Onko itsemurha itsekäs teko?

8+2

Kuulen aika usein, että itsemurha on itsekkäin teko, mitä voi läheisilleen tehdä. Mutta eikö sekin ole itsekästä, jos haluaa jonkun pysyvän elossa, vaikka tämän elämä onkin pelkkää ahdistusta ja helvettiä?

42

8753

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Konebox

      "Mutta eikö sekin ole itsekästä, jos haluaa jonkun pysyvän elossa, vaikka tämän elämä onkin pelkkää ahdistusta ja helvettiä?"

      On, se on erittäin itsekästä. Jokaisen elämä on jokaisen oma asia, sen verran ihmisellä PITÄÄ olla itsekkyyttä, että päättää itse omista asioistaan omista syistään, eikä anna muiden itsekkyyden kahlita omaa päätöksentekoaan.

      Näkisin, että ainoastaan alaikäisiä lapsiaan kohtaan voi ihmisellä olla pitäviä velvollisuuksia, muiden vuoksi ei tarvitse kenenkään kärsiä, jos ei itse halua.

      • Anonyymi

        Ihminen nauttii aina toisen ahdingosta, se on rakennettu ihmisen geeneihin, sillä ihminen ei ole eläin, vaan taisteleva peto


    • marjomaajj

      Mun mielestä itsemurha ON itsekäs teko. Tosin myös on itsekästä pitää toista kärsimyksissään, mutta kaikki riippuu tietysti tilanteesta. Antaisitko esimerkkitilanteen?

      • ahaaaaaaaii

        Läheiseni teki itsemurhan vuosi sitten ja en ajattele että olisi ollut itsekäs teko koska tiedän kaikki hänen ongelmat sun muuta, kukaan muukaan ei olisi jaksanut tuollaista koko aja tuli paskaa niskaan! mutta ikävä on kova ja alkaa tuntumaan pikku hiljaa että jaksaako sitä itsekkään enään mutta läheisten tuella jaksan! :)


      • kokenut läheltä
        ahaaaaaaaii kirjoitti:

        Läheiseni teki itsemurhan vuosi sitten ja en ajattele että olisi ollut itsekäs teko koska tiedän kaikki hänen ongelmat sun muuta, kukaan muukaan ei olisi jaksanut tuollaista koko aja tuli paskaa niskaan! mutta ikävä on kova ja alkaa tuntumaan pikku hiljaa että jaksaako sitä itsekkään enään mutta läheisten tuella jaksan! :)

        itsemurhan kanssa se joko tehdään tai ei.


      • judgers
        kokenut läheltä kirjoitti:

        itsemurhan kanssa se joko tehdään tai ei.

        Jos läheiset tietäisivät, kuinka vaikeaa ja millaisia asioita itsemurhaa harkitseva joutuisi käymään läpi, he tappaisivat tämän ettei tämän tarvitsisi vielä sitäkin joutua tekemään.

        Ihan oikeasti. Sillä, joka ei tiedä mitä tämä on, ei ole oikeutta sanoa itsemurhaa itsekkääksi teoksi. Ei ole oikeutta. Äitini äiti tappoi itsensä kun olin neljä, ja äitini, joka hänen kanssaan oli todella läheinen, hyväksyi asian. Mummi sai vihdoin sen mitä halusi, ja pääsi parempaan paikkaan.

        Minä yritin itsemurhaa ensimmäisen kerran 15 vuotiaana, harkittuani sitä viisi vuotta. Nyt kolmen vuoden kuluttua harkitsen sitä useampien yritysten jälkeen edelleen. Ja minä voin vaikka vannoa, että jos kukaan tietäisi mitä minä käyn läpi, hän survoisi tikarin sydämeeni tai laukaisisi luodin otsaani sen kummemmin harkitsematta.

        Turha tuomita asiaa, mistä ei tiedä mitään.


      • tääeivarmaaovarattun

        toista ei pakoteta elämään ja kärsimään täällä. Kyllä itsarintekijä tekee sen ihan muilta kysymättä, eli se tulee melkeinpä aina yllätyksenä omaisille. Ihminen, joka uhkaa perhettään itsemurhallaan, ei yleensä sitä tee.


      • Neljännen löylyn hei

        Saahan sitä tuota ihminen käydä saunassaankin ilman lupaa.


      • määmy
        judgers kirjoitti:

        Jos läheiset tietäisivät, kuinka vaikeaa ja millaisia asioita itsemurhaa harkitseva joutuisi käymään läpi, he tappaisivat tämän ettei tämän tarvitsisi vielä sitäkin joutua tekemään.

        Ihan oikeasti. Sillä, joka ei tiedä mitä tämä on, ei ole oikeutta sanoa itsemurhaa itsekkääksi teoksi. Ei ole oikeutta. Äitini äiti tappoi itsensä kun olin neljä, ja äitini, joka hänen kanssaan oli todella läheinen, hyväksyi asian. Mummi sai vihdoin sen mitä halusi, ja pääsi parempaan paikkaan.

        Minä yritin itsemurhaa ensimmäisen kerran 15 vuotiaana, harkittuani sitä viisi vuotta. Nyt kolmen vuoden kuluttua harkitsen sitä useampien yritysten jälkeen edelleen. Ja minä voin vaikka vannoa, että jos kukaan tietäisi mitä minä käyn läpi, hän survoisi tikarin sydämeeni tai laukaisisi luodin otsaani sen kummemmin harkitsematta.

        Turha tuomita asiaa, mistä ei tiedä mitään.

        minkä takia ajattelit tekeväsi itsemurhan ovat?


