkisia asioita ja kuinka käytän keskivartaloa yms. Eli ensin ainoastaan makasin ja tein vain pieniä liikkumisia siihen asti että oli "ok" ja vähän vielä pitempään. Samalla söin ibusalia 800 kolme päivässä muutaman viikon ja jotain lihaksia rentouttavia mitä lääkäri määräsi mahan suojalääkettä.

        Kun siitä selvisin vähän parempaan niin ensiksi hommasin töihin satulatuolin sitten katsoin tarkoin miten autossa istun ja ruokapöydässä ym. sohvallakin istun reunalla selkä suorana tai makaan, ei siltä väliltä. Otin hieman selvää mitä lisäravinteita kannattaisi muutenkin syödä kun vaan tälläisten ongelmien takia. Eli nyt päivittäin kaikki vitamiinit, magnesium, kalkki, seleeni...yms. Selkä normaalista poiketen ei tullut siis kipeäksi n. kuukaudenkaan päästä ja uskalsin aloitella kevyttä jumppaa mutta ainoastaan selkälihaksille ettei vaan tule selän pyöristystä eteenpäin vahingossakaan tehtyä. Ja venyttelyt jätin kaikki pois koska siinäkin olen luultavasti vain vahingoittanut selkää lisää aikaisemmin.

        Nyt muutama kuukausi myöhemmin jälleen vuosien tauon jälkeen kaukalossa mieliharrastuksen parissa, jumppailen muutaman kerran viikossa ja venyttelen jonkin verran. Aikaväli on aika lyhyt ja aika skeptisesti suhtaudun vielä mutta samalla kyllä nautin kun ei ole mitään ongelmia ja yritän edelleen tarkkailla miten istun liikun ym.

        Eli mikä noista on sitten ollut noin ratkaiseva asia minulle, veikkaisin tuota taivaan lahjaa satulatuolia!!! no oli mikä noista vaan niin en todellakaan mitään niistä jätä pois enää ikinä (tai siihen asti kun ongelmat palaavat :/ )


      • Vasta leikattu
        satulatuoli kirjoitti:

        Moi, sama tarina tääläkin. 28v mies, elämänsä urheillu, istuma työ, 5v alaselkä ongelmia ja jalkasärkyjä, magneetissa pullistuma todettu alimmassa välilevyssä tänä vuonna. Kaikki edellä mainituissa kertomuksissa jo mainitut konstit ja kuntoutukset ja kaikkia ihme juttuja kokeiltuna muttei leikkausta ja aina lopputuloksena se että jos ei tee mitään niin on paras mutta aina on selkä kuitenki paskana. Eteenpäin kumartelu ehkä pahin ongelmien aiheuttaja.

        Mutta... viimeksi kun tilanne oli #&"@tanan sietämätön ja masentava (alkukesästä) ajattelin että viimenen konsti on oikeesti vaihtaa kaikki tavat ja asiat uusiin ja miettiä vielä tarkemmin mitä voisi tehdä koska kukaan ei ole mulle mitään ratkaisevaa ohjetta antanut. Tarkoittaen sitä että mietin miten seison, kävelen, teen arkisia asioita ja kuinka käytän keskivartaloa yms. Eli ensin ainoastaan makasin ja tein vain pieniä liikkumisia siihen asti että oli "ok" ja vähän vielä pitempään. Samalla söin ibusalia 800 kolme päivässä muutaman viikon ja jotain lihaksia rentouttavia mitä lääkäri määräsi mahan suojalääkettä.

        Kun siitä selvisin vähän parempaan niin ensiksi hommasin töihin satulatuolin sitten katsoin tarkoin miten autossa istun ja ruokapöydässä ym. sohvallakin istun reunalla selkä suorana tai makaan, ei siltä väliltä. Otin hieman selvää mitä lisäravinteita kannattaisi muutenkin syödä kun vaan tälläisten ongelmien takia. Eli nyt päivittäin kaikki vitamiinit, magnesium, kalkki, seleeni...yms. Selkä normaalista poiketen ei tullut siis kipeäksi n. kuukaudenkaan päästä ja uskalsin aloitella kevyttä jumppaa mutta ainoastaan selkälihaksille ettei vaan tule selän pyöristystä eteenpäin vahingossakaan tehtyä. Ja venyttelyt jätin kaikki pois koska siinäkin olen luultavasti vain vahingoittanut selkää lisää aikaisemmin.

        Nyt muutama kuukausi myöhemmin jälleen vuosien tauon jälkeen kaukalossa mieliharrastuksen parissa, jumppailen muutaman kerran viikossa ja venyttelen jonkin verran. Aikaväli on aika lyhyt ja aika skeptisesti suhtaudun vielä mutta samalla kyllä nautin kun ei ole mitään ongelmia ja yritän edelleen tarkkailla miten istun liikun ym.

        Eli mikä noista on sitten ollut noin ratkaiseva asia minulle, veikkaisin tuota taivaan lahjaa satulatuolia!!! no oli mikä noista vaan niin en todellakaan mitään niistä jätä pois enää ikinä (tai siihen asti kun ongelmat palaavat :/ )

        Pistetään nyt omaa tarinaa... 30v mies, ikänsä urheillu, istumatyö. Olen kärsinyt selän jäykkyydestä ja äkillisistä satunnaisista noidan nuolista muutaman vuoden ajan.

        Noin vuosi takaperin oli ohimenevästi n. 2-3 kk ajan säteilykipuja oikeaan jalkaan, ilmenivät istuessa. Aina urheillessa vertyi ja kivut kaikkosivat. Nyt joulukuun alussa koripallopelissä kuului alaselästä naks ja tästä viikon kuluessa alkoivat helvetiliset säteilykivut oikeassa jalassa. Työpaikkalääkäriltä sain lähetteen fysioterapiaan ja kipulääkkeiksi burana800 ja panacod.
        Kävin myös fysiatrilla, joka totesi että oikea jalka nousee vain 30 astetta makuulla ollessa suojajännityksen takia. Sain lähetteen magneettikuviin, jossa todettiin keskisuuri oikeavoittoinen diskusprolapsi L5-S1 välissä (myös pienempi pullistuma toiseksi alimmassa välissä, josta ei kuulemma pitäisi olla mitään haittaa).
        Pahimmat kivut helpottivat lääkkeiden ansiosta, mutta istuminen oli yhtä helvettiä joten jouduin ottamaan saikkua töistä.
        Vinkki: Panacod muuten kovettaa, joten kipeällä alaselällä kivien paskominen ei ole kovin herkkua.

        Kolme viikkoa tästä vuoden alussa palailin töihin, mutta jo toisena päivänä kivut jostakin syystä pahenivat. Jouduin olemaan kotona pelkästään makuulla ja vessassa käyminenkin oli yhtä tuskaa. Pari päivää kotona tuskailin, jonka jälkeen oli pakko soittaa ambulanssi. Onnekseni sain hommattua ennen ambulanssin soittoa työpaikkalääkäriltä lähetteen suoraan erikoislääkärille. Perusyleislääkärit kun pistävät päivystyksestä kotiin uusien särkylääkkeiden kanssa. Eli tuo lähete oli pelastukseni. Erikoislääkärin diagnoosin jälkeen minut otettiin osastolle. Oikeassa jalassa oli kyllä vielä voimat tallella, mutta kovan kivun takia kävely oli lähes mahdotonta. Myös tunto oli hieman alentunut jalkaterästä.

        Osastolla yritettiin aluksi voimakkaammilla lääkkeillä lievittää kipua, mm lyrica, para-tabs, burana800. Oireet eivät kuitenkaan helpottaneet vaan oikeastaan pahenivat. Hankalien oireiden takia päädyttiin leikkaushoitoon. Nyt leikkauksesta alkaa olla 3,5 viikkoa. Pahimmat hermosäryt jäivät leikkauspöydälle, ainoastaan jotain aavesärkyjä ollut silloin tällöin. Myös leikkaushaavassa pientä jomotusta. Leikkauksen tehnyt neurokirurgi sanoi, että pullistuma oli kuin sitkasta pihviä ja leikkaus oli kuulemma ollut aika työläs, kesti 3h. Luultavasti pullistuma oli ollut tuolla jo jonkin aikaa ja kuivahtanut. Nyt sitten uudempi pullistuma samasta kohdasta aiheutti hermon jäämisen yhä pahemmin pinteeseen, josta seurasi nuo säteilykivut oikean jalan pakaraan, takareiteen ja pohkeeseen.

        Nyt olen pikku hiljaa jättämässä kipulääkkeitä poies. Saikkua helmikuun loppuun asti. Vieläkin jokainen naksahdus ja vihlaisu selässä säikäyttää, mutta toivottavasti olisi nyt parempaan päin menossa. Keskivartalon syviä vatsalihaksia pitäisi kuulemma vahvistaa kovasti, samoin rangan liikkuvuutta. Olen tehnyt sairaalasta saatuja harjoitteita n. 3 kertaa päivässä ja kävellyt ahkerasti. Myös minulla lienee elintapojen tarkastelu edessä.

        Ainakin omalla kohdallani leikkaus kannatti, tosin siitä on vasta kovin vähän aikaa. Tosin positiivisin mielin katson tulevaan...


      • särkyä
        Vasta leikattu kirjoitti:

        Pistetään nyt omaa tarinaa... 30v mies, ikänsä urheillu, istumatyö. Olen kärsinyt selän jäykkyydestä ja äkillisistä satunnaisista noidan nuolista muutaman vuoden ajan.

        Noin vuosi takaperin oli ohimenevästi n. 2-3 kk ajan säteilykipuja oikeaan jalkaan, ilmenivät istuessa. Aina urheillessa vertyi ja kivut kaikkosivat. Nyt joulukuun alussa koripallopelissä kuului alaselästä naks ja tästä viikon kuluessa alkoivat helvetiliset säteilykivut oikeassa jalassa. Työpaikkalääkäriltä sain lähetteen fysioterapiaan ja kipulääkkeiksi burana800 ja panacod.
        Kävin myös fysiatrilla, joka totesi että oikea jalka nousee vain 30 astetta makuulla ollessa suojajännityksen takia. Sain lähetteen magneettikuviin, jossa todettiin keskisuuri oikeavoittoinen diskusprolapsi L5-S1 välissä (myös pienempi pullistuma toiseksi alimmassa välissä, josta ei kuulemma pitäisi olla mitään haittaa).
        Pahimmat kivut helpottivat lääkkeiden ansiosta, mutta istuminen oli yhtä helvettiä joten jouduin ottamaan saikkua töistä.
        Vinkki: Panacod muuten kovettaa, joten kipeällä alaselällä kivien paskominen ei ole kovin herkkua.

        Kolme viikkoa tästä vuoden alussa palailin töihin, mutta jo toisena päivänä kivut jostakin syystä pahenivat. Jouduin olemaan kotona pelkästään makuulla ja vessassa käyminenkin oli yhtä tuskaa. Pari päivää kotona tuskailin, jonka jälkeen oli pakko soittaa ambulanssi. Onnekseni sain hommattua ennen ambulanssin soittoa työpaikkalääkäriltä lähetteen suoraan erikoislääkärille. Perusyleislääkärit kun pistävät päivystyksestä kotiin uusien särkylääkkeiden kanssa. Eli tuo lähete oli pelastukseni. Erikoislääkärin diagnoosin jälkeen minut otettiin osastolle. Oikeassa jalassa oli kyllä vielä voimat tallella, mutta kovan kivun takia kävely oli lähes mahdotonta. Myös tunto oli hieman alentunut jalkaterästä.

        Osastolla yritettiin aluksi voimakkaammilla lääkkeillä lievittää kipua, mm lyrica, para-tabs, burana800. Oireet eivät kuitenkaan helpottaneet vaan oikeastaan pahenivat. Hankalien oireiden takia päädyttiin leikkaushoitoon. Nyt leikkauksesta alkaa olla 3,5 viikkoa. Pahimmat hermosäryt jäivät leikkauspöydälle, ainoastaan jotain aavesärkyjä ollut silloin tällöin. Myös leikkaushaavassa pientä jomotusta. Leikkauksen tehnyt neurokirurgi sanoi, että pullistuma oli kuin sitkasta pihviä ja leikkaus oli kuulemma ollut aika työläs, kesti 3h. Luultavasti pullistuma oli ollut tuolla jo jonkin aikaa ja kuivahtanut. Nyt sitten uudempi pullistuma samasta kohdasta aiheutti hermon jäämisen yhä pahemmin pinteeseen, josta seurasi nuo säteilykivut oikean jalan pakaraan, takareiteen ja pohkeeseen.

