Kertoako uudesta rakkaasta erotessa?

Pian eroava M35

Jos eron syy on, että on rakastunut toiseen, pitäisikö se kertoa eron syynä vai olisiko jätettävän osapuolen helpompi selviytyä erosta, jos kertoisi syyksi vain sen, että ei enää tunne rakkautta puolisoaan kohti, siis sellaista joita puolisoiden pitäisi tuntea toisiaan kohtaan? Mitä mieltä olette?

Rakastan avovaimoani ja kaikki on suhteessamme periaatteessa hyvin, ei riitoja tai muuta, enkä haluaisi satuttaa häntä tarpeettomasti, mutta olen rakastunut toiseen ja hän minuun, enkä sille mitään enää voi. Säästäkää moralisointi ja solvaaminen, ja kertokaa mieluummin mielipiteitänne siitä, miten helpottaa jätettävän osapuolen tuskaa mahdollisimman paljon. Ero sattuu häneen joka tapauksessa hirvittävästi, mutta jos voin jotenkin säästää häntä edes pieneltä kivulta, teen sen.

89

3954

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jebua

Tottakai tässä herää kysymys että saako ex tietää sitten jälkeen päin että sulla oli jo uus kiikarissa ku erositte, mutta jos ei saa tai ette muuta samantien uuden kanssa yhteen niin ei kannata kertoa! Sattuu varmasti enemmän jos kuulee että jätät hänet toisen takia!

• Wertjam

Olen aika lailla samoilla linjoilla edellisen kirjoittajan kanssa. Minimoi vahingot niiden tietojen avulla mitä sinulla on puolisostasi ja siirtykää molemmat eteenpäin. Varmista uuden suhteen lämpötila vielä tällä http://bit.ly/Rakkausmittari ennen lopullisia peliliikkeitä.

• exän tunteista.

Vinttaa vaan pellolle,sille kannata mitään ruveta selittelee. Kyllä ihmiset on kummia. Jos tulee sössöttää teijän suhteesta uhkaa lähestymiskiellolla.

• rakastaa- ei rakasta

Edellä oleva tunteeton viestittäjä on tyypillinen nykyaikainen narsisti: mitä väliä muiden tunteista!

Yleensä raaka ihminen saa naamallensa sen mitä taakseen jättää.

Mutta sitten ap:n kysymykseen. Erossa vaikeimpia asioita on, jos ei tiedä, miksi tulee jätetyksi vaikka tuntee kaiken menneen ok.
        Tietty toiseksi vaikein kestettävä on, että mies on löytänyt paremmin. Vaatii hyvää omanarvontuntoa, että maailma ei romahda pitkäksi aikaa.
        Nyt riippuu paljon siitäkin, kauanko avoliitto on kestänyt ja onko lapsia. Aina kannattaa ero hoitaa hienotunteisesti, mutta em. tapauksessa erityisen kauniisti. Toista ei saa mollata sen takia, että itse on rakastanut. Tarkoitan, ettei toisen ihmisarvoa voi viedä. Onhan hänessä tai on ainakin ollut paljon hienoja asioita, jos olette avoon päätyneet.

Suoraan olisi puhuttava ja mahdollisimman pian ja rauhallisesti ja nätisti. Se on pitkällä tähtäimellä parasta. Saat itsekin ajan mittaan hyvän olon, kun tiedät hoitaneesi asian reilusti.

Jään aina ihmettelemään tätä: Rakastan avovaimoani, mutta aion jättää hänet, koska olen rakastunut toiseen. Hm.

• Alkuper. kirjoittaja
        rakastaa- ei rakasta kirjoitti:

Edellä oleva tunteeton viestittäjä on tyypillinen nykyaikainen narsisti: mitä väliä muiden tunteista!

Mutta sitten ap:n kysymykseen. Erossa vaikeimpia asioita on, jos ei tiedä, miksi tulee jätetyksi vaikka tuntee kaiken menneen ok.
        Tietty toiseksi vaikein kestettävä on, että mies on löytänyt paremmin. Vaatii hyvää omanarvontuntoa, että maailma ei romahda pitkäksi aikaa.
        Nyt riippuu paljon siitäkin, kauanko avoliitto on kestänyt ja onko lapsia. Aina kannattaa ero hoitaa hienotunteisesti, mutta em. tapauksessa erityisen kauniisti. Toista ei saa mollata sen takia, että itse on rakastanut. Tarkoitan, ettei toisen ihmisarvoa voi viedä. Onhan hänessä tai on ainakin ollut paljon hienoja asioita, jos olette avoon päätyneet.

Suoraan olisi puhuttava ja mahdollisimman pian ja rauhallisesti ja nätisti. Se on pitkällä tähtäimellä parasta. Saat itsekin ajan mittaan hyvän olon, kun tiedät hoitaneesi asian reilusti.

Jään aina ihmettelemään tätä: Rakastan avovaimoani, mutta aion jättää hänet, koska olen rakastunut toiseen. Hm.

Kiitos vastaajille 1 ja 3 asiallisista vastauksista. En tokikaan mollaisi häntä, koska siihen ei ole mitään syytä. Hän on upea ihminen, jota kunnioitan, arvostan - ja kyllä, rakastan. Kun ajattelen, että kohta en enää ole hänen kanssaan, se sattuu itseenikin valtavasti, ja kun ajattelen hänen kipuaan, sattuu vielä enemmän. Olen harkinnut sitäkin, etten eroaisi, mutta en oikeasti tiedä, kauanko sellainen suhde voi jatkua joka perustuu myötätuntoon ja siihen, etten halua satuttaa häntä.

Kolmas vastaaja ihmetteli, miten voi sanoa rakastavansa yhtä, mutta rakastuneensa toiseen. Uskon, että koet sen vielä joskus. Pitkässä suhteessa tulee aina ihastumisia ennen pitkää. Jos ei sinulle niin puolisollesi. Eivätkä ne ole ongelma, ellei sitten käy niin kuin mulle nyt. Puolison kanssa tuntuu hyvältä, mutta jokin on aina puuttunut väliltämme, ainakin mun osalta. Ja seksuaalisesti olemme ihan erilaisia. Koko suhde on hiukan turhauttava, enkä oikein enää jaa hänen arvomaailmaansa niin kuin ennen. Ihmiset muuttuvat. Voisin siis jatkaa suhteessa puolityytyväisenä, koska yhä rakastan avopuolisoani niin kuin läheistä ystävää tai sisarta rakastetaan, hellästi mutta platonisesti. Joten mikä neuvoksi? Teenkö hänet onnettomaksi eroamalla vai itseni onnettomaksi jäämällä? Saa sanoa mielipiteitä.

• 4503
        Alkuper. kirjoittaja kirjoitti:

Kiitos vastaajille 1 ja 3 asiallisista vastauksista. En tokikaan mollaisi häntä, koska siihen ei ole mitään syytä. Hän on upea ihminen, jota kunnioitan, arvostan - ja kyllä, rakastan. Kun ajattelen, että kohta en enää ole hänen kanssaan, se sattuu itseenikin valtavasti, ja kun ajattelen hänen kipuaan, sattuu vielä enemmän. Olen harkinnut sitäkin, etten eroaisi, mutta en oikeasti tiedä, kauanko sellainen suhde voi jatkua joka perustuu myötätuntoon ja siihen, etten halua satuttaa häntä.

Kolmas vastaaja ihmetteli, miten voi sanoa rakastavansa yhtä, mutta rakastuneensa toiseen. Uskon, että koet sen vielä joskus. Pitkässä suhteessa tulee aina ihastumisia ennen pitkää. Jos ei sinulle niin puolisollesi. Eivätkä ne ole ongelma, ellei sitten käy niin kuin mulle nyt. Puolison kanssa tuntuu hyvältä, mutta jokin on aina puuttunut väliltämme, ainakin mun osalta. Ja seksuaalisesti olemme ihan erilaisia. Koko suhde on hiukan turhauttava, enkä oikein enää jaa hänen arvomaailmaansa niin kuin ennen. Ihmiset muuttuvat. Voisin siis jatkaa suhteessa puolityytyväisenä, koska yhä rakastan avopuolisoani niin kuin läheistä ystävää tai sisarta rakastetaan, hellästi mutta platonisesti. Joten mikä neuvoksi? Teenkö hänet onnettomaksi eroamalla vai itseni onnettomaksi jäämällä? Saa sanoa mielipiteitä.

Sinuna miettisin kahteen kertaan ennen eroa. Alkuhuuma on ohimenevää ja mitä sitten jää jäljelle. Sinuna laittaisin vaakakuppiin hyvät ja huonot puolet nykysuhteesa ja toimisin vasta hyvin harkitusti sen jälkeen,

• onnettomaks1

jäämällä?
        Tuo on nykyisessä rakastuneisuuden tunteen hormoonien-
        hyrräysvaiheessasi (sumentaa arviointikyvyn) pelkkä oletus.
        Ja hyvin lapsellinen oletus.
        Ero ei ole elämäsi onnellisuuden takuu eikä tuleva puoliskosi onnellisuutesi takaaja.

Kysyt, kertoako koko- vai osatotuus.
        Puolisollasi on oikeus kuulla kokototuus ja sinulla velvollisuus kertoa se.
        Siinä vaaditaan siviilirohkeutta ja kykyä vastata teoistaan.
        Nuo kyvythän sinulla on, vai...

• haijakka
        4503 kirjoitti:

Sinuna miettisin kahteen kertaan ennen eroa. Alkuhuuma on ohimenevää ja mitä sitten jää jäljelle. Sinuna laittaisin vaakakuppiin hyvät ja huonot puolet nykysuhteesa ja toimisin vasta hyvin harkitusti sen jälkeen,

Olen erittäin samaa mieltä. Itse jätin aikoinaan tyttöystäväni uuden ihastuksen ja alkuhuuman takia. Olen sitä katunut siinä mielessä, että hänessä oli jotain sellaista, jota en sittemmin löytänyt. Silloin vain huuma oli kova ja kaipasin uutta ihastusta. Nyt kysymys tosiaan olisi järjen käytöstä, mitä ainakin miehet pitäisivät pystyä käyttämään. Kun huuma uuden kanssa on ohi, niin mitä jää jäljelle? Entä jos käykin niin, että uusissa naisissa ei olekaan niitä asioita mitä nykyisessä?

Laita asiat vaakakuppiin ja koska olet miettinyt arvomaailmaasi ilmeisen selvästi, niin kaiva sieltä tieto siitä, mitä parisuhteelta odotat. Huumaa ja sitä kemiallista mielihyvää, joka uudesta suhteesta tulee (ja menee, valitettavasti) vai sitten oikeasti sitoutumista ja sen tuomaa mielihyvää, kun luotte tai olette jo luoneet syvän henkisen yhteyden. Mielestäni ihmisen perusarvot eivät muutu, ainakaan tietyn iän jälkeen. Seksi voi olla ongelma, se toki kaikissa suhteissa hiipuu, joissain enemmän, joissain vähemmän. Mutta laadultaan se voi olla varsin hyvää pitkäaikaisen kumppanin kanssa. Voihan olla, että seuraavassa suhteessa seksielämä muuttuu huonommaksi. Ehkä teema tässä on se, että nykypäivänä sitoutumista ei osata arvostaa edes silloin, kun jotain aidosti hyvää on käsillä. Ennen vanhaan sitouduttiin vaikka suhde oli huonokin, nyt ei vaikka suhde olisi loistava. En tiedä olemmeko me suomalaiset jotenkin niin perusmasentuneita, että ihastuskemiallista reaktiota tarvitaan aivoihin, jotta voidaan tuntea elävänsä.

Kuinka pitkään olette olleet yhdessä?

• Vaimo-kulta
        rakastaa- ei rakasta kirjoitti:

"Jään aina ihmettelemään tätä: Rakastan avovaimoani, mutta aion jättää hänet, koska olen rakastunut toiseen. Hm. "

En ole alkuperäinen kirjoittaja, mutta ymmärrän tämän täysin. Rakkautta on monenlaista. Pitkässä suhteessa intohimoinen rakkaus muuttuu syväksi kiintymykseksi, jolloin ei halua toista satuttaa, mutta minkä siinä tilanteessa tekee, jos kokee rakastavansa vielä enemmän toista. Ei rakkaus ole lopulta niin mustavalkoista kuin ihmiset ehkä ajattelevat.

• n

Jokainen ihminen ansaitsee tulla rakastetuksi täysillä. Sinun täytyy olla rehellinen. Älä tee sitä virhettä mitä tein aikoinaan. Olin itse se sun "uusi nainen", ja olemme vieläkin rakastuneita yli 3 vuoden jälkeen. Silti olemme eroamassa. Mieheni ei pysty olemaan kanssani kun omatunto miten jätti edellisen yhä kaivertaa!

Ole rehellinen, ja tue häntä loppuun asti, ole hänen vierellään kun hän itkee, halaa häntä ja näytä että välität!! Sillein hän ehkä jaksaa jatkaa ilman sua jossain vaiheessa. Kuuntele häntä kun soittelee sinulle yöllä, ja kun hän haukkuu sua, muista ettei hän sitä tarkoita äläkä suutu hänelle. Soittele hänelle ja anna hänen ymmärtää ettei ole mitätön.

Kaikkea hyvää sinulle hänelle...

• älyvapaata

Oot kyllä oikeessa siinä, että ihmiset ihastuu elämänsä aikana montakin kertaa. Mutta silloin, kun sattuu olemaan jo suhteessa niin näille ihastuksille ei tarvitse tehdä mitään. Ihastus kyllä kuolee ajan kanssa pois. Jos itse ruokit tätä ihastumista lähtemällä kahville, taikka vaihtamalla puhelinnumeroa, ja muutenkin tapailemalla ihastuksen kohdetta, niin tottakai se voi muuttua vakavammaksikin. Voihan tämä sinun uusi ihastuksesi myös ihastua taas uuteen mieheen jossakin vaiheessa, kun hetken huumanne on mennyt ohi.

