Rintojen suurennuksesta toipuminen

Taisha

Haluaisin kuulla kokemuksia silikonien asettamisen jälkeisestä toipumisesta? Kauanko meni, että pääsi normaaliin elämään kiinni? Koska voi esimerkiksi käydä ensimmäisen kerran jumpalla (body pump)? Entä seksin harrastaminen leikkauksen jälkeen? Onko turha ajatella vaikkapa juhlimista baarissa 2-3 viikon kuluttua leikkauksesta?

Tietysti toipuminen on yksilöllistä, Martina Aitolehti kuulemma veti jo keikkoja seuraavana päivänä leikkauksesta ja toiset eivät saa edes jääkaapinovea auki vielä kahdenkaan viikon jälkeen..? :D Itsellä olisi lähitulevaisuudessa sopiva rako kyseiselle operaatiolle ja aikoja kuulemma on tuolloin saatavilla. Mietin vain, että mahtaako viikon loma olla liian lyhyt toipumiseen? Puolikuntoisena ei viitsisi työpaikalle mennä selittelemään, miksi oven avaaminen tuottaa ongelmia. ;)

86

16851

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kovin vähän

      Kyllä viikon kuluttua leikkauksesta käsien liikuttelu on vielä melko kivuliasta. Riippuu siitäkin onko implantit laitettu rintalihaksen alle tai päälle. Varsinkin alle ja osittain alle laitettuna rintalihasten käyttö sattuu melko kauan. Nostaminen, työntäminen ja vetäminen kielletään kuukaudeksi. Jos nostot on raskaita aikaa on otettava enemmänkin. Viikossa voi selvitä johonkin kevyeen työhön jossa ei tarvitse nostella mitään. Rinnat ovat melkoisen turvoksissa ja arat, joten työnteko ei ehkä ole kovin mielekästä. Yksilöllisistä eroista voi johtua suuretkin erot. Joku voi valittaa ettei päässyt viikkoon itse ylös sängystä, itse pääsin leikkauspäivän illalla sairaalassa omin voimin ylös sängystä ja vessaan.

      • Anonyymi

        Rintojen suurennus pillerit - https://hespac.com/brestfi.htm Olen hyvin tyytyväinen rintoihini, jotka ovat tulleet kiinteämmiksi, paremman muotoisiksi ja suuremmiksi.


    • BettySue

      Pumppia ja muuta jumppailua kannattaa välttää ainakin se kuukausi, suositus taisi ainakin noissa mun lapuissa olla 4-6vkoa. Seksiä meillä oli jo kaksi päivää leikkauksen jälkeen, mutta järki päässä siinäkin ettei ihan samaa menoa kuin ennen leikkausta ; >

      Baarissa kannattaa varmaan varoa ettei tissit ota osumaa, vaikka tikit on poistettu ja haava näyttäs hyvälle ni sen parantumiseen kuitenki menee aikaa.

      Mulle laitettiin 425cc lihaksen päälle, ja mulla ei kyllä kauaa ollu kipuja. Kolme päivää leikkauksen jälkeen meni hyvin voimakkaammilla kipulääkkeillä, ku siirryin normaaliin buranaan ni tuntu kipua ehkä nelisen päivää,sen jälkeen oli jo aika ok päivisin vaikka tottakai tuntu että sinne jotain on tehty. Mulla on onneksi aina ollu korkea kipukynnys. Tosin jo muutama päivä leikkauksen jälkeen nostelin nuorimmaista muksua, tosin varovasti ja järjen kanssa, ei mitään hyppyleikkejä tms ; >

      Ja leikkauksen jälkeen lähdin yksin kotiin, mulla oli melko iso laukku mukana, kannoin sitä ensin taksille, sitten lentoasemalle ja lentoasemalta junalle, jolla matkustin sitte 9h kotiin, eikä sekään nyt niin kamalaa ollu. : >

      • laukusta.

        Kannattaa tehdä ostosreissut erikseen ja leikkausmatka mahdollismman vähillä kantamuksilla ellei ole kantajaa mukana. Minäkin tein leikkausmatkan Viroon yksin ja mukaan otin vain reilun kokoisen käsilaukun ja sitäkin kannoin olkapäällä. Sairaalaan mukaan ei tarvita paljon tavaraa. Minullakin oli laukussa ylimääräisenä vain vaihtoalusvaatteet (omat tukiliivit olisi voinut ottaa kun sairaalasta ei löytynytkään kokoani). Tuollainen kevyt olkalaukku kulki mukavasti ilman suurempia kipuja.

        Sairaalasta saatu aspiriinipohjainen kipulääke ohensi ilmeisesti verta sen verran että kotona tuli muhkeat mustelmat kylkiin rintojen alle.


      • Rintojen suurennus pillerit - http://su.procurvesplus.com/?utm_source=aff_518d1582054df&utm_medium=link&utm_campaign=shop&utm_nooverride=1&a_aid=518d1582054df&a_bid=b9e723f9 Olen hyvin tyytyväinen rintoihini, jotka ovat tulleet kiinteämmiksi, paremman muotoisiksi ja suuremmiksi.


    • Itse en juurikaan kipeä leikkauksen jälkeisenäkään päivänä, lähinnä oli vain puristava tunne rintakehässä, ei kipu. parina päivänä otin kotona ihan tavallisia särkylääkkeitä, ja öisin viikon leikkauksen jälkeen. Minulle on laitettu rintalihaksen alle. Tuota riehumistahan pitää välttää sen takia, että implantit kiinnittyisi kunnolla, ei siksi että sattuu, siksi ehkä se baarireissu on ok, mut yleisesti juominen ei, koska kn otat, niin et ehkä muista varoa kaikkea pomppimista jne. jolla voi olla vähän tuhoisat seuraukset. Itse kävin ilman viinaa tyttöjen iltaa pitämässä reillu kk leikkauksesta, ja kyllä jo kotiin tullessa rinnuksissa tuntui, että jotain on tullu tehtyä.
      Normaalisti pystyin elämään n 3pvä leikkauksesta, mutta nostelua ym. käsillä tekemistä, tärähtävää tai hyppivää liikettä piti välttää kuukausi, ja tanssin sain luvan aloittaa varovasti 2kk leikkauksesta (lattarit, vakiot). Ohjeethan riippuu lääkäristä, tai oikeastaan enemmänkin kai siitä, onko lääkäri itämeren tällä puolen vai toisella puolen :)
      Seksistä suositellaan pidättäytymään n. viikon verran, ettei rinnat rasitu ja siksi että kiihottuminen lisää turvotusta ja se taas voi tuottaa muhkeat mustelmat, ja kaiketi se kiinnittyminen voi vähä hidastua..

      • adamjaeva

        Te, jotka olette jo käyneet leikkauksessa: oliko eroa rintojen välillä toipumisen aikana eli olivatko heti symmetriset vai hävisikö turvotus esim. toisesta nopeammin kuin toisesta? Olivatko nännit samalla tasolla toisiinsa nähden jos kohtus tehtiin samalla?
        Kuinka moni on tarvinnut pientä fixausta operaation jälkeen?


      • adamjaeva kirjoitti:

        Te, jotka olette jo käyneet leikkauksessa: oliko eroa rintojen välillä toipumisen aikana eli olivatko heti symmetriset vai hävisikö turvotus esim. toisesta nopeammin kuin toisesta? Olivatko nännit samalla tasolla toisiinsa nähden jos kohtus tehtiin samalla?
        Kuinka moni on tarvinnut pientä fixausta operaation jälkeen?

        sairaalasta lähteissä turvotusta näytti olevan ihan tasapuolisesti kummassakin rinnassa, mutta pari päivää leikkauksesta vasemman rinnan ympärystä muuttui mustaksi (siis mustelmaa, muttei kuitenkaan kipeä, ei siis vaarallista millään lailla) ja rinta oli todella pinkeä, samalla oikeasta rinnasta oli turvotus jo lähtenyt laskemaan. N. 1½vk leikkauksesta ero oli hurjimmiillaan, vasen rinta aivan yhtä turvoksissa kuin leikkauksen jälkeenkin, ja ympärystä sinikeltakirjava mustelmista, oikeasta taas oli silminnähtävä turvotus jo melkein hävinnyt. Vasemman rinnan turvotus laski 3 viikkoa leikkauksesta, sitte on ollu täysin samanlaiset.
        Kohotusta minulle ei tehtykään.


      • adamjaeva
        vinisar kirjoitti:

        sairaalasta lähteissä turvotusta näytti olevan ihan tasapuolisesti kummassakin rinnassa, mutta pari päivää leikkauksesta vasemman rinnan ympärystä muuttui mustaksi (siis mustelmaa, muttei kuitenkaan kipeä, ei siis vaarallista millään lailla) ja rinta oli todella pinkeä, samalla oikeasta rinnasta oli turvotus jo lähtenyt laskemaan. N. 1½vk leikkauksesta ero oli hurjimmiillaan, vasen rinta aivan yhtä turvoksissa kuin leikkauksen jälkeenkin, ja ympärystä sinikeltakirjava mustelmista, oikeasta taas oli silminnähtävä turvotus jo melkein hävinnyt. Vasemman rinnan turvotus laski 3 viikkoa leikkauksesta, sitte on ollu täysin samanlaiset.
        Kohotusta minulle ei tehtykään.

