Sairaus muutti paljon

Uusi mahdollisuus

Olimme muutama vuosi sitten puolisoni kanssa kesälomamatkalla pienessä kaupungissa etelä-savossa. Eräänä aamuna aamiaisen jälkeen aloin tuntea lievää pahoinvointia joka muutamassa minuutissa muuttui hirmuiseksi kivuksi. Sitä ei jaksanut kuunnella monta minuuttia kun jo pyysin soittamaan ambulanssin.

Siitä alkoi matka terveyskeskukseen ja saman päivän aikana kahden sairaalan kautta Meilahteen teho-osastolle. Siellä oli todella tehokas vastaanotto ja hyvät ihmiset. Lääkäri sanoi että kyseessä on haimatulehdus joka saattaa johtaa kuolemaan. Olin ilmeisesti niin kipulääkkeiden turruttama ettei se sanominen tuntunut miltään.

Minut vaivutettiin uneen jossa olin pari viikkoa. Kone hengitti puolestani, vatsani oli avattu ja jätetty avoimeksi tulehduksen takia, munuaiset lopettivat toimintansa josta seurasi dialyysihoito ja mitä lienee ollutkaan.

Mutta kaikesta huolimatta tulehdus helpotti pikku hiljaa, minut herätettiin ja alkoi jatkohoito jonka takia olin sairaalassa yli puoli vuotta.

Mutta tuossa koomassa olo aikana tapahtui jotakin mitä en vieläkään oikein käsitä täydellisesti. Muistan vain kuinka näin kaikenlaisia kuvioita ja värejä ja tuntui että aivoilla oli valtava kiire. Ja yhtäkkiä kaikki loppui, ei ollut yhtään ajatusta, ei mitään. Aivan kuin joku olisi painanut RESET nappulaa. Oli vain valoa ja äärettömän hyvä olo ilman yhtään ajatusta. Sitten luokseni rupesi tulemaan hahmoja joista ensimmäisen tunnistin hyväksi kaverikseni joka oli saanut surmansa muutama vuosi aikaisemmin. Sitten kaikki hävisi.

En tiedä oliko se harha-aistimuksia vai jotain suurempaa mutta kokemuksena hyvin toden tuntuinen. En ole varsinaisesti ns. uskovainen mutta kaikesta huolimatta tuo vaikutti hyvin paljon.

Vaikka olin pitkään sairaalassa ja välillä aika huonossa kunnossa, mm. paino tippui 50 kg ja jäljellä oli luut ja nahka, niin en yhtään kertann epäillyt selviämistäni. Jostain löytyi aivan uusia voimavaroja ja vahva tunne että minulla on vielä jotain tekemistä täällä maailmassa.

No aikanaan opettelin taas kävelemään ja pääsin kotiin. Kaikesta tapahtuneesta johtuen kehooni jäi vammoja jotka estävät työnteon pysyvästi mutta sen tilalle olen saanut itselleni aivan uuden elämän. Kaikki kiire on poissa, mitkään pikku asiat (kuten jatkuvat raha-ongelmat sairaalamaksuineen) eivät aiheuta stressiä ja koko ajan on varmuus että kaikesta selviää. Ja mikä parasta olen alkanut katsella muitakin ihmisiä ihan toiselta kannalta kuin ennen. Suvaitsevaisuus on kasvanut.

Minulle on pikku hiljaa muodostunut sellainen usko kohtaloon että ihmisen pitäisi välillä pysähtyä oikeasti miettimään missä mennään. Ja jos ei itse älyä tehdä sitä (kuten minä) niin jossain vaiheessa siihen pakotetaan. En tiedä mikä tai kuka sen aiheuttaa mutta se on hyvin opettavaista.

En tiedä vielä mikä se minun tehtäväni täällä on vai onko sellaista ollenkaan mutta olen saanut aivan uuden asenteen elämää kohti ja käyn luottavaisena huomista kohti.Sain uuden mahdollisuuden olla parempi ihminen kuin ennen.

