Netti fennot vaativat kielivapautta!

KieliVAPAUSvaatimusten pääkohdat:

- Ruotsin kieltä ei tule Suomessa osata!
- Ruotsinkieltä ei tule Suomessa opiskella!
- Ruotsin kielellä ei tule saada Suomessa opiskella!
- Ruotsinkielisiä oppilaitoksia ei tule Suomessa olla!
- Ruotsinkielistä televisio-ohjelmaa ei saisi näyttää!
- Ruotsinkielistä radio-ohjelmaa ei tulisi lähettää!
- Ruotsinkielen taitoa ei tule saada Suomessa vaatia!
- Ruotsinkielellä ei tule Suomessa palvella!
- Ruotsinkielistä palvelua ei saa Suomessa olla!
- Ruotsin kieltä ei tule puhua suomenkielisten seurassa!
- Ruotsinkielisten tulee muuttaa Ruotsiin!
- Lapsia ei tule Suomessa laittaa ruotsin kielen kielikylpykouluihin!
- Kaksikielisyys Suomessa on perkeleestä!
- Kaksikielisyyteen ei tule kannustaa, millään kielellä!
- RKP ei saa mainostaa suomen kielellä!
- Suomenruotsalaiset eivät ole suomalaisia!
- Ruotsin kieli ei kuulu Suomeen!
- Ruotsinkielisten tulee maksaa kaikki palvelunsa itse!
- Suomenruotsalaiset ovat maahanmuuttajia! (yli 30 polvessa!)
- Ruotsinkielisten edunvalvonta tulee kieltää ja Folktinget lakkauttaa!
- Ruotsinkelinen Ahvenanmaa tulee pakkosuomettaa!

58

921

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 21

Oli siellä yksi oikein:

Ruotsinkielen taitoa ei tule saada Suomessa vaatia!

Tosin riittäisi sanoa, ettei ruotsin kielen taitoa tule Suomessa vaatia.

• Polttopullo

Sinulla alkaa mennä koko aihe jo pahasti yli hilseen ja syyllistyt paniikin lietsontaan.

Oletko poiminut tuon paniikinlietsonta tietopakettisi rivien välistä vai mistä?

ps. oletko vieläkään tehnyt YHTÄÄN MITÄÄN hurrivihan vähentämiseksi!

• Kyllä nuo kieliVAPAUSvaatimukset löytyvät aivan joka ikinen ja vieläpä tämän palstan kieliVAPAUStaistelijoiden kieliVAPAUSvaatimuslistalta.

Alanko linkittämään lähteitä?

• "ps. oletko vieläkään tehnyt YHTÄÄN MITÄÄN hurrivihan vähentämiseksi! "

En tiedä olenko.. en ole koskaan törmännyt hurrivihaan IRL. Mitä pitäisi tehdä?
        Minulla on paljon suomenkielisiä ystäviä ja kavereita ja heidän mielestään minä olen kiva. Eikö se muka riitä?

• Polttopullo
        Ankdam kirjoitti:

Kyllä nuo kieliVAPAUSvaatimukset löytyvät aivan joka ikinen ja vieläpä tämän palstan kieliVAPAUStaistelijoiden kieliVAPAUSvaatimuslistalta.

Alanko linkittämään lähteitä?

Sinähän myös pyydät linkkejä lähteisiin joten saat luvan linkittää itsekkin. Todennäköisesti suurin osa noista väittämistä on vääristelty ja irroitettu itse aiheesta.

• Polttopullo
        Ankdam kirjoitti:

"ps. oletko vieläkään tehnyt YHTÄÄN MITÄÄN hurrivihan vähentämiseksi! "

En tiedä olenko.. en ole koskaan törmännyt hurrivihaan IRL. Mitä pitäisi tehdä?
        Minulla on paljon suomenkielisiä ystäviä ja kavereita ja heidän mielestään minä olen kiva. Eikö se muka riitä?

Jos laskeutuisit alas sieltä marmoritornistasi niin näkisit ja kokisit elävän elämän. Tällöin huomaisit että huolestuttavan moni Suomalainen on lopen kyllästynyt RKP:n älämölyyn. Hurrit ja me puolihurrit ollaan ihan tavallisia ihmisiä mutta RKP tuhoaa meidän elinmahdollisuudet. Minä ja moni muu RKP:hen kyllästynyt "petturi hurri" haluttaisiin elää rauhassa mutta sinä ja RKP lietsotte hurrivihaa älämölyllänne. Liian moni Suomalainen luulee että RKP:n älämöly tarkoittaa tavallisen hurrin ajatuksia

Mitä sinä teet sen eteen ettei meidän tavallisten tarvitse kärsiä hurrivihasta? Minä ja useat muut yritämme kertoa päivittäin ihmisille että "en minä ole vaatimassa mitään erikoisoikeuksia vaan ne on nuo natsit RKP:ssä". RKP:ssä on myös meitä tavallisia mutta kuten tunnettua niin natsit jyrää erimieltä olevat:(

Jos kykenisit kitkemään itsestäsi tuon ylimielisyyden ja koittaisit ajatella järjellä tunteen sijaan niin voisit kenties ymmärtää asian. Minä itse pystyn elämään enemmistön joukossa enemmistön kielellä. Pystytkö sinä samaan ja jos et niin onko sinulla oikeus pyytää enemmistöä elämään sinun kielelläsi?

Me kaikki pystytään elämään jatkossakin maassa nimeltään Suomi jos me vaan halutaan olla vähemmistönä enemmistön joukossa

• 39

vaihda vain Suomen tilalle Ruotsi ja ruotsin tilalle suomi, niin tämähän vastaa hyvin tarkasti Ruotsin toimintaa.

• koville otti?

Kimpaannuitko Ankdam Dick Harrisonin ahdistelutiedoista?
        Etkö tiennyt?

• painu vittuun

kuten palstan viestit osoittaa, mutta silti sieltä pitäis ottaa mallia?
        On teillä dilemmaa, saatanan hurrivihanatseilla

• brusilov suurvalt ku
        painu vittuun kirjoitti:

kuten palstan viestit osoittaa, mutta silti sieltä pitäis ottaa mallia?
        On teillä dilemmaa, saatanan hurrivihanatseilla

Syytä sossuja. Toisaalta kansankotikin eli hyvinvointivaltio on lähinnä Bismarckin luomus. Senkin asian te hurri paskat varastitte muilta.

Ellen väärin muista niin folkhemmetit oli muinaisessa Ruotsissa taloja jossa köyhää huollettiin ja köyhä sai lukea sanomalehtiä.

• koville otti? kirjoitti:

Kimpaannuitko Ankdam Dick Harrisonin ahdistelutiedoista?
        Etkö tiennyt?

kun en ole lukenut koko juttua.

