JUURIHOITO! Vertaistukea kaivataan :(

hammasongelmainen

Eilen sitten päivystyksessä hammassäryn vuoksi käväistessä tuli ilmi, että juurihoidon tarpeessa sitä sitten ollaan!! Otin uutisen aika raskaasti, sillä olen aina pitänyt hampaistani hyvää huolta ja koko pienen elämäni kahdesti joka päivä pessyt hampaani ja syön purkkaa enemmän kuin moni edes pystyisi. Nyt alkoi pelottamaan, jos on muitakin hampaita joihin tarvitsee juurihoidon, en ole vuosiin käynyt tarkistuksessa ja nyt tuntuu että on reikiä aika lailla. Olen opiskelija, joten rahanmeno huolestuttaa myös. Juurihoidettava hammas on kyllä ylhäällä ja aivan perimmäinen hammas, että ei onneksi kovin näkyvillä. Kertokaa kokemuksia kiitos!! huolenani siis rahanmeno, kipu, hoitojen kesto, huono hammaslääkäri joka tyrii homman jotenkin, ja jos ilmaantuu lisää juurihoidettavia hampaita.

12

14211

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PuLpiiTTi

Ensiksi, juurihoito ei välttämättä johdu siitä, ettetkö olisi huolehtinut hampaistasi tarpeeksi hyvin. Sille on olemassa muitakin syitä, esim. aikaisempi oikomishoito, lohkeama tai huonosti istuva paikka. Itselläni kipu ilmaantui äkillisesti ja oli sietämätöntä. Muuta selitystä hammasytimen tulehdukselle en saanut, kuin kouluikäisenä tehty oikomishoito.

Minulla juurihoito tuli penisilliinikuureineen maksamaan hieman yli 100 euroa ja tähän sisältyi viisi käyntikertaa ja pieni ienleikkaus. Siis kunnallisella puolella tietenkin. Eli selviydyt varmasti maksuista. Ja tottakai voit sitä tiedustellakin. Hammashoitohenkilökunnalla on velvollisuus antaa kustannusarvio tulevasta hoidosta.

Kipu oli vähäistä, itseasiassa lääkrinpenkkiin päästyäni armoton kipu aina hellitti, kun tulehdusneste pääsi hammaslääkärin avaamasta hampaasta pois. Siihen jyskyttävään kipuun verrattuna toimenpiteiden aiheuttama kipu ei tuntunut enää missään. Ja puudutetta laitettiin lisää heti jos sitä kaipasin.

Hammaslääkärin ammattitaidosta ei tietenkaan koskaan voi tietää, mutta juurihoidot luulisi olevan aika peruskauraa. Lisäksi hoidon onnistumista kontrolloidaan kuvilla.

Mikäli hampaistostasi ei ole pitkään aikaan otettu kokonaiskuvaa eli panoraamakuvaa, kannattaa hammaslääkäriltä kysyä voisiko sen ottaa. Hän arvioi onko se tarpeellista. Siitä nimittäin näkee yleiskattavasti koko tilanteen suusta. Ja jos tuollaisia tulehduspesäkkeitä sielä enemmän on, ne voidaan mahdollisimman pian hoitaa pois. Mitä ennemmin sen parempi ja edullisempi!

• Siis minulla kenties. Monta kuukautta vihlonut hammas ja paikka avattiin,kuvattiin ja hiushalkeama havaittiin. Uusi paikka ja odottelu,auttaako =n140euroa. Seuraavaksi ,jos ei tokene,juurihoito,jolla hintaa varmaan moninkertaisesti eka käyntiin. Jos sekään ei auta,koko helahoito ja rahat kankkulan kaivoon ja hammas pois ja roskikseen. Arvelen että hintaa tulee siis turhalle työlle 500-700 euroa. Että silleen.

