Osui tämmöinen artikkeli silmääni. En tosin tiedä, onko tämä oikea paikka, mutta mitä kokis tekee hampaille, kun se pystyy kaikkeen tuohonkin...
http://www.mtv3.fi/helmi/vapaalla/artikkeli.shtml/2011/01/1250993
Coca-cola. Voiko sitä juoda?
12
1578
Vastaukset
- the_road
Ei mitään uutta. Osa näistä vinkeistä toimii oikeasti, osasta en mene takuuseen. ;)
Eipä tuo mitään hammasystävällistä juomaa ole. Hapanta (Ph) ja sokerista litkua (Tosin ei se light versio sen hammasystävällisempi vaihtoehto ole), mutta niin pirun hyvää. Jos on pakko juoda, niin kannattaa juoda pillillä ja aterioiden yhteydessä...ei lipittelyä pitkin päivää.Näinhän se on, Melkeinpä sama onko light vai tavallinen.
Se hiilihappo kun pahempi kuin itse sokeri, jos hampaiden kannalta ajatellaan.
Sokeri taas lihottaa :) mutta en sano etteikö lightin makeutusaineillakin voisi olla uusia vaikutuksia, niitäkun ei ole pitkällä aikavälillä täysin edes tutkittu.- Happomies
sfinski80 kirjoitti:
Näinhän se on, Melkeinpä sama onko light vai tavallinen.
Se hiilihappo kun pahempi kuin itse sokeri, jos hampaiden kannalta ajatellaan.
Sokeri taas lihottaa :) mutta en sano etteikö lightin makeutusaineillakin voisi olla uusia vaikutuksia, niitäkun ei ole pitkällä aikavälillä täysin edes tutkittu.Ei hiilihappo ole mitenkään haitallista, vaan juoman PH on hapan siitä riippumatta. Siinä on myös fosforihappoa (pinenpieni määrä) jolla on happamuuteen vaikutusta. Esim Vichyssä on jopa enemmän hiilihappoa, eikä siitä ole hampaille mitään harmia.
- .....
Sokerittomat juomat eivät aiheuta kariesta, mutta alhaisen pH:nsa takia kylläkin eroosiota. Minun mielestäni on sinänsä väärin väittää, että sokerittomat juomat eivät olisi _yhtään_ parempia. Kumma kyllä, olen kuullut tämän virheellisen väitteen useammalta suuhygienistiltäkin...
- voi olla
..... kirjoitti:
Sokerittomat juomat eivät aiheuta kariesta, mutta alhaisen pH:nsa takia kylläkin eroosiota. Minun mielestäni on sinänsä väärin väittää, että sokerittomat juomat eivät olisi _yhtään_ parempia. Kumma kyllä, olen kuullut tämän virheellisen väitteen useammalta suuhygienistiltäkin...
pahempaakin kuin sokeri jos sitä juodaan liikaa. Makeutusaineissa on eroja ja joissakin on määritelty suurin sallittu annosmäärä vuorokaudessa. Kannattaa lukea siitä pullon kyljen etiketistä se pieni tekstikin mitä siellä sanotaan jotta pysyy turvallisella puolella.
- naps.
Pesen hampaani myös coca-colalla iltaisin. Reikiä nolla.
- kuulla
Tavallisella vai lightilla?
- Atte Apostoli
Minä sekoitan sitä E10-bensiiniin ja hyvin auto kulkee!
- napsnaps.
Ai peset? oon 21wee jannu juonut kokista 1.5-3l päivittäin ja mulla tippuu hampaat suusta. tää on aika vitun masentavaa paskaa ja välillä tekis vaan mieli vetää kurkku auki.
- Konttirahtari
Aikoinaan toin Länsisatamasta merikontin joka sisälsi raakaa cocacola-uutetta, joka sitten suomalaisessa virvoitusjuomatehtaassa laimennetaan ja valmistetaan juomaksi. Meikää kovasti varoiteltiin että varovasti sitten, jos litku pääsee ulos se liuottaa vähän sitä sun tätä. Ja uskoohan sen kun miettii mitä tuhat kertaa laimeampi valmis cola tekee hampaille...
- kuolemalähellä
Aivan. cocacolassa on sellaiset määrät fosforihappoa että ei ihmekkään jos hampaat sulaa suuhun
- ehehe44
Käytän vain lightia.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen miettinyt kauan
miten reagoisin, kun näen sinut taas. Ehkä ladannut tuohon hetkeen liikaa odotuksia. Ja sitten kun lopulta olit siinä, h403556- 743323
- 1042794
- 1452707
- 1582144
Ostiko maailma sinut minulta?
Kun et enää resonoi kuin ennen. Kun et enää ihmetellen katso ympärillesi ja pohdi mitä mäen takana on? Ymmärrän ja tue201978Vanhempi mies
Jos yritän ajatella sinut pois sydämestäni, ikävä ja surullinen kaipuu tulee kaksin verroin kovempana. Olit mun unessa281836- 401599
- 591165
Minna Kuukka joutui jekuttamaan ovelasti TTK:n takia - Tästä oli kyse - Tunnustaa: "No joo, joo..."
Symppis Minna Kuukka! Minna on kyllä erinomainen valinta Tanssii Tähtien Kanssa -oppilaaksi - vai mitä mieltä olet? To261095