• tahallista.

Eipäs nyt kiihkoilla, Ankdam.

Turmelet asiallisen kielikeskustelun.
      Mutta sehän liene tarkoituksesi.
      Voisit hävetä.

• Mitä minä muka kiihkoilen??
        Minähän tein vain yhteenvedon teidän VAPAUSvaatimuksistanne, eikö listani muka pidä paikkansa?

"Voisit hävetä." - Mitä minun pitäisi hävetä?? Teidän kieliVAPAUSvaatimuksianneko?

• 28
        Ankdam kirjoitti:

Mitä minä muka kiihkoilen??
        Minähän tein vain yhteenvedon teidän VAPAUSvaatimuksistanne, eikö listani muka pidä paikkansa?

"Voisit hävetä." - Mitä minun pitäisi hävetä?? Teidän kieliVAPAUSvaatimuksianneko?

Siis yksi kohdista oli lähes totta. Onko se mielestäsi hyvin?

• ölöiten
        Ankdam kirjoitti:

Mitä minä muka kiihkoilen??

"- Mitä minun pitäisi hävetä??"

Jos minä olisin räkäruotsia ruikkiva suomenruotsalainen, niin kyllä minä todella häpeäisin ja lujasti, sillä suurempaa häpeää on vaikea maan päältä löytää kuin suomenruotsalaisuus.

• ölöiten kirjoitti:

"- Mitä minun pitäisi hävetä??"

Jos minä olisin räkäruotsia ruikkiva suomenruotsalainen, niin kyllä minä todella häpeäisin ja lujasti, sillä suurempaa häpeää on vaikea maan päältä löytää kuin suomenruotsalaisuus.

Lisätään listaan.

- Suomenruotsalaisten tulee hävetä suomenruotsalaisuuttaan!

• 12
        Ankdam kirjoitti:

Lisätään listaan.

- Suomenruotsalaisten tulee hävetä suomenruotsalaisuuttaan!

No ei tietenkään tarvitse hävetä.

Mutta olihan tuo listasi varsin epäonnistunut.

Kyllä se kielivapaus on kielivapautta - eli ruotsin kieltä ei vaadita kaikilta Suomessa.

Muuttaisitko muutkin vapaudet yhtä räävittömiksi listoiksi. Onko toive vapaudesta sinulle aina vain halua alistaa muita?

• 12 kirjoitti:

No ei tietenkään tarvitse hävetä.

Mutta olihan tuo listasi varsin epäonnistunut.

Kyllä se kielivapaus on kielivapautta - eli ruotsin kieltä ei vaadita kaikilta Suomessa.

Muuttaisitko muutkin vapaudet yhtä räävittömiksi listoiksi. Onko toive vapaudesta sinulle aina vain halua alistaa muita?

"Muuttaisitko muutkin vapaudet yhtä räävittömiksi listoiksi."

Mitkä "muut vapaudet"??? Olen tuohon luettelooni kerännyt toimenpiteitä ja lainmuutoksia joita te netti netti fennot olette tällä vaatineet. Sano yksikin joka ei ole ollut jonkun tai joidenkin kieliVAPAUSvaatimuslistalla! Ovatko netti fennojen vaatimukset siis mielestäsi räävittömiä, no niin ovat minustakin. Alatko pehmetä?

"Onko toive vapaudesta sinulle aina vain halua alistaa muita?"

Lopeta jo tuo jankuttaminen! Miten hitossa minä muka sinua alistan? Minä osaan sinun kieltäsi täydellisesti, minä kirjoitan sinulle selkeällä suomen kielellä. Minä koen vapaudeksi sen että osaan sekä suomea että ruotsia ja voin VAPAASTI kommunikoida kummalla vain ja missä tahansa kotimaassani Suomessa.
        Sinulla on kuitenkin minun puolestani täysi VAPAUS olla osaamatta ruotsin sanaakaan, se on minulle aivan yksi lysti. Joten pliis, älä syytä MINUA alistamisesta.

Muu Suomi vastaan RKP voimasuhteet ovat Eduskunnassa 191 - 9 joten mitä sinä välität siitä mitä mieltä piskuinen RKP on, anna RKP:n huutaa naama punaisena ja olla mitä mieltä lystää. Sinun tehtäväsi olisi saada ne 191 muuta puolellesi, hehän siitä pakkoruotsista päättävät ja ylläpitävät.
        Joten sanonko minne voit työntää nuo alistamispuheesi!!

• Ruusenberi
        Ankdam kirjoitti:

Mitkä "muut vapaudet"??? Olen tuohon luettelooni kerännyt toimenpiteitä ja lainmuutoksia joita te netti netti fennot olette tällä vaatineet. Sano yksikin joka ei ole ollut jonkun tai joidenkin kieliVAPAUSvaatimuslistalla! Ovatko netti fennojen vaatimukset siis mielestäsi räävittömiä, no niin ovat minustakin. Alatko pehmetä?

Lopeta jo tuo jankuttaminen! Miten hitossa minä muka sinua alistan? Minä osaan sinun kieltäsi täydellisesti, minä kirjoitan sinulle selkeällä suomen kielellä. Minä koen vapaudeksi sen että osaan sekä suomea että ruotsia ja voin VAPAASTI kommunikoida kummalla vain ja missä tahansa kotimaassani Suomessa.
        Sinulla on kuitenkin minun puolestani täysi VAPAUS olla osaamatta ruotsin sanaakaan, se on minulle aivan yksi lysti. Joten pliis, älä syytä MINUA alistamisesta.

Muu Suomi vastaan RKP voimasuhteet ovat Eduskunnassa 191 - 9 joten mitä sinä välität siitä mitä mieltä piskuinen RKP on, anna RKP:n huutaa naama punaisena ja olla mitä mieltä lystää. Sinun tehtäväsi olisi saada ne 191 muuta puolellesi, hehän siitä pakkoruotsista päättävät ja ylläpitävät.

Näkyy ottavan ankkamatamilla koville pakkoruotsin heikot tulevaisuudennäkymät...

• 2
        Ankdam kirjoitti:

No mutta - ei kukaan sinua nyt alistamisesta syyttänyt, vaan siitä, että näet muiden vapaustoiveissa alistamisenhalua. Siitähän tuo yliampuva listasi kertoo.

Miksi laadit tuollaisen listan? Se ei oikeasti ole mitenkään tekemisissä vapaan kielivalinnan kanssa. Et voi syyttää ihmisiä, jotka haluavat vapaata kielivalintaa siitä, että he muka oikeasti haluavat alistaa suomenruotsalaisia.

Ymmärrätkö? Kielivapaus on kielivapaus. Jos jollakulla on tuollaisia vaatimuksia kuin listaasi kirjasit, kyse ei ole kielivapauden vaatimuksesta vaan jostain muusta. Käytä sitten toisia nimityksiä.