• OmShantiShivaShakti

Tottakai voi rakastaa useampaa! Tarvitset mielestäni kuitenkin samoin ajattelevan kumppanin. Kannattaa kysyä KUMMALTAKIN että onko ookoo jos seurustelet kahden naisen kanssa. Jos vastaus on kyllä, pidä. Jos ei, jätä.

• minun mielipide

olen kyllä sitä mieltä, että jos et rakasta kumppaniasi kuten naista, vaan suhde on lähinnä ystävyyttä, ei siihen pidä jäädä.
        Mutta jos hänestä oikeasti välität, niin älä helvetissä mene sanomaan rakastuneesi toiseen!
        Mitä hän sillä tiedolla muka tekee?
        Sattuu vaan lisää.
        Muutenkin eron jälkeen kannattaa pitää pieni aikaväli, ei ole hyväksi hypätä suoraan uuteen suhteeseen.
        Aloittakaa uuden tytön kanssa hitaasti, jos hän sinua oikeasti rakastaa, niin kyllä ymmärtää, että sinun pitää ensin toipua erosta ja etenette hitaasti.
        Itsekin erosin miehestä, jonka kanssa olin kyllä sinänsä onnellinen, mutta suhteemme oli vain kuin kaverisuhde. Koskaan en häneen ollut rakastunut, me vain "alettiin oleen" parikymppisinä.
        Hänestä tuli minulle rakas ystävä, ei muuta. Emme edes harrastaneet seksiä suhteen aikana paljoa, loppuaikoina emme ollenkaan.
        Miksi ihmeessä sellaiseen pitäisi jäädä?
        Jos on lapsia, asia on aina vähän kinkkisempi, mutta meillä ei ollut.
        Muista olla erotessasi jämäkkä, älä suostu säälitapaamisiin, säälisuukkoihin jne. Eikä "eron jälkeiseen ystävyyteen" koska sellaista ei ole olemassakaan.

• oon kyllä eri mieltä
        n kirjoitti:

Jokainen ihminen ansaitsee tulla rakastetuksi täysillä. Sinun täytyy olla rehellinen. Älä tee sitä virhettä mitä tein aikoinaan. Olin itse se sun "uusi nainen", ja olemme vieläkin rakastuneita yli 3 vuoden jälkeen. Silti olemme eroamassa. Mieheni ei pysty olemaan kanssani kun omatunto miten jätti edellisen yhä kaivertaa!

Ole rehellinen, ja tue häntä loppuun asti, ole hänen vierellään kun hän itkee, halaa häntä ja näytä että välität!! Sillein hän ehkä jaksaa jatkaa ilman sua jossain vaiheessa. Kuuntele häntä kun soittelee sinulle yöllä, ja kun hän haukkuu sua, muista ettei hän sitä tarkoita äläkä suutu hänelle. Soittele hänelle ja anna hänen ymmärtää ettei ole mitätön.

Kaikkea hyvää sinulle hänelle...

tuosta, että jättäjän pitäis antaa tukea, siis tietty muutaman päivää, mutta jos se jatkuu ja jatkuu, niin se vaan pahentaa jätetyn oloa.
        Itse tein erottuani sen virheen, että annoin tukea liikaa, oltiin paljon yhdessä eron jälkeen, jatkettiin jopa yhteistä mökillä käyntiä ja kaikkea (ei seksiä, ym).
        Se vain pahensi toisen oloa. Kun tajusin sen, vasta muutaman kuukauden päästä, sanoin napakasti että nyt on kaiken yhteydenpidon loputtava.
        Vasta sen jälkeen toinenkin pääsi eteenpäin.
        Jättäessä pitää olla jämpti, ei raaka, mutta ei se oikeasti ole jättäjän asia antaa tukea, sitä varten on ystävät ja perhe olemassa.

• haijakka

vielä tuohon kertomiseen. Eli lähtisin kyllä totuudesta. Toisaalta se voi satuttaa enemmän, jos olet esim. harrastanut seksiä tuon uuden ihastuksesi (rakkautesi?) kanssa ja ylipäänsä ollut pitkään tekemisissä. Ehkä tässä vois tulla kyseeseen pehmennetty totuus, eli sanot olevasi ihastunut vähän aikaa johonkin toiseen ja tuntuu siltä, että tunteet ovat kuolleet sisar-veli-tasolle. Pahinta mitä itse olen kokenut niin, on ollut se, että minulle väitettiin ettei uutta olisi ja viikkoa myöhemmin hänet nähtiin uuden rakkaan kainalossa. Valehtelu nimittäin saattaa aiheuttaa sen, että kyseenalaistaa koko suhteen. Toisin sanoen miettii, mitä hän on saattanut valehdella muissakin asioissa.

Tulisi kysyä itseltäsi myös se kysymys, että jos et olisi ihastunut/rakastunut tähän toiseen, olisitko nyt harkitsemassa eroa? Harkitsisitko sitä muutenkin? Koska muuten kyse on aidosti vain huumasta, joka on sekoittanut pääsi. Tarkoitan sitä, että tulee tehdä rajanveto sen välille, vaikuttaako eropäätökseen se, että sinulla on toinen vai se, että et ole mahdollisesti pitkään aikaan rakastanut nykyistäsi, vaikka siltä tuntuukin.

• Alkuper. kirj.

Kiitos taas uusista, viisaista ja harkinnan arvoisista sanoista.

Niin sitä eroa olen kyllä pohtinut ja tyytymättömyyttä suhteeseeni tuntenut jo pari vuotta, joten tämä uusi rakastuminen ei ole sinänsä synnyttänyt eroajatuksia, mutta on nyt vauhdittamassa niitä kyllä. En siis pidä lapsellisena oletusta, että jäämällä suhteeseen jäisin onnettomaksi kun olen ajoittain ollut onneton siinä aiemminkin.

Ja se syvän henkisen yhteyden puute on juuri se syy, miksi eroa harkitsen. En vain ole koskaan tuntenut sitä yhteyttä avokkiini, vaikka meillä onkin ollut hyviä vuosia yhdessä. Olen aika uupunut esittämään, että tunnen sen yhteyden, ja totuus on, että en ole koskaan ollut aivan sellainen ihminen kuin puolisoni ajattelee minun olevan.

• haijakka
        Alkuper. kirj. kirjoitti:

Kiitos taas uusista, viisaista ja harkinnan arvoisista sanoista.

Niin sitä eroa olen kyllä pohtinut ja tyytymättömyyttä suhteeseeni tuntenut jo pari vuotta, joten tämä uusi rakastuminen ei ole sinänsä synnyttänyt eroajatuksia, mutta on nyt vauhdittamassa niitä kyllä. En siis pidä lapsellisena oletusta, että jäämällä suhteeseen jäisin onnettomaksi kun olen ajoittain ollut onneton siinä aiemminkin.

Ja se syvän henkisen yhteyden puute on juuri se syy, miksi eroa harkitsen. En vain ole koskaan tuntenut sitä yhteyttä avokkiini, vaikka meillä onkin ollut hyviä vuosia yhdessä. Olen aika uupunut esittämään, että tunnen sen yhteyden, ja totuus on, että en ole koskaan ollut aivan sellainen ihminen kuin puolisoni ajattelee minun olevan.

pelottavaa. Et siis ole ollut oma itsesi ollenkaan koko suhteen aikana? Kyse ei siis ole siitä, että vastapuolessa olisi mitään vikaa (?), vaan siitä, ettet "paljasta" itseäsi ja siksi tunteet ovat haihtuneet tai niitä ei ole koskaan ollutkaan. Olet esittänyt vuosia uuvuttavaa roolia hänelle. Yhteys syntyisi tai olisi voinut syntyä siitä, että olisit paljastanut hänelle oikean itsesi ja sielusi. Olen itse joskus kokenut samaa ensimmäisessä suhteessani, joka tosin kesti vain vajaan vuoden, koska minulla ei energia riittänyt näytelmään.

Mielestäni suhde nousee aivan uudelle tasolle, kun uskaltaa rohkeasti olla oma itsensä ja paljastaa heikkoutensa, kaikkensa. Oletko miettinyt, mikä on synnyttänyt sinulle tuollaisen "kuoren". Onko kenties kumppanisi sellainen, jonka oletat tuomitsevan sinut ja mielipiteesi ja siksi olet pitänyt tuota haarniskaa? En ala kuitenkaan saarnaamaan, jos tunteet ovat "oikeita" sitä uutta kohtaan, niin kenties ne ovatkin ja sinun pitää jättää nykyisesi. Mutta sen vain aika ja huuman haihtuminen näyttävät, miten kävi.

• alkup. kir.
        haijakka kirjoitti:

pelottavaa. Et siis ole ollut oma itsesi ollenkaan koko suhteen aikana? Kyse ei siis ole siitä, että vastapuolessa olisi mitään vikaa (?), vaan siitä, ettet "paljasta" itseäsi ja siksi tunteet ovat haihtuneet tai niitä ei ole koskaan ollutkaan. Olet esittänyt vuosia uuvuttavaa roolia hänelle. Yhteys syntyisi tai olisi voinut syntyä siitä, että olisit paljastanut hänelle oikean itsesi ja sielusi. Olen itse joskus kokenut samaa ensimmäisessä suhteessani, joka tosin kesti vain vajaan vuoden, koska minulla ei energia riittänyt näytelmään.

Mielestäni suhde nousee aivan uudelle tasolle, kun uskaltaa rohkeasti olla oma itsensä ja paljastaa heikkoutensa, kaikkensa. Oletko miettinyt, mikä on synnyttänyt sinulle tuollaisen "kuoren". Onko kenties kumppanisi sellainen, jonka oletat tuomitsevan sinut ja mielipiteesi ja siksi olet pitänyt tuota haarniskaa? En ala kuitenkaan saarnaamaan, jos tunteet ovat "oikeita" sitä uutta kohtaan, niin kenties ne ovatkin ja sinun pitää jättää nykyisesi. Mutta sen vain aika ja huuman haihtuminen näyttävät, miten kävi.

Kiitos haijakalle hyvistä kysymyksistä, ja olen toki pohtinut nämä asiast läpi ja tiedän kyllä miksi tämä "kuori" on syntynyt. Mutta ei sen tietämisestä ole oikeastaan kauheasti apua tähän tilanteeseen. Se "kuori" on joka tapauksessa olemassa, enkä yksinkertaisesti pysty sitä enää murtamaan hänelle. Olemme olleet yhdessä liian pitkään ja hän on oppinut näkemään mut tietynlaisena, eikä se tilanne muutu.

Ei, hänessä ei ole mitään vikaa. Jotkut hänen puolistaan, joista alussa pidin todella paljon, ovat nyt kyllä muuttuneet sellaisiksi, että ne ovat todella raivostuttavia, mutta niin se käsittääkseni usein menee muutenkin. En tosiaan oleta että olisi olemassa "täydellistä" ihmistä tai "täydellistä" suhdetta. Rakastan häntä ja sitä mitä hän on, mutta samalla tunnen, että juuri sen takia hän ansaitseekin jonkun itselleen sopivamman.

Ja kyllä tiedän että suhde nousee uudelle tasolle kun uskaltaa olla oma itsensä. Siitä onkin kysymys. Uuden rakkauteni kanssa nimenomaan pystyn olemaan oma itseni kaikilla niillä tavoilla joilla en pysty olemaan itseni nykyisen avokin kanssa ja siksi ero on alkanut tuntua ainoalta vaihtoehdolta. En enää jaksa sitä että olen jakautunut kahtia niin että on oma salainen sisäinen maailmani jota hän ei koskaan näe ja sitten sellainen toinen minä, joka on hänen kanssaan jotain ihan muuta.

• Vaimo-kulta
        alkup. kir. kirjoitti:

Kiitos haijakalle hyvistä kysymyksistä, ja olen toki pohtinut nämä asiast läpi ja tiedän kyllä miksi tämä "kuori" on syntynyt. Mutta ei sen tietämisestä ole oikeastaan kauheasti apua tähän tilanteeseen. Se "kuori" on joka tapauksessa olemassa, enkä yksinkertaisesti pysty sitä enää murtamaan hänelle. Olemme olleet yhdessä liian pitkään ja hän on oppinut näkemään mut tietynlaisena, eikä se tilanne muutu.

Ei, hänessä ei ole mitään vikaa. Jotkut hänen puolistaan, joista alussa pidin todella paljon, ovat nyt kyllä muuttuneet sellaisiksi, että ne ovat todella raivostuttavia, mutta niin se käsittääkseni usein menee muutenkin. En tosiaan oleta että olisi olemassa "täydellistä" ihmistä tai "täydellistä" suhdetta. Rakastan häntä ja sitä mitä hän on, mutta samalla tunnen, että juuri sen takia hän ansaitseekin jonkun itselleen sopivamman.

Ja kyllä tiedän että suhde nousee uudelle tasolle kun uskaltaa olla oma itsensä. Siitä onkin kysymys. Uuden rakkauteni kanssa nimenomaan pystyn olemaan oma itseni kaikilla niillä tavoilla joilla en pysty olemaan itseni nykyisen avokin kanssa ja siksi ero on alkanut tuntua ainoalta vaihtoehdolta. En enää jaksa sitä että olen jakautunut kahtia niin että on oma salainen sisäinen maailmani jota hän ei koskaan näe ja sitten sellainen toinen minä, joka on hänen kanssaan jotain ihan muuta.

Minusta edellinen viestisi vaikuttaa siltä, että olet jo tehnyt päätöksen jättää nykyisen avopuolisosi. Silloin kannattaa jutella mahdollisimman pian päätöksestä hänen kanssaan. Joku jo sanoikin, että kannattaa kertoa myös, että on ihastunut toiseen ja joku toinen sanoi, että satuttaa vaan turhaan. Minusta se voisi kaikessa satuttavuudessaan olla kuitenkin ymmärrettävä syy, miksi toinen jättää, jos viisi vuotta on oltu yhdessä "onnellisina". Voihan olla, että avopuolisollasi on vastaavia ajatuksia kuiin sinulla. Syyn hän haluaa kuitenkin kuulla.