        Nyt olen pikku hiljaa jättämässä kipulääkkeitä poies. Saikkua helmikuun loppuun asti. Vieläkin jokainen naksahdus ja vihlaisu selässä säikäyttää, mutta toivottavasti olisi nyt parempaan päin menossa. Keskivartalon syviä vatsalihaksia pitäisi kuulemma vahvistaa kovasti, samoin rangan liikkuvuutta. Olen tehnyt sairaalasta saatuja harjoitteita n. 3 kertaa päivässä ja kävellyt ahkerasti. Myös minulla lienee elintapojen tarkastelu edessä.

        Ainakin omalla kohdallani leikkaus kannatti, tosin siitä on vasta kovin vähän aikaa. Tosin positiivisin mielin katson tulevaan...

        Hei!
        Minullakin, 20-vuotiaalla, ollut erittäin samantapaisia oireita. 2,5kk sitten alkoi tämä paha selkäkipu (olin kuulemma aiemminkin valitellut selkäkipua, mutta en voi muistaa enää mitään tämän pahan kivun jälkeen) ja lääkärillä on ravattu useaampaankin otteeseen, lähinnä sairaslomaa haeskellen.
        Alaselkä on kipeä ja kipu säteilee vasempaan lonkkaan ja jalkaan, välillä myös tunnottomuutta vasemassa jalassa. Istua ei pysty pitempiä aikoja ja kävely hankalaa. Ylösnouseminen vaivalloista ja välillä joutuu pidempäänkin oikomaan itseä että pääsee ylös ja liikkeelle. Sain lääkäriltä näihin vaivoihin tavallista särkylääkettä (600mg). Auttoivat ehkä hieman kipuihin, mutta eivät mielestäni tarpeeksi. Pariksi viikoksi kivut hieman hellittivät, ja aloinkin toivoa että ollaan parantumaan päin, kunnes ne palasivat takaisin erittäin rajuina. Sain nukuttua n. 2h/yö ja sitten päätin lähteä taas lääkärikäynnille.
        Tuloksena samaa särkylääkettä lisää panacodia, jonka odottaisin vaikuttavan hieman voimakkaammin (=saisi auttaa paremmin kipuun). Nyt olen jonottamassa fysiatrille ja kirurgiaan tutkimuksiin, odottelen tässä kumpaan pääsee ennemmin.. jospa pian pääsisi edes toiseen näistä niin voisi keskustella mahdollisista jatkotutkimuksista ja -toimenpiteistä. Lääkäri jo kysyi, olenko valmis leikkauttamaan selän tarvittaessa. Vastasin hieman epäröiden, mutta myöntävästi. Nyt hieman jännittääkin että millaisia tuloksia tulee. (Jos nyt ensin pääsisi edes magneettikuviin).
        Huh, olipa helpottavaa purkaa täällä :D


      • Jules234
        särkyä kirjoitti:

        Hei!
        Minullakin, 20-vuotiaalla, ollut erittäin samantapaisia oireita. 2,5kk sitten alkoi tämä paha selkäkipu (olin kuulemma aiemminkin valitellut selkäkipua, mutta en voi muistaa enää mitään tämän pahan kivun jälkeen) ja lääkärillä on ravattu useaampaankin otteeseen, lähinnä sairaslomaa haeskellen.
        Alaselkä on kipeä ja kipu säteilee vasempaan lonkkaan ja jalkaan, välillä myös tunnottomuutta vasemassa jalassa. Istua ei pysty pitempiä aikoja ja kävely hankalaa. Ylösnouseminen vaivalloista ja välillä joutuu pidempäänkin oikomaan itseä että pääsee ylös ja liikkeelle. Sain lääkäriltä näihin vaivoihin tavallista särkylääkettä (600mg). Auttoivat ehkä hieman kipuihin, mutta eivät mielestäni tarpeeksi. Pariksi viikoksi kivut hieman hellittivät, ja aloinkin toivoa että ollaan parantumaan päin, kunnes ne palasivat takaisin erittäin rajuina. Sain nukuttua n. 2h/yö ja sitten päätin lähteä taas lääkärikäynnille.
        Tuloksena samaa särkylääkettä lisää panacodia, jonka odottaisin vaikuttavan hieman voimakkaammin (=saisi auttaa paremmin kipuun). Nyt olen jonottamassa fysiatrille ja kirurgiaan tutkimuksiin, odottelen tässä kumpaan pääsee ennemmin.. jospa pian pääsisi edes toiseen näistä niin voisi keskustella mahdollisista jatkotutkimuksista ja -toimenpiteistä. Lääkäri jo kysyi, olenko valmis leikkauttamaan selän tarvittaessa. Vastasin hieman epäröiden, mutta myöntävästi. Nyt hieman jännittääkin että millaisia tuloksia tulee. (Jos nyt ensin pääsisi edes magneettikuviin).
        Huh, olipa helpottavaa purkaa täällä :D

        Luettuani tän threadin läpi on mukava nähä, että porukka palannut leikkauksen jälkeen harrastustensa pariin. Mä olen 22-vuotias mies ja pullistuma todettiin 7kk sitten kesällä. Sitä ennen tuli vietettyä tosi aktiivista kuntoilijan elämää, punttia ja säbää suurimmaksi osaksi :)

        Mulla oli aika jännä se kivun eteneminen. Pari ekaa kuukautta mulla ei ollu selkäkipuja olleskaa, järjetön jalkakipu tosin. Veikkaan, että mun "korsetti" oli sen verran hyvässä kunnossa sillon, että lihakset tuki selkää aika hyvin. Mut sitten pari kuukautta kun meni sängyssä, niin alkaahan siinä lihakset löystymään niin alkoi sitten se selkäkipukin. Nyt joulukuussa aloitin käymään fyssarilla, jonka ohjeista lähinnä tein venyttelyjä, koska selkä oli niin prkleen moisessa krampissa. No sainkin poistettua ihan hyvin lihasjumia mutta hermosärky senkun ylty. Viime viikolla ei tullut nukuttua käytännössä ollenkaan ja kesken yötä piti nousta kävelemään (linkkaamaan) ja puree hammasta. Tänää kävin fyssarilla ja todettiin,että leikkaus ois ehkä enää ainoo vaihtoehto.

        Ei mua se leikkaus toimenpiteenä pelota, ainoastaan pelottaa se, että joutuuko karsimaan kuntosalia ja muuta urheilua rankasti loppuelämän :(( Liikunta ollu kuitenkin ns. elämän suola tähänkin mennessä niin masentaa jo nyt, jos siitä joutuisi luopumaan..


      • opiath
        Jules234 kirjoitti:

        Luettuani tän threadin läpi on mukava nähä, että porukka palannut leikkauksen jälkeen harrastustensa pariin. Mä olen 22-vuotias mies ja pullistuma todettiin 7kk sitten kesällä. Sitä ennen tuli vietettyä tosi aktiivista kuntoilijan elämää, punttia ja säbää suurimmaksi osaksi :)

        Mulla oli aika jännä se kivun eteneminen. Pari ekaa kuukautta mulla ei ollu selkäkipuja olleskaa, järjetön jalkakipu tosin. Veikkaan, että mun "korsetti" oli sen verran hyvässä kunnossa sillon, että lihakset tuki selkää aika hyvin. Mut sitten pari kuukautta kun meni sängyssä, niin alkaahan siinä lihakset löystymään niin alkoi sitten se selkäkipukin. Nyt joulukuussa aloitin käymään fyssarilla, jonka ohjeista lähinnä tein venyttelyjä, koska selkä oli niin prkleen moisessa krampissa. No sainkin poistettua ihan hyvin lihasjumia mutta hermosärky senkun ylty. Viime viikolla ei tullut nukuttua käytännössä ollenkaan ja kesken yötä piti nousta kävelemään (linkkaamaan) ja puree hammasta. Tänää kävin fyssarilla ja todettiin,että leikkaus ois ehkä enää ainoo vaihtoehto.

        Ei mua se leikkaus toimenpiteenä pelota, ainoastaan pelottaa se, että joutuuko karsimaan kuntosalia ja muuta urheilua rankasti loppuelämän :(( Liikunta ollu kuitenkin ns. elämän suola tähänkin mennessä niin masentaa jo nyt, jos siitä joutuisi luopumaan..

        Moi. haluaisin ensinnäkin tsempata kaikkia joilla plrolapsista johtuvia tuskallisia tuntemuksia on... itse kärsin noista kivuuist koko ajan yltyen n. 1 v. 11 kk. 18. Joulukuuta kaikki sitten kertaheitolla romahti; jalat eivät enää pitäneet, tuska jaloissa ja selässä oli käsittämätön. Olin kotona ja lähdössä töihin, uskoen että tuskat helpottavat pitkällä jouluvapaalla. Nousin sängystä istuma- asentoon ja heti tuntui, että jotain tavallista pahempaa. Nousin ylös ja en päässyt enää mihinkään, onneksi keskimmäinen poikani oli kotona ja pystyin hänen avullaan soittamaan vaimolleni ja ambulanssin. Huusin suoraa huutoa n. 5 minuuttia kunnes sain itseni lattialla käännetty jonkinlaiseen asentoon jossu kivut hevpottivat hieman. Mionut vietiin päivystykseen jossa ensen yleislääkäri totesi akillesjänneheijasteen puuttuvan kokonaan oikeasta jalasta ja pisti eteenpäin neurokirurgille jjoka totesi että osastolle ja opiaatteja. Seuraavana päivän pääsin magneettiin, joka oli tosi vaikea kokemus kun en pysytynyt liikkumaan, opiaateista huolimatta. Illalla tuli ortopedi sanomaan että pullistuma on niin massiivinen että on leikattava aamulla, siihen mennessä oli virtsaamiskyky mennyt ja katetri laitettu. Seuraavana päivänä leikattiin aamupäivällä mutta sain juuri ennen leikkauspöydälle siirtymistä niin kovan kipukrampin että joutuivat nukuttamaan ja siirtämään nukutuksessa leikkaukseen.. heräsin toinen jalka puutuneena mutta hermotuska poissa. olen todella onnellinen että näin kävi loppujen lopuksi. nyt, 2 kk leikkauksesta tunto palamaassa jalkaan ja olen jo töissäkin käynyt. tätä kaikkea edelsi pitkäpitkä jakso kipujen ja pääkopan juttujen kanssa. miksi siitä ei puhuta, kuinka paljon tämmöinen sairaus aiheuttaa psyykkisiä ongelmia, esim. masennusta. mielestäni tämä on sairaus, jonka kanssa ihminen joutuu olemaan lopun elämää. sitä myös täytyy hoitaa sairautena.


    • penedictus

      Kyllä minun kohdallani oli jumppa ja venytys mahdotonta. Ja kuvauksissa oli levy rikkoutunut ja nesteet valunut, eikä ne enää sellaiset vaivat millään jumpalla parane. Leikkaus on simppeli hoito jossa imetään ulos
      tulleet nesteet ja töhnät pois. Sen jälkeen elämä on kuin toinen. Olin leikkauksen jälkeen kaksi päivää sairaalassa ja kahden viikon päästä jo töissä. Olen lattiamies ja homma leikkauksen jälkeen kävi kivuttomasti.
      Tästä on aikaa n. 10 v. Nyt kuitenkin leikatun 4-5 välin levyn leikkaus arpi on revennyt ja nesteet taas pullistelee ja vuotaa. Odotan uutta leikkausta joka on edellistä vaativampi johtuen aikaisemmasta leikkauksesta. Kuitenkin minun tilanne on harvinaista ja suosittelen leikkausta jos mangeetti kuvista ilmenee
      laajaa pullistumaa.

