Ketipinorin lopettaminen?

Olen käyttänyt ko.lääkettä kohta n. vuoden nukahtamisongelmiin. Nyt olen kuitenkin alkanut epäillä sen turvallisuutta ja haluaisin lääkityksen lopettaa. Esim. unet ovat olleet todella väkivaltaisia "kauhufilmejä" käytön aikana, eikä tuo nukahtaminenkaan tunnu yhtä hyvältä kun luonnollisesti. Luin myös muista haitoista vikipediasta (ketiapiini). Annostus on hyvin pieni 25 mg enne nukkumaan menoa.

Onko muilla kokemuksia, niistä tahtoisin myös kuulla jos on tietoa. Saako nukutuksi luonnollisesti enää ollenkaan kun lopetaa lääkkeen ja miten lopettaa? En käy psykiatrilla, enkä omalääkärilläkään säännöllisesti, olen vain uusinut reseptin terv.kesk. toimistossa.
64273
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 6

Vanhimmat

Terve! Itse olen syönyt ketipinoria 2 vuotta, lähinnä paniikkihäiriön hoitoon, ja samalla käynyt psykoterapiassa. Oma annokseni on myöskin se pienin mahdollinen, ja sillä tulee mukava rentoutus. Oma nukahtamiseni on näiden avulla miellyttävä, sillä ennen meni useita tuntejakin ennen nukahtamista, koska mietin vain, että milloinkohan se unihetki tulee. Olen myös välillä pitänyt taukoa, ja kyllä se uni tulee sieltä sitten normaalisti. Ensimmäisinä öinä saattaa olla vaikeaa, mutta sinun kannattaakin ensin varmistaa, että unirytmisi on suurinpiirtein säännöllinen, ennen kuin lopetat ketipinorin. Lopettamisen jälkeen parina ensimmäisenä yönä unen tulo kesti (mutta voi olla että se johtui muutenkin epäsäännöllisestä unirytmistä) nukuin 2 tunnin pätkissä, eli heräilin kokoajan. Unista täytyy sanoa sen verran, että mitä sairaammat unet, sen terveempi mieli.. Olen aina nähnyt tosi villejä unia ja väkivaltaisiakin. Alitajunta se siellä vain lähettää sinulle viestejä, menneisyydestäkin, ja unista ei pidä säikähtää. Unien NÄKEMINEN ylipäänsä on vain hyvä juttu.

Mutta parin päivän päästä tosiaan se uni sieltä löytyi ja pysyi koko yön, ja Ketipinor on siitä hyvä, että siihen ei elimistö tavallaan jää koukkuun, kuten unilääkkeistä. Lopettaminen on siis aivan yksinkertaista, eli ihan vaan lopetat, koska kyse on näin pienestä annoksesta.

Äänestä
  • ketipinoria 50mg vuorokausiannoksella noin pari vuotta ja lopetin vähentämällä ensin ja sitten lopetin kokonaan. Sunkin kannattaa vaikka viikon ajan ottaa puolikas tabletti että lopettaminen kävisi helpommin. Lopetin lääkkeen kokonaan viime vuoden lokakuussa enkä ole saanut nukuttua kunnolla lähes ainuttakaan yötä, lähipäivinä pitäisi mennä apteekkiin hakemaan melatoniinia, sulle suosittelen samaa jos uni ei tule, se on paljon turvallisempaa kuin ketipinor. mulla ketipinor aiheutti käsien vapinaa ja tärinää joka ei ole vieläkään lähtenyt vaikka lääke on jo lopetettu ajat sitten, että suosittelen kyllä lopettamaan.

    Äänestä

AHdistukseen en ole saanut minkäänlaista apua ketipinorista. Se vain väsyttää, ei poista ahdistusta. Joskus vain lisää ärtymystä ja ahdistusta. Mulla 25mg tarvittaessa voi ottaa 1-3 ja iltaisin myös 25mg. Nyt yritän lopettaa ja tänään ollu kauhee huono olo ja tärinät - en tiedä olenko kipeeksi tulossa vai onko vierotusoireita nämä,... Viikko sit otin ekan kerran puolikkaan parina iltana, sit jätin pois moneksi päiväksi - maanantaina taas puolikas, nyt en oo ottanut noiden jälkeen.

Nukun vähän huonommin - uudelleen nukahtaminen vaikeaa. Melatoniini 6mg menee koko ajan koska sen koen turvallisemmaksi ja paremmaksi kuin ketipinor joka on SSRI lääke... Yritän ketipinorista luopua kokonaan vaikka lekurilta en oo kysyny mitään.

Hae resepti melatoniiniin,täysin luonnollinen tapa vahvistaa unta... Melatoniini on siis se hormoni aivoissa joka aiheuttaa väsymyksen tunteen. Sen puute toisinsanoen lisää unettomuutta. :)

Äänestä
  • Käytin n. 1,5 v unettomuuteen 25 mg iltaisin, lopetin kerrasta eikä tullut mitään sivuv. Uni oli viikon kaksi hakusessa mutta löytyi sitten, ilman lääkettä.

    Äänestä

nukun 500 mg ketipinorilla
pelottaa tai tulee pelon tunteita välillä ennen nukahtamista 1 h lääkkeen oton jälkeen
voisikos johtua lääkkeestä?
masennustutkimus lääkäri sanoi jos purkaa pois ketipinorin pikkuhiljaa- pelottaa saako nukuttua sitten -että jaksaa päivä toimiaan / työtäkin
ilman depressiolääkettä pitkään ...edellinen lääkäri ei osannut laittaa depislääkettä -liian varovainen mihinkään muutokseen-pelkäsi jos voinnissa tulee muutoksia -onhan se niinkin
vaikeaa jo yhden huonommin nukutun yön jälkeen

Äänestä
  • Että ketipinor on SSRI lääke, no ei todellakaan ole vaan vahva neurolepti psykoosilääke ja nämä lääkkeet pitäisi olla ehdottomasti psykiatrian erikoislääkärin valvonnassa, eikä näitä saisi terv.keskus lääkäri määrätä kun ei tiedä mahdollisista haitoista. Kirjoitan kokemuksesta psyk.polilta minut heitettiin reseptit kädessä terv.keskukseen ja sinne aina vein uusittavaksi, mukana oli opamoxin lisäksi neurolepti sain siitä ikuiset pakkoliikkeet ja vapinat, vaarallisia lääkkeitä.

    Äänestä

Kommentoi aloitusta


epävarmana?? kirjoitti:

Olen käyttänyt ko.lääkettä kohta n. vuoden nukahtamisongelmiin. Nyt olen kuitenkin alkanut epäillä sen turvallisuutta ja haluaisin lääkityksen lopettaa. Esim. unet ovat olleet todella väkivaltaisia "kauhufilmejä" käytön aikana, eikä tuo nukahtaminenkaan tunnu yhtä hyvältä kun luonnollisesti. Luin myös muista haitoista vikipediasta (ketiapiini). Annostus on hyvin pieni 25 mg enne nukkumaan menoa.

Onko muilla kokemuksia, niistä tahtoisin myös kuulla jos on tietoa. Saako nukutuksi luonnollisesti enää ollenkaan kun lopetaa lääkkeen ja miten lopettaa? En käy psykiatrilla, enkä omalääkärilläkään säännöllisesti, olen vain uusinut reseptin terv.kesk. toimistossa.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu