Ohittaminen on turhaa. Usein sanotaankin, että ohitettu on kuitenkin samaan aikaan lähestyvän taajaman liikennevaloissa.
Varmaan ohitettu usein onkin samaan aikaan perillä, mutta ei olisi samaan kellonaikaan, ellei ohittaja olisi häntä pitänyt hereillä ja tasaisessa vauhdissa. 10 min ero tulee todella lyhyissä matkoissa. Silti kummankaan ei ole tarvinnut ajaa ylinopeutta.
Turha ohitus
54
1446
Vastaukset
Tuo liikennevalojuttu ei ole pätevä. Voitto-olettama on juuri tasan sen verran, kuin mitä nopeammin on liikennevaloissa odottamassa. Joskus pääsee edellisestä syklistä läpi, joskus ei. Jos pääsee läpi, voittaa jopa enemmän kuin pelkällä nopeammalla ajolla olisi voittanut.
Ohitus on erittäin harvoin turha. Sen sijaan se voi olla tarpeeton tai jopa vaarallinen.- Anonyymi
Ohitus on automaattisesti turha jos ei ole 'säilyvää' hyötyä saavutettavissa kuten kaupunkiajossa ja tai pienillä teillä yleisesti.
- kun saalis karkaa
Onhan se kieltämättä harmillista, kun olet ottanut elämäntehtäväksesi jonon hinaamisen, mutta hinattavat pääsevät välillä karkuun. Pieni pili kutistuu silloin entisestäään.
- segseg
Varsinkin uusissa autoissa nopeusmittari heittää suurilla nopeuksilla noin 10 km/h ylöspäin, eli kun ajat mittariin nopeutta 120 km/h moottoritiellä, ajatkin oikeasti 110 km/h.
Lähes jokainen auto ajaa alle rajoituksen suurilla nopeuksilla, lisäksi kun poliisihallituksen linjaama sallittu nopeusrajoituksen ylitys on 10 km/h (sakot saa kun ajaa 11 km/h yli rajoituksen), niin itse ajan yleensä aina esim. 60 alueella 70 km/h, tämä siis silloin jos olen johonkin menossa, jos taas olen vain ajelemassa huvikseni saatan hinata vaikka millaista letkaa takanani, minua ei yksinkertaisesti kiinnosta vittuakaan.
Mutta tarkistakaa ihmeessä autojenne nopeusmittarien heitto esim. navigaattorin avulla. Nopeusmittarin virhe kasvaa sitä mukaa, mitä suurempi auton vauhti on.
Mutta siis todellakin, jos aloittaja väittää, että ohittamalla ei voita toista autoilijaa, niin se on varmaa kun ajat 300 kilometrin 80km/h tai 100 km/h nopeudella, niin voitat aikaa, tai voit ajatella, että voittamasi aika on pieni, niin miksi sitten haluaisit vaihtoehtoisesti hävitä sen pienen ajan turhaan hidastelemalla?
Tietysti kaikilla rahkeet, taidot ja jollakulla ehkä kenties jopa auton tehot (vaatii 2 kilometriä suoraa kiihdyttämiseen) eivät riitä ohittamiseen, sitten itketään täällä ja kasataan jonoja.
Terv. jenkkiharrastaja - tasakaasu-uskovainen
segseg kirjoitti:
Varsinkin uusissa autoissa nopeusmittari heittää suurilla nopeuksilla noin 10 km/h ylöspäin, eli kun ajat mittariin nopeutta 120 km/h moottoritiellä, ajatkin oikeasti 110 km/h.
Lähes jokainen auto ajaa alle rajoituksen suurilla nopeuksilla, lisäksi kun poliisihallituksen linjaama sallittu nopeusrajoituksen ylitys on 10 km/h (sakot saa kun ajaa 11 km/h yli rajoituksen), niin itse ajan yleensä aina esim. 60 alueella 70 km/h, tämä siis silloin jos olen johonkin menossa, jos taas olen vain ajelemassa huvikseni saatan hinata vaikka millaista letkaa takanani, minua ei yksinkertaisesti kiinnosta vittuakaan.
Mutta tarkistakaa ihmeessä autojenne nopeusmittarien heitto esim. navigaattorin avulla. Nopeusmittarin virhe kasvaa sitä mukaa, mitä suurempi auton vauhti on.
Mutta siis todellakin, jos aloittaja väittää, että ohittamalla ei voita toista autoilijaa, niin se on varmaa kun ajat 300 kilometrin 80km/h tai 100 km/h nopeudella, niin voitat aikaa, tai voit ajatella, että voittamasi aika on pieni, niin miksi sitten haluaisit vaihtoehtoisesti hävitä sen pienen ajan turhaan hidastelemalla?
Tietysti kaikilla rahkeet, taidot ja jollakulla ehkä kenties jopa auton tehot (vaatii 2 kilometriä suoraa kiihdyttämiseen) eivät riitä ohittamiseen, sitten itketään täällä ja kasataan jonoja.
Terv. jenkkiharrastaja> Varsinkin uusissa autoissa nopeusmittari heittää suurilla nopeuksilla noin 10 km/h ylöspäin, eli kun ajat mittariin nopeutta 120 km/h moottoritiellä, ajatkin oikeasti 110 km/h.
Totanoin, nykyään alkaa olla jo rajoitus -10...-20 aika normisuoritus, joten mittarivirheeseen on turha vedota. Suunta on jo monta vuotta ollut alaspäin.
Tämä on pääkaupunkiseudun reaalitodellisuutta:
- Kehä I:llä rajoitus 80, mutta marssinopeus 60-70 (ylämäki ... tasainen) etenkin klo 18 maissa illalla, kun on kaikka mammat & papat kauppareissuillaan
- Vihdintiellä rajoitus 70, mutta huiput jää 50-60 välille, kun molemmilla kaistoilla jumittaa tientukkoja, jotka ovat ihan hetikohta, siis alle 2 km päästä, kääntymässä vasemmalle/oikealle. Hlöautot eivät enää pysy vihreässä aallossa mukana (silloin harvoin, kun tätä ilmiötä ao. tiellä pääsee näkemään)!
- Tuusulan moottoritiellä oikea kaista junnaa 70-80 km/h ja vasen 80-90 satasen alueella. Toki useimmat autot eivät tee mitään eroa 80/100 rajoitusalueiden välillä. Pääsyy hitaaseen marssivauhtiin ovat kaasun & jarrun säästäjät, jotka hidastavat kuuteenkymppiin jo 2 km ennen liittymää, josta poistuvat luonnollisesti, poukkaavat sekaan liittymiskaistoilta max. 60 km/h nopeudella ja tarvitsevat 3 km kiihdyttääkseen 80 km/h marssivauhtiin.
Kesälomilla on tullut vedeltyä Suomea pitkin ja poikin enkä ole hirveästi eroa ajotyylissä nähnyt. Sama kuhniminen ja nopeuden hiipuminen ylämäissä -10, -20, jopa -30 km/h on muotia ihan kaikkialla! Itseasiassa tuorein, viime kesänä kekkaamani, ilmiö ovat hlöautot, jotka ajavat moottoritiellä, 120 rajoitusalueella, rekkojen "hinauksessa" eli 80-90 km/h. Aiempina vuosina valtaosa sentään pääsi 100-110 km/h.
Eivät vaan kaikki nämä "yhdeksääkymppiä mittarin mukaan" kuhnurit tyydy ajamaan rekan perässä 85 km/h, vaan pitäisi päästä ajamaan omaan, vapaaseen, tahtiin esim. 86,7 km/h -> lähdetään ohittamaan ja se ohitushan sitten kestää kotvasen jos toisenkin.... Mutta se ei haittaa, kun nopeusmittarin lisäksi autosta puuttuu taustapeili.
Lisäsäksi osalle 100-110 eli rajoitus -10..-20 jengiäkin nopeuden ylläpito tuottaa ylitsepääsemättömiä vaikeuksia:
- kun muita autoja painelee ohi, oma nopeus nousee 10 eli 120 pintaan
- kun lähdetään ohittamaan hitaampia, niin ensimmäinen toimenpide on tietysti siirtyä vasemmalle kaistalle ja hidastaa (?) ainakin 10 km/h, koska vasemmalla kaistalla saa ajaa max. 100 km/h
- kun päästään ohitettavan rinnalle, hidastetaan vielä lisää, jotta voidaan ajaa ainakin minuutin verran tasatahtia & rinta rinnan
- kun ohitettava lopulta jää taakse, suoritetaan toimenpiteet käänteisessä järjestyksessä eli 1) kiihdytys 90->100, 2) paluu omalle kaistalle, sitten 3) kiihdytys 110 marssivauhtiin ja 4) lopuksi vielä se 10 spurtti eli 120 lasiin, koska rekan ohituksen aikana taakse kertynyt puolen kilometrin jono on pyrkimässä ohi
Persetuntumalla ja esson baarin opeilla valtaosa nykyaitoilijoista liikkuu. Omasta ajonopeudesta & vallitsevasta rajoituksesta ei ole hajuakaan, mikä näkyy sitten siitä, että peltipoliisien kohdalla pitää jarrutella varmuuden vuoksi, vaikka nopeus oli jo valmiiksi 15 alle rajoituksen. Toisaalta samat kuskit painelee maaseututaajamien ja tietyömaiden läpi 70-80 lasissa, joten liikenneturvallisuuden kanssa touhulla ei ole mitään tekemistä. - ....................
tasakaasu-uskovainen kirjoitti:
> Varsinkin uusissa autoissa nopeusmittari heittää suurilla nopeuksilla noin 10 km/h ylöspäin, eli kun ajat mittariin nopeutta 120 km/h moottoritiellä, ajatkin oikeasti 110 km/h.
Totanoin, nykyään alkaa olla jo rajoitus -10...-20 aika normisuoritus, joten mittarivirheeseen on turha vedota. Suunta on jo monta vuotta ollut alaspäin.
Tämä on pääkaupunkiseudun reaalitodellisuutta:
- Kehä I:llä rajoitus 80, mutta marssinopeus 60-70 (ylämäki ... tasainen) etenkin klo 18 maissa illalla, kun on kaikka mammat & papat kauppareissuillaan
- Vihdintiellä rajoitus 70, mutta huiput jää 50-60 välille, kun molemmilla kaistoilla jumittaa tientukkoja, jotka ovat ihan hetikohta, siis alle 2 km päästä, kääntymässä vasemmalle/oikealle. Hlöautot eivät enää pysy vihreässä aallossa mukana (silloin harvoin, kun tätä ilmiötä ao. tiellä pääsee näkemään)!
- Tuusulan moottoritiellä oikea kaista junnaa 70-80 km/h ja vasen 80-90 satasen alueella. Toki useimmat autot eivät tee mitään eroa 80/100 rajoitusalueiden välillä. Pääsyy hitaaseen marssivauhtiin ovat kaasun & jarrun säästäjät, jotka hidastavat kuuteenkymppiin jo 2 km ennen liittymää, josta poistuvat luonnollisesti, poukkaavat sekaan liittymiskaistoilta max. 60 km/h nopeudella ja tarvitsevat 3 km kiihdyttääkseen 80 km/h marssivauhtiin.
Kesälomilla on tullut vedeltyä Suomea pitkin ja poikin enkä ole hirveästi eroa ajotyylissä nähnyt. Sama kuhniminen ja nopeuden hiipuminen ylämäissä -10, -20, jopa -30 km/h on muotia ihan kaikkialla! Itseasiassa tuorein, viime kesänä kekkaamani, ilmiö ovat hlöautot, jotka ajavat moottoritiellä, 120 rajoitusalueella, rekkojen "hinauksessa" eli 80-90 km/h. Aiempina vuosina valtaosa sentään pääsi 100-110 km/h.
Eivät vaan kaikki nämä "yhdeksääkymppiä mittarin mukaan" kuhnurit tyydy ajamaan rekan perässä 85 km/h, vaan pitäisi päästä ajamaan omaan, vapaaseen, tahtiin esim. 86,7 km/h -> lähdetään ohittamaan ja se ohitushan sitten kestää kotvasen jos toisenkin.... Mutta se ei haittaa, kun nopeusmittarin lisäksi autosta puuttuu taustapeili.
