Sertralin 50 mg

Hanne123

Onko kenellä kokemuksia Sertralin (Zoloft) masennuslääkkeestä.
Olen syönyt ko. lääkettä 10 kukautta puolikkaan aamuisin 50 mg tabletista.
Nyt minulla on alkanut kynnet lohkeilemaan ja aamuyöstä hikoilen kovasti
Pakkausselosteessa kyllä sanotaan että hiusten lähtöä voi joillakin esiintyä.
Olen myös huomannut että olen tullut ärtyisäksi ja monet ns. pienetkin asiat ottaa päähän.
Voiko masennus esiintyä ärtyisyytenä ja hatutuksena, itse en niin ajattelisi.
Jos jollain on kokemuksia Sertralinista ja sen sivuvaikutuksista niin pyytäisin laittamaan viestiä.
Kiitos asiallisista viesteistä. (kysyjä nainen 59v.)

11

6687

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Valeria

hei, mielestäni Sertralin oli hyvä lääke itselläni. Söin sitä noin kaksi vuotta, mutta sitten tuntui että vaikutus alkoi lakata ja vaihdoin sen Cipralexiin, jonka lopetin 5 kk:n jälkeen turvotuksen ja väsymyksen takia. Nyt on vuorossa Venlafaxin 75 mg x 2,5 tabl./pv ja yli kuukauden syötyäni ja alkuoireiden lakattua tuntuu, että on ihan hyvä lääke. On tullut tarmoa lisää, ja ainoa haittapuoli on korkea verenpaine, jota nyt hoidetaan lääkkeillä. Mutta Sertalin oli mielestäni paras noista SSRI-lääkkeistä (Efexor=Venlafaxin=SNRI-lääke eli hieman piristävämpi vaihtoehto), mutta kerran kun otin alkoholia vähän reippaammin niin lähti taju ihan totaalisesti ja se jonkun verran pelästytti mutta muuten ihan ok.

Psykiatrini muuten sanoi, että jos on liian pieni tai suuri annos, niin oireena on ärtymys. Olisiko sinulla liian pieni annos kun ajattelee ikää..?

• Hanne123

Kiitos erittäin asiallisesta viestistä. Täytynee keskustella lääkärini kanssa, saattaa hyvinkin olla että minulla
        on liian pieni annos. Terv. Hanne123.

• apua?
        Hanne123 kirjoitti:

Kiitos erittäin asiallisesta viestistä. Täytynee keskustella lääkärini kanssa, saattaa hyvinkin olla että minulla
        on liian pieni annos. Terv. Hanne123.

Sinulla on aika pieni annos, voisiko se olla syynä?
        Itse syön 150mg, olen tosin sinua 20v nuorempi.
        En ole huomannut mitään sivuvaikutuksia kyseiselle lääkkeelle ja se on todella harvinaista.
        Ainahan niitä jotain on ollut.

Entä ruokavaliosi?
        Kynsien lohkeilu saattaa olla vitamiini/hivenainepuutostakin.

• depressiosta kärsivä

Minulla on nyt sertralin 50mg ja ihan hyvältä tuntuu, mutta myös mainitsemasi hikoilu on myös minulla ja välillä ärtynyt olo, mut useimmiten ihan hyvä olo ei itketä enää niin kuin yleensä itkin joka päivä kun olin niin masentunu kyllä mulla on väsymystäkin usein en ole syöny sitä sertralinia kuin vasta 2 viikkoa eli ei se vielä ole varma sopiiko se minulle. Täytyy katsoa

• Fucked up

Minulla vaihdettiin sitalopraami (20mg) sertraliiniin (50mg) ja sen jälkeen on kaikki vaan vituttanut. Aiemman lääkkeen aikana tunsin oloni pitkästä aikaa hyväksi ja tasaiseksi, nyt taas olo on aggressiivinen ja unetkin ovat muuttuneet väkivaltaisiksi. Olen jatkuvasti vihainen ja pienetkin asiat ärsyttää suunnattomasti. Aistiyliherkkyyteni myöskin on pahentunut viime aikoina ja se vituttaa vielä enemmän. En siedä minkäänlaisia ääniä tai kirkkaita valoja. Vielä pitäisi ainakin kaksi viikkoa odottaa, että lääkäri tai edes omahoitajani tulee lomilta takaisin. Anteeksi kielenkäyttöni, mutta olen tälläkin hetkellä täynnä vihaa.