        Kiitos vinisar. Oma operaatio kaksi viikkoa vanha ja kutakuinkin samoihin aikoihin minullakin toisen turvotus laski ja toinen mustui alaosastaan ja näyttää pienemmältä kuin toinen. Yläosa tosi korkea tällä mustuneen puolla. Tämä siis tilanne nyt. Toivottavasti palautuvat samankokoisiksi... haavat kaikki ok ja olo muutenkin. Mietin vain, voiko rinnoista tulla epäsymmetriset vai vaikuttaako eripaikkainen turvotus todellakin näin paljon.


      • adamjaeva kirjoitti:

        Kiitos vinisar. Oma operaatio kaksi viikkoa vanha ja kutakuinkin samoihin aikoihin minullakin toisen turvotus laski ja toinen mustui alaosastaan ja näyttää pienemmältä kuin toinen. Yläosa tosi korkea tällä mustuneen puolla. Tämä siis tilanne nyt. Toivottavasti palautuvat samankokoisiksi... haavat kaikki ok ja olo muutenkin. Mietin vain, voiko rinnoista tulla epäsymmetriset vai vaikuttaako eripaikkainen turvotus todellakin näin paljon.

        Minulla oli myös tuon mustuneen rinnan puolella turvotus tosi ylhäällä, ja rinta näytti lähinnä ilmapallolta mikä lähti heti solisluun alapuolelta, ja pinkeä oli kun mikä, mutta tosiaan on sittemmin kyllä parantunut. Ja turvotus kesti pitkään, mutta laski sitten yhtäkkiä siitä ns. mustuneesta rinnasta. Tuo kokoero ainakin itsellä pisti silmään juuri tuon mustan kehyksen takia, toisen rinnan alla kun on kunnon mustelmat, se näyttää pienemmältä kuin se, minkä alla ei ole. Ainakin itselläni oli näin. Enää ei näytä, eikä ole erikokoiset, ja aika lailla symmetriset on. :)


      • boomshell

        Särkylääkkeitä en ole tarvinnut kolmannen päivän jälkeen. Rinnat ovat jo aavistuksen pehmenneetkin. Mustelmia ei ole ilmaantunut. Pystyn elämään normaalia elämää, mutta arveluttaa, että voiko käsien liikuttaminen esim. arkiaskareissa tehdä hallaa. Minulle kyllä sanottiin, että mitään totaalisen tuhoisaa en pysty omilla toimillani saamaan aikaan. Kehotettiin kuuntelemaan kehoa, joka illalla kertoo, jos on tullut liikaa heiluttua. Hassut jutut tuottaa vaikeuksia, kuten ykkösvaihteen käyttö ajaessa. Nuorimmaista olen nostanut suorin käsin ilman kipuja. Kumartelu tuntuu ikävältä.

        Tissit ja haavat kutiavat välillä ihan tolkuttomasti. Lienee hyvä merkki?


      • talitissu
        boomshell kirjoitti:

        Särkylääkkeitä en ole tarvinnut kolmannen päivän jälkeen. Rinnat ovat jo aavistuksen pehmenneetkin. Mustelmia ei ole ilmaantunut. Pystyn elämään normaalia elämää, mutta arveluttaa, että voiko käsien liikuttaminen esim. arkiaskareissa tehdä hallaa. Minulle kyllä sanottiin, että mitään totaalisen tuhoisaa en pysty omilla toimillani saamaan aikaan. Kehotettiin kuuntelemaan kehoa, joka illalla kertoo, jos on tullut liikaa heiluttua. Hassut jutut tuottaa vaikeuksia, kuten ykkösvaihteen käyttö ajaessa. Nuorimmaista olen nostanut suorin käsin ilman kipuja. Kumartelu tuntuu ikävältä.

        Tissit ja haavat kutiavat välillä ihan tolkuttomasti. Lienee hyvä merkki?

        Minulla leikauksesta puolitoista viikkoa. Särkylääkkeitä söin 3 ensimmäistä päivää. Koiran kanssa kävin lenkillä ensimmäisen kerran 10 päivää leikkauksesta. Kevyitä kotihommia olen tehnyt (pöytien pyyhkimistä, ruuanlaittoa) mutta olen varovainen koska en halua pilata rintoja. Lapsia en ole nostellut vaan tehnyt järjestelyitä että nuorempi pääsee itse kiipeämään pinnasänkyyn yms. Juuri tuo ykkösvaihteen vaihto autoa ajaessa sattuu muakin :) Mullakin rintoja kutittaa melkoisesti, olen sitten rasvaillut.
        Töitä en pystyisi tässä kohtaa tekemään (olen hoitaja), onneksi olen vielä puoli vuotta hoitovapaalla. Rinnat ihan yhtä pinkeät ja isot kuin leikkauksesta seuraavana päivänä, toivottavasti lasehtivat???


      • boomshell
        talitissu kirjoitti:

        Minulla leikauksesta puolitoista viikkoa. Särkylääkkeitä söin 3 ensimmäistä päivää. Koiran kanssa kävin lenkillä ensimmäisen kerran 10 päivää leikkauksesta. Kevyitä kotihommia olen tehnyt (pöytien pyyhkimistä, ruuanlaittoa) mutta olen varovainen koska en halua pilata rintoja. Lapsia en ole nostellut vaan tehnyt järjestelyitä että nuorempi pääsee itse kiipeämään pinnasänkyyn yms. Juuri tuo ykkösvaihteen vaihto autoa ajaessa sattuu muakin :) Mullakin rintoja kutittaa melkoisesti, olen sitten rasvaillut.
        Töitä en pystyisi tässä kohtaa tekemään (olen hoitaja), onneksi olen vielä puoli vuotta hoitovapaalla. Rinnat ihan yhtä pinkeät ja isot kuin leikkauksesta seuraavana päivänä, toivottavasti lasehtivat???

        Leikkauksesta 12pv. Oikea rinta on edelleen ylhäällä ja decoltee pullottaa hieman toispuoleisesti. Vasen on laskeutunut oikein kauniisti. Edestä katsoessa eron huomaa, kun nännit sojottaa vähän eri kulmassa. Laskeutuukohan tuo oikeakin vielä itsestään vai hermoilenko ihan turhaan? Pahin turvotus on hävinnyt ja kipuja ei juurikaan ole. Oikeassa rinnassa tuntuu pieni "napsahdus" painaessa kyljen puolelta (ihan kevyesti olen kokeillut).


      • poisonnr69
        boomshell kirjoitti:

        Leikkauksesta 12pv. Oikea rinta on edelleen ylhäällä ja decoltee pullottaa hieman toispuoleisesti. Vasen on laskeutunut oikein kauniisti. Edestä katsoessa eron huomaa, kun nännit sojottaa vähän eri kulmassa. Laskeutuukohan tuo oikeakin vielä itsestään vai hermoilenko ihan turhaan? Pahin turvotus on hävinnyt ja kipuja ei juurikaan ole. Oikeassa rinnassa tuntuu pieni "napsahdus" painaessa kyljen puolelta (ihan kevyesti olen kokeillut).

        rinnat laskeutuneet eri tahtiin. Mutta tämä on kai normaalia...?
        Leikkauksesta on nyt viikko ja ei ole pahemmin kipuja ollut. Huolettaa että millainen lopputulos tulee olemaan.

        Jos joku haluaa keskustella suurennoksesta toipumisesta ja arpien hoidosta niin minulle saa mailata :) [email protected]


      • Varokaa
        poisonnr69 kirjoitti:

        rinnat laskeutuneet eri tahtiin. Mutta tämä on kai normaalia...?
        Leikkauksesta on nyt viikko ja ei ole pahemmin kipuja ollut. Huolettaa että millainen lopputulos tulee olemaan.

        Jos joku haluaa keskustella suurennoksesta toipumisesta ja arpien hoidosta niin minulle saa mailata :) [email protected]

        Joo lopeta toi mainostaminen. Kun sähköposti on huijattu ihmisiltä niin alkaa mainostaminen!


      • poisonnr69
        Varokaa kirjoitti:

        Joo lopeta toi mainostaminen. Kun sähköposti on huijattu ihmisiltä niin alkaa mainostaminen!

        Arvaa mitä, kaikki eivät ole täällä mainostamassa. Sinulle voi olla vaikeaa uskoa mutta ehkä jotkut haluavat keskustella kanssasisarten kanssa. Minun lähipiirissä ei ole kellekään tehty rintojen suurennosta, siksi tätä kautta yritän saada "vertaistukea".

        On tullut itsellekin sellainen olo että joku mainostaa sähköpostin välityksellä. Joku mailasi minulle että voi kertoilla ei Suomessa tehdystä suurennoksestaan, ja kun vastasin että en ole menossa samaiseen paikkaan mutta kuulen mieluusti kokemuksiasi niin eipä sitten siitä henkilöstä mitään enää kuulunutkaan.