      • pietarieroska99
        Neljännen löylyn hei kirjoitti:

        Saahan sitä tuota ihminen käydä saunassaankin ilman lupaa.

        ei saa saunassa käydä kun saunavuoron aikana.


    • Amarulankukka

      Minusta riippuu aika paljon tapauksesta onko teko itsekäs vai ei.. pidän sitä kuitenkin itse itsekkäänä ja tavallaan ajattelemattomana tekona.. En myöskään sure tekoon päätynyttä hklöä niin paljon, koska hän on itse päättänyt näin, niin tuskin hän haluaisi enää mitään sääliä tms. tai haluaisi, että muut ihmiset kärsisivät/surisivat hänen vuoksi (jos näin on niin teko on minusta itsekäs, näin ollen hän ei todellakaan ansaitsisi minkäänlaista huomiota ( toki kuollut ei siitä välitä mutta periaatteessa näin))...

      Esimerkiksi nuoret eivät tunnu ajattelevan yhtään, että teko on "pysyvä". Tarkoitan tällä sitä, että nuoret kokevat pienetkin asiat liian suurina tai eivät muuten vaan ajattele... (esim. elämä ei vain pääty siihen, että tyttöystävä jättää, ei pääse kouluun jonne haluaa yms.) tuntuu että nykyajan nuorilla kynnys tehdä itsemurha on pieni.. tämä on osaksi nykyajan yhteiskunnan rakenteesta/vaatimuksista riippuvaa (vaaditaan liikaa tai liian paljon liian nuorena), osaksi myös kasvatuksesta ja arvoista riippuvaa... ihmistä pitäisi kannustaa elämässään paljon enemmän ja voin vaikka lyödä vetoa, että aina löytyy apu jos sitä vain on kanttia etsiä!
      Itsemurha ei kuitenkaan minusta ole ratkaisu mihinkään.. Kaikilla on aina joku ihminen joka rakastaa ja haluaa auttaa jos tilanteesta kertoo ja uskaltaa puhua!!
      Ja kun tuttu/läheinen ihminen päättää tehdä itsemurhan niin jokuhan siitäkin kärsii kuitenkin.. mutta tehtyä ei saa tekemättömäksi.. omat valinnat on omia ja kaikki tehköön niin kuin haluaa.

      Jokatapauksessa välinpitämättömyys pitäisi saada loppumaan ja tartuttava ihmisten ongelmiin ja oltava tukena. Kaikkien meidän elämä on arvokasta.. Ja pohjaltakin voi selvitä!!! :)

      • lopunalku

        Juu, olitte varmaan niitä joille hän oli kohde tai hyväksi käyttö.

        Säälin teitä jotka kehtaatte sano julki itsemurhan olevan itsekäs.

        Meillä kaikilla on vain Yksi Ainoa Elämä elämme yhteisöissä ja jokainen on vastuussa muista. Kannattaa miettiä mikä oli juuri sinun siivusi siinä että vain kuolema oli ratkaisuna: Itsekäs Itsemurha.

        Jokaisella meillä on edessä yksi ainoa Maailmanloppu, se on oma kuolema, jota kukaan ei voi välttää.

        Annetaan siis Hautarauha, hyväksi käyttö ei onnistu enää, raja siihen on kuolema.


      • jj

        ensin vaikka koulusta joka eriarvoistaa ihmiset jo pienenstä pitäen.


    • Isofaija

      Itsemurhaaja ei ota huomioon läheisiään. Aivan samalla tavalla läheiset eivät ole ottaneet huomioon huonosti voivaa läheistään ennen itsemurhaa. Ketä siis syyttää? Siinä iso kysymys, kun uhri on jätetty yksin murheittensa kanssa. Turha myöhemmin omantunnontuskissa surra. Parempi miettiä, mitä jäi tekemättä.

      • Anonyymi

        Ei tarvitse syyttää, todeta voi, mutta ei silläkään merkitystä ole. Etenkin itsemurhaaja oli itsenäinen


    • Man 63

      "Mutta eikö sekin ole itsekästä, jos haluaa jonkun pysyvän elossa, vaikka tämän elämä onkin pelkkää ahdistusta ja helvettiä". Ensin syvä anteeksi pyyntö osaisille. Viranomaiset ovat aina halunneet itsemurhaajan/ semmoista yrittävän pysyvän elossa. Onko se itsekästä? Kaikki yrittävät viimeiseen saakka pitää ihmistä hengissä, vaikka se on jo päättänyt, että täältä lähdetään. Entäs nämä koulu jutut ja vaimonsa/miehensä surmaajat jotka ovat jo kauan aikaa sitten päättäneet, että elossa ei jatketa? Ovatko nuo teot semmosia, että tekiä on saatava pysymään hengissä vaikka mikä ois. Nehän ovat tehneet päätöksen, että tekonsa jälkeen täältä lähdetään. Onko se että he päätyivät tekoonsa itsekästä. Heidän elämä ajukopan sisällä on voinut tosiaan olla pelkkää ahdistusta ja helvettiä, eikä muuta pois pääsyä ole ollut näkyvissä. Ei me jälkeen jääneet voida nähdä toisen ihmisen "läpi".Elämä voi ulospäin olla mallillaan, ja seuraavassa hetkessä kaikki on ohi. Tyhjää...