Kohtuutta.

• 30
        Ankdam kirjoitti:

RKP huutaa naama punaisena, että pakkoruotsia ei missään tapauksessa saa poistaa tai muuten tapahtuu hirveitä, Suomesta tulee venäläinen takapajula eikä meillä ole enää mitään mahdollisuuksia päästä Euroopan markkinoille eikä oppia muita kieliä jos emme ensin opettele ruotsia. Ja suomalaiset ovat täysin sivistymättömiä ilman ruotsin osaamista jne jne jne.

Ankdam, kirjoituksissasi loukkaa eniten se ylimielisyys, jolla sinä vaadit, että sinun kuuluu saada julkiset palvelut ruotsiksi, viis siitä miten hankalaksi ja kalliiksi niiden järjestäminen tulee, kun teitä ruotsinkielisiä on vain 5% tämän maan asukkaista, ja asutte hajallaan, joten ette itse ole aina paikalla toisianne palvelemassa. Kun tilanne on tuo, te vaaditte, että suomenkielisten on tultava hätiin ja täytettävä aukkokohdat, toimitettava teille puuttuvat ruotsinkieliset palvelut.

Me suomenkieliset taas katsomme, että meitä ei saa pakottaa teidän kielipalvelijoiksenne. Se on vastoin meidän ihmisoikeuksiamme.

Palveluhaluttomuuteemme vaikuttaa myös suuresti se, miten suomenkieliset joutuivat satojen vuosien ajan ruotsinkielisen eliitin nöyryyttämiksi ja alistamiksi. Meillä ei silloin ollut mitään omakielisiä oikeuksia, ruotsinkieliset virkamiehet eivät palvelleet meitä silloin suomeksii eikä meille sallittu omakielisiä kouluja eikä yliopistoja eikä edes kirjoja

• db602
        30 kirjoitti:

RKP huutaa naama punaisena, että pakkoruotsia ei missään tapauksessa saa poistaa tai muuten tapahtuu hirveitä, Suomesta tulee venäläinen takapajula eikä meillä ole enää mitään mahdollisuuksia päästä Euroopan markkinoille eikä oppia muita kieliä jos emme ensin opettele ruotsia. Ja suomalaiset ovat täysin sivistymättömiä ilman ruotsin osaamista jne jne jne.

Ankdam, kirjoituksissasi loukkaa eniten se ylimielisyys, jolla sinä vaadit, että sinun kuuluu saada julkiset palvelut ruotsiksi, viis siitä miten hankalaksi ja kalliiksi niiden järjestäminen tulee, kun teitä ruotsinkielisiä on vain 5% tämän maan asukkaista, ja asutte hajallaan, joten ette itse ole aina paikalla toisianne palvelemassa. Kun tilanne on tuo, te vaaditte, että suomenkielisten on tultava hätiin ja täytettävä aukkokohdat, toimitettava teille puuttuvat ruotsinkieliset palvelut.

Me suomenkieliset taas katsomme, että meitä ei saa pakottaa teidän kielipalvelijoiksenne. Se on vastoin meidän ihmisoikeuksiamme.

Palveluhaluttomuuteemme vaikuttaa myös suuresti se, miten suomenkieliset joutuivat satojen vuosien ajan ruotsinkielisen eliitin nöyryyttämiksi ja alistamiksi. Meillä ei silloin ollut mitään omakielisiä oikeuksia, ruotsinkieliset virkamiehet eivät palvelleet meitä silloin suomeksii eikä meille sallittu omakielisiä kouluja eikä yliopistoja eikä edes kirjoja

että aurinko sammuu tai vähintään kiviä alkaa tippua taivaalta, jos pakkoruotsin kahle katkeaa. RKP:n tiukkahattusiipi istuu lukemassa raamatusta miltä maailmanlopun tulisi näyttää.
        Tuntuu siltä, kun viimeisiä lenkkejä viilattisi irti pakkoruotsista...

• juudå
        Ankdam kirjoitti:

Ehkäpä osaatkin täydellistä suomea , kirjoitatkin paremmin kuin meistä nettifennoista useimmat , se on totta mutta kuka tarkistaa tekstisi ? kuka oikolukee ja korjailee kirjoituksesi ?
        Olisikko se ehkä sittenkin joku sivupersoona siinä vierelläsi tai ehkäpä joku muu ?

Mutta se suomenkielen puhuminen se sitä kuitenkin arveluttaa , taitaa puheesi olla kuin kopia toissailtaisesta tv 2 naistoimittajan suomenkielestä , tyyliin niiku ,noi , mää , sää , jne .

vaikui ?

• demandisto

Ette siellä syltytehtaallanne enempää keksinyt?

• petit diable

Kaikkien pitää ehdottomasti opetella englantia, englantia tai vaihtoehtoisesti englantia.

Kaikki muut kielet ovat perkeleestä....

• 18

--- kielet ovat vapaasti valittavissa - tosin joillekin vapaa valinta näyttää olevan perkeleestä.

• huivaei
        18 kirjoitti:

--- kielet ovat vapaasti valittavissa - tosin joillekin vapaa valinta näyttää olevan perkeleestä.

on taas aloittanut sekoilunsa. Yrittää taas hämmentää ja sekoittaa, tehdät ihmiset epävarmoiksi omasta kannastaan svekoruotsiin. Tyyli on muuttunut sääliä hakevaksi ja kysymykset jatkuvat kysymästä päästyään. Vastaukseksi häneltä kysyttäessä tulee aina vastakysymys. Älkää hyvät ihmsiet menkö mukaan tuohon peliin, sitähän se on.

• oikein hyvä nosto
        huivaei kirjoitti:

on taas aloittanut sekoilunsa. Yrittää taas hämmentää ja sekoittaa, tehdät ihmiset epävarmoiksi omasta kannastaan svekoruotsiin. Tyyli on muuttunut sääliä hakevaksi ja kysymykset jatkuvat kysymästä päästyään. Vastaukseksi häneltä kysyttäessä tulee aina vastakysymys. Älkää hyvät ihmsiet menkö mukaan tuohon peliin, sitähän se on.

Hyvä että joku välillä vetää yhteen näitä yhä naurettavammaksi muuttuvia jorinoita joita ei ihan aina tiedä onko ne viinapäissä ulostettu vai muuten vain pahimpien katkeraänkyröiden sopertamia lörinöitä.

Tähänkin foorumiin osa yrittää asiallisesti tuoda omista näkökulmista perusteltuja kommenttteja- erinomaista että joillakin älykkyysosamäärä on edelleen kohdallaan.