        Siinä syy onkin että mieluummin kommunikoin sähköpostin välityksellä kuin tällä keskustelupalstalla, sillä täällä koko ajan saa lukea tuon kaltaisia kommentteja mitä sinä laitoit. Viestiketjuista katoaa alkuperäinen aihe kun menee "sinä mainostat"-syyttelyksi. Oho, niinpä taitaa käydä tällekin viestiketjulle. Eivätkö tälläiset keskustelupalstat ole sitä varten että "Keskustele plastiikkakirurgiasta. Kerro omista kokemuksistasi." ???
        Onko mainostamista kun haluaa kuulla joltakulta miten hänen leikkauksensa ja toipumisensa meni. En ole täällä mainostanut yhtäkään firmaa enkä mainosta.


      • helmileikkaus
        poisonnr69 kirjoitti:

        Arvaa mitä, kaikki eivät ole täällä mainostamassa. Sinulle voi olla vaikeaa uskoa mutta ehkä jotkut haluavat keskustella kanssasisarten kanssa. Minun lähipiirissä ei ole kellekään tehty rintojen suurennosta, siksi tätä kautta yritän saada "vertaistukea".

        On tullut itsellekin sellainen olo että joku mainostaa sähköpostin välityksellä. Joku mailasi minulle että voi kertoilla ei Suomessa tehdystä suurennoksestaan, ja kun vastasin että en ole menossa samaiseen paikkaan mutta kuulen mieluusti kokemuksiasi niin eipä sitten siitä henkilöstä mitään enää kuulunutkaan.

        Siinä syy onkin että mieluummin kommunikoin sähköpostin välityksellä kuin tällä keskustelupalstalla, sillä täällä koko ajan saa lukea tuon kaltaisia kommentteja mitä sinä laitoit. Viestiketjuista katoaa alkuperäinen aihe kun menee "sinä mainostat"-syyttelyksi. Oho, niinpä taitaa käydä tällekin viestiketjulle. Eivätkö tälläiset keskustelupalstat ole sitä varten että "Keskustele plastiikkakirurgiasta. Kerro omista kokemuksistasi." ???
        Onko mainostamista kun haluaa kuulla joltakulta miten hänen leikkauksensa ja toipumisensa meni. En ole täällä mainostanut yhtäkään firmaa enkä mainosta.

        musta on ainakin kiva lukea kokemuksia!

        mulla on perjantaina leikkaus ja kovasti jo jännittää. lähinnä tosin se,että entä jos tulenkin kipeäksi ennen sitä (lapsella nousi eilen yhtäkkiä 39 kuume..).

        lauantain jälkeen varmasti haluan toipumisesta keskustella, itsekään en tunne ketään kellä on silikonit. Enkä voi uskoa että omaan leikkaukseeni on enää vain pari päivää!


      • adamjaeva
        poisonnr69 kirjoitti:

        rinnat laskeutuneet eri tahtiin. Mutta tämä on kai normaalia...?
        Leikkauksesta on nyt viikko ja ei ole pahemmin kipuja ollut. Huolettaa että millainen lopputulos tulee olemaan.

        Jos joku haluaa keskustella suurennoksesta toipumisesta ja arpien hoidosta niin minulle saa mailata :) [email protected]

        Nyt reipas kolme viikkoa leikkauksesta( lihaksen alle). Kipuja ei oikeastaan mitään ja tissit ovat ruvenneet pikkuhiljaa näyttämään samankokoisilta. Minullakin oikea nänni oli n. 2cm alempana kuin vasen. Samoin turvotus decolteen alueella enempi oikeassa. Eivät vieläkäään ihan symmetriset kooltaan, mutta eiköhn se siitä.


      • boomshell
        adamjaeva kirjoitti:

        Nyt reipas kolme viikkoa leikkauksesta( lihaksen alle). Kipuja ei oikeastaan mitään ja tissit ovat ruvenneet pikkuhiljaa näyttämään samankokoisilta. Minullakin oikea nänni oli n. 2cm alempana kuin vasen. Samoin turvotus decolteen alueella enempi oikeassa. Eivät vieläkäään ihan symmetriset kooltaan, mutta eiköhn se siitä.

        Minulla on nyt tasan kaksi viikkoa leikkauksesta. Oikea rinta on vielä aavistuksen isompi, vasen näyttää ja tuntuu normaalilta eli implanttia ei enää tunne käsin koskemalla ja rinta tuntuu ihan normaalilta rinnalta. Voikohan oikeakätisyys vaikuttaa. Käytän väkisinkin oikeaa kättä enemmän (hampaiden pesu, astianpesukoneen tyhjennys, ruoan hämmentäminen, pyykin pesu jne.)? Lihaskin tuntuu kramppaavan helpommin oikealla puolella.

        Oletteko milloin uskaltaneet nukkua kyljellään? Mieli tekisi jo kovasti, kun selkä kipeytyy jatkuvasta selällään pötköttelystä.


      • adamjaeva
        boomshell kirjoitti:

        Minulla on nyt tasan kaksi viikkoa leikkauksesta. Oikea rinta on vielä aavistuksen isompi, vasen näyttää ja tuntuu normaalilta eli implanttia ei enää tunne käsin koskemalla ja rinta tuntuu ihan normaalilta rinnalta. Voikohan oikeakätisyys vaikuttaa. Käytän väkisinkin oikeaa kättä enemmän (hampaiden pesu, astianpesukoneen tyhjennys, ruoan hämmentäminen, pyykin pesu jne.)? Lihaskin tuntuu kramppaavan helpommin oikealla puolella.

        Oletteko milloin uskaltaneet nukkua kyljellään? Mieli tekisi jo kovasti, kun selkä kipeytyy jatkuvasta selällään pötköttelystä.

        uskalsin nukkua jo toisen viikon loppupuolella.


    • tyytyväinen :)

      on yksilöllistä. Olin 5 vrk sairaslomalla, teen hoitotyötä. Oon myös kuullut, että jotkut ovat olleet useita viikkoja poissa työelämästä... Silikonit laitettiin lihaksen alle ja voin kyllä sanoa, että nyt tiedän mihin rintalihaksia tarvitsee,heh :) Yritin vältellä repiviä ja yhtäkkisiä liikkeitä useamman viikon. Seksille ei ollut mitään estettä..."Maalaisjärkeä" käyttäen :D

      • Mie vaan

        Minkälaisessa paikassa mahdat hoitotyötä tehdä? Vaikka omasta leikkauksestani toivuin todella nopeasti, ei mieleeni olisi edes tullut lähteä töihin alle viikko leikkauksesta. Ensimmäisen työpäivän tein 2 päivää vajaa 3vkoa leikkauksesta ja silloinkin tietyt nostot kiristivät rintojen alueella ja pyysin aina toisen hoitajan avukseni potilaiden siirroissa.
        Hoitajana sinun luulisi tietävän, että ihonalaiset ompeleet eivät todellakaan ole sulaneet alle viikossa, ja näin ollen ompeleiden repeämisvaara on todella suuri.
        Toki jos teet ennaltaehkäisevää hoitotyötä (kuten esim. terveydenhoitaja), tuollaista isompaa nostelua sinun työpäiviisi ei sisälly...
        Itse otin särkylääkettä kahtena leikkauksen jälkeisenä päivänä n. 8 tunnin välein, sen jälkeen ehkä viitenä päivänä yötä vasten. Nyt kahden kuukauden jälkeen tunnen vartaloni täysin omakseni, eikä näin ollen tarvitse varoa mitään arkipäiviini kuuluvia asioita.


      • talitissu
        Mie vaan kirjoitti:

        Minkälaisessa paikassa mahdat hoitotyötä tehdä? Vaikka omasta leikkauksestani toivuin todella nopeasti, ei mieleeni olisi edes tullut lähteä töihin alle viikko leikkauksesta. Ensimmäisen työpäivän tein 2 päivää vajaa 3vkoa leikkauksesta ja silloinkin tietyt nostot kiristivät rintojen alueella ja pyysin aina toisen hoitajan avukseni potilaiden siirroissa.
        Hoitajana sinun luulisi tietävän, että ihonalaiset ompeleet eivät todellakaan ole sulaneet alle viikossa, ja näin ollen ompeleiden repeämisvaara on todella suuri.
        Toki jos teet ennaltaehkäisevää hoitotyötä (kuten esim. terveydenhoitaja), tuollaista isompaa nostelua sinun työpäiviisi ei sisälly...
        Itse otin särkylääkettä kahtena leikkauksen jälkeisenä päivänä n. 8 tunnin välein, sen jälkeen ehkä viitenä päivänä yötä vasten. Nyt kahden kuukauden jälkeen tunnen vartaloni täysin omakseni, eikä näin ollen tarvitse varoa mitään arkipäiviini kuuluvia asioita.

        Minäkään en pystyisi vielä töihin (hoitsu) menemään, leikkauksesta on huomenna 3 viikkoa. Kyljellään pystyy hetken makaamaan mutta en ole vielä nukkunut niin kun tuntuu hetikohta epämukavalta.

