Suksen pohjustus hionnan jälkeen

heikkila.tuomo

Moro hiihtäjille.
Hiotutin perinteisen pakkaskelin sukset, nyt pitäis alkaa kova pohjustusurakka. Voiko pohjustusöljyn ja punaisen parkun lämmittää uudelleen, tarvittaessa parkkua lisätä, vai pitääkö aina siklata ja harjata, ennen seuraavaa lämmitystä? Tuota voitelua jatkan sinisen parkun myötä samoilla linjoilla kymmenkunta kertaa. Voiteluvirmoissa vain lämmittävät voiteita ja lisäävät parkkua vain tarvittaessa. Kysymys kuuluu, et onko toi pelkkä oikotie, vai imeekö suksi voiteen sisään, ettei siklaa ja harjaa välillä? Itse käytin suksiliikkeessä viimeviikolla sukseni voitelussa ja sukset nyt kalpeammassa kunnossa kuin hiihtäjä, kilometrejä voitelun jälkeen 28. Tänään ostin parkkuja ja rotoharjoja, ettei tarttis mennä kusetettavaksi noihin liikkeisiin, niin voisiko joku rehellisesti antaa vinkkiä pohjustukseen.

51

10233

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • E-K:

Ihan tosissasi tuon homman suhteen?
      Suksen pohjan kalpeus jatkuu tuolla menetelmällä JATKOSSAKIN se on varma.
      Nuo ohjeet ovat täysin vääriä tänä päivänä,mutta jokainen saa tehdä niin kuin parhaakseen näkee.

• nanosonic

Ite teen näin:

Ensin voiteenpoistoaineella pohja puhtaaksi. Ihan reilulla käellä.

Sitte keltaista ch:ta pohjaan sillä tavoin, että heti voiteen levityksen jälkeen siklaat voiteen mahdollisimman nopeasti pois. Tämä puhdistaa pohjaa.. Näet kuinka lämmin voiden muuttuu "mustaksi" siklauksen yhteydessä. Sen jälkeen voimakas harjaus. Tämä toistetaan useita kertoja.

Sen jälkeen lf sin esim 2 kertaa pohjaan ja lenkille!!! Joka hiihtolenkin jälkeen alussa sitte voide pohjaan. Tietty ennen voiteen laittoa harjaukset ja muut normaalitoimenpiteet.

Pohjustuksessa suksi pitäisi olla vielä lämmin, siis pohja. Pohjustus mielellään siis sisätiloissa.

Tämä voi olla jo vanha tapa, mutta noin 4 vuotta sitten Reino Holck neuvoi näin suksen pohjustamisen hionnan jälkeen. Reino Holck oli vielä viime vuonna Jauhojärven ja Saarisen voitelija. Nyt eläkkeellä.

• 5+12=?

eivät sovi yhteen ollenkaan paitsi, jos punainen on Holmenkol. Kannattaa selvittää, miksi pohjaa pitää siklata ja harjata, ja mitä tapahtuu, kun sinne vahaa sulatetaan. Tällä foorumilla on varoitettu nyrkkipajojen kivihionnasta, mutta kukin tekee niin kuin parhaaksi näkee.

• -

Varmaan tuollainen parafiinikäsittely pudistaa pohjasta likaa. Lika on luiston vihollinen. Lämpö sen sijaan saattaa vahingoittaa ja pehmentää pohjaa, mikä ehkä heikentää luistoa.

Pohja ei kuitenkaan ime voidetta.

• heikkila.tuomo

voi antaa voitelusta, kun aloittelija olen. Suksenmyyjä antoi minulle tuon voiteluohjeen, mut taitaa olla myyjä yhtä ulkona voitelusta kuin itsekkin. Nanosonicille kiitti ohjeesta, mut ulkona pakko kokeilla, kun rivitalossa asuu. E-K voisitko antaa nykypäiväisen voiteluohjeen pohjustukseen ja voiteluun pakkaskelille? Suksia voideltu liikkeessä tähän asti, mut taitaa niillä olla rahanotto tärkeämpää kuin itse voitelu. Sukset on peltosen infrat. Nyt olis tarkoitus opetella voitelu, joten neuvoja otan vastaan mielelläni osaavilta voitelijoilta. Oulunseudulla tutuksi tulee tuo vitikeli.

• nanosonic
        heikkila.tuomo kirjoitti:

voi antaa voitelusta, kun aloittelija olen. Suksenmyyjä antoi minulle tuon voiteluohjeen, mut taitaa olla myyjä yhtä ulkona voitelusta kuin itsekkin. Nanosonicille kiitti ohjeesta, mut ulkona pakko kokeilla, kun rivitalossa asuu. E-K voisitko antaa nykypäiväisen voiteluohjeen pohjustukseen ja voiteluun pakkaskelille? Suksia voideltu liikkeessä tähän asti, mut taitaa niillä olla rahanotto tärkeämpää kuin itse voitelu. Sukset on peltosen infrat. Nyt olis tarkoitus opetella voitelu, joten neuvoja otan vastaan mielelläni osaavilta voitelijoilta. Oulunseudulla tutuksi tulee tuo vitikeli.