    • 6heppu

      Hyviä kommentteja aiheesta pystyy samaistuun moniin, mutta toivottavasti tulisi positiivisempiakin lisää.

      Itsellä ollut raskas työ jo pitkään kantelen huonekaluja ja muuta siihen liittyvää olen 26v ja alaselkä usein jäykkänä, mutta aika ajoin helpottanut, töistä en silti ole koskaan ollut pois. Nyt tämän kivun myötä vasta viimeisen kuukauden ollut sairaslomalla tästä 2 kuukauden särky ajasta, ei vaan kertakaikkiaan pysty menemään kun on niin jäätävän kova särky. Koskaan en ole paljon selkää reenannut muuta kun nuarempana harrasuksissa. Tämä olisi kyllä ollut järkevää nyt kun ajattellee olisin varmasti helpommin pystynyt väistämään tämän vaivan.

      Säryt alkoi 2kk sitten taas todella jäykästä alaselästä, jonka jälkeen pian kipu yltyi oikeaan jalkaan säteilevänä jäätävän kovana särkynä pakarassa, reidessä, pohkessa, nilkassa ja vähän varpaissakin. Tämä ilmeisesti tuli siinä kun edellisenä päivänä vedin lavaa roklalla lumihangessa jota sai sitten rykiä muutama satkertaa suarilla jaloilla ja selkä väärämä ja siitähän se selkä jäykistyi (todella järkevää). Soitin akuutti ajan lääkärille aamulla jossa kerroin kovasta särystä jalassa, määräsi 600 ibusalia eikä esim. sairaslomasta puhettakaan eikä sen koommin kommenttia asiaan muuta kun resepti kouraan. Ajettilin että eikai tässä sitten muuta kun töihin takaisin koska ei kanssa mitään tietoa mitä tälläinen voisi olla. Seuraavana aamuna heräsin sellaiseen kipuun oikeassa jalassa että ei ollut ambulanssin soitto kaukana kävelin kämppää ympäri 3 tuntia hirveissä tuskissa ennen kuin kipu lievittyi. Soitin taas akuutti ajan josta sain tingittyä lähetteen fyskaan. Siellä kävin muutaman kerran ja tehtiin eri hierontoja, akupunktioo ja sähköhoitoa mutta ei oikeestaan mitään vaikutusta mihinkään, joka aamu silti sama rumpa 3 tuntia kämppää ympäri jäätävässä kipu säryssä yö unet jäävät 3-5 tuntiin per yö. Tämän jälkeen joku vinkkasi (1kk särkyä takana) käyntiä osteopaatilla jossa olen käynyt kanssa muutaman kerran hän vasta sanoi että minulla on selkeästi välilevyn pullistuma alimmassa nikama välissä. Hoidot itsessään aukasivat jäykän selän ja sen loppu päivän olo tuntuu normaalilta, mutta aamulla taas todellakin muistaa mikä vaivaa. Nyt tätä kestettyä 2kk sain vaivoin vaadittua lähetteen mangneetti kuviin 3 eri lääkärin kautta koko ajan hirveitä epäilyjä ettei sulla mikään ole, saa olla aika ammatti näyttelijäkin vielä kaupan päälle että osaa ne vakuuttaa asiasta, mutta niissä kävin alkuviikosta, kuvaus kesti 20min. Tulokset saan nyt parin päivän sisään. En tiedä sitten miten sen leikkauksen kanssa, että kannattaako vielä odottaa koska kestänyt vasta 2kk ja monet puhunut että voi vielä parantua 3-5kk sisällä itsestään, mutta en tiedä halunko odottaa että jalat lähtee alta joku päivä.

      Kipu menee aamuisin niin kun herää ensin kovaan särkyyn, sitten nousee käveleen, särky pikkuhiljaa vaan kovenee ja on pahimmillaan 1,5h kuluttua ja pahin särky vaihe kestää siitä 30min jonka jälkeen pikkuhiljaa laskee taas "normaali" särky tasolle tämä on joka aamu sama rumpa joka kestää yhteensä 3h. Onneksi ei joka aamu ole ambulanssin soitto kipua, vaan lähinnä ne aamut ovat sillon kun on tehnyt jotain tai selkää on hierottu. Sekin vähän kaks piippunen juttu että se hieronta kuulemma auttaa mutta saat siitä sitten elämäs aamu herätyksen ja 3h jäätävän kitumisen. Ei hirveen mukava herätä särkyyn kun tietää että 1,5h päästä alkaa vasta pahinsärky. Kaikilla tietty hieman erilaiset oireet, mutta minulla tälläinen. Johtuu ilmeisesti siitä luin jostain, että kun yön aikana välilevyihin kertyy nestettä mistä myös johtuu että ihminen on aamulla 1-2 senttiä pidempi niin se saa pullistuman kai sitten painamaan pahemmin hermoon tai jotain. Päivisin voi olla hyvin normaalikin olo, mutta joskus särky jää sellaiseksi että hieman särkee koko päivän. Virhe liikkeitä ei pysty tekemään tai vihlasee selkään, aivastaa ei kannata, eteenpäin ei pysty taipumaan paljon ja nostaa ei saa lähestulkoon mitään ainakaa painavaa. Istuminen on tuskaa jos se kestää yli 5min. Makaamaan pystyy vain selällään silloin kun jäätävä särky ei ole päällä.

      Toivottavasti ei monen vuoden kitumis prosessi, mutta täytyy koittaa pitää positiivinen mieli eikä päästä itteensä masentuun. Helppo tietty sanoo vasta 2kk jälkeen, mutta saa ny nähdä mitä kuva näyttää ja lääkärit suosittelee jatkoa varten, tuntuu vaan että näihinkin asioihin on niin monta eri mielipidettä kun on lääkäriäkin että mihinkä uskoa, mutta näiden tekstien perusteella ilmeisesti leikkaus kumminkin kannattaa, mutta odottaakko vielä siihen että särkyä kestänyt sen 5kk ei kyl jaksais vai varaako ajan leikkaukseen vai meniskö yksityisen leikkauksee nopeemmin, sitä tässä samalla miätiskellessä.

      • jaazaa

        leikattu noin 17-vuotta sitten. Leikkaus meni ihan ok, mutta leikkauksen jälkeen tulee noin pari kertaa vuodessa aika ärhäkkäät noidanuolet, jotka eivät ole mitenkään mukavia. Jo pari viikkoa leikkauksen jälkeen tuli ensimmäinen noidannuoli.

        Mä olin siinä pisteessä noin 17-vuotta sitten, että vedin oikeaa jalkaa perässäni eli halvaantuminen oli varsin lähellä, ja oli pakko leikata.

        Selkävaivoja on leikkauksenkin jälkeen noidannuolen lisäksi ollut, jatkuvasta jumppaamisesta huolimatta, eli teen liikesarjat pari kertaa päivässä, kävelen joka päivä.

        Työ on mulla myös fyysisesti raskasta.


      • 6heppu
        jaazaa kirjoitti:

        leikattu noin 17-vuotta sitten. Leikkaus meni ihan ok, mutta leikkauksen jälkeen tulee noin pari kertaa vuodessa aika ärhäkkäät noidanuolet, jotka eivät ole mitenkään mukavia. Jo pari viikkoa leikkauksen jälkeen tuli ensimmäinen noidannuoli.

        Mä olin siinä pisteessä noin 17-vuotta sitten, että vedin oikeaa jalkaa perässäni eli halvaantuminen oli varsin lähellä, ja oli pakko leikata.

        Selkävaivoja on leikkauksenkin jälkeen noidannuolen lisäksi ollut, jatkuvasta jumppaamisesta huolimatta, eli teen liikesarjat pari kertaa päivässä, kävelen joka päivä.

        Työ on mulla myös fyysisesti raskasta.

        Mangneettikuvan tulokset tulivat ja prolapsi löytyi.

        Selkeä välilevyn pullistuma painaa oikealla hermojuuren tyveen ja välilevy on hieman murskaantunut.
        Siinä se miten se minulle selitettiin tuosta tekstistä ei kyllä saa mitään selvää itse mutta alimmassa välissä pullistuma on S I-II, mutta nämäkin tiedot sain itse tinkiä terveyskeskus läääkäriltä, koska tulosten tultua hän vain totesi että kyllä sieltä löytyi lähetän paperit keskus sairaalaan ortopedille ja he ottavat sinuun yhteyttä. Itse sai kysyä kaikki mitä löytyi ja miten paha se on hänen mielestä ja kauanko kestää että he ottavat yhteyttä keskus sairaalasta. Tämä vastahakoisuus ilmeisesti siitä koska hän epäili koko asiaa alun alkaenkin, eikä neuvonut asiassa mihinkään suuntaan koko aikana. Itse on saanut kaikki selvittää että mikä vaivaa, mutta onneksi asia selvisi näin nopeasti sillä osteopaattinikin sanoi luettuaan lapun, että pikaisesti leikkaukseen. (pyysin kopion itselleni terveyskeskus lääkäriltä, että pystyin näyttämään tulokset osteopaatilleni). Kuulemma 3vk voi kestää kun he edes kutsuvat keskus sairaalaan ortopedin arvioitavaksi, mutta osteopaattini sanoi että kannattaa ottaa itse myös yhteyttä sinne niin pääsee nopeammin, joten soitin perjantaina sinne ja kysyin onko paperit jo tullut koska tiistaina päivällä terveyskekus lääkäri sanoi lähettävänsä ne sinne, niin siellä vastattiin että ei ole näkynyt ja pyysivät soittamaan terveyskeskukseen että he lähettäisivät tiedot sähköisesti että olisivat sielllä nopeammin. Soitin terveyskeskukseen ja siellä ne paperit ja cd:t vieläkin olivat ja sanoivat ettei täältä mitään pysty sähköisesti lähettämään että tiedot olisivat ilmeisesti siellä maanantaina. Että siitä taas lisää odottamis kidutus päiviä itselle kun ei saada yksiä tietoja edes lähetettyä nopeasti "AMMATTI MIES HEP".

        Leikkaus tuomio sieltä ilmeisesti sitten tulee, mutta kauanko sitäkin joutuu sitten odottamaan. Taidan selvittää työpaikan vakuutukseni tarkemmin, koska töissä tämä kumminkin on mennyt ja menen nopeammin yksityiselle jos mahdollista.

        Mutta pakko lähteä taas käveleen kun paikalla seisominen alkaa taas särkeä liikaa.


      • jaazaa
        6heppu kirjoitti:

        Mangneettikuvan tulokset tulivat ja prolapsi löytyi.

        Selkeä välilevyn pullistuma painaa oikealla hermojuuren tyveen ja välilevy on hieman murskaantunut.
        Siinä se miten se minulle selitettiin tuosta tekstistä ei kyllä saa mitään selvää itse mutta alimmassa välissä pullistuma on S I-II, mutta nämäkin tiedot sain itse tinkiä terveyskeskus läääkäriltä, koska tulosten tultua hän vain totesi että kyllä sieltä löytyi lähetän paperit keskus sairaalaan ortopedille ja he ottavat sinuun yhteyttä. Itse sai kysyä kaikki mitä löytyi ja miten paha se on hänen mielestä ja kauanko kestää että he ottavat yhteyttä keskus sairaalasta. Tämä vastahakoisuus ilmeisesti siitä koska hän epäili koko asiaa alun alkaenkin, eikä neuvonut asiassa mihinkään suuntaan koko aikana. Itse on saanut kaikki selvittää että mikä vaivaa, mutta onneksi asia selvisi näin nopeasti sillä osteopaattinikin sanoi luettuaan lapun, että pikaisesti leikkaukseen. (pyysin kopion itselleni terveyskeskus lääkäriltä, että pystyin näyttämään tulokset osteopaatilleni). Kuulemma 3vk voi kestää kun he edes kutsuvat keskus sairaalaan ortopedin arvioitavaksi, mutta osteopaattini sanoi että kannattaa ottaa itse myös yhteyttä sinne niin pääsee nopeammin, joten soitin perjantaina sinne ja kysyin onko paperit jo tullut koska tiistaina päivällä terveyskekus lääkäri sanoi lähettävänsä ne sinne, niin siellä vastattiin että ei ole näkynyt ja pyysivät soittamaan terveyskeskukseen että he lähettäisivät tiedot sähköisesti että olisivat sielllä nopeammin. Soitin terveyskeskukseen ja siellä ne paperit ja cd:t vieläkin olivat ja sanoivat ettei täältä mitään pysty sähköisesti lähettämään että tiedot olisivat ilmeisesti siellä maanantaina. Että siitä taas lisää odottamis kidutus päiviä itselle kun ei saada yksiä tietoja edes lähetettyä nopeasti "AMMATTI MIES HEP".