• Anonyymi

Sulla on vieroitusoireita siitä sitalopraamista!

• 1+1

Miksi se Citalopram sitten vaihdettiin jos kerran sen kanssa tunsit olosi hyväksi ja tasaiseksi??? Miksi lääkkeen vaihto?

• Fucked up

Lääkäri kirjoitti uuden reseptin koska vanha lääke kuulemma hänen mielestään aiheutti minulle kohtuutonta väsymystä. Itse en ole lainkaan samaa mieltä ainakaan näin jälkikäteen ajateltuna. Pyydän hänet vaihtamaan takaisin siihen entiseen.

Ärtymys hieman helpotti kun kävin iltalenkillä, mutta nyt nyt alkaa pitkästä aikaa tuntumaan siltä kuin kohta iskisi paniikkikohtaus. En ole kärsinyt niistä muutamaan kuukauteen. Sellainen tosi inhottava olo, tuntuu kuin jotain pahaa voisi tapahtua hetkenä minä hyvänsä.

• Fucked up

Ajattelin tänään marssia apteekkiin ja käydä hakemassa reseptille jääneet Citalopramit ja palauttaa nuo Sertralinit. Olo huononee koko ajan ja tuntuu että ahdistuskin palaa takaisin. Lisäksi on alkanut esiintyä ihottumaa ja nivelkipuja, että hieno homma.

• Kokemusta löytyy!

Höpö höpö, molemmat ovat SSRI-lääkkeitä joten tuskin niillä on suurta eroa. Mielestäni Sertralin on melko mieto lääke joten annos saattaa olla sinullakin liian pieni.
      Minulla oli annos 150 mg ja kärsin runsaasta hikoilusta ja ärtymyksestä ja se nostettiin 200 mg:aan ja nyt tuntuu jo paljon paremmalta.
      Ehdotan nostoa 100 mg:aan, pari viikkoa saattaa olla huonompi mutta sitten se on vain ylämäkeä, veikkaan mä :)

• Anonyymi

Hirveä hermomyrkky

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Lataus pakkaskelissä

En olisi koskaan ostanut sähköautoa jos olisin tajunnut että ne eivät lataa pakkasissa suurteholatauksella vaan istut tu
      Hybridi- ja sähköautot
      126
      4650
    2. Kun väestö ikääntyy ja veronmaksajat vähenee, mitä sitten vasemmistolaiset?

Maahanmuutto ei vaan ole ratkaisu väestön ikääntymiseen. Maahanmuutto lykkää ja hidastaa väestön ikääntymistä ja työv
      Maailman menoa
      73
      2683
    3. Miksei Trump ole kiinnostunut Suomen valloittamisesta?

Täällähän on enemmän turvetta kuin Norjalla öljyä. Eikö Ttump ole turvenuija?
      Maailman menoa
      80
      1695
    4. Kyllä mä suren

Sitä että mikään ei ole kuten ennen. Ei niitä hetkiä ja katseita. Toisaalta keho lepää eikä enää tarvitse sitä tuskaa ko
      Ikävä
      9
      1176
    5. Laitetaan nyt kirjaimet kohdilleen

kuka rakastaa ja ketä ?
      Ikävä
      46
      896
    6. Jos vielä joku päivä nähtäis...

Miten suhtautuisit minuun, mies?
      Ikävä
      66
      892
    7. Nyt se on varmaa kuntajakoselvitys

Ensi viikolla tuöee kuntaministeri ulos ja kertoo asiasta.
      Ähtäri
      21
      873
    8. Olet mies aika ailahteleva luonteeltasi

Olen nähnyt kuinka olet iloinen, sosiaalinen ja osallistuva. Autat ja kannustat muita. Ja sitten olen nähnyt kuinka istu
      Ikävä
      122
      853
    9. Yhteen hiileen velanottoveljet V P K

Tytäryhtiöissä palaa julkista rahaa ja vastuuttomuuden takia -ei pakollisten -kuntalain edellyttämien asioiden takia! N
      Pyhäjärvi
      68
      838
    10. Olisin valmis tutustumaan uudelleen

En menneisyyden kautta vaan haluaisin tutustua ihmiseen, jollaiseksi olet kasvanut.
      Ikävä
      50
      799
    Aihe