Kunniallinen kysymys

Bellevue

Tunnen yhden luterilaisen papin joka on entinen ortodoksi.


Tämänsuuntainen muuttoliike ei kai kuitenkaan liene kovin yleistä?

Mutta kiinnitin huomiota tilastoon, jonka mukaan:
Ortodoksisen kirkon jäsenmäärä on kääntynyt laskuun vuonna 2010?

Miten käy kaikille ortodoksisille tavoille, ja kirkollisille juhlille kun vanhempi ikäpolvi väistyy lopullisesti kirkoista?

Voisiko joku teologi tai asiantuntija vastata tähän?

13

448

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En ole jäävi

      En ole teologi enkä asiantuntija enkä muukaan arvohenkilö, mutta silti sallittaneen mielipiteeni:
      -Ei yksi pääsky kesää tee. Tunnen montakin ihmistä jotka vaihtoivat kirkkokuntaa.
      -Tilasto on miten se luetaan. Pitäisi tietää pitemmältä ajalta kehitys, vain trendi osoittaa joksikin ajaksi eteenpäin kehityksen suunnan.
      -Niin ortodoksiset kuin kaikki muutkin tavat ovat muuttuneet vuosisatojen aikana paljon ja tulevat muuttumaan kiihtyvällä vauhdilla. Tietänet että kaikki kirkollinen koreografia on ihmisten keksimää.

      • Bellevue

        vastauksesta. Hmm..
        Näin varmaan on.

        Tällä palstalla on poikkeuksellisen kova suvaitsemattomuus valloillaan.

        Sinä vaikutat varsin asialliselta ortodoksilta.

        kiitos


    • .-.-.-.-.-.-.-.-

      mitä tarkoitat asiantuntijalla? Pitääkö olla teologi, joka on sivuaineenaan lukenut perinteentutkimusta? Vai tohtoritason kulttuuriantropologi?

      • Bellevue

        ehkä tarkoitin ihmistä, joka on saanut omakohtaisen ortodoksisen kasteen ja voitelun ja on perehtynyt jumaluusoppiinsa, jota nyt edustaa, vieden tarvittaessa missionääristä tehtävää suhteessa muuhun, kuitenkin näkyvään, ehkä sekularisoituneeseen mutta kuitenkin ei ortodoksiseen maailmaan, ja jonka parissa kuitenkin toteuttaa arkipäivän elämää ortodoksisessa kontekstissa.


    • kirjoitukset

      Tulee tapahtumaan niin,että kaikki mikä nimi sitten onkin häviävät.Tosin nimellisesti jää voimaan.Herra itse perustaa oman seurakuntansa maan päälle.Tosin tämäkin tapahtuu viimeisen vuosiviikon aikana.Kuitenkin sitä ennen on harvalukuisten ylösotto.Koska silloin on vielä 7-vuotta tämän jälkeen,niin itse Herra perustaa oman seurakuntansa maan päälle.Tätä juuri Matt.25 käsittelee,koska vasta silloin ovi suljetaan vuosiviikon päätteeksi.Siksi on tärkeää ymmärtää Rammatun profetiat oikein.

    • olla mikään

      erikoisasiantuntija osatakseen vastata kysymykseesi.

      Ortodoksiseen kirkkoon voi liittyä kuka vaan, kunhan on opiskellut että tietää mihin on liittymässä. Ei siinä kysytä onko luterilainen pappi vai ei. Mutta suinpäin ei pidä tulla.

      Ortodoksiset tavat - miten niin ne häviäisivät kun vanha polvi väistyy? Eihän meillä ole pelkästään vanhuksia kirkossa. Kyllä ne tavat ovat siirtyneet uusille ortodokseille, joko perheen sisällä tai sitten uusille liittyneille.