Pakkaskelille esim swix lf sin tai jopa vihreä.

Kun olet tehny tuon pohjustuksen niin laita sinistä kaks kertaa.

Aloitat voitelun harjaamalla kuvion auki messinki/rosteri harjalla. Levität sen jälkeen voiteen pohjaan raudalla. Huom. oikea lämpötila! Sen jälkeen aukaiset olaksen olassiklillä ja siklillä puhdistat suksen kantit.

Suksi sen jälkeen jäähtymään ja toiselle sukselle sama homma.

Sen jälkeen siklaat voiteen huolellisesti pois pohjasta. Sen jälkeen muutama veto rosterilla että kuvio aukeaa ja toista toisen kerran saman operaation.

Sen jälkeen taas huolellinen siklaus, muutama messinki veto. Sitten huolellinen harjaus. Nailonharjalla tai vastaavalla. Pohjasta pitää saada "hyvännäköinen". Semmonen kiiltävän musta. Ei saa jäädä harmaaksi tai "kovettunutta" voidetta pintaa. Sitte hiihtään ja lenkin jälkeen uus sininen pintaan alussa. Sitten kun on muutaman lenkin vetäny, ei joka lenkin jälkeen tarvi laittaa uutta kerrosta, esim aina harjaus lenkkien välissä on hyvä tehä. Sori, tämä kirjoittaminen ei ole vahva puoli, mutta jotaki ohjetta tuossa.

• 1+3=?

on vanhanaikaista, koska näin lika liotetaan pohjaan vahan kanssa. Tavallisella voiteenpoistoaineella pohjasta häviää rasvaisuus, joten jotain parempaa pitäis keksiä. Pohja ei ime voidetta, mutta lämmöllä vaha saadaan liotettua pohjaan, jolloin pohja pehmenee pysyvästi ainakin pinnastaan. Kovalla pakkasella lumikide on veitsenterävä, jolloin pehmeä pohja ei ole toivottava, koska pehmeä ei pysty sulattamaan kovaa. Voidetehtaiden ja kauppiaiden ohjeita lukiessa täytyy muistaa ansaintalogiikka - voiteita on saatava kaupaksi mahdollisimman paljon, jotta liiketoiminta on voitollista.

• heikkila.tuomo
        nanosonic kirjoitti:

Pakkaskelille esim swix lf sin tai jopa vihreä.

Kun olet tehny tuon pohjustuksen niin laita sinistä kaks kertaa.

Aloitat voitelun harjaamalla kuvion auki messinki/rosteri harjalla. Levität sen jälkeen voiteen pohjaan raudalla. Huom. oikea lämpötila! Sen jälkeen aukaiset olaksen olassiklillä ja siklillä puhdistat suksen kantit.

Suksi sen jälkeen jäähtymään ja toiselle sukselle sama homma.

Sen jälkeen siklaat voiteen huolellisesti pois pohjasta. Sen jälkeen muutama veto rosterilla että kuvio aukeaa ja toista toisen kerran saman operaation.

Sen jälkeen taas huolellinen siklaus, muutama messinki veto. Sitten huolellinen harjaus. Nailonharjalla tai vastaavalla. Pohjasta pitää saada "hyvännäköinen". Semmonen kiiltävän musta. Ei saa jäädä harmaaksi tai "kovettunutta" voidetta pintaa. Sitte hiihtään ja lenkin jälkeen uus sininen pintaan alussa. Sitten kun on muutaman lenkin vetäny, ei joka lenkin jälkeen tarvi laittaa uutta kerrosta, esim aina harjaus lenkkien välissä on hyvä tehä. Sori, tämä kirjoittaminen ei ole vahva puoli, mutta jotaki ohjetta tuossa.

Nanosonic. Itsellä on tuota vauhdin sinistä lf. Nyt voitelemaan ja illalla käväsen 30km hiihtämässä, niin näkee pohjista voitelun tuloksen.

• nanosonic
        1+3=? kirjoitti:

on vanhanaikaista, koska näin lika liotetaan pohjaan vahan kanssa. Tavallisella voiteenpoistoaineella pohjasta häviää rasvaisuus, joten jotain parempaa pitäis keksiä. Pohja ei ime voidetta, mutta lämmöllä vaha saadaan liotettua pohjaan, jolloin pohja pehmenee pysyvästi ainakin pinnastaan. Kovalla pakkasella lumikide on veitsenterävä, jolloin pehmeä pohja ei ole toivottava, koska pehmeä ei pysty sulattamaan kovaa. Voidetehtaiden ja kauppiaiden ohjeita lukiessa täytyy muistaa ansaintalogiikka - voiteita on saatava kaupaksi mahdollisimman paljon, jotta liiketoiminta on voitollista.

Joo, tiedän kyllä kuzminin ja primaterian uudet tuulet.. Mutta minusta kuntoilijalle tuo on hyvin helppo ja yksinkertainen systeemin..