Lisäsäksi osalle 100-110 eli rajoitus -10..-20 jengiäkin nopeuden ylläpito tuottaa ylitsepääsemättömiä vaikeuksia:
- kun muita autoja painelee ohi, oma nopeus nousee 10 eli 120 pintaan
- kun lähdetään ohittamaan hitaampia, niin ensimmäinen toimenpide on tietysti siirtyä vasemmalle kaistalle ja hidastaa (?) ainakin 10 km/h, koska vasemmalla kaistalla saa ajaa max. 100 km/h
- kun päästään ohitettavan rinnalle, hidastetaan vielä lisää, jotta voidaan ajaa ainakin minuutin verran tasatahtia & rinta rinnan
- kun ohitettava lopulta jää taakse, suoritetaan toimenpiteet käänteisessä järjestyksessä eli 1) kiihdytys 90->100, 2) paluu omalle kaistalle, sitten 3) kiihdytys 110 marssivauhtiin ja 4) lopuksi vielä se 10 spurtti eli 120 lasiin, koska rekan ohituksen aikana taakse kertynyt puolen kilometrin jono on pyrkimässä ohi
Persetuntumalla ja esson baarin opeilla valtaosa nykyaitoilijoista liikkuu. Omasta ajonopeudesta & vallitsevasta rajoituksesta ei ole hajuakaan, mikä näkyy sitten siitä, että peltipoliisien kohdalla pitää jarrutella varmuuden vuoksi, vaikka nopeus oli jo valmiiksi 15 alle rajoituksen. Toisaalta samat kuskit painelee maaseututaajamien ja tietyömaiden läpi 70-80 lasissa, joten liikenneturvallisuuden kanssa touhulla ei ole mitään tekemistä.Tuota seilaavaa ajonopeutta on surullisen huvittava seurata kun itsellä on cruisessa rajoitus 10 km/h GPS:n mukaan. Kun on saavuttanut jonkun auton pitkänkin matkan takaa ja siirtyy vasemmalle kaistalle, niin yhtäkkiä ei pääsekään cruisen kanssa ohi, vaan pitää painaa kaasua. Sitten kun on sopiva etäisyys, niin palaa omalle kaistalle ja jatkaa cruisen kanssa. Hetken kuluttua sama idiootti painaa ohi. Hän siis ajoi ehkä 10 km/h hitaammin kymmeniä kilometrejä, mutta sitten päättääkin ajaa 5 km/h nopeammin kun ajoin ohi... Cruise pitäisi oikeasti olla PAKOLLINEN käyttää maantiellä. Ilman ko varustetta ei pitäisi päästää katsastuksesta läpi.
- Vai näin
.................... kirjoitti:
Tuota seilaavaa ajonopeutta on surullisen huvittava seurata kun itsellä on cruisessa rajoitus 10 km/h GPS:n mukaan. Kun on saavuttanut jonkun auton pitkänkin matkan takaa ja siirtyy vasemmalle kaistalle, niin yhtäkkiä ei pääsekään cruisen kanssa ohi, vaan pitää painaa kaasua. Sitten kun on sopiva etäisyys, niin palaa omalle kaistalle ja jatkaa cruisen kanssa. Hetken kuluttua sama idiootti painaa ohi. Hän siis ajoi ehkä 10 km/h hitaammin kymmeniä kilometrejä, mutta sitten päättääkin ajaa 5 km/h nopeammin kun ajoin ohi... Cruise pitäisi oikeasti olla PAKOLLINEN käyttää maantiellä. Ilman ko varustetta ei pitäisi päästää katsastuksesta läpi.
Kirjoittaja nimittää kanssa-autoilijoita idiooteiksi, vaikka kyse on vain siitä että hän itse ajaisi todennäköisesti aivan samalla tavalla, mikäli autossaan ei olisi teknisiä apuvälineitä.
Hieman erikoinen logiikka päätellä asioita... - khhjkhvj
tasakaasu-uskovainen kirjoitti:
> Varsinkin uusissa autoissa nopeusmittari heittää suurilla nopeuksilla noin 10 km/h ylöspäin, eli kun ajat mittariin nopeutta 120 km/h moottoritiellä, ajatkin oikeasti 110 km/h.
Totanoin, nykyään alkaa olla jo rajoitus -10...-20 aika normisuoritus, joten mittarivirheeseen on turha vedota. Suunta on jo monta vuotta ollut alaspäin.
Tämä on pääkaupunkiseudun reaalitodellisuutta:
- Kehä I:llä rajoitus 80, mutta marssinopeus 60-70 (ylämäki ... tasainen) etenkin klo 18 maissa illalla, kun on kaikka mammat & papat kauppareissuillaan
- Vihdintiellä rajoitus 70, mutta huiput jää 50-60 välille, kun molemmilla kaistoilla jumittaa tientukkoja, jotka ovat ihan hetikohta, siis alle 2 km päästä, kääntymässä vasemmalle/oikealle. Hlöautot eivät enää pysy vihreässä aallossa mukana (silloin harvoin, kun tätä ilmiötä ao. tiellä pääsee näkemään)!
- Tuusulan moottoritiellä oikea kaista junnaa 70-80 km/h ja vasen 80-90 satasen alueella. Toki useimmat autot eivät tee mitään eroa 80/100 rajoitusalueiden välillä. Pääsyy hitaaseen marssivauhtiin ovat kaasun & jarrun säästäjät, jotka hidastavat kuuteenkymppiin jo 2 km ennen liittymää, josta poistuvat luonnollisesti, poukkaavat sekaan liittymiskaistoilta max. 60 km/h nopeudella ja tarvitsevat 3 km kiihdyttääkseen 80 km/h marssivauhtiin.
Kesälomilla on tullut vedeltyä Suomea pitkin ja poikin enkä ole hirveästi eroa ajotyylissä nähnyt. Sama kuhniminen ja nopeuden hiipuminen ylämäissä -10, -20, jopa -30 km/h on muotia ihan kaikkialla! Itseasiassa tuorein, viime kesänä kekkaamani, ilmiö ovat hlöautot, jotka ajavat moottoritiellä, 120 rajoitusalueella, rekkojen "hinauksessa" eli 80-90 km/h. Aiempina vuosina valtaosa sentään pääsi 100-110 km/h.
Eivät vaan kaikki nämä "yhdeksääkymppiä mittarin mukaan" kuhnurit tyydy ajamaan rekan perässä 85 km/h, vaan pitäisi päästä ajamaan omaan, vapaaseen, tahtiin esim. 86,7 km/h -> lähdetään ohittamaan ja se ohitushan sitten kestää kotvasen jos toisenkin.... Mutta se ei haittaa, kun nopeusmittarin lisäksi autosta puuttuu taustapeili.
Lisäsäksi osalle 100-110 eli rajoitus -10..-20 jengiäkin nopeuden ylläpito tuottaa ylitsepääsemättömiä vaikeuksia:
- kun muita autoja painelee ohi, oma nopeus nousee 10 eli 120 pintaan
- kun lähdetään ohittamaan hitaampia, niin ensimmäinen toimenpide on tietysti siirtyä vasemmalle kaistalle ja hidastaa (?) ainakin 10 km/h, koska vasemmalla kaistalla saa ajaa max. 100 km/h
- kun päästään ohitettavan rinnalle, hidastetaan vielä lisää, jotta voidaan ajaa ainakin minuutin verran tasatahtia & rinta rinnan
- kun ohitettava lopulta jää taakse, suoritetaan toimenpiteet käänteisessä järjestyksessä eli 1) kiihdytys 90->100, 2) paluu omalle kaistalle, sitten 3) kiihdytys 110 marssivauhtiin ja 4) lopuksi vielä se 10 spurtti eli 120 lasiin, koska rekan ohituksen aikana taakse kertynyt puolen kilometrin jono on pyrkimässä ohi
Persetuntumalla ja esson baarin opeilla valtaosa nykyaitoilijoista liikkuu. Omasta ajonopeudesta & vallitsevasta rajoituksesta ei ole hajuakaan, mikä näkyy sitten siitä, että peltipoliisien kohdalla pitää jarrutella varmuuden vuoksi, vaikka nopeus oli jo valmiiksi 15 alle rajoituksen. Toisaalta samat kuskit painelee maaseututaajamien ja tietyömaiden läpi 70-80 lasissa, joten liikenneturvallisuuden kanssa touhulla ei ole mitään tekemistä."- Kehä I:llä rajoitus 80, mutta marssinopeus 60-70 (ylämäki ... tasainen) etenkin klo 18 maissa illalla, kun on kaikka mammat & papat kauppareissuillaan"
Ylämäissä, etenkin lännen suuntaan kulkiessa, Hämeenlinnan väylän kohdalla ylämäessä, nopeus laskee välillä huomattavankin alas, ilman sen kummepaa ulkoista syytä. Kyseessä on ilmiö joka johtuu siitä että jo pienikin nopeuden alenema jonossa riittää saamaan aikaan "sumpun" joka voi jopa pysähtyä.
Toisaalta, onko tuolla mitään realistista merkitystä? Jos ajat kehä ykkösen päästä päähän nopeudella 80 km/h, aikaa kuluu 17 minuuttia. Nopeudella 60 km/h aikaa kuluu 23 minuuttia.
"tuorein, viime kesänä kekkaamani, ilmiö ovat hlöautot, jotka ajavat moottoritiellä, 120 rajoitusalueella, rekkojen "hinauksessa" eli 80-90 km/h. Aiempina vuosina valtaosa sentään pääsi 100-110 km/h."
Teet havaintoja mutta et pysty niistä päättelemään mistä on kyse. Tämä ilmiöhän on seurausta polttonesteiden hintojen noususta. Kaikilla ei ole kiire, joten pudottamalla nopeutta, putoaa myös kulutus.
"Persetuntumalla ja esson baarin opeilla valtaosa nykyaitoilijoista liikkuu. "
Hienoa että meillä on näitä huomattavasti muita parempia autoilijoita keskuudessamme. Vielä kun oppisit tulkitsemaan miksi liikenteessä näitä tapahtumia tapahtuu ja ymmärtäisit että kaikilla ei ole kiire eikä muutenkaan samat tavoitteet siirtymisten suhteen kuin hätähousuilla. - Näin se käy
tasakaasu-uskovainen kirjoitti:
> Varsinkin uusissa autoissa nopeusmittari heittää suurilla nopeuksilla noin 10 km/h ylöspäin, eli kun ajat mittariin nopeutta 120 km/h moottoritiellä, ajatkin oikeasti 110 km/h.
Totanoin, nykyään alkaa olla jo rajoitus -10...-20 aika normisuoritus, joten mittarivirheeseen on turha vedota. Suunta on jo monta vuotta ollut alaspäin.
Tämä on pääkaupunkiseudun reaalitodellisuutta:
- Kehä I:llä rajoitus 80, mutta marssinopeus 60-70 (ylämäki ... tasainen) etenkin klo 18 maissa illalla, kun on kaikka mammat & papat kauppareissuillaan
- Vihdintiellä rajoitus 70, mutta huiput jää 50-60 välille, kun molemmilla kaistoilla jumittaa tientukkoja, jotka ovat ihan hetikohta, siis alle 2 km päästä, kääntymässä vasemmalle/oikealle. Hlöautot eivät enää pysy vihreässä aallossa mukana (silloin harvoin, kun tätä ilmiötä ao. tiellä pääsee näkemään)!
- Tuusulan moottoritiellä oikea kaista junnaa 70-80 km/h ja vasen 80-90 satasen alueella. Toki useimmat autot eivät tee mitään eroa 80/100 rajoitusalueiden välillä. Pääsyy hitaaseen marssivauhtiin ovat kaasun & jarrun säästäjät, jotka hidastavat kuuteenkymppiin jo 2 km ennen liittymää, josta poistuvat luonnollisesti, poukkaavat sekaan liittymiskaistoilta max. 60 km/h nopeudella ja tarvitsevat 3 km kiihdyttääkseen 80 km/h marssivauhtiin.
Kesälomilla on tullut vedeltyä Suomea pitkin ja poikin enkä ole hirveästi eroa ajotyylissä nähnyt. Sama kuhniminen ja nopeuden hiipuminen ylämäissä -10, -20, jopa -30 km/h on muotia ihan kaikkialla! Itseasiassa tuorein, viime kesänä kekkaamani, ilmiö ovat hlöautot, jotka ajavat moottoritiellä, 120 rajoitusalueella, rekkojen "hinauksessa" eli 80-90 km/h. Aiempina vuosina valtaosa sentään pääsi 100-110 km/h.
