Simo Alastalo Kotimaa24

Missähän koulussa Kotimaan toimittaja on oppinsa saanut (tai jäänyt saamatta).

"Pääosa suomalaisista etunimistä on edelleen alkuperältään kristillisiä."
http://www.kotimaa24.fi/uutiset/1279-runsaan-300-suomalaisen-etunimi-on-armo

Agricolahan käänsi Raamatun henkilöiden nimet peri-suomalaisiksi.

Alkuperäiset Raamatunhenkilöiden nimet ovat pääosin arabialaisia nimiä, jota jotkut kutsuvat pilkallisesti "ählämiksi".

Tuskinpa kristinusko olisi tänne levinnytkään jos Raamatun henkilöiden nimiä ei olisi väärennetty Raammattuun.

11

824

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kristittyjä nimiä

      Nykyisin protestantit ovat hyvin maallistuneita ja antavat lapsilleen pakanallisia nimiä. Ilmiö on yleinen Suomessakin, jossa seurataan maallistuneita virtauksia, sillä luterilainen kirkko ei enää välitä kristinuskosta.

      Paavi kehotti kaikkia miettimään tarkkaan nimen antamista. Kristityillä on ollut aina tapana antaa lapsilleen nimiä pyhimysten perusteella. Paavi itse on saanut nimensä Pyhän Joosefin, Jeesuksen kasvatti-isän, perusteella.

      http://www.iltasanomat.fi/ulkomaat/Paavi jyrähti Ei julkkisten nimiä vauvoille!/art-1288362002742.html

      • Pe.ku

        kastettu ihan kansallisella nimellä Joseph Alois Ratzinger ja edellisen nimi oli Karol Józef Wojtyła.

        Ainakin viimeiset tuhat vuotta Paavelilla on ollut kansallinen nimi.


      • että sekä
        Pe.ku kirjoitti:

        kastettu ihan kansallisella nimellä Joseph Alois Ratzinger ja edellisen nimi oli Karol Józef Wojtyła.

        Ainakin viimeiset tuhat vuotta Paavelilla on ollut kansallinen nimi.

        Joseph että Józef ovat alkuperältään hepreankielisiä nimiä, jotka esiintyvät Raamatussa lukemattomia kertoja? Mm. Jeesuksen kasvatti-isä oli nimeltään Joosef, mutta sen varmaan tiedätkin.

        On erikoista miten vähän ihmiset nykyään tuntevat Raamattua tai historiaa ylipäänsä. Monet pakanalliset alkuperäiset suomalaiset nimet kuten Ihalempi, Kaukomieli ja Satatieto hävisivät lähes kokonaan kun katolilaisuus levisi Suomeen. Ne korvautuivat kristillisillä nimillä kuten Marialla, Johanneksella jne.


      • että sekä kirjoitti:

        Joseph että Józef ovat alkuperältään hepreankielisiä nimiä, jotka esiintyvät Raamatussa lukemattomia kertoja? Mm. Jeesuksen kasvatti-isä oli nimeltään Joosef, mutta sen varmaan tiedätkin.

        On erikoista miten vähän ihmiset nykyään tuntevat Raamattua tai historiaa ylipäänsä. Monet pakanalliset alkuperäiset suomalaiset nimet kuten Ihalempi, Kaukomieli ja Satatieto hävisivät lähes kokonaan kun katolilaisuus levisi Suomeen. Ne korvautuivat kristillisillä nimillä kuten Marialla, Johanneksella jne.

        hepreankielinen nimi ja muut kansallisia nimiä tai käännöksiä.

        Ihan kansallisia nuo nimet ovat ja joku voi olla annettu Raamatun henkilöstä käännettynä ja joku ei.
        Aika yleisiä ovat: Josef Mengele, Josef Fritzl, Josif Stalin muutamia mainitakseni.


      • että huomaan
        Pe.ku kirjoitti:

        hepreankielinen nimi ja muut kansallisia nimiä tai käännöksiä.

        Ihan kansallisia nuo nimet ovat ja joku voi olla annettu Raamatun henkilöstä käännettynä ja joku ei.
        Aika yleisiä ovat: Josef Mengele, Josef Fritzl, Josif Stalin muutamia mainitakseni.

        heprean tuntemuksesi olevan heikkoa. Heprean sanaa יוֹסֵף eli latinalaisin kirjaimin Yosef ei äännetä jasaf, mistä lie olet sen keksinyt? יוֹסֵף eli Joosef äännetään tarkkaan ottaen "josef", lyhyellä o:lla.