Omassa tilanteessani en uskaltaisi kertoa. Pelkäisin liikaa, että siitä seuraisi huoltajuuskiista lapsista.

• happyppahh

Mielestäni jätetty ansaitsee tietää, miksi hänet hätettiin, ja nimenomaan sinulta, eikä "kyliltä".
      Sinun tulisi kertoa myös, mikä sai sinut rakastumaan toiseen ja miksi teidän välinen rakkaus ei riittänyt.
      Totuus satuttaa, mutta se myös nopeuttaa selviytymistä.

• rakastaa-ei rakasta

!"Ja se syvän henkisen yhteyden puute on juuri se syy, miksi eroa harkitsen. En vain ole koskaan tuntenut sitä yhteyttä avokkiini, vaikka meillä onkin ollut hyviä vuosia yhdessä. Olen aika uupunut esittämään, että tunnen sen yhteyden, ja totuus on, että en ole koskaan ollut aivan sellainen ihminen kuin puolisoni ajattelee minun olevan. "

Vastasin jo tuossa yllä. Mutta tämä kohta sai minut mietteliääksi.
        Syvä henkinen yhteys? Mitä oikeastaan tunsit avokkiasi kohtaan, kun menitte yhteen?

Hyviä vuosia yhdessä? Siis mitä mitä? (Onko lapsia, kysyin jo kerran, koska se on aika olleellinen kysymys.)

Et ole koskaan mielestäsi ollut sellainen ihminen kuin avokkisi on luullut? Tulkitsetko nyt itsestäsi vai avokin käsityksistä päin asiaa? Yritätkö tällä ajatuskuviolla antaa itsellesi luvan "korjata" avokin tunteita ja ajatuksia?
        Jospa avokki rakastaa sinua, kunnioittaa ja kaikin tavoin arvostaa sinua? Eikö se ole hänen oikeutensa - rakastaa ja ihailla miestään?

• Alkup kirjott
        rakastaa-ei rakasta kirjoitti:

!"Ja se syvän henkisen yhteyden puute on juuri se syy, miksi eroa harkitsen. En vain ole koskaan tuntenut sitä yhteyttä avokkiini, vaikka meillä onkin ollut hyviä vuosia yhdessä. Olen aika uupunut esittämään, että tunnen sen yhteyden, ja totuus on, että en ole koskaan ollut aivan sellainen ihminen kuin puolisoni ajattelee minun olevan. "

Vastasin jo tuossa yllä. Mutta tämä kohta sai minut mietteliääksi.
        Syvä henkinen yhteys? Mitä oikeastaan tunsit avokkiasi kohtaan, kun menitte yhteen?

Hyviä vuosia yhdessä? Siis mitä mitä? (Onko lapsia, kysyin jo kerran, koska se on aika olleellinen kysymys.)

Et ole koskaan mielestäsi ollut sellainen ihminen kuin avokkisi on luullut? Tulkitsetko nyt itsestäsi vai avokin käsityksistä päin asiaa? Yritätkö tällä ajatuskuviolla antaa itsellesi luvan "korjata" avokin tunteita ja ajatuksia?
        Jospa avokki rakastaa sinua, kunnioittaa ja kaikin tavoin arvostaa sinua? Eikö se ole hänen oikeutensa - rakastaa ja ihailla miestään?

No ei ole lapsia. Piste. Sillä asialla ei ole tässä mitään roolia.

Varmasti hän rakastaakin minua, mutta se johtuu siitä, ettei hän tunne minua oikeasti. Ajatukset, tunteet ja mielipiteet jotka ilmaisen hänelle ovat sellaisia joita oletan hänen haluavan kuulla eikä sellaisia joita mulla oikeasti on. Varmaan on mahdoton ymmärtää jos itse elää sellaisessa suhteessa jossa asioista puhutaan mut me ei puhuta oikeastaan mistään muusta kuin siitä mitä kaupasta pitää tuoda ja oliko hyvä Satuhäät jakso tms...

Enkä enää tiedä mitä tunsin silloin aikoinaan. Ihastusta? Nyt kun mietin mikä meitä yhdistäisi en keksi yhtään asiaa. Ja tosi reilua varmaan olisikin nyt jäädä tähän suhteeseen kun olen salaa tutustunut ja rakastunut toiseen. Viimeisen vastaajan mielestä olis varmaan reiluinta salata se ja jatkaa elämää niin kuin mitään ei olis tapahtunutkaan.

• sivul-linen
        Alkup kirjott kirjoitti:

Varmasti hän rakastaakin minua, mutta se johtuu siitä, ettei hän tunne minua oikeasti. Ajatukset, tunteet ja mielipiteet jotka ilmaisen hänelle ovat sellaisia joita oletan hänen haluavan kuulla eikä sellaisia joita mulla oikeasti on. Varmaan on mahdoton ymmärtää jos itse elää sellaisessa suhteessa jossa asioista puhutaan mut me ei puhuta oikeastaan mistään muusta kuin siitä mitä kaupasta pitää tuoda ja oliko hyvä Satuhäät jakso tms...

Enkä enää tiedä mitä tunsin silloin aikoinaan. Ihastusta? Nyt kun mietin mikä meitä yhdistäisi en keksi yhtään asiaa. Ja tosi reilua varmaan olisikin nyt jäädä tähän suhteeseen kun olen salaa tutustunut ja rakastunut toiseen. Viimeisen vastaajan mielestä olis varmaan reiluinta salata se ja jatkaa elämää niin kuin mitään ei olis tapahtunutkaan.

saada henkistä yhteyttä tohon edelliseen. :)

• da capo
        Alkup kirjott kirjoitti:

"Varmasti hän rakastaakin minua, mutta se johtuu siitä, ettei hän tunne minua oikeasti. Ajatukset, tunteet ja mielipiteet jotka ilmaisen hänelle ovat sellaisia joita oletan hänen haluavan kuulla eikä sellaisia joita mulla oikeasti on. Varmaan on mahdoton ymmärtää jos itse elää sellaisessa suhteessa jossa asioista puhutaan mut me ei puhuta oikeastaan mistään muusta kuin siitä mitä kaupasta pitää tuoda ja oliko hyvä Satuhäät jakso tms..."

Kuulostaa minun suhteeltani....tai hiljattain päättyneeltä suhteeltani. Suhde on vasta niin hiljattain kariutunut, etten osaa vielä kommentoida olisiko tuo koitunut suhteemme kohtaloksi joskus myöhemmin. Pohdin kyllä tuota asiaa paljon suhteeni aikanakin, ja koskaan en päässyt muuhun ratkaisuun, kuin joko hyväksyä asia tai lähteä.

No, ainakin jotain näkemystä voin kertoa: ketjusi lukeneena on ainakin yksi joka ymmärtää jotain siitä, mitä mielessäsi aprikoit. Etenkin edellämainitussa sitaatissa.

Tästä hiljattain kariutuneesta kolmen vuoden suhteesta ainakin voin kertoa sen, että ikävöin häntä joka päivä ja toivon, että olisin osannut arvostaa ja hyväksyä hänet sellaisenaan suhteemme aikana sen sijaan, että olisin jatkuvasti miettinyt paranneltavaa. Ehkpä joskus ajattelen, että oli hyvä asia erota. Tällä hetkellä olen varma, etten tule koskaan saamaan edes puoliksi niin hyväsydämistä tyttöä kuin hän ja yllättäen en kaipaa enää mitään huumaa tuovia seikkailuntahtoisia naisia elämääni.

Eli ilmeisesti olen klassisesti tajunnut mitä minulla oli vasta kun sen menetin. Tästä voi vetää sen johtopäätöksen, että tapauksen tuoreus fukaa mun tunne-elämän moneks kuukautta joten kaikki nää fiilikset on hetkittäin muuttuvia tuntemuksia mielessä.

Kun puhut molemminpuoleisesta rakkaudesta, se on se asia joka tekeekin tilanteestas monimutkasen. Kandee mielessään mitata sille rakkaudelle arvo, ja minkälaisten asioiden takia olet valmis luopumaan siitä. Mitä ikänä teetki niin toivottavasti käy hyvin, teille kaikille kolmelle.

• haijakka
        da capo kirjoitti:

"Varmasti hän rakastaakin minua, mutta se johtuu siitä, ettei hän tunne minua oikeasti. Ajatukset, tunteet ja mielipiteet jotka ilmaisen hänelle ovat sellaisia joita oletan hänen haluavan kuulla eikä sellaisia joita mulla oikeasti on. Varmaan on mahdoton ymmärtää jos itse elää sellaisessa suhteessa jossa asioista puhutaan mut me ei puhuta oikeastaan mistään muusta kuin siitä mitä kaupasta pitää tuoda ja oliko hyvä Satuhäät jakso tms..."

Kuulostaa minun suhteeltani....tai hiljattain päättyneeltä suhteeltani. Suhde on vasta niin hiljattain kariutunut, etten osaa vielä kommentoida olisiko tuo koitunut suhteemme kohtaloksi joskus myöhemmin. Pohdin kyllä tuota asiaa paljon suhteeni aikanakin, ja koskaan en päässyt muuhun ratkaisuun, kuin joko hyväksyä asia tai lähteä.

No, ainakin jotain näkemystä voin kertoa: ketjusi lukeneena on ainakin yksi joka ymmärtää jotain siitä, mitä mielessäsi aprikoit. Etenkin edellämainitussa sitaatissa.

Tästä hiljattain kariutuneesta kolmen vuoden suhteesta ainakin voin kertoa sen, että ikävöin häntä joka päivä ja toivon, että olisin osannut arvostaa ja hyväksyä hänet sellaisenaan suhteemme aikana sen sijaan, että olisin jatkuvasti miettinyt paranneltavaa. Ehkpä joskus ajattelen, että oli hyvä asia erota. Tällä hetkellä olen varma, etten tule koskaan saamaan edes puoliksi niin hyväsydämistä tyttöä kuin hän ja yllättäen en kaipaa enää mitään huumaa tuovia seikkailuntahtoisia naisia elämääni.

Eli ilmeisesti olen klassisesti tajunnut mitä minulla oli vasta kun sen menetin. Tästä voi vetää sen johtopäätöksen, että tapauksen tuoreus fukaa mun tunne-elämän moneks kuukautta joten kaikki nää fiilikset on hetkittäin muuttuvia tuntemuksia mielessä.

Kun puhut molemminpuoleisesta rakkaudesta, se on se asia joka tekeekin tilanteestas monimutkasen. Kandee mielessään mitata sille rakkaudelle arvo, ja minkälaisten asioiden takia olet valmis luopumaan siitä. Mitä ikänä teetki niin toivottavasti käy hyvin, teille kaikille kolmelle.

Tunnen täysin samoin. Kun vain olisin osannut arvostaa sitä erästä suhteen aikana, enkä olisi jättänyt häntä. Oli todella kaameaa huomata myöhemmin, kun ystäväinä tapasimme, että hänen kanssaan vaan synkkasi loistavasti. Muistan kuinka tartuin pikkuseikkoihin ja epäollenaisuuksiin ja mietin parannettavaa, vaikka niillä oikeasti ei olisi ollut merkitystä. Ihminen on vain outo olento, kun suhteessa on, niin pohtii ja yrittää löytää toisesta vikoja miksi suhde tulisi päättää. Se toisaalta pätee myös muihin elämänalueisiin, esimerkiksi työpaikkaan. Pitäisiköhän valtion kustantaa meille jokaiselle jonkinlainen psykoanalyysi/terapia, jotta syyt ymmärrettäisiin ja täällä ehkä elettäisiin onnellisempaa elämää?

• alkuperäinen kirj.
        da capo kirjoitti:

Kiitos kannustavista sanoista ja myötätunnosta. Joo tiedän kyllä miltä se tuntuu kun eroaa ja sitten katuu. On tullut käytyä läpi sellaisiakin suhteita ja ihan vakaviakin. Etenkin yksi oli todella vakava ja kun se päättyi (mun aloitteestani) kaduin ja kaipasin tyttöystävääni joka päivä varmaan pari kolme vuotta. Varmaan tämän nyt päättyvän suhteen suurin ongelma onkin ollut että hän oli mulle silloin lohtua jolla yritin unohtaa ex-tyttöystäväni. En vaan tajunnut sitä silloin, vaan luulin rakastuneeni häneen, vaikka luultavasti vain siirsin ex-tyttöystävää koskevat tunteet häneen. Sitten kun lopulta pääsin ex-tyttöystävästäni irti, alkoi tunteet nykyistä avokkiakin kohtaan hiipua samalla. En häntä koskaan rakastanut sillä tavalla kuin sitä exääni, johon tunsin syvän yhteyden, uskallan sen nyt vihdoin myöntää itselleni. Karu tarina, mutta näin sitä ihminen tekee virheitä. Ottakaa muut opiksi, älkääkä tehkö samoja virheitä.

Kaikkea hyvää, ja onnellisempaa tulevaisuutta sinulle da capo.