Eivät vaan kaikki nämä "yhdeksääkymppiä mittarin mukaan" kuhnurit tyydy ajamaan rekan perässä 85 km/h, vaan pitäisi päästä ajamaan omaan, vapaaseen, tahtiin esim. 86,7 km/h -> lähdetään ohittamaan ja se ohitushan sitten kestää kotvasen jos toisenkin.... Mutta se ei haittaa, kun nopeusmittarin lisäksi autosta puuttuu taustapeili.
Lisäsäksi osalle 100-110 eli rajoitus -10..-20 jengiäkin nopeuden ylläpito tuottaa ylitsepääsemättömiä vaikeuksia:
- kun muita autoja painelee ohi, oma nopeus nousee 10 eli 120 pintaan
- kun lähdetään ohittamaan hitaampia, niin ensimmäinen toimenpide on tietysti siirtyä vasemmalle kaistalle ja hidastaa (?) ainakin 10 km/h, koska vasemmalla kaistalla saa ajaa max. 100 km/h
- kun päästään ohitettavan rinnalle, hidastetaan vielä lisää, jotta voidaan ajaa ainakin minuutin verran tasatahtia & rinta rinnan
- kun ohitettava lopulta jää taakse, suoritetaan toimenpiteet käänteisessä järjestyksessä eli 1) kiihdytys 90->100, 2) paluu omalle kaistalle, sitten 3) kiihdytys 110 marssivauhtiin ja 4) lopuksi vielä se 10 spurtti eli 120 lasiin, koska rekan ohituksen aikana taakse kertynyt puolen kilometrin jono on pyrkimässä ohi
Persetuntumalla ja esson baarin opeilla valtaosa nykyaitoilijoista liikkuu. Omasta ajonopeudesta & vallitsevasta rajoituksesta ei ole hajuakaan, mikä näkyy sitten siitä, että peltipoliisien kohdalla pitää jarrutella varmuuden vuoksi, vaikka nopeus oli jo valmiiksi 15 alle rajoituksen. Toisaalta samat kuskit painelee maaseututaajamien ja tietyömaiden läpi 70-80 lasissa, joten liikenneturvallisuuden kanssa touhulla ei ole mitään tekemistä.Siksi, että ohittaessaan tulee tarkkailleeksi nopeuttaan paremmin kuin ennen ohitusta. Eli kun ajaa tyhjällä tiellä saattaa nopeus vaihdella ja lipsahtaa huomaamatta ylinopeuden puolelle. Kun saavuttaa hitaamman ajoneuvon havahtuu ja katsoo nopeusmittariaan. Jos nopeutta on ollut liikaa niin hidastaa ja alentaa nopeuden sallitulle tasolle. Monesti hidastus jatkuu vielä ohituksen aikana.
- matalaa potenssiaan
Aika paljon on myös niitä, jotka turhilla ohituksilla kompensoivat kadonnutta potenssiaan.
Esimerkkejä:
-- Ajan vakkari päällä, todellinen nopeus rajoitus 8km/h. Takaa tuleva ohittaa ohituskaistan kohdallla ja jää
eteen kökkimään ohituskaistan jälkeen, niin että vakkari on pakko irrottaa.
-- Ohitus motarilla ja saman tien rampista ulos, keulaa hipoen. Takanani olisi ollut 500 m tyhjää.
-- Ohitus ja sivutielle seuraavasta risteyksestä.
-- Ohitus 80 km/h alueella, ja sitten kun 100 km/h alue alkaa, ajetaan sitä samaa hiukan alle satasta, tulppana
muille.
-- jne - -
.................... kirjoitti:
Tuota seilaavaa ajonopeutta on surullisen huvittava seurata kun itsellä on cruisessa rajoitus 10 km/h GPS:n mukaan. Kun on saavuttanut jonkun auton pitkänkin matkan takaa ja siirtyy vasemmalle kaistalle, niin yhtäkkiä ei pääsekään cruisen kanssa ohi, vaan pitää painaa kaasua. Sitten kun on sopiva etäisyys, niin palaa omalle kaistalle ja jatkaa cruisen kanssa. Hetken kuluttua sama idiootti painaa ohi. Hän siis ajoi ehkä 10 km/h hitaammin kymmeniä kilometrejä, mutta sitten päättääkin ajaa 5 km/h nopeammin kun ajoin ohi... Cruise pitäisi oikeasti olla PAKOLLINEN käyttää maantiellä. Ilman ko varustetta ei pitäisi päästää katsastuksesta läpi.
Tuolla ei ole mitään tekemistä vakionopeussäätimen kanssa, aivan sama ilmiö on havaittavissa muutenkin; ohitettaessa vasemmalta (varsinkin useampikaistaisella tiellä vain hieman ohitettavaa nopeammin) todella monen ohitettavan vauhti kiihtyy, kunnes toinen on mennyt ohi, sitten taas laskee siihen missä se oli aiemminkin. Liekö tuossa enemmän kyse jostain tiedostamattomasta vai ohitettavan asenteesta, sitä en tiedä, on kuitenkin erittäin yleistä. Erikseen sitten on vielä vatipäät, jotka tarkoituksellisesti eivät halua päästää ketään ohi, huolimatta siitä mitä vauhtia itsekseen tiellä ajavat.
- käsikaasulla
Näin se käy kirjoitti:
Siksi, että ohittaessaan tulee tarkkailleeksi nopeuttaan paremmin kuin ennen ohitusta. Eli kun ajaa tyhjällä tiellä saattaa nopeus vaihdella ja lipsahtaa huomaamatta ylinopeuden puolelle. Kun saavuttaa hitaamman ajoneuvon havahtuu ja katsoo nopeusmittariaan. Jos nopeutta on ollut liikaa niin hidastaa ja alentaa nopeuden sallitulle tasolle. Monesti hidastus jatkuu vielä ohituksen aikana.
Taas yksi käsikaasuttelija yrittää.
Kyllä normaali ajotyyli, mitä käytännössä kaikki käsikaasuttelijat harrastavat, on spurtti-hiipuminen-köröttely.
Alkuun vetäistään sellainen reilu spurtti 90 km/h mittarinopeuteen (todellinen nopeus n. 85), mutta tätä jaksetaan ylläpitää vain puoli minuuttia, minkä jälkeen alkaa nopeuden hidas hiipuminen. Lopulta päädytään köröttelemään kilometritolkulla n. 70 km/h, kunnes kuski taas herää päiväuniltaan ja kiihdyttää nopeasti siihen "tasaiseen marssivauhtiinsa" = 90 mittarin mukaan, nukahtaakseen pian uudelleen. Jakson pituus on viitisen minuuttia ja keskinopeus jää aika vajaaseen kahdeksaankymppiin, vaikka seilori itse kuvittelee ajavansa koko ajan "rajoitus 10".
Noin siis 80-alueella. Satasen alueella osa ajaa ihan samaa nopeutta = 70-85 ja osa noin 10 km/h nopeammin, siis 80-95 (keskinopeus n. 85). Ainoa vakio tuntuu olevan tämä 15 km/h toleranssi, jota tarkemmin käsikaasuttelijat eivät saa nopeuttaan pidettyä; kaupungissa seilaillaan 40-55 km/h, moottoriteillä pääosin 95-110. Mäkisessä maastossa vaihteluväli toki tuplaantuu eli ylämäet punnerretaan 65/75 km/h ja alamäet päästellään 90-100/100-110 km/h 80/100 -rajoitusalueilla.
Tämän takia käsikaasuttelijoista PITÄÄ mennä ohi. Muutoin käy näin:
- ajan vakkari päällä tasan (GPS) satasta ja saavutan 0,5 km edellä ajaneen auton parissa minuutissa (mistä voidaan laskea edellä ajaneen keskinopeus, noin 85 km/h)
- kun saavutan edelläajaneen, tämän kuljettaja herää päiväuniltaan ja kiihdyttää -> 95 km/h (=satasta mittarin mukaan)
- jos päättelen ohituksen tarpeettomaksi, kun nopeuseroa on vain 5 km/h, jätän vähän pienemmän välin ja asetan vakkariin 95 km/h, niin seilori reagoi tilanteeseen hidastamalla 95 - 90 km/h -> asetan vakkarin 90 km/h, jolloin seilori hidastaa 90 -> 85 km/h jne.
Johtopäätökset: seilorin takana ei voi käyttää vakionopeudensäädintä, seilorien nopeus vaihtelee niin paljon ja hitaalla syklillä, ettei edes 300 m "turvaväli" riitä tasaamaan seilorin nopeuden vaihteluita. Lisäksi 85/100 km/h keskinopeuksilla on jo merkittävä ero matkaan kuluvassa ajassakin. - dgsdfsdfsdf
Enpä arvannut että sulla on NOIN paha olla maailmassasi.... en sekaannu enempää ja toivottavasti emme tapaa liikenteessäkään. Toivotaan että saat apuja jostakin, jaksamista.
- köllölkkölölökölö
matalaa potenssiaan kirjoitti:
Aika paljon on myös niitä, jotka turhilla ohituksilla kompensoivat kadonnutta potenssiaan.
Esimerkkejä:
-- Ajan vakkari päällä, todellinen nopeus rajoitus 8km/h. Takaa tuleva ohittaa ohituskaistan kohdallla ja jää
eteen kökkimään ohituskaistan jälkeen, niin että vakkari on pakko irrottaa.
-- Ohitus motarilla ja saman tien rampista ulos, keulaa hipoen. Takanani olisi ollut 500 m tyhjää.
-- Ohitus ja sivutielle seuraavasta risteyksestä.
-- Ohitus 80 km/h alueella, ja sitten kun 100 km/h alue alkaa, ajetaan sitä samaa hiukan alle satasta, tulppana
muille.
-- jneAika paljon on myös niitä, jotka turhilla kirjoituksilla kompensoivat kadonnutta potenssiaan.
Esimerkkejä:
-liiloiteltua itkua miten Häntä kohdellaan liikenteessä väärin
-machopullistelua siitä miten Hän ajaa oikein, muut ajaa "päin persettä"
-jne - Näin se käy
käsikaasulla kirjoitti:
Taas yksi käsikaasuttelija yrittää.
Kyllä normaali ajotyyli, mitä käytännössä kaikki käsikaasuttelijat harrastavat, on spurtti-hiipuminen-köröttely.
Alkuun vetäistään sellainen reilu spurtti 90 km/h mittarinopeuteen (todellinen nopeus n. 85), mutta tätä jaksetaan ylläpitää vain puoli minuuttia, minkä jälkeen alkaa nopeuden hidas hiipuminen. Lopulta päädytään köröttelemään kilometritolkulla n. 70 km/h, kunnes kuski taas herää päiväuniltaan ja kiihdyttää nopeasti siihen "tasaiseen marssivauhtiinsa" = 90 mittarin mukaan, nukahtaakseen pian uudelleen. Jakson pituus on viitisen minuuttia ja keskinopeus jää aika vajaaseen kahdeksaankymppiin, vaikka seilori itse kuvittelee ajavansa koko ajan "rajoitus 10".
Noin siis 80-alueella. Satasen alueella osa ajaa ihan samaa nopeutta = 70-85 ja osa noin 10 km/h nopeammin, siis 80-95 (keskinopeus n. 85). Ainoa vakio tuntuu olevan tämä 15 km/h toleranssi, jota tarkemmin käsikaasuttelijat eivät saa nopeuttaan pidettyä; kaupungissa seilaillaan 40-55 km/h, moottoriteillä pääosin 95-110. Mäkisessä maastossa vaihteluväli toki tuplaantuu eli ylämäet punnerretaan 65/75 km/h ja alamäet päästellään 90-100/100-110 km/h 80/100 -rajoitusalueilla.
Tämän takia käsikaasuttelijoista PITÄÄ mennä ohi. Muutoin käy näin:
- ajan vakkari päällä tasan (GPS) satasta ja saavutan 0,5 km edellä ajaneen auton parissa minuutissa (mistä voidaan laskea edellä ajaneen keskinopeus, noin 85 km/h)
- kun saavutan edelläajaneen, tämän kuljettaja herää päiväuniltaan ja kiihdyttää -> 95 km/h (=satasta mittarin mukaan)
- jos päättelen ohituksen tarpeettomaksi, kun nopeuseroa on vain 5 km/h, jätän vähän pienemmän välin ja asetan vakkariin 95 km/h, niin seilori reagoi tilanteeseen hidastamalla 95 - 90 km/h -> asetan vakkarin 90 km/h, jolloin seilori hidastaa 90 -> 85 km/h jne.