        Kysymys niille, keille implantti on laitettu lihaksen alle: milloin rinta pehmeni vai jäikö kuinka kovaksi?
        Rintani ovat tosi kovat ja tiedän että jäävätkin kovemmaksi kun niillä, keillä implantti on lihaksen päällä. Haluaisin kuitenkin että rintoja pystyy joskus jopa puristelemaan etteivät olisi ihan kovat eikä joustoa yhtään :)


      • -selma-
        talitissu kirjoitti:

        Minäkään en pystyisi vielä töihin (hoitsu) menemään, leikkauksesta on huomenna 3 viikkoa. Kyljellään pystyy hetken makaamaan mutta en ole vielä nukkunut niin kun tuntuu hetikohta epämukavalta.

        Kysymys niille, keille implantti on laitettu lihaksen alle: milloin rinta pehmeni vai jäikö kuinka kovaksi?
        Rintani ovat tosi kovat ja tiedän että jäävätkin kovemmaksi kun niillä, keillä implantti on lihaksen päällä. Haluaisin kuitenkin että rintoja pystyy joskus jopa puristelemaan etteivät olisi ihan kovat eikä joustoa yhtään :)

        Mulla myös leikkauksesta nyt kolme viikkoa, lihaksen alle osittain laitettiin 375cc. Ekan viikon turvotuksesta kovat, nyt tuntuu normi kiinteältä rinnalta jo, ovat pehmenneet ja laskeutuneet kauniisti. Lähtökohta A:sta C:hen, kolme imetystä takana. Leikkauksen jälkeen ei ollut mainittavaa kipua, venyneet jo valmiiksi.


      • boomshell
        -selma- kirjoitti:

        Mulla myös leikkauksesta nyt kolme viikkoa, lihaksen alle osittain laitettiin 375cc. Ekan viikon turvotuksesta kovat, nyt tuntuu normi kiinteältä rinnalta jo, ovat pehmenneet ja laskeutuneet kauniisti. Lähtökohta A:sta C:hen, kolme imetystä takana. Leikkauksen jälkeen ei ollut mainittavaa kipua, venyneet jo valmiiksi.

        Minulle laitettiin myös 375cc osittain lihaksen alle. Toimenpiteestä on nyt reilu 2vkoa ja toinen rinta on, kuten ylempänä kerroin, laskeutunut nätisti ja puristettaessa pehmeän tuntuinen. Oikea rinta hieman kovempi ja suurempi. Oletan, että sekin laskeutuu ja pehmenee parin viikon sisällä. Pehmeämpi rinta tuntuu kylllä ihan tavalliselta rinnalta ja varmaan näyttääkin. Tämän kokemuksen perusteella uskoisin, että uimahalliin yms. kehtaa ihan hyvin mennä ilman, että kukaan aavistaa totuutta. Kuppikoko minulla muuttui kaiketi 65c:stä 65E-F (??). En osaa kuppikoosta oikein sanoa, kun olen vaan käyttänyt tukiliivejä. Minullakin pari lasta, joten venytystä ei kyllä tullut yhtään.


      • lihaksen alla
        talitissu kirjoitti:

        Minäkään en pystyisi vielä töihin (hoitsu) menemään, leikkauksesta on huomenna 3 viikkoa. Kyljellään pystyy hetken makaamaan mutta en ole vielä nukkunut niin kun tuntuu hetikohta epämukavalta.

        Kysymys niille, keille implantti on laitettu lihaksen alle: milloin rinta pehmeni vai jäikö kuinka kovaksi?
        Rintani ovat tosi kovat ja tiedän että jäävätkin kovemmaksi kun niillä, keillä implantti on lihaksen päällä. Haluaisin kuitenkin että rintoja pystyy joskus jopa puristelemaan etteivät olisi ihan kovat eikä joustoa yhtään :)

        Minulla implantit ovat kokonaan rintalihaksen alla. Rinnat pehmeni lopullisesti ehkäpä puolessa vuodessa kun kaikki turvotus hävisi. Leikkauksesta on kohta neljä vuotta ja rinnat tuntuvat samalta kuin ennenkin. Se rinnan pehmeä osuus on rintalihaksen päällä oleva oma rinta. Rintalihaksen voimakkuudesta riippuu kuinka kovalta loppuosa tuntuu. En ole kova jumppaaja joten rintalihakset ovat melko normaalit ja tuntuu pehmeältä. Jos bodaa rintalihaksia tai tekee työtä rintalihaksillaan, tuntuma on kovempi.


    • :))

      implantit 325cc lihaksen alla. eilen oli leikkaus 15.00 ja kotiuduin 20 aikaan. eilinen meni oksennellessa mutta nyt on jo vähän parempi olla. eilen kyllä vannoi ettei enää ikinä, mutta eiköhän tämä tästä :) ja leikkaus suoritettiin suomessa.

      • mnkmkbb

        Olet näköjään herkkä pahoinvointiin nukutusaineesta. Sairaalassa tällaisessa tapauksessa annetaan jo ennen heräämistä pahoinvointia torjuva lääkitys mikäli taipumus tiedetään ennakkoon. Jos olisit jäänyt sairaalaan yön yli, olisit saanut siellä tehokkaa pahoinvoitilääkityksen ja ehkäpä selvinnyt helpommalla.


    • sanitas

      Viikko toimenpiteestä ja edelleen aika kipeä . Implantit laitettiin lihaksen päälle, sillä olen aika rintalihaksikas. Alkuperäinen suunnitelma oli laittaa implantit osittain lihaksen alle, mutta kirurgi nähdessään "rintani" ei suositellut lihasten operointia, vaan suositteli lihaksen päälle. Lähtökohta minulla oli siis lähes rinnaton, mutta lihaksia löytyy. Minulle laitettiin matala pyöreä malli ja hieman leveämpi, joka täytti kauniisti kyllä rintani. Nyt minulla on kauniit sopusuhtaiset rinnat vartalooni sopien. Olen tyytyväinen kokoon ja muotoon, mutta kipuja on kyllä kiitettävästi, sillä rinnan koko oli niin pieni ja tiivis lihaksista...Olen tänään ensimmäistä päivää ilman särkylääkkeitä ja ehkä joudun vielä käymään lääkekaapilla... Maanantaina töihin, mutta varovasti aion ottaa. Oven avaus ja kaikki jossa täytyy hiemankin painaa käsillä esim wc-pöntön napin painaminen, pistorasiaan töpselin laittaminen jne tuntuu sietämättömältä, mutta kestän kyllä. Myös haavan ympärillä oleva teippisidos on hieman aiheuttanut arkuutta ihoon, mutta laiton nyt pelkän taitoksen haavan päälle joka pysyy sporttiliivien alla hyvin paikoillaan.
      Kyllä tästä fiilis kuitenkin kohenee ja olen tod tyytyväinen jo nyt rintoihini.
      Olen 45v nainen joka harkitsi kauan ja tarkkaan tätä toimenpidettä. Kestän siis nämä kivut.

    • apua!!

      Kävin laittamassa silikonit Tallinnassa. 3 viikon jälkeen leikkauksesta (tikkien poiston jälkeen) sain pahan rintatulehduksen,jonka takia jouduin viikoksi sairaalaan,koska tulehdus arvot oli niin korkealla.

      Lääkäri olisi halunnut poistaa implantin toisesta rinnasta ja sanoi etten parantuisi muuten.Erilaiset ohjeet sain paikasta jonka kautta silikonit laitoin,silikoneja ei kuulemma tarvitsisi poistaa.olin sitten 3 viikkoa antibiootti kuurilla,ja luulin parantuvani,mutta nyt 3 päivää kuurin loppumisesta rintaa on alkanut taas särkeä ja haavasta valua kellertävää nestettä.

      • Uudelleen lääkäriin!

        Olisikohan tikkien poistossa haavaan päässyt bakteereita. Minulla kävi näin muunlaisen operaation tikkien poistossa kun terveydenhoitaja ei käyttänyt steriilejä välineitä. Tai sitten poistettujen tikkien haavoista pääsi bakteereita leikkaushaavan sisään. Tuo että tulehdus tuli vasta myöhemmin osoittaisi ettei bakteereita tullut leikkauksessa ja siksi olet saanut tuollaiset hoito-ohjeet leikkauksen tehneestä paikasta. Jos tulehdus on nyt levinnyt implanttitaskuun saakka, voi olla että implantti joudutaan poistamaan ja rinta avaamaan puhdistamisen ja hoidon vuoksi. Tehokkaampaa antibioottikuuriakin voisi vielä yrittää, erityisesti kun haavasta tulee eritteitä.


    • sdfghjklöpå

      Käytetäänkö poistettavia tikkejä todellakin tänä päivänä? Kuulostaa aika vanhanaikaiselta. Luulisi Tallinnassakin olevan tämän päivän metodit käytössä, kun kuitenkin siellä tehdään ( ainakin näiden palstojen kirjoitusten perusteella) tosi paljon leikkauksia.