        Mm. Joosef ei todellakaan ole alkuperältään suomalainen nimi, vaikka se onkin kansan suussa saanut erilaisia muotoja. Yosef on ikivanha Israelissa käytössä ollut nimi, eikä sellaista tunnettu pakanallisessa Suomessa missään muodossa.

        Tuo ei nyt silti kauhean oleellista ollut. Sattuuhan sitä virheitä helposti, etenkin kun kyse on vanhasta ja harvinaisesta kielestä.

        Oleellista on, että kristityt käyttävät kristittyjä nimiä. Paavi ottaa myös siviilinimensä lisäksi muun nimen. Benedictus on latinaa ja tarkoittaa siunattua. Edellinen paavi Ioannes Paulus otti nimensä apostolien Johanneksen ja Paavalin mukaan.

        Tämän vuoksi paavi kehotti kristittyjä pitäytymään kristityissä nimissä, mikä ei maallistuneille protestanteille ole kovin itsestään selvää.


      • että huomaan kirjoitti:

        heprean tuntemuksesi olevan heikkoa. Heprean sanaa יוֹסֵף eli latinalaisin kirjaimin Yosef ei äännetä jasaf, mistä lie olet sen keksinyt? יוֹסֵף eli Joosef äännetään tarkkaan ottaen "josef", lyhyellä o:lla.

        Mm. Joosef ei todellakaan ole alkuperältään suomalainen nimi, vaikka se onkin kansan suussa saanut erilaisia muotoja. Yosef on ikivanha Israelissa käytössä ollut nimi, eikä sellaista tunnettu pakanallisessa Suomessa missään muodossa.

        Tuo ei nyt silti kauhean oleellista ollut. Sattuuhan sitä virheitä helposti, etenkin kun kyse on vanhasta ja harvinaisesta kielestä.

        Oleellista on, että kristityt käyttävät kristittyjä nimiä. Paavi ottaa myös siviilinimensä lisäksi muun nimen. Benedictus on latinaa ja tarkoittaa siunattua. Edellinen paavi Ioannes Paulus otti nimensä apostolien Johanneksen ja Paavalin mukaan.

        Tämän vuoksi paavi kehotti kristittyjä pitäytymään kristityissä nimissä, mikä ei maallistuneille protestanteille ole kovin itsestään selvää.

        Maailman tunnetuinta tietoteosta lainatakseni.

        "Joosef tulee hepreankielisestä sanasta jasaf, joka merkitsee 'Jumala lisää' tai 'Jumala antaa lisää (lapsia)'. Nimi on tullut tunnetuksi Raamatusta, jossa mainitaan useita tämän nimisiä henkilöitä. Joosef on nimen suomalainen muoto, useissa muissa maissa se esiintyy muodossa Josef tai Joseph."

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Joosef_(nimi)


        Kuten avauksessani sanoin, Raamatun nimet on käännöksiä.


      • ja osaan puhuakin
        Pe.ku kirjoitti:

        Maailman tunnetuinta tietoteosta lainatakseni.

        "Joosef tulee hepreankielisestä sanasta jasaf, joka merkitsee 'Jumala lisää' tai 'Jumala antaa lisää (lapsia)'. Nimi on tullut tunnetuksi Raamatusta, jossa mainitaan useita tämän nimisiä henkilöitä. Joosef on nimen suomalainen muoto, useissa muissa maissa se esiintyy muodossa Josef tai Joseph."

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Joosef_(nimi)


        Kuten avauksessani sanoin, Raamatun nimet on käännöksiä.

        enkä näe mitään suurta ääntämiseroa saksalaisen Joseph ("josef") ja heprealaisen יוֹסֵף ("josef") välillä. Ääntämiserot ovat mitättömät. Itse et varmaankaan ole opiskellut hepreaa yliopistossa? Josef eri muodoissaan tulee hepreankielen sanasta יוֹסֵף (Yosef) ja se on edelleen yleinen nimi Israelissa.

        Eivätkä Raamatun nimet ole arabialaisia, vaan heprealaisia. Raamatun henkilöt eivät puhuneet arabiaa, vaan hepreaa ja arameaa.