Yleispätevä ja toimiva laajoille keleille.

Ja kyllä voitelua ainakin vielä sm-huipulla käytetään, kun viimetalvena olin mukana voitelutallin huoltopisteessä töissä ja näin miten sm-kisoissa mitaleja ottaneiden suksia laitetaan.

Sitä en väitä mikä on paras, enkä ala siitä kiisteleen, mutta kyllä voideltusuksi on vielä hyvä vaihtoehto.

• 18+15=?
        nanosonic kirjoitti:

Joo, tiedän kyllä kuzminin ja primaterian uudet tuulet.. Mutta minusta kuntoilijalle tuo on hyvin helppo ja yksinkertainen systeemin..

Yleispätevä ja toimiva laajoille keleille.

Ja kyllä voitelua ainakin vielä sm-huipulla käytetään, kun viimetalvena olin mukana voitelutallin huoltopisteessä töissä ja näin miten sm-kisoissa mitaleja ottaneiden suksia laitetaan.

Sitä en väitä mikä on paras, enkä ala siitä kiisteleen, mutta kyllä voideltusuksi on vielä hyvä vaihtoehto.

Helppous on suhteellista. Tavallinen kuntoilija haluaa hiihtää, hän ei halua voidella. Tästä kertoo nanopinnoitesuksien huima suosio. Tavalliseen voiteluun tarvitaan aivan liian paljon välineitä ja se vie aivan liian paljon aikaa. Jos kuitenkin haluaa luistovoidella, niin luistonauha silitysraudalla pohjaan ja kovalla harjalla harjaus ulkona. Suksia ei tarvitse pohjustaa.

• hiihtomies
        18+15=? kirjoitti:

Helppous on suhteellista. Tavallinen kuntoilija haluaa hiihtää, hän ei halua voidella. Tästä kertoo nanopinnoitesuksien huima suosio. Tavalliseen voiteluun tarvitaan aivan liian paljon välineitä ja se vie aivan liian paljon aikaa. Jos kuitenkin haluaa luistovoidella, niin luistonauha silitysraudalla pohjaan ja kovalla harjalla harjaus ulkona. Suksia ei tarvitse pohjustaa.

Nimenomaan näin. Luistoon sininen Rex ja pitoon vastaavasti sininen Rex. Ovat siis nimestä huolimatta eri voiteita. Ei voi paljon helpompaa olla. Ja toimii kaikilla pakkaskeleillä riittävän hyvin. Yksi kerros sulatettua luistoa noin 100-150 km:n välein, välillä harjaa ja suihkeluistoa. Pitoa kolme kerrosta alkuun ja lisää tarvittaessa.

Luistelusuksiin pelkkää luistoa tietysti.

Keksiikö joku konstin, jossa laatu-/vaikeussuhde on parempi. Ja näillä ohjeilla menee 1000 kilometriä kaudessa, nautittavasti.

• heikkila.tuomo
        hiihtomies kirjoitti:

Nimenomaan näin. Luistoon sininen Rex ja pitoon vastaavasti sininen Rex. Ovat siis nimestä huolimatta eri voiteita. Ei voi paljon helpompaa olla. Ja toimii kaikilla pakkaskeleillä riittävän hyvin. Yksi kerros sulatettua luistoa noin 100-150 km:n välein, välillä harjaa ja suihkeluistoa. Pitoa kolme kerrosta alkuun ja lisää tarvittaessa.

Luistelusuksiin pelkkää luistoa tietysti.

Keksiikö joku konstin, jossa laatu-/vaikeussuhde on parempi. Ja näillä ohjeilla menee 1000 kilometriä kaudessa, nautittavasti.

Tänään voitelin siten, että alle rexin sininenparkku ja siklaus ja harjaus. Päälle kahesti vauhdin sininen lf ja siklaukset ja harjaukset. 30km jälkeen pohjat oli vielä mustana, paitsi kantalapusta 5cm taaksepäin, siinä oli kummassakin suksessa parinsentin matkalla harmaata. Harjasin sukset, niin nyt taas kiiltää. Luisto oli talven parasta ja jaksoi työnnellä loivia ylämäkiäkin. Mukava oli hiihdellä, kun suksi luisti ja seinäpito.

• E-K:

Tänään voitelin siten, että alle rexin sininenparkku ja siklaus ja harjaus. Päälle kahesti vauhdin sininen lf ja siklaukset ja harjaukset. 30km jälkeen pohjat oli vielä mustana, paitsi kantalapusta 5cm taaksepäin, siinä oli kummassakin suksessa parinsentin matkalla harmaata. Harjasin sukset, niin nyt taas kiiltää. Luisto oli talven parasta ja jaksoi työnnellä loivia ylämäkiäkin. Mukava oli hiihdellä, kun suksi luisti ja seinäpito.

Hiihdä vielä toinen kolme/neljäkymppinen ilman mitään väliharjausta,luisto alkaa heiketä ja pohja on harmaa.

• heikkila.tuomo
        E-K: kirjoitti:

Hiihdä vielä toinen kolme/neljäkymppinen ilman mitään väliharjausta,luisto alkaa heiketä ja pohja on harmaa.

