H7

polttimot.

Tuntuu siltä, että nykyautoissa ajovalojen polttimot eivät ole kovinkaan pitkäikäisiä. Taas Boschin H7 polttimo kyrvähti kestettyään n.12000km.

Mahtaako polttimoissa olla isojakin eroja valmistajien välillä?

38

6667

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Minulta taas paloi ensimmäinen etuvalo noin 120 000 kohdalla, eli kesti yllättävän tarkkaan 10 kertaa kauemmin. Tosin normaalisti ilmeisesti joku alennettu jännite tuolla, kun valot "päälle" laittamalla selvästi kirkastuu. Luultavasti lisää huomattavasti käyttöikää.

      Ethän koskenut sormilla polttimoon? Toinen syyllinen voisi olla liian pieni umpio = lämpimänä käy

      • hmmm.

        ei kai nyt polttimo voi kestää 120 000km. Eräät ovat väittäneet, että jo 4000km jälkeen H7 on pimahtanut. Edellisessä autossani myös ihmettelin tuota lyhyttä polttimoiden kestävyyttä.


      • hmmm. kirjoitti:

        ei kai nyt polttimo voi kestää 120 000km. Eräät ovat väittäneet, että jo 4000km jälkeen H7 on pimahtanut. Edellisessä autossani myös ihmettelin tuota lyhyttä polttimoiden kestävyyttä.

        Sitä en kyllä tiedä, onko tuo H7 vaiko jotakin muuta. Mutta kyllä se nyt päälle 100 000 kesti kevyesti.

        Nyt on 150 000 mittarissa ja molemmat etupolttimot vaihdettu kertaalleen.


      • äkkiä.
        The_Rat kirjoitti:

        Sitä en kyllä tiedä, onko tuo H7 vaiko jotakin muuta. Mutta kyllä se nyt päälle 100 000 kesti kevyesti.

        Nyt on 150 000 mittarissa ja molemmat etupolttimot vaihdettu kertaalleen.

        katsomaan mitä polttimoita sulla on autossasi. Tahtoo samanlaiset, siis jos ovat H7 :)


      • äkkiä. kirjoitti:

        katsomaan mitä polttimoita sulla on autossasi. Tahtoo samanlaiset, siis jos ovat H7 :)

        Aluksi olivat ne, mitkä Klonkswagenin mukana tulivat 2006 kun tuon ostin. Ne siis ainakin kestävät.
        Tosin edelleen oletan, että alennetulla jännitteellä voi olla tekemistä asian kanssa.


      • ömpnåob9ig809å
        The_Rat kirjoitti:

        Aluksi olivat ne, mitkä Klonkswagenin mukana tulivat 2006 kun tuon ostin. Ne siis ainakin kestävät.
        Tosin edelleen oletan, että alennetulla jännitteellä voi olla tekemistä asian kanssa.

        tuntuu touranis kestävän h7 polttiomot.Toinen on philips 90 ja toinen osram 90.Molemmat ollu 16kk ja 30tkm


      • uusi poloilija
        The_Rat kirjoitti:

        Aluksi olivat ne, mitkä Klonkswagenin mukana tulivat 2006 kun tuon ostin. Ne siis ainakin kestävät.
        Tosin edelleen oletan, että alennetulla jännitteellä voi olla tekemistä asian kanssa.

        Omassani alkuperäiset ovat kestäneet yli 26 tkm. Jännitteen alentamiskytkentää ei ole, vaan samalla voimakkuudella aina palavat. Enkä tietenkään aja koskaan pelkillä parkeilla.


      • 1,4 Firstline HB
        hmmm. kirjoitti:

        ei kai nyt polttimo voi kestää 120 000km. Eräät ovat väittäneet, että jo 4000km jälkeen H7 on pimahtanut. Edellisessä autossani myös ihmettelin tuota lyhyttä polttimoiden kestävyyttä.

        Kyllä todella rajuja eroja voi olla. Vaihdatin korjaamolla IV-Golfiin ajovalon ja kolmen päivän kuluttua huomasin sen taas sammuneen. Vein auton takaisin vaatien uutta. Uusi samanmerkkinen laitettiin tilalle ja se kesti kymmeniä tuhansia kilometriä.

        Kuitti kannattaa aina säilyttää:-)


      • uusi poloilija
        uusi poloilija kirjoitti:

        Omassani alkuperäiset ovat kestäneet yli 26 tkm. Jännitteen alentamiskytkentää ei ole, vaan samalla voimakkuudella aina palavat. Enkä tietenkään aja koskaan pelkillä parkeilla.