        Aloitusviestissä ilmaisit Simo Alastalon erehtyneen sanoessaan, että "Pääosa suomalaisista etunimistä on edelleen alkuperältään kristillisiä." Mutta Alastalon väitehän pitää täysin paikkansa. Lähes kaikki nykynimet ovat toistaiseksi kristillisiä alkuperältään, kiitos siitä kuuluu katolisella kirkolle, joka käännytti suomalaiset kristinuskoon. Alastalo on saanut tämän asian sutheen hyvän koulutuksen, kun tiesi asian. Sinä varmaan toivot, että kristillisperäisistä nimistä luovuttaisiin? Tästä ei taida olla toivoa, sillä raamatulliset nimet ovat niin juurtuneet suomalaiseen nimikulttuuriin.

        Mutta saat itse opiskella aihetta lisää, kun kerran sinulta puuttuvat alkeelliset perustiedotkin kristinuskosta ja Raamatusta. Aikani ei riitä kaiken opettamiseen. Jos haluat perehtyä aiheeseen, opiskele hepreaa ja kreikkaa ja aloita Raamatun lukeminen.


      • ja osaan puhuakin kirjoitti:

        enkä näe mitään suurta ääntämiseroa saksalaisen Joseph ("josef") ja heprealaisen יוֹסֵף ("josef") välillä. Ääntämiserot ovat mitättömät. Itse et varmaankaan ole opiskellut hepreaa yliopistossa? Josef eri muodoissaan tulee hepreankielen sanasta יוֹסֵף (Yosef) ja se on edelleen yleinen nimi Israelissa.

        Eivätkä Raamatun nimet ole arabialaisia, vaan heprealaisia. Raamatun henkilöt eivät puhuneet arabiaa, vaan hepreaa ja arameaa.

        Aloitusviestissä ilmaisit Simo Alastalon erehtyneen sanoessaan, että "Pääosa suomalaisista etunimistä on edelleen alkuperältään kristillisiä." Mutta Alastalon väitehän pitää täysin paikkansa. Lähes kaikki nykynimet ovat toistaiseksi kristillisiä alkuperältään, kiitos siitä kuuluu katolisella kirkolle, joka käännytti suomalaiset kristinuskoon. Alastalo on saanut tämän asian sutheen hyvän koulutuksen, kun tiesi asian. Sinä varmaan toivot, että kristillisperäisistä nimistä luovuttaisiin? Tästä ei taida olla toivoa, sillä raamatulliset nimet ovat niin juurtuneet suomalaiseen nimikulttuuriin.

        Mutta saat itse opiskella aihetta lisää, kun kerran sinulta puuttuvat alkeelliset perustiedotkin kristinuskosta ja Raamatusta. Aikani ei riitä kaiken opettamiseen. Jos haluat perehtyä aiheeseen, opiskele hepreaa ja kreikkaa ja aloita Raamatun lukeminen.

        on aika kaukana sen ajan hepreasta, jota sitäkin montaa lajia ja alkuperäisistä ääntämisistä ei voi ollakaan tarkkoja tietoja.
        Välillä kun heprean kieli on puhekielenä unohtunutkin ja nyky-heprea on nykyaikaistettu ja tietenkin Euroopasta tulleitten euroopankielisten muuttajien toimesta.

        Sanoinkin että Raamatussa kerrotut nimet olivat pääosin arabialaisia kieliä, joka hepreakin on.
        Kreikankielisiä nimiä on sitten uudessa testamentissa jonkin verran ja valtaa pitäneiden roomalaisten nimiä.


      • profeettojen kieli
        Pe.ku kirjoitti:

        on aika kaukana sen ajan hepreasta, jota sitäkin montaa lajia ja alkuperäisistä ääntämisistä ei voi ollakaan tarkkoja tietoja.
        Välillä kun heprean kieli on puhekielenä unohtunutkin ja nyky-heprea on nykyaikaistettu ja tietenkin Euroopasta tulleitten euroopankielisten muuttajien toimesta.

        Sanoinkin että Raamatussa kerrotut nimet olivat pääosin arabialaisia kieliä, joka hepreakin on.
        Kreikankielisiä nimiä on sitten uudessa testamentissa jonkin verran ja valtaa pitäneiden roomalaisten nimiä.

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Eliezer_Ben-Jehuda


        juutalaisilla ei ollut yhteistä kieltä enne kuin tuo kielitieteilijä herätti nyky heprean kielen henkiin.


      • profeettojen kieli kirjoitti:

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Eliezer_Ben-Jehuda


        juutalaisilla ei ollut yhteistä kieltä enne kuin tuo kielitieteilijä herätti nyky heprean kielen henkiin.

        Liettualainen on kehittänyt tunnetun heprean kielen.
        Onkohan yksittäisten sanojen ääntäminenkin muuntunut osin omalle kielelle kun alkuperäistä ei kukaan voi täsmällisesti tietää, mutta olettaa sopii miltä se puhe kuulosti.

