3-ovinen RAV?

Kesää odotellessa

Etsiskelen vetoautoa alle tuhannen kilon venepaketille (siis vene traileri yhteensä max 1000 kg).

Yhtenä vaihtoehtona on varsinkin Saksan sivuilta pompannut esiin 3-ovinen RAV, jollaisia näyttäisi olevan harvakseltaan tarjolla lähes sopuhintaan (2000-luvun alkupuolen malleja). Meikäläisen käyttöön tuollainen sopisi kaikkiaan oikeastaan paremmin kuin isompi, 5-ovinen versio.

Lieneekö tuollaisia 3-ovisia, "toisen sukupolven" RAVeja tuotu virallisesti Suomeen? Ainakaan automerkit.fi:n listoilta en löytänyt. Lähinnä mietin, jotta kuinkahan paljon tuo poikkeaa 5-ovisista, eli löytyisikö osia miten nopeasti, jos sattuisi tarvitsemaan, vai pitäisikö niitä tilailla ja odotella jostain kaukaakin?

9

673

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • typistetty

      versio oikeasta Ravista? Akseliväli näyttää peloittavan lyhkäseltä, taitaa olla kiikkerä ja äkkinäinen liikkeissään. On niitä Suomessa näkynyt useampiakin, mutta nyt kun itseenikin tuo maasturikuume on iskenyt niin pitempi Rav4 on yksi vaihtoehdoista Subarun, X-trailin, Land-Cruiserin, Suzukin ja ehkä Jeepinkin rinnalla.

    • ____00___

      Unohda koko tommoinen pätkä = se on järkyttävä ajaa , kokeiltu on

      • Kesää odotellessa

        Kiitos kommenteista.

        Lyhyeltähän se näyttääpi kyllä, joskin sikäli kuin saksakielisiä autotermejä oikein arvaan, ei tuossa kolmiovisessa ole akseliväli (radstand?) kuin parikymmentä senttiä lyhyempi kuin viisiovisessa (2280 / 2490). Kokonaispituudessa näyttäisi olevan eroa nelisenkymmentä senttiä (3805 / 4200). Vaan painopiste taitaapi asettua aika eteen, kun näyttäisi, että tuota on juurikin perästä "lyhennetty". Kaipa sitä pitäisi päästä ajamaan, jotta oikein käsityksen saisi.

        Mitenkähän Suzukin SX4 vetoautona käyttäytyisi?

        Selvitettäköön nyt vielä se, että nykyinen takavetoiseni hoitaisi kesäisin vetohommat kyllä, mutta kun kotikaupungin kadunpito on talvisin niin kehnoa, ettei meinaa takavetoisella kylille päästä, niin arvelin, jotta nelivedolla pääsisi. Isoa sellaista en viitsisi turhaan hankkia polttoainetta syömään, jos vähemmällä ehkä pärjäisi.


      • mmje
        Kesää odotellessa kirjoitti:

        Kiitos kommenteista.

        Lyhyeltähän se näyttääpi kyllä, joskin sikäli kuin saksakielisiä autotermejä oikein arvaan, ei tuossa kolmiovisessa ole akseliväli (radstand?) kuin parikymmentä senttiä lyhyempi kuin viisiovisessa (2280 / 2490). Kokonaispituudessa näyttäisi olevan eroa nelisenkymmentä senttiä (3805 / 4200). Vaan painopiste taitaapi asettua aika eteen, kun näyttäisi, että tuota on juurikin perästä "lyhennetty". Kaipa sitä pitäisi päästä ajamaan, jotta oikein käsityksen saisi.

        Mitenkähän Suzukin SX4 vetoautona käyttäytyisi?

        Selvitettäköön nyt vielä se, että nykyinen takavetoiseni hoitaisi kesäisin vetohommat kyllä, mutta kun kotikaupungin kadunpito on talvisin niin kehnoa, ettei meinaa takavetoisella kylille päästä, niin arvelin, jotta nelivedolla pääsisi. Isoa sellaista en viitsisi turhaan hankkia polttoainetta syömään, jos vähemmällä ehkä pärjäisi.

        Jos oikeasti tarvitset nelivetoa niin hanki kerralla sellainen malli jossa on tasauspyörästön lukot ainakin takana ja keskellä.


