Mitä tapahtuu jos jää työttömäksi

whattodo???

Minulla olisi yksi (varmaankin tosi tyhmä) kysymys ja olisin kiitollinen, jos saisin jotain kommentteja/näkökantoja asiaan.

Jos on pääomaa vaikka 50 000 ja otan lisäksi asuntolainaa vaikka 100 000 eur ja jään työttömäksi tai jostain muusta syystä en kykenekään maksamaan lainaa, niin mitä tapahtuu ? Pankki myy asunnon ilmeisesti altani, mutta jäänkö itse ihan persaukiseksi kamalan lainan kanssa ?

Maksan tällä hetkellä niin korkeaa vuokraa, että yhtä hyvin voisin alkaa maksaa omaa, mutta yksin lainan otto on aika riskaabelia.

26

5277

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kirjat pankissa

      Kyllähän pankki myy ensimäisenä asuntosi ja velkoo loppuja rahoja niin kauan et saa ne jostain.

    • fw r4fg 3rf 3r 21

      Kaikki riippuu takauksista, loppupeleissä. Jos velkaa on, sen maksuista voi neuvotella. Idea kuitenkin on, että korot pitää pystyä maksamaan, vaikka lainaan saisikin pidennystä tai maksuvapauksia. Jos muuta vakuutta ei ole kuin velkainen asunto, se menee pankille ja sulle jää sitten velkaa, se mitä jää velkaa. Jos on henkilötakaajia, se o n sitten niitten murhe maksaa velat. Jos sä et pysty, pankki ottaa sitten niiltä.

      Aika paljon muuten mennyt ihmisillä asuntoja alta, kun ovat toisten asuntovelkoja taaneet. Eli seuraukset soivat olla aika suuret ja laajatkin, jos maksuvaikeuksia tulee. Mees kokeeksi uteleen nimiä lainapapereihin, voi olla ystävät vähän hakusessa.

      Mutta noin periaatteessa, kyllä pankit tulee vastaan aika hyvin, jos velallisen maksuvaikeuksia tulee. Koroillahan ne pärjää, mitä vähemmän maksat lainaa ja enenpi korkoja, sen parempi pankille.

    • Jos sinulla on 1/3 osaa omaa rahaa, niin sinulle ei tule ongelmia. Tarvittaessa myyt asunnon, jos asuntojen hinnat ovat laskeneet verrattuna ostohetkeen, niin menetät osan omasta rahasta, mutta velkaa ei ainakaan jää!

      • whattodo??

        Jos olen ostanut vaikka asunnon 150 000 ja omaa pääomaa on ollut se 50 000, niin mikäli pankki myy kämpän alta noin 150 000 :lla (eli alkuperäisellä hinnalla), niin saan omani suunnilleen pois eikä velkaa jää ?
        Jos asuntojen hinnat on nousseet ja pankki saa yli 150t , niin mitä sitten ?
        Mikäli hinnat ovat laskeneet, niin menetän omasta pääomastani jotain, mutta velkaa ei jää ? Tuskin 150t asunnon hinta laskee yhtäkkiä 50 t ?


      • q4t4t5wy
        whattodo?? kirjoitti:

        Jos olen ostanut vaikka asunnon 150 000 ja omaa pääomaa on ollut se 50 000, niin mikäli pankki myy kämpän alta noin 150 000 :lla (eli alkuperäisellä hinnalla), niin saan omani suunnilleen pois eikä velkaa jää ?
        Jos asuntojen hinnat on nousseet ja pankki saa yli 150t , niin mitä sitten ?
        Mikäli hinnat ovat laskeneet, niin menetän omasta pääomastani jotain, mutta velkaa ei jää ? Tuskin 150t asunnon hinta laskee yhtäkkiä 50 t ?

        sinun kannattaa myydä asunto itse, ennen kuin se menee alta. Eli jos näyttää siltä että et pysty lyhentämään lainaa, saat kuitenkin useamman kuukauden lyhennysvapaata (maksat vain korot). Siinä ajassa koitat itse/välittäjän avulla saada asunnon myytyä. Kuittaat velan pankille ja mahdolliset voitot jää sinulle.


      • Kiinteistökeshkush.