30

2644

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • raja ja tapaus

      kaikkea ei voi selittää-ehkä kävit tosiaankin rajan tuolla puolen mutta aikasi ei ollut vielä..minkätakia sat noin kovan haimatulehduksen? usein siihen liitetään alko mutta muitakin syitä on- Toisaalta oli hienao että selvisit ja sait uuden mahdollisuuden!

    • et oikeasti ole valmistautunut siirtymään sinne rajan taakse. Jos Jeesus on sydämessäsi, silloin voit olla varma raamatun sanan mukaan ja omankin kokemuksesi, että elämä ei lopu kuolemaan, vaan jatkuu siellä rajan takana ja jos haluaa että se on hyvää elämää pitää olla synnit sovitettu ja se tapahtuu vain Jeesuksen välimiehen kautta.
      Kun ihminen tulee uskoon niin Pyhä Henki tulee ihmisen sydämeen ja todistaa että on syntynyt uudesti ylhäältä Jumalasta ja silloin tietää että välit Jumalan kanssa on kunnossa ja kuoleman jälkeen ollaan vastassa siellä rajan takana ja se on vain siirtymistä toiseen olomuotoon ja elämä jatkuu ja kaikki murhe, mitä täällä maan päällä on on poissa, kuten raamattu sanoo ja se olomuoto jatkuu ainkaikkisesti.
      Tässä linkissä lisää asiaa. http://www.kolumbus.fi/pentti.toikkanen

      • Huvittunut:-)

        Jeesus ja Jumala ovat vain typerysten harhoissa.


      • 346346

        Taas näitä uskisten itselle asettamia etuuksia


      • Lupauksen lapsi
        346346 kirjoitti:

        Taas näitä uskisten itselle asettamia etuuksia

        Uskisten edut ovat Jumalan antamia lupauksia, jotka toteutuvat ajallaan. Sinäkin tulet sen toteamaan. Toivottavasti olet elämäsi aikana oppinut tuntemaan Jeesuksen ja kaikki Raamatun lupaukset. Hyvät ja pahat. Muuten olosi on ikuisesti vaikea.

        Harhoja meillä ei ole. Epäuskoisella niitä luuloja tuntuu olevan. Harhoiksi en väitä.

        Uskovalla on luvattu sisäinen rauha, jota ns. maailman ihmisillä ei ole. Olemme turvassa.
        Kuten Jeesus sanoi, Hän on tie, totuus ja elämä. Hän kolkuttaa sydämesi ovella, päästätkö sisään? Siitä riippuu ikuinen paikkasi. Valinta on omasi. Lupaus on kaikille tarjolla.


    • Raitis mies jos ...

      Hyvä tarina, melkein kuin omani.
      Minä elin elämääni enkä koskaan ajatellut että määränpää voisi osua omalle kohdallenikin, ennen kuin haimatulehdus pysäytti kaikki.

      Kun ymmärsin että nyt on oikeasti tosi kyseessä ja että minulla on hyvin pienet mahdollisuudet selvitä tästä elävien kirjaan takaisin , makasin teho osastolla letkuissa täysin voimattomana ja täyteen kipulääkkeitä pumpattuna.
      Olin aina kuvitellut lähdön hetken olevan liikuttava ja itkuinen, nyt se tuntui ainoastaan tosi asioiden hyväksymisellä ja ajatuksella , tähänkö se päättyi.

      Olin horroksessa, tuntui että surullinen ja saamaton elämäni päättyy ennen kuin se alkoikaan, kunnes aivoni käsittelivät kuin elokuvaa menneen elämäni, ja huomasin kuinka hieno elämä minulla sittenkin oli ollut vaikken sitä paljoa itse arvostanut , olen kuullut tarinoita kuinka eletty elämä näkyy kuin filminauha ennen kuolemaa, en tiedä oliko kokemukseni sellainen ?
      Mutta kaikki tuntui pysähtyneen, ei laskupinot tai muut ongelmat tuntuneet enää missään , se oikeastaan tuntui vapauttavalta ja helpottavalta.

      Kun pääsin yli puolen vuoden päästä kotiin, olin niin heikossa kunnossa edelleen etten uskonut toipuvani tästä enää koskaan.
      Joku minussa oli kuitenkin antamassa valoa elämääni siitä että ehkä sittenkin saattaisin tervehtyä elämään, mutta työhön kuntoutumiseen en voinut uskoa, se oli liian kaukana todellisuudesta.