        Leikkaus tuomio sieltä ilmeisesti sitten tulee, mutta kauanko sitäkin joutuu sitten odottamaan. Taidan selvittää työpaikan vakuutukseni tarkemmin, koska töissä tämä kumminkin on mennyt ja menen nopeammin yksityiselle jos mahdollista.

        Mutta pakko lähteä taas käveleen kun paikalla seisominen alkaa taas särkeä liikaa.

        pääseminen riippuu lääkäristä, mulla lääkäri (ei julkisen puolen) teki pikalähetteen kirurgiselle osastolle, jossa selkä leikattiin vuorokauden sisällä koska oli olemassa halvaantumisriski. Selkä kuitenkin leikattiin julkisella puolella.

        Sulla ilmeisesti ei niin paha kun pystyt kävelemään, mä en pystynyt kun metrin kävelyn jälkeen jalkaa poltti aivan mahdottomasti.

        Mahdollisuuksiesi mukaan yritä saada kokenut kirurgi, ja leikkauksen jälkeen muista noudattaa niitä jumppausohjeita mitä sairaalasta saat, jos ne jättää väliin, voi pulmat uudistua. Jokatapauksessa puukottamisenkin jälkeen selkä ei ole enää ihan normaalissa vedossa, joten sen eteen on tehtävä työtä eli vahvistettava selkälihas- ja vatsalihasliikkeitä jne.


      • 6heppu
        jaazaa kirjoitti:

        pääseminen riippuu lääkäristä, mulla lääkäri (ei julkisen puolen) teki pikalähetteen kirurgiselle osastolle, jossa selkä leikattiin vuorokauden sisällä koska oli olemassa halvaantumisriski. Selkä kuitenkin leikattiin julkisella puolella.

        Sulla ilmeisesti ei niin paha kun pystyt kävelemään, mä en pystynyt kun metrin kävelyn jälkeen jalkaa poltti aivan mahdottomasti.

        Mahdollisuuksiesi mukaan yritä saada kokenut kirurgi, ja leikkauksen jälkeen muista noudattaa niitä jumppausohjeita mitä sairaalasta saat, jos ne jättää väliin, voi pulmat uudistua. Jokatapauksessa puukottamisenkin jälkeen selkä ei ole enää ihan normaalissa vedossa, joten sen eteen on tehtävä työtä eli vahvistettava selkälihas- ja vatsalihasliikkeitä jne.

        Juu kiitos vihjeistä täältä saa paljon parempia vihjeitä kun lääkäristä.

        Joo kyllä varmasti alan jumppaan jos tästä vaan selviän. Minulla taas on tuo kävely pakollista että saan kivun pois makaamaan ei vaan pysty kun särky alkaa aamallu tai yöllä mutta kumminkin. Päivällä taas välillä hyvin normaalikin olo että särkyä ei välillä tunne ollenkaan mutta mitään ei silti kannata tehdä tai seuraava päivä on sitten jäätävää tuskaa erikoisia juttuja.


      • jaazaa
        6heppu kirjoitti:

        Juu kiitos vihjeistä täältä saa paljon parempia vihjeitä kun lääkäristä.

        Joo kyllä varmasti alan jumppaan jos tästä vaan selviän. Minulla taas on tuo kävely pakollista että saan kivun pois makaamaan ei vaan pysty kun särky alkaa aamallu tai yöllä mutta kumminkin. Päivällä taas välillä hyvin normaalikin olo että särkyä ei välillä tunne ollenkaan mutta mitään ei silti kannata tehdä tai seuraava päivä on sitten jäätävää tuskaa erikoisia juttuja.

        päinvastoin (ennen leikkausta) eli makaaminen sujui hyvin; Ei mitään kipuja.
        Itseasiassa ennen leikkausta selkä hyvin vähän vaivasi mutta oikean puoleinen jalka oli järjettömän kipeä ja sillä ei metriä pitempään pystynyt kävelemään.

        Yksilöllisiä juttuja nämä selkä-vaivat, mutta piinallisia!


      • 6heppu
        jaazaa kirjoitti:

        päinvastoin (ennen leikkausta) eli makaaminen sujui hyvin; Ei mitään kipuja.
        Itseasiassa ennen leikkausta selkä hyvin vähän vaivasi mutta oikean puoleinen jalka oli järjettömän kipeä ja sillä ei metriä pitempään pystynyt kävelemään.

        Yksilöllisiä juttuja nämä selkä-vaivat, mutta piinallisia!

        Selkä ei oikeestaan ollenkaan kipeä mitä nyt ei pysty eteenpäin kumartumaan mutta jos ei vääntele itseensä niin selässä ei ole kipuja. Aluksi se kyllä jäkistyi kun tämä alkoi, mutta osteopaatti sai sen avattua ihmeenkin kevyeltä tuntuu pitkästä aikaa. Joo oikeajalka kans jäätävän kipeä se on kyllä sairasta kitumista välillä ei sitä pysty ymmärtämään jos ei sitä ole kokenut.

        Hommasin kanssa juuri moottorisängyn ja jämäkän patjan jos siinä hieman ylä asennossa ollessa ei välilevyyn kertyisi nestettä niin paljon yön aikana. (onneksi huonekalu alalla niin kustannukset ei niin suuret, mutta eipä noi nyt enään paljoo nykyään maksakkaan kun semmosen pohjan saa viritettyä pari sänkyyn toiselle puolelle ja vaihtaa vaan lyhyemmät säleet toiselle puolelle niin ei tarvi koko sänkyä uusia) mutta eiköhän toi nyt oo vähä parempi ku 2kk nukkunu lattialla ohuen petauspatja päällä en tiä onko sekä ollu paras vaihtoehto mut voittaa se ainaki pehmeen patjan. Usein ihmisillä muutkin selkä vaivat alkaa liian pehmeestä patjasta ois se itekki pitäny tajuta mut sitä luulee olevansa super miäs nii kaus kunnes jysähtää sitte kunnolla.


    • weraaa

      Itselläni ei ole todettu välilevyä tai mitään muutakaan, mutta olen jo monen vuoden ajan kärsinyt kovista alaselän kivuista, jossa kipu singahtaa toiseen jalkaan ja kävely on silloin yhtä helvettiä. Oireet viittaavat iskiakseen, ja vaikkei mitään ole todettukkaan, luulen että kyseessä on välilevy, sillä minulla on synnystäni asti ollu liian suora selkäranka mikä on ennenkin aiheuttanut ongelmia. Välillä iskee niin rankkoja kipukohtauksia, jonka aikana tuntuu kirjaimellisesti kuin olisi halvaantunut.
      Olen vasta 18, joten todella huolestuttaa...
      Lääkäriin olisi aika tässä kesäkuun puolella, joten toivon ettei mitään leikkausta tarvisi ja selviäisin vain jumppaohjeilla ja kipulääkkeillä:/

    • miksi minä

      Selässäni on magneettikuvien jälkeen todettu kaksi välilevyn pullistumaa 3-4 ja 4-5 nikamien välillä. Minut lähetettiin magneettikuvauksiin vasta sen jälkeen kun olin kärsinyt kaksi kuukautta. Kipu ei ole selässä, vaan säteilee sääreen. Ajoittain kipu laskee jopa jalkapöytään. Säären sivussa on ollut tunnottomuutta aika ajoin. Selkäni väistää automaattisesti kivun, eli selkäni on nyt ollut puolitoista kuukautta n. 10-30 asteen kulmassa oikealle puolelle, selkäni ei siis tätä tehnyt koko aikaa. Voin vain kuvitella millaista kipu olisi ellei selkäni näin toimisi, koska nytkin minulla on ollut monia unettomia öitä kivusta johtuen. En voi polkea polkupyörää, istua voin vain maksimissaan 3 tuntia (jo tunnin päästä kipu on lähes sietämätön), kävellä voin lyhyitä matkoja, maata voin vain kivuton kylki lattiaan kohden molemmat jalat koukussa noin 90-100 asteen kulmassa. Tämä ei todellakaan ole ollut mitään fiestaa. Olen kuitenkin huomannut, että kipu on heikentynyt erittäin vähän, joten vielä mietin menenkö leikkaukseen.

      Olen vain 16-vuotias.

      • uagh

        Ikää 17 vuotta, kolme välilevyn pullistumaa kolmessa viimisessä välissä, särkee häntäluusta ja säteilee kaikkialle jalkoihin.. Jatkunut yli kuusi kuukautta. Noita helvetin venuttelu ohjeita ja lääkkeitä ne työntää muttei auta. Lääkkeet hieman helpottaa kipua, aika epätoivoselta tuntuu. Kauheesti ne jotain tekee muttei mitään tulosta tule. Siis lääkärit, ortopedit jne. Leikkaus olisi vaihtoehto, vaan kaikkia kolmea ei voi leikata. Vain yksi, ja siitäkin kieltäytyvät koska olen liian nuori puukon alle. . . . huoh. Vituttaa ja depressio tappaa.


      • L1964
        uagh kirjoitti:

        Ikää 17 vuotta, kolme välilevyn pullistumaa kolmessa viimisessä välissä, särkee häntäluusta ja säteilee kaikkialle jalkoihin.. Jatkunut yli kuusi kuukautta. Noita helvetin venuttelu ohjeita ja lääkkeitä ne työntää muttei auta. Lääkkeet hieman helpottaa kipua, aika epätoivoselta tuntuu. Kauheesti ne jotain tekee muttei mitään tulosta tule. Siis lääkärit, ortopedit jne. Leikkaus olisi vaihtoehto, vaan kaikkia kolmea ei voi leikata. Vain yksi, ja siitäkin kieltäytyvät koska olen liian nuori puukon alle. . . . huoh. Vituttaa ja depressio tappaa.

        MOI, Mäkin kärsin selkäkivusta(iskias) 25 v.
        Välillä selkä parempi ja taas kipu palaa.
        Okei, joku sanoo et oma vika kun oot käyny puntilla( maastaveto/jalkakyykky).
        Toisaalta mitä sairauksia ois tullu ilman treeniä, kenties verenpaine, diabetes, lihavuus, nivelkulumat ym.

        Mun terveyskeskuslääkärit olivat aivan perseestä, 800mg buranaa, panadoolii maximiannoksilla ja joskus kun ei päässy kävelee niin viikko saikkuu, et näillä mentiin.
        Sit vitutuskäyrä alko olee tapissa 6/10, ja marssin yksityiselle(diacoriin) sain diacnoosiin jossa todettiin "potilas lähes liikunta kyvytön, magneettikuva välttämätön hermoratatutkimus.
        TULOKSET olivat massiivinen prolapsi(välilevytyrä 4-5 nikaman välissä, molemmin puolinen hermoratavaurio molemmissa jaloissa.
        Navan alta osittain tai kokonaan pimeenä leikkaus välttämätön.(akuuttina)

        Mut leikattiin Töölön sairaalassa 27/ 7 selvää edistystä toipumisessa tapahtunut, mutta kestää noin 6kk enne loppullista diagnoosia paranemisesta.
        Kepeillä mennään.
        Jos olisin pihdannut muutamaa kymppiä jotka menivät Diacorin ortopedille, todennäköisesti olisin jo pyörätuolissa.
        Julkisen kautta en päässyt edes magneettiin, sikamaista säästämistä.

        Siinä mun stoori tähän mennessä, 4viikon päästä kontrolli Töölönsairaalassa.
        Että näi mulla.
        Kiiti jos jaksoit kiinostua.