        Alkuperäiset ajovalopolttimot kestivät 165 tkm ja sitten tuli aika vaihtaa - koko auto. Valoista täytyi vaihtaa vain molemmat rekisterikilven polttimot, yksi etuparkki ja yksi takavalo. Ei voi valittaa :-)


      • lentolupakirja on

        ei päälle laittamisen alentunut jännite vaikuta mihinkään.

        Mutta jos jännite on aina alhaisempi niin kyllä kestää, kauan, mutta valoteho laskee.

        Aloittajalla on sama vaiva kun meilläkin, autona 2004 corolla, mutta autoliikkeissä on siihen ratkaisu, on 2 v takuupolttimoita ja niin ne ovatkin meillä kestäneet sen kun käytän, eli 1 v 10 000 km.
        Mikään normaalipolttimo ei ennen kestänyt kuin noin 4-6 000 km.

        polttimon merki muistaakseni OSRAM.

        Tietysto valoteho lienee heikopi, mutta silmä tottuu kaikkeen valoon, vaikak on 4 x enemmän ei sillä näe 5 m päästä enempää ja varsinkin jos tulee lähialueelle voimakas valo, ei todellisuudessa näe yhtään mitää 50 m päähän, esim hirviä ei havaitse vaikka luulee näkevänsä.


    • kjhgfiuytwsssssss

      H7-polttimot on aika lyhytikäisiä, mut ainakin osramin polttimot näyttää kestävän lähes 2v ja 40000km ja suurimmaksi osaksi vielä kaupunkiajoa, jolloin tulee niitä käynnistyskertoja useita, joka rasittaa poltimoita...

    • T-Köle

      ja kestää yli 50tkm

      • T-Köle

        :-)


      • lkjhgfdsertyssss

        on hyvä polttimo, mutta niistä näyttää irtoavan jauhetta sieltä kannasta umpioon ja se tuhoaa myös muoviumpion.. sama jauheongelma oli jo H4 polttimoissa 20vuotta takaperin, eikä näytä muuksi muuttuneen..

        Tuo Osramin kestoikä on juuri sopiva ja kestäisi varmaan pidemmässä ajossa myös pidempään.. Osramistakin oli jo lasinpäästä se tummaosa ruvennut murentumaan ja osa umpion pohjalla


    • 17

      Kysymys on käyttötunneista ja tärinästä, ei kilometreistä. Polttimot, niinkuin kaikki hehkulamputkin, voitaisiin tehdä "ikuisiksi", mutta niille käytännössä säädetään tietty "elinikä". Perstuntumalta vaihtoväli on vuosi. Ei kuitenkaan kannata uskoa myyntimiesten väitettä, että molemmat poltimot kannattaa vaihtaa samantien, koska toinen palaa "hetken" kuluttua. Nimittäin jos on käynyt onni lotossa, niin polttimon elinikä voi olla alkuperäistä ohjelmointia paljon pitempi.

      Hehkukarvassa tietenkin on vähemmän liikkuvia osia, niin analogia ei ehkä liene yhtenevä. Kun kotiin valkkaatte säästölamppuja , niin jos valmistusmaa on Kiina, niin itse jättäisin lampun hyllyyn. Eräässä yliopistossa Suomessa avattiin näitä energialampuja ja niiden elekroniikka oli tehty täysin päinpersettä ja tarpeellisa komponentteja uupui. Vähän samaan tapaan kuin halpa-akusta uupuu ylilatauksen esto, eli lamppujen elinikä ei olekaan 10 v vaan 1 v pahimmillaan.

      • ebvioerbjorjbiotejrb

        kertomasi lienee totta, eräs halpis energiansäästöpoltin ei kestänyt edes 3kk kun ei enää syttynyt, kuoli kertalaakista ilman mitään varoituksia. Toiset energiansäästölamput sen sijaan ovat toiminnassa edelleen, ovat nyt kestäneet n. pari vuotta.
        Omissa autoissani on aina ollut H4 polttimot, nykyisessä autossa on ilmaantunut ongelmaksi auton johtosarjan sähköliitin polttimon kantaan, se on löystynyt jo muutaman kerran niin että valo syttyy ja sammuilee tärinästä. Liitin on tietenkin muovikuorinen joten varsinaisia metallisia kontakteja on vaikea kiristää vai liekö muovikuoret purettavissa, en ole vielä jaksanut tutkia. Olisi saanut Nissan pysyä aitona Japanilaisena eikä siirtää valmistusta Britteihin jolla on kyseenalainen maine autosähköissä, nyt vielä Renault on mukana niin sen saattaa arvata mitä vanhempien autojen sähköissä tullee tapahtumaan...