E-K sinua, joten nyt on voitelu jo käynnissä. Nyt laitan grafiitin alle ja sen päälle sinisen lf. Opettelu jatkuu.

• E-K:

E-K sinua, joten nyt on voitelu jo käynnissä. Nyt laitan grafiitin alle ja sen päälle sinisen lf. Opettelu jatkuu.

Vain fakta näyttö on todellisuutta,kerrosvoitelu ei.
        Se on harmittavaa kun kaikki rahalla ostetut parkut menee lattialle ja roskiin.
        Voitelun opetteleminen on loppumaton prosessi ja kallis.
        Paljon yksinkertaisempia toimintatapoja on tavalliselle kuntohiihtäjälle olemassa,mutta niinkuin olen todennut jokainen taaplaa tyylillään.

• heikkila.tuomo

Vain fakta näyttö on todellisuutta,kerrosvoitelu ei.
        Se on harmittavaa kun kaikki rahalla ostetut parkut menee lattialle ja roskiin.
        Voitelun opetteleminen on loppumaton prosessi ja kallis.
        Paljon yksinkertaisempia toimintatapoja on tavalliselle kuntohiihtäjälle olemassa,mutta niinkuin olen todennut jokainen taaplaa tyylillään.

on se päivän sana. Olen voidelluttanut monessa paikassa sivakoita, mutta kukaan ei puhu siklauksesta. Maajoukkuemiehet ja naiset ei ole minunkuullen lipsauttaneet puheissaan, et olipa hyvin siklatut sukset. Voitelusta aina haastatteluissa kertovat, samoin Punkkinen kommentaattorina. Kannattaa järjestää kunnon testi, jossa hyvä siklari ja voitelija testauttaa suksia tuntemattomilla hiihtäjillä. Hieno homma, että kehitys menee eteenpäin ja innokkaita kehittäjiä on porukoissa. Itse olen vain normaali kuntoilija, mut kyllä välineen pitää pelata, ettei hiihtoon kyllästy. Pitopohjia olen testannu, näitä kotimaisia, niin kyllä niillä kunto nousee, kun kokoajan saa puurtaa, mut hyvä keksintö vaikka metsäsuksiin.

• Luistossa löytyy

on se päivän sana. Olen voidelluttanut monessa paikassa sivakoita, mutta kukaan ei puhu siklauksesta. Maajoukkuemiehet ja naiset ei ole minunkuullen lipsauttaneet puheissaan, et olipa hyvin siklatut sukset. Voitelusta aina haastatteluissa kertovat, samoin Punkkinen kommentaattorina. Kannattaa järjestää kunnon testi, jossa hyvä siklari ja voitelija testauttaa suksia tuntemattomilla hiihtäjillä. Hieno homma, että kehitys menee eteenpäin ja innokkaita kehittäjiä on porukoissa. Itse olen vain normaali kuntoilija, mut kyllä välineen pitää pelata, ettei hiihtoon kyllästy. Pitopohjia olen testannu, näitä kotimaisia, niin kyllä niillä kunto nousee, kun kokoajan saa puurtaa, mut hyvä keksintö vaikka metsäsuksiin.

Olen monta vuotta hiihtänyt siklatuilla suksilla perinteistä sekä vapaata. Hyvin toimii tälläiselle kuntoilijalle joka hiihtää noin 1500 km talvessa, kaikilla keleillä. En viitsi niiden luistovoiteiden kanssa pelata kun ilman niitäkin tulee hiihdeltyä. SUOSITTELEN SIKLAUSTA.

• hiihtomies
        Luistossa löytyy kirjoitti:

Olen monta vuotta hiihtänyt siklatuilla suksilla perinteistä sekä vapaata. Hyvin toimii tälläiselle kuntoilijalle joka hiihtää noin 1500 km talvessa, kaikilla keleillä. En viitsi niiden luistovoiteiden kanssa pelata kun ilman niitäkin tulee hiihdeltyä. SUOSITTELEN SIKLAUSTA.

Voiko luistovoitelun siis tehdä ilman siklaustakin. Aina oppii näemmä jotain uutta. Paitsi minä en tuota aio opetella.

Minä siis sulatan rouvan vanhalla silitysraudalla Rexin sinistä (olikohan se -1...-7 asteelle) luistoparafiinia suksen pohjaan. Luistelusukseen koko matkalle ja pertsaan molempiin päihin, ei keskelle. Annan suksen jäähtyä ja siklaan, eli vedän metallisella siklillä pohjasta lähes kaiken irtoavan pois. Kohtuullisella voiman käytöllä. Otan myös olaksesta ja reunoista ylimääräiset pois. Sitten harjaus nylonharjalla melko topakasti. Ja siinä on luistovoitelu, jolla pärjää muutaman kerran pikaluistosuihkeen ja harjan avulla noin 150 km. Pitoa laitetaan noin 3 ohuehkoa kerrosta välillä uretaanikorkilla tasoittaen. Ja kyseessä siis sininen Rex purkkivoide. Tuota sitten vain lisäillään talven kuluessa tarpeen mukaan.