Johtopäätökset: seilorin takana ei voi käyttää vakionopeudensäädintä, seilorien nopeus vaihtelee niin paljon ja hitaalla syklillä, ettei edes 300 m "turvaväli" riitä tasaamaan seilorin nopeuden vaihteluita. Lisäksi 85/100 km/h keskinopeuksilla on jo merkittävä ero matkaan kuluvassa ajassakin.Viestini koski tasakaasu-uskovaisen viestin kohtaa
"kun lähdetään ohittamaan hitaampia, niin ensimmäinen toimenpide on tietysti siirtyä vasemmalle kaistalle ja hidastaa (?) ainakin 10 km/h, koska vasemmalla kaistalla saa ajaa max. 100 km/h"
eli ohittajan vauhdin hidastumista ohitustapahtuman aikana, ei sitä miten nopeus muissa tilanteissa seilaa eestaas. - ei muut
Näin se käy kirjoitti:
Viestini koski tasakaasu-uskovaisen viestin kohtaa
"kun lähdetään ohittamaan hitaampia, niin ensimmäinen toimenpide on tietysti siirtyä vasemmalle kaistalle ja hidastaa (?) ainakin 10 km/h, koska vasemmalla kaistalla saa ajaa max. 100 km/h"
eli ohittajan vauhdin hidastumista ohitustapahtuman aikana, ei sitä miten nopeus muissa tilanteissa seilaa eestaas.> eli ohittajan vauhdin hidastumista ohitustapahtuman aikana, ei sitä miten nopeus muissa tilanteissa seilaa eestaa
Nyt puhuttiin tientukkojen ohituksista.
Tientukkohan ajelee moottoritiellä
- ILMAN KIRITTÄJÄÄ 85-110 km/h
- rekkaa tms. hitaampaa autoa ohittaessaan 80-90 km/h = ohitus kestää minuuttitolkulla
- mutta toisten, rajoitusten mukaan ajavien, autojen ohittaessa tientukkoa, tientukko kiihdyttää 110-120 -lukemiin
Tientukko saattaa hetkellisesti myös innostua roikkumaan muutaman kilometrin verran ohittaneen auton perseessä 120-130 nopeuksillakin. - sdfghdfgdfgdgdgdgdf
Tässä tälle idiootille esimerkki toiminnastaan:
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/2011/02/1277010/kuolonkolari-kiikoisissa-satakunnassa - Anonyymi
matalaa potenssiaan kirjoitti:
Aika paljon on myös niitä, jotka turhilla ohituksilla kompensoivat kadonnutta potenssiaan.
Esimerkkejä:
-- Ajan vakkari päällä, todellinen nopeus rajoitus 8km/h. Takaa tuleva ohittaa ohituskaistan kohdallla ja jää
eteen kökkimään ohituskaistan jälkeen, niin että vakkari on pakko irrottaa.
-- Ohitus motarilla ja saman tien rampista ulos, keulaa hipoen. Takanani olisi ollut 500 m tyhjää.
-- Ohitus ja sivutielle seuraavasta risteyksestä.
-- Ohitus 80 km/h alueella, ja sitten kun 100 km/h alue alkaa, ajetaan sitä samaa hiukan alle satasta, tulppana
muille.
-- jneJuuri näin. Kaikenlainen ohittaminen ilman säilyvän hyödyn saavuttamista on hyödytöntä ja turhanpäiväistä, erityisesti tuo ensimmäinen yhtälö eli jos turhaa ohittaa jos ei kuitenkaan aikomuksena ajaa karkuun vaikka pystyisi edellä olevan tilan puolesta.
- turhaa???
Eri ihmiset liikkuvat eri nopeuksilla lukuisista eri syistä. Miksi autolla ei saisi ohittaa vaan pitäisi ajaa jonossa?
Pitäisikö ihmisten jalkakäytävilläkin asettua jonoon ja kulkea ensimmäisen määräämää nopeutta?
Onko ohittaminen sinusta vaikeaa??- se on...
Et ole tainnut kauheasti maantiellä ajella? Ihan yleinen tilanne on se, että saavutan jonon tai yksittäisen hitaamman joka kuitenkin ajelee hänkin suunnilleen suurinta sallittua, joten jään ajelemaan taakse ja jätän kunnollisen turvavälin. Jonkin ajan päästä minunkin taakseni tulee auto, joka roikkuu aikansa takapuskurissa, menee sitten ohi ja liimautuu seuraavan auton takapuskuriin. Taakseni tulee seuraava auto ja sama toistuu...
Minut ohittaneet eivät kuitenkaan mene jonon vetäjän ohi ja kun pari-, kolmekymmentä kilometriä on ajeltu ohittajat kääntyvät jollekin pienemmälle tielle ja minä olen taas sen saman auton takana jonka saavutin kolmekymmentä kilometriä aikaisemmin.
Miksi pitää jonossa lähteä ohittelemaan, jos ei ole aikomustakaan ajaa koko jonon ohi? En pysty ymmärtämään mitä hyötyä on tuollaisesta jonon järjestyksen muuttelemisesta, kun ohittajat varmasti itsekin tietävät ehtivänsä kotiin ennen kuin ovat jonon vetäjästä ohi päässeet...
Mun mielestä ohitus on turha, jos ohittaminen ei nopeuta matkantekoa.
Ja joo, parempi olisi jalkakäytävälläkin kulkea jonossa kuin niin että ensimmäinen kulkee oikeassa laidassa, toinen vasemmassa, kolmas haahuilee laidasta toiseen, ja neljäs tallustelee kuulokkeet korvissa katse kännykän näyttöön liimautuneena jalkakäytävän keskellä. se on... kirjoitti:
Et ole tainnut kauheasti maantiellä ajella? Ihan yleinen tilanne on se, että saavutan jonon tai yksittäisen hitaamman joka kuitenkin ajelee hänkin suunnilleen suurinta sallittua, joten jään ajelemaan taakse ja jätän kunnollisen turvavälin. Jonkin ajan päästä minunkin taakseni tulee auto, joka roikkuu aikansa takapuskurissa, menee sitten ohi ja liimautuu seuraavan auton takapuskuriin. Taakseni tulee seuraava auto ja sama toistuu...
Minut ohittaneet eivät kuitenkaan mene jonon vetäjän ohi ja kun pari-, kolmekymmentä kilometriä on ajeltu ohittajat kääntyvät jollekin pienemmälle tielle ja minä olen taas sen saman auton takana jonka saavutin kolmekymmentä kilometriä aikaisemmin.
Miksi pitää jonossa lähteä ohittelemaan, jos ei ole aikomustakaan ajaa koko jonon ohi? En pysty ymmärtämään mitä hyötyä on tuollaisesta jonon järjestyksen muuttelemisesta, kun ohittajat varmasti itsekin tietävät ehtivänsä kotiin ennen kuin ovat jonon vetäjästä ohi päässeet...
Mun mielestä ohitus on turha, jos ohittaminen ei nopeuta matkantekoa.
Ja joo, parempi olisi jalkakäytävälläkin kulkea jonossa kuin niin että ensimmäinen kulkee oikeassa laidassa, toinen vasemmassa, kolmas haahuilee laidasta toiseen, ja neljäs tallustelee kuulokkeet korvissa katse kännykän näyttöön liimautuneena jalkakäytävän keskellä.> Et ole tainnut kauheasti maantiellä ajella?
Aiemmasta kirjoittajasta en tiedä, mutta jatkosi...
> Ihan yleinen tilanne on se, että saavutan jonon tai yksittäisen hitaamman joka kuitenkin ajelee
> hänkin suunnilleen suurinta sallittua, joten jään ajelemaan taakse
Ajomääristä riippumatta noin ei käy minulle. Jos saavutan jonkun, tarkoittaa se että ajan nopeammin kuin hän. Menen siis ohi, enkä jää perään keräämään jonoa. Ja yllättäen ei sitten käykään kuten sinulle.
Myönnän, että jos kahdesta pahasta pitää valita, on parempi jättää sitten reilusti väliä siihen seuraavaan - mikäli kyse ei ole ns. ohituskaistatiestä, jolloin on taas parempi pitää raot mahdollisuuksien mukaan pieninä.
> Miksi pitää jonossa lähteä ohittelemaan, jos ei ole aikomustakaan ajaa koko jonon ohi?
Tähän en osaa vastausta antaa. Yleensä minut ohittavat ihmiset kyllä sitten ohittavat kaikki muutkin. Joskus tapahtunut noinkin...
Jaa. Tarkemmin kun mietin, on itsellenikin käynyt joskus noin. Eli ensin ajan yhdestä tapauksesta ohi, seuraavan mutkan jälkeen saavutan pidemmän jonon ja totean, etten viitsi lähteä ohittelemaan, koska jonossa ajaisin enää pari kilometriä, tms. Arvioin siis, etten pääsisi jonosta ohi kuitenkaan tuon matkan aikana. Eri asia, jos matkaa on jäljellä 10 kilsaa. Silloin mennään tietysti ohi, ihan muidenkin autoilijoiden mukavuuden vuoksi.- gsldjfglsndlfgdlfgdf
The_Rat kirjoitti:
> Et ole tainnut kauheasti maantiellä ajella?
Aiemmasta kirjoittajasta en tiedä, mutta jatkosi...
> Ihan yleinen tilanne on se, että saavutan jonon tai yksittäisen hitaamman joka kuitenkin ajelee
> hänkin suunnilleen suurinta sallittua, joten jään ajelemaan taakse
Ajomääristä riippumatta noin ei käy minulle. Jos saavutan jonkun, tarkoittaa se että ajan nopeammin kuin hän. Menen siis ohi, enkä jää perään keräämään jonoa. Ja yllättäen ei sitten käykään kuten sinulle.
Myönnän, että jos kahdesta pahasta pitää valita, on parempi jättää sitten reilusti väliä siihen seuraavaan - mikäli kyse ei ole ns. ohituskaistatiestä, jolloin on taas parempi pitää raot mahdollisuuksien mukaan pieninä.
> Miksi pitää jonossa lähteä ohittelemaan, jos ei ole aikomustakaan ajaa koko jonon ohi?
Tähän en osaa vastausta antaa. Yleensä minut ohittavat ihmiset kyllä sitten ohittavat kaikki muutkin. Joskus tapahtunut noinkin...
Jaa. Tarkemmin kun mietin, on itsellenikin käynyt joskus noin. Eli ensin ajan yhdestä tapauksesta ohi, seuraavan mutkan jälkeen saavutan pidemmän jonon ja totean, etten viitsi lähteä ohittelemaan, koska jonossa ajaisin enää pari kilometriä, tms. Arvioin siis, etten pääsisi jonosta ohi kuitenkaan tuon matkan aikana. Eri asia, jos matkaa on jäljellä 10 kilsaa. Silloin mennään tietysti ohi, ihan muidenkin autoilijoiden mukavuuden vuoksi." Eli ensin ajan yhdestä tapauksesta ohi, seuraavan mutkan jälkeen saavutan pidemmän jonon ja totean, etten viitsi lähteä ohittelemaan, koska jonossa ajaisin enää pari kilometriä, tms. Arvioin siis, etten pääsisi jonosta ohi kuitenkaan tuon matkan aikana. Eri asia, jos matkaa on jäljellä 10 kilsaa."
Liikenne on matematiikkaa, ja valitettavasti sitä ei kaikki hallitse:
2km matka ja käytetty aika, eri nopeuksilla
60km/h: 2minuuttia
80km/h: 1minuutti 30 sekuntia
100km/h: 1minuutti 12 sekuntia
10km matka ja käytetty aika, eri nopeuksilla
60km/h: 10minuuttia
80km/h: 7minuuttia 30 sekuntia
100km/h: 6minuuttia
Tuosta kun katsotaan noita käytettyjä aikoja, voidaan tosiaan huomata että 2km matkalla on aikalailla sama mitä nopeutta ajaa.