        Ihminen asuu aina jossain. Jos tulee tilanne, että kotii pitää myydä, se on katastrofi. Tokikin välistävetäjille, siis pankeille ja kiinteistövälittäjille kultakaivos. Mutta ihmiseltä menee koti ja omaisuus. Teoreettinen sijoitus teoreettisella omatakauksella on täsmälleen arvoton siinä vaiheessa, kun katto menee päältä ja kamoja kannnetaan ovesta pihalle.


      • 25
        Kiinteistökeshkush. kirjoitti:

        Ihminen asuu aina jossain. Jos tulee tilanne, että kotii pitää myydä, se on katastrofi. Tokikin välistävetäjille, siis pankeille ja kiinteistövälittäjille kultakaivos. Mutta ihmiseltä menee koti ja omaisuus. Teoreettinen sijoitus teoreettisella omatakauksella on täsmälleen arvoton siinä vaiheessa, kun katto menee päältä ja kamoja kannnetaan ovesta pihalle.

        Jos kuitenkin myy sen ajoissa ja saa itse kantaa ne tavaransa uuteen kotiinsa.
        Johonkin pitää tietysti muuttaa. (vuokralle tai uuteen omistusasuntoon, ehkä pienempään)


      • On tietoo
        q4t4t5wy kirjoitti:

        sinun kannattaa myydä asunto itse, ennen kuin se menee alta. Eli jos näyttää siltä että et pysty lyhentämään lainaa, saat kuitenkin useamman kuukauden lyhennysvapaata (maksat vain korot). Siinä ajassa koitat itse/välittäjän avulla saada asunnon myytyä. Kuittaat velan pankille ja mahdolliset voitot jää sinulle.

        Ja vielä... Vaikka tilanne menisikin niin pitkälle, että pankki myisi asunontosi, niin pankki voi ottaa itselleen vain lainan pääoman korot ja perintäkulut. Eli siis jos pankki saisi asunnostasi 150 000 euroa, kyllä siitä sinullekin vielä vähän jäisi.

        Mutta komppaan edellistä, työttömyyden sattuessa ensin neuvottelet pankin kanssa itsellesi lyhennysvapaan jakson (yleensä saa helposti noin 6 kk) ja siinä välissä etsit uutta työtä. Jos näyttää, että uutta työtä ei löydy, niin sitten alat myymään itse asuntoasi. Jos siis et saa työtä tuon 6 kk aikana eikä pankki myönnä lisää lyhennysvapaata (yleensä myöntää) niin sitten myyt.

        Ja vaikka sinulta jäisi rästiinkin muutama erä sillä aikaa kun kämppä on myynnissä, niin ei pankki sitä asuntoa itselleen voi ottaa kuin vasta pitkällisen perintäprosessin jälkeen. Kun lainan pääomasta on 5 % rästissä, niin pankki irtisanoo lainan jolloin se erääntyy kokonaan maksettavaksi, sitten perintätoimistoon, ulosottoon ym. Siinä menee toooosi kauan ennenkuin pankki voi pakkomyydä asuntosi. Ennätät siis sillä aikaa vallan hyvin myydä sen itse, ja sitä myös pankki toivoo =) Ainakaan se pankki, missä minä olen töissä, ei edes siirrä perintään lainoja, jos vakuutena oleva asunto on myynnissä.

        Tarkennan vielä, että sinä siis itse omistat asunnon ja olet oikeutettu sen myymään itse, vaikka sinulla olisikin pankista lainaa sitä vastaan. Pankin intresseissä on, että ongelmien sattuessa asiakas itse myisi asuntonsa.

        Noin suurella omarahoitusosuudella (1/3) sinun todellakin kannattaa ostaa oma asunto. Ja ajattelepa sitä, että jo ensimmäisen kuukauden lyhennyksen jälkeen lainasi on pienempi ja mahdollisen myynnin sattuessa sinulle jää enemmän rahaa =)


    • kassan jäsen...

      käy mitekään mikäli jäät työttömäksi kuten minäkin jäin syksyllä ja olen vielä toistaiseksi. Ansiosidonnaisella päivärahalla maksan lyhennykset kuten aikaisemmin. Muu kulutus kyllä jäännyt pienemmäksi mutta ruokaa on riittänyt tarpeeksi. A, olethan työtömyyskassan jäsen?. B, ónko laina mitoitettu myös työttömyyttä ajatellen. Jos molempiin on vastaus ei niin unohda asuntolaina. Minimissään pitää korot pystyä hoitmaan. Tosin lyhennysvapaata ei saa loputtomiin.