      • teipit

        joo eikös arpikin jää huomaamattomammaksi ilman tikkejä. mulle laitettiin vaan teipit, joita ei saa ottaa pois ennenku ne irtoaa itsestään ja sit pitää vaihtaa uusiin, ja näin mennään seuraavat 3-6kk.


      • Sulavat
        teipit kirjoitti:

        joo eikös arpikin jää huomaamattomammaksi ilman tikkejä. mulle laitettiin vaan teipit, joita ei saa ottaa pois ennenku ne irtoaa itsestään ja sit pitää vaihtaa uusiin, ja näin mennään seuraavat 3-6kk.

        Mulle laitettiin Tallinnassa itsestään sulavat tikit, joista vain solmu poistettiin 10 päivää leikkauksen jälkeen, mutta lanka jäi haavaan ja sulaa kuulema itsestään.


    • sdfghjklöpå

      Minulla myös itsesulavat, joista solmut poistettiin muistaakseni n. viikon kuluttua. Haavoja neuvottiin teippaamaan ( tai siis tässä vaiheessa arpia) 2-6 kk, mutta nyt kahden kk kuluttua itse en ainakaan pysty enää suojata teipillä, sillä joka kerta vaihtaessa, iho arven kohdalta kärsii. Olenkin tyytynyt silikoni "rasvaan" joka pitäisi vastata teippejä.

      • Koettu keino

        Silikonilevystä leikatut suikaleet ovat tehokkaampia. Voide hankautuu heti pois mutta yhtä suikaletta voi käyttää viikon kun päivittäin suihkuttaa haavaa ja antaa ilmakylpyjä hetken.


    • Liivifriikki

      Sanitas, minkä kokoiset sinulle laitettiin ja mikä sinulla oli lähtökohta ja lopputulos?
      Itsekin olen menos toukokuussa, kauan harkittu ja ikää 44. Itselläni on lähtö pieni a (75) ja toivottu tulos b tai b. Pituus 160 ja paino 58. Myös urheilutaustaa takana. Hyvä huomio tuo rintalihaksen tiiviys, pitääkin olla tekemättä nyt kuntosalilla rintalihasta......

    • sdfghjklöpå

      Mikä on silikonilevy? :) Mistä sellaisia saa, apteekista?

      • Koettu keino

        "Mikä on silikonilevy? :) Mistä sellaisia saa, apteekista?"

        Tuote on nimeltään Mepiform ja sitä saa apteekista. Käytin itse 5x7,5cm kokoista josta leikkasin sentin levyisiä suikaleita. Hinta näyttäisi olevan Yliopiston Apteekissa 7,90€ kappaleelta. Jos leikkaushaava on tavanomaista (5cm) paljon pidempi voi joutua ostamaan 10x18cm kokoista ja sen hinta on jo 21,20€ mutta saahan siitä sitten enemmän suikaleitakin. Niitä tarvitaan kuitenkin enemmänkin koska hoito kestää useita kuukausia. Tarkempaa tietoa tuotteesta tästä linkistä.
        http://www.molnlycke.com/fi/Wound-Care-Products/Product-selector---Wound-division/Tabs/Products/Mepiform/?activeTab=1


    • lihaksen alle/päälle

      mulle kirurgini kerto, et jos on tarpeeksi rasvakudosta rinnasta ("nipisti" rinnan yläosasta ja kuulema pitää olla väh. 3 cm rasvaa) ni voi implantit laitattaa lihaksen päälle. mutta muuten suositellaan lihaksen alle. mielestäni lihaksen koolla ei ole mitään väliä ettää tuleeko implantti päälle vai alle. jos on vähemmän ku se 3cm rasvakudosta, implantin reuna saattaa alkaa erottumaan.

    • Sanitas

      Vastaus Liivifriikille: Lähtökohta oli minulla siis todella rinnaton. Oikeesti tuntui, että nänni roikkui ihossa. Kuppikokoa ei ollut, mutta käytin sinnikkäästi täystopattuja rintaliivejä 80 A-kuppeja. Olen 170cm ja 68kg. Harrastan liikuntaa mm. kuntosalilla käyntiä.Yläkroppani on v-mallinen. Rintalihakset ovat aika suuret. Huomattiin jo mammografiassa. Alkuperäinen suunnitelma oli, että minulle laitetaan n.250cc ja osittain lihaksen alle, mutta kirurgi minut Tallinnassa nähdessään totesi heti, että ei ala operoimaan lihaksiani, sillä siinä on omat riskinsä liikuntaa harrastavalla ihmisellä. Minulla siis todella on rintalihakset. Kirurgi sanoi, että hän kyllä näkee siinä operaatio tilanteessa sen mihin implantit kannattaa laittaa ja tulos oli, että lihaksen päälle. Oli kuulemma lihasta tavallista enemmän ja lisäksi voimakkaita verisuonia, joita jouduttiin ompelemaan. Minulle laitettiin matala profiilinen ja hieman leveämmät implantit 260cc ja olen kyllä näihin tyytyväinen. En halunnut mitään puskureita, vaan sellaiset sopusuhtaiset ja vartalooni sopivat rinnat. Kipeä olen toki ollut kovasti, sillä ei rinnan päälläkään ihan hirveesti ollut mihin laittaa. Kyllä näiden kipujen kanssa selviää, kunhan ei hirveästi tee mitään mikä rasittaa. Onneksi on hyviä kipulääkkeitä.
      Itse olin helpottunut, vaikka kuollakseni jännitin tulevaa toimenpidettä, mutta näin jälkikäteen sanottuna toimenpidettä ei olisi kannattanut niin hirveästi jännittää. Kirurgin tavatessani olin todella helpottunut ja pystyin luottamaan hänen ammattitaitoon.

      • Liivifriikki

        Kiitos vastauksestasi Sanitas! minua jännittää myös, mutta eniten lopputulos, että onko se sellainen, joka on mielessäni. Olen tutkaillut ennen ja jälkeen kuvia, sekä implanttien profiileja ja kokoja, ja olen tuumaillut, että 180-205g implantti toisi minulle tuon b-kupin. Ne implantit jotka olen laitattamassa ilmoitetaan grammoina, ainakin taulukoissa.En tiedä vastaavatko sitten tilavuutta cubiikkeina ilmoitettuna. Saitko siis tuolla 260 cc:llä täyteen b-kupin rintsikat? Sinulla on varmaan leveä selkä ja selkälihaksia, kuten minullakin.Minulla myös leveät hartiat ja rintakehän ympärysmitta iso, 75 liivi on aika kireä, mutta kun rinnat ovat niin pienet, ettei 80 a täyty kuin puoliksi. Eikä kaikista liiveistä edes 75 a.Esim triumphin, vivanian, evelacen a kupit ovat AIVAN liian suuret.Ja jos laitan 70 a liivit jatkopalalla, niin kupit ovat aivan liian lähekkäin......No onnea jo sinulle kun pääset sieviä liivejä kesällä osteleen, minä sitten loppukesästä, kun ovat parantuneet. Jos haluat jakaa kokemuksia parantumisesta kirjoita [email protected]


      • lääkäri tietää
        Liivifriikki kirjoitti:

        Kiitos vastauksestasi Sanitas! minua jännittää myös, mutta eniten lopputulos, että onko se sellainen, joka on mielessäni. Olen tutkaillut ennen ja jälkeen kuvia, sekä implanttien profiileja ja kokoja, ja olen tuumaillut, että 180-205g implantti toisi minulle tuon b-kupin. Ne implantit jotka olen laitattamassa ilmoitetaan grammoina, ainakin taulukoissa.En tiedä vastaavatko sitten tilavuutta cubiikkeina ilmoitettuna. Saitko siis tuolla 260 cc:llä täyteen b-kupin rintsikat? Sinulla on varmaan leveä selkä ja selkälihaksia, kuten minullakin.Minulla myös leveät hartiat ja rintakehän ympärysmitta iso, 75 liivi on aika kireä, mutta kun rinnat ovat niin pienet, ettei 80 a täyty kuin puoliksi. Eikä kaikista liiveistä edes 75 a.Esim triumphin, vivanian, evelacen a kupit ovat AIVAN liian suuret.Ja jos laitan 70 a liivit jatkopalalla, niin kupit ovat aivan liian lähekkäin......No onnea jo sinulle kun pääset sieviä liivejä kesällä osteleen, minä sitten loppukesästä, kun ovat parantuneet. Jos haluat jakaa kokemuksia parantumisesta kirjoita [email protected]

        Netin ennen-jälkeen kuvista ei saa kovin hyvää mielikuvaa koska ne on yleensä valittu tavallaan mainostarkoituksessa. Huomasin että parempia kuvia oli nähtävissä neuvontavastaanotolla. Noista kuvista ei oikein näe vartaloa kokonaisvaltaisesti, mutta lääkäreillä on kokemusta minkälainen implantti sopii millekin vartalolle. Siksi minäkin jätin valinnan lääkärille ja keskikorkealla pyöreällä 300cc implantilla saatiin 90C rintaliiveihin hyvin sopivat rinnat (lähtötilanne oli pieni AA).


