Liittoutuneiden ilmamahti

12+9

27

543

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • olipas säälittävää

      Nuohan tulittivat vain siviilikohteita. Aika raukkamainen tuo sinun mahtisi, vaikka eihän ne siellä Vietnamissa ja Afganistanissakaan muuta saaneet aikaan.

      • inrian

        Ja Göringin Luftwaffe tulitti mitä Lontoossa? Göring kyllä pommitti myös siviilejä brittein saarilla. Ryssä taas ei pommittanut kunnolla ketään koska pelkäsi sulkutulta. Rudel se vaan ei IT:stä välittänyt kuten ei monet RAF:n tähdet mutta Endel Puusepp ja muut ryssän "starat" pelkäsi sulkutulta kuollakseen.

        Ei sinänsä että ADD parempiin suorituksiin olisi pystynyt vaikka sulkutulta eivät olisi pelänneetkään.


      • ilmamahti
        inrian kirjoitti:

        Ja Göringin Luftwaffe tulitti mitä Lontoossa? Göring kyllä pommitti myös siviilejä brittein saarilla. Ryssä taas ei pommittanut kunnolla ketään koska pelkäsi sulkutulta. Rudel se vaan ei IT:stä välittänyt kuten ei monet RAF:n tähdet mutta Endel Puusepp ja muut ryssän "starat" pelkäsi sulkutulta kuollakseen.

        Ei sinänsä että ADD parempiin suorituksiin olisi pystynyt vaikka sulkutulta eivät olisi pelänneetkään.

        pyyhkäisi Luftwaffen ja Nipponin ilmavoimat taivaalta. Olisi pyyhkäissyt ryssätkin, jos olisi tarvetta ollut.
        Ja kyllähän se Koreassa nähtiin. Venäläinen hävittäjä-armeijakunta suli kuin lumi keväällä.


      • kaikuluotain
        ilmamahti kirjoitti:

        pyyhkäisi Luftwaffen ja Nipponin ilmavoimat taivaalta. Olisi pyyhkäissyt ryssätkin, jos olisi tarvetta ollut.
        Ja kyllähän se Koreassa nähtiin. Venäläinen hävittäjä-armeijakunta suli kuin lumi keväällä.

        Tutka se on joka britit vuonna 1940 pelasti kuten myös Göringin virheet mutta kohtalokkain oli tutka. Luftwaffen pilootit olivat aivan selvästi parempia. Tutkan tärkeyttä ei Luftwaffessa kuten OKW:ssä yleensäkään oltu ymmärretty.


      • the big three
        kaikuluotain kirjoitti:

        Tutka se on joka britit vuonna 1940 pelasti kuten myös Göringin virheet mutta kohtalokkain oli tutka. Luftwaffen pilootit olivat aivan selvästi parempia. Tutkan tärkeyttä ei Luftwaffessa kuten OKW:ssä yleensäkään oltu ymmärretty.

        Amerikkalaiset tuottivat suurimman osan magnetroneista jotka auttoivat liittoutuneita voittamaan. Yhdysvaltain massiivinen teollisuustuotanto oli ratkaiseva. Kaksistaan Neuvostoliittoa ja Britannia eivät olisi Saksaa ja Japania pystyneet voittamaan.


      • jihuuuu
        ilmamahti kirjoitti:

        pyyhkäisi Luftwaffen ja Nipponin ilmavoimat taivaalta. Olisi pyyhkäissyt ryssätkin, jos olisi tarvetta ollut.
        Ja kyllähän se Koreassa nähtiin. Venäläinen hävittäjä-armeijakunta suli kuin lumi keväällä.

        Mig-15 koneet pyyhkäisivät amerikkalaisten Sabret taivaalta. Näin päin se meni. Siksipä jenkki ei saanutkaan mitään aikaseksi vaan juoksi ensin karkuun ja sitten polki paikallaan puolitoista vuotta.


      • jihuuuu
        jihuuuu kirjoitti:

        Mig-15 koneet pyyhkäisivät amerikkalaisten Sabret taivaalta. Näin päin se meni. Siksipä jenkki ei saanutkaan mitään aikaseksi vaan juoksi ensin karkuun ja sitten polki paikallaan puolitoista vuotta.

        jenkki polki paikallaan kaksi ja puoli vuotta eikä puolitoista.


      • typerä äv-retardi
        jihuuuu kirjoitti:

        Mig-15 koneet pyyhkäisivät amerikkalaisten Sabret taivaalta. Näin päin se meni. Siksipä jenkki ei saanutkaan mitään aikaseksi vaan juoksi ensin karkuun ja sitten polki paikallaan puolitoista vuotta.

