Hammastahnalla on väliä, oon kokeillut kaikkia saatavilla olevia ja Sensodyne on ainoo, josta on ees jotain apua. Hammaslääkäri ois halunnut "paikata" ienvetäytymien kohtia, mutta en vielä antanut - olinko tyhmä? Tuntui hullulta särkeä ehjien hampaiden kiillettä, kun muuten ei tule reikiäkään. Ajattelenko jotenkin väärin?
Vihlonnan hoito
6
4342
Vastaukset
- the_road
Hammaslääkäri voi laittaa vetäytyneiden ikenien kohdalle suoja-ainetta. Se ole sama asia, kuin paikka ja varmasti kannattaa ainakin yrittää tuota konstia, vaikka se ei olekaan välttämättä kovin kestävä ratkaisu. Sen voi tarvittaessa kuitenkin uusia. Kivun (myös vihlonnan) hoidossa kannattaisi olla kuitenkin jokseenkin nopea ja "agressiivinen", ettei vaan pääsisi kroonistumaan! Silloin kun ei tahdo enää mikään auttaa.
Muuten...ienvetäytymän kohdalla ei ole kiillettä, vaan hammasluu on paljaana. Hammasluussa on pieniä nesteen täyttämiä ja hammasytimeen johtavia kanavia, joissa neste liikkuu edestakaisin. Tämä nesteen liike välittää signaalin hermosoluille ja siitä seuraa vihlontaa.- Haluaisin tietää...
Voiko Sensodyne hammastahnaa käyttää huoletta vaikka koko loppuelämän vai onko se tarkoitettu vain tilapäiseen käyttöön kuuriluontoisesti?
- hammastohtori
Hammaslääkäri vain puhui paikkaamisesta, tommosta vastausta en saanut vaikka kysyin? Ilman muuta kokeilen, jos se tolleen menee.
Hammastahnat toimii eri tavalla eri ihmisillä, tiedän toisten saaneen avun niistä, mitkä mulla ei auta yhtään. Esim. tuo Elmex ei toiminut ja Golgaten armottomasti mainostettu oli vielä tehottomampaa - mulla siis. Pepsodentilta tais juuri tulla uusi, testattava kai sekin on. Viikon olen kokeillut kutakin, lääkäri sanoi et siinä ajassa selviää. - tarkemmin
hammastohtori kirjoitti:
Hammaslääkäri vain puhui paikkaamisesta, tommosta vastausta en saanut vaikka kysyin? Ilman muuta kokeilen, jos se tolleen menee.
Hammastahnat toimii eri tavalla eri ihmisillä, tiedän toisten saaneen avun niistä, mitkä mulla ei auta yhtään. Esim. tuo Elmex ei toiminut ja Golgaten armottomasti mainostettu oli vielä tehottomampaa - mulla siis. Pepsodentilta tais juuri tulla uusi, testattava kai sekin on. Viikon olen kokeillut kutakin, lääkäri sanoi et siinä ajassa selviää.Hampaiden vihlontaan tarkoitetuista hammastahnoista suurin osa sisältää kalium-ioneja erilaisina suoloina, INCI-listassa nimellä Potassium. Tällaisia ovat esim. kaikki Pepsodent-hammastahnat, suurin osa Sensodyne-tahnoista ja Colgaten tavallinen Sensitive-hammastahna. Kalium-ionit vaikuttavat vihlontaan hitaasti, vaikutus alkaa 4-8 viikon käytön jälkeen. Kaikki kaliumia sisältävät hammastahnat tehoavat yhtä hyvin (sisältävät 2% K-ioneja). Uusista hammastahnoista Colgate Sensitive Pro-Relief ja Sensodyne Rapid -hammastahnoilla on erilainen vaikutusmekanismi: hammasluun kanavien sulkeminen. Näistä ensin mainitulla on vakuuttavin tieteellinen näyttö tehosta.
elmex dentaaligeelin vaikutusmekanismi on samantapainen (saostaa fluoridia hampaan pinnalle), siinä fluoria n. 10-kertainen määrä hammastahnaan verrattuna ja siksi siis saatavissa Suomessa ainoastaan reseptillä. - the_road
tarkemmin kirjoitti:
Hampaiden vihlontaan tarkoitetuista hammastahnoista suurin osa sisältää kalium-ioneja erilaisina suoloina, INCI-listassa nimellä Potassium. Tällaisia ovat esim. kaikki Pepsodent-hammastahnat, suurin osa Sensodyne-tahnoista ja Colgaten tavallinen Sensitive-hammastahna. Kalium-ionit vaikuttavat vihlontaan hitaasti, vaikutus alkaa 4-8 viikon käytön jälkeen. Kaikki kaliumia sisältävät hammastahnat tehoavat yhtä hyvin (sisältävät 2% K-ioneja). Uusista hammastahnoista Colgate Sensitive Pro-Relief ja Sensodyne Rapid -hammastahnoilla on erilainen vaikutusmekanismi: hammasluun kanavien sulkeminen. Näistä ensin mainitulla on vakuuttavin tieteellinen näyttö tehosta.
elmex dentaaligeelin vaikutusmekanismi on samantapainen (saostaa fluoridia hampaan pinnalle), siinä fluoria n. 10-kertainen määrä hammastahnaan verrattuna ja siksi siis saatavissa Suomessa ainoastaan reseptillä." Kalium-ionit vaikuttavat vihlontaan hitaasti, vaikutus alkaa 4-8 viikon käytön jälkeen. "
Tuo on kyllä totta, jos aloittaja on vain viikon (?) verran kokeillut jokaista, niin ainakaan täyttä vaikutusta ei kyllä ole voinut siinä ajassa saada. Parissa viikossa pitäisi kuitenkin jo jotain vaikutusta huomata. Mielestäni kuitenkin kannattaa se yksi tuubi käyttää loppuun asti ennen, kuin tekee johtopäätöksiä ja heittää tahnan menemään.
- k3
Itselläni oli oireileva paikattu hammas. Esimerkiksi mansikan tai vadelman siemen kun joutui hampaan päälle, vihlaisi hammasta järjettömän kovaa purressa. Pariin kertaan tuo paikka revittiin auki ja paikattiin uudestaan, ei auttanut mitään. Lääkärit sanoivat "paranee aikanaan". Vaan kun ei parantunu. Yksi hammaslääkäri määräsi tuota elmexin dentaaligeeliä 3 purkkia. Yhden hain ja käytin ehkä vajaa puolet, sen jälkeen ei hampaassa ole ollut mitään oireita ja tästäkin on nyt aikaa jo nelisen vuotta. Sensodyne auttoi tuohon hampaaseen jonkin verran, mutta elmex hoiti homman lopullisesti. Mahtavaa tavaraa, mutta olkaa varovaisia sen käytössä. Lääkärin ja pakkausselosteen varoitukset kannattaa ottaa tosissaan, eikä tuo tuubi maksa suomessakaan kun muistaakseni jotain alle 10e, kestää ainakin sen 10-15 käyttökertaa ja on varmasti aitoa tavaraa.
Jos saa useamman tuubin reseptin, kannattaa tuota hakea yksitellen apteekista , ei pysy hyvänä mahdottomia aikoja.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman481548Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355- 241060
Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871036- 87965
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187896Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99835- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?70779