      • Liivifriikki
        lääkäri tietää kirjoitti:

        Netin ennen-jälkeen kuvista ei saa kovin hyvää mielikuvaa koska ne on yleensä valittu tavallaan mainostarkoituksessa. Huomasin että parempia kuvia oli nähtävissä neuvontavastaanotolla. Noista kuvista ei oikein näe vartaloa kokonaisvaltaisesti, mutta lääkäreillä on kokemusta minkälainen implantti sopii millekin vartalolle. Siksi minäkin jätin valinnan lääkärille ja keskikorkealla pyöreällä 300cc implantilla saatiin 90C rintaliiveihin hyvin sopivat rinnat (lähtötilanne oli pieni AA).

        Juu, tottakai leikkaava kirurgi sanoo sanansa ja suosittelee.Ajatukseni olikin vain "ennakkosuunnitelmia" ja pohdiskeluja.Ja voi hän suositella täysin erimallistakin, mitä olin itse ajatellut.Hänhän on kuitenkin nähnyt aikatavalla enemmän rintoja ja rintakehiä kuin itse ;-p. Ajattelin ottaa yhden kuvan mukaani josta näytän minkä suuntaista lopputulosta toivon malliltaan ja sitten hän saakin suunnitella millä se toteutuisi lähimmäksi toivettani.Senkin tiedän ettei välttämättä tule sellaista minkä kuvasta näytän koska ihmisillä on erilaiset rintakehät ym ym.No joka tapauksessa 1.5 kuukauden päästä tiedän, mitä tuleman pitää ja kahden kuukauden kuluttua (toivon mukaan )olen kotona ihmettelemässä sitä että minulla on loppanoiden tilalla rinnat!


    • Silikonit EI rinnat

      Silikonit eivät ole mitkään rinnat, vaan terveydelle vaaralliset ja täysin luonnottomat muoviproteesit. Proteeseja asennetaan yleensä vammaisille. Muista vammaisista poiketen silikoninaisten vamma on pään sisällä. Terveitä rintojaei todellakaan ei tarvitse "korjata", koska niissä ei ole mitään vikaa.

      Luuletteko oikeastin, että miehet kiihottuisivat muovin puristelemisesta? Ehkä sellaiset miehet kiihtottuvat, joille riittää pilailukaupan pumpattava barbara.

      • Anonyymi

        Kyllä mun miehelle ainakin kelpaa. :D Onneksi meillä on kaikilla vapaus päättää omista asioistamme. Kateellinen taidat olla, kun ei itselläsi varaa eikä uskallusta laittaa poveasi kuntoon.


    • sdfghjklöpå

      Kiitos Koettu keino hyvästä vinkistä! Kävin hakemassa apteekista silikonilevyjä ja tuntuvat sopivan paremmin kuin teippi:)

    • sporttiliivit

      mä käytän teippejä (mikropore) kun kerta ei oo päälimmäisenä tikkejä lainkaan ja teippi pitää haavat sidottuna yhteen että jäin nätti arpi. ohjeena oli että ei saa ottaa teippiä pois ellei ne irtoa itsestään. 4 viikon jälkeen pitää vaihtaa uusiin jos eivät vielä irronneet. jos ne irrottaa väkisin, niin rupi lähtee yleensä mukana ja haava avautuu ja alkaa vuotamaan, parantumis prosessi alkaa alusta:(. suihkun jälkeen ne kuivaa 10 min sisään eikä mitään ongelmaa.

      mikä ero silikoonilevyillä on? mulla viikko vasta leikkauskesta. suisitteletko levyjä jo nyt vai vasta myöhemmin? ei tosin ole ollut mitään vaivaa teipeistä..

      sporttiliivit painaa toisen rinnan arpea (varsinkin öisin, ja herään särkyyn). onko liivit minulla liian kireällä vai..? pienistä painallus jäljistä päätellen saumakohat asettuu toisen rinnan arvesta sentin alemmaks, mutta toisessa osittain päälle. miten paljon olkaimia kannattaa kiriä? kirurgi ei antanut mitään ohjeita tähän? onko niiden tarkoitus tukea paljon vai vaan hieman mitähän kaikkeen väärää voin aiheuttaa väärin säädetyillä liiveillä, varsinkin näin toipumisen alussa?

      kiitti jo alustavasti!

      • sporttiliivit

        oho,
        rintojen väli hieman kellertävä (mustelmaa pukkaa). onks tää normaalia näin viikon jälkeen operaatiosta? aikasemmin ei ollu lainkaan mustelmia, enkä oo nytkään syöny mitään verta ohentavia lääkkeitä. voiko johtua liian kireistä liiveistä? mitä teen??


      • noh jooh

        Heips!
        Mulla kans painoi ekojen liivien kanssa tosi kovasti toisen rinnan alueelle. Kävin sitten suosiolla ostamassa uudet, isommat liivit ja jo loppui tuskat!
        Ja näin ammattilaisena sanon, että äkkiä pois tollaset teipit haavojen päältä!!! Niiden pitää saada ilmakylpyjä ja koska ompeleita ei ole, niin pelkkä puhdas sidetaitos riittää liivin alle suojaksi!


    • sdfghjklöpå

      Sporttiliivi:
      mustelmat on ihan normaalia. Tuskin kukaan ihan niitä ilman pääsee: )

      Minulla oli itsesulavat tikit.
      Ohjeet olivat kutakuinkin näin: rintoja rasvattiin heti leikkauksen jälkeen raskausarpia estävällä voiteella. Pingotus on aika suuri siinä vaiheessa.

      Tikkien solmujen poiston ja välitarkastuksen jälkeen ( n. 1,5 vkoa leikkauksesta) haavoja neuvottiin rasvaamaan arpia vaalentavalla voiteella. Teipit uudet n. 4 vrkn välein. Minulle teipit eivät sopineet myöhemmin, vaan vaihdoin nyt noihin silikonilevyihin. Tuntuvat paremmalta. Arvet tulisi suojata 2-6 kk leikkauksen jälkeen.

      Itselleni tukiliivit oli puettu jo nukutuksessa. Niitä pidetiin yötäpäivää ensimmäinen kuukausi, sen jälkeen vielä öisin toinen kuukausi. Kiristysvyö oli painamassa implantteja alas omille paikoilleen muistaakseni 3 viikkoa yötäpäivää ( tosi kierällä rintojen yläpuolella).

    • Liivifriikki

      Minäkin ajattelin, että jokin hyytymä sinulla on hajoamassa. Kun punasolut hajoavat, niin niiden bilirubiini värjää ihon keltaiseksi. Jos asia huolettaa, kysy klinikalta.

      • 0+0+0+0+0+0+

        Minulla puuttuu rinnoista tunto vielä nännien alapuolisesta osasta. Onkohan enää toivoa, että se vielä palaa, kun leikkauksesta on yli 2kk? Nänneissäkin tunto on vähän etäinen, mutta ihan ok kuitenkin. Kokemuksia??


      • Odota rauhassa
        0+0+0+0+0+0+ kirjoitti:

        Minulla puuttuu rinnoista tunto vielä nännien alapuolisesta osasta. Onkohan enää toivoa, että se vielä palaa, kun leikkauksesta on yli 2kk? Nänneissäkin tunto on vähän etäinen, mutta ihan ok kuitenkin. Kokemuksia??

        Tuo tuntopuutos ihossa lienee aika normaalia. Niin oli minullakin, leikkaus katkaisee jotain tuntohermoja iholla kut aina leikkauksessa. Minulla tunnon palaaminen kesti useamman kuukauden mutta palasi aivan normaaliksi. Minulla taas nännit olivat entistä herkemmät hyvin pitkään.


    • sport111

      hyvä tietää et saattaa mennä noinkin pitkään tunnon palautumisessa. pari viikkoo leikkauksesta ja nännit super herkät, ei paljoo kärsi koskee. ei se oikein koske mut ei kyl hirveen hyvällekkään tunnu. tiedätte varmaan tunteen! mulla kanssa rinnan alaosassa isolta alueelta tuntopuutoksia (tosin paranemista huomaan jo). ei tässä vielä mitään hätää:) odotellaan kärsivällisesti..

      kuinka kireällä sporttiliivejä tulisi pitää? mä joudun ympärysmittaa löysäämään yöksi, ku jotenkin toi saumakohta painaa makuuasennossa haavoja. sit herään yöllä pistävään kipuun. olkaimet (anita liivit) annan olla lähes kireimmillään, tosin yöksi löysään niitäkin. voikohan liivit vetää näin alkuun implanttia liian ylös? muuten nuo Anita merkkiset liivit tuntuu todella miellyttäviltä, suosittelen! tosin yhtä pienempi koko täytyy olla (sekä ympärysmitassa että kuppikoossa). mitäs merkkejä te suosittelette?