Kymmenen kilometrin matkalla, 80km/h ja 100km/h nopeuserolla, säästetty aika on 1minuutti ja 30 sekuntia!! Kannattaako oikeasti lähteä jonossa rynnimään mokoman ajansäästön vuoksi? Mielestäni ei, ihmiselämä on sen verran arvokas asia. - riittävä syy
gsldjfglsndlfgdlfgdf kirjoitti:
" Eli ensin ajan yhdestä tapauksesta ohi, seuraavan mutkan jälkeen saavutan pidemmän jonon ja totean, etten viitsi lähteä ohittelemaan, koska jonossa ajaisin enää pari kilometriä, tms. Arvioin siis, etten pääsisi jonosta ohi kuitenkaan tuon matkan aikana. Eri asia, jos matkaa on jäljellä 10 kilsaa."
Liikenne on matematiikkaa, ja valitettavasti sitä ei kaikki hallitse:
2km matka ja käytetty aika, eri nopeuksilla
60km/h: 2minuuttia
80km/h: 1minuutti 30 sekuntia
100km/h: 1minuutti 12 sekuntia
10km matka ja käytetty aika, eri nopeuksilla
60km/h: 10minuuttia
80km/h: 7minuuttia 30 sekuntia
100km/h: 6minuuttia
Tuosta kun katsotaan noita käytettyjä aikoja, voidaan tosiaan huomata että 2km matkalla on aikalailla sama mitä nopeutta ajaa.
Kymmenen kilometrin matkalla, 80km/h ja 100km/h nopeuserolla, säästetty aika on 1minuutti ja 30 sekuntia!! Kannattaako oikeasti lähteä jonossa rynnimään mokoman ajansäästön vuoksi? Mielestäni ei, ihmiselämä on sen verran arvokas asia.Tientukoista mennään aina ohi. Kas kun tien päällä on muitakin kulkijoita - eivät kaikki ole poistumassa valtatieltä seuraavassa liittymässä.
Tientukot ovat pelkästään omaa napaansa tuijottavia mulkkuja. Tientukko järkeilee, että hän voi hyvin körötellä 60-70 km/h satasen alueella (normisuoritus mm. Tuusulan moottoritiellä), koska hänen omalla 2 km ajomatkallaan 100 vs. 60 km/h nopeuserolla ei ole merkitystä. Ja kenenkään ei tietenkään tarvitse/pidä/saa mennä ohi, koska eihän se muitakaan pahemmin haittaa, että tähän 2 km matkaan käytetään 48 s enemmän aikaan kuin 100 km/h nopeudella.
Tientukkoa ei kiinnosta se, että valtaosa muista autoista ei käänny siitä seuraavasta liittymästä, vaan jatkaa eteenpäin... ja sillä seuraavallakin etapilla on taas uusi tientukko köröttelemässä 60-70 km/h sitä seuraavaa liittymää kohti jne. jne.
Itselläni on juuri tämä tilanne, ajan moottoritietä vain yhden liitttymävälin, mutten tyydy köröttelemään tientukkona, vaan ohittelen minkä kerkiän. Vaikka polttoainatalouden kannalta hetkellinen kiihdytys sataseen on selvästi huono juttu. Mutta minä kun ajattelen hieman kokonaisuuttakin.
Lisäbonuksena on se, että ohitetuksi tuleminen ilmiselvästi pistää vituttamaan tientukkoja! - tientukkojen tapaan
gsldjfglsndlfgdlfgdf kirjoitti:
" Eli ensin ajan yhdestä tapauksesta ohi, seuraavan mutkan jälkeen saavutan pidemmän jonon ja totean, etten viitsi lähteä ohittelemaan, koska jonossa ajaisin enää pari kilometriä, tms. Arvioin siis, etten pääsisi jonosta ohi kuitenkaan tuon matkan aikana. Eri asia, jos matkaa on jäljellä 10 kilsaa."
Liikenne on matematiikkaa, ja valitettavasti sitä ei kaikki hallitse:
2km matka ja käytetty aika, eri nopeuksilla
60km/h: 2minuuttia
80km/h: 1minuutti 30 sekuntia
100km/h: 1minuutti 12 sekuntia
10km matka ja käytetty aika, eri nopeuksilla
60km/h: 10minuuttia
80km/h: 7minuuttia 30 sekuntia
100km/h: 6minuuttia
Tuosta kun katsotaan noita käytettyjä aikoja, voidaan tosiaan huomata että 2km matkalla on aikalailla sama mitä nopeutta ajaa.
Kymmenen kilometrin matkalla, 80km/h ja 100km/h nopeuserolla, säästetty aika on 1minuutti ja 30 sekuntia!! Kannattaako oikeasti lähteä jonossa rynnimään mokoman ajansäästön vuoksi? Mielestäni ei, ihmiselämä on sen verran arvokas asia.> 10km matka ja käytetty aika, eri nopeuksilla
> 60km/h: 10minuuttia
> 80km/h: 7minuuttia 30 sekuntia
> 100km/h: 6minuuttia
Eli tientukkojen tyylillä yksittäisellä autoilijalla kuluisi työmatkaliikenteessä helposti 10 min enemmän per päivä, kun matkan pituus on 20 km. Vuodessa tämä tekisi reilut 33 h lisää autossa kykkimistä. Jep, eihän tuolla ole mitään merkitystä. Ei sen kummempi juttu kuin tehdä 4½ päivää palkatonta ylityötä vuodessa.
Toki asian voi katsoa myös siltä kannalta, että tiellä, jolla kulkee 1000 autoa tunnissa tuollainen nopeuden tiputtaminen haaskaisi kaikilta ihmisiltä = yhteiskunnalta YHDEN TUNNIN AIKANA 1000 x 2½ min per auto (enemmäkin, jos autossa on matkustajia kuljettajan lisäksi!) = vähintään 40 h pois tuottavasta työstä tai vapaa-ajasta, aamuin illoin. Jooei kertakaikkiaan mitään merkitystä. - sääntöjen mukaan
riittävä syy kirjoitti:
Tientukoista mennään aina ohi. Kas kun tien päällä on muitakin kulkijoita - eivät kaikki ole poistumassa valtatieltä seuraavassa liittymässä.
Tientukot ovat pelkästään omaa napaansa tuijottavia mulkkuja. Tientukko järkeilee, että hän voi hyvin körötellä 60-70 km/h satasen alueella (normisuoritus mm. Tuusulan moottoritiellä), koska hänen omalla 2 km ajomatkallaan 100 vs. 60 km/h nopeuserolla ei ole merkitystä. Ja kenenkään ei tietenkään tarvitse/pidä/saa mennä ohi, koska eihän se muitakaan pahemmin haittaa, että tähän 2 km matkaan käytetään 48 s enemmän aikaan kuin 100 km/h nopeudella.
Tientukkoa ei kiinnosta se, että valtaosa muista autoista ei käänny siitä seuraavasta liittymästä, vaan jatkaa eteenpäin... ja sillä seuraavallakin etapilla on taas uusi tientukko köröttelemässä 60-70 km/h sitä seuraavaa liittymää kohti jne. jne.
Itselläni on juuri tämä tilanne, ajan moottoritietä vain yhden liitttymävälin, mutten tyydy köröttelemään tientukkona, vaan ohittelen minkä kerkiän. Vaikka polttoainatalouden kannalta hetkellinen kiihdytys sataseen on selvästi huono juttu. Mutta minä kun ajattelen hieman kokonaisuuttakin.
Lisäbonuksena on se, että ohitetuksi tuleminen ilmiselvästi pistää vituttamaan tientukkoja!PS. ERITYISEN kivaa on pistää tientukko maistamaan omaa lääkettään.
Siis ohitetaan satasen alueella 70-85 körötellyt tientukko juuri ennen risteysalueen tai pikkutaajaman 40/50/60 -rajoitusaluetta ja ajetaan ao. alueella rajoituksen mukaan, kuten kuuluukin.
Tientukkoa pistää vituttamaan, koska tientukot yrittävät aina kiriä omaa kuhnimistaan kiinni ajamalla näissä paikoissa ainakin 20 km/h ylinopeutta.
Myös jalankulkijoiden väistämissäännöt yms. ovat jääneet tientukoille hämäriksi, joten tässäkin asiassa koulutus on tarpeen. - Tällainen tapaus
tientukkojen tapaan kirjoitti:
> 10km matka ja käytetty aika, eri nopeuksilla
> 60km/h: 10minuuttia
> 80km/h: 7minuuttia 30 sekuntia
> 100km/h: 6minuuttia
Eli tientukkojen tyylillä yksittäisellä autoilijalla kuluisi työmatkaliikenteessä helposti 10 min enemmän per päivä, kun matkan pituus on 20 km. Vuodessa tämä tekisi reilut 33 h lisää autossa kykkimistä. Jep, eihän tuolla ole mitään merkitystä. Ei sen kummempi juttu kuin tehdä 4½ päivää palkatonta ylityötä vuodessa.
Toki asian voi katsoa myös siltä kannalta, että tiellä, jolla kulkee 1000 autoa tunnissa tuollainen nopeuden tiputtaminen haaskaisi kaikilta ihmisiltä = yhteiskunnalta YHDEN TUNNIN AIKANA 1000 x 2½ min per auto (enemmäkin, jos autossa on matkustajia kuljettajan lisäksi!) = vähintään 40 h pois tuottavasta työstä tai vapaa-ajasta, aamuin illoin. Jooei kertakaikkiaan mitään merkitystä.Selvää on että haet huomiota kirjoittamalla kärkeviä ja provosoivia viestejä, mutta mikä on siihen syynä?
Ei harrastuksia, henkinen pahoinvointi vaiko joku muu asia? Avaudu asiasta niin se voi helpottaa oloasi enemmän kuin täällä turhien viestien kirjoittelu. - hfdgfhgf
tientukkojen tapaan kirjoitti:
> 10km matka ja käytetty aika, eri nopeuksilla
> 60km/h: 10minuuttia
> 80km/h: 7minuuttia 30 sekuntia
> 100km/h: 6minuuttia
Eli tientukkojen tyylillä yksittäisellä autoilijalla kuluisi työmatkaliikenteessä helposti 10 min enemmän per päivä, kun matkan pituus on 20 km. Vuodessa tämä tekisi reilut 33 h lisää autossa kykkimistä. Jep, eihän tuolla ole mitään merkitystä. Ei sen kummempi juttu kuin tehdä 4½ päivää palkatonta ylityötä vuodessa.
Toki asian voi katsoa myös siltä kannalta, että tiellä, jolla kulkee 1000 autoa tunnissa tuollainen nopeuden tiputtaminen haaskaisi kaikilta ihmisiltä = yhteiskunnalta YHDEN TUNNIN AIKANA 1000 x 2½ min per auto (enemmäkin, jos autossa on matkustajia kuljettajan lisäksi!) = vähintään 40 h pois tuottavasta työstä tai vapaa-ajasta, aamuin illoin. Jooei kertakaikkiaan mitään merkitystä.oman autoni kulutus on 60km/h n. 4 l/100km ja 100km/h n 7,5 l/100km
tällöin 60km/h ajaolla säästää tuolla 20 km (10km 10km) työmatkalla 243 euroa vuodessa polttoaineessa eli lisäajalle saa "palkkaa" n. 10e/h verottomana. - alle 6 €/tunti
hfdgfhgf kirjoitti:
oman autoni kulutus on 60km/h n. 4 l/100km ja 100km/h n 7,5 l/100km
tällöin 60km/h ajaolla säästää tuolla 20 km (10km 10km) työmatkalla 243 euroa vuodessa polttoaineessa eli lisäajalle saa "palkkaa" n. 10e/h verottomana.> oman autoni kulutus on 60km/h n. 4 l/100km ja 100km/h n 7,5 l/100km
Oma on häpeäsi. Pakettiauto ei ole kovin järkevä väline yhden ihmisen kuljettamiseen.
Hlöautolla vastaavat lukemat voivat olla vaikka 5,5 vs. 7 l/100, joten uhraamalla köröttelyyn 10 min/päivä säästäisi bensakuluissa vajaan euron/päivä.
En minä ainakaan ole valmis "myymään" vapaa-aikaani noin halvalla, reilulla 5 eurolla/tunti. Ennemmin kannattaa polkea töihin vauhdikkaasti & tehdä ylitöitä, näin tienaa paremmin. - alslasdnlasdk
alle 6 €/tunti kirjoitti:
> oman autoni kulutus on 60km/h n. 4 l/100km ja 100km/h n 7,5 l/100km
Oma on häpeäsi. Pakettiauto ei ole kovin järkevä väline yhden ihmisen kuljettamiseen.