Tämä lista ehkä kuitenkin vähän herättää miettimään miten kohtuutonta vihaa ja katkeruutta kylvetään ihan syyttä, varsinkin kun kukaan ei voita loppukädessä mitään päinvastoin

• t.a.p.

"Ruotsia puhuva sivistynyt luokka kuuluu ruotsalaiseen kansallisuuteen, joka näin ollen oli ollut ja on edelleenkin valtiaskansa."

"Suomalaiset eivät olleet voineet, rotunsa jäsenkansaa kun olivat, luoda ennen ruotsalaisten valloitusta mitään omintakeista kulttuuria"

"Historiasta tiedämme, että niillä kansoilla, jotka kuuluvat turaanilaiseen kansansukuun, ei ole mitään erikoisia luonnonlahjoja itsenäiseen edistymiseen sivistyksen eikä viljelyksen alalla."

"Elleivät suomalaiset ja unkarilaiset olisi jo kehityksensä varhaisessa vaiheessa joutuneet tekemisiin itseään sivistyskykyisempien kansojen kanssa, olisivat ne raakalaisimmat kaikista."

"Ei mikään muu kansa Euroopassa ole osoittanut niin vähän taipumusta itsenäiseen asemaan kansojen joukossa kuin suomalainen ja ylipäänsä koko turaanilainen suku."

"Älyllisessä suhteessa suomalaiset eivät vielä vetäneet vertoja muille kansoille."

"Ruotsalaisen talonpojan mielestä suomalainen ammattitoveri on alempi olento, erämaiden pölkkypää, joka kaikissa suhteissa on hänestä jäljessä."

• pykälänviilaaja

- Ruotsinkielen taitoa ei tule Suomessa vaatia
      - Ruotsin kieltä ei tule puhua suomenkielisten seurassa
      - Folktinget tulee lakkauttaa
      - Ruotsinkielistä korkeakoulutusta tulee vähentää
      - Ahvenanmaalle pitää saada suomenkielinen peruskoulu ja lukio sekä rahallisia tukia pitää vähentää

• Nettisuom. (-fenno)

Ankdam: "Netti fennot vaativat kielivapautta!"

Hyvä, "netti sveko" (lainausmerkit viittaavat omaan oikeinkirjoitustapaasi) Ankdam! Otsikossasi sanot juuri sen, mitä nettifennot vaativat: vapautta kielivalintoihin ja siitä luonnostaan seurauksena oleviin asiaintiloihin. Suurin osa iskulauseistasi ei sisälly enemmistölle kuuluvan vapaan kielivalinnan piiriin, kuten otsakkeessasi edellytät. Tässä ovat iskulauseesi täydennyksin hakasuluissa:

"KieliVAPAUSvaatimusten pääkohdat [ymmärrettynä oikeudeksi vapaaseen kielivalintaan siihen liittyvin seurauksin]:

- Ruotsin kieltä ei tule Suomessa osata [enemmistö pakotettuna siihen]!
      - Ruotsinkieltä ei tule Suomessa opiskella [enemmistölle pakollisena]!
      - Ruotsin kielellä ei tule saada Suomessa opiskella [ylittäen vähemmistön väestöosuus opiskelupaikoista]!
      - Ruotsinkielisiä oppilaitoksia ei tule Suomessa olla [5 prosentin osuutta enempää]!
      - Ruotsinkielistä televisio-ohjelmaa ei saisi näyttää [5 prosentin osuutta enempää]!
      - Ruotsinkielistä radio-ohjelmaa ei tulisi lähettää [5 prosentin osuutta enempää]!
      - Ruotsinkielen taitoa ei tule saada Suomessa vaatia [enemmistölle pakollisena]!
      - Ruotsinkielellä ei tule Suomessa palvella [5 prosenttia suuremmalla palvelukapasiteetilla]!
      - Ruotsinkielistä palvelua ei saa Suomessa olla [osuudeltaan 5 prosenttia enempää]!
      - Ruotsin kieltä ei tule puhua suomenkielisten seurassa! [Tämä on protokolla- ja etikettikysymys.]
      - Ruotsinkielisten tulee [halutessaan voida] muuttaa Ruotsiin!
      - Lapsia ei tule Suomessa laittaa [vain vaihtoehdottomasti tarjottuihin] ruotsin kielen kielikylpykouluihin!
      - Kaksikielisyys Suomessa on perkeleestä [vain samalla tavalla kuin se on "perkeleestä" Ruotsissa]!
      - Kaksikielisyyteen ei tule kannustaa [vain ja ainoastaan suomi-ruotsi -kaksikielisyyteen], millään kielellä!
      - RKP ei saa mainostaa suomen kielellä! [Kyllä saa!]
      - Suomenruotsalaiset eivät ole suomalaisia [vaan suomenmaalaisia oman määritelmänsä mukaan]!
      - Ruotsin kieli ei kuulu [pakollisena suomenkieliseen] Suomeen!
      - Ruotsinkielisten tulee maksaa kaikki palvelunsa itse! [Tämä ei ole vapaan kielivalinnan ongelma.]
      - Suomenruotsalaiset ovat maahanmuuttajia! (yli 30 polvessa!) [Tämä ei ole vapaan kielivalinnan ongelma.]
      - Ruotsinkielisten edunvalvonta tulee kieltää ja Folktinget lakkauttaa! [Tämä ei ole koulutusta koskeva vapaan kielivalinnan ongelma.]
      - Ruotsinkelinen Ahvenanmaa tulee pakkosuomettaa [5 prosentin osuudella suomenkielisiä palveluja Ahvenanmaan 5 prosentin (?) suomenkieliselle vähemmistölle]!

• Eivät nuo keräämäni ja listaamani netti fennojen kieliVAPAUSvaatimukset mitään minun omia iskulauseitani ole vaan ihan asiakooste niistä asioista joita tällä palstalla on vaadittu. Joten äläpäs nyt laita niitä minun suuhuni kyllä ne ovat teidän ihan teikäläisten omista teksteistä noukittuja! ref Suomi24 palstat: "Suomen ruotsalainen kansanpuolue", "RKP" ja edesmennyt "Kielipolitiikka".

Ok, sinä siis antaisit meille edes 5% kaikesta "ruots"-alkuisesta, kiitos siitä.

• 24
        Ankdam kirjoitti:

Eivät nuo keräämäni ja listaamani netti fennojen kieliVAPAUSvaatimukset mitään minun omia iskulauseitani ole vaan ihan asiakooste niistä asioista joita tällä palstalla on vaadittu. Joten äläpäs nyt laita niitä minun suuhuni kyllä ne ovat teidän ihan teikäläisten omista teksteistä noukittuja! ref Suomi24 palstat: "Suomen ruotsalainen kansanpuolue", "RKP" ja edesmennyt "Kielipolitiikka".

