Kolari

öööööööhhh

Miten nuo vakuutusasiat toimivat oikein. Tein ilmoituksen vakuutusyhtiölle, mitä sitten?

Syyllinen on mielestäni toinen osapuoli, hänen mielestään minä. Tarvitsen autoa päivittäin, joten voinko saada sen ajokuntoon itse? Ei ole rahaa maksaa huollolle, mutta "ajokuntoon" voin saada sen itsekin, pitäisi vaihtaa vain etuvalo ja se minulla on vanhasta autosta.

Jos vaihdan sen itse, niin miten sitten vakuutuksen käy? Vai onko pakko mennä huoltoon ja saada virallinen kuitti?

4

481

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ölkjhgfuytr

vahinkotarkastajan kanssa siitä, että voisit itse korjata autosi nin ne laskee sun työlle ja varaosille hinnan..täytyyhän se auto käydä muutenkin näyttämässä siellä vahinkotarkastajalle

• segseg

Riippuu pitkälti vakuutusyhtiöstä ja vahinkotarkastajasta, omissa kolareissa on usein riittänyt pelkkien valokuvien lähettäminen sähköpostilla vahinkotarkastajalle, autoa ei ole tarvinnut edes käydä näyttämässä paikan päällä ja rahat ovat tulleet tilille mukisematta, myös työn tuntikorvaus on ollut vähintään riittävä.

Tietenkin jos et soittanut poliiseita paikalle kusit koko homman, itse näppäilen yleensä hätänumeron jo ennen kuin nousen autosta jos kolahtaa tarpeeksi kovaa, kyllä sen kuulee. Poliisit siis soitetaan paikalle aina kun olet varma, että vika on toisessa osapuolessa, jos vika on molemmissa osapuolissa poliisien soittamista täytyy harkita, sillä tässä tilanteessa molemmat osapuolet voivat joutua maksamaan omat korjaukset ja lisäksi molemmat saavat sakon. Jos taas sinä olet itse syyllinen, koita välttää poliisi kaikin keinoin ja kuseta toista sanomalla että maksat kyllä ja huomenna muuta mieltäsi, vaikea todistaa mitään.

Terv. jenkkiharrastaja (itse en ole koskaan ollut maksava osapuoli kolareissa)

• The mousetrap

Sinun olisi ehdottomasti pitänyt soittaa poliisi paikalle, koska ette ole yksimielisiä kumpi on syyllinen. Jos syyllinen on selvillä niin silloin kannattaa tehdä vahinkoilmoitus piirroksineen paikan päällä ja nimet alle niin on aika pätevä paperi. Autossa kannattaa aina pitää mukana vahinkoilmoituskaavake.

Jos kumpikaan ei myönnä syyllisyyttä niin silloinhan asiat eivät ole ihan yksinkertaisia. Tämän vuoksi kolaripaikalle kannattaa aina soittaa poliisi, joka kirjaa tiedot ylös ja näin kolarin kulusta saadaan puolueeton selvitys. Poliisin paikalla ollessa myös syyllinen monesti tunnustaa ja ei niin helposti muuta jälkeenpäin mielipidettään.

Syyllisen liikennevakuutus korvaa syyttömän osapuolen vahingot, sekä oman ajoneuvon henkilövahingot, joten syyllisen löytyminen on aika oleellista. Jos sinulla on kasko korvaa se oman ajoneuvon vahingot, vaikka olisit syyllinen osapuoli. Vahinkoja ei ole pakko korjauttaa vakuutuksien kautta, vaan syyllinen voi maksaa korjauksen suoraan omasta pussista, jos näin sovitaan. Tämä on järkevää jos korvaussumma on pieni, koska näin välttyy bonusmenetyksiltä.

Ota yhteyttä omaan vakuutusyhtiöösi ja selitä tilanne, kyllä ne siellä neuvovat miten asiassa edetään. Ominpäin ei kannata korjata mitään ennenkuin vahinkotarkastaja on arvioinut vahingon.

Mikäli kumpikaan ei myönnä syyllisyyttään, niin viimekädessä oikeudessa syyllisyys ratkaistaan.

http://www.laki24.fi/liik-liikennevahingot-liikennevahinkokorvaus.html

• voi kiesus

Vakuutusyhtiö vastaa kysymykseesi ja neuvoo mitä sinun pitää tehdä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      89
      2648
    2. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      203
      1678
    3. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      116
      1610
    4. Paula Koivuniemi täyttää tänään 78 vuotta! Sydämelliset onnittelut!

Paula Koivuniemi, tuo suomalaisen iskelmän ikoninen artisti, täyttää tänään 78 vuotta. Muutaman vuoden estradeilta pois
      Suomalaiset julkkikset
      41
      1471
    5. Olen miettinyt pitkään miksi hän ei uskalla

Hän kyllä yrittää tiedän sen ja olen yrittänyt olla helposti lähestyttävä ystävällinen lempeä jne. mutta silti hän yhä v
      Ikävä
      64
      1232
    6. Juhannusterveiset kaivatulle

Onko teillä yhteisiä juhannuksia vietettynä ja millaista juhannusta viettäisit kaivattusi kanssa juhannuksena 2025? 🌻
      Ikävä
      76
      1015
    7. Kaupunki osti Absin

Nyt vaan yrittäjiä kaivataan
      Haapavesi
      56
      979
    8. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      67