        Raamatun kertomina aikoina heprea ei ollut yhtenäinen kieli juutalaisilla, vaan yksi murre arabi-kielten joukossa.


    • Anonyymi

      Vetästääs tässä kaksi kärpästä yhdellä iskulla. Ensinnäkään en ymmärrä, mistä aloittaja on saanut päähänsä väittää, että Raamatussa esiintyvät nimet olisivat arabialaisia. Väittääkö tämä aloittaja, että Raamattu olisi kirjoitettu arabiaksi. On tainnut iskeä pikku lukihäiriö ja mennä arabia ja aramea sekaisin. Huhhuh!

      Sitten se toinen kärpänen eli syy, miksi ylipäätään löysin tähän kreisiin keskusteluun. Googlettelin näet ajankuluksi sanaa narsismi ja törmäsin Demokraatti-verkkolehdessä julkaistuun, toimittaja Simo Alastalon Yhdysvaltain presidentin vaaleja käsittelevään juttuun. Simo Alastalo kirjoittaa:

      "Tuskin solvaan, kun sanon, että jokaiselle on aika selvää, että Trumpilla on vakava narsistinen luonnehäiriö. Jos hän ei ole ollut tv:ssä pariin päivään, hän sanoo jotakin raivostuttavaa, jotta saa kamerat kääntymään itseensä."

      Ok. "Vakava narsistinen luonnehäiriö." Nytkö jo toimittajatkin tekevät diagnooseja? Ja juuri kun kuuntelin terapeutti Tommy Hellstenin haastattelun, jossa sanottiin, että maallikkojen on syytä pidättäytyä lääketieteellisten diagnoosien tekemisestä.

      Toisekseen tuo kohta "jos hän ei ole ollut tv:ssä pariin päivään, hän sanoo jotakin raivostuttavaa, jotta saa kamerat kääntymään itseensä." Haloo, tämän perusteella yksi jos toinenkin suomalainen poliitikko on narsisti. Kuinkas monta twiittiä sieltä sdp:n riveistä onkaan esim. tällä viikolla pantu ilmoille ja vauhti varmaan vaan kiihtyy, jos ja kun niiden vaalien aika joskus koittaa?

      Trump varmasti vaikuttaa kalliolaisen ituhipin silmissä täydeltä narsistilta mutta luuletteko, että hänen asemaansa voi ylipäätään nousta olemalla jeesjeesmies, lapatossu tai kynnysmatto. Nykiläinen kiinteistöbisnes on varmaan sen verran armotonta puuhaa, ettei siinä lässytyksellä pärjää. Sama pätee presidentin virkaan.

      Trumpia ja tämän kannattajia nimittelemällä voi hakea muiden hyväksyntää, erottautua massasta (ei oikeastaan) tyyliin me älyköt täällä ja te elämänkoululaiset siellä, tuntea yhteenkuuluvuutta vasemmistoliberaalien ym. nillittäjien kanssa.

      Meissä kaikissa on ajoittain narsistisia piirteitä. Pitää myös muistaa se, että Trump oli erittäin suosittu isännöidessään Diiliä. Pressan palli on tuulinen. Yhdysvaltojen vaaleissa totuttu pelamaan likaista peliä. Vastustajasta kaivetaan kaikki mahdollinen törky, mitä kuvitella saattaa.

      Eipä ole tämä nyk. pressakaan (Biden) kovin kummoinen. Kahdeksan naisen tiedetään syyttäneen Bidenia sopimattomasta käytöksestä (ahdistelu, koskettelu) ja yksi (Tara Reade) syyttää jopa raiskauksesta. Biden on myös jäänyt kiinni mm. arvosanojensa liioittelusta, lukuisista plagioinneista jne. Sitten on vielä Anita Hillin tapaus. Mutta em. ei ole mitään merkitystä, koska toimittajakunta on diagnosoinut Trumpin narsistiksi.

      Narsismi on muuten sen verran jännä ilmiö, luonnehäiriö, että se tuppaa näkymään nimenomaan läheisissä ihmissuhteissa. Ei siis niinkään ulospäin. Trumpin lähipiiristä ei ole kuulunut narsismisyytöksiä.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      190
      1945
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      113
      1053
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      104
      991
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      20
      747
    5. 52
      694
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      42
      598
    7. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      29
      590
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      174
      546
    9. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      528
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      203
      481
    Aihe