• mie löysin
        hankipanki kirjoitti:

Siis minulla kenties. Monta kuukautta vihlonut hammas ja paikka avattiin,kuvattiin ja hiushalkeama havaittiin. Uusi paikka ja odottelu,auttaako =n140euroa. Seuraavaksi ,jos ei tokene,juurihoito,jolla hintaa varmaan moninkertaisesti eka käyntiin. Jos sekään ei auta,koko helahoito ja rahat kankkulan kaivoon ja hammas pois ja roskikseen. Arvelen että hintaa tulee siis turhalle työlle 500-700 euroa. Että silleen.

ku viittii vähän nähdä vaivaa, nii ei tartte tommosii hullui hinta-arvioita heittää hatusta
        http://www.intermin.fi/lh/oulu/bulletin.nsf/bydate/4FDCF2740AB53A74C2256C2400405F3E/$file/Alimmat ja ylimmät hinnat.pdf

• 20+13

Kunnallisella tai YTHS:llä kannattaa ehdottomasti hoidattaa. Mulle tuli viime syksynä ison poskihampaan massiivinen tulehdus ja juurihoidolle tuli yksityisellä hintaa 523,45 euroa (sis röntgenkuvat, pari puudutusta, juurien vaativa avaus, lääkehoito (siis lääkettä laitettiin juurikanaviin, penisilliinit syötiin ennen sitä) ja täyttö sekä kruunu yhteensä neljällä käyntikerralla). Paikka oli jostain kohdasta haljennut täysin huomaamatta ja sen alla oli tulehdus saanut muhia vaikka miten kauan.

Miten kestät kipua? Ensimmäisellä hoitokerralla puudutukset eivät täysin tehonneet. Joskus se kuulemma tekee näin, jos tulehdus on poikkeuksellisen paha, ja kun käsittely kestää pitkään... Kanavan puhdistuksessa oli myös pieniä kipuvihlaisuja. En tykkää myöskään yhtään puudutuspiikin laittamisesta, mutta se on varmaan yksilöllistä. Hoitojen jälkikipuja ei mulla onneksi ollut, puolikkaan buranan otin ekan kerran jälkeen ja se helpotti hyvin. Ajattelin kertoa, jotta sulla on realistiset odotukset, aina ei voi odottaa täysin kivutonta.

• 20+13

Laitan vielä linkin wikipediasta löytämääni hyvään kuvaan, joka ainakin mulla lievitti huomattavasti koko operaatiota kohtaan tuntemaani kauhua. Itse tilanteessa en halua nähdä yhtään käytettäviä instrumentteja, alkaa pyörryttää! Näin ihan vahingossa tuon pitkän kanavan rassausneulan, joka näkyy myös tuossa kuvassa - teki mieli lähteä karkuun saman tien ;) Kuva löytyi artikkelista nimeltä Juurihoito.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:Root_Canal_Illustration_Molar.svg

• djrkeldjsoifios
        20+13 kirjoitti:

Laitan vielä linkin wikipediasta löytämääni hyvään kuvaan, joka ainakin mulla lievitti huomattavasti koko operaatiota kohtaan tuntemaani kauhua. Itse tilanteessa en halua nähdä yhtään käytettäviä instrumentteja, alkaa pyörryttää! Näin ihan vahingossa tuon pitkän kanavan rassausneulan, joka näkyy myös tuossa kuvassa - teki mieli lähteä karkuun saman tien ;) Kuva löytyi artikkelista nimeltä Juurihoito.
        http://fi.wikipedia.org/wiki/Tiedosto:Root_Canal_Illustration_Molar.svg

Kun kerran oot opiskelija niin kannattaa viedä lasku sossuun. Ei ne välttämättä sitä kokonaan maksa, mutta jonkin verran sieltäpäin saatetaan tulla vastaan.

• adsadad
        djrkeldjsoifios kirjoitti:

Kun kerran oot opiskelija niin kannattaa viedä lasku sossuun. Ei ne välttämättä sitä kokonaan maksa, mutta jonkin verran sieltäpäin saatetaan tulla vastaan.

Aivan ylihinnoiteltua ja lisäksi kun käyntikertoja tulee monta.

Kipu ei ole ollenkaan paha. Paitsi silloin kun en ottanut puudutusta ollenkaan, vaikka täysin hengissä oleva hammas juurihoidettiin. Hivenen hikeä pukkasi pintaan, heh !