Ok, sinä siis antaisit meille edes 5% kaikesta "ruots"-alkuisesta, kiitos siitä.

Kuinka suuri osa yhteisestä kakusta kuuluu 5%:lle?

• The Real J.
        24 kirjoitti:

Kuinka suuri osa yhteisestä kakusta kuuluu 5%:lle?

Tässä voisi käyttää syntymäpäivävertausta. Syntymäpäivillä on 20 lasta - 19 suomenkielistä ja 1 ruotsinkielinen (vastaa aika hyvin suomenkielisten ja ruotsinkielisten suhteellista osuutta suomessa). Kumpi on reilumpi jako kakulle:

1. Kaikki 20 lasta saavat 1/20 kakusta. Se yksi ruotsinkielinen saa samankokoisen palan kakkua kuin kaikki muut

vai:

2. Se yksi ruotsinkielinen saa puolet kakusta ja toinen puolisko jaetaan tasan niiden 19 muun lapsen kesken.

Samaa periaatetta voidaan soveltaa esimerkiksi TV-tarjontaan. Jos kaikki katsojat maksavat saman suuruisen lupamaksun on suomenkielisiltä saatava kokonaispotti noin 19 kertaa suurempi kuin ruotsinkielisiltä saatava. Eikö siis olisi reilua, että myös ohjelmatarjonta on samassa suhteessa, koska katsojathan sen kuitenkin kustantavat. Vaihtoehtoisesti voitaisiin toki tarjota ohjelmaa 50/50 suhteessa, mutta silloin pitäisi kai laskuttaa ruotsinkielisiltä suurempi lupamaksu, jotta lupamaksuista kertyvä potti olisi molemmilta ryhmiltä samansuuruinen. Se taas ei taitaisi ruotsinkielisistä tuntua reilulta ?

• The Real J. kirjoitti:

Tässä voisi käyttää syntymäpäivävertausta. Syntymäpäivillä on 20 lasta - 19 suomenkielistä ja 1 ruotsinkielinen (vastaa aika hyvin suomenkielisten ja ruotsinkielisten suhteellista osuutta suomessa). Kumpi on reilumpi jako kakulle:

1. Kaikki 20 lasta saavat 1/20 kakusta. Se yksi ruotsinkielinen saa samankokoisen palan kakkua kuin kaikki muut

vai:

2. Se yksi ruotsinkielinen saa puolet kakusta ja toinen puolisko jaetaan tasan niiden 19 muun lapsen kesken.

Samaa periaatetta voidaan soveltaa esimerkiksi TV-tarjontaan. Jos kaikki katsojat maksavat saman suuruisen lupamaksun on suomenkielisiltä saatava kokonaispotti noin 19 kertaa suurempi kuin ruotsinkielisiltä saatava. Eikö siis olisi reilua, että myös ohjelmatarjonta on samassa suhteessa, koska katsojathan sen kuitenkin kustantavat. Vaihtoehtoisesti voitaisiin toki tarjota ohjelmaa 50/50 suhteessa, mutta silloin pitäisi kai laskuttaa ruotsinkielisiltä suurempi lupamaksu, jotta lupamaksuista kertyvä potti olisi molemmilta ryhmiltä samansuuruinen. Se taas ei taitaisi ruotsinkielisistä tuntua reilulta ?

"Samaa periaatetta voidaan soveltaa esimerkiksi TV-tarjontaan. Jos kaikki katsojat maksavat saman suuruisen lupamaksun on suomenkielisiltä saatava kokonaispotti noin 19 kertaa suurempi kuin ruotsinkielisiltä saatava. Eikö siis olisi reilua, että myös ohjelmatarjonta on samassa suhteessa, koska katsojathan sen kuitenkin kustantavat."

- Ruotsinkielisen tulee saada vain 5% kaikista yhteiskunnan palveluista!

Oikeus palveluihin ja niistä maksettavat korvaukset tulee netti fennon kieliVAPAUSvaatimusten perusteella laskea niin että jos ruotsinkielinen maksaa jostain palvelusta esim 232,5 € vuodessa (TV-lupa) niin hänen tulee saada ko palvelua väestöosuutensa verran eli 11,62 € edestä ja vastaavasti suomenkielisen tulee samalla rahalla saada vastaavaa palvelua 220,88 € edestä.

Haluaisin yllä olevaan ehdotettuun laskutapaan liittyen kysyä:
        Suomessa on n. 42 000 ruotsinkielistä taloutta ja olettakaamme että he kaikki kiltisti maksavat TV-lupansa. Se tarkoittaisi että ruotsinkielisten maksama lupamaksupotti on 9 765 000€ kun heille väestöosuutensa perusteella ko summasta sinun mukaan kuitenkin kuuluisi tarjota vain 488 250 euron edestä palvelua. Mieleeni tulee kysymys että onko reilua käyttää se ruotsinkielisten maksama ylimääräinen 9 276 750 € suomenkielisten palveluihin vai voisiko lupamaksumme hinta olla suhteessa siihen palveluun jota meille tarjotaan. Aika kurjaa maksaa tyhjästä.

Koen myös ongelmaksi sen että saisiko suomenkieliset sitten kuitenkin ihan ilmaiseksi katsoa FTST:n ohjelmia vai voisiko heiltä veloittaa siitä jonkinlaisen maksun?

Kiinnostaa myös mitkä sitten määritellään niiksi meidän ohjelmiksi jotka tulee sillä meidän omalla maksullamme kattaa? FST näyttää paljon pohjoismaista ohjelmatarjontaa sekä lisäksi ihan tavanomaista (tosin yleensä normaalia laadukkaampaa) kansainvälistä ohelmistoa, dokkareita, sarjoja y.m. minusta ne kuluvat samaan kategoriaan kuin englannin- saksan- ranskan- ymkieliset ohjelmat eli vieraskielisiä ohjelmia siinä missä muutkin ja joita voi katsoa kuka vain.
        Valitsemalla FST5-kanavalla ykköstekstityskieleksi suomen ovat vain tosi harvat ohjelmat puhtaasti ruotsinkielisiä ja niidenkin uusinnat ovat aina tekstitettyjä. Jonkun verran säästöähän toki saataisiin jo siitä kun jätetään suomen kielelle tekstittäminen pois.

Kerro siis mitä kaikkea me sillä omalla 5% sitten saisimme ja miten voimme varmistua siitä että se on sitten varmasti vain meille koska ME olemme sen maksaneet!

• Nettisuom. (.fenno)
        Ankdam kirjoitti:

Eivät nuo keräämäni ja listaamani netti fennojen kieliVAPAUSvaatimukset mitään minun omia iskulauseitani ole vaan ihan asiakooste niistä asioista joita tällä palstalla on vaadittu. Joten äläpäs nyt laita niitä minun suuhuni kyllä ne ovat teidän ihan teikäläisten omista teksteistä noukittuja! ref Suomi24 palstat: "Suomen ruotsalainen kansanpuolue", "RKP" ja edesmennyt "Kielipolitiikka".