      Onneksi minulla oli vaimo , joka auttoi minua selvitymään päivittäisistä askareistani, tuo uskollinen nainen jonka kanssa oli taivallettu ylitse 15vuotta yhdessä.
      Parin viikon kuluttua kotiin pääsystäni sain kuitenkin kuulla yllättävän tunnustuksen, vaimoni ilmoitti haluavansa erota ja muuttavansa pois tulevalla viikolla, samaan syssyyn hän ilmoitti että saan vastata yksin kaikista yhteisistä veloistamme.
      Päättelin sairaalassa ollessani vaimoni innostuneen vapaudestaan ja löytäneen uudelleen tanssiravintoloiden ilot, ja tavanneen sieltä minua terveemmän miehen ,kuka sitä nyt sairasta miestä lopun ikäänsä hoitaisi.
      Se oli kova paikka, paluu takaisin julmaan arkeen.

      Mutta sanotaan että se mikä ei tapa , se vahvistaa.
      Ihmeitä tapahtui, selvisin ihmeen kaupalla veloistani eteenpäin ja epäilystäni huolimatta oli vuoden päästä palannut entiseen työhöni, en ollut täysin terve mutta pystyin nyt jo suoriutumaan kaikesta melkein kuin ennenkin.

      Mutta ei ne yllätykset siihen loppuneet, yllättäin miltei kaikki ystävyys suhteeni olivat kaikonneet, alkuun tuli soittoja ja kyselyjä koskas sitä lähdetään taas ottamaan, ja kun ilmoitin etten oikein voi nyt ottaa mutta voisin tulla selvinpäin kutsut loppuivat siihen, samoin yhteyden pidot.
      Tälläisiäkö ne hyvät kaverini sitten olivatkin, peruistuiko ystävyydet ainoastaan siihen että otetaan kännit silloin tällöin, eikö ystävyys muuta ollutkaan ?
      Ilmeisesti ei.

      Mutta elämän lahjan ja uuden mahdollisuuden tunsin saaneeni, pikkuhiljaa elämäni alkoi rakentua kuten sillä ajan saatossa on aina tapansa, tuli uusia ystäviä ja kaikkea hienoa eteeni mitä en varmasti olisi osannut arvostaa ennen tätä koettelumustani.
      Sairastumiseni oli pysäyttävä, mutta samalla se ohjasi minut uuteen suuntaan ja parempaan sellaiseen, joten toisaalta sairastumiseni antoi minulle uuden elämän karsien mädät oksat pois elämästäni.
      Ihminen ei osaa arvostaa elämänlahjaansa tarpeeksi, ennenkuin tapahtuu jotain ennalta odottamonta joka pysäyttää ja laittaa arvot uusiksi.

      • Aarteen löytänyt

        Hienoa, kun olet saanut voimia jatkaa. Vielä toivon sinulle uskon lahjaa Jeesukseen.
        Silloin olet aikanaan hyvässä osoitteessa.
        Ilmeisesti osasit asettaa vaimosi ja "ystäviesi" reaktiot oikeaan paikkaan, ansaitset parempaa.

        Itse olen uskossa ja vaikeuksia kokenut oman ja mieheni sairauksien kautta. Meillä on kuitenkin lepo Herrassa. Otamme jokaisen päivän Hänen kädestään.
        Rahahuolia ei onneksi ole, muuta pientä silti.
        Paljon olemme saaneet ajallisestikin. Sydän ei ole niissä kiinni kuitenkaan. Tänne jää kaikki. Ehkä suurin lahja oli lapsen saaminen. Uskon lahjan lisäksi. Lapsi oli suuri rukousvastaus.

        Toivon teille kovia kokeneille Jumalan rauhaa ja Jeesuksen ystävyyttä!


    • jk

      paha juttu

    • Kumpero.

      Ilman sarvia ja hampaita: uskon täydellisesti siihen, että todellakin koit 'tuonpuoleisen'. Elämä on paljon enemmän kuin moni osaa aavistakaan/muistaa :).