Helppoa kuin mikä. Nyt takana noin 350 km. Vähän flunssa ja pakkaset ovat rajoittaneet hiihtoa. Mutta kyllä se siitä.

• E-K:
        hiihtomies kirjoitti:

Voiko luistovoitelun siis tehdä ilman siklaustakin. Aina oppii näemmä jotain uutta. Paitsi minä en tuota aio opetella.

Minä siis sulatan rouvan vanhalla silitysraudalla Rexin sinistä (olikohan se -1...-7 asteelle) luistoparafiinia suksen pohjaan. Luistelusukseen koko matkalle ja pertsaan molempiin päihin, ei keskelle. Annan suksen jäähtyä ja siklaan, eli vedän metallisella siklillä pohjasta lähes kaiken irtoavan pois. Kohtuullisella voiman käytöllä. Otan myös olaksesta ja reunoista ylimääräiset pois. Sitten harjaus nylonharjalla melko topakasti. Ja siinä on luistovoitelu, jolla pärjää muutaman kerran pikaluistosuihkeen ja harjan avulla noin 150 km. Pitoa laitetaan noin 3 ohuehkoa kerrosta välillä uretaanikorkilla tasoittaen. Ja kyseessä siis sininen Rex purkkivoide. Tuota sitten vain lisäillään talven kuluessa tarpeen mukaan.

Helppoa kuin mikä. Nyt takana noin 350 km. Vähän flunssa ja pakkaset ovat rajoittaneet hiihtoa. Mutta kyllä se siitä.

Sitä se juuri on,pohjaan jää n.1.5-3.0% parafiinimäärästä,loput menee roskiin.
        Pyyhkäisymikroskoopilla otettu kuva todistaa tämän väitteen.Herää ajatus miksi näin teemme?

• hiihtomies

Pyyhkäisymikroskoopilla otettu kuva todistaa tämän väitteen.Herää ajatus miksi näin teemme?

En tarvitse mikroskooppia enkä muutakaan tieteellistä. Oma kokemukseni reilun 40 vuoden ajalta erilaisilla suksilla teettää minulla suksen voitelun tuolla tapaa. Saa tehdä eri tavallakin ja tutkia mikroskoopilla, jos haluaa.

Saattaa olla, että se 3% esimerkiksi pitää suksen pohjan paremmassa kunnossa pitempään. Saattaa olla olemattakin. Esimerkiksi v:lta -98 olevat Karhun perinteiset sukset (kilometrejä takana ehkä 5000) ovat pohjiltaan vielä ihan hiihdettävät, mutta reunalaminaatti on irronnut ja sinne väliin menee hiihtäessä lunta. Mutta käyvät vielä erinomaisesti hiihtämiseen vähän lumen ajalle.

• messinkiharja

E-K kirjoittaa faktaa. Suksen pohja n. 4 milliä paksu ja n. 4 cm leveä "muoviliuska". Tuonne mystiseen liuskaan sitten koetetaan upottaa vaikka kuinka paljon ja mitä ihmeellisimpiä aineita. Hölmöyden huippu on ns. kerrosvoitelu. Sulatetaan sentin kerros parafiinia pohjalle. Siklataan ja harjataan siitä 99,9 prosenttia pois (kuvio on saatava esiin, joten ihan pohjia myöten on harjattava). Sitten sulatetaan toinen toinen kerros parafiiniä, sitä kalliimpaa. Siitä siklataan ja harjataan 100 prosenttia pois.

Tuo, että parafiini pysyisi suksen pohjassa 100 - 200 kilometriä ei ole totta. Suksi luistaa ihan hyvin ilman pafiiniä, kunhan se on vain puhdas. Hyvä ja säännöllinen harjaus messinkiharjalla on kustannustehokkain luistovoitelutapa.

• nanosonic
        messinkiharja kirjoitti:

E-K kirjoittaa faktaa. Suksen pohja n. 4 milliä paksu ja n. 4 cm leveä "muoviliuska". Tuonne mystiseen liuskaan sitten koetetaan upottaa vaikka kuinka paljon ja mitä ihmeellisimpiä aineita. Hölmöyden huippu on ns. kerrosvoitelu. Sulatetaan sentin kerros parafiinia pohjalle. Siklataan ja harjataan siitä 99,9 prosenttia pois (kuvio on saatava esiin, joten ihan pohjia myöten on harjattava). Sitten sulatetaan toinen toinen kerros parafiiniä, sitä kalliimpaa. Siitä siklataan ja harjataan 100 prosenttia pois.

Tuo, että parafiini pysyisi suksen pohjassa 100 - 200 kilometriä ei ole totta. Suksi luistaa ihan hyvin ilman pafiiniä, kunhan se on vain puhdas. Hyvä ja säännöllinen harjaus messinkiharjalla on kustannustehokkain luistovoitelutapa.

