"Tästä eteenpäin Euroopan alueelle ei voi hyväksyttää uutta automallia ilman huomiovaloja. Se, millä valotekniikalla huomiovalot on toteutettu, jää autonvalmistajien päätettäväksi ... Huomiovalot saa asentaa halutessaan jälkikäteen, mutta pakolliseksi jälkiasennus ei ole tulossa."
http://yle.fi/uutiset/tiede_ja_tekniikka/2011/02/huomiovalot_tulevat_pakollisiksi_uusiin_autoihin_2348603.html
Alkasin miettimään, että paljonko vähemmän tehoa tavalliset huomiovalot kuluttavat verrattuna halogeeniajovaloihin? Eli montako wattia siinä säästetään?
Huomiovalot pakollisiksi
13
1119
Vastaukset
- harakoille
55 W halogeeni syö ajovalona 110 W, 2 x 4 W etuvalot, osin turhat takavalot 20 W,
mittariston ja kojelaudan valot "jonkun verran", eli reilut 150 W.
LED päiväajovalot 2 x 6 W. Säästö on siten ainakin 130 W, yli 90 %, ilman takavaloja.
Takavalojaen palaessa säästyy ainakin 110 W.
Se vastaa useita desilitroja bensaa sadalle.
Sähköä tuotetaan autossa huonolla hyötysuhteella. Laturi hukkaa puolet energiasta.
Jälkiasennusvalot säästävät hintansa vuodessa, ilman asennuskuluja.
Arvoitus on vain, kuinka pimeässä saa päiväajovaloilla ajaa.
Metsäautoteillä olen ajellut yöllä pelkästään niillä.
Maisemat ja hirvet erottuvat paremmin, kun silmä ei säädy tuijottamaan turhaa kirkkautta.
Vastaantulijaa LED-valot häikäisevät ilkeämmin kuin tavallinen lähivalo.
Samoin pimeässä huomiovalot eivät tule huomatuksi kulman takaa, kun tie jää pimeämmäksi.
Hyvä uudistus, auton sähkö on kallista, ja uusien mallien ajovalopoltttimoiden vaihto on keljumaista.- voi kiesus
tuota en usko. et osaa edes laskea oikeasti tuota asiaa.
Ja päivävaloilla ei saa ajaa pimeässä eikä hämärässä. - harakoille
voi kiesus kirjoitti:
tuota en usko. et osaa edes laskea oikeasti tuota asiaa.
Ja päivävaloilla ei saa ajaa pimeässä eikä hämärässä.Volkswagen on tutkinut ajovalojen tekemän lisän polttoaineen kulutukseen, 0,5 litraa / 100 km.
Juttu oli Tekniikan Maailmassa jo vuosikymmen sitten.
Laskien: Laturin hyötysuhde on vain 50 %. Mitattu samoin autolehdissä.
(Magnetointi ja jäähdytyspuhallin vievät, tasasuuntauksen häviö on 1,4 Volttia, ym.)
Moottori tekee työtä osateholla vain 10 % hyötysuhteella.
Tästä saadaan 5 % hyötysuhde. Bensalitrassa on alle 10 kWh energiaa. Joten litralla 0,5 kWh,
joka saadaan kulutettua muutamaan tuntiin ajovalopakkoon.
Eri lähteissä on mainittu ajovalojen kulutuslisäksi vaihteleva määrä desilitroja sadalle kilometrille.
Pahin kulutuslisä tulee kaupunkiajossa, tai paikallaan seisovassa autossa, per kilometri.
--------------------
Ilmaiskaas edes selvällä poliisin kielellä, mikä on hämärä, lukseina, Lx.
Riittävä katuvalaistus oli ennen vanhaan 20 Lx.
Päiväajovaloille voisi ajatella navigaattorin automaattisen yövalaistuksen vaihtokohtaa,
tai auringon nousun ja laskun ajankohtaa,
mutta direktiiveissä on huomattavasti korkeammat rajat, sammuu 500 Lx, syttyy 1000 Lx,
mikäli on automaattinen ohjaus.