      Ihme ajatus että ortodoksiset tavat ja juhlat kärsisivät siitä että ihmisiä kuolee pois. En ymmärrä logiikkaasi. Onhan luterilaisessakin kirkossa tavat ja juhlat säilyneet vaikka Lutterista on jo vuosisatoja aikaa... ;)

      • katoamattomuus

        säilyneet paljon pitempään kuin luerilaiset, ovathan ne 1500v vanhempiakin! Eivät ne mihinkään katoa!


      • maalainen..
        katoamattomuus kirjoitti:

        säilyneet paljon pitempään kuin luerilaiset, ovathan ne 1500v vanhempiakin! Eivät ne mihinkään katoa!

        Bellevue kirjoittaa:
        "ehkä tarkoitin ihmistä, joka on saanut omakohtaisen ortodoksisen kasteen ja voitelun ja on perehtynyt jumaluusoppiinsa, jota nyt edustaa, vieden tarvittaessa missionääristä tehtävää suhteessa muuhun, kuitenkin näkyvään, ehkä sekularisoituneeseen mutta kuitenkin ei ortodoksiseen maailmaan, ja jonka parissa kuitenkin toteuttaa arkipäivän elämää ortodoksisessa kontekstissa."

        Teologinko pitäisi tietää mitä tämä herra Bellevue tarkoittaa missionäärillä, sekulaisoituneella ja kontekstilla? Bellevue näyttää olevan exportti sivistyssanoilla priljeeraava!


      • bizou
        maalainen.. kirjoitti:

        Bellevue kirjoittaa:
        "ehkä tarkoitin ihmistä, joka on saanut omakohtaisen ortodoksisen kasteen ja voitelun ja on perehtynyt jumaluusoppiinsa, jota nyt edustaa, vieden tarvittaessa missionääristä tehtävää suhteessa muuhun, kuitenkin näkyvään, ehkä sekularisoituneeseen mutta kuitenkin ei ortodoksiseen maailmaan, ja jonka parissa kuitenkin toteuttaa arkipäivän elämää ortodoksisessa kontekstissa."

        Teologinko pitäisi tietää mitä tämä herra Bellevue tarkoittaa missionäärillä, sekulaisoituneella ja kontekstilla? Bellevue näyttää olevan exportti sivistyssanoilla priljeeraava!

        koskaan kokeillut sairaanvoitelua?

        Voisi olla ihan kiva efekti tai vaikkapa useamman kerran vaikka kerran viikossa yhdistettynä johonkin maalliseen terapiaan.
        Kokeile vaikka ihan piruuttasi....


      • bizou
        katoamattomuus kirjoitti:

        säilyneet paljon pitempään kuin luerilaiset, ovathan ne 1500v vanhempiakin! Eivät ne mihinkään katoa!

        http://fi.wikipedia.org/wiki/Luterilaisuus

        Ja syntymä uskontoni jota en kuitenkaan koskaan harjoittanut alkoi näyttää herätysliikkeeltä.En koskaan voisi ajatella noin saati tuntea.Ja vaikka kuvittelen olevani eräällä tavalla humaani ihminen en kuitenkaan koe että muuttelisin raamattun sanomaa tai tiettyjen tai kirkkoa tiettyjen ryhmien hyväksi.
        Tietyt asiat ovat luettu ihmisille synneiksi ja sellaisina ne pysyvätkin.Se ei tietysi kuulu minulle mitä muut uskovat tai uskomattomat tekevät.Mutta henkilökohtaisesti voin sanoa että tietty ihmistyyppi saa minut herkästi ärsyyntymään.Silläkin on paljon tekemistä synnin kanssa joskaan itsekkään ole täysin syytön mutten tiettävästi provosoi omilla synneilläni toisia.

        Tyyliin korota itsesi alista toisia.

        Ihmettelen myöskin miten seksuaalivähemmistöjen oikeudet ovat rantautuneet ylipäätänsäkkin kirkon piiriin.Kirkoillahan on asiaan selvä kanta.Eläköön sen mukaan ken vi tai olkoot voimatta.Jos ei kirkon opin mukaan voi elää on joko yritettävä tehdä parannus tai tyydyttävä olemaan epätäydellinen kuten muutkin ihmiset.

        En minä ymmärrä naispappeuden kärkkymistäkään.Raamatun vuoksi ja myös tottumuskysymysten vuoksi.
        Muut virka-asemat ovat asia erikseen.

        Kaikkia asioita nyt ei ole tarkoitettu yhten kuten kirkkoa ja valtiota.Tämä on minun mielipiteeni.
        Kuten joku luennoitsija joskus totesikin että ihmisoikeudet ovatsuhteellinen käsite riippuen taustasta johon niitä sovelletaan.


      • hjkgyicyiy
        maalainen.. kirjoitti:

        Bellevue kirjoittaa:
        "ehkä tarkoitin ihmistä, joka on saanut omakohtaisen ortodoksisen kasteen ja voitelun ja on perehtynyt jumaluusoppiinsa, jota nyt edustaa, vieden tarvittaessa missionääristä tehtävää suhteessa muuhun, kuitenkin näkyvään, ehkä sekularisoituneeseen mutta kuitenkin ei ortodoksiseen maailmaan, ja jonka parissa kuitenkin toteuttaa arkipäivän elämää ortodoksisessa kontekstissa."

        Teologinko pitäisi tietää mitä tämä herra Bellevue tarkoittaa missionäärillä, sekulaisoituneella ja kontekstilla? Bellevue näyttää olevan exportti sivistyssanoilla priljeeraava!

        ihmisethän luulevat vielä että kaikki ortodoksit ovat kuin maalaisia...


    • ortodoksi

      on kääntynyt laskuun, mutta kysymys ei ole samanlaisesta hurjasta romahduksesta kuin luterilaisessa kirkossa. Kirkostamme kuolee jäseniä enemmän kuin seurakunnan jäsenille syntyy ortodokseiksi kastettavia lapsia, muttta kirkkoomme liittyneitä on edelleen enemmän kuin siitä eronneita.

      Hyvät ortodoksinuoret, valitkaa itsellenne samanuskoinen puoliso ja hankkikaa, jos Jumala suo, paljon lapsia! Näin kirkkomme pysyy elinvoimaisena.

      En ymmärrä, miksi sinä ap (luultavasti toisuskoinen), olet huolissasi ortodoksisista perinteistä? Tavat opitaan kirkollisessa elämässä, ortodoksiset juhlat vietetään kirkossa. Jos uskomme säilyy, säilyvät perinteiset tavatkin, ja jos vanhat ortodoksisuvut sammuvat, uusia tulee tilalle.

    • esittämäänne kysymyk

      kysymykseen.
      Olen kiinnitänyt huomiota tilastoon, jonka mukaan:
      Luterilaisen kirkon jäsenmäärä on kääntynyt laskuun jo hyvin monia vuosia sitten? Väki oikein pakenee luterilaisuudesta.
      Pakostakin tulee miettineeksi, miten käy kaikille luterilaisille tavoille, ja kirkollisille juhlille kun vanhempi ikäpolvi väistyy lopullisesti kirkoista eikä uutta sukupolvea tule ollenkaan veisaamaan heidän rinnalleen.
      Todellisuudessa siis luterilaisuus katoaa ja pirstaloituu yhä enemmän kaikenlaisiin muihin lahkouskontoihin. Tämä tulee olemaan luterilaisuuden kohtalo ja samalla tietenkin sen valtiollinen suosikkiasema päättyy lopullisesti.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      165
      1576
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      104
      921
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      75
      743
    4. 51
      635
    5. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      16
      605
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      40
      537
    7. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      488
    8. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      158
      486
    9. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      186
      425
    10. Missä näet kaivattuasi?

      Mitä teet silloin? Tuleeko pakene reaktio? Vai hellä tunne ja ere..
      Ikävä
      26
      419
    Aihe