kun siis puhutaan niistä rekistereistä joita pidetään henkilöistä, jotka ovat vaikkapa potilaskertomusta käsitelleet?
Minun mielestäni kyse on lokitiedoista - mutta arvon lääkäri kirjoitti koppavasti että loGitiedot!
Loki - eikö se ole merenkulussakin viittaus liikkeeseen - eli siis loogisesti ajatellen nytkin pidetään kirjaa potilaskertomuksessa liikkuneista lokitietoina.
lokitiedot vai logitiedot
12
4554
Vastaukset
- oikeassa
Läägärisi on väärässä.
- Lammikkolaivuri
CD-sanakirjani mukaan englannin log-sanalla on seuraavia merkityksiä:
halko
hirsi
kaataa tukkipuita
kirjata (ATK)
loki
pitää kirjaa (ATK)
pölkky
ranka
runko (puu)
tukki
tukki (puu)
Tukintekoon ei minua ole vielä koskaan kelpuutettu, mutta 2-metristä pinotavaraa (kuitupuuta) tein kesän 1974 ajan. Tukkimiehen kirjanpidolla niistäkin tikuista lukua ja lokia pidettiin: neljä yhdensuuntaista viivaa ja viides vinosti niiden yli.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tukkimiehen_kirjanpito
Jälkikasvuni lahjoitti minulle lokikirjan ja näkyy raapustaneen siihen ensimmäiset merkinnätkin 12.5.1994. Silloin hankkimani paatti on vaihtunut 2001 ja lokikirja alkaa tulla täyteen. Molemmissa venhoissa on ollut varusteena loki. Yli kymmenen solmun lukemia on nähty harvoin.
Puosullani ja minulla oli joskus lainhuudatus ok-talon tonttiin, mutta ei meistä poloisista rakentajiksi ollut. Lokit ostivat tonttimme 1993 ja toteuttivat rakennushankkeenkin, mutta postilaatikkoon merkitty sukunimi näkyy jo ehtineen vaihtua.- ota taas selvää :))
loki - englannissa se on totta kai log, tuskin toista vaihtoehtoa onkaan "lok" - tai no onhan siellä tietysti yksi. nimittäin tuo lock.
Juu, kyllähän sitä koneelle kirjautuessa tulee että log in ja ulos kirjautuessa että log out.
Ja minun suomen kieleni on niin kurjaa, että kukaan ei taas ota selvää yhtään, täysin sekavaa tekstiä.
Mutta siis se on suomeksi lokitiedot.
Googlella logitiedot - esiintymiä 1270. Mutta lokitiedot - esiintymiä 50100. Ja näytti sielä olevan mm. lakiteksteissä ja muissa virallisissa teksteissä (mm. eduskunta, valtiovarainministeriö) käytetty nimenomaan lokitiedot-sanaa eri muodoissaan. Että se on sitten lokitiedot! - sekavuus jatkuu!
ota taas selvää :)) kirjoitti:
loki - englannissa se on totta kai log, tuskin toista vaihtoehtoa onkaan "lok" - tai no onhan siellä tietysti yksi. nimittäin tuo lock.
Juu, kyllähän sitä koneelle kirjautuessa tulee että log in ja ulos kirjautuessa että log out.
Ja minun suomen kieleni on niin kurjaa, että kukaan ei taas ota selvää yhtään, täysin sekavaa tekstiä.
Mutta siis se on suomeksi lokitiedot.
Googlella logitiedot - esiintymiä 1270. Mutta lokitiedot - esiintymiä 50100. Ja näytti sielä olevan mm. lakiteksteissä ja muissa virallisissa teksteissä (mm. eduskunta, valtiovarainministeriö) käytetty nimenomaan lokitiedot-sanaa eri muodoissaan. Että se on sitten lokitiedot!No, jos lokikirjaan merkitään kaikki laivalla olijatkin sen nopeuden mukaan (ja nykyään kai paljon muutakin tietoa, päiväkirjahan se on), niin aina vaan parempi "muistisääntö", sillä laiva nyt sitten voisi olla se tietokanta/sovellus, jossa liikutaan, ja pidetään siis kirjaa läsnäolijoista.
- jkjkjkjkjkjk
sekavuus jatkuu! kirjoitti:
No, jos lokikirjaan merkitään kaikki laivalla olijatkin sen nopeuden mukaan (ja nykyään kai paljon muutakin tietoa, päiväkirjahan se on), niin aina vaan parempi "muistisääntö", sillä laiva nyt sitten voisi olla se tietokanta/sovellus, jossa liikutaan, ja pidetään siis kirjaa läsnäolijoista.
laivalla olijat sen nopeuden lisäksi....
Nakkisormet ja spagettiaivot!
- samaa sarjaa
Valitettavaa osaamattomuutta.
- kebapbi
mites siinä p ja b menee? taitaa olla kaksi hyväksyttyä.
- dsdfdsfdf
kebapbi kirjoitti:
Mutta siis tämä: Olin aikuiskoulutuksessa tässä muutama vuosi sitten, ja siellä oli jotain äidinkieleen liittyvää opetusta, vaikkapa nyt sitten työnhakukirjeiden kirjoittamisen harjoitteluna, niin siellä tuli eteen tämä, että ei hyväksytty kirjoitusmuotoa "pitsa". No, nyt olen kyllä ollut näkevinäni ihan siis yleiskielessä, virallisessa siis, käytettävän tuota muotoa, eli siis taisi olla taas yksi nirppanokka maikka, vaikka onkin äidinkielen oppikirjoja kirjoittanut.