Pilvisenä kesäpäivänä, tai talvella Suomessa, valon määrä ei useinkaan ylitä direktiivin rajaa.
Jälkiasennettujen käsikäyttöisen kytkimen käytöstä ei ole määritelty raja-arvoja.
Harvassa poliisiautossa on mukana luksimittari. Minulla on, tiedän mitatut arvot.
Enhän minä liikenteessä pimeällä päiväajovaloilla, vaan omalla maalla, suljetulla korpitiellä.
Ettei riista häiriinny, enkä jäisi hirven yllättämäksi. Turvallisuutta parantaen.
- jälkiasennettunakin
> Alkasin miettimään, että paljonko vähemmän tehoa tavalliset huomiovalot kuluttavat verrattuna halogeeniajovaloihin? Eli montako wattia siinä säästetään?
Ensinnäkin, huomivalot ovat ne keltaiset mollukat, joitä käytettiin 80-luvulla. Nyt puhutaan päiväajovaloista (Daylight Running Lights, DRL).
Halogeenilähivalot haukkaa 55 W/kpl, mutta "kaupan päälle" tulee myös
- etuvalot, "parkit", esim. 2x5 W
- takavalot, esim. 2x (5 10 W)
- rek. kilven valot, esim. 2x7 W
- kymmenkunta 1,2 W lamppua mittarivalaistuksessa
Huomiovaloissa säätöä tulee
- ajovalot pois 68 W...reilu 100 W riippuen siitä, onko DRL toteutettu LEDeillä vai 21 W hehkulampuilla, molempia ratkaisuja käytetään (eli monen uuden auton "sumuvalot" ovatkin päiväajovalot)
- em. säästö liki tuplaantuu, jos sammutetaan takavalot mittarivalot (vanhaan autoon kytkentä on itseasiassa helpoin tehdä niin, että DRL palaa vain kaikkien muiden valojen ollessa sammutettuina)
Jos sähkönkulutus tippuu 150 W, niin bensankulutuksen pitäisi vähentyä noin desillä per tunti. Maantieajossa vaikutusta (n. 0,1 l/100 km) tuskin huomaa, mutta kaupunkiajossa reilun kolmenkympin keskinopeudella säästö on jo 0,3 l/100 km. Lisäksi säästyy ajovalopolttimoita.
Haittapuolena on kyllä kaukovalojen heikkeneminen. Moni/useimmat autovalmistajat on kylmän rauhallisesti korvannut kulmavalot tai lisäpitkät päiväajovaloilla, jolloin valoteho on lerpahtanut pahasti edellisiin malleihin verrattuna.
Suurin hyöty päiväajovaloista on juurikin vuosituhannen vaihteen autoissa, joissa ajovalopolttimoiden vaihto voi olla käytännössä mahdoton tien päällä / ylipäätään itse tehtäväksi (vaatii etupyörän/puskurin irroituksen tms.) = voi maksaa toista sataa / laaki. Lisäksi näissä autoissa harvemmin on mitään LED takavaloja tai mittarivaloja, joten näihinkin kuluu mukavasti energiaa.
Uusissa autoissa ajovalopolttimon vaihto ei enää ole samanlainen ongelma. Vuosi, pari sitten EU käskytti, että tempun pitää onnistua auton omilla työkaluilla & ilman puolen auton purkamista ja edistystä on tosiaan tapahtunut. Että tulee siltä suunnalta välillä ihan hyödyllisiäkin juttuja.
Suomihan olisikin ajonevotekniikan kehitysmaa ilman tätä pakkosyöttöä. Lisäjarruvalonkin sallimisesta taidettiin vääntää vuosikymmenen ajan, kun yksi jääräpäinen virkamies harasi vastaan.... "takanatulija voi luulla auton syttyneen tuleen".- without headlights
Määpä säästän vielä enemmän, koska ajan päivällä ilman mitään valoja. Ei tule ainakaan valojen suhteen kulutusta.