    • j k

      vai niin

    • Terve sairas

      Haluan muistuttaa, että _on pilvin pimein ihmisiä_, jotka todellakin osaavat arvostaa elämänlahjaa ja terveyttä myös ennen niiden menettämistä ! Eivät ihmiset niin tyhmiä ja kiittämättömiä ole.

      Itse ainakin nuorena arvostin, että sain elää terveenä ja tiedostin kiitollisuuteni siitä.
      Onnettomien sattumien vuoksi minua kohtasi nuorena aikuisena vakava sairaus, jonka seurauksena sain munuaissiirron pitkän odottamisen (dialyysin) jälkeen.
      Ohessa on tullut rajoituksia ja seurannaisvikoja, haimatulehdukset mukaan lukien - alkoholilla ei minkäänlaista osuutta niihin.

      Sairastaminen on lisännyt ymmärrystä, että vaikka terveyttä on ihana tuntea ja sitä tavallaan toivoo itselleen ja muille, on ihmisessä muitakin huomioitavia ominaisuuksia kuin terveys/sairaus.
      Aika loukkaavaakin, kun kuulee, että _tärkeintä_ on terveys; ikään kuin ihmisellä ei voisi olla mitään muuta tarjottavaa kanssaihmisilleen.

    • aikalainen*

      Elämä on merkillistä,tuo haimatulehdus juttu on kuin tuttavani tarina,siitä vain ei kerrottu kuin vähän niinkuin sinneppäin.Välteltiin asiaa,koska kysymyksessä oli nuori alkoa reippaasti käyttävä nuorehko mies.
      Siis hänen tapauksessaan oli herra Alko syyllinen,muuten samat kuviot kuin kertojalla,koomat ja sun muut nukutukset pitkäksi aikaa.
      Näköjään selvinnyt on.Jatkaneeko,ei tietoa,mut luulis et olis opetuksen saanut.

      Itselläni taas sydämen tahdistuksen aikana kävin ns."tuolla puolen",mitä silloin tapahtui minun ollessa nukutuksessa,ei tietoa.
      Olin vain vaaleen sinisessä ihanassa huoneessa,edessäni pituus suuntaan korkea hajuherneaita,täynnä kauniita pastellinsävyisiä kukkasia heiluen lempeässä kesätuulessa.
      Näky oli pehmeä,suloinen ja niin kaunis,kuin hetken humaus ja olin takaisin todellisuudessa tuijottavia naamoja katsellen kun nimeäni huudeltiin kasvojeni yläpuolella.
      Kävinkö portilla katsomassa todeten kaiken olevan pehmeää ja auvoista,kuka tietää??

      Uskovainen en ole,vaikkakin uskon omalla tavalla johonkin joka määrää kaiken.
      Meidän kaikkien tulisi pitää ainakin se mielessä että kaikella on tarkoituksensa.

    • Arto Haapama333

      Mistä haimatulehduksesi johtui?

    • sääli jutska

      Niin olisi mukava kuulla mistä johtui? Yleensähän haimatulehdus on seurausta kovasta alkoholin väärinkäytöstä, sehän on suurin kuolinsyy työikäisillä ihmisillä.

      Tavallaan aika kurjaa kun kännit kuormittavat teho-osastoja aika paljon. Yksi vrk. keuhkosydän koneessa maksaa yhteiskunnalle yli 22.000 euroa, ja kaipa teho-osastoille olisi muutakin käyttöä kuin hoitaa ihmisiä jotka sattavat itsensä sinne, liialla ryyppäämisellä.

      • Silent is gold

        No niin, moraalin vartijat ovat saapuneet paikalle. Nyt pitäisi saada tietää kirjoittajan taudin aiheuttaja.

        Toiveena lienee että taudin aiheuttajaksi ilmenisi alko jolloin päästäisiin lyömään kiilaa sinänsä hyvään kirjoitukseen. Tällä tavallahan tarinan arvon voisi asettaa kyseenalaiseksi ja samalla nostaa esille omaa paremmuuttaan.

        Tällä palstalla on (luulisin) tarkoitus ihmisten kertoa elämänsä suurista muutoksista riippumatta niiden syistä tai aiheuttajista, lopputulos lienee kiinnostavin.