Hlöautolla vastaavat lukemat voivat olla vaikka 5,5 vs. 7 l/100, joten uhraamalla köröttelyyn 10 min/päivä säästäisi bensakuluissa vajaan euron/päivä.
En minä ainakaan ole valmis "myymään" vapaa-aikaani noin halvalla, reilulla 5 eurolla/tunti. Ennemmin kannattaa polkea töihin vauhdikkaasti & tehdä ylitöitä, näin tienaa paremmin.Tämä kaveri on ihan sekaisin.
Repii toisten kirjoituksista "faktoja" tuosta vaan.
pakettiauto, alle 6€ tunti ym ym
Alkaa olla piipaakyyti ja sairasloma sulla edessä, eikä ylityöt. - Ei sentään...
tientukkojen tapaan kirjoitti:
> 10km matka ja käytetty aika, eri nopeuksilla
> 60km/h: 10minuuttia
> 80km/h: 7minuuttia 30 sekuntia
> 100km/h: 6minuuttia
Eli tientukkojen tyylillä yksittäisellä autoilijalla kuluisi työmatkaliikenteessä helposti 10 min enemmän per päivä, kun matkan pituus on 20 km. Vuodessa tämä tekisi reilut 33 h lisää autossa kykkimistä. Jep, eihän tuolla ole mitään merkitystä. Ei sen kummempi juttu kuin tehdä 4½ päivää palkatonta ylityötä vuodessa.
Toki asian voi katsoa myös siltä kannalta, että tiellä, jolla kulkee 1000 autoa tunnissa tuollainen nopeuden tiputtaminen haaskaisi kaikilta ihmisiltä = yhteiskunnalta YHDEN TUNNIN AIKANA 1000 x 2½ min per auto (enemmäkin, jos autossa on matkustajia kuljettajan lisäksi!) = vähintään 40 h pois tuottavasta työstä tai vapaa-ajasta, aamuin illoin. Jooei kertakaikkiaan mitään merkitystä.No, joo...
Käytännössähän nopeuserot eivät ole läheskään tuota luokkaa. Tavallisella kaksikaistaisella kameravalvotulla maantiellä ne "tientukot" ajelee talvirajoituksilla n. 78 km/h, kun normisuoritus voisi olla joku 84 km/h. Sitten joukossa on tietenkin aina pieni joukko myös niitä, jotka vetää tolppien välit niin kovaa kuin uskaltavat ja tolpan kohdalla liinat kiinni...
Sitten kun otetaan se tilanne työmatkaliikenteestä, että edessäsi on kymmenen auton jono ja vastaantulevaakin liikennettä on aika paljon. Montako kymmentä kilometriä joudut ajamaan, ennen kuin olet ohittanut koko jonon? Ja ensimmäisen jonon ohitettuasi, montako minuuttia menee, että olet saavuttanut seuraavan jonon pään ja pitää taas aloittaa ohituspaikkojen kyttääminen?
Ihan oikeasti, säästääksesi sen kymmenen minuuttia joudut ajamaan päivittäin varmaan vähintään 150 km. Onko ajan säästö sen arvoinen, että kannattaa koko ajan kytätä ohituspaikkaa ja nostattaa omaa ja muiden pulssia ohittelemalla riskirajoilla? Minä ainakin herään mieluummin aamulla 10 minuuttia aikaisemmin ja ajelen 70 kilometrin työmatkani sovinnolla siinä noin 80:n nopeudella liikkuvassa jonossa... - tientukkopiireissä
Ei sentään... kirjoitti:
No, joo...
Käytännössähän nopeuserot eivät ole läheskään tuota luokkaa. Tavallisella kaksikaistaisella kameravalvotulla maantiellä ne "tientukot" ajelee talvirajoituksilla n. 78 km/h, kun normisuoritus voisi olla joku 84 km/h. Sitten joukossa on tietenkin aina pieni joukko myös niitä, jotka vetää tolppien välit niin kovaa kuin uskaltavat ja tolpan kohdalla liinat kiinni...
Sitten kun otetaan se tilanne työmatkaliikenteestä, että edessäsi on kymmenen auton jono ja vastaantulevaakin liikennettä on aika paljon. Montako kymmentä kilometriä joudut ajamaan, ennen kuin olet ohittanut koko jonon? Ja ensimmäisen jonon ohitettuasi, montako minuuttia menee, että olet saavuttanut seuraavan jonon pään ja pitää taas aloittaa ohituspaikkojen kyttääminen?
Ihan oikeasti, säästääksesi sen kymmenen minuuttia joudut ajamaan päivittäin varmaan vähintään 150 km. Onko ajan säästö sen arvoinen, että kannattaa koko ajan kytätä ohituspaikkaa ja nostattaa omaa ja muiden pulssia ohittelemalla riskirajoilla? Minä ainakin herään mieluummin aamulla 10 minuuttia aikaisemmin ja ajelen 70 kilometrin työmatkani sovinnolla siinä noin 80:n nopeudella liikkuvassa jonossa...Älä nyt rupea heti kättelyssä sanojasi syömään. Itse väitit, ettei kuhnimisella ole mitään merkitystä.
Kyllä on. Vaikka omat laskelmani tosiaan olivat liioitellut, niin isoilla liikennemäärillä pienetkin, jopa minuutin tai kahden, viivästykset autoa kohti tuottavat useiden tuntien ja vuositasolla päivien tai viikkojen menetykset työ- tai vapaa-ajassa, kun kaikki liikkeellä olevat autoilijat huomioidaan. Myös polttoaineenkulutus kasvaa, kun valtaväylää ajavat joutuvat toistuvasti jarruttamaan ja kiihdyttämään tientukkojen tölväistessä törkeästi, väistämisvelvollisuudesta piittamatta, eteen risteyksissä seistään ihan turhaan tupruttelemassa, kun yksillä vihreillä kerkiää vain 4 autoa (joista 2 viimeistä "vanhoilla vihreillä") 6 auton sijaa, kun ensimmäinen lähtee liikkeelle kuin purkka tukasta.
Jenkeissä on todettu, että yksi ainoa, puolet muuta liikennettä hitaammin köröttelevä, tientukko pystyy ruuhkauttamaan 4-kaistaisen valtatien, koska tietukon kohdalla tehtävät kaistanvaihdot, jarrutukset ja kutistuvat turvavälit vaikuttavat koko tien leveydeltä.
Tuosta voi jokainen itse yrittää miettiä, onko tientukkojen aiheuttama haitta Suomessa pienempi vai suurempi, kun kaistoja on yleensä vain 1-2 suuntaansa. Toki meikäläiset tientukot eivät ihan puolivauhtia köröttele, vaan hurjastelevat jopa 60-70 km/h satasen alueella.
> Sitten kun otetaan se tilanne työmatkaliikenteestä, että edessäsi on kymmenen auton jono ja vastaantulevaakin liikennettä on aika paljon. Montako kymmentä kilometriä joudut ajamaan, ennen kuin olet ohittanut koko jonon?
Koko ohitusta ei tarvittaisi, jos se jono liikkuisi suunnilleen rajoituksen mukaan. Siis jos ei olisi sitä jonoa hinaamassa rajoitus -10...-30 köröttelevä tientukko, joka on kääntymässä tuosta parin km päästä .... jolloin vetovuoroon astuu seuraava. - tiedetään, tiedetään
alslasdnlasdk kirjoitti:
Tämä kaveri on ihan sekaisin.
Repii toisten kirjoituksista "faktoja" tuosta vaan.
pakettiauto, alle 6€ tunti ym ym
Alkaa olla piipaakyyti ja sairasloma sulla edessä, eikä ylityöt.Onhan se noloa olla niin sekaisin, että tulee kirjoiteltua nettiin ihan puutaheinää, kun päässä kaikuvat äänet väittävät, että auto, joka vie kuudenkympin vauhdissa vain 4 l/100 = diesel, veisikin satasen vauhdissa 7,5 l/100. Tuo jälkimmäinenhän on bensakoneen kulutus ao. nopeudella...
Noloa on myös julkisesti tunnustaa, etteivät edes peruskoulutason laskutoimitukset onnistu. Ei ihme, että essonbaarin idioottiratkaisut, kuten tiiliskivi polkimen alla, vetoavat kaltaiseesi idioottiin. tiedetään, tiedetään kirjoitti:
Onhan se noloa olla niin sekaisin, että tulee kirjoiteltua nettiin ihan puutaheinää, kun päässä kaikuvat äänet väittävät, että auto, joka vie kuudenkympin vauhdissa vain 4 l/100 = diesel, veisikin satasen vauhdissa 7,5 l/100. Tuo jälkimmäinenhän on bensakoneen kulutus ao. nopeudella...
Noloa on myös julkisesti tunnustaa, etteivät edes peruskoulutason laskutoimitukset onnistu. Ei ihme, että essonbaarin idioottiratkaisut, kuten tiiliskivi polkimen alla, vetoavat kaltaiseesi idioottiin.Voisi olla joku mopodiesel? Siis satasen vauhdissa alkaa olla kierrokset melkein tapissa... Tosin siinä on sitten ongelmana tuo korkea kulutus pienillä kierroksilla.
Pieni bensapönttö (smart fortwo, tms) voisi päästä noihin kulutuksiin. :)
Mitä tulee kannattavuuteen, työssäkäyvänä ihmisenä itse laskien oma autoni ei niin lujaa kulje, että kulutuksen takia kannattaisi hidastella. Siis kulutus nopealla ajolla maksimissaan jossain 8 l/h luokassa.- Ei sentään
tientukkopiireissä kirjoitti:
Älä nyt rupea heti kättelyssä sanojasi syömään. Itse väitit, ettei kuhnimisella ole mitään merkitystä.
Kyllä on. Vaikka omat laskelmani tosiaan olivat liioitellut, niin isoilla liikennemäärillä pienetkin, jopa minuutin tai kahden, viivästykset autoa kohti tuottavat useiden tuntien ja vuositasolla päivien tai viikkojen menetykset työ- tai vapaa-ajassa, kun kaikki liikkeellä olevat autoilijat huomioidaan. Myös polttoaineenkulutus kasvaa, kun valtaväylää ajavat joutuvat toistuvasti jarruttamaan ja kiihdyttämään tientukkojen tölväistessä törkeästi, väistämisvelvollisuudesta piittamatta, eteen risteyksissä seistään ihan turhaan tupruttelemassa, kun yksillä vihreillä kerkiää vain 4 autoa (joista 2 viimeistä "vanhoilla vihreillä") 6 auton sijaa, kun ensimmäinen lähtee liikkeelle kuin purkka tukasta.
Jenkeissä on todettu, että yksi ainoa, puolet muuta liikennettä hitaammin köröttelevä, tientukko pystyy ruuhkauttamaan 4-kaistaisen valtatien, koska tietukon kohdalla tehtävät kaistanvaihdot, jarrutukset ja kutistuvat turvavälit vaikuttavat koko tien leveydeltä.
Tuosta voi jokainen itse yrittää miettiä, onko tientukkojen aiheuttama haitta Suomessa pienempi vai suurempi, kun kaistoja on yleensä vain 1-2 suuntaansa. Toki meikäläiset tientukot eivät ihan puolivauhtia köröttele, vaan hurjastelevat jopa 60-70 km/h satasen alueella.
> Sitten kun otetaan se tilanne työmatkaliikenteestä, että edessäsi on kymmenen auton jono ja vastaantulevaakin liikennettä on aika paljon. Montako kymmentä kilometriä joudut ajamaan, ennen kuin olet ohittanut koko jonon?
Koko ohitusta ei tarvittaisi, jos se jono liikkuisi suunnilleen rajoituksen mukaan. Siis jos ei olisi sitä jonoa hinaamassa rajoitus -10...-30 köröttelevä tientukko, joka on kääntymässä tuosta parin km päästä .... jolloin vetovuoroon astuu seuraava." Itse väitit, ettei kuhnimisella ole mitään merkitystä."
Sori, en ole väittänyt. Se oli joku muu...
Me taidetaan puhua eri asioista. Sinä kirjoittelet niistä muuta liikennettä hidastavista tientukoista ja minä ihmettelen mitä hyötyä on jonossa ohittelusta jos jo otsallaankin näkee ehtivänsä perille ennen kuin on jonon vetäjästä ohi päässyt...