- huomioinsinööri
>>Ensinnäkin, huomivalot ovat ne keltaiset mollukat, joitä käytettiin 80-luvulla. Nyt puhutaan päiväajovaloista >>(Daylight Running Lights, DRL).
Kannattaa perehtyä aiheeseen ennen kuin kirjoitat:
"Uusia yleensä LED-polttimoilla toteutettuja huomiovaloja nimitetään usein päiväajovaloiksi niiden englanninkielisen nimen "daytime running lights" takia. Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään uusi valaisintyyppi vaan uusi kutsumanimi 1970-luvun lopulla käytöönotetuille vapaaehtoisille valaisimille."
- Lähde: http://www.ake.fi/AKE/Ajankohtaista/Vuoden 2010 tiedotteet/Uusiin ajoneuvoihin tulossa enemmän valaisimia.htm - taas kerran
huomioinsinööri kirjoitti:
>>Ensinnäkin, huomivalot ovat ne keltaiset mollukat, joitä käytettiin 80-luvulla. Nyt puhutaan päiväajovaloista >>(Daylight Running Lights, DRL).
Kannattaa perehtyä aiheeseen ennen kuin kirjoitat:
"Uusia yleensä LED-polttimoilla toteutettuja huomiovaloja nimitetään usein päiväajovaloiksi niiden englanninkielisen nimen "daytime running lights" takia. Kyseessä ei kuitenkaan ole mikään uusi valaisintyyppi vaan uusi kutsumanimi 1970-luvun lopulla käytöönotetuille vapaaehtoisille valaisimille."
- Lähde: http://www.ake.fi/AKE/Ajankohtaista/Vuoden 2010 tiedotteet/Uusiin ajoneuvoihin tulossa enemmän valaisimia.htmKyllä päiväajovalot ovat ihan uusi valaisintyyppi, koska niitä saa/pitää (vähän tulkitsijasta riippuen, alkup. lakitekstin sanamuoto on hieman epäselvä) käyttää ilman ns. parkkeja.
80-luvun huomiovalojen kanssa taas "parkkien" piti palaa samanaikaisesti.
Myös vaatimukset valojen värille, asennuskorkeudelle, näkyvyydelle yms. ovat erilaiset, joten ei todellakaan ole samat valaisimet kyseessä eikä kaapin perältä löytyneet keltaiset mollukat enää kelpaa uuteen autoon asennettaviksi.
Aika outo munaus AKElta verrata näitä suoraan noihin 70/80-luvun huomiovaloihin, koska aiemmin ovat ymmärtäneet tehdä selvää pesäeroa juuri erilaisen ohjauskytkennän yms. vuoksi. Jälkiasenteiset päiväajovalot on helpointa & varminta kytkeä siten, että ne palavat vain, kun auton omat valot ovat kokonaan pois päältä. Muussa tapauksessa tuli pitkä liuta sääntöjä liittyen siihen saiko mittarivalot palaa/olla palamatta, lähivaloilla piti olla oma merkkivalo tjsp. - pitäiskö asentaa
taas kerran kirjoitti:
Kyllä päiväajovalot ovat ihan uusi valaisintyyppi, koska niitä saa/pitää (vähän tulkitsijasta riippuen, alkup. lakitekstin sanamuoto on hieman epäselvä) käyttää ilman ns. parkkeja.
80-luvun huomiovalojen kanssa taas "parkkien" piti palaa samanaikaisesti.
Myös vaatimukset valojen värille, asennuskorkeudelle, näkyvyydelle yms. ovat erilaiset, joten ei todellakaan ole samat valaisimet kyseessä eikä kaapin perältä löytyneet keltaiset mollukat enää kelpaa uuteen autoon asennettaviksi.