        Mig hävisi kirkkaasti Sabrelle ja tämän todistivat monet neuvostoliittolaisetkin vaikka monet tarkkailijat kutsuivat tilannetta tasapeliksi.


      • samoin pelkäävä
        inrian kirjoitti:

        Ja Göringin Luftwaffe tulitti mitä Lontoossa? Göring kyllä pommitti myös siviilejä brittein saarilla. Ryssä taas ei pommittanut kunnolla ketään koska pelkäsi sulkutulta. Rudel se vaan ei IT:stä välittänyt kuten ei monet RAF:n tähdet mutta Endel Puusepp ja muut ryssän "starat" pelkäsi sulkutulta kuollakseen.

        Ei sinänsä että ADD parempiin suorituksiin olisi pystynyt vaikka sulkutulta eivät olisi pelänneetkään.

        Aika normaali reaktio ihmiseltä


      • 6+14

        Mitäs se luftwaffe Espanjassa pommitti? Taisi suorittaa siellä maailman ensimmäisen terroripommituksen.

        Saksalaisten on turha valitaa kun oma keksintö kääntyi heitä itseään vastaan.


      • mutta myös
        6+14 kirjoitti:

        Mitäs se luftwaffe Espanjassa pommitti? Taisi suorittaa siellä maailman ensimmäisen terroripommituksen.

        Saksalaisten on turha valitaa kun oma keksintö kääntyi heitä itseään vastaan.

        opittiin perusteet maa- ja ilmavoimien yhteistyölle, joka sitten oli kukassaan salamasodassa syöksypommittajilla ja panssareiden massakäytöllä lisättynä. Myös ilmataistelun taktiset periaatteet kehitettiin Espanjassa. Lufwaffe oli siinä roimasti muiden edellä sodan alkaessa.


    • puhinaa...

      Puna-armeijalla oli hävittäjiä ja maataistelukoneita melkein yhtä paljon kuin lännellä. Puuttui vain raskaat pommikoneet.

      • punik

        Pommikoneitahan oli kuten Pe-8. Raskaita ei vain haluttu rakentaa koska niiden lentäjät olivat PELKUREITA. Tiedät tämän itsekin. :)

        Suurin osa pommikoneista oli joko Lend-Lease jenkkikoneita tai sitten Li-2 jenkkikopioita. Oli helpompi syyttää sodan jälkeen huonosta menestyksestä "amerikkalaista laatua" kuin omien lentäjien pelkuruutta.

        "Air campaign" käytännöllisesti katsoen ratkaisi sodan. 700 000 saksalaista siviiliä kuoli ja koko raskas teollisuus tuhoutui melkein kokonaan.


    • Jeskovic

      Kun liittoutuneiden edustajia välittömästi sodan jälkeen vieraili Saksan kaupungeissa, heitä hämmästytti se, miten vähäiset tuhot kaupungeilla laajassa mitassa lopulta tulikaan.

      Toinen ilmahyökkäysten heikkous oli panssarivaunuja vastaan tehtävät taktiset ilmaiskut. Länsiliittoutuneiden tutkimuslaitoksen mukaan vain ehkä 5-7% saksalaisten panssarimenetyksistä tuli ilmahyökkäyksissä. Ts. mikäli länsiliittoutuneet halusivat tuhota saksalaisten panssarivoimat ne oli tehtävät lähes yksinomaan maavoimilla, panssarivaunuilla ja erityisesti panssaritorjuntatykeillä.

      Tässä esim. Normandian panssarisodan saldo - tuhoutuneet vaunut:

      Länsiliitoutuneet: 4 000
      Saksa: 1 500

      Kun usein puhutaan, että NL peitteli tappiolukujaan (kuten peittelikin ja esitti ne pienempänä kuin ne oli) niin samaa on sanottava myös länsiliittouneiden panssarimenetyksistä. Ne olivat Normandiassa 3 kuukauden operaatiossa huomattavasti suuremmat kuin Saksan. Tietoa pimitettiin hyvin pitkään julkisuudelta.

      • hawker rurrirane

        Vaikutukset olivat tuntuvat.

        Esimerkiksi Tupolov SB-2 oli ratkaisevassa roolissa Leningradia puollustettaessa suomalaisia ja saksalaisia vastaan vaikka sillä ei Berliiniin meno onnistunutaan.

        DAF tuhosi täysin Rommelin panssarit amerikkalaisilla pommittajilla. Rommel sanoi tämän itse. Väittääkö ryssä aavikko kettua valehtelijaksi? Kyllä minä häntä enemmin uskon kuin "Montya" tai Zhukovia.