        Tuo kirjoittaja sanoo että hänellä suvaitsevaisuus on kasvanut kaiken tapahtuneen jälkeen. Ehkä meidän muidenkin pitäisi ajatella vähän samoin eikä aina etsiä tilaisuutta arvostella toisten elämää. Meillä kaikilla on omat vahvuutemme ja heikkoutemme.

        Minä toivon että tarinan kertoja pitää tiedon itsellään ja antaa uteliaiden moraalin vartijoiden kieriskellä omassa epätietoisuudessaan.

        Hyvää kevättä kaikille.


      • MoraaliKane
        Silent is gold kirjoitti:

        No niin, moraalin vartijat ovat saapuneet paikalle. Nyt pitäisi saada tietää kirjoittajan taudin aiheuttaja.

        Toiveena lienee että taudin aiheuttajaksi ilmenisi alko jolloin päästäisiin lyömään kiilaa sinänsä hyvään kirjoitukseen. Tällä tavallahan tarinan arvon voisi asettaa kyseenalaiseksi ja samalla nostaa esille omaa paremmuuttaan.

        Tällä palstalla on (luulisin) tarkoitus ihmisten kertoa elämänsä suurista muutoksista riippumatta niiden syistä tai aiheuttajista, lopputulos lienee kiinnostavin.

        Tuo kirjoittaja sanoo että hänellä suvaitsevaisuus on kasvanut kaiken tapahtuneen jälkeen. Ehkä meidän muidenkin pitäisi ajatella vähän samoin eikä aina etsiä tilaisuutta arvostella toisten elämää. Meillä kaikilla on omat vahvuutemme ja heikkoutemme.

        Minä toivon että tarinan kertoja pitää tiedon itsellään ja antaa uteliaiden moraalin vartijoiden kieriskellä omassa epätietoisuudessaan.

        Hyvää kevättä kaikille.

        Mistä haimatulehdus johtuu ?
        Vastaan näin että suurimpana tekijänä pidetään alkoholin suurta kulutusta, mutta tulehduksen voi laukaista myös muut tekijät.

        On otettava myös huomioon ihmisten elimistöjen erillaisuus, joillakin elimistö kestää enemmän rasitusta kun taas toisilla elimistö on leikkisästi sekunda kamaa jo valmiiksi.
        Normaali ihminen vertailee siis omaa alkoholin kulutustaan läheisiinsä ja silloin mennään jo punaiselle alueelle, entäpä jos juuri sinulla onkin se sekunda haima joka tulehtuu normaalia herkemmin ?

        Kaikkia haimatulhedukseen sairastunuita ei siis voi yleistää rapajuopoiksi ja itse aiheutetuksi.
        Tiedän useita tapauksia jossa hyvin kohtuu käyttäjä on sairastunut haimatulehdukseen, ja tapauksia joissa saman on kokenut jopa raivoraitis eläleläismummeli.
        Toisaalta tiedän myös haimatulehduksesta selvinneitä joita koko prosessi ei ole pysäyttänyt vaan heti sairaalasta päästyään on olut maistunut varovasti kuin kokeeksi alkuun ja tahti siitä sitten taas lähtenyt.
        Usein kuulen haimapotilailta kaveripiirin kysyvän, milloin voit taas ottaa, aika raakaa kannustusta sekin tavallaan.
        Kyllä kaikki lähtee omasta harkinnasta, ja suurin osa haimatulehdukseen sairastuneista onkin lopettanut läträämisen kokonaan.

        Siis mitään ei voi yleistää, kaikilla on tarinansa ja omanlaisensa syyt tapahtuneeseen.
        Tätä kannattaa pohtia kyllä jokaisen, jos naapurin pentti vetää joka ilta kännit ja minä vaan lauantaisin, miksi minulle sitten sattui tämä haimatulehdus eikä pentille, sehän tässä juoppo oli ?
        Mistä sinä tiedät millainen sietokyky haimallasi on, et mistään !!