Mihin perustat sitten sen kun testasin samalla suksella saman päivän aikana samoissa olosuhteissa tällaisen testin:

Voitelematon suksi, hyvin harjatttu, varmasti pohja puhdas! Kuvio hieno suora7.

Luistotesti, sen jälkeen 20km hiihto ja uus luistotesti. Testissä suksi luisti samaan.

Parin tunnin tauko. Suksi voideltu lfsin. Luistotesti, 20km ja luistotesti. Luisto lenkin lopussa himpun huonompi, mutta silti parempi mitä voitelemattomalla.

Olosuhteet samat, latu sama, ei liippantunu jne. Pakkasta noin 7-8, vanha lumi.

En itekkään kyllä usko että perusparkku pysyy 100km pohjassa. 50km on lähellä realismia, kuluttavalla kelillä varmasti vähemmän..

• Hiihdon ystävä
        messinkiharja kirjoitti:

Kyllä nämä kirjoittajat ovat oikeassa, kunhan on puhdas suksi ei se tarvitse mitään luistovoidetta. Voi olla että jos laittaa luistovoiteen niin ensimmäiset muutamat- mutta vain muutamat- kilometrit sukset luistaa hieman paremmin, sen jälkeen kun luistovoide on kulunut pois (johon ei tosiaan tarvita kuin muutama km) on suksi siis voitelematon. Ja vaikka eroa olisikin niin se on niin mitätön että aikaa ja rahaa luistovoiteluun ei kannata uhrata.

Tästä on muuten tehty tutkimuskin joka kannattaa lukea:

http://www.dagbladet.no/download/smoring.pdf

• heikkila.tuomo
        Hiihdon ystävä kirjoitti:

Kyllä nämä kirjoittajat ovat oikeassa, kunhan on puhdas suksi ei se tarvitse mitään luistovoidetta. Voi olla että jos laittaa luistovoiteen niin ensimmäiset muutamat- mutta vain muutamat- kilometrit sukset luistaa hieman paremmin, sen jälkeen kun luistovoide on kulunut pois (johon ei tosiaan tarvita kuin muutama km) on suksi siis voitelematon. Ja vaikka eroa olisikin niin se on niin mitätön että aikaa ja rahaa luistovoiteluun ei kannata uhrata.

Tästä on muuten tehty tutkimuskin joka kannattaa lukea:

http://www.dagbladet.no/download/smoring.pdf

illalla sukset seuraavasti. Rexin rcf ensin pohjaan ja päälle vauhdin sininen lf. Tuon rcf laitoin siten, että puolisuksea kerralla ja siklaus. Koko suksen voideltua, niin lämpöisenä harjasin porakoneella. Suksi sisälle jäähtymään ja sen jälkeen harjasin messinkikäsiharjalla niin pitkään, ettei tuntunu vastustusta. sitten nailonharjoilla kiillotus. Päälle tuo vauhdin sininen lf. Messinkiharjaa annoin tällekin voiteelle reilusti. 20km jälkeen ensimmäisen kerran on suksien pohjat vielä täysin mustat. Syökö toi liiallinen messinkiharjaus voidetta, vai onko harjauksesta enemmänkin hyödyksi? Luisto oli tosi hyvä, mut nythän varmaan luistaa mikä vain, kun on pikkupakkanen.

• E-K:

illalla sukset seuraavasti. Rexin rcf ensin pohjaan ja päälle vauhdin sininen lf. Tuon rcf laitoin siten, että puolisuksea kerralla ja siklaus. Koko suksen voideltua, niin lämpöisenä harjasin porakoneella. Suksi sisälle jäähtymään ja sen jälkeen harjasin messinkikäsiharjalla niin pitkään, ettei tuntunu vastustusta. sitten nailonharjoilla kiillotus. Päälle tuo vauhdin sininen lf. Messinkiharjaa annoin tällekin voiteelle reilusti. 20km jälkeen ensimmäisen kerran on suksien pohjat vielä täysin mustat. Syökö toi liiallinen messinkiharjaus voidetta, vai onko harjauksesta enemmänkin hyödyksi? Luisto oli tosi hyvä, mut nythän varmaan luistaa mikä vain, kun on pikkupakkanen.

Poistat voidetta pohjasta niin tutkittu varmuus on että siellä pohjassa ei ole yhtään mitään,herää kysymys onko tämä kannattavaa puuhastelua?
        Lattialla ja roskissa olevat parkut eivät anna luistoa,miksi näin 2000-luvulla vieläkin tehdään,emmekö koskaan opi.

• Sm kilpuri

Älä harjaa äläkä siklaa levitysten välillä. Pohjustuksen tarkoituksena on saada " kyllästettyä" pohja voiteella ku se on hiotettu. Suksi tykkää kun sitä voidellaan. Aluksi voitele pehmeämmällä ja lopuksi muutama kerros kovempaa. Punainen-->sininen. Mitä noita muita kommentteja luin, pisti silmään "välttää liikaa lämmittämistä". Toki pitää varoa polttamasta pohjaa mutta rauta on sopivan kuumalla kun se EI käryä. Sillä lämmöllä vain antaa mennä. Onnea pohjustukseen!