    • tubulaari

      Moi kaikki! Mulla korjattiin 3 päivää sitten tubulaariset rinnat Töölön sairaalassa julkisella. Olen hoikka ja pienikokoinen ihminen, 164/55, joten mitään isoja implantteja ei missään vaiheessa ollut mielessä. Annoin täydet valtuudet kirurgille päättää leikkaustilanteessa parhaat mahdolliset proteesit. Hän oli päätynyt laittamaan 160 ja 165, pyöreät, lihaksen päälle koska olen rintaprässin ystävä ja noin pienistä ei kaiketi siellä lihaksen alla olisi ollut niin paljon hyötyäkään. Ovat pinkeät ja vasen selvästi toista turvonneempi, mutta mainittavia kipuja ei kyllä ole ollut missään vaiheessa. Implantit sujautettiin sisään nännin kautta (siis myös nänni leikattiin ja pienennettiin) joten arpia ei ole kun niiden ympärillä, ja siellä sulavat tikit.

      Muistaakseni kirurgi sanoi, että jo n. 4 yön jälkeen voisi nukkua kyljellään; voiko tämä olla mahdollista? Onko tilanteeni jotenkin erilainen, kun implantit ovat niin pienet?

      • tyytyväinen100

        mulla lihaksen alla 2 viikkoo nyt ollu (300cc), olen toipunut todella hyvin, mutta selälleen olen vielä nukkunut, kyljelleen ei tunnu kovin miellyttävälle. rintalihakset ovat lisäksi heikot, joten käsien varaan turvautuminen on esim sängystä noustessa taitolaji :)

        jos susta tuntuu miellyttävälle jo 4.n päivän jälkeen nukkua kyljellään, niin eikai siitä mitään haittaa oo. kipu kuitenkin muistuttaa aina liikkeistä mitä ei kannattaisi tehdä. mulle kirurgi sano sen 2 viikkoo rajaksi, mut vielä pitää selällään kärsiä yöt :/

        ootko nähny jo tuloksen? millaset tuli turbulaari rintojen korjauksesta? eikai ne kovin eriparia ollu kerta nänniä vaan pienennettiin ja kokoeroa implanteissa 0.05dl?


    • tubulaari

      Kauniilta ne ainakin toistaiseksi näyttävät :) Tein aiheesta blogin, kun näistä tubulaaristen leikkauksista oli tosi vähän hyvää informaatiota suomeksi saatavilla.. plastiikkakirurgiablogi.blogspot.com. Siellä näkyy kuvat heti leikkauksen jälkeen. Tiistaina pistän uudet kuvat viikon toipumisen jälkeen.

      Vasen oli pienempi kuin oikea ja eri mallinen. Kudosta ei nännin alla ollut juuri nimeksikään.

      Olen nyt varovaisesti öisin nukkunut kyljelläni lyhyitä jaksoja, aijai kun tuntuu hyvältä selässä päästä vihdoin eri asentoon! Jokin vaisto (ei kipu niinkään) aina kyllä herättää ja pakottaa kääntymään takaisin selälleen.

      Tikeistä piti vielä kysyä; mulla laitettiin nännin kautta sisään ja siinä on nyt sulavat tikit ympärillä. Sanoivat että kun teipit lähtee pois niin uusia ei tartte laittaa. Täällä kuitenkin puhutaan teippaamisesta pariksi kuukaudeksikin. Mikähän nyt sitten on oikea käytäntö..?

      Kontrollikäynti on vasta 12.5. eikä ollut puhetta solmujen poistamisesta.

    • :))

      Heippa. täällä mennään vähän päälle kolmella viikolla toipumisen suhteen. Tällä viikolla huomasin jo rintojen pehmenneen ihan yhtäkkiä ja turvotuksenkin hävinneen...ainoa harmi että toverit pienenivät turvotuksen myötä ;) Välillä menee jo tunteja etten huomaa edes leikkauksessa käyneeni vaikka alussa luulin ettei toivoakaan! Minulle siis laitettiin 17.4 lihaksen alle 325cc ja aiemminkin tänne kirjoitin ihanasta oksentelun täyttämästä leikkauksen jälkeisestä ajasta. Onneksi olen aina nukkunut selälläni joten ei ole ollut ongelmia sen suhteen, kyljellään makoilu tuntuu jotenkin vielä inhottavalta. Haavojenkaan kanssa ei ole ollut mitään reklamoimista, teippailu jatkukoon vielä muutamia viikkoja. Ensi viikolla 1kk tarkastus. Aamuisin kyllä huomaa mitä on tullut tehtyä kun nousee istumaan, ah ihanat aamu-tissit :) Töihin palasin 6 pv päästä leikkauksesta, sain tehdä ainoastaan kevyitä toimisto hommia joten siinä ei ollut mitään ongelmia. Eli hyvin tähän mennessä mennyt ja oikeastaan loppupeleissä ollut koko prosessi aika kivuton, verrattuna siihen mitä odotti :)

    • BoobJob

      Mulle on laitettu viikko sitten lihaksen alle 405g (405cc) silikonit, olin lähtökohdiltani pieni A (75A) ja nyt olen kokoa DD. Miten teillä meni kuppikoon kanssa..pysyikö se samana alusta ihan paranemisen loppuun saakka (4-6kk:n päästä leikkauksesta) ?

    • koko E

      mulle laitettiin 300cc lihaksen alle ja kuppikoko suureni A > E :). C:tä toivoin ja E:n sain! nyt on näihin jo niin tottunu et en kyl pienempiin vaihtais. tosi tyytyväinen!

      mites muilla? paljon teille laitettiin ja miten kuppikoko muuttui?

    • ergty

      150 cc on noin yksi kuppikoko, eli aika outoa on jos 300cc kasvattaa A:sta E:hen!
      Mulle laitettiin sama 300 cc, ennen meni 75A ja nyt 75C eli sääntö tuntuu pätevän ainakin muhun.

    • koko E

      joo ei kyl mitään toivoo et C koko mahtuis. D just ja just mut nännit pursuaa yli.. joo itekkii ajattelin et ompa vähän outoo. eikä voi syyttää vaan yhtä merkkiä, kun mulla on monet eri merkkiset laatu liivit ja kaikissa E. ei toi E kyl näytä yhtään liian isolta ku oon lähes 180cm pitkä.

    • uiuol

      Oisko sulla sitten pieni ympärys? Esim. 70E:ssä kuppi sama kuin 80C:ssä?

    • koko E

      joo mul on 70E. aahh ok no toi sit selittää tosiaan! kiitos! eipä tarvii enää ihmetellä:) oon useempaan kertaa liiviostoksilla kokeillut vielä D:tä, ihan varalta, kun aika oudolta tuntu toi E koko. ei se mun mielestä mitenkään hurjan isolta näytä toi 70E. ihan tavallisen näköset, ei oo mitkään melonit todellankaan. vois vaikka isommatkin olla;)

    • srdf

      Oliko sulla siis lähtökohta 70A? Siihen verraten kyllä 70E on aika iso! Esim. 80A:ssa on sama kuppi kuin 70C:ssä.

    • koko E

      75B oli aikaisemmin, mutta tais kyllä sekin vähäinen B kuihtua lähes A:ksi kun kiloja lähti ja 75 muuttu 70:ksi. eipä noita aikaisempia rintoja paljon tarvinnut liiveillä tukea, pidin lähinnä toppausten takia. mut kuulostaa ihan järkevältä jos 70B 300cc = 70E (tai D), eikös? oletin just tän kokosta, mut en tajunnu et kuppikoko muuttuu noin paljon.

    • suurempaa

      Minulla on ollut lähtökohtana 70AA (siis ei mitään), laitettiin lihaksen alle 335cc, ja tuloksena on 70DD/65E. Tämä oli käytännössä kirurgin päättämä koko(suomalaisen), koska samalla korjattiin rinnan muotoa, pienemmällä ei olisi onnistunut.
      Se kuppikoko=150cc ei pidä paikkaansa aina, koska kuppi on suurempi, mitä suurempi rinnanympärys on. tuo 150cc on keskiarvo, rinnanympäryksellä 75-80. Täytyy myös huomioida, että silikonirinta on huomattavasti kiinteämpi kuin luomurinta, joten sekin kasvattaa kuppikokoa n.yhdellä koolla, rinta ei muotoudu liivin mukaan samoin kuin normaalirinta. Eli saman tilavuuden normaalirintaan käy yleensä silikonirintaa n. yhden koon pienemmät liivit.
      Ystävälleni laitettiin 405cc, lähtökohta oli 85A, lopputulos 85C.

    • miumaumuu

      Itselläni lähtökohta 80A ja lopputuloksena n. 80D-DD, minulle laitettiin 500cc/rinta. Kuukausi takana leikkauksesta ja kaikki hyvin, makeelta näyttää ;) Sopii pepun pariksi nyt huomattavasti paremmin!

    • :))

      n.6 viikkoa takana leikkauksesta. Kävin mitauttamassa uuden kokoni ja ostamassa uusia liivejä. Ennen sopivat liivit 70B nyt 70E, ja siis 325ccc laitettiin lihaksen alle. Loppu tarkastuksessa kaikki oli kunnossa, haavatkin parantuneet todella hyvin. Kun parantuminen on mennyt näin hyvin niin toivotaan parasta myös että elämä näiden kanssa jatkuisi mahdollisimman pitkään ilmaan komplikaatioita.