      • tästä on kyse

        > Kysymys on käyttötunneista ja tärinästä, ei kilometreistä. Polttimot, niinkuin kaikki hehkulamputkin, voitaisiin tehdä "ikuisiksi", mutta niille käytännössä säädetään tietty "elinikä".

        Joo, voihan hehkulämmittimistä tehdä "ikuisia", jos valoteholla ei ole mitään väliä.

        Tavallinen 60 W hehkulamppu kestää 1000-1500 tuntia ja sen valovirta on 700 lumenia. Pitkäikäisten lamppujen valoteho on huonompi, lähempänä 600 lumenia. Toista ääripäätä edustavat taskulamppujen ja video/elokuvausvalojen polttimot, joiden elinikä voi olla muutamia kymmeniä tunteja.

        Autojen polttimoista löytyy taas tällaiset esimerkit
        H4 halpis 910/1500 lumenia (lähi/kaukovalo)
        H4 " 50 %" tehopoltin 1075/1700 lumenia

        ...joille ei enää näytäkään löytyvän elinikälupauksia. Hämärä muistikuva on, että elinikä voisi olla jotain luokkaa 500/200 h lähi/kaukovalolla & normaalipolttimoilla. Kaukovalo antaa siis paljon enemmän valoa kuin pelkistä wateista (60 vs. 55) voisi päätellä ja temppu en tehty nimenomaan eliniästä tinkimällä.

        H7 polttimot ovat 1500 lumenin luokassa ts. vastaavat valoteholtaan H4 kaukovaloa, sattuneesta syystä elinikäkään ei sitten voi olla yhtä hyvä kuin H4 lähivalolla.

        H1 näyttää olevan valoteholtaan ihan samaa luokkaa kuin H7. Xenonit ovat sitten 2800 lumenin luokkaa eli teholtaan liki 3x H4 lähivalo tai 2x H7 lähivalo.


    • kaikkia selityksiä

      suurin syy ajovalojen syttyminen etenkin talvella heti käynnistyksen jälkeen latausjännitteen ollessa korkeimmillaan. Ajovalojen pitäisi syttyä vasta pari minuuttia käynnistymisen jälkeen. Joissain autoissa esim vasen polttimo palaa useammin huonoksi kun siinä suurempi jännite lyhyemmistä johdoista sulakerasialta tullessa. Vähemman vastusta. Siis jos em tapauksessa rasia vasemmalla. Voihan sitä ekaksi panna parkit päälle ennen käynnistystä.
      Jos haluaisi kunnolla kestoikää polttimolle niin hyvin pieniohminen (0,3-0,4 ohm) vastus väliin jolla jännite tippuisi noin 1V. Se riittäisi. Valotehoon ei mitään vaikutusta.

    • lyhytikäisiksi

      Moottorilehtien testeissä ovat H7 polttimot olleet paljon lyhytikäisempiä kuin H4 vastgaavat.
      Lisäksi ilmeni, että ylivoimaisesti pitkäikäisimpiä oli molemmissa lujokissa GE-polttimot (general electric).
      On tullut vuosien varrella kokeiltua monia laatuja, mujtta mikä on parasta?
      Aivan halvat 2-3€ kestävät vain vuoden, mutta kestääkö joku super deluxe 10 vuotta vaikka maksaakin 20€.
      Parhaan vastineen saa rahalle 5-10 euroa maksavista, mitkä kestää pitkään ja on kohtuullisen tehokkaita.
      Minulle nämä 50% ja 75% tehovalot ovat olleet pettymyksiä, sillä sillä käyttöikä tuntuu olevan -50% .
      OLisiko joku night breaker tai oranssilla lasilla oleva Osram parempi ja ennenkaikkea pitkäikäinen, kun ei hirveesti kiinnosta leikkiä kätilöä kerran vuodessa molempien polttimoiden osalta.
      Muistamani mukaan GE kesti 3 vuotta ja antoi kohtuullisen valotehon. Auto Bild testasi valotehoja, jolloin 12 € maksavat näyttivät ihan yhtä hyvin kuin 20-25 € maksavat (2 kpl). Aivan halvimmissa (2-3€) oli valo jo kellertävää uutenakin ja valokuvio EI niin tarkkarajainen.

      • mutta valaisee

        Jep. H7 on kovin lyhytikäinen. Edellisessä autossani oli tuollaiset ja kesto justiinsa 12 kk/12 tkm, mutta ajo olikin pääasiassa kaupunkiköröttelyä, joten käyttötunteja tuli paljon vähistä kilometreistä huolimatta.

