lokitiedot vai logitiedot

g vai k

kun siis puhutaan niistä rekistereistä joita pidetään henkilöistä, jotka ovat vaikkapa potilaskertomusta käsitelleet?

Minun mielestäni kyse on lokitiedoista - mutta arvon lääkäri kirjoitti koppavasti että loGitiedot!

Loki - eikö se ole merenkulussakin viittaus liikkeeseen - eli siis loogisesti ajatellen nytkin pidetään kirjaa potilaskertomuksessa liikkuneista lokitietoina.

12

4896

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • oikeassa

      Läägärisi on väärässä.

    • Lammikkolaivuri

      CD-sanakirjani mukaan englannin log-sanalla on seuraavia merkityksiä:

      halko
      hirsi
      kaataa tukkipuita
      kirjata (ATK)
      loki
      pitää kirjaa (ATK)
      pölkky
      ranka
      runko (puu)
      tukki
      tukki (puu)

      Tukintekoon ei minua ole vielä koskaan kelpuutettu, mutta 2-metristä pinotavaraa (kuitupuuta) tein kesän 1974 ajan. Tukkimiehen kirjanpidolla niistäkin tikuista lukua ja lokia pidettiin: neljä yhdensuuntaista viivaa ja viides vinosti niiden yli.

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Tukkimiehen_kirjanpito

      Jälkikasvuni lahjoitti minulle lokikirjan ja näkyy raapustaneen siihen ensimmäiset merkinnätkin 12.5.1994. Silloin hankkimani paatti on vaihtunut 2001 ja lokikirja alkaa tulla täyteen. Molemmissa venhoissa on ollut varusteena loki. Yli kymmenen solmun lukemia on nähty harvoin.

      Puosullani ja minulla oli joskus lainhuudatus ok-talon tonttiin, mutta ei meistä poloisista rakentajiksi ollut. Lokit ostivat tonttimme 1993 ja toteuttivat rakennushankkeenkin, mutta postilaatikkoon merkitty sukunimi näkyy jo ehtineen vaihtua.

      • ota taas selvää :))

        loki - englannissa se on totta kai log, tuskin toista vaihtoehtoa onkaan "lok" - tai no onhan siellä tietysti yksi. nimittäin tuo lock.


        Juu, kyllähän sitä koneelle kirjautuessa tulee että log in ja ulos kirjautuessa että log out.

        Ja minun suomen kieleni on niin kurjaa, että kukaan ei taas ota selvää yhtään, täysin sekavaa tekstiä.

        Mutta siis se on suomeksi lokitiedot.


        Googlella logitiedot - esiintymiä 1270. Mutta lokitiedot - esiintymiä 50100. Ja näytti sielä olevan mm. lakiteksteissä ja muissa virallisissa teksteissä (mm. eduskunta, valtiovarainministeriö) käytetty nimenomaan lokitiedot-sanaa eri muodoissaan. Että se on sitten lokitiedot!


      • sekavuus jatkuu!
        ota taas selvää :)) kirjoitti:

        loki - englannissa se on totta kai log, tuskin toista vaihtoehtoa onkaan "lok" - tai no onhan siellä tietysti yksi. nimittäin tuo lock.


        Juu, kyllähän sitä koneelle kirjautuessa tulee että log in ja ulos kirjautuessa että log out.

        Ja minun suomen kieleni on niin kurjaa, että kukaan ei taas ota selvää yhtään, täysin sekavaa tekstiä.

        Mutta siis se on suomeksi lokitiedot.


        Googlella logitiedot - esiintymiä 1270. Mutta lokitiedot - esiintymiä 50100. Ja näytti sielä olevan mm. lakiteksteissä ja muissa virallisissa teksteissä (mm. eduskunta, valtiovarainministeriö) käytetty nimenomaan lokitiedot-sanaa eri muodoissaan. Että se on sitten lokitiedot!

        No, jos lokikirjaan merkitään kaikki laivalla olijatkin sen nopeuden mukaan (ja nykyään kai paljon muutakin tietoa, päiväkirjahan se on), niin aina vaan parempi "muistisääntö", sillä laiva nyt sitten voisi olla se tietokanta/sovellus, jossa liikutaan, ja pidetään siis kirjaa läsnäolijoista.


      • jkjkjkjkjkjk
        sekavuus jatkuu! kirjoitti:

        No, jos lokikirjaan merkitään kaikki laivalla olijatkin sen nopeuden mukaan (ja nykyään kai paljon muutakin tietoa, päiväkirjahan se on), niin aina vaan parempi "muistisääntö", sillä laiva nyt sitten voisi olla se tietokanta/sovellus, jossa liikutaan, ja pidetään siis kirjaa läsnäolijoista.

        laivalla olijat sen nopeuden lisäksi....