• da capo
        alkuperäinen kirj. kirjoitti:

Kiitos kannustavista sanoista ja myötätunnosta. Joo tiedän kyllä miltä se tuntuu kun eroaa ja sitten katuu. On tullut käytyä läpi sellaisiakin suhteita ja ihan vakaviakin. Etenkin yksi oli todella vakava ja kun se päättyi (mun aloitteestani) kaduin ja kaipasin tyttöystävääni joka päivä varmaan pari kolme vuotta. Varmaan tämän nyt päättyvän suhteen suurin ongelma onkin ollut että hän oli mulle silloin lohtua jolla yritin unohtaa ex-tyttöystäväni. En vaan tajunnut sitä silloin, vaan luulin rakastuneeni häneen, vaikka luultavasti vain siirsin ex-tyttöystävää koskevat tunteet häneen. Sitten kun lopulta pääsin ex-tyttöystävästäni irti, alkoi tunteet nykyistä avokkiakin kohtaan hiipua samalla. En häntä koskaan rakastanut sillä tavalla kuin sitä exääni, johon tunsin syvän yhteyden, uskallan sen nyt vihdoin myöntää itselleni. Karu tarina, mutta näin sitä ihminen tekee virheitä. Ottakaa muut opiksi, älkääkä tehkö samoja virheitä.

tää mun just kariutunut suhde sai siivet vähän samalla tavalla. tai aika paljon samalla tavalla. jooh...no. tuun kyllä vielä tähä threadii tarkistaa, mikäli täällä paljastat ratkaisut & seuraukset, mite sun kohalla nää setit meni.

hyvässä tilanteessa tosin olet -ainaki itse ajattelen aika läpällä sen draaman paljoutta mitä elämässäni tapahtui kolme vuotta sitten. melkein kuin oma elämä olisi ollut osa saippuasarjaa, joten kyllä ainakin sen suhteen olen löytänyt rauhan, vaikka pitkään asia(t) piinasivatkin.

luotan kyllä että me molemmat tipahdetaan jaloillemme kun suhtautuu asiaan sopivalla vakavuusasteella.

• haijakka
        alkuperäinen kirj. kirjoitti:

hänelle. Tuossa on nimittäin se totuus, minkä hänen tulisi kuulla. Ehkä hiukan karua, mutta voit todeta rakastaneesi häntä kyllä, mutta et kovin syvästi. Toisaalta nyt kuulostaa siltä, kuin olisit päässyt oman itsesi psykoanalysoinnissa loppuun, ja huomannut, ettet ole nykyistäsi koskaan rakastanut, vaikka tuossa aiemmin niin kerroitkin. Et vain ollut päästänyt edellisestäsi irti. Tässä tulee oppia se, että pitää edellinen suhde päättää henkisellä tasolla, ennen kuin aloittaa uuden.

• millainen suhde
        Alkup kirjott kirjoitti:

sinulla on siihen uuteen naiseen? Siis että oletteko te jo viettäneet aikaa yhdessä ja menneet pitkällekin?
        Muista vaan sellainen seikka, että pettämisellä alkaneista suhteistä yli 90% päätyy eroon luottamuspulan takia.
        On selvää, ettei voi luottaa ihmiseen joka on pettäjä/kodinrikkoja.
        Alkuhuumassa se unohtuu, mutta tulee myöhemmin kummittelemaan.

Jostain syystä miehet tarvitsevat aina uuden naisen uskaltaakseen erota.
        Nainen voi erota ilman että on uutta katsottuna, opetelkaa miehet se sama asia ja vasta sitten voitte löytää uuden ja kunnollisen naisen, eikä kodinrikkoja-hupakkoa!

Eron jälkeen pitäisi olla noin 2 vuotta sinkkuna, psykologien mukaan.
        Muuten ei uusi suhde kestäne kauaa.

Suosittelisin samaa sinullekin koska olet selvästi hukannut itsesi johonkin roolien ja toisen miellyttämisen pimeyteen, sinun pitäisi löytää itsesi ja olla yksin, eikä hypätä suoraan sylistä syliin.

• _Netta_

Miksi pitäisi kertoa, että on rakastunut toiseen? En näe siihen mitään syytä. Jos avovaimosi (tai tuleva ex-avovaimosi) ei saa mistään tietää, että sinulla on toinen, niin älä kerro. Minusta päättelet ihan oikein, että eron syynä tieto toisen uudesta rakkaudesta loukkaisi enemmän kuin tieto siitä, että toisen tunteet ovat vain hiipuneet. Jos eron jälkeen pystyt pitämään uuden suhteesi muutaman kuukauden salassa, niin eikös asia ole ihan ok? Erottuasi sinulla on oikeus aloittaa uusi suhde. Varaudu kuitenkin siihen, että se ero voi olla sinullekin rankka ja että sen aikana voi tulla kaikenlaisia tunteita pintaan, mikä rasittaa myös uutta suhdettasi.

• _Netta_

Jos olet ollut suhteeseenne tyytymätön jo pari vuotta, niin eikös silloin voi ajatella, että se tyytymättömyytesi on eronne syy? Se uusi rakkaushan on vain sen tyytymättömyyden seurausta. Tosin ihmettelen, mikset ole sitten yrittänyt ratkaista ongelmiasi nykyisen kumppanisi kanssa. Vai oletko? Vaikka ei kai sillä nyt enää ole väliä, kun on tilanne on mikä on.

• erottuaan
        _Netta_ kirjoitti:

Jos olet ollut suhteeseenne tyytymätön jo pari vuotta, niin eikös silloin voi ajatella, että se tyytymättömyytesi on eronne syy? Se uusi rakkaushan on vain sen tyytymättömyyden seurausta. Tosin ihmettelen, mikset ole sitten yrittänyt ratkaista ongelmiasi nykyisen kumppanisi kanssa. Vai oletko? Vaikka ei kai sillä nyt enää ole väliä, kun on tilanne on mikä on.

aapeellä on oikeus aloittaa uusi? suhde:)) Niin on, mutta kenen kanssa? Nykyisen salasuhteen vai jonkun kolmannen, joka ei vielä ole kuvioissa mukana?
        Molemmat kommenttisi ovat tyypillisiä itsekeskeiselle henkilölle, jolla on taipumus luikerrella läpi siitä, missä rima on matallimmillaan.
        jopa itselleenkin.

Toisaalta olet onnellinen ihminen. Kun sinä joskus tulet jätetyksi, sinulla ei ole muitten asianosaisten kannalta kiusallista tarvetta tietää, miksi puolisosi oikeasti lähti.

• _Netta_
        erottuaan kirjoitti:

aapeellä on oikeus aloittaa uusi? suhde:)) Niin on, mutta kenen kanssa? Nykyisen salasuhteen vai jonkun kolmannen, joka ei vielä ole kuvioissa mukana?
        Molemmat kommenttisi ovat tyypillisiä itsekeskeiselle henkilölle, jolla on taipumus luikerrella läpi siitä, missä rima on matallimmillaan.
        jopa itselleenkin.

Toisaalta olet onnellinen ihminen. Kun sinä joskus tulet jätetyksi, sinulla ei ole muitten asianosaisten kannalta kiusallista tarvetta tietää, miksi puolisosi oikeasti lähti.

Voisitko perustella mielipiteesi? Eräs tuttavani jätti miehensä, koska ei saanut seksistä mitään irti tämän kanssa. Olisiko hänen sitten pitänyt eron syyksi ilmoittaa se, että "sori mutta seksi oli kanssasi aivan paskaa"? Miksi AP:n pitäisi kertoa avovaimolleen asia, joka loukkaa tätä, kun kertomatta jättämisestä ei ole mitään haittaa? Mitä pointtia tuollaisessa "rehellisyydessä" on? Jos AP kertoo, miksi hän on ollut tyytymätön suhteeseen, se on ihan tarpeeksi.

Jos on pakko valita, onko rehellinen vai hienotunteinen, minä olen mieluummin jälkimmäistä. Tämä ei tarkoita sitä, että hyväksyisin pettämisen. En hyväksy enkä ole koskaan itse pettänyt ketään. Mutta jos nyt on tuollaiseen tilanteeseen joutunut ja on joka tapauksessa lähdössä suhteesta, niin miksi turhaan pahoittaa toisen mieltä yhtään enempää kuin on pakko? Täällä on kovin helppo jeesustella ja moralisoida muiden elämänvalintoja. Miten mahtaisit itse toimia, jos joutuisit samanlaiseen tilanteeseen kuin AP?

• salarakas h-ri
        _Netta_ kirjoitti:

Voisitko perustella mielipiteesi? Eräs tuttavani jätti miehensä, koska ei saanut seksistä mitään irti tämän kanssa. Olisiko hänen sitten pitänyt eron syyksi ilmoittaa se, että "sori mutta seksi oli kanssasi aivan paskaa"? Miksi AP:n pitäisi kertoa avovaimolleen asia, joka loukkaa tätä, kun kertomatta jättämisestä ei ole mitään haittaa? Mitä pointtia tuollaisessa "rehellisyydessä" on? Jos AP kertoo, miksi hän on ollut tyytymätön suhteeseen, se on ihan tarpeeksi.

Jos on pakko valita, onko rehellinen vai hienotunteinen, minä olen mieluummin jälkimmäistä. Tämä ei tarkoita sitä, että hyväksyisin pettämisen. En hyväksy enkä ole koskaan itse pettänyt ketään. Mutta jos nyt on tuollaiseen tilanteeseen joutunut ja on joka tapauksessa lähdössä suhteesta, niin miksi turhaan pahoittaa toisen mieltä yhtään enempää kuin on pakko? Täällä on kovin helppo jeesustella ja moralisoida muiden elämänvalintoja. Miten mahtaisit itse toimia, jos joutuisit samanlaiseen tilanteeseen kuin AP?

Taidat nyt Netta jeesustella itse. Suomi on niin pieni maa, että väkisinkin lähdön syy paljastuu eli se salasuhde. Ja jos on yhteisiä tuttavia, asia paljastuu eron jälkeen satavarmasti. Toiset paljastavat lohduttaakseen, toiset ollakseen pirullisia.

ja mikä sellainen uuden suhteen alku on, että eron jälkeen salaillaan suhdetta? Epärehellistä.

Toiseen rakastuminen kannattaa ilmoittaa - voi senkin sanoa hienotunteisesti, niin ettei vie toiselta omanarvontuntoa ja aiheuta sairastumisia.

• JUUPAS EIPÄS
        salarakas h-ri kirjoitti:

Taidat nyt Netta jeesustella itse. Suomi on niin pieni maa, että väkisinkin lähdön syy paljastuu eli se salasuhde. Ja jos on yhteisiä tuttavia, asia paljastuu eron jälkeen satavarmasti. Toiset paljastavat lohduttaakseen, toiset ollakseen pirullisia.

ja mikä sellainen uuden suhteen alku on, että eron jälkeen salaillaan suhdetta? Epärehellistä.

Toiseen rakastuminen kannattaa ilmoittaa - voi senkin sanoa hienotunteisesti, niin ettei vie toiselta omanarvontuntoa ja aiheuta sairastumisia.

Kertoa vai ei? No sun x saa tietää siitä joka tapauksessa jossain vaiheessa. Erot sattuu molempiin tavalla tai toisella! Joten turha sitä kait pimitellä. Kun asioita lykkää/salaa käy helpost niin myös siin uudessa suhteessa.

• SaanaMaana
        JUUPAS EIPÄS kirjoitti:

Kertoa vai ei? No sun x saa tietää siitä joka tapauksessa jossain vaiheessa. Erot sattuu molempiin tavalla tai toisella! Joten turha sitä kait pimitellä. Kun asioita lykkää/salaa käy helpost niin myös siin uudessa suhteessa.

Miten niin exä saa tietää välttämättä? Mihin te oikein perustelette sen? Siis joo, saa varmaan tietää uudesta suhteesta ehkä jotenkin, mutta tuskinpa sen yksityiskohtia ja milloin se on alkanut. Miten helvetissä kenenkään exä saisi sellaista tietää ellei ole pahimman luokan stalkkeri? Jos ei ole yhteisiä kavereita niin eihän siihen ole mitään mahdollisuutta. En tajua millaisissa tuppukylien pikkupiireissä ihmiset oikein elää, jos tuollainen on mahdollista.

• osapuoli tulee
        _Netta_ kirjoitti:

vielä moneen ja moneen kertaan elämässään miettimään ja käymään läpi karille mennyttä suhdetta ja ex-pariaan. Se kuuluu tapahtuneesta selviämisprosessiin. Ja jätetylle pitää antaa edes mahdollisuus arvioida tapahtumat, asiat ja henkilöt oikeiden eikä valheellisten lähtökohtien perusteella.

Olen kokenut tuon pitkän suhteen loputtua. Minulle ex-mieheni päätti kertoa tosiasiat ( uusi ra-kastettu) mietittyään "ilmoitusvaihtoehtoja". Lievästi sanoen rankalta ja raadolliselta tuntui ja sel-viämiseen kului pitkä aikaa. Mutta ex oli oikeassa, kun ei sentään ryhtynyt narrinpeliä enää pitemmälle jatkamaan eikä jättänyt minua selviämään asianlaitoja luulemalla tai itselleni luulot-telemalla,
        Narri on muuten se, joka narraa, ei se, jota narrataan.

Erossa kaikki osapuolet joutuvat aloittamaan uuden elämän, enkä ainakaan minä suosittele kenellekään muuta kuin puhtaalta pöydältä, tosiasioihin perustuvaa aloitusta.

• ...........
        SaanaMaana kirjoitti:

Miten niin exä saa tietää välttämättä? Mihin te oikein perustelette sen? Siis joo, saa varmaan tietää uudesta suhteesta ehkä jotenkin, mutta tuskinpa sen yksityiskohtia ja milloin se on alkanut. Miten helvetissä kenenkään exä saisi sellaista tietää ellei ole pahimman luokan stalkkeri? Jos ei ole yhteisiä kavereita niin eihän siihen ole mitään mahdollisuutta. En tajua millaisissa tuppukylien pikkupiireissä ihmiset oikein elää, jos tuollainen on mahdollista.

taitaa olla varkaan moraali.

• haijakka
        _Netta_ kirjoitti:

Itse näkisin asian niin, että jos seksi on paskaa, voi asian esittää jo ennen eroa ja yrittää kehittää sitä. Tämä siis ihan ensimmäiseksi. Jos kuitenkin eroaa, niin kyllä jokin oikea syy tulisi erolle antaa, eikä vaan todeta, että tunteet hiipuivat. Sitten tämä ex jatkaa samoja juttujaan seuraavassa suhteessa ja hups, taas erotaan samoista syistä. Jokainen suhde on toki erilainen, mutta kyllä se toinen tekijä on aina sinä itse. Siksi minä ainakin haluaisin tietää, miksi minusta erotaan, oli syy kuinka raadollinen tahansa. Muuten en voisi kehittää itseäni koskaan.