"Eivät nuo keräämäni ja listaamani netti fennojen kieliVAPAUSvaatimukset mitään minun omia iskulauseitani ole vaan ihan asiakooste niistä asioista joita tällä palstalla on vaadittu. Joten äläpäs nyt laita niitä minun suuhuni kyllä ne ovat teidän ihan teikäläisten omista teksteistä noukittuja! ref Suomi24 palstat: "Suomen ruotsalainen kansanpuolue", "RKP" ja edesmennyt "Kielipolitiikka".

Ok, sinä siis antaisit meille edes 5% kaikesta "ruots"-alkuisesta, kiitos siitä." Noin Ankdam.

Hakasulkeiden käyttö osoittaa, etteivät lisäykset sulkeissa tietenkään ole sinulta lähtöisin eivätkä siten suuhusi tällättyjä. Nettifennojen enemmistö, jopa yleisökirjoittelusta päätellen pian jopa ruotsinkielisten enemmistö, haluaa järkeistää Suomen kielipolitiikkaa lähemmäksi useimpien Suomen kaltaisten maiden käytäntöjä. Se helpottuu merkittävästi, kun myös ruotsinkielisten kellokkaiden ajatukset kääntyvät asiassa kannallesi: kieltenopiskelu on enemmistön oma asia alkeisopetuksesta yliopisto-opetukseen saakka ja vähemmistöpalvelujen järjestämisen onnistumiseksi ei siten tarvita 5 miljoonan kansalaisen pakollisia vähemmistökieliopintoja. Vähemmistö toimii asiassa tahdittomasti. Tahdittomuuden ymmärtääkseen tarvitsee - muutettavat muuttaen - vain siirtää RKP:n vaatima kielipolitiikka ruotsinsuomalaisten vaatimuksiksi omassa maassaan. Kaikesta huolimatta enemmistön oma "vähemmistö", pakkoruotsittajat, on pahin ja viime käden syntipukki.

RKP:n kellokkaat ovat kielipolitiikassa tahdittomia, ja enemmistön oma vähemmistö, pakkoruotsittajat, ovat lievästi ilmaisten nössöjä.

• Nettisuom. (-fenno)
        Ankdam kirjoitti:

"Samaa periaatetta voidaan soveltaa esimerkiksi TV-tarjontaan. Jos kaikki katsojat maksavat saman suuruisen lupamaksun on suomenkielisiltä saatava kokonaispotti noin 19 kertaa suurempi kuin ruotsinkielisiltä saatava. Eikö siis olisi reilua, että myös ohjelmatarjonta on samassa suhteessa, koska katsojathan sen kuitenkin kustantavat."

Oikeus palveluihin ja niistä maksettavat korvaukset tulee netti fennon kieliVAPAUSvaatimusten perusteella laskea niin että jos ruotsinkielinen maksaa jostain palvelusta esim 232,5 € vuodessa (TV-lupa) niin hänen tulee saada ko palvelua väestöosuutensa verran eli 11,62 € edestä ja vastaavasti suomenkielisen tulee samalla rahalla saada vastaavaa palvelua 220,88 € edestä.

Suomessa on n. 42 000 ruotsinkielistä taloutta ja olettakaamme että he kaikki kiltisti maksavat TV-lupansa. Se tarkoittaisi että ruotsinkielisten maksama lupamaksupotti on 9 765 000€ kun heille väestöosuutensa perusteella ko summasta sinun mukaan kuitenkin kuuluisi tarjota vain 488 250 euron edestä palvelua. Mieleeni tulee kysymys että onko reilua käyttää se ruotsinkielisten maksama ylimääräinen 9 276 750 € suomenkielisten palveluihin vai voisiko lupamaksumme hinta olla suhteessa siihen palveluun jota meille tarjotaan. Aika kurjaa maksaa tyhjästä.

Koen myös ongelmaksi sen että saisiko suomenkieliset sitten kuitenkin ihan ilmaiseksi katsoa FTST:n ohjelmia vai voisiko heiltä veloittaa siitä jonkinlaisen maksun?

Kiinnostaa myös mitkä sitten määritellään niiksi meidän ohjelmiksi jotka tulee sillä meidän omalla maksullamme kattaa? FST näyttää paljon pohjoismaista ohjelmatarjontaa sekä lisäksi ihan tavanomaista (tosin yleensä normaalia laadukkaampaa) kansainvälistä ohelmistoa, dokkareita, sarjoja y.m. minusta ne kuluvat samaan kategoriaan kuin englannin- saksan- ranskan- ymkieliset ohjelmat eli vieraskielisiä ohjelmia siinä missä muutkin ja joita voi katsoa kuka vain.
        Valitsemalla FST5-kanavalla ykköstekstityskieleksi suomen ovat vain tosi harvat ohjelmat puhtaasti ruotsinkielisiä ja niidenkin uusinnat ovat aina tekstitettyjä. Jonkun verran säästöähän toki saataisiin jo siitä kun jätetään suomen kielelle tekstittäminen pois.

Kerro siis mitä kaikkea me sillä omalla 5% sitten saisimme ja miten voimme varmistua siitä että se on sitten varmasti vain meille koska ME olemme sen maksaneet!

"Se tarkoittaisi että ruotsinkielisten maksama lupamaksupotti on 9 765 000€ - -."

Ankdam, kuinka paljon ruotsinkielistä ohjelmaa pitäisi mielestäsi saada 9 765 000 eurolla.

• Nettisuom. (-fenno) kirjoitti:

"Se tarkoittaisi että ruotsinkielisten maksama lupamaksupotti on 9 765 000€ - -."

Ankdam, kuinka paljon ruotsinkielistä ohjelmaa pitäisi mielestäsi saada 9 765 000 eurolla.

...laskutapaehdotus oli sinun, ei minun.

Minä en kannata yksilöiden välistä eriarvoisuutta. Nykyinen yhteiskuntamme rakentuu ihmisten väliseen tasa-arvoon tai ainakin pyrkimykseen tasoittaa kuilua heikompien ja vahvempien sekä vähemmistöjen ja valtaväestön välillä.
        Verorahat ja TV-luvat maksetaan yhteiseen pottiin josta ne sitten jaetaan, ei suinkaan tasan kaikille vaan niin että kukin saa osansa ja ettei ihmisten väliset yhteiskunnalliset ja elinolojen inhimilliset erot kasvaisi liian suuriksi.