      • SAWQ

        Kun puhutaan läheisen ihmisen tai oikeastaan ihan kenen tahansa tekemästä itsemurhasta, keskustelu siirtyy usein tekoon liittyvän itsekkyyden tai epäitsekkyyden pohdintaan. Miksi niin surullista ja traagista asiaa halutaan edes pohtia tällaisesta näkökulmasta.
        Itsemurhaan päätyvällä ihmisellä ei itsellään löydy muuta ratkaisua johon hän voisi päätyä. Usein tilanteen takana on niin vaikeita ja hankalia, pitkiä asiota, joiden kantaminen läpi elämän on aivan liian raskasta ja näistä asioista eroon pääseminen tarkoittaa yleensä hankkiutumista eroon myös elämästään. Ei kukaan tee itsemurhaa jos ei usko tilanteensa olevan toivoton.
        Mikä sitten on itsekästä ja mikä ei. Mielestäni kaikkein viimeisimmäksi voimme väittää että itsemurhan tehneet ihmiset olisivat itsekkäitä kun eivät tuskaisessa tai toivottomassa tilanteessaan muista laittaa maailman kaikkia muita ihmsiä itsensä edelle.

        Itsemurha on epätoivoa
        Itsemurha on toivottomuutta
        Itsemurha on surua
        Itsemurha on ahdistusta...
        ...mutta
        Itsemurha EI OLE itsekkyyttä


      • palaneet siivet
        SAWQ kirjoitti:

        Kun puhutaan läheisen ihmisen tai oikeastaan ihan kenen tahansa tekemästä itsemurhasta, keskustelu siirtyy usein tekoon liittyvän itsekkyyden tai epäitsekkyyden pohdintaan. Miksi niin surullista ja traagista asiaa halutaan edes pohtia tällaisesta näkökulmasta.
        Itsemurhaan päätyvällä ihmisellä ei itsellään löydy muuta ratkaisua johon hän voisi päätyä. Usein tilanteen takana on niin vaikeita ja hankalia, pitkiä asiota, joiden kantaminen läpi elämän on aivan liian raskasta ja näistä asioista eroon pääseminen tarkoittaa yleensä hankkiutumista eroon myös elämästään. Ei kukaan tee itsemurhaa jos ei usko tilanteensa olevan toivoton.
        Mikä sitten on itsekästä ja mikä ei. Mielestäni kaikkein viimeisimmäksi voimme väittää että itsemurhan tehneet ihmiset olisivat itsekkäitä kun eivät tuskaisessa tai toivottomassa tilanteessaan muista laittaa maailman kaikkia muita ihmsiä itsensä edelle.

        Itsemurha on epätoivoa
        Itsemurha on toivottomuutta
        Itsemurha on surua
        Itsemurha on ahdistusta...
        ...mutta
        Itsemurha EI OLE itsekkyyttä

        itsemurha aiheuttaa epätoivoa
        itsemurha aiheuttaa toivottomuutta
        itsemurha aiheuttaa surua
        itsemurha aiheuttaa ahdistusta

        Itsemurha siirtää vaikeat tunteet omaisille. Kaikki te jotka sitä harkitsette; elämässä on vielä toivoa. Selviät näistä ongelmista. Et ehkä tänään tai huomenna, mutta selviät. Se on sen arvoista. Olen nähnyt elämänilon palautuneen itsemurhaa yrittäneelle. Olen nähnyt ja kokenut helvetin, minkä itsemurha saa omaisissa aikaan. Yrittäkää.


      • Jatkuu jos joku halu
        SAWQ kirjoitti:

        Kun puhutaan läheisen ihmisen tai oikeastaan ihan kenen tahansa tekemästä itsemurhasta, keskustelu siirtyy usein tekoon liittyvän itsekkyyden tai epäitsekkyyden pohdintaan. Miksi niin surullista ja traagista asiaa halutaan edes pohtia tällaisesta näkökulmasta.
        Itsemurhaan päätyvällä ihmisellä ei itsellään löydy muuta ratkaisua johon hän voisi päätyä. Usein tilanteen takana on niin vaikeita ja hankalia, pitkiä asiota, joiden kantaminen läpi elämän on aivan liian raskasta ja näistä asioista eroon pääseminen tarkoittaa yleensä hankkiutumista eroon myös elämästään. Ei kukaan tee itsemurhaa jos ei usko tilanteensa olevan toivoton.
        Mikä sitten on itsekästä ja mikä ei. Mielestäni kaikkein viimeisimmäksi voimme väittää että itsemurhan tehneet ihmiset olisivat itsekkäitä kun eivät tuskaisessa tai toivottomassa tilanteessaan muista laittaa maailman kaikkia muita ihmsiä itsensä edelle.

        Itsemurha on epätoivoa
        Itsemurha on toivottomuutta
        Itsemurha on surua
        Itsemurha on ahdistusta...
        ...mutta
        Itsemurha EI OLE itsekkyyttä

        En juurikaaan lue enkä välitä näistä keskustejutuista mut nyt kysyisin, kuinka moni teistä on seurannut itsaria suunnitelleen ja lopuksi sitä kerran koittaneen ( työntekijä huomas) joten hän sai toisen mahdollisuuden elää ja ajatella asiat uudelleen :että onko asiat todella niin huonosti. Avovaimona minulle ei edes sairaalasta ilmoiteta kun ns. mieheni on melkein kuollut. Ihmettelin kun hänen siskonsa ja äitinsä ja joku serkkunainen tulivat minulle huutamaan (oikeasti huutamaan isolla H:lla ) että minun olisi pitänyt huolehtia ,että hän olisi maksanut lainat pois ennenkuin yrittää luistaa niistä ja se on minun vikani. Eikä mulla ollut hajuakaan mitä ne huutaa. Kysyin kun sain suunvuoron että mitä te puhutte?
        Sitten vasta sain tietää että hän makaa sairaalassa yritettyään itsaria mun auton pakokaasuilla.
        Eiku siitä paikasta sairaalaan . ongelma : en lähisukulainen ei tietoja. Hulluna huutamaan .Pääsin kun uhkasin laittaa koko paikan remonttiin huoli oli tosi kova.
        Sain hänet kotiin kun ei tullu äiti eikä kukaan suvusta häntä hakeen. Päästiin kotiin ja hän oli tietysti viel sekasin,minä ja tyttäreni oltiin aivan ihmeissään mitä pitää tehdä. Sovittin et antaa olla nyt kysytään vast huomen , ei keritty oleen kotona kuin noin puoli tuntia kun sama suku revohka tulee sanomaan hänelle et tapa ittes vasta ku lainat on maksettu ettei meille jää vastuuu. Hän oli jossain muualla . Oli pakko heittää porukka ulos. Voin sanoa että en itsekkään ollu kovin hyväs hapes vaikka voimakas luonne olenkin.