Ymmärrän toki hienotunteisuuden, eli sen, että ei sanota, että seksi oli paskaa, vaan todetaan, että seksielämä ei oikein enää innostanut ja emme sopineet seksuaalisesti yhteen tms. Mutta kyllä järkevässä suhteessa järkevien ihmisten kesken tulisi tällaisestakin asiasta käydä pitkät kehityskeskustelut ennen eroa. Tämä pätee ihan mihin tahansa muuhunkin syyhyn.

• Nih. Ilisti.
        haijakka kirjoitti:

Itse näkisin asian niin, että jos seksi on paskaa, voi asian esittää jo ennen eroa ja yrittää kehittää sitä. Tämä siis ihan ensimmäiseksi. Jos kuitenkin eroaa, niin kyllä jokin oikea syy tulisi erolle antaa, eikä vaan todeta, että tunteet hiipuivat. Sitten tämä ex jatkaa samoja juttujaan seuraavassa suhteessa ja hups, taas erotaan samoista syistä. Jokainen suhde on toki erilainen, mutta kyllä se toinen tekijä on aina sinä itse. Siksi minä ainakin haluaisin tietää, miksi minusta erotaan, oli syy kuinka raadollinen tahansa. Muuten en voisi kehittää itseäni koskaan.

Ymmärrän toki hienotunteisuuden, eli sen, että ei sanota, että seksi oli paskaa, vaan todetaan, että seksielämä ei oikein enää innostanut ja emme sopineet seksuaalisesti yhteen tms. Mutta kyllä järkevässä suhteessa järkevien ihmisten kesken tulisi tällaisestakin asiasta käydä pitkät kehityskeskustelut ennen eroa. Tämä pätee ihan mihin tahansa muuhunkin syyhyn.

Oletat erheellisesti, että kaikki ihmiset ovat järkeviä ja kykenevät käsittelemään tai keskustelemaan asioista järkevästi. Puhut haijakka koko ajan jostain olemattomista ideaalitilanteista, mikä on ihan kunnioitettavaa, mutta valitettavasti korkeat käsityksesi ihmisistä ja korkea moraalisi ei päde todellisessa elämässä.

• haijakka
        Nih. Ilisti. kirjoitti:

Oletat erheellisesti, että kaikki ihmiset ovat järkeviä ja kykenevät käsittelemään tai keskustelemaan asioista järkevästi. Puhut haijakka koko ajan jostain olemattomista ideaalitilanteista, mikä on ihan kunnioitettavaa, mutta valitettavasti korkeat käsityksesi ihmisistä ja korkea moraalisi ei päde todellisessa elämässä.

No kyllä ainakin omissa ihmis- ja parisuhteissani on kyetty keskustelemaan järkevästi, mutta se johtunee siitä, että ympärilleni on valikoitunut järkeviä ihmisiä. Ja ei minusta ole kohtuutonta odottaa esim. pitkän suhteen päättyessä reilua peliä, ts. sitä, että antaa vaikkapa pari tuntia elämästään vielä sille jätetylle, jotta hänkin saa realistisen käsityksen menneestä ja miten tulevaisuudessa tulisi toimia. En tosin ole tilastotieteilijä, joten en tiedä olenko minä ja ihmissuhteeni jotenkin outlier. On se aika äässistä (niin sanotusti), jos parisuhteet päättyvät toisen houdinimaiseen katoamistemppuun ja yhteen lauseeseen: tunteet vain loppuivat. Itse pyrin parempaan omissa eroissani.

• öhööö0000

näyttäisi siltä, että lopujen lopuksi olet hukassa itsesi kanssa. Hyppäät suhteesta toiseen ja entisestä ero käsitellään aina uudella suhteella. Olisiko parasta, että pysyttelisit hetken ihan yksiksesi ja miettisit mitä oikein haluat. Ihastumisen huuma ei vedä koskaan arkipäivän suhteelle vertoja...vaihdatko jälleen uuteen arjen tultua suhteeseen..

• ..........

Voiko rakastaa kahta naista samanaikaisesti?
      Mutta minun mielipiteeni on myös se, että älä kerro toisesta, se vain loukkaisi avovaimoasi. Kerro mieluummin, että tunteet teidän kahden välillä ovat laimentuneet tms.

• luvdocstrange

Miksi pitää lähteä uuden rakkaan perään kun sen rakkauden voi saada syttymään vanhassakin suhteessa. Onhan hän vaimosi! Muistelepa nyt kun yhteen menitte, ettekö silloin olleet sitä mieltä että tässä ollaan ja pysytään?

Hoitakaa suhteenne kuntoon sillai, että molempien emotionaaliset tarpeet täyttyy. Arki ja tylsyys tulee kyllä uuteenkin suhteeseen ellei sitä hoida.

• eheä

Totuutta? Kuule, kuulostaa tutulta. Itse tulin jätetyksi vajaa vuosi sitten. Kaiken piti olla kunnossa ja hyvin ja sitten tuli ilmoitus puun takaa. Siinä sitten seliteltiin kaikkea soopaa lähtökuopissa. Jos sinulla tilanne on se, että puolisosi ei tiedä, että sinulla on paha tai vajavainen olla = et ole siitä hänelle puhunut vaan esittänyt suhteessa muuta, sattuu häneen aivan valtavasti, kun otat eroasian esiin. Hän ei ole voinut valmistautua asiaan mitenkään tai mahdollisesti vaikuttaa asiaan, koska olet yksin tenhyt päätöksen ilman yhteisiä keskusteluja. Toivoisin kuitenkin sinulle voimia totuudellisuuteen. On aivan varma, että puolisosi saa tietää uudesta ystävästäsi ja siitä, että se on alkanut ennen nykyisen suhteen loppumista. Hylätyksi tulemisen tuskan lisäksi on hirvittävä tuska huomata, että ei ole edes totuuden arvoinen. Ihmissyys ja ihmisarvo ovat tärkeitä ja niitä ei saa toiselta viedä, edes erossa. Nykyinen puolisosi eron tultua todennäköisesti tarvitsee apua selviytymiseen ja sinä voit auttaa häntä. Jossain laulussa sanottiin " I rather hurt you honest than mislead you with lies." Ainakin minun kohdalla asia olisi ollut juuri noin. Kun tietää koko totuuden ja asiaan johtaneet syyt ja seuraukset ilman valheita, on huomattavasti "helpompaa" jatkaa eteenpäin ja kohdata eheytyminen. Toivon sinulle voimia joka tapauksessa vaikean asian kanssa.

• jätä tämä uusi ihastus,sillä sielläkin puolella tulee arki vastaan, siis jatka nykyisen vaimosi kanssa jos kerran rakastat häntä.

• parisuhdekaruselli

tutulta jutulta. Mulla päättyi pitkä suhde, ensimmäiseni, puolitoista vuotta sitten. Erossa molemmille taisi selvitä, että kumpikin on jättänyt kertomatta syvemmistä tunteistaan ja jättänyt kertomatta ne olennaiset mielenliikkeensä. Ex-puolisoni oli itsekseen puoli vuotta miettinyt eroa, sillä hänellä oli uusi rakastus. Minä taas olin tahollani miettinyt asioita, joissa suhteemme ei toiminut. En kumminkaan ollut noita epäkohtia miehelle ääneen sanonut, en ainakaan kovin voimakkaasti. Tosin minä en miettinytkään eroa, ihmettelin vain, tällaisenako suhde tulisi jatkumaan hamaan loppuunsa asti.

Molemmat piilottelimme ja lopputulos oli aika karu. En ole selvinnyt, vaikka erosta on aikaa. Hengissä olen, mutta kyselen itseltäni, oliko meillä oikeasti mitään suhdetta. Olimmeko missään vaiheessa aitoja. Erossa ex-puoliso meni mulle sanomaan, että oli ollut kanssani vain, koska olin ollut niin "helppo nakki", ts. halukas suhteeseen. Seitsemän vuotta oltiin kumminkin yhdessä.

Vaikka piilottelinkin osaa tunteistani, olin siitä isoimmasta tunteesta aito, eli rakastin puolisoani. Voi piilotella kahdella tavalla. Se piilottelu on joko reaktio olosuhteisiin tai sitten ihminen on piilossa itseltäänkin, eli hän ei tiedä, mitä oikein itse tuntee. Ei esim. tiedä, onko rakastunut vai ei. Luulen, että ex-puolisollani oli näin. En usko, että piilotteluun taipuvainen ihminen "paranee" puolisoa vaihtamalla. Aina tulee niitä tilanteita, joissa oma luontainen toimintatapa on näennäisen tyynen ulkokuoren näyttäminen tai vaihtoehtoisesti ihminen ei olekaan selvillä omista tunteistaan, vaan peilaa muiden tunteita. Minä ja ex-mieheni olimme jumissa, koska kumpikin olimme piiloutuneet toisiltamme. Kuvittelen, että yleensä jompi kumpi on avoin ja tämä ärsyttää sitä piiloutunutta reagoimaan jollain lailla, muutenkin kuin sulkeutumaan/piiloutumaan lisää.

Jäin miettimään, miten olet nyt niin varma, että tämä uusi rakastuminen johtaa aitoihin tunteisiin. Mun kokemukseni on, että vaikka alkuperäinen tunne olisi aito, niin se voi arjessa peittyä kaikenlaiseen kuonaan. Tämä tietysti siinä kohden, kun yhdessä on eletty jo jonkin aikaa. Yhdenlainen arki astuu kuvaan ja sitä huomaakin puhuvansa pelkistä ruokaostoksista ja päivän tv-ohjelmasta.

• Alkuperr kir.

Olen varma siitä siksi, että pystyn puhumaan hänelle juuri niistä tunteista, joista en ole koskaan pystynyt puhumaan avovaimolleni. En pelkää näyttää itseäni hänelle. Tai pelkään, mutta pystyn voittamaan pelkoni. Ja tietenkin tässä on kyse nimenomaan mun ongelmistani. En ole näyttänyt itseäni muillekaan ihmisille ennen, en ystäville enkä tyttö ystäville. Olen hävennyt itseäni. Uuden rakkaani kanssa en tunne niin ja se on ensimmäinen kerta elämässäni. Hän näkee ja hyväksyy mut kokonaan. Jos unohtaisin hänet, joutuisin palaamaan samaan häpeän ja pelon maailmaan jossa olen elänyt aina. En tiedä pystynkö siihen. Ainakaan en haluaisi sitä.

Ihmettelen näitä joiden mielestä olisi parasta unohtaa uusi rakkaus ja jatkaa entiseen malliin. Eikö se sitten olisi väärin avovaimoa kohtaan että teeskentelen loppu elämäni ettei mitään tällaista rakastumista toiseen tapahtunutkaan ja jatkamme yhdessä vaikka salaa kaipaan toisen luo?

Avovaimoni on joskus sanonut että jos hänen miehensä pettäisi häntä hän ei haluaisi tietää sitä. Eli onnen kulissi olisi hänelle tärkeintä. Siis se että hän saisi rakastaa ihannekuvaa miehestä ja jos tällä on jotain synkkiä salaisuuksia mies tekisi ne toivottavasti hänen tietämättään.

• parisuhdekaruselli
        Alkuperr kir. kirjoitti:

Olen varma siitä siksi, että pystyn puhumaan hänelle juuri niistä tunteista, joista en ole koskaan pystynyt puhumaan avovaimolleni. En pelkää näyttää itseäni hänelle. Tai pelkään, mutta pystyn voittamaan pelkoni. Ja tietenkin tässä on kyse nimenomaan mun ongelmistani. En ole näyttänyt itseäni muillekaan ihmisille ennen, en ystäville enkä tyttö ystäville. Olen hävennyt itseäni. Uuden rakkaani kanssa en tunne niin ja se on ensimmäinen kerta elämässäni. Hän näkee ja hyväksyy mut kokonaan. Jos unohtaisin hänet, joutuisin palaamaan samaan häpeän ja pelon maailmaan jossa olen elänyt aina. En tiedä pystynkö siihen. Ainakaan en haluaisi sitä.

Ihmettelen näitä joiden mielestä olisi parasta unohtaa uusi rakkaus ja jatkaa entiseen malliin. Eikö se sitten olisi väärin avovaimoa kohtaan että teeskentelen loppu elämäni ettei mitään tällaista rakastumista toiseen tapahtunutkaan ja jatkamme yhdessä vaikka salaa kaipaan toisen luo?

Avovaimoni on joskus sanonut että jos hänen miehensä pettäisi häntä hän ei haluaisi tietää sitä. Eli onnen kulissi olisi hänelle tärkeintä. Siis se että hän saisi rakastaa ihannekuvaa miehestä ja jos tällä on jotain synkkiä salaisuuksia mies tekisi ne toivottavasti hänen tietämättään.

mielenkiintoista että otit esille häpeän tunteen. Olen päättynyttä suhdetta kelatessani tullut siihen, että minä ja mies häpesimme molemmat ja molemmat olivat tahoillaan jo ennen suhdetta oppineet, että tunteet (etenkin pelko, haavoittuvuus ja rakkaus) ovat hävettäviä. Noita tunteita ei kumpikaan uskaltanut ilmaista. Molemmilla meillä oli myös sisäänrakentunutta häpeää - mulla se liittyi omaan ulkomuotooni (olin kolmekymppiseksi asti lihava, eikä häpeä omasta kropasta haihtunut, vaikka laihduin), miehellä taas se liittyi sairauksiin (hän oli alkoholisti ja alkoholistiperheestä kotoisin, lisäksi hänellä on eräs psyykkinen sairaus). Käytännössä esimerkiksi suuteleminen ja pitempään silmiin katsominen olivat sille sisäiselle häpeällemme "liikaa". Arkinen hellyys puuttui myös kokonaan, ja tajusin jo suhteen aikana, että minua hävetti kosketuksen kaipuuni. Muistan ajatelleeni, että kyllähän aikuisen ihmisen "kuuluu" pärjätä ja olla kaipailematta jotakin sylikkäin makailua. Moitin itseäni siitä, että olen liian herkkä ja tarvitseva. Jälkeenpäin ajatellen vaadin itseltäni tunteettomuutta, koska juuri tunteettomuudesta oli tullut keino selvitä suhteessa.