    • lkml

      tutun kuulosii kertomuksii, oon ite 20 vuotias ja oon nyt puolentoist vuoden ajan kärsiny kovemmist ja lievemmist kivuist.. oon käyny fysioterapias ja selkäkoulus ja sainki selän ihan siedettävään kuntoon kunnes nyt taas viime perjantaina meni selkä töis ja sain tk:st panacodii, panadolii ja dolanii lääkkeiks.. nyt yöt on ihan yhtä tuskaa ja en pysty kävelee enkä seisomaa kunnol, lonkka ja lantio ihan törkeen kipee :s
      mulle on vaan sanottu et on "välilevy tyrä epäily ".. hirveet kivut ! oon koittanu jumppailla ja kaikkee ..

    • orto misu

      Iso välilevyn pullistuma leikattiin 2009. Hetki menikin hyvin, kunnes verihyytymät ja arpikudokset aiheuttivat entistä isomman pullistuman. Lepohoidolla ja kovilla lääkkeillä nuo uudet pullistumat kuitenkin korjaantuivat. Kiitos lääkärin pitkäjänteisyydelle, itse olisin ollut valmis uuteen leikkaukseen jo moneen kertaan. Sittemmin selkä on ollut tosi hyvä. Nyt on alkanut vihloa jalkaa, ja sinne on ikäänkuin kertynyt painetta aina rasituksen jälkeen. Luvassa on ensiviikolla uudet magneettikuvaukset, lääkärit epäilevät, että selän alueella on tapahtunut hermojuurivaurioita. Toivottavasti menis näin, ettei tarvittaisi enää puukkoa. Vaikken puukkokammoa podekaan, niin aina leikkaamaton on eri kuin leikattu. Itse ainakin poden selkäni ja jalkani kanssa sääpuntarina olemista, tiedän matalapaineet aika hyvin. Ja tämä vaiva tuskin koskaan kuulemma häviääkään, hermoradat paukkuu piukalla, kun on suuret ilmanmuutokset. Joten jos saatte muusta apua, kuin leikkauksista, niin en suosittelisi leikkausta. Mutta jos ei muu auta, niin sitten leikkaukseen, moni on saanut sieltä myös uuden elämän, mutta koskaan se ei saa olla ensisijainen hoito.

    • treenari kundi vaan

      Mulla venähti viisi viikkoa sitten selkä salilla maastavedossa. Tuon jälkeen ei ole kalua tullut.

      Tämäkin tosiaan on vain oikealla puolella alhaalla selkää kipeä. Hierojalla sanottiin ettei kyse olisi kuitenkaan välilevystä taikka irronneista nivelistä.

      Jalkojen/lonkkien jumi on kuulelma niin paha että se on aiheuttanut notko selkää joka sitten painaa kai iskias hermoa. Se on yksi mahdollisuus myös tälle

      Nyt kun aloin raakaa venyttelyä tekee viimeviikosta niin tunnustaa että kipu piste on siirtynyt. Nyt pystyy joitain sellaisia liikkeitä tekee mitä ei alussa pystynyt mutta taas jotkut liikkeet tai asennot ovat kivuliaampia nyt kuin alussa. Tunnustaa kuitenkin että pahempaan suuntaan on näitten kahden viikoin aikana mennyt.

      En ole lääkäriin lähtenyt, määräis kuitenkin vaan kipu lääkkeitä joita saa apteekistakin. Tämä kipu ei ole sietämättömän kovaa. Pystyn kaikkia yläkropan liikkeitä treenaa ihan tavallisesti ja käyn nytkin salilla 2x viikossa.

      Kumartelu, reiden ojennus (istualtaan) ja eteenpäin kumara istuma asento vihloo sitten vimmatustin. Ei kai tässä auta muuta kuin venytellä tätä ja käydä hierojalla. Keski ja alakroppaa ei kestä treenata, enkä sitä nyt ole yli kuukauteen edes pahemmin yrittänyt.

      Ei ole kertaakaan ollut sellaista päivää milloin kipu ei olisi muistuttanut olemassa olostaan nyt kun jalkoja on määrätty venyteltäväs niin aika tuskallistahan tämä välillä on. Pitää vaan istua oikeassa asennossa ja mieluiten makuu asennossa. Kyllä se siitä sit.


      Ei kyllä mitään tietoa mistä tämä johtuu. Vaihtoehtoja kun useita. Mitä kuulut näistä selkäkivuista niin ne kestää tavallisestikkin vähintään 3 kuukautta eikä niitä auta muu kuin kestää.

      Välilevy ei kuitenkaan aina ole syy tämän tyyppiseen. Kannattaa myös miettiä että onko notko selkää tai lihasjumeja. Tätä hieroja mulla vahvasti epäili kivun lähtees. Mun reiden liikkuvuus oli jumejen takia miltei 0 astetta ja normi liikkuvaisella sen pitäis olla 45 astetta.

      Itekkin tein vuoden treeniä miltei olemattomalla venyttelyllä niin jumit on melkoiset.

      • marst

        en suosittelis treenien jatkamista, kuin helkkarin kevyesti... uinti ois kaikista paras, mut koita olla hukkumatta, jos ei yhtäkkiä lihakset suostukkaan toimimaan. jos sulla discus prolapsi ei missään nimessä hierontaa.. syksyllä 2009 multa leikattiin. nyt kävin yksityisellä, selkä uudestaan menossa ja edellisestä leikkauksesta oikea jalka jäänyt "läpsymään", siihen tehdään myös leikkaus mikä tarkottaa 0,5 -1 vuoden sänkylepoa. vituttaa 2 vuotta kärsin kovista kivuista ja olin sillälailla liikuntarajoitteinen että pääsin sängystä vessaan, onneksi oli mies hoitamassa. (10 hieman lievemmistä kivuista.) oon vasta 25v. ainiin leikkauksen jälkeen joudut opetteleen uudelleen kävelyn yms. joten kannattaa ylläpitää edes vähän kuntoa. mulla ei ollut vara käydä fysioterapiassa mutta tämmöstä on köyhän elämä. tsemppiä ja toivotaan ettei oo se välilevy... :)


    • ifrgjkdkvdn

      Hermosäryt vihloo selästä jalkoihin. Jos siellä on jokin rikki, se kuormittaa muuta selkää. Se kipu aiheuttaa lisää kipua. Ne lihakset pitäis saada rentoutumaan, jotta hermopinteet avautuis. Annan niille lepoa ja kannattaa tutkia miten välilevynpullistumaa hoidetaan.

      Tai jos sittenkin menisit lääkäriin. Mulla on välilevynpullistuma. Harrastan liikuntaa, eli lihakset on ennestään kunnossa ja kuntoutuminen toivottavasti nopeampaa. Mut samasta syystä lekurit ei uskonu että selässä olis välilevyongelmaa..koska liikun suht hyvin. Kivut vaan on niin sietämättömät. Piti mennä yksityiselle, jotta sai apua. Ja kuvista selvisi, että koko ranka on mennyt vinoon kivun takia. Toivottavasti se suoristuu.

    • nytloppujauhanta

      tuttu juttu, mulla kans vetkuttelivat pullistumien kanssa montavuotta ennenkuin leikkasivat. no nyt 5 vuotta ollut jo kuntoutustuella. arpikudos kasvoi leikkausarpeen ja jalka tunnoton. on myös 4 välilevyä lytyssä. sacroiliitti myös(reuma)
      nyt meni sitten hermot(mielenterveys) elikkä valmis vahingoittamaan ihan mitä vaan hermojen paukkuessa hoosiannaa.

      eli pitkittelyllä ja kaunistelulla on paskanen loppu

      tsemppiä!

    • ortopedin ihanne???

      Niin tuttuja tarinoita. Minulla leikattu alimmanvälin iso välilevypullistuma 2009. Leikkaus katsottiin tuolloin olevaksi ainoa hyvä ratkaisu. Ja se olikin sitä. Voin sanoa, että kivut jäi leikkauspöydälle. Nyt 2011 alkoi voimakas säärenetuosan kipu, joka pahenee rasituksessa. Sääri kuvattiin magneetissa, jotta mahdolliset rasitusmurtuma-ajatukset saataisiin pois suljettua. No niitä ei onneksi löytynyt. Kivut senkun jatkuu. Ei pysty kävelemään kuin hetken, nukkumaan on turha mennä ennen kuin on lääkeillä tropannut itsensä hyvään huumetilaan, sillä leposärky on todella kovaa sääressä. Tutkimukset jatkuivat: Selästä uudet magneetit, lonkasta laajat röntgenit. Tuloksena 4-5 välin suuri välivelypullistuma, sekä lönkassa pitkälle edennyt nivelrikko. Eli nyt pohditaan kummasta olisi enemmän apuja säärikivun poistoon, joko selän välilevyleikkaus vai tekonivel lonkkaan. Ja tämä kaikki siis reilusti alle 40:nä, että mukava tulevaisuus on täälläkin. Nivelrikkoon ei tiedetä syytä, liikun säännöllisesti, olen normaalipainoinen, ei sukurasitteita. Joten nyt pilleriä poskeen, kunnes tehtäneen hoitopäätös.
      Tsemppiä teille kaikille selkäoireista kärsiville.

      • puukkoo

        Terve kaikille!Samoissa ollaan 40 nainen ja mun selkävaivat alko 2007..2 pullistumaa ja yks joku anulusrepeämä.Myöhemmin sitä hoidettiin fysikaallisella ja ei leikattu.Autto hetken noin puolivuotta.Huomannut et mitään raskasta ei kärsi tehdä esim.puutarhatyöt.Nyt tuli sit keväällä huhtikkuun lopulla uus pullistuma L5 ja tämä pahempi, kova kipu vasempaan jalkaan ja turuttelee alkuun ei voinut kävellä olenkaan:Kävin sit akupunktiossa yhdesti helpotti taas vähän mut nyt on yhtä tuskaa läåäkkeitä ilman en oo pärjännyt mut nyt lääkäri sanoi kun ottivat uudet kuvat et leikkaus tehdään.Auttaako se..hitsi jos mullaki paskanen loppu :/ Toi akupunktio hoitsu sano et ei se yks kerta auta mut on se niin kallista sekin kun ei saa korvausta siitä.Lihakset kyl aijon hierotuttaa jalasta ne on ihan kivikovat jo kivusta et eihän se toimi koko paska sitten kun leikattu on.Tsemppiä täs tosiaan tarvitaan kaikki.


    • selätön.

      Ei ole elämä helppoa! Minulla kolmosen ja viitosen välin pullistuma eikä leikata,kuulemma sitten vasta kun tulee jätteet housuihin niin silloin ei ole enää niin väliä.vasemmalla jalalla ei voi portaita nousta vaan pitää oikealla mennä porras kerrallaan.Jo kuusivuotta sairaslomalla ja eläkesäätiön mukaan työkykyä kuulemma on jäljellä vaikka muille jakaa.Kolme päivää kursseilla ja selkä on ollut vain kahta kauheampi,mutta niin kauan mennään kuin jalat kantaa,vaihtoehdot on vähissä ainut lohtu on että eläkeikä lähenee joka päivä.

      • jänö475

        Hei! Osaisko joku viisaampi suomentaa, mitä tarkoittaa radiologin lausunto magneettikuvasta: presakraalitasolla huomattava diskusprotruusio tai jopa mediaalinen prolapsi. Lähinnä haluaisin tietää tarkemmin mitä tuo "mediaalinen" tässä tapauksesa tarkoittaa. Voisiko ko."löydös" selittää pitkään jatkuneen huimauksen, jota esiintyy päivittäin, kun yritän käydä kävelemässä. Minulla on myös kiristelyä ja puuumista jaloissa.


      • hmkjhiu
        jänö475 kirjoitti:

        Hei! Osaisko joku viisaampi suomentaa, mitä tarkoittaa radiologin lausunto magneettikuvasta: presakraalitasolla huomattava diskusprotruusio tai jopa mediaalinen prolapsi. Lähinnä haluaisin tietää tarkemmin mitä tuo "mediaalinen" tässä tapauksesa tarkoittaa. Voisiko ko."löydös" selittää pitkään jatkuneen huimauksen, jota esiintyy päivittäin, kun yritän käydä kävelemässä. Minulla on myös kiristelyä ja puuumista jaloissa.