        Sen edellisen auton kanssa tuli myös kokeiltua pelleilyä käynnistys valot sammutettuna, koska menin uskomaan esson baarin legendoja virtapiikeistä. Muutaman viikon jaksoin tuota tuohua, sitten poksahti poltin, kun kytkin ajovalot päälle moottorin käydessä. Täysin hyödytöntä pelleilyä siis. Poltin paloi, kun tuli 12 kk täyteen eli eipä pitänyt virtapiikkiteoria vettä...

        Mutta valoteho noissa H7:ssa oli kanssa varsin hyvä. Nykyisen autoni H1 valot olivat alkuun paljon huonommat, koska polttimoina oli long life -mallit. 1½ vuotta kärsin niistä, sitten heitin tuhnupolttimot hiiteen - yhä toimintakuntoisina - ja laitoin tilalle tällaiset 30.. 50 % mallit eli Nightbreakerit. Niiden kanssa valoteho on sitä, mitä halogeeneilta sopii odottaakin ja kestoakin on ihan saman verran kuin noilla ed. auton H7:lla. Nykyisin tulee enemmän kilometrejä, joten H1 polttimot kestävät vajaan vuoden.


    • sievä kundi

      Kannattaa laittaa suosiolla xenon-muutossarja, ei tarvitse jatkuvasti polttimoita vaihdella ja antaa paremman valotehon.

      • häivy vinkkeinesi

        juu kannattaa laittaa laittomat ja häikäisevät halpis xenonit heti kaikkiin romuihin, jee hyvin sä vedät.


      • 5+2
        häivy vinkkeinesi kirjoitti:

        juu kannattaa laittaa laittomat ja häikäisevät halpis xenonit heti kaikkiin romuihin, jee hyvin sä vedät.

        Ajovalot on suunnattu eteenpäin joten ne eivät voi häikäistä. Meikkipeilin valo voi häikäistä, mutta sitä ei pidäkään käyttää ajaessa.


    • THP 150

      Osram tarjoaa ainoana ajovalolamppuvalmistajana kolmen vuoden takuun!

      • H¤¤¤4

        H4 on kestävin ei H7,vaatikaa merkkikorjaamolla tms vaihdettavaksi H4 polttimot,ne voi kestää vuosia,. H7 puolisen vuotta


      • Hoo moilanen???
        H¤¤¤4 kirjoitti:

        H4 on kestävin ei H7,vaatikaa merkkikorjaamolla tms vaihdettavaksi H4 polttimot,ne voi kestää vuosia,. H7 puolisen vuotta

        ..miten voi vaatia 4-umpiojärjestelmään 2-umpiojärjestelmän polttimot???


    • Halvalla hyvä

      Autosta posahti n. 3 vuotta sitten molemmat H7-poltimot ja melkeinpä samaan aikaan. Vaihdoin tilalle Bilteman "halpikset" ja hyvin kestivät. Viime viikolla hajosi oikeanpuoleinen poltin ja vasen jatkaa palamistaan. Vaihdoin tilalle taas Bilteman polttimon. Ajoa on tullut n. 70 000 km, eli Bilteman polttimoilla on hyvä hintalaatusuhde.

    • H1 ja H7

      Vaihdan polttimot joka syksy, koska polttimon lasi tummuu ja valoteho pienenee. Extreme Power, Silverstar ja Night Breaker ovat hyviä tuotemerkkejä. Automalli sellainen, että vaihto on nopea homma. :)

      Ostin kerran hätäpäissäni tarvikepolttimot ja hyvä että uskalsin kotiin ajaa, kun pientareelle ja metsään ei kantanut yhtään valoa. Onneksi hirvet älysivät pysyä kaukana.

      Aivan älytön ero valotehossa ja valokuviossa kun verrataan tarvikepoltin vs. tehopoltin.
      Eroa on myös hinnassa.

      • Lumen-nikki

        Eikä pientareella ja metsässä, niin ei jänskäkakattais.


      • YönRikkoja

        Hitto, että on fiksu kaveri. Melekein olisin itse kirjoittanut. Ostan kanssa joka syksy uudet 90 polttimot. HULLUT ajelevat vuosikausia vanhoilla long life yms. polttimoilla joiden valovoima on hiipunut jo ensimmäisen vuoden aikana. Polttimo on "turvallisuusvaruste" josta EI pidä tinkiä, vaan ostaa joka syksy uusi tehokkain laillinen. ps: LongLifessä sitä ei koskaan edes ole ollut, sitä valovoimaa meinaan.