Toivottavasti itse tiedät, miten hoitaa häpeää pois itsestäsi. En usko siihen, että se katoaisi noin vain, sillä se nousee uudelleen pintaan otollisissa olosuhteissa. Tässä mun päättyneessä suhteessani olin ensimmäiset vuodet aivan huumassa ja asteittain pystyin kertomaan puolisolleni kaiken sellaisen, mitä koin tärkeäksi. Olin omasta mielestäni aito ja rehellinen, niin rehellinen kuin pystyin. Enkä hävennyt, en ainakaan kovin paljon. Sitten puolisoni petti minua toisen naisen kanssa ja halusi erota saman tien. Tämä tapahtui, kun olimme runsaat kaksi vuotta tunteneet. Erosimme joiksikin kuukausiksi. Itse olin vielä rakastumisvaiheessa ja aivan rikki, halusin palata yhteen miehen kanssa heti kun selvisi, ettei hänen uudesta suhteestaan tullut mitään. Mieskin halusi jatkaa. Tämä "uusi alku" päättyi sitten sekin samanlaiseen eroon puolitoista vuotta sitten. Itse näen eron syyt jo ensimmäisessä erossa, sillä en päässyt hylkäämisestä kunnolla yli. Tahtomattanikin pelkäsin, että jos olen jollain lailla "hankala" (ts. ilmaisen vaikeita tunteita, pyydän läheisyyttä vaikkei toinen sitä halua), niin tulen jätetyksi. Lukkiuduin näyttelemään, että kaikki on hyvin - vaikka kaikki ei ollut hyvin. En osannut enkä uskaltanut ilmaista sisintäni. Inhimillistä tämäkin kai, tilanne oli aika hankala.

Jos avovaimosi on sanonut haluavansa onnen kulissin, on hyvin mahdollista, ettei sinun mielikuvasi hänen tyytyväisyydestään teidän liitossanne ole totta. Hänellä voi olla omat kaipuunsa (kuten mulla), mutta hän ei vain niitä ilmaise, kun tuo näennäinen tyytyväisyys on hänelle tärkeämpää ja pelko pitää kiinni vanhassa. Näet hänet minusta aika yksiulotteisesti, jos jonkin aikaa sitten sanotun lauseen perusteella tulkitset hänen puolestaan, mitä hän haluaisi kuulla juuri teidän erossanne. Asetut myös hänen yläpuolelleen, päättelet hänen puolestasi tietäväsi, millaista elämää hän haluaa elää. Pelkäätkö hänen tunteitaan? Vaikka miten eroaikeesi ilmaisisit, hän loukkaantuu.

Sinänsä kuulostaa hyvältä häpeän väistyminen. Ehkä sinun pitää miettiä, miten voit erossa olla ruokkimatta häpeää? Tarkoitan, että ero voi tahtomattasikin pitää sinua kiinni häpeässä, jos erokeskusteluissa teet samoin kuin aina ennenkin liitossasi (eli piilotat itsesi avopuolisolta ja selittelet latteita lauseita).

• Ehkä eroan, ehkä en
        parisuhdekaruselli kirjoitti:

mielenkiintoista että otit esille häpeän tunteen. Olen päättynyttä suhdetta kelatessani tullut siihen, että minä ja mies häpesimme molemmat ja molemmat olivat tahoillaan jo ennen suhdetta oppineet, että tunteet (etenkin pelko, haavoittuvuus ja rakkaus) ovat hävettäviä. Noita tunteita ei kumpikaan uskaltanut ilmaista. Molemmilla meillä oli myös sisäänrakentunutta häpeää - mulla se liittyi omaan ulkomuotooni (olin kolmekymppiseksi asti lihava, eikä häpeä omasta kropasta haihtunut, vaikka laihduin), miehellä taas se liittyi sairauksiin (hän oli alkoholisti ja alkoholistiperheestä kotoisin, lisäksi hänellä on eräs psyykkinen sairaus). Käytännössä esimerkiksi suuteleminen ja pitempään silmiin katsominen olivat sille sisäiselle häpeällemme "liikaa". Arkinen hellyys puuttui myös kokonaan, ja tajusin jo suhteen aikana, että minua hävetti kosketuksen kaipuuni. Muistan ajatelleeni, että kyllähän aikuisen ihmisen "kuuluu" pärjätä ja olla kaipailematta jotakin sylikkäin makailua. Moitin itseäni siitä, että olen liian herkkä ja tarvitseva. Jälkeenpäin ajatellen vaadin itseltäni tunteettomuutta, koska juuri tunteettomuudesta oli tullut keino selvitä suhteessa.

Toivottavasti itse tiedät, miten hoitaa häpeää pois itsestäsi. En usko siihen, että se katoaisi noin vain, sillä se nousee uudelleen pintaan otollisissa olosuhteissa. Tässä mun päättyneessä suhteessani olin ensimmäiset vuodet aivan huumassa ja asteittain pystyin kertomaan puolisolleni kaiken sellaisen, mitä koin tärkeäksi. Olin omasta mielestäni aito ja rehellinen, niin rehellinen kuin pystyin. Enkä hävennyt, en ainakaan kovin paljon. Sitten puolisoni petti minua toisen naisen kanssa ja halusi erota saman tien. Tämä tapahtui, kun olimme runsaat kaksi vuotta tunteneet. Erosimme joiksikin kuukausiksi. Itse olin vielä rakastumisvaiheessa ja aivan rikki, halusin palata yhteen miehen kanssa heti kun selvisi, ettei hänen uudesta suhteestaan tullut mitään. Mieskin halusi jatkaa. Tämä "uusi alku" päättyi sitten sekin samanlaiseen eroon puolitoista vuotta sitten. Itse näen eron syyt jo ensimmäisessä erossa, sillä en päässyt hylkäämisestä kunnolla yli. Tahtomattanikin pelkäsin, että jos olen jollain lailla "hankala" (ts. ilmaisen vaikeita tunteita, pyydän läheisyyttä vaikkei toinen sitä halua), niin tulen jätetyksi. Lukkiuduin näyttelemään, että kaikki on hyvin - vaikka kaikki ei ollut hyvin. En osannut enkä uskaltanut ilmaista sisintäni. Inhimillistä tämäkin kai, tilanne oli aika hankala.

Jos avovaimosi on sanonut haluavansa onnen kulissin, on hyvin mahdollista, ettei sinun mielikuvasi hänen tyytyväisyydestään teidän liitossanne ole totta. Hänellä voi olla omat kaipuunsa (kuten mulla), mutta hän ei vain niitä ilmaise, kun tuo näennäinen tyytyväisyys on hänelle tärkeämpää ja pelko pitää kiinni vanhassa. Näet hänet minusta aika yksiulotteisesti, jos jonkin aikaa sitten sanotun lauseen perusteella tulkitset hänen puolestaan, mitä hän haluaisi kuulla juuri teidän erossanne. Asetut myös hänen yläpuolelleen, päättelet hänen puolestasi tietäväsi, millaista elämää hän haluaa elää. Pelkäätkö hänen tunteitaan? Vaikka miten eroaikeesi ilmaisisit, hän loukkaantuu.

Sinänsä kuulostaa hyvältä häpeän väistyminen. Ehkä sinun pitää miettiä, miten voit erossa olla ruokkimatta häpeää? Tarkoitan, että ero voi tahtomattasikin pitää sinua kiinni häpeässä, jos erokeskusteluissa teet samoin kuin aina ennenkin liitossasi (eli piilotat itsesi avopuolisolta ja selittelet latteita lauseita).

Ketju jatkukoon, jos on jatkuakseen, mutta minua alkoi nyt vituttaa tämä ketju niin paljon, etten enää palaa tähän. Tässä ketjussa on lähinnä kahden laisia viestejä.

Toiset on sellaisia, jotka yrittää lyödä lyttyyn, kun on rakastunut toiseen: se ei ole oikeaa rakkautta, unohda hänet ja palaa avovaimosi luokse, vitun naurettava pelle olet kun luulet ihastusta rakkaudeksi, se ei tule ikinä kestämään!

Ja toiset sitten tuollaisia, että onnea uuteen suhteeseen, kunhan tiedostat olevasi itseäsi pettävä kusipää ja ääliö. Pelkkiä katkeria besserwissereitä jotka luulevat että heidän kokemuksensa rakkaussuhteista ovat yleistettävissä kaikkiin muihinkin ja koska heidän kusiset suhteensa ovat menneet paskaksi tietyllä tavalla, kaikki muutkin ovat yhtä aivovammaisen typeriä kuin he.

Tiesin, ettei olisi pitänyt kirjoittaa tänne mitään, mutta pitipähän tämäkin paska saada oksennettua ulos. Lupaan, ettette saa koskaan tietää, kuinka asiassa kävi, ja olen helvetin tyytyväinen, kun tiedän, ettei ketään edes kiinnosta vittuakaan.

• herttaista! :DDD
        Ehkä eroan, ehkä en kirjoitti:

Ketju jatkukoon, jos on jatkuakseen, mutta minua alkoi nyt vituttaa tämä ketju niin paljon, etten enää palaa tähän. Tässä ketjussa on lähinnä kahden laisia viestejä.

Toiset on sellaisia, jotka yrittää lyödä lyttyyn, kun on rakastunut toiseen: se ei ole oikeaa rakkautta, unohda hänet ja palaa avovaimosi luokse, vitun naurettava pelle olet kun luulet ihastusta rakkaudeksi, se ei tule ikinä kestämään!

Ja toiset sitten tuollaisia, että onnea uuteen suhteeseen, kunhan tiedostat olevasi itseäsi pettävä kusipää ja ääliö. Pelkkiä katkeria besserwissereitä jotka luulevat että heidän kokemuksensa rakkaussuhteista ovat yleistettävissä kaikkiin muihinkin ja koska heidän kusiset suhteensa ovat menneet paskaksi tietyllä tavalla, kaikki muutkin ovat yhtä aivovammaisen typeriä kuin he.

Tiesin, ettei olisi pitänyt kirjoittaa tänne mitään, mutta pitipähän tämäkin paska saada oksennettua ulos. Lupaan, ettette saa koskaan tietää, kuinka asiassa kävi, ja olen helvetin tyytyväinen, kun tiedän, ettei ketään edes kiinnosta vittuakaan.

miten

• Mielestäni tässä
        Ehkä eroan, ehkä en kirjoitti:

ketjussa on selkeästi myös kolmannenlaisia viestejä ja kommentteja.
        Niissä on paneuduttu ottamaan kantaa alkuperäiseen kysymykseen.

Näyttää kuitenkin siltä, että ne eivät pahemmin ole aapeetä kiinnostaneet.

• Ex-avovaimo
        Alkuperr kir. kirjoitti:

Vieraalle, joka ei vielä tunne sinua, vaan jolle voit rakentaa oman kuvasi, on aina helpompi puhua ja avautua. Tähän perustuu psykiatrien ja psykologien terapiat. Itse ihmisestä on kiinni kuinka rehellinen hän tässä uudessa tilanteessa on.

Oma vastuu parisuhteessa ei ole oman onnen tavoittelu, vaan yhteisen hyvän tavoittelu. Kun alat itseksesi etsimään omaa hyvääsi, miten voit kuvitella että enää edes tahtoisit yhteistä hyvää etsiä.

Ihminen on etevä selittelemään tekemisiään ja perustelemaan tekemättä jättämisiään. Vaikeinta onkin olla rehellinen itselleen. Oletkohan sinä sitä ollut?

• no jos kerran
        Alkuperr kir. kirjoitti:

avokkisi on itse sanonut, ettei hän haluaisi tietää jos miehellä on uusi katsottuna, niin tee sitten niin, asiahan on selvä!
        Minulla yksi ystävä sanoi samoin ja kun hänen mies petti, meni mies silti kertomaan siitä ystävälleni.
        Ystäväni ei koskaan toipunut siitä, vaan jäi loppuiäkseen yksin.
        Hänestä tuli jotenkin "häiriintynyt" sen tapauksen jälkeen ja en ole hänen kanssaan ollut enää muutamaan vuoteen tekemisissä, koska puhui ihan hulluja ja jotenkin työnsi kaikki pois luotaan ja sanoi haluavansa olla erakko..
        Muutti maalle ja elelee siellä koirien kanssa, eikä halua tavata ihmisiä.
        Eli kyllä nuo eroasiat pitää hoitaa niin, ettei sairastuta toista.
        Ne jotka sanovat, että kuitenkin sen jostain kuulee että sinulla on uusi, niin sanoisin siihen, että ei nyt eron jälkeen tartte heti toisen syliin hypätä! otat omaa aikaa ensin. Se on se tärkein sääntö erossa, aina pitää parantaa oma sydän ensin, vasta sen jälkeen voi aloittaa uuden suhteen eheänä.
        Kyllä se uusi rakas sen ymmärtää ja odottaa jos oikeasti sua rakastaa, jos ei niin saakin mennä.

• Simd

Yllättävän asiallinen ketju. Neuvoisin sinua kertomaan totuuden, etenkin jos välität toisesta. Hänelle on helpompaa, ettei tarvitse miettiä yhteen palaamisen mahdollisuutta, tai arvailla asioita. Kerro kaikki mistä olet selvillä itsestäsi. Totuuden kertominen vapauttaa myös sinut tähän uuteen suhteeseen, sinun ei tarvitse peitellä asioita. Samalla voit päättää elämästäsi jakson, jossa pidit niinsanotusti julkisivua yllä.