Aika outo munaus AKElta verrata näitä suoraan noihin 70/80-luvun huomiovaloihin, koska aiemmin ovat ymmärtäneet tehdä selvää pesäeroa juuri erilaisen ohjauskytkennän yms. vuoksi. Jälkiasenteiset päiväajovalot on helpointa & varminta kytkeä siten, että ne palavat vain, kun auton omat valot ovat kokonaan pois päältä. Muussa tapauksessa tuli pitkä liuta sääntöjä liittyen siihen saiko mittarivalot palaa/olla palamatta, lähivaloilla piti olla oma merkkivalo tjsp.että palavat sitten molemmat, alkuperäiset ajovalot sekä päiväajovalot, on näkynyt jälkiasenteisia päiväajovaloja sekä tehdasasenteisia päiväajovaloja palaen ajovalojen kanssa samaanaikaan. Siinähän sitä säästöä tulee, niin lampuille kuin polttoaineelle.
- sinulla
pitäiskö asentaa kirjoitti:
että palavat sitten molemmat, alkuperäiset ajovalot sekä päiväajovalot, on näkynyt jälkiasenteisia päiväajovaloja sekä tehdasasenteisia päiväajovaloja palaen ajovalojen kanssa samaanaikaan. Siinähän sitä säästöä tulee, niin lampuille kuin polttoaineelle.
Taas yksi kateellinen yrittää. Onhan se kamalaa. Just kun olet saanut hankittua homovaloilla varustetun auton, niin valosysteemit menivätkin muuttumaan ja kaikki näkee taas, että 10 vuotialla autolla poljetaan...
Yhdistetty etu- ja päiväajo/huomivalo on täysin sallittu juttu. Tällainen valaisin toimii pienemmällä teholla etuvalojen virkaa toimittaessaan. - päiväajovaloissa...
pitäiskö asentaa kirjoitti:
että palavat sitten molemmat, alkuperäiset ajovalot sekä päiväajovalot, on näkynyt jälkiasenteisia päiväajovaloja sekä tehdasasenteisia päiväajovaloja palaen ajovalojen kanssa samaanaikaan. Siinähän sitä säästöä tulee, niin lampuille kuin polttoaineelle.
Suurin osa halvoista, päiväajovaloina myytävistä, valoista eivät täytä ECE R87-hyväksyntää (joka siis vaaditaan päiväajovaloilta), vaan ovat pelkästään E-tyyppihyväksyttyjä. Tämä pelkkä E-tyyppihyväksyntä tarkoittaa sitä, että sellaiset saa laittaa autoon ja niitä saa käyttää, mutta ne eivät korvaa ajovaloja. Näin ollen näiden valojen kohdalla ei voi puhua päiväajovaloista, vaan huomiovaloista, sillä niiden kanssa pitää myös normaalien ajovalojen palaa. Eli kuten vastaus kysymykseesi: tällaisia valoja ei olekaan mitään järkeä käyttää.
On myös huomiotava, että jos asennat autoosi oikeat, R87-hyväksytyt päiväajovalot, niin niiden kanssa ajovalot EIVÄT SAA palaa samaan aikaan, ellei valoissa ole lisäksi A-tunnus, joka tarkoittaa sitä, että ajovalojen syttyessä nämä päiväajovalot himmenevät "huomiovaloiksi". Näinhän toimii monet tehdasasennetut led-päiväajovalot (Mersu, Audi, jne). Mutta käsittääkseni käytännössä kaikki jälkiasennettavat päiväajovalot ovat ilman tuota A-tunnusta, eli ne pitää asentaa siten, että ajovalojen syttyessä, ne sammuvat, ja toisinpäin.