    • Keväällä ahertamaan

      Tuo on sellainen asia, jota harvat ainakaan tällä palstalla tuntuvat kovin syvällisesti pohtivan, vaikka se on tärkeimpiä riskitekijöitä ensiasunnon hankinnassa. Yleensähän tavoite on vain saada mahdollisimman paljon lainaa pienillä tuloilla ja ilman omaa rahaa.

      Työttömyys ei välttämättä haittaa järkevästi mitoitetun lainan hoitoa. Tämänhetkisillä koroilla ansiosidonnainen korvaus riittää luultavasti sekä korkojen että kohtuullisen lyhennyksen maksuun. Jos vaikeuksia tulee, seuraava mahdollisuus on lyhennysvapaa. Ja viimeiseksi voit aina myydä asunnon ja maksaa lainan pois.

      Kolmasosa omaa rahaa antaa jo jonkinmoisen turvan siitä, ettet jää puille paljaille vaikka asunto menisikin myyntiin. Jos ajatus kuitenkin pelottaa, säästä lisää. Eihän se vuokran päälle ole helppoa, mutta 50 % omarahoituksella olet jo aika vahvoilla ja lisäksi laina jää pienemmäksi.

      Sitten on tietysti helppoa, kun asunto on maksettu. Lomautettuna olen tässä itsekin talven ajan, mutta ei hätää kun asunnosta menee vain hoitovastike.

    • Asuntovelallinen123

      Ei pankki sitä asuntoa lähde sun alta myymään pois. Kyllä ekaksi neuvotellaan pankin kanssa siitä omasta tilanteesta ja aika hyvin voi sopia siitä miten lainaa lyhennetään vai lyhennetäänkö pelkkiä korkoja.

      Lainoissahan on kaiken lisäksi ns. lyhennysvapaat ja näitäkin voi käyttää suoraan vain ilmoittamalla pankkiin, että tietystä päivämäärästä lähtien haluat lyhennysvapaan vuoden tai kuukausia (riippuu näiden määrä ja kesto sitten siitä lainasopimuksesta). Korot joka tapauksessa pankki haluaa aina eli niitä sitten maksellaan vaikka itse pääomaa ei lyhentäisikään.

      Ole huoleti eli järjestämisvaraa kyllä löytyy vaikka laina on aina tietyssä mielessä riski.

      Riippuen sun rahavaroista ja siitä mitä haluat voi lainan turvaksi ottaa myös ns. vakuutuksen, joka takaa lainan lyhennyksen jos joutuu työttömäksi tai vaikkapa sairaaksi, näitä vakuutuksia saa tietysti vakuutusyhtiöistä ja myös itse pankista ja tämän vakuutuksen kuukausimaksut voi sopia sisällytettäväksi lainanmaksuun eli kun lyhennät lainaa niin maksat samalla vakuutusta joka turvaa sinun takaisinmaksuasi lainan lyhennyksessä. Jonkin verran tälläinen lisäturva lainan takia tietysti maksaa, joten se kannattaa laskea mihinkä on varaa.

      Mutta sanoisin kuitenkin, että ei työttömyys ole välttämättä elämää mullistava vaikka ikävä onkin ja siihenkin voi osittain varautua ennalta sekä sitten jos asia osuu kohdalle niin tietysti vyötä pitää kiristää jostain muttei sekään tapa vaan vahvistaa ;-)

      Joka tapauksessa ei se asunto ole minnekään lähtemässä koska pankit kyllä tulevat vastaan lyhennysvapaissa ja kuitenkin saavat ne korot mikä on heille oikeastaan hyvä vaihtoehto koska näin saavat enempi korkotuloja.

      Ole huoleti ja laske tulosi ja menosi kunnolla ja jätä vähän varaa väliin, ettei mene liian tiukalle ja sitten lainaa omaan asuntoon. Ite olen asuntovelallinen vielä n. 4 vuotta ja enpä ole vielä katunut, toivottavasti niin mulla kuin muillakin elämä sujuu ja rahat riittää ja hauskaakin piisaa onnen kera.

    • Kaikkea voi sattua.