Neuvoisin kuitenkin, että omistat paljon aikaa itsellesi ja keskityt siihen, mitä sinä haluat elämältä, ettei sinun tarvitse pitää julkisivuja yllä.

• Toionpaha

"Rakastan avovaimoani ja kaikki on suhteessamme periaatteessa hyvin, ei riitoja tai muuta, enkä haluaisi satuttaa häntä tarpeettomasti, mutta olen rakastunut toiseen ja hän minuun, enkä sille mitään enää voi."

Rakastaa ja rakastaa.. Mitä se enää tarkoittaa? Rakastat vanhaa kunnon avokkiasi ja olet hullaantunut, ihastunut uuteen, uutuudenviehätykseen. Punnitse nyt tarkkaan ettei tule suru puseroon.

• Yks nainen.

Kertoa.itsekkin luultavasti kohta eroamassa.
        Siksi,kun ei ole enää kivaa mitenkään.

• Taas näitä

Sanot rakastavasi avovaimoasi mutta olet rakastunut toiseen... Jos teillä ei ole avovaimon kanssa mitään riitoja tms. niin sinuna minä miettisin asiaa hieman pidemmälle. Kokemusta luulen että et ole rakastunut vaan ihastunut. Todennäköisesti vanhassa parisuhteessa arki on tullut vastaan ja kaipaat sitä hullaantumisen ja rakastumisen tunnetta... Voi kuinka usein tota kuulekaan. Ihan säälittävää.

Kun vanha, tuttu ja turvallinen on menettänyt uutuuden viehätyksenä, haetaan heti jotain muuta peittämään se aukko.

Grow up! En usko että tuo suhde tulee kestämään.

• B5

Kuten jo moneen otteeseen on tullut tässä ketjussa että totuus kannattaa kertoa.

Itse olen ollut jätettynä ja hän kertoi minulle että on rakastunut toiseen. Tietenkin se sattuu enemmän aluksi, mutta pitemmän päälle totuudesta on hyötyä kun paraneminen alkaa. Itse ainakin näin jälkeenpäin arvostan sellaista tekoa. Se minusta osoittaa kunnioitusta toista kohtaan. Pitää osata oppia kantamaan vastuu omista teoista.

On helpompi käsitellä ja analysoida pieleen mennyttä suhdetta kun toinen on kumminkin viimeisenä tekona antanut totuuden. Tästä on varmasti hyötyä molemmille osapuolille. Itse olin täysin murtunut sen jälkeen, kun sain tietää rakkaudesta toiseen. Nyt kumminkin arvostan tuota tekoa ja mielestäni se on tehnyt minustakin paremman miehen. Jos olisin myöhemmin tietää toisesta rakkaudesta jotain muuta kautta, niin olisin varmasti paljon katkerampi ihminen nyt.

• Ex-avopuoliso

Olen itse juuri avoeron kokenut pitkän suhteen jälkeen ja alkuperäinen kirjoittaja selitti asiaansa aivan kuin ex-avomieheni olisi ollut asialla. Ainostaan yksi pieni yksityiskohta ei osunut paikallaan, muuten olisin ollut varma että hän on ollut kirjoittajana.

Vastaus alkuperäiseen kysymykseen. Kerro, kerro kaikki, vaikka se tuntuisi kuinka raadolliselta. Vielä pahemmalta tuntuu jälkeen päin kuulla yksityiskohtia, joita ei ollut aiemmin voinut edes kuvitella olleen olemassa.

Meillä ex-mies yritti perinteisellä "olemme kasvaneet erillemme" selityksellä ja aloitettiin eron yksityiskohdista sopiminen. Kunnes seuraavana päivänä kuulin mieheni nähdyn romanttisissa merkeissä yhdessä vieraan naisen kanssa. Tuo paska kasvoilleni oli jotain aivän käsittämätöntä. Tuntui kuin happi maailmasta olisi imaistu loppuun ja kaikki olisi hajonnut palasiksi. Tapahtui jotain, jota en suurimmissani peloissani ollut osannut kuvitellakaan.

Suomi on pieni maa ja sen kaupungit ja paikkakunnat vieläkin pienempiä. Turha kuvitella ettei salasuhde tule julki, enemmin tai myöhemmin niin tapahtuu kuitenkin. Meillä se tapahtui heti seuraavana päivänä. Tuolla hetkellä kuoli osaltani kaikki ymmärrys ja myötämieli ex-miestäni kohtaan. Ja hänen käytöksensä keskusteluissa, jossa hän myönsi jo parivuotisen suhteensa, oli jotain uskomattoman lapsellista ja kylmää. Hän ei edes tajunnut mitä väärää hän oli tehnyt.

Alkuperäisen kirjoittajan kommentteihin, ettei hänen avovaimonsa ollut tuntenut häntä, on juuri se tunne jota tuolla ilmitulonhetkellä ja sen jälkeen olen tuntenut. Ja nyt kun eroa on tehty, kerta toisensa jälkeen voin vain todeta ettei tuo ole se mies jonka kanssa elin pitkän hyvän elämän. Mitä sille miehelle tapahtui?

Alkuperäisen kirjoittajlle silti esittäisin vielä kysymyksiä. Jos niin paljon ex-avovaimoasi rakastit, niin miksi et hänen kanssaan, vaikka ulkopuolisen ammattiauttajan kanssa lähtenyt purkamaan pahaaoloasi, sitä salattua puolta itsestäsi. Miksi piti etisiä uusi ja vielä salaa jättäen ex-avovaimosi elämään illuusiossa jonka seinät pakosti hajoavat jossain vaiheessa. Tuollainen toiminta jos mikä ei anna kuvaa miehestä joka rakastaa ja välittää puolisostaa eikä tahdo loukata häntä. Päänsä paneminen pensaaseen ei ole koskaan ollut menestyksekäs piiloutumiskeino.

• paoijf

Alkuperäiselle kirjoittajalle sanoisin lyhyesti, että kerro oikea syy. Minut on juuri jätetty syyllä "en rakasta sinua enää". Muuta en saanut.

No, nyt 2kk eron jälkeen sain tietää, että miehellä oli toinen jo meidän suhteemme aikana. Ero olisi ollut helpompi, jos olisin tiennyt alusta asti. Nyt on huijattu olo ja jo pieni toipuminen sai rutkasti takapakkia :(

• Totuus...

Minut jätettiin myös pitkästä (ja minusta hyvästä) parisuhteesta ja syynä oli se, ettei mies tiedä, rakastaako tai haluaako enää olla kanssani... Hän kuitenkin vannoi, ettei ketään toista naista ole. Kului pari kuukautta ja kun kysyin miehen tunteista hän sanoi kuitenkin rakastavansa minua taas ja olin aivan ihmeissäni:(

Mietin lukemattomat kerrat, miksi ihmeessä mies halusi lähteä... kunnes hänen uusi ja ilmeisen mustasukkainen tyttöystävänsä otti minuun yhteyttä ja kertoi, että heidän suhteensa oli alkanut jo ennen eroamme. Tunsin itseni entistäkin petetymmäksi, mutta toisaalta oli helpotus kuulla eron todellinen syy!

Olen sitä mieltä, että kannattaa ehdottomasti kertoa totuus, jos aikoo jättää ja on rakastunut toiseen! Minun kohdallani ero olisi ollut helpompi ymmärtää ja olisin joutunut pohtimaan eron syitä huomattavasti vähemmän, jos olisin tiennyt heti eromme todellisen syyn!

Sen verran vielä, että ex joutui miltei kauhun valtaan, kun kerroin saaneeni yhteydenoton hänen uudelta onneltaan... Hän alkoi selitellä, kuinka kukaan muu ihminen ei voi tulla meidän suhteemme väliin yms. ja epäilen hieman, että häntä on alkanut ero kenties vähän kaduttaa?

• Alkuperäinen kysyjä

Olette oikeassa, ymmärrän sen nyt. Aion kertoa todellisen syyn eroon. Ajattelin, että häntä loukkaisi vähemmän, jos hän ei tietäisi uudesta suhteesta, mutta kyllä hän ansaitsee tietää totuuden. En tiedä, mitä oikein ajattelin aikaisemmin.

Ja niille, jotka kysyvät, miksi piti etsiä uusi, voin kai vain sanoa, etten minä ketään etsinyt. En hakenut uutta. Satuin vain tapaamaan ihmisen, jonka kanssa kaikki loksahti kohdalleen ihan eri tavalla kuin kenenkään muun kanssa sitä ennen.

Kiitos, tämä asia päättyy mun osaltani tähän.

• päättyi kai sitten

mutta väärän päätöksen teit=(
        ja varmaan sen huomasit itsekkin?
        Voih=(

• fajpkj

Palaathan vielä kertomaan, kuinka asiassa kävi! :)

• vaikia kysymys

En haluaisi kuulla jos syyt olisivat kuitenkin jossain muualla ja tilanne pitkittynyt ja ero ehkä yhteinen (osittain) päätös. Jos ne syyt löytyisi muualta minut voisi kyllä säästää tältä uudelta ihastukselta mielellääm. Usein uusi sitkeä ihastus on vain keino päästä entisestä suhteesta riutaisemalla. Joskus se toimii joskus se ei toimi, uusi suhde siis. Toisaalta iha uteliaisuudesta olisi hyvä tietää ja että toinen olisi rehellinen jos aikoo lähteä suhteesta jonkun toisen vuoksi...kai sen jotenkin kestäisin ja aikani vihaisin mutta voisihan se olla hyväkin asia, jos vain on molemmin puolinen kunnioitus (ei tule yhtäkiä jos ei sitä ole ennen ollut!) voi asioista kuin asioista keskustella.

• Rikki&katkera

Juuri jätetyksi tulleena haluaisin ehdottomasti tietää eron oikeat syyt. En saanut syyksi kuin nuo kauniit en vain rakasta sinua siten kuin minun kuuluisi ja muut hienoudet enkä ymmärrä miten niistä syistä voin käsitellä eroa, kasvaa ihmisenä ja olla joskus vielä valmis uuteen suhteeseen.

Itse haluaisin kuulla vioistani, nalkutanko, olenko huono sängyssä, olenko tyhmä, enkö mielenkiintoinen, kaunis, painostava, ahdistava, enkö siivonnut tarpeeksi, enkö maksanut tarpeeksi elämämme kuluista, enkö ollut tarpeeksi kiinnostunut hänestä.... kaiken sen mikä nyt sattuisi mutta joiden avulla voin vielä käsitellä tätä.

Myös se toinen nainen olisi hyvä kuulla, ei tarvitse sitten jossitella ja kummastella ja miettiä kaikkia pieniä virheitään.

Rakkaus ei vain lopu, sillä on aina jokin syy.

• Samaa mieltä kuin muutama muukin kirjoittaja;
        alkuperäinen kirjoittaja ei ole osannut kommunikoida eikä kertoa ajatuksistaan eli näyttää "todellsita" itseään, jonka takia suhde voi tuntua lattealta sekä hän on ihastunut toiseen naiseen.

Alkuperäiselle kirjoittajalle sanoisin että kertoisi rehellisesti eikä pitkittäisi asiaa.
        Avokkisi tietää jo että sinulla on joku toinen tai epäilee, koska olet jollain tavalla muuttunut/ käyttäytynyt eri tavalla.

Itselle kävi myös näin. Yhä sattuu ja pahinta on että asiaa pitkitettiin koko ajan eikä mies osaa YHÄKÄÄN kommunikoida.
        Mies on myös määriltävissä näköjään. Tämä..."toinen" nainen oli itse myös kihloissa ja todennäköisesti metsästi mieheni, kun meillä oli ongelmia.

Sanokaa mitä sanotte..Muuta kunnon selitystä en oikein suhteemme ongelmien selvittämättömyyden& kommunikoinnin puutteen lisäksi keksi, koska mies oli jo häät viime vuodelle suunnitellut aika tarkasti hääpäivä-ehdotuksineen sekä pitopalveluineen.

Asiat kannattaisi ensi selvittää ja puhua läpi ennen kuin eroaa & tekee lopun suhteesta.

• särkynytsydämminen

Juuri eronneena sanoisin että en olisi asiaa paremmin osannut ilmaista !

• eräs jätetty

Kerro rehellisesti , koska tuskaa et voi välttää. Valheet loukkaavat vielä enemmän.

• The Äijä.

Älä suotta. Tai mitä merkitystä sillä on, koska ajattelet jokatapauksessa vain itseäsi.

Ihan vain mielenkiinnosta kysyisin, mitä ajattelit tehdä sitten, kun rakkauden huuma muuttuu taas tuoksi tylsäksi "kyllähän minä rakastan häntä, mutta..." retoriikaksi, mitä ajattelit tehdä? Vaihtaa taas uuteen? Vai onko sitten tarkoitus mennä parisuheneuvojalle? Ai niin, sinullahan oli nyt sellainen "rakastan kyllä, mutta..." -tilanne päällä. Et taida olla järin välkky kaveri?

Lainaan Kalle Päätaloa: "Niin pientä kullia ei miehellä ole, etteikö se sillä sohlaisi elämäänsä tätsin solmuun"

Otahan nyt järki käteen ja ajattele aivoillasi äläkä jalkovälilläsi.

• Hemmo321

Ei kannata kertoa. Tulkoon ilmi myöhemmin. Varsinkin jos on jotain jaettavaa vielä niin suu suppuun.

• Koko totuus esiin

On kerrottava koko totuus, vaikka on kuinka paha, sillä sen kautta vain voi löytää toinenkin uuden alun, kun ei tarvitse jatkuvasti kuulla asioita muualta. Voi sano, että tietää jo asiat, ei tarvitse juoruilla.

Mielestäni aina pahakin totuus on parempi kuin valhe ja peittely tai edes valkoinenkaan valhe.