      • jatkuu jos joku halu
        Jatkuu jos joku halu kirjoitti:

        En juurikaaan lue enkä välitä näistä keskustejutuista mut nyt kysyisin, kuinka moni teistä on seurannut itsaria suunnitelleen ja lopuksi sitä kerran koittaneen ( työntekijä huomas) joten hän sai toisen mahdollisuuden elää ja ajatella asiat uudelleen :että onko asiat todella niin huonosti. Avovaimona minulle ei edes sairaalasta ilmoiteta kun ns. mieheni on melkein kuollut. Ihmettelin kun hänen siskonsa ja äitinsä ja joku serkkunainen tulivat minulle huutamaan (oikeasti huutamaan isolla H:lla ) että minun olisi pitänyt huolehtia ,että hän olisi maksanut lainat pois ennenkuin yrittää luistaa niistä ja se on minun vikani. Eikä mulla ollut hajuakaan mitä ne huutaa. Kysyin kun sain suunvuoron että mitä te puhutte?
        Sitten vasta sain tietää että hän makaa sairaalassa yritettyään itsaria mun auton pakokaasuilla.
        Eiku siitä paikasta sairaalaan . ongelma : en lähisukulainen ei tietoja. Hulluna huutamaan .Pääsin kun uhkasin laittaa koko paikan remonttiin huoli oli tosi kova.
        Sain hänet kotiin kun ei tullu äiti eikä kukaan suvusta häntä hakeen. Päästiin kotiin ja hän oli tietysti viel sekasin,minä ja tyttäreni oltiin aivan ihmeissään mitä pitää tehdä. Sovittin et antaa olla nyt kysytään vast huomen , ei keritty oleen kotona kuin noin puoli tuntia kun sama suku revohka tulee sanomaan hänelle et tapa ittes vasta ku lainat on maksettu ettei meille jää vastuuu. Hän oli jossain muualla . Oli pakko heittää porukka ulos. Voin sanoa että en itsekkään ollu kovin hyväs hapes vaikka voimakas luonne olenkin.

        Olen ihmeissäni mihin kaikki menivät jotka tietävät itsareista ja syistä kaiken?
        Olen 53 vuotias nainen ja tiedän mistä puhun. okei ei hajuakaan mistä puhun .
        En edes pilkkaa.
        Olen alkoholisti tänäpäivänä-Taisi olla olla väärin ilmoittaa se.


      • Anonyymi
        palaneet siivet kirjoitti:

        itsemurha aiheuttaa epätoivoa
        itsemurha aiheuttaa toivottomuutta
        itsemurha aiheuttaa surua
        itsemurha aiheuttaa ahdistusta

        Itsemurha siirtää vaikeat tunteet omaisille. Kaikki te jotka sitä harkitsette; elämässä on vielä toivoa. Selviät näistä ongelmista. Et ehkä tänään tai huomenna, mutta selviät. Se on sen arvoista. Olen nähnyt elämänilon palautuneen itsemurhaa yrittäneelle. Olen nähnyt ja kokenut helvetin, minkä itsemurha saa omaisissa aikaan. Yrittäkää.

        En ehkä tänään tai huomenna. Tai päivää sen jälkeen. Tai ensi viikolla. Tai sitten kun kuulun kategoriaan yksinäiset vanhukset. Ja kuolen vanhuuteen, sitä parempaa huomista odottaneena. Minä olen tähän mennessä odottanut noin 12 145 päivää sitä parempaa huomista. Yrittänyt ihan tosissani luoda kontaktia muihin ihmisiin ja epäonnistun vailla minkäänlaista käsitystä siitä miten voisin toimia paremmin. Ei minkäänlaista käsitystä. Ihmissuhteet vaan hajoavat käsiin. Tästä näkövinkkelistä, vaikka im olisi maailman itsekkäin teko niin kohdallani se ei vahingoita ketään - minulla ei ole ketään perääni itkemässä. Työelämässä olen vain koneiston osa joka on korvattavissa seuraavalla työntekijällä, ei sieltäkään perään huudella.

        Et ole nähnyt minun elämäniloni palaavan, olen ollut sairas jo yli kolme vuosikymmentä. Ei se elinkaaren pituus onnea tuo, vaan elämänlaatu. Siinä en vaan onnistu.


    • Hoit4j4

      Olen miltei samaa mieltä siitä monien kanssa, että riippuu aina tapauksesta kuinka itsekästä itsemurha on. Jotkut tekevät itsarin esim. hetken mielijohteesta, "viinaa pää täyteen ja kuula kalloon" -tyyliin. Toiset taas harkitsevat asiaa kuukausia, vuosia. Yrittävät monta kertaa. Mitkä asiat sitten saavat harkitsemaan itsemurhaa? Mieleltään terve ihminen ei halua tappaa itseään, joten taustalla on aina masennusta, tai muita mielenterveysongelmia.