No joo! Kieli muuttuu!
Eikä tämä enää edes liity tuohon loki vai logi -asiaan. - Syömämies
dsdfdsfdf kirjoitti:
Mutta siis tämä: Olin aikuiskoulutuksessa tässä muutama vuosi sitten, ja siellä oli jotain äidinkieleen liittyvää opetusta, vaikkapa nyt sitten työnhakukirjeiden kirjoittamisen harjoitteluna, niin siellä tuli eteen tämä, että ei hyväksytty kirjoitusmuotoa "pitsa". No, nyt olen kyllä ollut näkevinäni ihan siis yleiskielessä, virallisessa siis, käytettävän tuota muotoa, eli siis taisi olla taas yksi nirppanokka maikka, vaikka onkin äidinkielen oppikirjoja kirjoittanut.
No joo! Kieli muuttuu!
Eikä tämä enää edes liity tuohon loki vai logi -asiaan.Kuinka ollakaan, Kielitoimiston edustaja ei suostu omassa tekstissään käyttämään zzetallista muotoa pizza, vaan puhuu juuri tuosta pitsasta (joka ei minun suussani maistu).
http://www.kotus.fi/index.phtml?s=1098
Kuinka ollakaan, olen noussut puoli tuntia sitten pöydästä syötyäni juuri ja nimenomaan pizzaa! Ihan korkeimman omakätisesti tein ja paistoin. Emmeet olivat mitä parhaimmat, mutta olen minä syöjättärenkin mielestä onnistunut joskus paremmin kuin tällä kertaa. Pohjasta tuli liian paksu eikä maustamispuolikaan mennyt ihan nappiin. Nälän tunnetta toki siirrettiin taas kotvan matkaa tuonnemmas (ja saatiin aikaan sopiva jano). - Syömämies
kebapbi kirjoitti:
Kebab (كباب) on joillekin kebap, kabab, kebob, kabob, kibob, kebhav, toisille kephav ja kymmenensille taas qabab.
http://en.wikipedia.org/wiki/Kebab Syömämies kirjoitti:
Kebab (كباب) on joillekin kebap, kabab, kebob, kabob, kibob, kebhav, toisille kephav ja kymmenensille taas qabab.
http://en.wikipedia.org/wiki/KebabSatunnaisiin raapustuksiin voi uskoa jos haluaa, mutta kiinnostavaa on se, että suomen kieleen on lainattu sana muodossa ”kebab”, vaikka se ei ole sen enempää turkin kuin (yleis)arabiankaan mukainen asu. Ilmeisesti sana on tullut englantiin turkista ja saanut englannissa muodon ”kebab” assimilaation takia (sanansisäinen b on soinnillistanut loppu-p:n), ja ruotsi, suomi ja monet muut kielet seuraavat englantia.
- pisteitä menettänyt
Ainakin ylioppilaskirjoituksissa vielä muutama vuosi sitten rapisi pois pisteitä rankalla kädellä, jos meni kirjoittamaan "pizza" eikä "pitsa". Sama homma, jos meni kirjoittaaa shampoo eikä sampoo.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
S-kauppa nosti hintoja, K-kauppa laski
Elintarvikkeiden arvonlisävero laski vuodenvaihteessa 13,5 prosenttiin. S-kauppa siirsi alennuksen suoraan katteisiin pi325074Vilma Nissinen pyytää anteeksi rasistisia lausuntojaan
Nöyrtyi kuten persut yleensäkin. On kyllä noloa tuollainen vätystely, kun ei ole miestä seisoa omien lausuntojensa takan2664928Hiihtäjä Vilma Nissisen kommentit aiheutti paniikkia
ja hernettä vedettiin nenään. Nissinen kertoi torstaina haastattelussa, kun häneltä kysyttiin, että tykkääkö hän hiihtä544433Riikka Purra: "Kokoomus haluaa leikata pienituloisten etuuksista - Se ei meille käy"
Näin vakuutti persujen Purra edellisten eduskunta vaalien alla,. https://www.ku.fi/artikkeli/4910942-kun-uudessa-videos672405Sandels tölkin hinta nousi 1,29 eurosta 1,32 euroon
Mitähän järkeä valtiolla on verottaa tuotakin elintarviketta niin kovasti, että on järkevämpää käydä hakemassa ulkomailt461848Nyt ottaa persua pattiin: sähköauto joulukuun myydyin
🤣 prööt prööt pakoputkellaan pörisevää persua ottaa nyt saamaristi pattiin, kun paristoilla kulkeva sähköauto on noussu241781Ovatko Perussuomalaiset kommunisteja?
Toiset sanovat että ovat, toiset sanovat että eivät. Ainakin heillä on paljon sen aatteen piirteitä, koska haluavat kont181759Lindtmanin pääministeriys lähenee päivä päivältä
Suomen kansan kissanpäivät alkavat siitä hetkestä, kun presidentti Stubb on tehnyt nimityksen. Ainoastaan ylin tulodesi771704Ikävä uutinen uudesta Unelmia Italiassa kaudesta - Iso pettymys tv-katsojille!
Unelmia Italiassa -sarja kertoo Ellen Jokikunnaksen perheen elämästä Suomessa ja Italiassa. Nyt Ellen on kertonut tuleva141492- 1061460