      • että mitkä?
        mmje kirjoitti:

        Jos oikeasti tarvitset nelivetoa niin hanki kerralla sellainen malli jossa on tasauspyörästön lukot ainakin takana ja keskellä.

        siis jotkut tasauspyörästön lukot takana ja keskellä!
        Nyt kyllä saat luvan kertoa mistä niitä saa. Jos oikein ymmärrän niin kyse on siitä että taka-akselin molemmat pyörät vetävät ja veto menee samaan aikaan jompaankumpaan etypyörään?
        Mitä automerkkejä ja malleja voit mainita joissa asiat ovat näin? Itse olen ymmärtänyt, että nykysin monissa ns. nelivetoisissa on viskokytkimet eli mitään lukkoja ei ole vaan vitkahidastimia.


      • juu.
        että mitkä? kirjoitti:

        siis jotkut tasauspyörästön lukot takana ja keskellä!
        Nyt kyllä saat luvan kertoa mistä niitä saa. Jos oikein ymmärrän niin kyse on siitä että taka-akselin molemmat pyörät vetävät ja veto menee samaan aikaan jompaankumpaan etypyörään?
        Mitä automerkkejä ja malleja voit mainita joissa asiat ovat näin? Itse olen ymmärtänyt, että nykysin monissa ns. nelivetoisissa on viskokytkimet eli mitään lukkoja ei ole vaan vitkahidastimia.

        Noo, ei vanhemmissa citymaastureissa yleisesti ottaen ole lukituksia missään. Missään muusa kuin ilmeisesti Subarulla on noita ns. viskolukkoja.

        Sitten varsinaisia 100% lukkoja on vain isommissa maastureissa.

        Mutta, en nyt tiedä tarvitsetko varsinaisesti sellaista. Kyllähän citymaasturikin tuon kokoista venettä jaksaa hyvin liikuttaa.


      • 4wdhi
        juu. kirjoitti:

        Noo, ei vanhemmissa citymaastureissa yleisesti ottaen ole lukituksia missään. Missään muusa kuin ilmeisesti Subarulla on noita ns. viskolukkoja.

        Sitten varsinaisia 100% lukkoja on vain isommissa maastureissa.

        Mutta, en nyt tiedä tarvitsetko varsinaisesti sellaista. Kyllähän citymaasturikin tuon kokoista venettä jaksaa hyvin liikuttaa.

        "Noo, ei vanhemmissa citymaastureissa yleisesti ottaen ole lukituksia missään. Missään muusa kuin ilmeisesti Subarulla on noita ns. viskolukkoja."

        Esim. RAV4:ssä (toisen sukupolven malli) on keskitasauspyörästössä viskoluistonrajoitin. Ei missään citymaasturissakaan ole keskitasauspyörästö täysin avoin, aina siinä on vähintään luistonrajoitin.

        "Jos oikeasti tarvitset nelivetoa niin hanki kerralla sellainen malli jossa on tasauspyörästön lukot ainakin takana ja keskellä."

        Nyt oli kyse 1000 kg vaunun vedosta eikä mistään kovan luokan maastoajosta.


    • 4wdhi

      Kyllä toisen sukupolven RAV4:ää on käsittääkseni tuotu Suomeen. Olen nähnyt suomenkielisen esitteen, jossa oli mukana myös tuo kolmeovinen.

      Tukevampi varmaankin olisi vetää sillä viisiovisella.

    • Nivaman

      Pojalla on semmoinen pikkuauto. Siis 3-ovinen RAV4 ei ole tuotu Suomeen, mutta Saksaan näköjään. Lyhyempi akseliväli, eli parempi maastossa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

      Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      162
      1576
    2. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

      Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      28
      1546
    3. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

      Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      70
      1348
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

      Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      225
      1252
    5. Mitä toivot

      ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      128
      1125
    6. Pelotelkaa niin paljon kuin sielu sietää.

      Mutta ei mene perille asti. Miksi Venäjä hyökkäisi Suomeen? No, tottahan se tietenkin on jos Suomi joka ei ole edes soda
      Maailman menoa
      175
      1096
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

      Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      327
      1094
    8. Hyvää huomenta 18. luukku

      Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      227
      1047
    9. Nyt kun Pride on ohi 3.0

      Edelliset kaksi ketjua tuli täyteen. Pidetään siis edelleen tämä asia esillä. Raamattu opettaa johdonmukaisesti, että
      Luterilaisuus
      311
      1040
    10. Minkä merkkisellä

      Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      78
      1036
    Aihe