Ja jos joku on nyt hankkimassa autoonsa R87-hyväksyttyjä led-päiväajovaloja, niin huomioikaa tosiaan, että niitä ei saa asentaa miten sattuu. Ensinnäkin niiden tulee olla asennettuna vähintään 25 cm korkeuteen maasta, ja niiden tulee sijaita maksimissaan 40 cm päässä auton kyljestä (peiliä ei oteta huomioon). Lisäksi päiväajovalojen etäisyys toisistaan tulee olla vähintään 60 cm. Itse olen asennuttanut autooni oikeanlaiset päiväajovalot, ja pikkasen mietiskelemistä siinä oli, että saimme ne laitettua lakipykäliä noudattaen. - -.-
päiväajovaloissa... kirjoitti:
Suurin osa halvoista, päiväajovaloina myytävistä, valoista eivät täytä ECE R87-hyväksyntää (joka siis vaaditaan päiväajovaloilta), vaan ovat pelkästään E-tyyppihyväksyttyjä. Tämä pelkkä E-tyyppihyväksyntä tarkoittaa sitä, että sellaiset saa laittaa autoon ja niitä saa käyttää, mutta ne eivät korvaa ajovaloja. Näin ollen näiden valojen kohdalla ei voi puhua päiväajovaloista, vaan huomiovaloista, sillä niiden kanssa pitää myös normaalien ajovalojen palaa. Eli kuten vastaus kysymykseesi: tällaisia valoja ei olekaan mitään järkeä käyttää.
On myös huomiotava, että jos asennat autoosi oikeat, R87-hyväksytyt päiväajovalot, niin niiden kanssa ajovalot EIVÄT SAA palaa samaan aikaan, ellei valoissa ole lisäksi A-tunnus, joka tarkoittaa sitä, että ajovalojen syttyessä nämä päiväajovalot himmenevät "huomiovaloiksi". Näinhän toimii monet tehdasasennetut led-päiväajovalot (Mersu, Audi, jne). Mutta käsittääkseni käytännössä kaikki jälkiasennettavat päiväajovalot ovat ilman tuota A-tunnusta, eli ne pitää asentaa siten, että ajovalojen syttyessä, ne sammuvat, ja toisinpäin.
Ja jos joku on nyt hankkimassa autoonsa R87-hyväksyttyjä led-päiväajovaloja, niin huomioikaa tosiaan, että niitä ei saa asentaa miten sattuu. Ensinnäkin niiden tulee olla asennettuna vähintään 25 cm korkeuteen maasta, ja niiden tulee sijaita maksimissaan 40 cm päässä auton kyljestä (peiliä ei oteta huomioon). Lisäksi päiväajovalojen etäisyys toisistaan tulee olla vähintään 60 cm. Itse olen asennuttanut autooni oikeanlaiset päiväajovalot, ja pikkasen mietiskelemistä siinä oli, että saimme ne laitettua lakipykäliä noudattaen.Sä tolla meinaat?? "päiväajovalot himmenevät huomiovaloiksi", nehän tarkoittaa samaa asiaa.. Huomiovalojen kanssa EI saa ajovalot palaa !
- takerrutaan sanoihin
-.- kirjoitti:
Sä tolla meinaat?? "päiväajovalot himmenevät huomiovaloiksi", nehän tarkoittaa samaa asiaa.. Huomiovalojen kanssa EI saa ajovalot palaa !
Et sitten mitään muuta argumenttia löytänyt, kun ilmiselvän lipsahduksen. Normaaliälyinen kyllä hiffaa asiayhteydestä, että tuossa tarkoitettiin etuvalaisimia, ns. parkkeja, joiden viran "huomiovalot" hoitavat osateholle himmennettyinä. Etuvalaisimien pitää palaa yhdessä ajovalojen (lähi- tai kaukovalot) kanssa!
- valon valaistusta
takerrutaan sanoihin kirjoitti:
Et sitten mitään muuta argumenttia löytänyt, kun ilmiselvän lipsahduksen. Normaaliälyinen kyllä hiffaa asiayhteydestä, että tuossa tarkoitettiin etuvalaisimia, ns. parkkeja, joiden viran "huomiovalot" hoitavat osateholle himmennettyinä. Etuvalaisimien pitää palaa yhdessä ajovalojen (lähi- tai kaukovalot) kanssa!
lähi- tai kaukovaloja niin silloin pitää etuvalaisimien palaa, muuten eivät näy palavatko ne, siis etuvalaisin valaisee valoa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662298Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381893Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣281602Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711560Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.921366Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1841214Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1221170Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬241130En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9952- 77949