        Mulla on leikattu pullistuma presakraalivälistä kaksi kertaa. Ensimmäisen leikkauksen jälkeen olin puoli vuotta oireeton ja elämä hymyili. Toisen leikkauksen jälkeen kaikki onkin sitten ollut päin peppua. Kivut eivät poistuneet leikkauksella ja nyt kahden leikkauksen vuoksi syntynyt arpikudos painaa hermoa. Mitään toimenpiteitä ei enää voida tehdä, nyt sitten vaan yritetään löytää sopivaa lääkitystä jolla kivut saisi pidettyä edes jotenkin aisoissa. Niin, ja lisäksi seuraavassa nikamavälissä on uusi pullistuma joka aiheuttaa hermokipua toiselle puolelle. Saraalipuudutus ei auttanut mitään, ei myöskään hermojuuripuudutukset. Panacod on ainoa kolmiolääke joka käy, mutta se ei auta kipuun lainkaan. Muista kolmiolääkkeistä tulee järkyttävä pahoinvointi ja menee melkein taju. Ja työelämässäkin tässä pitäisi vielä yrittää sinnitellä...
        Näin jälkiviisaana en ole ihan varma, menisinkö enää leikkaukseen jos lopputuloksen tietäisin. Tosin ennen leikkauksia tilanne oli vielä pahempi, kun en edes päässyt kävelemään. Nyt sentään kävely sujuu jotenkuten.
        Mutta sen olen oppinut, että liikkua pitää, muuten on entistä kipeämpi.


      • loppuunpalanut
        hmkjhiu kirjoitti:

        Mulla on leikattu pullistuma presakraalivälistä kaksi kertaa. Ensimmäisen leikkauksen jälkeen olin puoli vuotta oireeton ja elämä hymyili. Toisen leikkauksen jälkeen kaikki onkin sitten ollut päin peppua. Kivut eivät poistuneet leikkauksella ja nyt kahden leikkauksen vuoksi syntynyt arpikudos painaa hermoa. Mitään toimenpiteitä ei enää voida tehdä, nyt sitten vaan yritetään löytää sopivaa lääkitystä jolla kivut saisi pidettyä edes jotenkin aisoissa. Niin, ja lisäksi seuraavassa nikamavälissä on uusi pullistuma joka aiheuttaa hermokipua toiselle puolelle. Saraalipuudutus ei auttanut mitään, ei myöskään hermojuuripuudutukset. Panacod on ainoa kolmiolääke joka käy, mutta se ei auta kipuun lainkaan. Muista kolmiolääkkeistä tulee järkyttävä pahoinvointi ja menee melkein taju. Ja työelämässäkin tässä pitäisi vielä yrittää sinnitellä...
        Näin jälkiviisaana en ole ihan varma, menisinkö enää leikkaukseen jos lopputuloksen tietäisin. Tosin ennen leikkauksia tilanne oli vielä pahempi, kun en edes päässyt kävelemään. Nyt sentään kävely sujuu jotenkuten.
        Mutta sen olen oppinut, että liikkua pitää, muuten on entistä kipeämpi.

        Hei. "hmkjhiu". Kerroit että sulla on leikattu pullistuma presakraalivälistä.Painoiko pullistuma hermojuuria vai selkäydintä. Millaisia oireita sinulla oli ennen ensimmistä leikkausta? Näkyikö pullistuma MRI kuvista selvästi? Olisi kiva kuulla "tarinasi". Mulla on ollut jo n. 2 vuotta vaikeusia kävellessä. Maa keinuu ja jalat puutuvat ja väsyvät ihan olemattomasta matkasta. Myös istuessa tulee usein sähköiskun kaltaisia sävähdyksiä ja tunne, että tipun tuolilta. Ajoittain kovaakin kipua ristiselässä. kivun kanssa pärjään, mutta jalkojen voimattomuus ja huimaus on sietämätöntä. Lääkäri on luokitellut oireet "psykosomattisiksi". kävin n. viikko sitten magneettikuvauksessa yksityisellä. Kuvissa näkyy selvä pullistuma tms. presekraalivälissä, joka pullistuu selkäytimeen päin. Varasin ajan lääkärilleni ja olisin halunnut näyttää ko. kuvan, mutta lääkäri ei halunnut sitä katsoa. Lääkärin mielestä ei aihetta jatkotutkimuksiin. Katsoi vain määräämäänsä röntgenkuvaa, jossa piullistuma ei näy. ( pullistuma on tasainen, eikä nikamaväli ole kaventunut). Olo on nyt jokseenkin neuvoton, sillä pienellä paikkkunnalla ei ole mahdollista mennä toiselle lääkärille.


    • Hyvä näin

      Pääsin tänään viimein mangneetti kuvaukseen, kun sanoin työterveyslääkärille (terveystalo), maksavaini itse. Johan kirjoitti mielellään lähetteen.
      440€ köyhempänä, mutta tietoisena siitä, mikä vuosikymmeniä aiheuttanut selkäkipuja. Kulumia, fasettilukkoja, nikaman siirtoa ym. pientä sellaista.
      Tähän saakka lääkärit määränneeet vain sairaslomaa ja kipulääkkeitä.
      ( ei haluta tutkia) Seuraavaksi menen KUNTOUTUS KARPPISELLE Malmille, annan mangneetti kuvat käteen ja sanon pojille, että hoitakaa selkä kuntoon.
      Sieltä löytyy varmasti apu!

      • onninenz

        Tämä on totta. Kuntoutus Karppiselta löytyi apu. Olin yli vuoden kipujen kanssa yksin. Kävin kuntoutuslääkäreilla ja muilla vain saamassa panacodia. Muuta apua en saanut heiltä.

        Menin Kuntoutus Karppiselle ja selkä parantui. He hoisivat ongelma selässä ja niitä oli kolme ongelmaa jotka eivat jumppaamalla olisi poistuneet.

        Jos en olisi mennyt karppiselle olisi vieläkin kolmiolääkkeissä ja kuitenkin kivuissa.

        Oikeastaan voin tässä lähettää kaikenmaailman fysiatreille ja fysioterapeuteille haiseva tervehdyksen! Menkää Kuntoutus Karppiselle oppiin niin osaatte edes jotain.


    • Mlo

      8vuotta kärsinyt selkä vaivoista,terv.keskus lääkäri ehdotti viimeeks ett"koita vaan jatkaa töitä,otat vaan vähän rauhallisemmin" (teen tai no oikeastaan TEIN lapiohommia,kivi hommia ym..) mut onneks kuitenkin pisti fysiatrin juttusille. No siintä sitten 3kk odotettiin ett pääsee magneettikuviin ja kuvat kun otettiin ni siint viikko ja fysiatri ehdotti ett pitäiskö ortopedin kattoa kuvia,suostuin ja viikon pääst tuli kutsu leikkaukseen! Vähän jo jännittää mut kunhan tulis kuntoon ni oisin aikasta onnellinen!!

    • leikkaukseen

      Puoli vuotta sitten selkä meni jumiin, viikon verran rentouttavaa ja kipulääkitystä, selkä antautui. Mutta jätti oikeaan jalkaan säteilevän kivun, joka nyt pahentunut päivä päivältä koko ajan. Nyt on syöty buranaa 600 ja viimeinen kuukausi burana 800, lääkkeen teho alkaa jo heikkenee. Työterveyslääkäri, fysiatri ja mangeettikuvaus, sieltä neurokirurgille, joka olisi leikannut heti. Mutta yksityisellä maksaa sen verran maltaita, että laitettiin lähete yleiseen. Nyt odottelen leikkausta. 17 vuotta sitten leikattu myös ja kivut jäi sinne. Toivotaan, että nytkin käy niin.

    • voevoe

      Mitäs- meikä sairastanu pullistumia selässä jo reilu 20v. Ei ole lääkärit uskoneet, koska sairastan masennusta. Menin yksityiselle joka otti vakavasti.

    • Nellineppi

      Jos haluatte päästä nopeasti kohtuuhintaiseen magneettikuvaan, niin Helsingin Magneettikuvaus ottaa ihan samalaisia kuvia kuin 2 tai 3 kertaa kalliimmat lääkäriasemat. Oma työterveysfysiatri suorastaa suositteli sinne menoa, kun heillä kuva olis maksanut yli 500 euroa omavastuun jälkeen. Ruoholahdessa oleva Helsingin Magneettikuvaus maksaa minulle 190 euroa! Sen olen todella valmis maksamaan itse, kun saan nopeasti selvyyden näihin jäätäviin selkä- ja jalkakipuihin. Tai siis varmuuden.
      En halua ja jaksa enää syödä Panacodia, tulehduskipulääkkeitä, Lyricaa jne. Pää koko aika vähän pilvessä ja töissä käyminen melkoista taiteilua.

    • discus.........

      Ei ne magneetti kuvat paljoa paina näköjään, mulla otettiin kuvat ja todettiin selässä discusprolapsi. Lääkäri sanoi että ei aiheuta toimenpiteitä, koska painaa iskiashermoa ainoastaan määrätyssä asennossa eli istuessa.
      Eli on ollut kokoajan kipua joka säteilee vasempaan sääreen ja nimenomaan istuessa pahin kipu.

      Sain kyllä uuden lähetteen fysiatrille, jota odotellessa popsin vahvoja särkylääkkeitä.

    • poiuytr

      kaskun et odotellessasi hoida sitä vaivaa pois.
      keinojahan on monia. lääkkeen syöminen on samaa kuin itseään pettäs.
      stekkaa tasapainopiste ja tee päätös joka kantaa

    • discus.........

      Voi yhdenkerran, kipuako pitäisi sietää ja ilman lääkkeitä.
      Voin sen verran kertoa, että millään tasapainottelulla ne kivut ei häviä. 1993 leikattiin ja nyt on revennyt välilevy samasta välistä eli arpikudos ja välilevy on pettänyt ja siihen ei auta kuin uusi leikkaus, koska se ei itsestään , eikä kuntoutuksella palaudu.

      • florida11

        Olit ensimmäinen kun kerroit tällä palstalla revennystä valilevystä.
        Minulla repesi työterveyslääkärin tutkimuksessa 2.-99 kaksi alimmaista välilevyä ja jalat meni heti alta pois. Ortonissa sanottiin 1.-00 ei voi tehdä mitään kävelin keppien kanssa n.vuoden ja yhden kanssa n. vuoden. Olen n. 13 vuotta kävellyt ontuen vas. jalkaa koska iskias vienyt tunnon. Vuoden 2012 lopussa heräsin kun molemmissa jaloissa "jylläsi" iskias, ei tarvit enää nukkua seljällää, minulla on lääkäri kohta .Saa nähdä mitä sanoo.


    • Hoitajaopiskelija

      http://www.akupunktioklinikka.fi

      meidän opettajan klinikka on hoitanut paljon ko.vaivaa. leikkaus ei välttämättä auta, joskus pahentaa ja kaikki keinot ennen sitä kannattaa kokeilla.

    • Auts

      Minulla on kuulemma fibromyalgia, kun kipuja jaloissa, selässä, niska-hartiaseudulla ja käsissä :( Onko kohtalotovereita? Ts. onko saatu fibrodiagnoosi, joka ollutkin esim. pullistuma?

    • poiuytre

      vai lähtiskö se fibro hoitamalla pois kuten muillakin, googleta manuaali terapeutti mynämäki ja ihmettele

    • 5 kerta todensano...

      Kolme vuotta jatkuneen lannerangan kivut, useita lääkäri käyntejä mm. selkäerikoislääkäri Tyks ym. kukaan ei suostunut magneettikuvia ottamaan, koska kyseessä on vaan joku tulehdus, koska välilevyn pullistuman aiheuttamia oireita ei esiinny, kävelyä varpailla, kantapäillä, ei "vedä" jalkoihin, ei puutumista jne. hermo meni kun moneen kk ei saanut enää nukutuksi, joten Pulssiin oikealle lääkärille tiistaina, joka totesi heti että ehdottomasti kuville, no joo käynnin kanssa köyhdyin 650eur samana iltana, mutta se oli pieni hinta tässä asiasta, ja mitä löytyi?! torstaina tuli vastaukset: kulumia ja välilevyn pullistumia KAIKISSA NIKAMISSA, alin nikama pahin josta kiputilat johtuvat, ei suositellut ainakaan vielä leikkausta, jatketaan tästä ensiksi fysiatrin kanssa, saa katto mitä tuleman pitää. Onnea vaan kaikille jotka käytte terveyskeskuksissa kuuntelemassa lääkäreiden arvailuja vaivoistanne, kun tyksi erikoislääkäri kirjaa ylös tulehduksen, jatkossa terveyskeskuksen lääkärit tyytyvät nyökyttelemään tämän gurun lausuntoa, ja tarjoavat hyvää jatkoa ja särkylääkettä, terveyskeskus ei totisesti ole turhaan Arvauskeskus!