      Täytyy muistaa, että masennus - niin kuin muutkin mielenterveyden ongelmat - on SAIRAUS. Ja koska ihminen on silloin MIELELTÄÄN SAIRAS, ei hän kykene ajattelemaan asiaa niinkään monilta kannoilta, kuin esim. läheisten kannalta. Masentuneelle, itsemurhaa hautovalle ihmiselle millään ei ole enää mitään merkitystä. Tällainen ihminen tarvitsee kiireesti hoitoa.

      Samaa mieltä olen myös monien kanssa tässä keskustelussa siitä, että ihmisten, jotka eivät ole käyneet itse läpi mielenterveyden ongelmia, kuten masennusta (joka siis on SAIRAUS, vielä kerran), on turha väittää tiettyjä asioita ihmisille, jotka ne ovat kokeneet/kokevat parhaillaan. Mieleltään terveet ihmiset eivät voi ymmärtää sitä tuskaa ja helvettiä, mitä masennus pahimmillaan voi olla ja mihin kaikkiin elämän asioihin se vaikuttaa.

    • ...

      Nykyään tosimonet nuoret tekee itsemurhan kaikista pienistäkin asioista koska ne tuntuu ehkä sillähetkellä ylivoimalista mutta kaikki järjestyy ajan kanssa ja kaikesta selviää, ei maailma siihen kaadu jos tyttö-/poikaystävä jättää tai niin.. vituttaa sellaset ihmiset jotka eivät voi siitä elämästään kiinni pitää kun ovat sen saaneet! Monet ihmiset kuolevat vaikka eivät todellakaan haluaisi! joten miksi näille itsemurhantekijöille annetaan elämä jonka he kumminkin päättävät, mutta ihmiset jotka eläisivät heidänkin puolestaan eivät sitä pitää saa? itse en ainakaan jaksa yhtään liikuttua jos joku itsemurhan tekee, koska oma veljeni ja moni muu läheiseni kuoli tahtomattaan joten kaikki jotka tekee itsemurhan ei olisi pitänyt edes syntyä ja antaa se elämä jollekkin toiselle. Tätä mieltä ite oon. maailma on epäreilu ja julma

      • iwillriseagain_

        Kyllä itsemurha on oikeutettu jos on painava syy, juuri tälläiset poika/tyttöystävä "tradegiat" ovat melko naurettavia. Masennus on yksi pahimmista "vähäpätöisistä" syistä tehdä se. Tuntuu ettei millään ole mitään väliä enää. Itse tuon kokenut. Itsemurha on yleensä se viimeinen oljenkorsi jos ketään maailmassa ei pysty enää sinua auttamaan. En suosittele tekemään enkä tekemättä jättämään.


      • ...........
        iwillriseagain_ kirjoitti:

        Kyllä itsemurha on oikeutettu jos on painava syy, juuri tälläiset poika/tyttöystävä "tradegiat" ovat melko naurettavia. Masennus on yksi pahimmista "vähäpätöisistä" syistä tehdä se. Tuntuu ettei millään ole mitään väliä enää. Itse tuon kokenut. Itsemurha on yleensä se viimeinen oljenkorsi jos ketään maailmassa ei pysty enää sinua auttamaan. En suosittele tekemään enkä tekemättä jättämään.

        usein uhkailee itsemurhalla, miksiköhän?


      • potsiparka
        ........... kirjoitti:

        usein uhkailee itsemurhalla, miksiköhän?

        Itse näin vierestä kun hyvä ystävä ampui aivonsa pihalle. Ei traumoja, muttei fiiliskään hyvä ollut. Se kyllä vitutti kun valtio takavarikoi sen aseen- oli nimittäin mun laiton pyssy, 7,65 mm Parabellum. Pieni kaliiberi, mutta kyllä sillä takaraivo lähti!


      • mitä sitten???

        Maailma on just reilu. Sä, sun veli ja kaikki muutkin, myös ne itsemurhan tekijät, on ihan samoissa arpajaisissa. Niillä on omat päivänsä eikä ne lopulta niistä päätä, aikaa on se mitä on. Itsemurhan tekijät sitten tavallaan päättää, joo, mutta samaa säkää se on: ei kaikilla se nuppi ala heittämään sillee.
        Kuka sä olet kertomaan, kenen pitää syntyä ja kuolla: itket että itsemurhan tehneet tekee väärin, kun ne tekee sen omalla kohdallaan, mutta sä saat paasata sitä muiden kohdalla? Haloo, oisko nyt pikkusen traumat painamassa. Sun veljes elämä oli sen, ei muiden, ja huonosti kävi siinä kohtaa, että sille nyt sitten kävi onnettomuus. Niin, semmosta elämä on. Lotossa on yksi 15miljoonasta se mahis, mutta se on kaikilla: rikkailla, köyhillä, iästä riippumatta niillä, ketkä lottoaa. Näin se on kaikessa muussakin, ja maailma on siis reilu.

        Sun veljes olisi voinut päätyä lapsena jo ihmiskauppiatten uhriksi ja joutua raiskatuksi iällä 10-15 vuotta, kunnes olisi tehnyt itsemurhan tai kuollut huumeiden yliannostukseen. Kyllä, näin on, sekin mahdollisuus on olemassa, halusit sä sitä myöntää tai et. Ja se tarkottaa, ettei toi edes vielä ole epäreilua, muista se.