• Sm kilpuri
        1+3=? kirjoitti:

Osta swix:in fluorivoiteille tarkoitettua voiteenpoistoainetta.. Se on paras tuohon(musta pullo)

• E-K:
        Sm kilpuri kirjoitti:

Osta swix:in fluorivoiteille tarkoitettua voiteenpoistoainetta.. Se on paras tuohon(musta pullo)

Litkua mitä myydään,perusaineena on kerosiini johon on lisätty joitain "hajusteita" jotta saadaan myytyä eri merkkinä ja eri tarkoitukseen.
        Kansaa kusetetaan taas kerran.

• 11+5=?

on pakko voidella, jos luistoa haluaa. Jos luistoa haluaa ilman voitelua, kivihiottu suksi on terässiklattava ja kuvioitava ja harjattava; laiska voi laittaa siklauksen päälle vahan vaikka luistonauhasta. Puhtaan suksen saa vain terässiklauksella. Aivan turha testata kivihoittua suksea ilman voiteita, koska pohja on liian karkea ilman voiteita.

• messinkiharja

Oletko testannut? Esim. Fischerin timanttihiottu pohja on yllättävän sileä. Messinkiharjalla kun sitä käsittelee (pyöristelee), niin kyllä kiiltää ja luistaa.

• Kyllä pelittää
        messinkiharja kirjoitti:

Oletko testannut? Esim. Fischerin timanttihiottu pohja on yllättävän sileä. Messinkiharjalla kun sitä käsittelee (pyöristelee), niin kyllä kiiltää ja luistaa.

Näin on, Fischerin suksesta vain varastovaha pois terässiklillä ja messinkiharjaa. Ei tarvitse muuta , toimii kohtuudella kaikilla keleillä.

• hiihtäjäkin
        Kyllä pelittää kirjoitti:

Näin on, Fischerin suksesta vain varastovaha pois terässiklillä ja messinkiharjaa. Ei tarvitse muuta , toimii kohtuudella kaikilla keleillä.

Tartte fisukoista poistaa mitään,hyvä harjaus nailonilla ja ei ku baanalle ,luisto huippuluokkaa.

• E-K:
        hiihtäjäkin kirjoitti:

Tartte fisukoista poistaa mitään,hyvä harjaus nailonilla ja ei ku baanalle ,luisto huippuluokkaa.

Ei oikein toimi( 25km/h),ehkä vaati kuitenkin muita toimenpiteitä,oletko huomannut saman?

• heikkila.tuomo

Ei oikein toimi( 25km/h),ehkä vaati kuitenkin muita toimenpiteitä,oletko huomannut saman?

takana ja suksenpohjat vielä mustana. 40km tänään sivakoinut, joten nyt voiteet jo alkaa pysymään suksissa. Tapasin siinä lenkin yhteydessä erään hepun, joka tuntui tietävän suksista, niin käskin kokeilla suksia. Kehui luistoa ja pitoa, mut arveli puristellessaan suksia, et minun pitäisi laihuttaa vielä 5-6kg, niin saattais loppua kantalapun seudun harmaus suksista. Eli vielä pikkaisen liian notkeat minulle, nuo sukset, mut pitää pidentää lenkkiä, et rasva palaa. Tuota siklausta tutkin, kun se tähänkin pohjustusvoiteluun sotkettiin, niin sehän taitaa olla vielä kinkkinempi juttu, kuin voitelu. Tarttee kuulema erinomaisia kädentaitoja, ettei pilaa suksia. Itse kyllä pysyn voitelussa ja yritän jollain tapaa oppia perusasiat, et joskus lenkillä sais kyykyssä käydä. Voitelussa suurinosa voiteista siklataan roskiin ja melkein loput sitten harjataan pois, niinhän se on kapakkareissullakin, et syödään ja juodaan hienoja koktaileja, yö ja aamu sitten oksennetaan.

• p-erkki

suksen hionnassa siihen jää pohjasta "karvoja" jotka pitää saada pois. Suksen pohjaan EI tule laittaa öljyä tai jotain pehmeää parkkua vaan sitä kovinta jota talosta löytyy. Tuo kova parkkku vie meneessä kaikki rippeet mitä hionnasta jää jäljelle. Kunnon kovaotteinen siklaus päälle niin tulos on siklistä luettavissa : siihen jää yllättävän paljon pohjasta töhnää. Rotoharjaa perään ja ja kelin mukaista voidetta ja lisää harjaa.
      Uudella suksella kannattaa mennä tämän jälkeen hiihtämään:
      - se hioo myös pohjaa ja auttaa luistoon
      - kunto nousee sen sijaan että lutraa kotosalla 17 kertaa pohjaan samaa parafiinia.