Ja jos siitä menetetystä työ- tai vapaa-ajasta puhutaan, niin kuinkahan paljon aikaa suomalaiset vuositasolla tuhlaavat täällä S24:n Yleistä autoilusta -palstalla. Voisiko aikaansa paljon turhempaan kuvitella käyttävänsä... - Anonyymi
se on... kirjoitti:
Et ole tainnut kauheasti maantiellä ajella? Ihan yleinen tilanne on se, että saavutan jonon tai yksittäisen hitaamman joka kuitenkin ajelee hänkin suunnilleen suurinta sallittua, joten jään ajelemaan taakse ja jätän kunnollisen turvavälin. Jonkin ajan päästä minunkin taakseni tulee auto, joka roikkuu aikansa takapuskurissa, menee sitten ohi ja liimautuu seuraavan auton takapuskuriin. Taakseni tulee seuraava auto ja sama toistuu...
Minut ohittaneet eivät kuitenkaan mene jonon vetäjän ohi ja kun pari-, kolmekymmentä kilometriä on ajeltu ohittajat kääntyvät jollekin pienemmälle tielle ja minä olen taas sen saman auton takana jonka saavutin kolmekymmentä kilometriä aikaisemmin.
Miksi pitää jonossa lähteä ohittelemaan, jos ei ole aikomustakaan ajaa koko jonon ohi? En pysty ymmärtämään mitä hyötyä on tuollaisesta jonon järjestyksen muuttelemisesta, kun ohittajat varmasti itsekin tietävät ehtivänsä kotiin ennen kuin ovat jonon vetäjästä ohi päässeet...
Mun mielestä ohitus on turha, jos ohittaminen ei nopeuta matkantekoa.
Ja joo, parempi olisi jalkakäytävälläkin kulkea jonossa kuin niin että ensimmäinen kulkee oikeassa laidassa, toinen vasemmassa, kolmas haahuilee laidasta toiseen, ja neljäs tallustelee kuulokkeet korvissa katse kännykän näyttöön liimautuneena jalkakäytävän keskellä.Todellakin turhaa jos ei nopeuta matkantekoa.
- Anonyymi
Ohittamisessa ei itsessään ole mitään vikaa niin kauan kun tapahtuu täysin turvallisesti ja laillisesti, mutta hyödytöntä ja turhanpäiväistä jos ei ole säilyvää hyötyä saavutettavissa kuten tietyntyyppisillä teillä ja tietynlaisissa tilanteissa täytenä itsestään selvyytenä.
- mistänäitä
Tässä tänään taas 25-tiellä toiseen suuntaan seilorin ja letkan perässä 60-70 km/h ja paluumatkalla 60 km/h, kivaa kun saa vetää letkaa.
- mistä näitä
Taas 60piä baijerilaisen "vauhtihirmun" perässä, tukkirekkakin ohitti sen, ei kannattanut varmaan tämäkään ohitus?
- juuja ei
Ja ketä on välillä. Ja siitä mikä on molempien vauhti. Pitemmällä matkalla sama auto käy neljästi huoltoasemalla tarpeellaan ja ilmestyy jälleen taaksesi kolmannen kerran.
Yhden rööki/kusi tauon aikana huomaat, että tunti sitten ohittamasi autoletka on jälleen edessäsi. Joku voi ohittaa sinut ja saavutat saman auton kohta tietyömaalla tai junnaamassa kahden rekan välissä etsien ohituspaikkaa. Ohitetun ja ohitettavan nopeus, kun on se tärkeintekijä.
Ohittaja ei takanatulijan tahtia määrää, se kun on unohdettu juttu, perävalojen kadotessa kaukaisuuteen.
Väliin ei välitä ohittaa raskaan kaluston liikennettä, kun tietää kohta 80 alueen saapuvan, kummallisesti ne katoaa kauas eteen vaikka pientä ylinopeutta ajaisikin. Satasen alueella moiset rajoitinta vasten jurraajat saakin sitten nopsaan kiinni ja voi ohittaa. Vauhtierokaan ei ole suuri, mut yli/alinopeus on ratkaiseva.- lapsille?
"Pitemmällä matkalla sama auto käy neljästi huoltoasemalla tarpeellaan ja ilmestyy jälleen taaksesi kolmannen kerran."
Näinhän tietysti juuri jokainen ohittava käyttäytyy, sehän on selvä. Ohitettava auto ei tietysti koskaan käy huoltoasemalla, ei kahvilla, eikä tarpeillaan, vaan on aina valppaana odottamassa seuraavan tietyömaan kohdalla (näitä luonnollisesti aina löytyy) ohittajan saapumista jälleen hänen taakseen.
Tätäpä en ole koskaan tullut ajatelleeksi, nyt täytyy lopettaa kaikki ohitukset, koska siitä selvästikin syntyy vain kusihätä, eikä matka edisty ollenkaan.
Toisaalta on kyllä parempi käydä välillä tyhjentämässä, muutoinhan se helposti nousee päähän, kuten ylläolevasta "juuja ei" -sepustuksesta voidaan havaita. - hanaa ja joskus
Otan termarin mukaan tai limpsan ja pysähdyn vasta lounaalle ja samalla hoituu wc-käynti, silloin kun menen kauas esim. 600-1000 km yhtä matkaa. Nää etelän 200 km ajot menee ilman taukoja.
- juuja ei
lapsille? kirjoitti:
"Pitemmällä matkalla sama auto käy neljästi huoltoasemalla tarpeellaan ja ilmestyy jälleen taaksesi kolmannen kerran."
Näinhän tietysti juuri jokainen ohittava käyttäytyy, sehän on selvä. Ohitettava auto ei tietysti koskaan käy huoltoasemalla, ei kahvilla, eikä tarpeillaan, vaan on aina valppaana odottamassa seuraavan tietyömaan kohdalla (näitä luonnollisesti aina löytyy) ohittajan saapumista jälleen hänen taakseen.
Tätäpä en ole koskaan tullut ajatelleeksi, nyt täytyy lopettaa kaikki ohitukset, koska siitä selvästikin syntyy vain kusihätä, eikä matka edisty ollenkaan.
Toisaalta on kyllä parempi käydä välillä tyhjentämässä, muutoinhan se helposti nousee päähän, kuten ylläolevasta "juuja ei" -sepustuksesta voidaan havaita.Käskinkö lopettaa ohittamisen, en. Sanoinko että kaikki ohittajat käyttäytyvät noin. Jos juuri sinä pysähdyt jokaisen huoltsikan kohdalla senkus pysähdyt.
Jos yhden auton ohittaa 690 km matkan aikana n. 40 autoa, puhutaan vain yhdestä autosta joka jää mieleen. Kaikki muut on todellakin unohdettu juttu, siinä kohtaa, kun perävalot katoavat.
Ja jos haluat kokeilla montako autoa ohitsesi kiitää, kun ajelet alle rajoitusten tai et itse ohittele ketään on summa päivästä ja kelistä riippuen, 80-200. Riippuu tietty vähän tiestäkin. - oikea neropatti
hanaa ja joskus kirjoitti:
Otan termarin mukaan tai limpsan ja pysähdyn vasta lounaalle ja samalla hoituu wc-käynti, silloin kun menen kauas esim. 600-1000 km yhtä matkaa. Nää etelän 200 km ajot menee ilman taukoja.
Kyllä sinä oletkin fiksu mies. Kukaan ohittelija ei tuollaista olisi koskaan keksinyt. Selvisi nyt sitten sekin, miksi nysväät rekkojen perässä termospullo kädessä.
- dfgdfgdfgdfgfg
oikea neropatti kirjoitti:
Kyllä sinä oletkin fiksu mies. Kukaan ohittelija ei tuollaista olisi koskaan keksinyt. Selvisi nyt sitten sekin, miksi nysväät rekkojen perässä termospullo kädessä.
Ihan pitää kysyä että mistä noin agressiivinen asenne vieraita ihmisiä kohtaan? Ei tuo aiempi kirjoitus mielestäni olisi pitänyt tuollaista tunteenpurkausta aiheuttaa.
Jos tämä palsta on testosteronihöyryjen ja agressioiden purkupaikka niin olisiko viisaampaa etsiä joku liikunnallinen harrastus johon voi ylimääräisen energian purkaa? - miten oli ???
dfgdfgdfgdfgfg kirjoitti:
Ihan pitää kysyä että mistä noin agressiivinen asenne vieraita ihmisiä kohtaan? Ei tuo aiempi kirjoitus mielestäni olisi pitänyt tuollaista tunteenpurkausta aiheuttaa.
Jos tämä palsta on testosteronihöyryjen ja agressioiden purkupaikka niin olisiko viisaampaa etsiä joku liikunnallinen harrastus johon voi ylimääräisen energian purkaa?"Enpä arvannut että sulla on NOIN paha olla maailmassasi.... en sekaannu enempää ja toivottavasti emme tapaa liikenteessäkään. Toivotaan että saat apuja jostakin, jaksamista."
Mene ajoissa nukkumaan! - so what?
miten oli ??? kirjoitti:
"Enpä arvannut että sulla on NOIN paha olla maailmassasi.... en sekaannu enempää ja toivottavasti emme tapaa liikenteessäkään. Toivotaan että saat apuja jostakin, jaksamista."
Mene ajoissa nukkumaan!En ihan ymmärtänyt pointtiasi.
Jos kyselee ihmisten motiivia kirjoittaa agressivisia tunteenpurkauksia jotka kuvastavat joissakin tapauksissa jonkinlaisia mielenterveyden ailahtelemisia niin so what?
Olisi oikeasti mielenkiintoista saada niihin asiallinen vastaus "no, mulla on avioero menossa ja purkaan kiukkuni liikenteessä ja tällä palstalla" sillä useinhan se noin on, harva vaan asiaa tunnustaa ja machoaa sitten tällaisilla palstoilla, tehden palstasta informatiiviseltä tarkoitukseltaan nollapalstan. - juuei ja joo
oikea neropatti kirjoitti:
Kyllä sinä oletkin fiksu mies. Kukaan ohittelija ei tuollaista olisi koskaan keksinyt. Selvisi nyt sitten sekin, miksi nysväät rekkojen perässä termospullo kädessä.
Ja hitto onko pakko mennä rekan eteen ajamaan 85 km/h rekka persiissä???? Jos ei halua ajella kovempaa. Sinä se sitten olet se kaveri joka on niiden rekkakuskien mielestä se edessä lojuva imbesilli joka ensin ohittaa ja sitten ajelee jopa alle kasiakymppiä.
Kyse oli tiestä jonka tunnen. Jos olisit lukenut tarkemmin satasen alueella saan kiinni ja menen heittämällä ohitse ja ajelen sitä 105-108 km/h.
- Jopajo
Suurin osa ohituksista on turhia, liikennettä vaarantavia ohituksia. Kantateillä varsinkin. Moottoritiet ovat asia erikseen, siellä voi sentään kohtalaisen turvallisesti suorittaa kyseisen toimenpiteen.
Tavallisella maantiellä suoritettava ohittelu yleensä aiheuttaa vain ja ainoastaan vaaratilanteita. Käytännössä ajallinen hyöty on olematon, koska kahdeksankympin rajoituksethan siellä lähes kauttaaltaan ovat käytössä. Hyvin harvoin joku kenties etenee alle tuon nopeuden, työkoneita lukuunottamatta.
Onneksi nuo peltipolliisit ovat tasoittamassa menoa, ettei aivan villinlännen meiningiksi karkaa tuo liikenne. Tosi hyvä keksintö.- että niin ...?
"Onneksi nuo peltipolliisit ovat tasoittamassa menoa, ettei aivan villinlännen meiningiksi karkaa tuo liikenne. Tosi hyvä keksintö."
Oma havaintoni on kyllä juuri päinvastainen. Peltipoliisin kohdalla nopeus lasketaan sallitulle tasolle ja sitten voi taas kilometritolkulla polkea melko huolettomasti vapaata nopeutta. Kyllähän normaalinäöllä varustettu nuo kottaraisenpöntöt erotta jo satojen metrien päästä.
Kaikkea muuta kuin tasoittava vaikutus, mutta näinhän matka taittuukin paljon mielenkiintoisemmin kuin tasaisesti junnaten. Minäkin kannatan! - tientukot keulii
että niin ...? kirjoitti:
"Onneksi nuo peltipolliisit ovat tasoittamassa menoa, ettei aivan villinlännen meiningiksi karkaa tuo liikenne. Tosi hyvä keksintö."