    • A*

      MInulle muodostui tuo samanlainen tunne kerran elämässäni kun näin merkillisintä unta mitä voi olla, kohtasin unessa itseni. Itsen kohtaamiselle kuin ihminen on olemassa myös termi "korkeampi minuus". Kun kohtasin tämän enkelimäisen olennon joka tunsi minut täydellisesti, näki minut täydellisesti koko olemassaolon kaarineni, valaistuin kuvaamallasi tavalla, lopullisesti. Unessa muistan hävenneeni ilkeimpiä ajatuksiani, siitä suvaitsevaisuus ja "laupeus" kasvoi kovasti lisää, ihan käsittämättömän paljon. Negatiivisuus itseäni ja elämää kohtaan näyttäytyi tämän korkean minän aikana kuvaannollisesti peikkona joka häpeillen piiloutui ..

      Olet kokenut sielullisen valaistumisen kuoleman läheisyyden ohessa, mitä tapahtuu monille jotka ovat käyneet kuoleman lähellä. Esimerkiksi Vesku Loiri kertoi vastaavaa kokeneensa kun oli viikon keikkunut kuoleman partaalla. Häneltä oli valintaansa toivoessa kysytty (korkeampi minuus kysyi todennäköisesti), että ajatteletko mittasi elämässä olevan nyt täysi? Silloin hän oli kokenut valaistumisen ja häpesi toivettaan kuolla sillä hetkellä kun se olisi ollut mahdollista ja houkuttelevaakin, sairaana kuoleman reunalla, sairaalassa. Hänkin tietää saman kuin sinä, kuolemaa ei ole, on vain kynnys joka ylitetään kun lähtö tulee tarkoitetulla hetkellä.
      Henkisenä kokemuksena tämä kaikki. Elämä on, kuten kerroit. Niin ihmisen sielukin :)

      • Aarteen löytänyt

        Kannattaa huomioida se, että liikkeellä on myös pahuuden voimia tekeytyen enkeleiksi. Paholainen on mestari eksyttämään ihmisiä. Nauraa päälle, kun kadotus on edessä.

        Toinen asia on, ettei kaikki "uskovat" pääsekään taivaaseen. Suhde Jeesukseen ratkaisee, ei omat ansiot tai kokemukset. Johtavilla paikoilla olevilta vaaditaan eniten.

        Kannattaisi lukea Raamattua. Siellä on ilmoitettuna Jumalan tahto ja lupaukset.
        Näissä asioissa tieto pitää oikeassa suunnassa. Kukaan ei pääse viemään harhaan.


    • vai sellasia?

      No minä taas olin kovasti lähellä kuolemaa kun olin sairaalassa sydän/keuhkokoneessa viikon koomassa. Mitään ei tienny ajan kulumisesta, eikä minkäänlaista havaintoa muustakaan ollut. Herääminen olikin sitten yksi kurjimpia kokemuksia mitä on ikinä ollut. Se hengitysputki oli kuivannut kurkun vatsaan asti, niinkuin hiekkapaperilla olisi vuorattu koko torvi. Muutenkin oli tosi karmea olo. Ei näkyny mitään korkeampaa olentoa tai minuutta, eiköhän ne ole jonkinlaisia mielen harhoja vain. Ihminen kun kuolee ja aivosähkökäyrä vetää viivaa, niin se on sitten finaali.

    • Kyynelin silmissä...

      Kyynelin silmissä..........

      Tottakai kaikilla on tarkoitus tapahtua ja kaikki meijän ongelmat ovat asioita, joita on meille kirjoitettu ennen kuin me olemme syntyneetetkä tulleet tähän maailman.....Usko Ainoan oikeaan Jumalaan ja Hänen kaikki lähetiläänsä kuten Jesus, Moses, Abraham ja viimmeinen lähetiläs Mohammed ja ennakkoluulo pois......

      Niin kuin sinäkin sanoit meidän täytyy joskus pysähtyä ja katsoa missä me ollaan.....Kiitos paljon viestistä.

    • Made in Bosnia

      Kausaliteetti...

      Itse en usko mihinkään...Ja silti olen niin monesti nähnyt ateistin rukoilevan...
      Ja sen verran häröjä juttuja sattunut elämän varrelle, että vaikea tässä
      on näytellä ei uskovaista.