        Monet ihmiset eivät kuole, ketkä eivät halua kuolla. Vaan KAIKKI ihmiset kuolvat, halusivat tai eivät, jokaikinen, joka syntyy, tulee kuolemaan. Niin se vaan on. Osa vanhana, osa nuorena, osa ihan lapsina, osa yli 100-vuotiaana. Osa sairauteen, osa onnettomuuteen, osa vanhuuttaan ja osa... No, hyvä että syntymään ehtii. Kuka sen elämän sitten antaa. Kuka päättää kuka on riittävän oikeutettu tai ei ole. Kuka sitten haluaa sen ja kuka ei. Joku ottaisi lyhyenkin elämän veljesi paikalla ja pitäisi sitä parempana kun omansa. Joku toinen pelkää 100-vuotiaanakin kun aina jää jotain kesken. Sinä, kuka tietää, ei tiedä, voit elää tai kuolla. Samaa arpajaista se on ihan kaikille.

        Suru on itsekeskeistä. Sä haluat nyt ymmärtää kaiken vaan omasta näkökulmastasi ja oman traumasi kautta. Mutta maailma ei ole niin mustavalkoinen. Osa itsemurhan tehneistä kärsii suunnattomasti, ja on sairasta ajatella, että niiden pitäisi pakottaa itsensä kärsimään että sinulla olisi parempi mieli ja että sinä voisit elää surusi kanssa: vaikette te edes tunne! Ei kukaan voi elää "toisen puolesta" eikä eläisi. Tuskin sinä haluaisit elää niin kovasti jos olisit jatkuvissa tuskissasi, vai pitäisitkö veljeäsi väkisin elossa puolivihanneksena vaan itsesi takia? Tosiaan, niinkin olisi voinut käydä, pitäisikö joka tilanteessa haluta elää?

        Mitä sen erikoisempaa "saamista" elämässä on? En minä ainakaan omaa tahtoani tänne ole syntynyt. Äitini olisi toivonut että olisin kuollut kohtuun, joten vaikka se ja isukki minut tänne nu*si, ei nekään toivonut. Mitä saamista siinä oli alunperinkään? Kukaan ei tahtonut sitä. Kaikki on tehty silti, mikä tehtävissä on, muttei tästä mitään kummempaa tule, eikä elämä kiinnosta. Mistä minun pitäisi nyt tässä olla niin kovin kiitollinen? Ai että saan elää, mikä ainoastaan tarkoittaa, että saan kuolla? Sillä se on ihan sama, miten, minä tulen kuolemaan. Nyt kun synnyin, voin murskaantua hirven perseen alle auto-onnettomuudessa, tai päätyä neliraajahalvaantuneeksi, jatkaa tätä hienoa työttömän ja köyhän merkityksetöntä elämää (koska ei tunnu muutakaan olevan), elää... Miksi?
        En puhu itsesäälissä, vaan kysyn, miksi? Olen muuttunut, muuttanut, tehnyt, elänyt, ja voin sanoa kokemuksella, ettei tässä mitään kummempaa ole. Maapallokin on kierretty ympäri, sinulle se on jännää, minulle ihan sama. Mutta kyse ei ole siitä, ettäkö olisin tätä pyytänyt tai että tämä olisi armona annettu.
        Oli sinun veljesi kuolema epäreilua sinusta tai ei, se ei liity minuun millään tavalla, eikä hänen elämänsä, sinun elämäsi, tai kuolema, liity minuun. Ei paranna kipua eikä muuta syntymää. En ole teille mitään velkaa, kuten tekään ette minulle. Ei minulla ole velvollisuutta elää sinun mieliksesi, kun sinä et edes tiedä minua.

        En myöskään tiedä miksi sinun pitäisi liikuttua toisten itsemurhista. Siis ketä et edes tunne. Ei minuakaan suoraan sanoen liikuta sinä, veljesi tai läheisesi. Ehkä veljesi hieman kuitenkin siinä, että minullakin on veli ja surisin kovasti jos hän kuolisi... Mutta muuten: luuletko että olet ainoa kuka mitään on menettänyt? Mitä väliä sillä on, mistä sinä liikutut ja osaatko tuntea empatiaa muita kohtaan, jos et pysty aina samaistumaan? Harva ihminen ymmärtää mitään muuta kuin itseään, etkä sinä ole poikkeus.


      • Anonyymi
        ........... kirjoitti:

        usein uhkailee itsemurhalla, miksiköhän?

        On varmaan kiinni suomalaisessa kauniissa metsämaisemassa järvineen, arvostaa näkemäänsä, joten nopanheitto jatkuu


    • Jumalan kunnioittaja

      Usein alan mietttimään kuka minua tarvitsee täällä, kyllä kaikki pääsevät sen yli että minua ei olisi olemassa, porukat huutaa , sisarukset kiusaa, kavereita ei ole, miks en vain menisi ja tekisi sen, muuta kymmenenkäskyä 5. Älä tapa.en tee sitä siksi että uskon jumalaan. olen 15 v mutta uskon että jumala on antanut meille elämän ja olisi epäkohteliasta heittää se pois kun roska. MUISTAKAA ELÄMÄ ON ARVOKKAINTA MITÄ MEILLE ON ANNETTU!♥

    • Nikommmm

      Ihminen joka tekee itsemurhan ei välttämättä omista enään läheisiä... Parhaat ystävät voivat olla jäljellä mutta heitä ei kiinosta. He huomioivat sinut vasta silloin kun olet tekemässä tai tehnyt sen jo. Ja jos et itsemurhassa onnistu he jatkavat samaa rataa vaan ja ovat huomioimatta sinua ja niin edespäin. Itsemurha ei todellakaan ole itsekästä. Jos he ovat itse aiheuttaneet osan ahdingostasi etenkin. Ja kukaan joka ei ole kokenut masennusta ja tätä tunnetta ei voi jumalauta huudella sellaista paskaa että se olisi jotenkin itsekästä. Ite olen yrittäny itsemurhaa jo 2 kertaa ja en oo ees 15 vielä..