    • Kivut on tuttuja

      Tervehdys

      Minun selkäni alkoi oireilemaan heinäkuussa 2011 ja leikattiin yksityisellä nyt maaliskuussa 2012.
      Kivut veivät pahimmillaan lähes järjen, jos minulla ei olisi pieniä lapsia en kirjoittelisi tässä viestiä. Lääkärit määräsivät kipulääkettä kipulääkkeen perään, kellään ei kiinostanut hoitaa itse vaivaa. Julkiselle puolelle oli pitkät jonot eikä sieltä saanut mitään apua vaivoihin, joten päätin mennä yksityiselle puolelle. Magneettikuvaus alaselkään a 600 euroa josta ilmeni pullistuma vasemmalla puolella 4-5 välissä. Leikkaus yksityisellä hinta 3900 euroa vuorokausi osastolla 417 euroa. Leikkaus tehtiin mikrokirurgisesti nukutuksessa jossa välillä läpivalaistaan leikkauskohtaa. Leikkauksen aikana olet koneiden varassa, hengityskoneella puhalletaan ilmaa keuhkoihin. Nyt toipuminen käynnissä.....ja se on todella hidasta. Leikkauksesta 6 viikkoa ja kivut jalassa ja pakarassa välillä aivan mielettömiä. Kävely auttaa paljon.

      Tsemppiä kipujen kanssa

    • LL

      Helsingissä saa kohtuullisia mri kuvia alle kahdensadan, kannattaa harkita.

    • parempaan päin

      Minulla oli 8v noita oireita ennenkuin hikeentyneenä tuumin lääkärille että joko valviraan ilmoitus hänestä tai leikkaus. Nyt leikkauksesta kuukausi.

      Joo elämä paranee ihan satasella. Minulla ainakin puutumis ja pidättelyongelmatkin hävisi joita oli hoidettu vanhan naisen vaivoina !! Siis olen täyttänyt juuri 48v.
      Mene leikkaukseen vaadi se. Elämä alkaa vasta sen jälkeen. Älä suostu noihin kipulääkityksiin sotkee meinaan hermotuksen ja minulla ainakin on vieläkin siitä johtuvia hermosärkyjä jotka uskon että ajankanssa helpottaa. Kun hermo tajuaa että se ei ole enää puuduksissa. Minulla on siis edelleen sellaista aavesärkyä mutta ei niin pahaa kuin ennen leikkausta.
      Olet kärsinyt kans 3v voit vaatia lääkäriltä lähetettä just sillä että hermo pian viottuu niin että ei enää palaudu kokonaan.
      Ainut raivostuttava piirre on että hälytän kaupassa lentoasemalla kaikkialla jossa on metallintunnistin. On siis aika paljon rautaa nyt selässä.

    • abe

      itellä meni noin 3vuotta sitten maasta nostossa selkä ekana särkylääkkeitä syöttivät ei tehoa sit tutkimuksiin sieltä mangeettikuvauksiin todettiin välilevyn pullistuma ja alhaalta nikama painautunut sisään kuulema vanha juttu se laittovat kuntoutukseen ei apua tilane pahentu ja uudet kuvaukset ei mitään taas kuntoutukseen sit kuntoutukses ammatti laääkäri kahto kuvat ja se sano että väli levys ei näy mitään halkeemaa mut se saattaa olla sisäinen halkeama jota ei näy kuvissa se pitäs tutkia varjo aineella se ja sen joutus tekemään yksityisellä ja hintakin olis kolmatta tonnia sit se laitto pyynön sairaalaan siitä ja kun kuntoutus loppu menin sairaalaan ja ne naurovat päin puuta ja sanovat ei ne mitään osaa siel olevinaan että syöt vaan ramalea no nyt on syöty ramalee jo pari vuotta eikä enää kiinosta syyvä elämän halu menee tommosesta.nyt sit työnsin autoa viikko sit no selkä kivut paheni todella paljon nyt kumpikin jalka puutunut en pysty istuu en makaamaan vain kylellään olee jotenkuten enkä seisoo oikeen koko ajan jalat puutuneina ja pakarat pistelyä seläs kovasti silleen että puukolla iskettäs jatkuaanlääkärille menin sanovat noidan nuoli ja piikit kankkuun ei hyötyy .

    • NinuZki

      Mulla on lantion virheasentoa, joka ennen pitkää johti välilevyn pullistumaankin. Fysioterapeutti oli lopulta kaiken A ja O. Sähköhoidot ensin iskiakseen, sitten treeniohjeet kuinka selkä pysyisi kondiksessa. Nyt kuntosalitreenini painottuu keskivartalon ja ryhdin parantamiseen, että noi pysyis poissa.

    • liinuska

      Itse olen 18 -vuotias tyttö, aina harrastanut urheilua ja etenkin uimista! Ensimmäisen kerran mulla todettiin välilevyn pullistuma 15 vuotiaana ja sitte tuliki juostua kaikissa eri lääkäreissä ja fysioteraupeutilla ja magneettihoidoissa ja vaikka missä.. Silloin ne ei osannu hoitaa muo vaikka tiesin, että nyt on välilevynpullistuma kyseessä.. 1,5 vuotta ne pyöritteli meitä lääkäreissä ja vaikka missä! Siinä vaiheessa söin buranaa, panadolia, lihasrelaksantteja ja panacodia ja lääkkeistä mä olin aina ihan sekasin ja kukaan ei uskonu muo! Sitten ku mun tuntopuutokset (joita oli jo koko ajan aikasemminki ollu) levis koko jalkaan ja jalka alko mennä alta muutaman kerran päivässä, ne vihdoin pisti mut leikkausjonoon.. No siellä sainki sitte odotella taas sen puolvuotta ennen ku leikkaukseen pääsin! Leikkauksella meni kaikki ohi, mutta vasemman jalan jalkapöydässä ei ole tuntoa koska sinne hermostoon oli tullu liikaa arpeutumia kun ne ei hoitanu muo tarpeeks nopeesti.. Leikkauksella kaikki kivut meni pois ainoastaan jalkapöytä jäi tunnottomaks. Ja nyt odottais sitten ensviikolla taas uus lääkäri rumba, koska edellistä välilevyä ylempänä on uus pullistuma.. saapas nähdä mitä ne nyt saa aikaseks! Mä toivotan jaksamisia kaikille jotka tästä vaivasta kärsii koska tää on välillä pahempaa ku helvetti..

    • +++

      Hi, itselläni alaselkä kanssa kipuilee ja vihloo pakaroihin mutta jos epäilisin välilevyn ongelmia paheneeko kipu liikkeessä,istumisessa,levossa? Itselläni istuminen ilmeisesti auttaa ja liikkumaan lähtö ei satu...

    • Selkäoireet ovat nykyisin aika tavallisia. Itselläni huolestuttavia tuntemuksia selässä ja reisissä. Reidet tukossa , eivät aukea tavallisella venyttelyllä ja alaselässä välillä pikkukipuja , siis jotain vihlaisua, aivastaessa kipua, mutta ei pahempaa. alaselkä aika jäykkä. Teen ruumillista työtä (karjanhoito ja metsätyöt) . Putosin vuosi sitten hevosen selästä ja satutin alaselkää. Lääkäri vaan kokeili käsin ja naureskeli ( on taas emäntä ollut vauhdissa). "onnekseni" ranteeni murtui työtapaturmassa, eli minun oli pakko "levätä". Onnekseni kävelen ja olen vieläpä hyväkuntoinen.
      taaksepäintaivuttelu auttaa mulla, väliilä ibumax-kuuri ja sitten taas menox....
      Meidän itsemme pitäis tietää kaikki hoidot yms, kun lääkärit ei tajuu....

    • Kivuton 48v

      Menkää leikkaukseen äläkää yrittäkö venyttää selkää fyssarilla kun se ei auta.

      Minäkin kärsin 8v lääkkeitä pistoksia fys.hoitoja ja sitten kun kävely putosi 60m

      kivutta sain leikkauksen. Hitsi elämä alkoi uudelleen nyt 48v mutta 8v työstä poissa niin voi ennustaa että kukaan ei vanhaa akkaa enää töihin ota.

      On yhteiskunnallisesti ja henkisesti typerää että ihmiset ajetaan töistä pois liian aikaisin kun leikkaus kerran vie kerralla oireet pois.

      Nyt sitten kuntoutetaan surkastuneita selkä ja maha lihaksia kuntoon ja toivotaan parasta että ei uusi tämä vaiva.

      Löydös oli siis 4-5 välissä kookas kysta pullistuma fasettinivelien romahdus joten tehtiin yksi nivel suoraan titaanista ja luumassasta.

      Kiitän sitä kirurgia ja neurokirurgia jotka antoivat elämän takaisin.

      Nämä terveiset menee siis Turun Yliopistolliseen sairaalaan 06/2012

    • nyt on mukavaa

      Minulla alkoi hirveä kipuilu oikessa jalassa, lähinnä pakarassa, polvitaipeessa ja pohkeessa. Kävin kolmella eri lääkärillä, 2 sanoi että iskias ja yksi vakuutti että välilevy pullistuma.

      Kolme viikkoa tramalia 50 ja 100mg, ei poistanut hermokipuja täysin, helpotti hieman.

      Tuttavan ehdotuksesta menin epätoivoisena kipujen kanssa akupunktiohoitoon.
      Hoidon päätteeksi kivuista 70% hävisi, hoitaja oli sitä mieltä että välilevyt on kunnossa, selässä ei niinkään kipuja ollutkaan.

      Lannerangassa virheasento.

      Tuli vähän sellanen fiilis että kirjalääketiede on hanurista.

      Nyt vierottaudutaan tramalista pois, toista päivää kammo-olot päällä. Itseäni suututtaa kun tämä totuus ei selvinnyt lääkärissä, vaan akupunktiohoitaja löysi vian ja korjasi sen.

      Vajaan kuukauden mietin jo tulevaisuuttani, kipujen kanssa ja huonolla selällä.

      Suosittelen lämpimästi, vaikka piikit vähän pistääkin :)

    • effen

      Maritta,

      Itselläni olivat oireet täysin samanlaiset.

      Hoitona kokeilin seuraavia: hierontaa, akupunktiota, kiropraktikkaa,vesijuoksua, voimistelua.

      Mikään ei varsinaisesti auttanut kuin hetkittäin. Pikkuhiljaa alaselästä alaspäin menivät kaikki lihakset/jänteet jumiin.

      Nyt sain magneetista diagnoosin l5 välilevynpullistumasta.

      • parantunut1

        Menkää vaivaiset käymään Jouko Holman tai Timo Maarasen luona, rupee vaivat häviämään!


    • KUVAT KUVAT

      Magneettikuvat on kaikki kaikessa. Selkä vihoitellut vuoden. Menin nyt kuvauksiin ja sieltä löytyi pullistuma ja pieni repeymä.
      Nyt tiedetään mikä siellä on ja voidaan hommat aloittaa.
      Olisi pitänyt mennä heti viime vuonna. Kuvaus oli 600Eur ja 2xortopedi 200Eur.
      Terassi piti tehdä mutta rahat meni nyt kuviin. Tehkää perässä. Ottakaa vaikka lainaa jotta pääsette kuviin. Muuten menee arvailuksi ja voitte tuhota selkänne kokonaan kokeillessa vääriä hoitomuotoja.