      En tiedä mihin pitätsi uskoa. Kaverini sanoi vain, että on hyvää tuuria liikaa ja sekin loppuu joskus. Mun ois pitänyt kuolla liki puolensataa kertaa ,
      mut kun ei niin ei.

      Kaikki aikanaan, mutta se pistää välillä miettimään onko minulle jotain suurempaa ja parempaa varattu.. Vai olenko vain jonku toisen suuremman ja paremman välikappale. Jolla joku toinen pääsee eteenpäin elämässä.

      Nyt vain odotan...

    • Yksi elämä(kö)?

      Monet kirjoituksista laittoivat tosissaan miettimään...elämän tarkoitusta ja kaikkea siihen liittyvää.Ja tuli niin surullinen olo ):

      • Tsadarlalaa

        Ai, mulle tuli niin hyvä olo, kaikella ja joka ainoan ihmisen elämällä on tarkoitus, KUKAAN ei ole syntynyt tänne turhaan:) :)


    • narsistin uhri

      olen käynyt läpi ohitus leikkauksen ja olinkuolleena voin sanoa , että ei ollut minun aikani vielä, nyt katselen tätä elämää aivan, eri kulmasta en voi sietää enään yhtään kusipäätä lähelläni . narsistit saavat mennä helvettiin, mitä nopeemmin sen parempi. olen kiitollinen lääkereille että pystyivät pelastamaan hengeni, sitä ennen olin narsistien uhrina ja kiusattavana melkein 30v . mikä aiheutti sairastumiseni. jos joku ei tiedä mikä on narsistinen persoonallisuus häiriö. ottakaa googlesta selvää sanalla- NARSISTINEN PERSOONALLISUUS HÄIRIÖ. sitten tiedätte kuinka vakavasta asiasta on kysymys. sen voin sanoa että pysykää kaukana narsisteista.

    • ajattelun monta tapa

      On surullista lukea ihmisten kertomuksia, mielestäni jokainen saa uskoa siihen mihin haluaa ja niin se pitää ollakkin.
      Haluaisin uskoa ja on ollut aikoja jolloin uskoinkin vahvasti siihen ettei elämä pääty kuolemaan vaan jatkamme henkiolentona matkaamme, hienoa uskoa jotain sellaista.
      Elämän tarkoitus on olla yllätyksiä täynnä, muuten ei olisi elämää, tarkoitan jos kaikki olisi etukäteen tiedossa ei missään olisi mitään järkeä koska elokuvan loppukohtauksen tietäisivät kaikki ja osaisivat elää kuin viimeistä päivää.
      Olen asioita pohtinut, ja ainoa mihin uskon on se että kuolemaan kaikki päättyy, se olotila kuin jokainen miettii millaista oli olla vuosi ennen syntymäänsä .

    • unissakävelijä___
    • fdafdaf

      penttiz on vaa kade kun ei ite oo valastunu :) muha

    • Uusi mahdollisuus

      Tässä vähän jatkoa tuohon aloitukseeni reilu vuosi sitten. Terveys on pysynyt ennallaan ja tuo mainitsemani suvatsevaisuus sekä muista välittäminen on toivoakseni mennyt vain parempaan suuntaan. Epäilykseni että minulla mahdollisesti olisi vielä jotain tehtävää täällä maan päällä on tainnut käydä toteen. Ei kylläkään aivan siinä muodossa mitä ehkä kuvittelin. Siitä seuraavassa.

      Elämäni korttitalo on lukemattomia kertoja potkaistu altani nurin ja aina sirpaleiden siivoamisen jälkeen olen jollain lailla ponnistanut raunioista ylös uskoen parempaan tulevaisuuteen niin kuin tuon sairauden jälkeenkin. Kun parantuminen edistyi hyvin aloimme vaimoni kanssa harkita muuttamista jonnekin maalle kun työt nyt oli tehty.
      Katselimme että missähän se unelmiemme paikka olisi.