      • Me Again

        "Ne olivat Normandiassa 3 kuukauden operaatiossa huomattavasti suuremmat kuin Saksan. Tietoa pimitettiin hyvin pitkään julkisuudelta. "

        Mistä saat tuon idean, että tappiot pimitettiin? Minun käsittääkseni länsiliittoutuneiden tappiot Normandiassa kartoitettiin suhteellisen hyvin, mutta suurin osa "pimeydestä" on saksalaisten puolella. Esimerkiksi juuri saksalaiset menettivät reilusti yli 2000 panssaritaisteluajoneuvoa Ranskassa, mutta on mahdotonta sanoa, mikä osa niistä meni tarkalleen maantieteellisesti Normandiassa ja mikä heidän paetessaan valtakuntaa kohti elokuussa.

        Eikä ilmiö suinkaan rajoitu vain Normandian taisteluihin


      • enpä usko
        Me Again kirjoitti:

        "Ne olivat Normandiassa 3 kuukauden operaatiossa huomattavasti suuremmat kuin Saksan. Tietoa pimitettiin hyvin pitkään julkisuudelta. "

        Mistä saat tuon idean, että tappiot pimitettiin? Minun käsittääkseni länsiliittoutuneiden tappiot Normandiassa kartoitettiin suhteellisen hyvin, mutta suurin osa "pimeydestä" on saksalaisten puolella. Esimerkiksi juuri saksalaiset menettivät reilusti yli 2000 panssaritaisteluajoneuvoa Ranskassa, mutta on mahdotonta sanoa, mikä osa niistä meni tarkalleen maantieteellisesti Normandiassa ja mikä heidän paetessaan valtakuntaa kohti elokuussa.

        Eikä ilmiö suinkaan rajoitu vain Normandian taisteluihin

        Vai väität sinä että rehellisyyden perikuvat teutoonit olisivat valehdelleet omista tappioluvuistaan?


      • Me Again
        enpä usko kirjoitti:

        Vai väität sinä että rehellisyyden perikuvat teutoonit olisivat valehdelleet omista tappioluvuistaan?

        Enemmän sanoin, että on hankala vääntää tarkkoja raportteja siitä minkä puskan kohdalla mikäkin vaunu on menetetty kun koko rintama romahtaa ja joukot pakenevat henkensä edestä.


      • abrd juegd skas
        Me Again kirjoitti:

        Enemmän sanoin, että on hankala vääntää tarkkoja raportteja siitä minkä puskan kohdalla mikäkin vaunu on menetetty kun koko rintama romahtaa ja joukot pakenevat henkensä edestä.

        Saksalaiset vetäytyivät kyllä useimmissa tapauksissa viileän rauhallisesti. Ryssä taas todella pakeni 1941 "hekensä edestä".


      • Me Again
        abrd juegd skas kirjoitti:

        Saksalaiset vetäytyivät kyllä useimmissa tapauksissa viileän rauhallisesti. Ryssä taas todella pakeni 1941 "hekensä edestä".

        "Saksalaiset vetäytyivät kyllä useimmissa tapauksissa viileän rauhallisesti."

        Saksalaisten häipyminen taistelukentältä elokuussa oli melkolailla rauhallisuuden vastakohta. Se oltaisiin kenties voitu tehdä rauhallisemmin ja järjestyksessä paremmissa olosuhteissa.


      • mordvi
        Me Again kirjoitti:

        "Saksalaiset vetäytyivät kyllä useimmissa tapauksissa viileän rauhallisesti."

        Saksalaisten häipyminen taistelukentältä elokuussa oli melkolailla rauhallisuuden vastakohta. Se oltaisiin kenties voitu tehdä rauhallisemmin ja järjestyksessä paremmissa olosuhteissa.

        Olihan ryssillä ja briteillä tällaisia hetkiä. Pontti on se että jokaisella kansalla on hetkiä jolloin sotilaat menee panikkiin ja taistelutahto sekä puollustuskyky romahtaa. Olisi typerää olla uskomatta ettei näin ole. Kuuluu osaksi ihmisen luontoa, ihmispsyykettä.


      • jotain rajaa
        abrd juegd skas kirjoitti:

        Saksalaiset vetäytyivät kyllä useimmissa tapauksissa viileän rauhallisesti. Ryssä taas todella pakeni 1941 "hekensä edestä".