Oma havaintoni on kyllä juuri päinvastainen. Peltipoliisin kohdalla nopeus lasketaan sallitulle tasolle ja sitten voi taas kilometritolkulla polkea melko huolettomasti vapaata nopeutta. Kyllähän normaalinäöllä varustettu nuo kottaraisenpöntöt erotta jo satojen metrien päästä.
Kaikkea muuta kuin tasoittava vaikutus, mutta näinhän matka taittuukin paljon mielenkiintoisemmin kuin tasaisesti junnaten. Minäkin kannatan!Tietukot tosiaan köröttelee n. 75 km/h 80-rajoitusalueella ja ehkä pari km/h vauhdikkaammin satasen alueella, mutta tietukkojahan ei rajoitukset koske, joten
- peltipoliisien kohdalla pitää varmuuden vuoksi painaa jarrua, ettei tule sakkoja, kun ei ole mitään haisuakaan rajoituksesta
- ohituskaistan lähestyessä alkaa näiden autojen nopeus nousta ja ohituskaistalla voi huiput olla jo liki 110 km/h ... mutta välittömästi ohituskaistan päättyessä kiire loppuu ja jarruvalot syttyy
Todellakin odotan tätä keskinopeusvalvontaa. Siinähän ei sakoteta ohituksista, ei vaikka nopeus hetkellisesti nousisi yli rajoituksen (toisin kuin peltipoliisi tai ohituskaistan lopussa tutkan kanssa kyttäävä poliisi tekee), joten ei tarvitse jäädä tientukkojen kyykytettäväksi. Ja laskutaidottomat tientukot tuskin uskaltautuvat valvotuilla teillä kiihdyttelemään entiseen malliin ohituskaistoilla ettei vaan tule sakkoja. Säännöillähän näille ei ole mitään merkitystä, vaan lompakko sanelee kaiken. - Ja Piste
tientukot keulii kirjoitti:
Tietukot tosiaan köröttelee n. 75 km/h 80-rajoitusalueella ja ehkä pari km/h vauhdikkaammin satasen alueella, mutta tietukkojahan ei rajoitukset koske, joten
- peltipoliisien kohdalla pitää varmuuden vuoksi painaa jarrua, ettei tule sakkoja, kun ei ole mitään haisuakaan rajoituksesta
- ohituskaistan lähestyessä alkaa näiden autojen nopeus nousta ja ohituskaistalla voi huiput olla jo liki 110 km/h ... mutta välittömästi ohituskaistan päättyessä kiire loppuu ja jarruvalot syttyy
Todellakin odotan tätä keskinopeusvalvontaa. Siinähän ei sakoteta ohituksista, ei vaikka nopeus hetkellisesti nousisi yli rajoituksen (toisin kuin peltipoliisi tai ohituskaistan lopussa tutkan kanssa kyttäävä poliisi tekee), joten ei tarvitse jäädä tientukkojen kyykytettäväksi. Ja laskutaidottomat tientukot tuskin uskaltautuvat valvotuilla teillä kiihdyttelemään entiseen malliin ohituskaistoilla ettei vaan tule sakkoja. Säännöillähän näille ei ole mitään merkitystä, vaan lompakko sanelee kaiken.Kyllä näitten kannanottojen lukemisen jälkeen ei voi tulla kuin yhteen johtopäätökseen: On se jumankavita vaikeeta tuo autolla ajaminen ja sääntöjen mukaan liikkuminen. Kyllä se on niin vaikeeta. On se.
- laiskuus helpommaksi
Ja Piste kirjoitti:
Kyllä näitten kannanottojen lukemisen jälkeen ei voi tulla kuin yhteen johtopäätökseen: On se jumankavita vaikeeta tuo autolla ajaminen ja sääntöjen mukaan liikkuminen. Kyllä se on niin vaikeeta. On se.
Siksipä me tientukot ajammekin ihan omilla, yksinkerteistetuilla, säännöillä.
Sääntö n:o 1: säästä bensaa essonbaarin opeilla eli kiihdytä mahd. hitaasti ja aja maaseudulla (esson baarin mukaan) taloudellisimmalla 90 km/h mittarinopeudella. Kaupungeissa riittää 50 mittarin mukaan. Älä paina ylämäessä lisää kaasua ennen kuin pakon edessä, vauhdin hiipuessa kuuteenkymppiin.
Sääntö n:o 2: vältä tarpeettomia jarrutuksia, jolloin vältyt myös polttoainetta kuluttavilta kiihdytyksiltä. Esim. keltaisesta valosta ei kannata piitata, hyvin vielä kerkiää & risteykseen kannattaa ajaa, jos risteävältä tieltä tulevat autot eivät vielä ole lähteneet liikkeelle. Älä suotta piittaa pikkutaajamien ja tietyömaiden rajoituksista maanteiden varsilla, jalankulkijoista yms. turhasta. Turvallisuus on maksimoitu, kun ajat oikeaa tilannenopeutta (ks. kohta 1).
Sääntö n:o 3: Muista, että liikenteessä etummainen valitsee ajolinjat ja määrää nopeuden. Pätee mm. valtaväylille liityttäessä ja kaistaa vaihdettaessa. Varmuuden vuoksi kannattaa jarruttaa aina kaistaa vaihdettaessa (pätee myös liittymiskaistoilla), jolloin olet varmasti se etummainen = oikeassa oleva. Muista myös oikeutesi määrätä ajonopeus ja estä mahdollisuuksien mukaan tarpeettomat ohitukset ja kaahaus.
Sääntö n:o 4: Muista ohituksia koskevat säännöt. Jos sinä ohitat esim. risteysalueella toisen auton, niin kyseessä on ehdottoman tarpeellinen ohitus. Mutta toisen auton pyrkiessä sinusta ohi maantiellä ... silloin kyseessä on AINA kaahari, joiden ohitukset pitää mahdollisuuksien mukaan estää ja joita pitää päivitellä kahvipöydässä, yleisönosastoilla ja suoli24 foorumeilla.
Hyviä keinoja tarpeettomien ohitusten estämiseen ovat
- roiku keskiviivan päällä
- aja moottoriteillä rekan rinnalla
- nosta nopeuttasi suorilla ja alamäissä 10 km/h
- erityisen vaarallinen paikka ovat ohituskaistat, näiden kohdalla PITÄÄ unohtaa bensansäästö ja kiihdyttää 110 km/h mittarinopeuteen
Huom. ylämäissä ja vastaantulevan liikenteen kohdalla voi em. bensantuhlausta kompensoida hidastamalla 15 km/h, koska riski nöyryytetyk... eikun ohitetuksi tulemisesta on pienempi.
Sääntö n:o 5: vältä sakkoja. Vaikka ajat täysin omien sääntöjesi mukaan, ovat silti vaarana pelti- ja elävät poliisit, jotka eivät ymmärrä, miten tärkeitä essonbaarin opit ovat. Näitä havaitessasi hidasta 20 km/h, jolloin vältyt varmasti sakoilta. - Anonyymi
laiskuus helpommaksi kirjoitti:
Siksipä me tientukot ajammekin ihan omilla, yksinkerteistetuilla, säännöillä.
Sääntö n:o 1: säästä bensaa essonbaarin opeilla eli kiihdytä mahd. hitaasti ja aja maaseudulla (esson baarin mukaan) taloudellisimmalla 90 km/h mittarinopeudella. Kaupungeissa riittää 50 mittarin mukaan. Älä paina ylämäessä lisää kaasua ennen kuin pakon edessä, vauhdin hiipuessa kuuteenkymppiin.
Sääntö n:o 2: vältä tarpeettomia jarrutuksia, jolloin vältyt myös polttoainetta kuluttavilta kiihdytyksiltä. Esim. keltaisesta valosta ei kannata piitata, hyvin vielä kerkiää & risteykseen kannattaa ajaa, jos risteävältä tieltä tulevat autot eivät vielä ole lähteneet liikkeelle. Älä suotta piittaa pikkutaajamien ja tietyömaiden rajoituksista maanteiden varsilla, jalankulkijoista yms. turhasta. Turvallisuus on maksimoitu, kun ajat oikeaa tilannenopeutta (ks. kohta 1).
Sääntö n:o 3: Muista, että liikenteessä etummainen valitsee ajolinjat ja määrää nopeuden. Pätee mm. valtaväylille liityttäessä ja kaistaa vaihdettaessa. Varmuuden vuoksi kannattaa jarruttaa aina kaistaa vaihdettaessa (pätee myös liittymiskaistoilla), jolloin olet varmasti se etummainen = oikeassa oleva. Muista myös oikeutesi määrätä ajonopeus ja estä mahdollisuuksien mukaan tarpeettomat ohitukset ja kaahaus.
Sääntö n:o 4: Muista ohituksia koskevat säännöt. Jos sinä ohitat esim. risteysalueella toisen auton, niin kyseessä on ehdottoman tarpeellinen ohitus. Mutta toisen auton pyrkiessä sinusta ohi maantiellä ... silloin kyseessä on AINA kaahari, joiden ohitukset pitää mahdollisuuksien mukaan estää ja joita pitää päivitellä kahvipöydässä, yleisönosastoilla ja suoli24 foorumeilla.
Hyviä keinoja tarpeettomien ohitusten estämiseen ovat
- roiku keskiviivan päällä
- aja moottoriteillä rekan rinnalla
- nosta nopeuttasi suorilla ja alamäissä 10 km/h
- erityisen vaarallinen paikka ovat ohituskaistat, näiden kohdalla PITÄÄ unohtaa bensansäästö ja kiihdyttää 110 km/h mittarinopeuteen
Huom. ylämäissä ja vastaantulevan liikenteen kohdalla voi em. bensantuhlausta kompensoida hidastamalla 15 km/h, koska riski nöyryytetyk... eikun ohitetuksi tulemisesta on pienempi.
Sääntö n:o 5: vältä sakkoja. Vaikka ajat täysin omien sääntöjesi mukaan, ovat silti vaarana pelti- ja elävät poliisit, jotka eivät ymmärrä, miten tärkeitä essonbaarin opit ovat. Näitä havaitessasi hidasta 20 km/h, jolloin vältyt varmasti sakoilta.Ajelen mielelläni tasakaasulla ja ylämäessä nopeus hieman laskee, ei hätää.
Sitten alkoi vakkareiden aikakausi, mutta niitä kin on monenlaisia.
Oli auto joka käyttäytyy normaalisti eli vakkari antoi kaasua maltilla
ja sitä oli helppo ajella myös talvella.
Seuraava CRDi olikin sitten äksy eli antoi ylämäessä kaasua oikein roimasti
niin että ylämäessä aina selvästi saavutettiin muita autoja.
Ei sitä uskaltanut talvella mutkaisella tiellä edes pitää päällä.
Tämä nykyinen taas on kuin tasakaasu-tauno eli antaa ylämäessä vain vähän
kaasua, jolloin nopeus hiipuu, tosin vain vähän. Alamäessä kyllä kuristaa kaasun
pienelle eli sulkee syötön ja kulutusmittarikin näyttää hetken nollaa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ajelen mielelläni tasakaasulla ja ylämäessä nopeus hieman laskee, ei hätää.
Sitten alkoi vakkareiden aikakausi, mutta niitä kin on monenlaisia.
Oli auto joka käyttäytyy normaalisti eli vakkari antoi kaasua maltilla
ja sitä oli helppo ajella myös talvella.
Seuraava CRDi olikin sitten äksy eli antoi ylämäessä kaasua oikein roimasti
niin että ylämäessä aina selvästi saavutettiin muita autoja.
Ei sitä uskaltanut talvella mutkaisella tiellä edes pitää päällä.
Tämä nykyinen taas on kuin tasakaasu-tauno eli antaa ylämäessä vain vähän
kaasua, jolloin nopeus hiipuu, tosin vain vähän. Alamäessä kyllä kuristaa kaasun
pienelle eli sulkee syötön ja kulutusmittarikin näyttää hetken nollaa.Ruiskuissa menee kulutus nolille usein ihan ilman vakkaria ja tasaisellakin kun vaan joutuu löysäämään kaasua.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Alle 15 oli
Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata401440Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?
Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.981365Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin
Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l2971280- 1091115
- 191061
- 651048
Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva161029- 711012
Heh, persut = vassarit = 10,0 %
Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f176878Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!
Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju18841