      Samaan aikaan huomasin vaimossani joitain väsymisen merkkejä ja ajattelin niiden johtuvan siitä että hän oli joutunut kantamaan yksin koko vastuun sillä aikaa kun minä lepäilin sairaalassa. Oireet kuitenkin hiljalleen lisääntyivät ja hän muuttui hiljaisemmaksi. Ajattelin että vika on jotenkin minussa ja kysyinkin sitä. Kaikki oli kuulemma ihan hyvin. Ehdotin jopa lääkärissä käyntiä mutta siihen hän ei tuntenut tarvetta jotein annoin asian olla.

      Tilanne kuitenkin hiljalleen paheni ja lopulta raahasin hänet puoliväkisin kanssani tohtorille. Siitä alkoi tutkimusten, kokeiden ja kuvausten mylläkkä joka huipentui neurologin vastaan otolle jonne minutkin kutsuttiin. Lääkärin mukaan mitä suurimmalla toden näköisyydellä on kyse eräästä aivoja rappeuttavasta sairaudesta joka vain pahenee eikä siihen ole lääkettä tai hoitoa olemassa.. Taas sinkoilivat korttitalon palaset.

      Eli se tehtäväni on ilmeisesti hänestä huolehtiminen. Ja tietenkin minä mielelläni huolehdin hänestä mutta ajatus että joutuu katsomaan hänen muuttumistaan tuntuu tosi raskaalta.Nyt tarvitaan kaikkia niitä voimia mitä olen saanut elämäni varrella.

      Tästä eteenpäin en enää koskaan tule suunnittelemaan tulevaisuutta enkä haaveilemaan mistään. Koitan vain elää jokaisen päivän jollain tavalla kasassa pysyen. Ehkä olen syntynyt luuseriksi. Jonka elämän korttitalon joku isompi aina potkaisee hajalle ja katsoo nauttien kun keräilen palasia.

    • perhonen

      Tarinasi vetää todella hiljaiseksi.. Uskomatonta kuinka paljosta olet selvinnyt! Toivon sinulle paljon voimia tulevaan. Ja muista että kenellekkään ei anneta enempää kuin jaksaa kantaa! Olet vahva ihminen!

    • av...,.,,.-.

      Missä mennään --- mennään kohti kuolemaa, jokainen omalla ajalla ja tavalla.

      Itselläni on ollut paljon jotka ovat saaneet elämän tietoisuuteen---syöpä, kaksi leikkausta, sydän-puhallus ja verkko, halvauksia kasvoissa kaksi ja muita pieniä.....

      Vaimoni hyvä ihminen ja lapsille äiti, kuoli pitkälliseen syöpään 61v.

      En ole uskovainen jne. Uskon kuitenkin hänen vielä vaikuttavan elämääni näytöillä joilla on todistajia kuulolla ja nykyajan tekniikalla.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Euroviisut fiasko, Suomen kautta aikain typerin esitys, jumbosija odottaa. Olisi pitänyt boikotoida!

      Tämän vuoden euroviisut on monella tapaa täydellinen fiasko. Ensinnäkin kaikkien itseään kunnioittavien eurooppalaisten
      Maailman menoa
      306
      3608
    2. 205
      2996
    3. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      71
      2554
    4. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      241
      2027
    5. Tuollainen kommentti sitten purjehduspalstalla

      "Naisen pillu se vasta Bermudan kolmio on. Sinne kun lähdet soutelemaan niin kohta katoaa sekä elämänilo että rahat"
      Suhteet
      16
      1455
    6. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      42
      1371
    7. Nukkumisiin sitten

      Käsittelen asiaa tavallani ja toiveissa on vielä että tästä pääsee hyppäämään ylitse. Kaikenlaisia tunteita on läpikäyny
      Ikävä
      4
      1337
    8. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      170
      1334
    9. Syö kohtuudella niin et liho.

      Syömällä aina kohtuudella voi jopa laihtua.On paljon laihoja jotka ei harrasta yhtään liikuntaa. Laihuuden salaisuus on
      Laihdutus
      24
      1318
    10. Muistatko komeroinnin?

      Taannoin joskus kirjoitin aloituksen tänne komeroinnista eli hikikomoreista; syrjäytyneistä nuorista ihmisistä. Ehkä asu
      Suhteet
      51
      1277
    Aihe