• taapero100

Minulla on kyllä sama kokemus. Ostin viime talvena uudet sukset ja tänä talvena toiset. Ja kuten aiemminkin uusilla pohjilla, olen laittanut sinne kerran tai kaksi kelin mukaista parkkua ja hiihtämään. Alkuun keli ei ole huippua mutta 100 km:n jälkeen alkaa hioutumaan. Kahden hiihtolenkin jälkeen laitan uuden vahan eli hionnan jälkeen tarvitaan 3-4 käsitelyä. Alkukäsittelyjen jälkeen parkkua tarvi lotrata jatkuvasti. Jos ei kelit hirveästi muutu niin samoilla mennän reilusti 100 km. Välillä vaan harjailua.

• 2+7=?

Ammattilaisen Mantec-hionnassa pohjaan ei jää "karvoja". Amatöörin vanha kivihionta pilaa pohjat. Siinä on iso ero.

• heikkila.tuomo
        2+7=? kirjoitti:

Ammattilaisen Mantec-hionnassa pohjaan ei jää "karvoja". Amatöörin vanha kivihionta pilaa pohjat. Siinä on iso ero.

tuosta pohjustuksesta eräältä maajoukkuevoitelijalta, niin käski pohjustaa juuri nuin, kuin p-erkki neuvoi. Suositteli ekakerrokseksi RCF ja päälle parikertaa pakkaskelille sinistä tai vihreää LF. Aluksi lenkkien jälkeen lisäillään kertaalleen LF ja jatkossa vaikka 50km hiihtämisen jälkeen. Siklaajilta kyselisin semmoista, kun naapurilla suksenpohjat on keulasta ja kannasta lievästi kuprulla, eli siklatessa voidetta, niin reunoihin jää voidetta, johon sikli ei ylety. Voiko tuollaista pohjaa metallisiklillä suoristaa, vai onko peli menetetty?

• E-K:
        2+7=? kirjoitti:

Karvojen osalta ei pidä paikkaansa,aina kun pohjaa HIOTAAN niin karvat ovat tosiasia.
        Ski-track;n video kertoo paljon mikä on jälkikäsittely pohjalle Mantecin hionnan jälkeen.

• 2+18=?

Karvojen osalta ei pidä paikkaansa,aina kun pohjaa HIOTAAN niin karvat ovat tosiasia.
        Ski-track;n video kertoo paljon mikä on jälkikäsittely pohjalle Mantecin hionnan jälkeen.

eli ammattilaisen jäljiltä pohjassa ei ole karvoja.

• karvainen kananmuna

Mistä tuon videon löytäisi?

• E-K:
        karvainen kananmuna kirjoitti:

Mistä tuon videon löytäisi?

Pieni virhe oli tuossa kirjoituksessani, mutta korjataan:

http:///www.skitrax.com

• karvainen kananmuna

Pieni virhe oli tuossa kirjoituksessani, mutta korjataan:

http:///www.skitrax.com

Kiitos. Nyt luulen löytäneeni ko. videon. Tosin löytämässäni videossa mies ensin (teräs) siklaa suksen ja sen jälkeen hioo sen Mantecilla, eikä päinvastoin.

http://skitrax.com/13482

• Rossari+
        karvainen kananmuna kirjoitti:

Kiitos. Nyt luulen löytäneeni ko. videon. Tosin löytämässäni videossa mies ensin (teräs) siklaa suksen ja sen jälkeen hioo sen Mantecilla, eikä päinvastoin.

http://skitrax.com/13482

Terotetaan terässikli. Siklataan pohjasta "hapettunut" kerros pois. Sitten Mantec. Sitten killotetaan mahdolliset karvat pois. Ja lopuksi vaha pohjaan.

• gurux
    • repexxx78

Mulla oli yli 2000km hiihtämäni luistelusukset niin nihkeässä kunnossa ettei enää luistanut mihinkään vaikka paljaaksikin kokeilin hangata. Ei siis auta ainakaan naarmuisille suksille tuo pelkkä siklaus/harjaus. Voiteen kanssa luisti paremmin.

Käytin suksia hionnassa ammattilaisella. Laittaa täällä päin SM-tason kilpailijoiden suksia kisakuntoon. Laittoi pohjustusöljyä ja siihen päälle sulatti jotain pehmeää voidetta. Miten jatkan? Ei siis ole vielä mitään siklailtu tai muuta.

• Miinatti

tämän minäkin tahtoisin tietää! Miten aloitan uusilla vanhoilla suksilla, jotka on tullu pohjustuksesta???

• bvh

Kato netistä....

• eiluista2

Testatkaa luistopintojen voiteenpoistoainetta. Pyyhkikää kuituliinalla tai serlalla, sen jälkeen kevyt harjaus ja hiihtään.

Kertokaa sitten tänne miten luisti.

• tämätokimaksaa

Hionnan jälkeen suksi kylvetetään parafiinissä useita kertoja ja suksi muotoillaan siten, että painealueet tulevat kohdilleen.

• parafiiniPete

Suksen saunottaminen on ammattilaisten hommaa. Kun olet tuhonnut 20 paria, alat päästä jyvälle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      223
      6975
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      42
      1249
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1052
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      891
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      48
      845
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      61
      837
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      93
      794
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      791
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      756
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      733
    Aihe