        "Ryssä taas todella pakeni 1941 "hekensä edestä". "

        Ja oikeastihan homma meni niin, ettei ryssä paennut henkensä edestä vuonna 1941 vaan menetti henkensä tai antautui niissä massiivisissa taisteluissa mitä tuolloin käytiin. Neukkujen tappiothan tuolta vuodelta sen kertoo: miljoonia kaatuneita ja kadonneita. Puna-armeija ei juossut karkuun vaan tuhoutui niille sijoilleen.


      • Me Again
        mordvi kirjoitti:

        Olihan ryssillä ja briteillä tällaisia hetkiä. Pontti on se että jokaisella kansalla on hetkiä jolloin sotilaat menee panikkiin ja taistelutahto sekä puollustuskyky romahtaa. Olisi typerää olla uskomatta ettei näin ole. Kuuluu osaksi ihmisen luontoa, ihmispsyykettä.

        En usko kenenkään vakavissaan ehdottaneen, etä ongelma olisi ollut pelkästään saksalaisten


      • mos32
        enpä usko kirjoitti:

        Vai väität sinä että rehellisyyden perikuvat teutoonit olisivat valehdelleet omista tappioluvuistaan?

        Olet oikeassa. Saksalaiset olivat rehellisimpiä taistelijoita, eivät valehdelleet. Tämän palstan parhaat taitajat Penna Tervo ja Stieglitz ovat pystyneet todistamaan sen italialaisen Mosierin tutkimusten avulla.


      • dofl heirtl
        jotain rajaa kirjoitti:

        "Ryssä taas todella pakeni 1941 "hekensä edestä". "

        Ja oikeastihan homma meni niin, ettei ryssä paennut henkensä edestä vuonna 1941 vaan menetti henkensä tai antautui niissä massiivisissa taisteluissa mitä tuolloin käytiin. Neukkujen tappiothan tuolta vuodelta sen kertoo: miljoonia kaatuneita ja kadonneita. Puna-armeija ei juossut karkuun vaan tuhoutui niille sijoilleen.

        Kannaksellakin pakeni suuria määriä ryssiä metsien kautta motista koska pienillä suomalaisjoukoilla ei ollut voimaa niitä pitää. Saksalaisillekin tämä oli hauska ongelma. Joskus saatiin niin paljon ryssiä jossain päin kiinni että voiman puutteesta osa pääsi karkuun.

        Venäjä nyt on kuitenkin suhteellisen iso maa. No ei kai sitä saatana nyt 3,5 miljoonaa Akselivaltojen sotilasta kaikkia 20 miljoonaisen Puna-Armeijan sotilasta vuonna 1941 pystynyt tuhoamaan.


    • YlpeäSionisti

      Olisinpa saanut olla kuulemassa hyökkäyksen jälkeisiä ääniä. Saksalaiset huutamassa kivusta kun suolet roikkuvat ulkona, ja haistaa löyhkän mikä leijuu natsien korventuneista raadoista... harmi etten syntynyt jenkkipilotiksi, olisin nauttinut natsien lyömisestä maanrakoon.

      Herra kansa varmana parkui kun katseli omia suoliaan. Tässsä lisää kuvamateriaalia vuodelta 1945.
      http://www.youtube.com/watch?v=7x13uGSD-5k

      -Israel Shalom-

      • teutooni

        Mites sio olis käynnyt ilman jenkkejä? hahaha ryssä ja suursil brit paska ois hävinny.

        Jumalauta suurin osa kuninkaallisen laivaston lentotukialuksistakin oli amerikkalaisten tekemiä koska loput paska alukset jotka oli "brittilaatua" upposi tosi toimissa tai hukkui moottorivikaan.

        Suurin osa amerikkalaisista olisi halunnut tukea Adolf Hitler koska amerikkalaiset lähes kaikki ovat saksalaisia. Hitlerin teorioiden mukaan suurimmassa osassa jenkeistä virtasi aitoa saksalaista verta. Asuihan siellä jo siihen aikaan jotain 23 miljoonaa saksalaista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      179
      1756
    2. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      108
      987
    3. Mikä teidän jutussa on ongelmana?

      Missä meni pieleen?
      Ikävä
      94
      874
    4. Koillis motor

      Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa
      Suomussalmi
      19
      683
    5. 51
      655
    6. ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla

      Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann
      Haapavesi
      41
      567
    7. Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?

      Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m
      Suhteet
      164
      523
    8. Tehdäänkö tänään toiveista totta?

      Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..
      Ikävä
      45
      518
    9. Kauhavan häiriköijistä

      Juttua Iltalehdessä. Pakko sanoa että noi nuoret on kyllä ihan pimeitä. Putkin peltoja jupksevat kiusaamaan kun ei tietä
      Kauhava
      24
      475
    10. Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä

      Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;
      Maailman menoa
      193
      466
    Aihe