• Hyttinen
        Ankdam kirjoitti:

Viimeksi kun YLE vielä julkisti budjettinsa niin ruotsinkielisen tv- ja radiotuotannon saama rahoitusosuus oli n. 20 % budjetista. Miksi? Yllättäen YLE ei olekkaan julkistanut budjettiaan niin tarkasti enää vuosiin??

• Nettisuom. (-fenno)
        Ankdam kirjoitti:

...laskutapaehdotus oli sinun, ei minun.

Minä en kannata yksilöiden välistä eriarvoisuutta. Nykyinen yhteiskuntamme rakentuu ihmisten väliseen tasa-arvoon tai ainakin pyrkimykseen tasoittaa kuilua heikompien ja vahvempien sekä vähemmistöjen ja valtaväestön välillä.
        Verorahat ja TV-luvat maksetaan yhteiseen pottiin josta ne sitten jaetaan, ei suinkaan tasan kaikille vaan niin että kukin saa osansa ja ettei ihmisten väliset yhteiskunnalliset ja elinolojen inhimilliset erot kasvaisi liian suuriksi.

"Minä en kannata yksilöiden välistä eriarvoisuutta." En minäkään, mutta...

Yksilöiden välisen ja yhteisöjen välisen tasa-arvon toteuttaminen on dilemma, pulma, johon ei ole olemassa kaikissa tilanteissa samanlaista ja yksiselitteisesti oikeudenmukaista ratkaisua. Sitä ei ole vielä missään keksitty, ei Ruotsissakaan.

Esimerkkejä vaikeudesta. Saamelaisia lienee Pohjoismaissa lähemmäs 100 000. Pohjoismaat eivät edes yhteistoiminnassa näytä pystyvän siihen, että saamelaiset yksilöinä saisivat lähellekään samanlaiset palvelut tv:stä ja radiosta tai yliopistokoulutuksessa kuin muut pohjoismaalaiset. Kaikkialla maailmassa pienyhteisöt joutuvat monissa asioissa tyytymään vähempään kuin enemmistöt; vähemmistöt joutuvat tyytymään enemmistökielisiin palveluihin. EU:ssa pienistä kielistä, suomesta tai ruotsista, ei voi tulla sen yhteisten hallintoelinten työkieliä. Meidän on tyytyminen osaamme ja opiskeltava pakkoruotsin sijasta englantia, ranskaa ja saksaa: yhdet saksaa, toiset ranskaa; yhdet englantia, toiset venäjää; yhdet ruotsia, toiset viroa jne. Tätä taas meidän pakkoruotsittajamme eivät halua ymmärtää maksoi mitä maksoi.

• Polttopullo
        Ankdam kirjoitti:

Etkö sinä tosiaan ymmärtänyt tuota kakku juttua? Vai oletko sinä ollut joskus synttäreillä jossa kakku olisi jaettu sen mukaan kuinka arvokkaan lahjan on tuonut?

Onko siis 5:llä henkilöllä oikeus vaatia että 95 henkilöä marssii heidän pillinsä mukaan? Onko tuo 5 henkilöä sama kuin 50%?

• pimittää tietoa
        Hyttinen kirjoitti:

Viimeksi kun YLE vielä julkisti budjettinsa niin ruotsinkielisen tv- ja radiotuotannon saama rahoitusosuus oli n. 20 % budjetista. Miksi? Yllättäen YLE ei olekkaan julkistanut budjettiaan niin tarkasti enää vuosiin??

Yle ei myöskään julkaise kuinka paljon suomenkielisiä ohjelmia tuotetaan/näytetään vuosittain.

Ei uskalleta, sillä kansa reagoisi.

Ruotsalaisjuntta vallitsee.

• DX
        Ankdam kirjoitti:

"Suomessa on n. 42 000 ruotsinkielistä taloutta ja olettakaamme että he kaikki kiltisti maksavat TV-lupansa. Se tarkoittaisi että ruotsinkielisten maksama lupamaksupotti on 9 765 000€ kun heille väestöosuutensa perusteella ko summasta sinun mukaan kuitenkin kuuluisi tarjota vain 488 250 euron edestä palvelua."

Suomenruotsalaisten matemaattinen kyky on tutkimuksissa todistettu alhaisemmaksi kuin suomalaisten.

Ankdamin kirjoitus vahvistaa tutkimustuloksen oikeellisuuden.

Tehtäiskö niin, että te suomenruotsalaiset jätätte loogisen päättelyn meille suomalaisille, jotka osaamme sen paremmin kuin te. Te voisitte keskittyä siihen, miten nostatte omaa järkeänne.

• ylermijunior
        DX kirjoitti:

"Suomessa on n. 42 000 ruotsinkielistä taloutta ja olettakaamme että he kaikki kiltisti maksavat TV-lupansa. Se tarkoittaisi että ruotsinkielisten maksama lupamaksupotti on 9 765 000€ kun heille väestöosuutensa perusteella ko summasta sinun mukaan kuitenkin kuuluisi tarjota vain 488 250 euron edestä palvelua."

Suomenruotsalaisten matemaattinen kyky on tutkimuksissa todistettu alhaisemmaksi kuin suomalaisten.

Ankdamin kirjoitus vahvistaa tutkimustuloksen oikeellisuuden.

Tehtäiskö niin, että te suomenruotsalaiset jätätte loogisen päättelyn meille suomalaisille, jotka osaamme sen paremmin kuin te. Te voisitte keskittyä siihen, miten nostatte omaa järkeänne.

pohjanmaan ruotsinkielisten kuudesluokkalaisten matematiikan taso vastaa suomenkielisten kolmasluokkalaisen tasoa. RKP:n Stefan Wallinkin oli mukana keskustelussa eikä hän väittänyt edes vastaan joten kyllä sen tiedon luulisi pitävän paikkansa.
        Se, että ruotsinkielisistä kuitenkin reilusti yli puolet pääsee korkeampaan koulutukseen on kuitenkin sellaista, että se epäilyttää, ja vieläpä aika rajusti.

• ghimelr hsitorias

Jokaisen terveen suomalaisen on opiskeltava historiaa miten ruotsalaiset hävisi kaikki sotansa tuhoten melkein koko Suomen kansan seitsemänsataa vuotisen hirmuhallintonsa aikana.

Oletko ankka esimerkiksi ylpeä että Horn otti turpaansa saksalaisilta tai että Ruotsi olisi romahtanut ellei saksalainen Weimar olisi Lutzenissa tarttunut ohjaksiin?

Ruotsin kieli kuuluu Suomeen menneisyyden haamuna vaikeista ajoista.

• En Finne

joka itkee ja polkee jalkaa kun ei saa jokapäiväistä tikkariaan!
        Ihan kuin isi olisi huomannut että tikkari on pahasta ja lopettanut antamasta tikkaria,
        niin pennulla alkaa kiukuttelu!