        Nakkisormet ja spagettiaivot!


    • samaa sarjaa

      Valitettavaa osaamattomuutta.

      • kebapbi

        mites siinä p ja b menee? taitaa olla kaksi hyväksyttyä.


      • dsdfdsfdf
        kebapbi kirjoitti:

        mites siinä p ja b menee? taitaa olla kaksi hyväksyttyä.

        Mutta siis tämä: Olin aikuiskoulutuksessa tässä muutama vuosi sitten, ja siellä oli jotain äidinkieleen liittyvää opetusta, vaikkapa nyt sitten työnhakukirjeiden kirjoittamisen harjoitteluna, niin siellä tuli eteen tämä, että ei hyväksytty kirjoitusmuotoa "pitsa". No, nyt olen kyllä ollut näkevinäni ihan siis yleiskielessä, virallisessa siis, käytettävän tuota muotoa, eli siis taisi olla taas yksi nirppanokka maikka, vaikka onkin äidinkielen oppikirjoja kirjoittanut.

        No joo! Kieli muuttuu!
        Eikä tämä enää edes liity tuohon loki vai logi -asiaan.


      • Syömämies
        dsdfdsfdf kirjoitti:

        Mutta siis tämä: Olin aikuiskoulutuksessa tässä muutama vuosi sitten, ja siellä oli jotain äidinkieleen liittyvää opetusta, vaikkapa nyt sitten työnhakukirjeiden kirjoittamisen harjoitteluna, niin siellä tuli eteen tämä, että ei hyväksytty kirjoitusmuotoa "pitsa". No, nyt olen kyllä ollut näkevinäni ihan siis yleiskielessä, virallisessa siis, käytettävän tuota muotoa, eli siis taisi olla taas yksi nirppanokka maikka, vaikka onkin äidinkielen oppikirjoja kirjoittanut.

        No joo! Kieli muuttuu!
        Eikä tämä enää edes liity tuohon loki vai logi -asiaan.

        Kuinka ollakaan, Kielitoimiston edustaja ei suostu omassa tekstissään käyttämään zzetallista muotoa pizza, vaan puhuu juuri tuosta pitsasta (joka ei minun suussani maistu).
        http://www.kotus.fi/index.phtml?s=1098

        Kuinka ollakaan, olen noussut puoli tuntia sitten pöydästä syötyäni juuri ja nimenomaan pizzaa! Ihan korkeimman omakätisesti tein ja paistoin. Emmeet olivat mitä parhaimmat, mutta olen minä syöjättärenkin mielestä onnistunut joskus paremmin kuin tällä kertaa. Pohjasta tuli liian paksu eikä maustamispuolikaan mennyt ihan nappiin. Nälän tunnetta toki siirrettiin taas kotvan matkaa tuonnemmas (ja saatiin aikaan sopiva jano).


      • Syömämies
        kebapbi kirjoitti:

        mites siinä p ja b menee? taitaa olla kaksi hyväksyttyä.

        Kebab (كباب) on joillekin kebap, kabab, kebob, kabob, kibob, kebhav, toisille kephav ja kymmenensille taas qabab.
        http://en.wikipedia.org/wiki/Kebab


      • Syömämies kirjoitti:

        Kebab (كباب) on joillekin kebap, kabab, kebob, kabob, kibob, kebhav, toisille kephav ja kymmenensille taas qabab.
        http://en.wikipedia.org/wiki/Kebab

        Satunnaisiin raapustuksiin voi uskoa jos haluaa, mutta kiinnostavaa on se, että suomen kieleen on lainattu sana muodossa ”kebab”, vaikka se ei ole sen enempää turkin kuin (yleis)arabiankaan mukainen asu. Ilmeisesti sana on tullut englantiin turkista ja saanut englannissa muodon ”kebab” assimilaation takia (sanansisäinen b on soinnillistanut loppu-p:n), ja ruotsi, suomi ja monet muut kielet seuraavat englantia.


    • pisteitä menettänyt

      Ainakin ylioppilaskirjoituksissa vielä muutama vuosi sitten rapisi pois pisteitä rankalla kädellä, jos meni kirjoittamaan "pizza" eikä "pitsa". Sama homma, jos meni kirjoittaaa shampoo eikä sampoo.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      134
      1373
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      102
      1062
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      963
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      954
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      308
      832
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      803
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      692
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      648
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      141
      613
    Aihe