Coca-cola. Voiko sitä juoda?

Ihmettelevä1977

Osui tämmöinen artikkeli silmääni. En tosin tiedä, onko tämä oikea paikka, mutta mitä kokis tekee hampaille, kun se pystyy kaikkeen tuohonkin...

http://www.mtv3.fi/helmi/vapaalla/artikkeli.shtml/2011/01/1250993

12

1628

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • the_road

      Ei mitään uutta. Osa näistä vinkeistä toimii oikeasti, osasta en mene takuuseen. ;)

      Eipä tuo mitään hammasystävällistä juomaa ole. Hapanta (Ph) ja sokerista litkua (Tosin ei se light versio sen hammasystävällisempi vaihtoehto ole), mutta niin pirun hyvää. Jos on pakko juoda, niin kannattaa juoda pillillä ja aterioiden yhteydessä...ei lipittelyä pitkin päivää.

      • Näinhän se on, Melkeinpä sama onko light vai tavallinen.
        Se hiilihappo kun pahempi kuin itse sokeri, jos hampaiden kannalta ajatellaan.
        Sokeri taas lihottaa :) mutta en sano etteikö lightin makeutusaineillakin voisi olla uusia vaikutuksia, niitäkun ei ole pitkällä aikavälillä täysin edes tutkittu.


      • Happomies
        sfinski80 kirjoitti:

        Näinhän se on, Melkeinpä sama onko light vai tavallinen.
        Se hiilihappo kun pahempi kuin itse sokeri, jos hampaiden kannalta ajatellaan.
        Sokeri taas lihottaa :) mutta en sano etteikö lightin makeutusaineillakin voisi olla uusia vaikutuksia, niitäkun ei ole pitkällä aikavälillä täysin edes tutkittu.

        Ei hiilihappo ole mitenkään haitallista, vaan juoman PH on hapan siitä riippumatta. Siinä on myös fosforihappoa (pinenpieni määrä) jolla on happamuuteen vaikutusta. Esim Vichyssä on jopa enemmän hiilihappoa, eikä siitä ole hampaille mitään harmia.


      • .....

        Sokerittomat juomat eivät aiheuta kariesta, mutta alhaisen pH:nsa takia kylläkin eroosiota. Minun mielestäni on sinänsä väärin väittää, että sokerittomat juomat eivät olisi _yhtään_ parempia. Kumma kyllä, olen kuullut tämän virheellisen väitteen useammalta suuhygienistiltäkin...


      • voi olla
        ..... kirjoitti:

        Sokerittomat juomat eivät aiheuta kariesta, mutta alhaisen pH:nsa takia kylläkin eroosiota. Minun mielestäni on sinänsä väärin väittää, että sokerittomat juomat eivät olisi _yhtään_ parempia. Kumma kyllä, olen kuullut tämän virheellisen väitteen useammalta suuhygienistiltäkin...

        pahempaakin kuin sokeri jos sitä juodaan liikaa. Makeutusaineissa on eroja ja joissakin on määritelty suurin sallittu annosmäärä vuorokaudessa. Kannattaa lukea siitä pullon kyljen etiketistä se pieni tekstikin mitä siellä sanotaan jotta pysyy turvallisella puolella.


    • naps.

      Pesen hampaani myös coca-colalla iltaisin. Reikiä nolla.

      • kuulla

        Tavallisella vai lightilla?


      • Atte Apostoli

        Minä sekoitan sitä E10-bensiiniin ja hyvin auto kulkee!


      • napsnaps.

        Ai peset? oon 21wee jannu juonut kokista 1.5-3l päivittäin ja mulla tippuu hampaat suusta. tää on aika vitun masentavaa paskaa ja välillä tekis vaan mieli vetää kurkku auki.


    • Konttirahtari

      Aikoinaan toin Länsisatamasta merikontin joka sisälsi raakaa cocacola-uutetta, joka sitten suomalaisessa virvoitusjuomatehtaassa laimennetaan ja valmistetaan juomaksi. Meikää kovasti varoiteltiin että varovasti sitten, jos litku pääsee ulos se liuottaa vähän sitä sun tätä. Ja uskoohan sen kun miettii mitä tuhat kertaa laimeampi valmis cola tekee hampaille...

      • kuolemalähellä

        Aivan. cocacolassa on sellaiset määrät fosforihappoa että ei ihmekkään jos hampaat sulaa suuhun


    • ehehe44

      Käytän vain lightia.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1412
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      109
      1150
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1013
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      964
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      861
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      813
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      712
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      634
    Aihe