      Anteksi jos menee ohi aiheesi,mutta kerroit maksavasi lyhennykset yksin,siis jos otat lainaa ja ehkä tämä kommenttini kuuluisi avioero palstalle,niin sivusta olen seurannut monia ystäviäni,ketkä ovat olleet naimisissa ja eronneet.Siinä on varmaan ollut miettimistä monilla,kun he ennen maksoivat yhdessä asuntolainaa ja sitten joko talo myydään tai toinen maksaa(ottaa lisää velkaa) toisen "ulos",kuukausi maksut suurenee,jne,jne.
      Miettiiköhän ihmiset ikinään tälläistä asiaa.Itse kyllä miettisin sitäkin,monen muun ohessa,jos joskus ottaisin velkaa asuntoa varten.

      • 6

        Tilannehan ei ole paha jos on yhteine laina ja erotaan. Siellä säännöt suojaavat. Vaikeaksi se menee jos ei olla naimisissa. Toinen osapuoli voi estää asunnon myynnin ja jättää lainat maksamatta. Toinen joutuu maksamaan vähintään korot. Jos siihen ei pysty, niin luottotietdot menee.


    • puukkohörhö

      susta tulee vittu kunnon lähiöhörhö, 24/7 kännissä ja vähintää pari xanoria taskunpohjalla koko aja
      tv:lähiöhörhö

    • osta oma

      Voi hyvä ihme näitä juttuja. Ostat sen asunnon ja liityt työttömyyskasan jäseneksi.

      Jos duuni menee saat ansiosidonnaista. Ainakin kai jotain 8 kuukautta. Ansiosidonnaisella pystyt ehkä jopa lyhentämään lainaakin. Ainakin pienemmän summan -> teet maksusuunnitelman muutoksen ja pidennät laina-aikaa.

      Jos ei duunia edelleenkään löydy ja tiput korvaukselle sovit pankin kanssa 12kk lyhennysvapaasta. Maksat ainoastaan korot -> niihin saat tarvittaessa asumistukea/toimeentuloatukea.

      Jos ei mitään duunia 1,5 vuoden jälkeenkään työttömyyden alkamisesta ole löytynyt voit yrittää jatkaa lyhennysvapaata, mutta voi olla nihkeää pankissa. Siinä tapauksessa myyt asunnon pois ja maksat rahoilla lainan pois. Käteesi jää tehdyt lyhennykset asunnon arvon mahdollinen nousu.

      Pankki EI koske asuntoosi ellet ole niin täysi nuija että jätät lainasi kokonaan hoitamatta etkä maksa etkä sovi pankille yhtään mitään. Pankit joustaa kyllä hyvin.

      Sen jälkeen "pahin" mahdollinen on tapahtunut: Joudut takaisin vuokralle. Eli toisin sanoen juuri tasan samaan tilanteeseen kuin jossa nyt juuri olet.

      • whattodo??

        Kuinka paljon sellainen nostaa lyhennystä noin suunnilleen ? Mulla on hämärä mielikuva siitä, että olen joskus lukenut jonkun artikkelin aiheesta ja se oli aika kriittinen. Toisaalta siinä on aina riskinsä , kun ottaa lainan yksin.

        Mitään 100%:sta asuntolainaa en suunnittele. Tilanteeni on siinä mielessä hyvä lainanottamista silmällä pitäen, että mulla on säästöjä. Ehkä noin reilu kolmannes tulevan asunnon hinnasta. Silloin ei kai tarvitse takaajia ?


      • oma paras
        whattodo?? kirjoitti:

        Kuinka paljon sellainen nostaa lyhennystä noin suunnilleen ? Mulla on hämärä mielikuva siitä, että olen joskus lukenut jonkun artikkelin aiheesta ja se oli aika kriittinen. Toisaalta siinä on aina riskinsä , kun ottaa lainan yksin.

        Mitään 100%:sta asuntolainaa en suunnittele. Tilanteeni on siinä mielessä hyvä lainanottamista silmällä pitäen, että mulla on säästöjä. Ehkä noin reilu kolmannes tulevan asunnon hinnasta. Silloin ei kai tarvitse takaajia ?

        Vuonna 2000 otin ensiasuntoni lainan. Pankeilla oli tiukempi linja ja tuolloin lainan takuista asunnon arvo kattoi 70%, valtion ensiasunnonostajan lainatakuu 15% ja viimeinen 15% piti olla joko itsellä säästöinä tai ylimääräinen takaus. Olin vastavalmistunut tyhjätasku joten ylimääräinen takaus. Äitini takasi lainani viimeisen 15% omaa taloaan vastaan.