      • Tee itteki jotain

        Ja toisaalta, jos oikeasti haluaa kuolla, siinä myös onnistuu. Ihan tuskattomastikin. Että ne "yritykset" on yleensä ihmisiltä jotka haluavat huomiota jne. miksei voisi oikeasti olla kiduttamatta muita ja joko oikeasti tappaa itsensä tai paremminkin, hakea sitä hoitoa, apua ja huomiota, kun sitä kerran haluaa?
        Olet teinituskissasi, ehkä mielenterveydeltäsi järkkynyt tai vaan narsisti jo pienenä, haluat huomiota ja tuolla tavoinhan sitä saa. Mistä tietää?!
        Mutta.
        Kysymys kuuluu, että kun on huomiota muuallakin, on terkkarit, terveyskeskus, mielenterveystoimisto, on kuraattori, keskustelupalstat, tukiryhmät ja sosiaalihuollon kaveri-palvelut,niin miksi vitussa sä et hae sitä huomiota sieltä??? Miksi sä et hae sitä huomiota vaan syyttelet muita, ok, joo, jos sä olisit oikeasti ihmisten pettämä ja olisit joutunut kestämään edes 30 vuotta jotain, paskan lapsuuden, nuoruuden, taistelut, työttömyyden, väkivaltaa, köyhyyttä ja eron, niin mä jotenkin voisin ymmärtää, että jossain kohtaa se kamelin selkä vaan katkee...
        Mä en tosiaankaan semmoisia ihmisiä paljon syytä siitä, että tappaa itsensä.

        Mutta sä oot 15 vee. Vittu haloo? Et sä ole edes eläny.
        Et sä ole edes joutunut vielä yrittämään mitään, ja joo, joo, kaikilla meillä on väkivaltaset alkoholistivanhemmat, vittu mitä sitten, nyyh, nyyh.

        Mun mielestä toi kuvaa just hyvin "he huomioivat sinut vasta..." ja siitähän tässä on kyse? Mutta jospa lakkaisit tuijottamasta sitä omaa nuorta napaas ja luopuisit itsesäälistä. Ala SINÄ huomioimaan niitä, miten jotain itsesäälissää rypevää voi edes huomioida kun se haluaa martyyriksi. Ala toimia itte toisin. Ala ite vapaaehtoistyöhön, niin näätkin jotain. Ala itse pitämään aktiivisesti yhteyttä muihin ja KUUNTELE enemmän kun säälit ittees. Hanki töitä tai ala tosissaan opiskeleen, sillee että sä edes tietäsit oikeesti 10 vuoden päästä, onks sulla mahkuja vai ei.
        Hae sitä huomioo, mut vähä toisilla keinoilla: sä et ole elänyt etkä kokenut. Sä oot joku teinirypijä, joka ratkasee asiat just niinkun kakarat tekee. Ylidramaattisella käytöksellä syyttäen muita vaikkei itekään mitään tee.

        Jos sua kiusataan koulussa, nii ala pitään puoles, kaikilla tavoin: valita, taistele, tee rikosilmoitus, kerro kaikkien vanhemmille ja hankkiudu sieltä koulusta pois. Opettele lyömään takasin. Kokeile välillä jotain muuta kun toi mitä nyt teet. Jos oot joku teinikuoppo, niin ei tuu mieleen sitten lopettaa vai???
        Jos taas ite joku kiusaaja tai paskan tekijä, niin toimiiks se sun mielestä tollee? Et mieti vähän, ei oikeen nyt toimi toi sun tyylis.

        Syytät muita siitä, että ne jatkaa samaa rataa ku ennenkin, mut NIINHÄN SÄ ITE TEET!
        Miksi vitussa sulla on oikeus jatkaa samaa huomion kerjäämistä? Miksei sun tartte kehittyä ja viisastua? Miksi sun ei tartte kuunnella, pitää yhteyttä, olla epäitsekkäämpi? Mikset sä itte huomioi muita? Miksi sun ei tartte kantaa vastuuta itestäs ja elämäs parantamisesta nyt jo? Kaikki itsemurhaa yrittävät ei oo itsekkäitä ja joo, jokaisella on oikeus, mutta sä olet liian nuori ja tosi itsekäs. Vaadit muilta kaikkee, mitä et itte tee.

        Jos sä oot psykoterapian, masennuslääkkeitten, kasvamisen ja muuttumisen, opiskelujen, tosissaan yrittämisen, muiden huomioimisen ja epäitsekkyydelle vihkiytymisen, kaiken mahdolllisen kasvamisen ja yrittämisen jälkeen vielä 30-vuotiaana sitä mieltä, että tapat ittes, niin tiiät miksi ja sit sä oot oikeutettu siihen. Jos mikään ei sillonkaan toimi, ni ehkä sitte sä voit puhua jo jostain kokemuksesta.
        Nyt et tosiaankaan voi.
        Ehkä sun pitäs pikkusen kasvaa tosta teinimarttyyrin roolista ulos, ja jos sulla tosiaan on mielenterveysongelmia (päihdeongelmia jne.) niin hakisit apua. On aika turha lässyttää muiden itsekeskeisyydestä tossa sun tilanteessa.


    • veskur.

      On ja ei.Jos läheisimmät ihmiset ovat pieniä lapsia, on se heitä kohtaan itsekäs teko, on väärin viedä pieneltä ihmiseltä elämänsä ehkä tärkein henkilö.Muussa tapauksessa ei ole itsekästä, jos kukaan ei jää kaipaamaan.Ja tästä syystä täytyisi kaikille tärkeille henkilöille kertoa heidän eläessään, jotta tuohon "itsekkääseen" tekoon ei päädyttäisi, se että merkitsee todella paljon.