      • a(2)
        YönRikkoja kirjoitti:

        Hitto, että on fiksu kaveri. Melekein olisin itse kirjoittanut. Ostan kanssa joka syksy uudet 90 polttimot. HULLUT ajelevat vuosikausia vanhoilla long life yms. polttimoilla joiden valovoima on hiipunut jo ensimmäisen vuoden aikana. Polttimo on "turvallisuusvaruste" josta EI pidä tinkiä, vaan ostaa joka syksy uusi tehokkain laillinen. ps: LongLifessä sitä ei koskaan edes ole ollut, sitä valovoimaa meinaan.

        Vaan kun ainoastaan ne long-lifet kestää edes vuoden, eikä sitätiheämmin niitä viitsisi vaihtaa. Nuo night breakerit kesti 3kk ja 8tkm. Mikä h4 polttimo olisi järkevällä kestoiällä, ja kuitenkin myös kunnollisella valovoimalla?


    • autoissa ei ole

      Nykyautoissa on jo luovuttu H7sta ja siirrytty esim. H11...

      • Night break

        Ei kestänyt puolta vuotta,ja kesäaika oli,ettei edes ollut pakkases rasittuneet.ajovalopolttimona pidin.Nyt on jotku halppikset ja kaksi talvea menny mukavasti....olen jo ootellu koska pimahtaa.


    • Taitaa riippua

      autosta. Ainakin Nissanissa H1-poltin kestää ja kestää...Hyvät valot muutenkin.

    • escoja

      Kyllä vaihdan polttimot ajovaloihin joka syksy. Nykyisessä kylläkin xenon lähivaloissa joka vaihtuu vasta kun alkaa olemaan tiensä päässä. Mutta H7 kaukovalon kyllä vaihdan, eipä ole suuri kustannus. Pyyhkijän sulkatkin pari kertaa vuodessa ihan vaan siksi että haluan nähdä kunnolla. Muita polttimoita vaihdellaan silloin kun ne palaa eikä vain katsastukseen.

    • 5+19

      Kannattaa myös hieman perehtyä noihin lamppujen valmistajiin. Esimerkiksi Osram on valaisimiin ja kaikkiin mahdollisiin lamppuihin erikoistunut valmistaja ja tällä hetkellä on autossa Osramin H4 halogeenit "silverstar" jo viidettä vuotta. Valot ovat aina päällä ja käyttötunteja sen verran, kuin 16km suuntaansa ajavalla työssäkäyvällä kertyy

    • Pave 63

      Yksi syy, mikä vaikuttaa H7 polttimon elinikään on latausjännite. Autoissa, joissa on huoltovapaa-akku, on myös usein korotettu latausjännite, jopa 14,7V. Halogeenipolttimon elinikä 320h on mitattu 13.2V ja jokainen 5%:n ylijännite pudottaa elinikää 50%. Tällöin kannattaa käyttää long life polttimoa, joka on tehty korkeammalle jännitteelle. Jännite lampunkannalla on ratkaisevin tekijä elinikään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Haluaisin rakastaa sinua

      Ja olla sinulle se oikea... Rakastan sinua 💗💗💗
      Ikävä
      42
      4420
    2. Vain vasemmistolaiset rakennemuutokset pelastavat Suomen

      Kansaa on ankeutettu viimeiset 30+ vuotta porvarillisella minäminä-talouspolitiikalla, jossa tavalliselta kansalta on ot
      Maailman menoa
      148
      4165
    3. Tiedätkö mihin

      Ominaisuuksiin rakastuin sinussa?
      Ikävä
      64
      3786
    4. onko kaivattusi

      vaarallinen? :D
      Ikävä
      123
      3762
    5. Purra on kantanut vastuuta täyden kympin arvoisesti

      Luottoluokituksen lasku, ennätysvelat ja ennätystyöttömyys siitä muutamana esimerkkinä. Jatkakoon hän hyvin aloittamaans
      Maailman menoa
      41
      3600
    6. Persut huutaa taas: "kato! muslimi!"

      Persut on lyhyessä ajassa ajaneet läpi kaksi työntekijöiden oikeuksien heikennystä, joita se on aiemmin vastustanut. Pe
      Maailman menoa
      76
      3429
    7. Pieni galluppi

      Mitäs lahjaa odotat joulupukilta.
      Ikävä
      95
      3002
    8. Olisiko sinulla

      Jonossa vaihtoehtoja, ehkä
      Ikävä
      54
      2865
    9. Mitä tuntemuksia

      Rakkaasi ääni herättää?
      Ikävä
      25
      2676
    10. Korjaamo suositus

      Vahva suositus Kumpulaisen korjaamolle vanhan 5-tien varrelta! Homma pelaa ja palvelu ykköslaatuista. Mukavaa kun tuli p
      Hyrynsalmi
      14
      2394
    Aihe