• db602

edessä on pronssinen reliefi. Siinä on kuvattu Ruotsin kuninkaallinen laivasto tositoimissa 1942.
        Fregatit ja sukellusveneet töröttävät tiukasti sotasatamassa.
        Pronssi vielä korostaa tapahtuman pysyvyyttä.

• Tapio Rautalapio
        db602 kirjoitti:

edessä on pronssinen reliefi. Siinä on kuvattu Ruotsin kuninkaallinen laivasto tositoimissa 1942.

ÄLKÄÄ UHOTKO NETTI FENNOT! ME EMME LUOVU PAKKORUOTSISTA!

• VEDÄ NETTIFENNOJA TU
        Tapio Rautalapio kirjoitti:

VEDÄ NETTIFENNOJA TURPAAN!

• sj
        VEDÄ NETTIFENNOJA TU kirjoitti:

VEDÄ NETTIFENNOJA TURPAAN!

Kas, siinä on teeskentelemätöntä suomen ruotsalaisuutta. Kunpa toisetkin suomenruotsalaiset olisivat noin rehellisiä.

• witt dith kumi hitl
        db602 kirjoitti:

Vasa on Ruotsin armeijan vertauskuva. Ei päässyt edes kunnolla satamasta ku perkele upposi. Onneksi Kustaa V sentään tajusi hankkia saksalaisen eukon vaikka taisi mieluummin Haijbyä panna kun frauleiniaan.

• VETÄKÄÄ SJ:tä turpaa
        sj kirjoitti:

Kas, siinä on teeskentelemätöntä suomen ruotsalaisuutta. Kunpa toisetkin suomenruotsalaiset olisivat noin rehellisiä.

lättyyn vaa

• Tämä on tässä
        Tapio Rautalapio kirjoitti:

Tuntuu melko röyhkeältä, että olematon kieliryhmittymä määrää mitä kieliä 95% kansasta saa
        opiskella? Oletteko edes sitä itse mitenkään ajatellut onko se jotenkin oikeudenmukaista?
        Suomen kansa on ollut aika kiltiä ja nöyrää kohdellessaan teitä täällä suomessa.

• rautaako?
        Tämä on tässä kirjoitti:

Tuntuu melko röyhkeältä, että olematon kieliryhmittymä määrää mitä kieliä 95% kansasta saa
        opiskella? Oletteko edes sitä itse mitenkään ajatellut onko se jotenkin oikeudenmukaista?
        Suomen kansa on ollut aika kiltiä ja nöyrää kohdellessaan teitä täällä suomessa.

No niin, senhän on sitten kuitenki kaikki päättäneet kun se on laki että Suomi on kaksikielinen maa. Se päätettiin sitten kun itsenäistyttiin että se on Suomi kaksikielinen niin ne on sitten suomi ja ruotsi ne Suomen kielet. Se on sitten tosi iso etu että osaa ne molemmat kielet kun se on kaksikielinen meidän kotomaa kun se sitten laki sanoo niin!

• yksinkertainen hist
        witt dith kumi hitl kirjoitti:

Vasa on Ruotsin armeijan vertauskuva. Ei päässyt edes kunnolla satamasta ku perkele upposi. Onneksi Kustaa V sentään tajusi hankkia saksalaisen eukon vaikka taisi mieluummin Haijbyä panna kun frauleiniaan.

Eikös ne Ruotsin kuninkaat ole olleet enimmäkseen saksalaisia, ovat tuskin ruotsia osanneet.

• Pönttöruotsi

-Pakkoruotsittajasäätiöt on lailla kiellettävä !

• _Zebbo_

Ruotsinkielen pakko-opetukselle EI ole mitään järjellistä perustelua nykyaikaisessa globaalissa maailmassa. On säälittävää lukea perusteluja,joilla mm ankdam ja paskalapio perustelevat pakkoruotsin tarpeellisuutta.
        Pakkoruotsi pois ja tilalle vapaa kielivalinta.

• 45

Ankdam ei oikein ymmärrä näitä asioita kun kirjoittelee, että "nettifennot" vaativat. Ei enemmistön tarvitse todellakaan VAATIA sillä on ainoastaan päättämisestä kysymys. Nyt vain on ollut näitä "lahjottuja" suomenkielisiä liian paljon ja liian kauan vallassa, että tämä PÄÄTTÄMINEN on jäänyt tekemättä.
      Toivottavasti tulevissa vaaleissa saadaan näitä PÄÄTTÄJIÄ valtaan jotka ymmärtävät suomenkielisen Suomen edut. Konsessuspolitiikka on aikansa elänyttä jossa pikkuvähemmistöä on lellitty suuren enemmistön kustannuksella.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työeläkeloisinta Suomen suurin talousongelma

Työeläkeloisinta maksaa vuodessa lähes 40 miljardia euroa, josta reilut 28 miljardia on pois palkansaajien ostovoimasta.
      Maailman menoa
      154
      2079
    2. Israel euroviisujen 2.

Israel sai taas eniten yleisöääniä. Suomesta täydet 12 pistettä, poliittinen ”ammattiraati” antoi 0 pistettä. Hyvä Is
      Luterilaisuus
      308
      1779
    3. Persujen puoluekokous 2026

Missä ja Milloin pidetään ?
      Maailman menoa
      93
      1577
    4. Euroviisut ei enää niin musiikkikilpailu?

Kappaleiden taso ei enää ole mikä sijoituksen ratkaisee.Eikö kukaan ihmettele että Israel pärjää lähes joka vuosi kisois
      Maailman menoa
      80
      1241
    5. Mun mielestäni on tosi loukkaavaa

Nainen, että luulet palatan typeriä, sekavia ja ilkeitä viestejä mun kirjoittamiksi. Mä en ole katkera, epätoivoinen, ra
      Ikävä
      200
      1220
    6. Mikä se viehättävin

Asia on kaivatussasi?
      Ikävä
      67
      1160
    7. Tiedän satavarmasti ettet tule koskaan

Uskaltamaan mitään. Ei me tulla edes näkemään koskaan.
      Ikävä
      25
      1091
    8. Mikä kaivatussasi

Viehättää ulkoisesti ja mikä sisäisesti?
      Ikävä
      48
      1027
    9. Rakas nainen ymmärsin

Että minun pitää pitää kiinni sinusta. Haluan, että sä olet onnellinen. Olet mulle se oikea ja mä sulle. Rakastan Sua yl
      Ikävä
      73
      976
    10. Maalaisliiton nuorilta paljon puhuva idea

Taas vongataan lisää tukea... kehdosta hautaan! Maalaisliiton nuoret aka Keskustanuoret haluaa Suomeen valtiollisen dei
      Maatila ja metsä
      24
      972
    Aihe