    • Sarahh

      Itselläni aikaa leikkauksesta 7kk, enää en ihan kaikkea muista toipumisesta.
      Implantti laitettiin lihaksen päälle.Särkylääkkeitä en tarvinnut ollenkaan.
      Sängystä/sohvalta nouseminen oli hankalaa muutamia pviä (varsinkin sängystä).
      Nostellut en mitään painavampaa varmaan kk:teen ja liikkumaan aloin 1,5kk jälkeen? Tietysti kävellä voi aiemminkin mutta rankempaa kannattaa vähän miettiä,koska ois oikee aika. Mustelmia ei ole ollut koko aikana.

      Hyvän vinkin sain tältä palstalta havojen hoitoon. En ite ostanut silikoniteippiä ollenkaan. Laitoin bepantenia micropore teipin alle ja nyt ainakin arpia ei juurikaan huomaa. Paljon halvempi vaihtoehto. Suosittelen ainakin koittamaan.

    • hämmästyttää vuan

      Kiinnostaisi kuinka monelle on neuvottu hierontaa leikkauksen jälkeen? Minulle esim.sanottiin ettei sellaista enää tehdä kun taas katsoo Jylhän ohjelmaa, niin siinä hieronta käytössä. Kiva olisi tietää, mimmoisia ne hierontaliikkeet oikein on ja missä vaiheessa niitä tehdään ja kuinka kauan?

      • ei hierontaa

        Itse kävin leikkauksessa Tukholmassa kaksi päivää sitten. Kysyin hieronnasta kun olin myös ohjelmissa nähnyt sitä opetettavan. Se on kuulema todella old-school-tapa jota ei ole suositeltu kymmeneen vuoteen.


    • c-kuppi

      Kohta kaksi viikkoa leikkauksesta ja ihan hyvin toipuminen edennyt. Vähän kyllä hirvittää, millaista hallaa sitä on saanut aikaan kun on kolme lasta ja varsinkin nuorinta, kaksivuotiasta on ollut välillä pakko nostaa. Varovaisesti olen kyllä yrittänyt, eikä se liiemmin satu, mutta silti... Nyt sujuu nukkuminenkin hyvin, mutta aamulla rinnat ovat melko arat ja pingottuneet? Onkohan tämä yleistä? Arkuus kyllä häviää kun nousee ylös ja vähän kevyesti venyttelee. Särkylääkkeitä en ole ottanut moneen päivään. Rinnat ovat vielä jonkin verran turvoksissa ja omaan makuuni turhan pyöreät, mutta todennäköisesti muuttuvat kunhan aikaa kuluu. Lähtötilanne oli pieni A ja takana kolme imetystä, eli omasta takaa ei juuri mitään, ja laitettiin osittain lihaksen alle 290cc, tällä hetkellä sport-liivin koko C75, eli paita päällä en usko kenenkään pystyvän näkemään, että topatut liivit ovat vaihtuneet johonkin muuhun.

      • Pitää

        kysyä millainen tilanne sinulla nyt? Itse menossa helmikuussa,ja just tuo lasten hoito jännittää,mullakin nuorin 2.Mulla vielä hieman kohotetaan,,,,


    • jennnnnii

      miten kauan silikonien turvotus kestää? ja kuinka paljon pienenee turvotuksen lähtiessä?

      • kestää kauan

        Turvotuksen täydellinen häviäminen kestää useita kuukausia. Alussa turvotus vähenee nopeammin. Minulla 6 kuukauden kuluttua leikkauksesta tehdyssä lopputarkastuksessa sanottiin että rinnoissa on vielä turvotusta vaikka omasta mielestäni sitä ei enää ollut. Myöhemmin huomasin että hyvin lievää turvotusta oli sittenkin ollut kun rinnat muotoutuivat lopullisesti.


    • WomanisollaW

      Minulla huomenna tulee 2 viikkoa täyteen. Silikoonit laitettiin rintalihaksen alle 425 set. Leikkauspäivänä olin tosi kipee, nousin kuitenkin vessaan ja röökille

      • ...

        ja röökillä hidastit haavojen paranemista. Mutta valinta on sinun.


    • Anonyymi

      Olisiko porukalla antaa vinkkejä leikkaukseen valmistautumiseen, jotta toipuminen sujuisi sitten mahdollisimman hyvin ja mukavasti? Mitä kaikkea kannattaa etukäteen varata kotiin? Olen tätä tietysti jo miettinytkin, mutta ajattelin täältäkin kysyä vinkkejä.

      Itselläni on enää vähän yli viikko aikaa leikkaukseen. Tajusin esimerkiksi tänään, että itselläni on vain yhdet lökärit, eli täytynee vielä käydä ostamassa toiset verkkarit tms rennot housut ennen leikkausta. Pyjamahousuja kyllä löytyy yhdet tai kahdet, mutta hyvä olla sellaisiakin joilla voi lähteä ulos jaloittelemaan. Päivittäiset pienet ja hyvin rauhalliset kävelythän edesauttavat leikkauksesta toipumista.

      • Anonyymi

        Rintaleikkauksen jälkeen on paras neuvo pitää mielessä että käsiä ei voi eikä saa nostaa vaakatasoa korkeammalle, eikä mitään käsivoimia vaativia tehtäviä saa tehdä eikä kantaa yli kilon painoa (esim. maitopurkki). Eli kotona kaikki päivittäin tarvittavat tavarat otettava valmiiksi alas yläkaapeista tms. Kotiin voi varata ruokatarvikkeita, mutta voihan käyttää myös kotiinkuljetuspalveluita ellei kotona ole toista henkilöä hoitamassa kauppakassien kantamista. Rintaleikkauksesta toivutaan melko hyvin ja nopeasti, joten erityistä toipumisaikaa ei tarvitse järjestää kotiin. Tottahan vaatteet pitää olla helposti puettavia kun rinnat sattuu käsiä liikuttaessa. Muutamassa päivässä toipuu muulta osin normaalikuntoon lukuunottamatta käsiä. Voimaa ei siis saa käyttää, varsinkaan sellaista joka kuormittaa rintalihaksia. Esimerkiksi itse ajoin autoa vasta parisen viikkoa leikkauksesta ja silloinkin piti varoa ratinpyörittelyä.


    • Anonyymi

      Onko täällä muita, kellä toipuminen on tällä hetkellä ajankohtaista? Itselläni tuli tänään viikko kuluneeksi leikkauksesta. Kävin tänään haavakontrollissa ja kaikki on kuulemma ok. Omat rinnat erottuvat tällä hetkellä hieman implanttien päällä luoden lievän tuplarintaefektin. Hoitajan mukaan se on tässä vaiheessa kuitenkin vielä ihan normaalia, koska implantit eivät ole laskeutuneet vielä ja turvotustakin on vielä jäljellä. Rinnat ovat muuten hyvin kauniit. Täytyy nyt vaan toivoa, että tuo tuplarintaefekti katoaa ajan kanssa.

      Missä vaiheessa te muut leikkauksen läpi käyneet olette siirtyneet muissa kuin liikunnallisissa vapaa-ajan riennoissa normaaliin elämään? Missä vaiheessa olette alkaneet normaalisti esimerkiksi vierailla kavereiden luona tai käydä ei-liikunnallisissa vapaa-ajan harrastuksissa? Kiinnostaisi myös, että mikä on ollut implanttinne sijoitustapa, koska sekin vaikuttaa toipumiseen.

      • Anonyymi

        Tuo hoitajan selitys tuntuu oudolta, tuplarinta -efektiä ei saisi olla missään vaiheessa. Rinnathan ovat vielä pitkään runsaasti turvoksissa ja turvotuksen laskiessa omat rinnat erottuvet entistä selvemmin. Implantit eivät "laskeudu" tai edes pitäisi laskeutua kovinkaan paljon ja aikaa siihen menee useita vuosia. Rinnan kudokset löystyvät vähitellen, mutta sen ei pitäisi vaikuttaa oman rinnan ja implantin aiheuttaman kasvun suhteeseen. Kannattaa vaautua että muutos kestää kauan eikä ehkä ole aivan toivomasi.

        Minulla omat rinnat olivat pienet ja rasvakudosta rinnoissa vähän, joten kirurgi asensi implantit kokonaan rintalihaksen alle, jolloin implanttien erottuminen on vähäisempää.


    • Anonyymi

      Kuinka kauan teillä ovat kestäneet lihaskrampit rintalihaksissa? Minulle laitettiin 260 cc rintalihaksen alle ja leikkauksesta on aikaa nyt 2,5 viikkoa. Muut kivut ovat kadonneet, mutta lihaskramppeja on. Ne tulevat sekä levossa että esim. kävellessä, eli en ole löytänyt yhteyttä rasitukseen. Onko kellään kokemuksia?

    • Anonyymi

      Onko muita hiljan leikkauksessa olleita? Olisi mukava vaihtaa kuulumisia. Maanantaina oli operaatio ja toipuminen hyvässä alussa.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 121
      2803
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      73
      2576
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      16
      2121
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      19
      1747
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1658
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1489
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1449
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      27
      1413
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1377
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1302
    Aihe