        Sitten vauhti kiihtyi ja ainakin 2005-2008 vuosina pankit antoi hyvin raha-asiansa hoitaneille vakityöpaikan omaaville pareille jopa 100% lainoja. Mitään takuita eikä omaa rahoitusta tarvittu. Sitten 2009 "maailma romahti" ja takuitakin on taas kyselty. Kysy pankistasi viimeisin tilanne. Olen käsityksessä että tänä päivänä sen 10% asunnon hinnasta pitäisi löytyä omasta taskusta (tai se lisätakuu).

        Jos sinulla siis säästöjä n. 50 000e niin puhtaasti vakuuksien puolesta uskoisin että voinet hankkia maksimissaan n. 300 000 euron asunnon (laina 250 000e) ilman että pankki vaatii mitään lisätakuuta. Lainan vakuutena toimii vain asunto.

        Juttele pankin kanssa.


    • mk

      Työttymyyden varalle mutta se ei ole voimassa lomautuksissa ianakaan itsellä jos ehdot ei ole muuttuneet.
      Johtuu suutä että lomautus määritellään lyhytaikaiseksi mutta nykyjään lomautus voi kestää vaikka vuoden.

      • evap

        lainaturvavakuutus on erittäin kallis!


    • mk

      niin asunto pitää myydä ennen sitä ja maksaa laina pois ja jos on asunut siinä vaikka 3 vuotta niin voi jäädä voittoakin vähän mutta kainaturvavakuutus on hyvä mutta sekin maksaa vain vuoden verran lainaa.

    • ehdogas

      tulee kakkosluokan kansalainen, selkäsi takana puhutaan paskaa että olet laiska jne..kaveri piiri pienentyy, muutut rumaksi läskinaamaksi, haiset pahalle ja tuijjotat lasisilminesi tyhjyyteen 013 pullo kädessäsi ja toivot että sinut jyrätään suohon. Näin yksinkartaista on elämä!

    • Karenssia

      Ja kämppä valtiolle.

    • luottokorttilainaa

      voi maksaa uusilla korteilla, ja sitten palauttaa asnnon avaimet pankille.

      • 20 tonnia ei riitä

        Pankki realisio pikaisesti omaisuutesi ja jättää sinut verojen kanssa kieriskelemään. Ostaja voi vaukka ilmaantua jostakin hyvävelijärjestöstä..

        Panki auttaa aina sinut kehdosta pikaisesti hautaan.


    • Perus Suomalainen

      Luulenpa, että kusessa olisit niin ison lainan kanssa, sillä kun tipahdat ansiosidonnaiselta, "oli ainakin ennen 500 päivää", työmarkkinatuelle, ei tulosi ole kuukaudessa kuin 410,96€, aikaisemmin summa oli 410,08€, mutta "kiitos" argadianmäen päättäjien siihen saatiin 0,88€ korotus! "Toivottavasti Suomi ei nyt sen takia joudu velkakierteeseen niinkuin monelle maalle on käynyt".

      • 2 vuotta aikaa

        Jäähän tuossa melkein 2 vuotta aikaa löytää uusia töitä tai myydä kämppä. Tietty jos on niin hölmö että lepää laakereillaan 2 vuotta ja herää vasta sitten kun on tippunut työmarkkinatuelle, niin ongelmia voi tullakin. Kun omaa rahaa on 1/3 asunnon ostohinnasta, kattaa myyntihinta lähes 100% varmasti jäljellä olevan lainan, vaikka hinnat hieman tippuisivatkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      212
      34481
    2. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      256
      22064
    3. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      440
      11155
    4. Onko tekijän nimi tiedossa?

      Joko tiedetään?
      Valkeakoski
      84
      7591
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      27
      6675
    6. Valkeakosken kiinniotettua ei epäillä

      Kummallisia kommentteja ja uhkauksia poliisi taas jakelee orjakansalle muituttaakseen verisrstä kostosta jos rahvas kapi
      Maailman menoa
      54
      5073
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      196
      4107
    8. Tekijä on poliisin vanha tuttu

      Ihan supisuomalainen.
      Valkeakoski
      46
      1756
    9. Valkeakosken murhaaja

      Raiskausrikosten joukossa kanta suomalainen tekijä on niin harvinainen että kannattaa erikseen mainita. Raiskausuutisia
      Maailman menoa
      35
      1693
    10. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      43
      1627
    Aihe