• mä oon pulittanut tähän mennessä n. 400e (kelakorvaus vähennetty automaattisesti laskuista) ja käyntejä neljä. paikkaa hampaassa ei ole vieläkään, sen saa kuulemma ensi kerralla. mitä lie se käynti kustantaa... yksityisellä tämä siis. mutta hyvä sellainen! kaks viikkoa kärsin sietämätöntä kipua ja sitten soitin ajan. kunnalliselle en uskalla huonojen kokemuksien takia (sairaalloisen hammaslääkärikammoinen), joten yksityinen oli ainoa vaihtoehto. niilläkin toki suuria eroja! tämä ilmeisestikin yksi kalleimmista. ei ehtinyt siinä tilanteessa ottaa selkoa eri vaihtoehdoista ja hinnoista. mut voithan sä etukäten kysellä jonkunlaista kustannusarviota. tsemppiä hoitoon! :)

• tihk

Itse ehdotan, että poistatat hampaan. Itselläni todettiin juurihoidon tarve ja lääkäri aloitti hoidon jo sen perustarkastuksen aikana kysymättä mielipidettä minulta. Kävin sitten pari kertaa kidutettavana, hammaslääkäri ei koskaan laittanut tarpeeksi puudutusta. Sen jälkeen elämässäni tapahtui paljon muutoksia ja hammaslääkäriajat täytyi aina perua. Sitten eräänä päivänä väliaikainen paikka lähti irti. Tähän asti olin käynyt kunnallisessa hammaslääkärissä, mutta nyt uuden opiskelupaikan ansiosta oli mahdollista käydä yksityisellä lääkärillä. Siellä todettiin, että edellinen lääkäri oli periaatteessa tuhonnut hampaani, oli porannut seinät liian ohuiksi. Sanoivat, että hampaani oli aikalailla lohkeamaisilllaan ja juurihoidon jatkaminen saattaisi lohkaista hampaan ja aiheuttaa verenmyrkytyksen. Suosittelivat hampaan poistoa ja siihen suostuin, koska juurihoitohelvettiä en jaksanut käydä läpi enää hetkeäkään ja kun kyse oli takahampaasta niin ei se edes näy ulospäin. Sanoivat myös, että minun kannattaisi hakea korvauksia edelliseltä lääkäriltä ja niin tein.
      Eli kun sinullakin on kyse takahampaasta suosittelen sen poistoa, koska juurihoito on huonon hammaslääkärin kourissa kidutusta! Ja opiskelijana sinulla saattaa olla mahdollisuus opistosi tarjoamaan hammashuoltoon, joka on halpaa ja ammattitaitoista. Kannattaa ottaa selvää asiasta.

• adsadad

Ei se hampaan poistokaan aina halvaksi tule. Itsellä tuli yli 4 kuukauden ongelmat. Vaikka kyseessä oli vain viisauden hammas. Sai käydä putsaamassa kovan kivun takia leikkaus reikää kun ei voinut edes syödä. Siinä 3 kertaa viikossa puhdistus ja tsekkaus. Monet kuvat, 2 antibiootti kuria ja tulehduskipulääkkeitä, että vihdoin meni umpeen ja alkoi paranemaan.

Ensin ei annettu antibiootteja vaikka pyysin, koska oli kesä aika. Lisäksi loma reissuun lähtään oli liki 2kk ja vannottiin että voi leikata, ei kuulema silloin edes tiedä että on leikattu kun paranee hyvin. Loma oli lopuksi kärsimystä kipeän suun ja koko posken takia.

Ei siis kannata antaa periksi lääkäreille vaan pitää oma päänsä antibioottejen suhteen ja vaatia. Jos kuuri olisi määrätty heti niin olisin säästänyt melkoisen summan, olisi parantunut heti eikä tulehtunut näin pahoin. Sitten kun sai kuurin niin se oli vääriä tabuja, toisella kertaa liian pieni annos jonka onneksi fiksut farmaseutit apteekissa huomasivat ja muuttivat isommaksi. Alkuperäinen olisi ollut kuulema pienen vauvan annos alle 10kg, eikä 80kg aikuisen. Tekikö lääkäri tahallaan virheen vai oliko vahinko tai ammattitaidoton?

• hampaat suussa

Oma kokemus juurihoidosta on hieman ristiriitainen, yksi juurihoidettu hammas tuli maksamaan n.500 ja käyntikertoja oli 8. Toinen juurihoidettu hammas on jo nyt osoittautunut kestämättömäksi, mutta on onneksi takahammas joka voidaan poistaa heti kun alkaa taas vaivaamaan. Olen kuullut myös ystäviltäni kokemuksia juurihoidetuista hampaista, jotka on jouduttu poistamaan kalliiden hoitojen jälkeen.
      Kannattaa miettiä mikä hammas vaivaa ja olisiko helpompi sekä halvempi vaihtoehto poistaa hammas.