      • ei ei ja ei!

        Itsari ei todellakaan ole itsekästä! Ei voi itseään pakottaa olemaan täällä sen takia ettei muille tule paha mieli. Kyllä silloin jossain vaiheessa kuitenkin kuolee.


    • jokainen näkee sen tavallaan...mun mielestä jokainen päättää itse mitä elämällään haluaa tehdä! se on ultimaalinen vitut**sen poistaja!! jos ei muuta :D

    • Muilu987

      Niin pidin minäkin sitä itsekkäänä ja pelkurimaisena tekona, kunnes pikkuveljeni teki itsemurhan sairastuttuaan vakavaan masennukseen. Näin vierestä millaiseksi hänen elämänsä meni loppua kohden. Se mitä ehkä näkyy ulospäin, ei välttämättä ole puoliakaan siitä millaista tuskaa toinen sisimmässään kantaa. Vaikka surusta ja ikävästä ei pääse koskaan yli, aika auttaa kuitenkin ymmärtämään että hän pääsi pois siitä tuskasta ja hänen on nyt hyvä olla.

    • Anonyymi

      Itsemurha ei ole mielstäni itsekäs teko. Kukaan ei voi tietää mitä itsemurhan tehnyt ihminen on kokenut ja ajatellut ja jokaisen pitäisi päättää omasta elämästä. toki on surullista kuulla jonkun tehneen itsemurhan, mutta se on ollut hänen oma päätöksensä

    • Anonyymi

      On niin vaikea olla ajattelematta itsemurhaa itsekkääksi teoksi jos ei ole itse kokenut sellaisia tunteita. Mutta uskon kyllä, että joillain on niin surullisia ajatuksia ja kokemuksia jotka aiheuttaa tämän surullisen teon.

    • Anonyymi

      Ei ole itsekäs teko Yhteiskunta on valinnut sairastuttaa ihmisiä masennukseen joten se maksaa sen hinnan että ihmiset tappavat itsensä

      • Anonyymi

        Jos kaikki olisi muka yhteiskunnan syytä, niin miksi vain jotkut sairastuvat, eivät kaikki ?
        Sairastumiseen liittyy paljon muutakin kuin yhteiskunta, kyse on ihmisistä itsestään.


    • Anonyymi

      en ymmärrä niitä ihmisiä jotka haluu tehä itsemurhan. Se ei oo kovin kivaa toiselle ihmiselle. Jos tekee itsemurhan. Jos se on esim sun läheinen tai joku kaveri niin ei se tunnu oikeen kivalta. Mun kaveri sano koulussa että se haluu tehä itsemurhan tai silleen et se haluu tappaa ittensä. En ymmärrä niitä ihmisiä jotka sanoo tolleen et haluu tappaa ittensä.

    • Anonyymi

      itsemurha tai jos haluu tappaa itsensä ni se ei olisi mukavaa toisille esim läheisille ja kavereille ja perheelle. Ja mun kaveri sano et se halluu tappaa ittensä ja sil on muutenki välillä vähän vaikeeta

    • Hei kaikille, joilla on itsetuhoisia ajatuksia tai tunnette henkilöitä, joilla on itsetuhoisia ajatuksia.

      Itsetuhoisista ajatuksista kannattaisi keskustella ammattilaisen kanssa. On olemassa monia auttavia tahoja, joihin voi olla yhteydessä anonyymisti ja matalalla kynnyksellä. Ao. palveluista voi halutessaan saada tukea ja vinkkejä myös muuhun avun hakemiseen.

      - Tukinet.net - Tukipisteesti netissä https://tukinet.net/

      Tukinetistä saa itselleen tukihenkilön, jonka kanssa voi keskustella kahden kesken mistä tahansa hankalasta elämäntilanteesta tai mielessä olevasta huolesta. Tukihenkilö löytyy mm. Mieli Tukisuhteesta. https://tukinet.net/teemat/mieli-tukisuhde/tukisuhteet/

      Tukinetissä on myös monenlaisia keskusteluryhmiä ja chattejä, joista voi saada vertaistukea sekä ammattilaisten neuvoja.

      Joka viikko maanantaista keskiviikkon klo 15-19 ja torstaina klo 15-21 on MIELI Kriisichat päivystys, jossa voi jutella kahden kesken päivystäjän kanssa. Tukinet on avoinna kellon ympäri vuoden jokaisena päivänä.

      - Valtakunnallinen kriisipuhelin

      Jos soittaminen tuntuu omimmalta vaihtoehdolta, niin valtakunnallinen kriisipuhelin päivystää 24/7 numerossa 09 2525 0111.

      - Kriisikeskukset

      Ympäri Suomea toimii myös kriisikeskuksia, joihin voi mennä keskustelemaan paikan päälle. Osassa yksiköistä myös etävastaanotto on mahdollinen. Yhteystiedot löytyvät mm. MIELI Suomen Mielenterveys ry:n nettisivuilta: https://mieli.fi/tukea-ja-apua/keskusteluapua-kriisivastaanotoilla/

      Akuutissa tilanteessa kannattaa olla yhteydessä oman kunnan psykiatriseen päivystykseen tai soittaa 112.

      Ysätävällisin terveisin
      MIELI Kriisikeskus Helsinki/Kata

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      75
      5484
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      21
      2440
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      26
      1957
    4. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      50
      1674
    5. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1591
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1388
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      9
      1297
    8. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      9
      1259
    9. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      7
      1229
    10. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      14
      1183
    Aihe