    • sanilii1

      Jep minulla todettiin välilevyn pullistuma 8 vuotiaana. Selkä oli kipuillut hieman 2kk ja pääsin sitten heti magneettikuvauksiin. Kuvauksissa löydettiin välilevyn pullistuma sekä vakava 10 asteen skolioosi (skolioosi saatettiin löytää aikaisemminkin, en muista.) Pelaan koripalloa, jonka aloitin 7 vuotiaana, mikä saattoi olla mahdollinen syy välilevyn pullistumalle. Lääkärit sanoivat että nuoresta iästäni johtuen ei leikkausta harkita ennen kaikkia muita mahdollisia hoitokeinoja. No siitä sitten alettiin rampata eri fysioterapeuteilla ja sain jumppaohjeet. Tein niitä puoli vuotta ja kivut sekä välilevyn pullistuma lähtivät. Joudun huolehtimaan fyysisestä kunnostani säännöllisesti, jotta selkä pysyy kunnossa. Jopa kahden viikon tauko saattaa aiheuttaa vaikeita jumituksia ja kipua selässä. Olen nyt 15 vuotias ja tässä muutaman päivän ajan selkä on kipuillut samanlailla kun viimeksi välilevyn pullistuman aikana. Pelkään pahinta....tsemppiä vaivan kanssa, ei tämä mitään mukavaa ole!

    • helinä

      Vastaanko,testaan

    • Eläkkeelle20vuotta

      Iskias iski.......istumatyö ja salilla käyntiä.ikää reipas 40...selvisin ilman leikkausta ja nyt selkä hyvä🙃....välillä muistuttaa mutta pärjään.kuntoilua salilla edellee mutta maastavedot ja jalkaprässit jätetty nuorille🤷‍♂️.......niihin en koske enää.

      • Anonyymi

    • Anonyymi

      Hei, Minulle tuli iso välilevyn pullistuma reilu kaksi vuotta sitten. Olen nuori ja hyväkuntoinen urheilullinen mies. Sain työterveyden kautta parin kuukauden ja parin käynnin jälkeen "kiireellisen" lähetteen yleiselle sairaalalle joka kuulema sitten hukkui johonkin järjestelmään. Kävin odotellessa omatoimisesti ja omalla kustannuksella yksityisellä fysiatrilla, joka diagnosoi välilevyn pullistuman. Sitten kävin omalla kustannuksella ottamassa magneettikuvat yksityisellä. Kelakorvauksien jälkeen jäi jotain vajaa 300euroa kuville hintaa. Ei kovin paha hinta siitä että tiesi tarkemmin mikä selässä mättää. Sen jälkeen menin kuvien kanssa pätevälle omt-fysioterapeutille, joka sitä hieroi ja jumppasi ja teki kaikenlaisia liikkeitä. Kävin hänen luonaan kolme käyntiä. Hän tsemppasi että kyllä se jumppaamalla tulee kuntoon ja sanoi että ei kannata mennä leikkaukseen. Silloin se tuntui toivottomalta ja olin jo hieman leikkauksen kannalta jotta pääsisi vaivasta eroon. Jatkoin jumppaamista. Tein lukemattomia määriä erilaisia liikkeitä selälle, joka päivä jotakin. Vesijuoksua uimahallilla, perus kävelylenkit vaikka kävely oli kinkkasua, fysioterapeutin  antamat liikkeet, vahvistavat liikkeet, venyttelyt ym.. parhaana tuntui juuri vesijuoksun, kävelyn ja kuntosalilla crosstrainerin liikkeet mutta varmasti kaikesta oli apua. Syvät lihakset minulla oli jo kuvissakin hyvässä kunnossa, mutta vahvistelin niitäkin erilaisilla lankutuksilla ja lantion nostoilla. Pikkuhiljaa kuukausi kuukaudelta selkä alkoi mennä parempaan suuntaan. Tilanne saattoi viikkokohtaisestikin vaihdella ja selkä saattoi joskus hieman ärtyä mutta kuukausittain se meni parempaan suuntaan. Sitten pääsin vihdoin sairaalan ortopedille, joka katsoi tuomiani kuvia ja ihmetteli isoa pullistuma ja sanoi että leikkaus on vielä vaihtoehto ja kysyi mielipidettäni siihen. Sovittiin että seurataan. Sain vahvempaa kipulääkitystä, joka poisti hermokipua ja jatkoin jumppailua. Söin puolivuotta vielä hermokipulääkettä ja jumppailin. Sitä ei sitten alettu leikkaamaan enkä sitä halunnutkaan kun se meni parempaan suuntaan kokoajan. Lopulta hermojuureeni laitettiin vielä röngtenillä hermojuuripuudute/kortisooni piikki joka vielä antoi loppusilauken. Selkä oli jo siinä vaiheessa kohtalaisen hyvä. Lopetin hermokipulääkkeiden syönnin vähitellen. Oireet ei vielä kokonaan loppunut. Pullistuman alusta oli kulunu noin vuosi. Meni vielä noin puoli vuotta että vähäisetkin oireet harveni ja lopulta meni ohi. Jätti se kuitenkin pääkoppaani sellaisen jäljen, että huomioin aina jatkossa selkäni mitä teen. Myös edelleen teen tiettyjä hyväksi havaitsemia liikkeitä jaksoissa välillä muutamana päivänä peräkkäin ja sitten saattaa olla taukoa useampi viikko. Urheilen jo normaalisti ja kuntoilen paljon. Tässä tällainen kuntoutumiskokemus isosta pullistumasta tsempatakseni jumppaamaan selkä kuntoon. Kuuntele kroppaa, tee jokapäivä jotakin jumppaa, älä väkisellä kipua vasten vaan kevyesti. En minä täysin leikkausta vastaankaan ole, on siitä moni saanut apua.

      • Anonyymi

        Lisätäkseni vielä että suosittelen syömään kuukaudessa yksi viikon buranakuuri 3x600mg päivässä, joka hoitaa hermojuuressa olevaa tulehdusta. Nimenomaan kuuriluontoisesti eikä popsia niitä miten sattuun, Itse jouduin syömään akuuttivaiheessa kuukauden yhtäsoittoa buranaa jokapäivä tuon saman määrän, mutta sitten aloin syömään kuureina. Panadolista ei ollut apua.


    • Anonyymi

      Kaikki alkoi parikymppisenä ns autokyydissä istuessa joilotuksena, outo kipu pakara kupeessa, töitä tein kunnes nostin lautanippua 50kg jolloin tuli oudon kuuma tunne ja selkä meni sivulle kieroon, sinnittelin kierossa töissä kuukauden kunnes enää en päässyt liikkeelle vaan ambulanssilla.
      Oli iskiäs kuulema. Otettiin röngtenit ja vähän oli vinossa nikamat. Ensimmäiset lääkkeet söin n20 vuotiaan.
      Ei auttanut lääkkeet ja jumpat, Oulussa verikokeet ja hlab27 löytyi mutta se on vaan yksi arvo, ei hätää. Kuntoutukseen merikoskelle ja totesi heinoska ja kustafsoni että iso mies tarvii fyysisen työn, siis minä selkäkipuinen, joo.pajoo,nyt jalka oli kuulema lyhyempi niin laitetaan toiseen jalkaan 2 pohjallista, hienoa todella osaamista.
      Ei auttanut mikään, lääkkeitä syötiin nyt 10kpl päivässä, mahahaava tuli ja magneettikuvat. N5 vuoden päästä tästä.
      Oli tulehtunut, 4 välilevy rikki, vuotanut sisälmykset ulos ja kaikkea mahdollista.
      Kuopion reuma Oili ihmeissään, nyt näin nuorena tämmösen hankkinut, joo huvikseni hankin tietysti.
      Leikattiin ja kaikki reumalääkkeet söin aina 4 eri biologisiin, ei toiminut mikään
      . Lopetin reumalääkkeet seinään kun kurkku turposi 3 eri kertaa ja olin kuolla.
      Nyt lääkkeitä menee ja laastareita mutta reuma on loppunut ilman lääkkeitä kun ostin magneettikuvat omasta lompakosta, ihme ilman reuma lääkkeitä.
      Nyt 20 vuotta syöty lääkettä, kaikkea mutta en reuma lääkkeitä.
      Välilevyt ja nikamat litussa ja sököt sekä pullistuma, mutta elossa toistaiseksi vaikka olen syönyt 10 tuhansia tabletteja 20 vuoden aikana.
      Opetus täältä on, minun kohdalla selkädiagnoosit venyi ja korjattiin lääkkeillä. Älkää menkö tähän vaan ostakaa itse kuvat ja etsikää itse kivun alkutekijä niin vältytte aikaisesta hengenmenosta

    • Anonyymi

      Itse reilu 30v mies jolla todettiin 2kk helvetin ja kolmen ortopedikäynnin jälkeen L5-S1 välissä sentraalinen prolapsi joka aiheuttanut jalkaan pahan hermokivun. Opinnot loppuivat kipuun, syvä masennus, paha unettomuus, itsemurhaa suunnitellut, kaikki liikuntaharrasukset loppu. Kipua varpaisiin asti ja sääressä vihlontaa, poltetta, voimakas puristava tunne ja nilkka hajalla ettei edes kävellä voi. Pienikin ponnistelu aiheuttaa päiviä kestävät jälkioireet ja koskaan ei voi ennakoida mikä pahentaa tilannetta.

      Lääkkeet eivät auta, edes opiaatit tai hermokipulääkkeet. Nyt kulunut kohta 3kk siitä että eräänä aamuna heräsin painajaiseen joka ei lopu. Terveenä menin nukkumaan ja kivuissa heräsin. Ei mitään ennakkovaroitusta. Käyttänyt varmaan tuhat euroa lääkäreihin ja toisen magneettikuvaukseen kun ensin epäiltiin kaikkkea muuta paitsi selkää. Nyt vain odotellaan ihmettä. Ei leikattavissa ilmeisesti, koska pieni ja hankalaan suuntaan (sentraalinen selkäydinhermoja ja osittai toisen puolen hermojuuria) ärsyttävä tyrä. Ei siis pullistuma, vaan hankalampi koska välilevyn annulus revennyt ja sisus tursunnut ulos ja aiheuttanut hermoärsytyksen.

      Ketään muita joilla ei pullistumaa vaan pahempi tyrä? Täytyy sanoa, että jos tätä joutuu kestämään vielä kuukausia tai jos ei koskaan parane vaan syntynyt pysyvä hermovaurio, täytyy tehdä loppu omasta elämästä.

      • Anonyymi

        Kuinka voit 2023...


      • Anonyymi

        Onpa sinulla ollut hirveä tilanne tuolloin. Toivon todella, että se olisi jotenkin ihmeesti mennyt parempaan suuntaan etkä olisi joutunut tekemään sitä raskasta ratkaisua. Jos joskus vielä tämän ketjun huomaat, niin ehkä tulet kertomaan kuulumisia.

        Tsemppiä sinulle ja kaikille kipujen kanssa taisteleville.


    • Anonyymi

      Ne joilla on ollut paha pullistuma kertokaa miten hoiditte ja kauanko paraneminen kesti.Itselläni oli 2012.4ja 5 nikaman välillä,jota fysioterapeutti väänsi ja kiskoi miten sattui ja käski tehdä kiertoliikkeitä ja muuta.tulos oli Ennenkokemaron särky jalassa ylös sängystä ei meinannut päästä muuten kun tuolit kahden puolin ja nostaa käsin .ylhäällä pystyi olee 2minuuttia ei enempää vaikka ois tapettu.Nyt taas vaivaa tuo pullistuma mut en varmasti mene enää riuhdottavaksi mihinkäänfysikaaliseen sanokoon lääkärit mitä lystää.kaikista parasta lepo ja hiljainen kävely taas lepo jne..Myös mangeettikuva ehdottomasti niin näkee tilanteen tarkasti,eikä joudu arvailee mikä siellä on tilanne
      Lääkkeistä 3 kpl 600 buranaa ja 3 1mg.panadol ei mitään vaikutusta ,söin niitä melkein 100 kpl.Tämä on aivan tosi juttu.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      92
      4350
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      44
      4275
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      612
      4006
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      2877
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      79
      2551
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      128
      2118
    7. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      340
      2104
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      195
      2023
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      29
      1675
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1442
    Aihe