• oulunlikka

Minulla taas on täysin positiiviset kokemukset ja kohta 2 juurihoitoa takana :) olin sairaalloisen hammaslääkärikammoinen, itkin kun ensimmäisen kerran sinne tuoliin jouduin monen vuoden paussin jälkeen.

Tuolloin minulla oli 2 hammasta aikalailla romuna, toisen hampaan paikan alle oli tullut reikä ja toisessa muutenvain hillitön monttu oman pelkuruuteni takia.

Mitkään hoitokerrat eivät ole sattuneet, olen kyllä ottanut puudutteita niin paljon kuin saa.
      Hammaslääkäreissä on todella paljon eroja, ensimmäisellä kerralla kävin keskustan kunnallisella h-lääkärillä kun yksityiseen ei tosiaan ole vara. Täti tavallaan moitti minua kun en ole käynyt pitkään aikaan eikä ollut muutenkaan sellainen lääkäri johon "luottaa" mutta teki kuitenkin sen kerran hoidon hyvin.
      Muuttojen takia hammaslääkäri vaihtui ja on pysynyt viimeiset 4-5krt kun en suostu muulle menemään, sen verran ihana nainen on. Tuntuu että tekee huolella ja varmistaa ettei minuun satu.
      Hoitoihin minulla on mennyt näin äkkiseltään n 200e mutta tosiaan kun opiskelija olen sosiaalitoimisto maksaa ne :)

Juurihoidossa saa varautua siihen että siellä käydään monesti, minulla on ollut toisessa hampaassa lääkepaikka 2 kertaa jotta hammas varmasti pysyy oireettomana, nämä käynnit ovat tietääkseni halvimmat.. lopullinen täyttö on kallein ja kestää myös kauemmin.
      En tiedä miten muilla mutta minulla hampaan lopullinen täyttö tapahtui ilman puudutteita kun hammas on kuollut, tunsin yhden juurikanavan pohjassa pienen pienen kivun tunteen kun h-lääkäri niitä ronkki mutta se onkin ainoa "kipu" mitä olen hoitojen aikana kokenut :)

Tsemppiä kaikille jotka tähän "joutuvat", itsellä on olo kuin maailmanvalloittajalla kun viimein sain itseä niskasta kiinni puolivuotta sitten ja olen nyt tässä pisteessä :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      16
      2346
    2. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      44
      1261
    3. Piilorikollisuutta Puolangan päätöksentekoelimissä? Kyllä! Julkisesti todistettu!

Kyösti (kesk) rehenteli julkisissa tiedotusvälineissä tehneen jo ennen vaaleja sopimuksen kokoomuksen ehdokkaiden kanssa
      Puolanka
      70
      897
    4. Anna mulle vielä tilaisuus

näyttää kuinka susta tykkään.
      Ikävä
      45
      821
    5. Miten suomalaiset miehet

On usein niin aikaansaamattomia? Odottavat prinsessapalvelua. Odottavat, että nainen tekee aloitteen, että nainen pyytää
      Ikävä
      134
      816
    6. Mitkä asiat tekevät

kaivatustasi vetovoimaisen?
      Ikävä
      59
      797
    7. Muistatko vielä

Missä nähtiin ensimmäisen kerran? Miehelle.
      Ikävä
      42
      766
    8. Eräs läheinen sanoi

Että mies kyllä ottaa aina itse yhteyttä, jos on kiinnostunut. Oli tilanne mikä hyvänsä. Kuulemma kuvittelin koko jutun.
      Ikävä
      44
      725
    9. Eduskunnassa valmistaudutaan jo persujen täydelliseen romahdukseen - Koko paska kaatuu hetkessä

– On mahdollista, että käy kuin Assadin Syyrialle tai Ceaușescun Romanialle: koko paska kaatuu aivan hetkessä, kun tarpe
      Perussuomalaiset
      161
      709
    10. Iloista ja aurinkoista pääsiäistä kaikki palstan kivat sinkut :)

Täällä on näköjään vähän huono meininki tarttunut kuin tuolta muualta mutta pidetään edelleen tämä puoli suht positiivis
      Sinkut
      130
      673
    Aihe