• Alkuper. Kirjoittaja

Kerroin totuuden, satutin exääni sillä pahasti, hyppäsin täysillä uuteen suhteeseen, josta tuli hetkessä tyhjää ja epäaitoa piinaa. Paskaa jäi siis käteen, kun en uskonut, että kuvio on sama kuin tuhansilla muillakin. Sekoitin rakastumisen kiimaan, ja pilasin sillä elämäni. Vasta nyt tajuan avoliittoni suuren arvon ja exäni upeuden naisena ja ihmisenä. Sainpa mitä ansaitsin, minä typerä ja lapsellinen kusipää.

• unbeliavablelife

Ihanko oikeasti olet ketjun aloittaja? Nopeastipa kaikki tällä kertaa selvisi.

• Ex-avovaimo

Teit aivan oikein kun kerroit totuuden, vielä enemmän olisit satuttanut jos et olisi kertonut, sillä totuus tulee aina ilmi...... enemmin tai myöhemmin.

Se että sekoitit rakastumisen kiimaan ja pilasit elämäsi, on oman elämänhallintaa ja toivon tosiaan että olisit harkinnut tilannettasi tarkemmin, kuten moni täälläkin sinulle ehdotti.

Minun exäni ei kertonut, se selvisi minulle vahingon kautta, koko raadollisuudessaan ja romutti uskoni totaalisesti. Nyt palasia kerättyäni ja itseäni koottuani, olen onnellinen. Miten olisinkaan voinut olla onnellinen exäni kanssa joka niin väärin arvoin elämäänsä rakensi.

Niin makaa kuin petaa.....

• nainen-

Kannattaa kertoa totuus. Pahinta on salailu. Kai uusikin tietää että olit varattu. Minusta tässä maailmassa ei voi luottaa oikein miehiin... Yksinäinen elämä tulee monelle naiselle jos ei enää löydä tai sitten halua uutta.

• Krokotiilinkyynel78

Minä olen nyt naisena ollut samassa tilanteessa.Lukekaa juttu särkynyt sydän-sivustolta.

• en pettäjää ota

Pettäkää ja olkaa niin p------n uskottomia, mutta olkaa rehellisä ja kertokaa, että menin nyt toisen kanssa punkkaan ja missä ja minkälaisessa tilassa olin silloin.

Mutta älkää tehkö lapsia kenenkään kanssa, jos aikuiset ihmiset eivät osaa käyttäytyä ja olla uskollisia, tehööt mitä haluaa. Eiköhän se leima otsaan tule ja pikkuhiljaa on kaikkien tiedossa elintapanne.
      Uskon vakaasti, että muukin elämänne on sekaisin ja hajallaan. Mutta ei minulle merkkaa mitään kun ette tee niitä lapsia tänne kärsimään.

• Itkut itkemättä

Tämä on todella hyvä ketju neuvoineen puolesta ja vastaan erotilanteessa oltaessa.

Voi kun olis ollut tämmönen ketju, jonka olisin voinut lukea silloin, kun minun entinen mieheni sanoi juuri nuo sanat, että meillä ei ole enää mitään yhteistä.

Hän kertoi haluavansa eron, mutta ei kertonut sitä todellista syytä, jonka sain selville yksityisyyden suojaa rikkomalla. Ihmetellessäni hänen outoa käytöstään Jouluaattona. Hänen kännykässään oli viesti näillä sanoilla: Hyvää yötä rakas, voi kun saisin taas pian käpertyä kainaloosi.

Siihen romahti mun maailmani. Olin sokissa, enkä pystynyt ajattelemaan järkevästi ja heitin hänet ulos. Neljä kuukautta ryyppäsin ja en jaksanut hoitaa lapsiamme, joten hekin menivät isälleen.

Sen jälkeen en ole halunnut tavata lapsiaakaan. Erakoiduin täysin. En halua enää olla kenenkään kanssa tekemisissä. En pysty luottamaan enää ihmisiin.

• itkeitkusi

Voimia ihminen! Mene pikaisesti ammattiauttajan luo. Moni on saman kestänyt itse mukaan lukien. Kyllä toipuu, mutta raskasta on. Kerää itsesi lastesi takia. Esimerkkinä heille. Että vaikeuksista pääsee yli. Muuten heille jää malli, että vaikeuksien tullen annetaan vain periksi. Et saa antaa sen tapahtua!

• isosiskon mietteitä

Olin itse samassa tilanteessa 4 vuotta sitten. Pitkä avioliitto takana ja eroa olin kyllä puinut mielessäni jo pitkään. Sitten törmäsin tähän uuteen rakkaaseeni. Salaa tapailtiin 2 kk. Tein päätökseni ja kerroin miehelleni, vaikka tiesin loukkaavani häntä syvästi. Oli tuskallista katsoa toisen murtunutta olemusta, mutta ajattelin asian niin, että vielä pahempaa olisi ollut kuulla jäljestäpäin totuus. Helppo ei ratkaisu ollut minullekaan, vaikka helpotusta tunsinkin. Aloin kyllä puhumaan erosta jo aikaisemmin ja yritin tuoda syitä esille. Päädyin kuitenkin olemaan rehellinen, joten kerroin uudesta rakkaudestani. Usein vieläkin tunnen syyllisyyttä tekemästäni, mutta asian kanssa on vain opittava elämään. Tällä hetkellä elän parisuhteessa edelleen uuden rakkauteni kanssa. Voimia sinulle päätöksesi kanssa.

• Alkup.kirjoittaja

Palaan huvikseni vanhaan, aloittamaani ketjuun päivittämään tilannetta. Melkein vuosi on vierähtänyt hyvin vaihtelevissa merkeissä.

Uusi suhde päättyi siis hyvin pian alettuaan. Aikani yritin pyydellä ensimmäiseltä avokiltani anteeksi ja saada häntä takaisin, mutta hän ei halunnut, oli menettänyt luottamuksensa. Toisaalta hän sanoi, ettei yhteinen tulevaisuus olisi täysin mahdoton ajatus, jonain päivänä.

Masennuin syvästi ja elämänhallintani katosi täysin. Aloin ryypätä, ja ryyppäsinkin pitkään ja hartaasti. Menetin työni. Jättäydyin kaikista sosiaalisista kontakteista ja makasin vain yksiössäni juomassa viinaa aamusta iltaan. En lopulta jaksanut edes nousta sängystä, peseytyä, syödäkään juuri mitään. Laskut jäivät maksamatta, velkoja kertyi. Aloin sairastella fyysisesti, lihoin ja tulin todella huonoon kuntoon. Exäni, siis se ensimmäinen, Se Oikea, ei enää halunnut olla kanssani missään tekemisissä.

Suunnittelin itsemurhaa monta, monta kertaa. Kerran olin vähällä tehdä sen. Ajattelin, ettei minulle ole enää mitään tässä elämässä.

Lopulta onnistuin lopettamaan juomisen ja tasoituin vähitellen. Olen yhä masentunut, mutta kunto alkaa kohentua, olen alkanut käydä terapiassa, etsin töitä ja käytän aikaani dokaamisen sijaan lenkkeilyyn ja muuhun kevyeen liikuntaan.

Haaveilen silti yhä exästäni, Siitä Oikeasta. Kaipaan häntä enemmän kuin koskaan. En oikein tiedä, mitä hänelle kuuluu nyt, mutta ymmärtääkseni hänellä ei ainakaan ole vielä ketään uutta. Haluaisin niin yrittää ottaa yhteyttä häneen uudestaan, sitten joskus, kun olen paremmassa kunnossa. Tuskin yhteydenotto mihinkään johtaisi, mutta tuntuisi siltä, että kun olen valmis, kun olen rakentanut itseni uudelleen, minun olisi pakko yrittää vielä yhden viimeisen kerran.

En tiedä, onko tällä tarinalla onnellista loppua. Tuskin, elämä ei toimi sillä tavalla. Mutta jospa se päättyisi edes hivenen paremmin kuin luulin vielä puoli vuotta sitten seistessäni kourallinen lääkkeitä yhdessä kädessä ja vodkapullo toisessa.

Jos tarinallani on opetus, on se, että kannattaa pitää kiinni hyvästä suhteesta, jos on niin onnekas, että on sellaisen löytänyt. Minä heitin sellaisen hukkaan harhakuvitelman vuoksi ja se melkein tappoi minut. Älkää tehkö samaa virhettä.

• Tuli kirjoitusvirhe ed. viestiin, siis:

Oletko tosissasi? Kuulostaa sen verran pahalta tekstisi.

Jos kuiten totta puhut niin toivotan sinulle voimia tulevaisuuteesi, me ihmiset kun olemme vain ihmisiä ja teemme virheitä. Anna anteeksi itsellesi, ja varmasti nyt osaat arvostaa onnea, kun sitä eteesi osuu.

Kiitos kun kerroit tarinasi alusta loppuun, jospa joku samaa asiaa pohtiva saisi valaistusta siitä.

Lämpöä ja voimia elämääsi, halauksen kera.

• crumbella80

Minä olen juuri eroamassa ja todellakin haluaisin tietää, jos exällä olisi jo toinen. Helpottaisi eroprosessia, kun voisin olla vihainen siitä, että hän on pettänyt minut. Vihainen sille uudelle naiselle. Se on miljoona kertaa parempi kuin päiväkaudet vaan miettiä mitä tein väärin. Vihavaiheeseen suoraan pääseminen helpottaa surutyötä NIIN paljon.

Olen eronnut kahdesti aiemmin ja toisen naisen löytäneestä oli jotenkin helpompi erota, kun oli selkeä syy.. tai jotain.. Toista mietin vielä toisinaan tämän uusimman suhteen alkaessa.

• Ei mitään uusia suht

Ap, miksi sinulla on uusi rakas. Toimintasi on todella rumaa ja likaista, kun olaan suhteessa, silloin ei ole uusia suhteita, ei salarakkaita ja jos erotaan, silloin erotaan niistä syistä, jotka ovat tässä liitossa eikä tämän uuden vuoksi.

Nythän aika monet erot johtuvatkin tästä uudesta suhteesta, eli on menty kokeilemaan luvattomille vesille, tottahan se luuserit osaavat puheita pitää ja hempeilläkin, mutta ei se jatku, joten elä pilaa elämääsi.

Uusi suhde tulee vasta kun virallinen ero on tehty ja silloin se on tehty perusteella, että entinen liitto on jostakin syystä mennyt rikki, mutta jos on jo suhde, se kertoo kyllä ihan valehtelevasta ihmisestä, luuserista.

Hitto että olette hirviöitä.

• Alkup. Kirjoittaja

"Hitto että olette hirviöitä."

En väitä vastaan. Tekoani ei voi puolustella millään. Se oli vittumaisin, ilkein ja raain tekoni ikinä, ja kohdistui vieläpä ihmiseen, jota rakastan.

Kolmisen viestiä ylempänä ketjussa voitkin lukea, mitä siitä kaikesta seurasi. Ikävää ajatella, että joudun viettämään loppuelämäni yksin, mutta enköhän ole ansainnut sen.

Kiitos assadaamille lämmöstä.

• Nuijanukutus vain

Ja totta vieköön on kerrottava rehellisesti asiat, kyllä se entinen saa tietää sen varmasti että olet käynyt petosretkillä.
      On raukkamaista edes ajatella, että toinen selviäisi erosta paremmin, kun hänet vielä petetään tälläkin tasolla eli valahdellaan ja siirretään syylliseksi kokonaan.

Mitään hirvittävämpää ei toiselle voi tehdä kuin muuttua mykäksi tai valahdella.
      Muuten samalla teet lapsille ihan samanlaista halaa heidän elänmälleen, taatusti saavat selville, että olet pettänyt.

Jos uusi kävelee sisään jo kuukaudenkin kuluttua , kertoo se jo selvästi, että on ollu jo siellä salasuhteena.
      Minuakin korpeaa niin, että voisin nuijalla kopautta tuota tuloskata ja samalla sinuakin. Ääliöt. Lapsenne tapatte tämän vuoksi myös henkisesti.

• Alkuper. kirj.

Pidä nyt hyvä ihminen mielessä, että kaikilla ei ole mitään räkänokkaisia kakaroita. Lapsia ei ole, mikä on aiemmin kerrottukin.

Ja voitkin peilin edessä miettiä, oletko itsekään niin kovin hyvä roolimalli lapsillesi, jos olet valmis väkivaltaisesti hakkaamaan nuijalla vieraita ihmisiä, jotka eivät ole tehneet sinulle mitään pahaa.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Oletko kertonut jo muille tunteistasi?

Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.
      Ikävä
      82
      4807
    2. Olisin ottanut sinusta akan itselleni

Mutta olitkin aika itsepäinen ja hankala luonne.
      Ikävä
      188
      2168
    3. Ei sua pysty unohtamaan

Ei vaan yksinkertaisesti pysty
      Ikävä
      132
      1812
    4. Kerro todelliset motiivit

kaivattuasi kohtaan?
      Ikävä
      175
      1445
    5. Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan

Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️
      Ikävä
      16
      1351
    6. ROTAT VALTAAVAT ALUEITA

Asukkaat nyt loukkuja tekemään ja kiireellä, jätehuolto kuntoon, jätteet niille kuuluville paikoille, huomioikaa yrittäj
      Äänekoski
      20
      1279
    7. Mistä puhuitte viimeksi kun näitte

Kerro yksi aiheista
      Ikävä
      30
      1223
    8. Hei, huomenta komistus

Yllättääkö, että olet heti mielessä. Mukavaa päivää upea ❤️
      Ikävä
      35
      1116
    9. Reuters: Ukraina on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan. Jopa 40 konetta vahingoittunut

Ukrainan turvallisuuspalvelu SBU on iskenyt Venäjän strategisia pommikoneita vastaan, kertoo Reuters. Uutistoimiston läh
      NATO
      315
      1068
    10. Sunnuntain terveiset kaivatulle

Mitä ajattelet hänestä tänään? Mitä haluaisit sanoa hänelle?
      Ikävä
      78
      1013
    Aihe