Mitä öljyä Fiatiin?

Toivo Heiskanen

Minkämerkkistä ja -tyyppistä öljyä olette Ducatoihinne laittaneet. Entäs kuinka usein olette öljyt ja suodattimen vaihtaneet?

Ostin -07 Ducato 2.2 multijetin ja aioin laittaa Mobi 5W-50 rally Formulaa, kun sitä käytin edellisessäkin matkailuautossani. Ajelen vaan kesäaikaan.

40

7409

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 2+2

      Oliskohan sinulla siihen autoon siis fiatiin omistajan käsikirja,sieltä löytyy suositukset öljyn viskositeetistä ja laatulokituksesta jotka löytyvät myöskin öljypurkkien kupeesta.Muuten minusta tuntuu jotta 5W50 on liian paksua jopa kesä käyttöön.

      • kake6543

        laitan teräketjuöljyä ,enkä vaihda koskaan.Lähtee talvellakin reippaasti käyntiin
        Autolla on jo ajettu n 250tkm
        Komiasti kukkuu


      • älyätkö
        kake6543 kirjoitti:

        laitan teräketjuöljyä ,enkä vaihda koskaan.Lähtee talvellakin reippaasti käyntiin
        Autolla on jo ajettu n 250tkm
        Komiasti kukkuu

        Mistä noita sekopää viestejä tänne tulee, Saunalahdeltako?


      • hjkiop
        älyätkö kirjoitti:

        Mistä noita sekopää viestejä tänne tulee, Saunalahdeltako?

        Ne on niitä väärinymmärrettyjä humoristeja.

        Kyllä 5W-50 käy ympärivuotiseen ajoonkin. Tietty Lapin pakkasissa olis parempi 0W-40, mutta turha maksaa siitä jos ei paukkupakkasissa ajele.


      • älyätkö
        älyätkö kirjoitti:

        Mistä noita sekopää viestejä tänne tulee, Saunalahdeltako?

        sekopääjutut telee, SF-Caravan Ry:n jäsenkeskusteluista. KJON


      • Kateushan se
        älyätkö kirjoitti:

        Mistä noita sekopää viestejä tänne tulee, Saunalahdeltako?

        Ei kun köyhiltä,nekin pääsee kirjastossa nettiin jos joku opettaa!


    • älyätkö

      Varmista auton ohjekirjasta, mutta vanhempiin JDT koneisiin Mobil 5W-50 rally Formula oli sopiva öljy ympärivuotiseen käyttöön.
      Minulla ei vielä ole kokemusta Multijet koneista, mutta niissä sallitaan tietääkseni pidemmät öljynvaihtovälit.
      Yleisenä perussääntönä voidaan pitää, että öljyt vaihdetaan vähintään kerran vuodessa tai öljynvaihtovälin km määrän täyttyessä. Kumpi noista tulee ensin täyteen.
      Monessa matkailuautossa km ei tule kuin 10000-15000 km/v. Näissä olisi hyvä vaihtaa öljyt ja jokaisen öljynvaihdon yhteydessä öljysuodatin vuosittain, juuri ennen talviseisontaan laittamista.

      • moon kanssa

        rypsiöljyvä, soon vihreetä ja toimii niin iloosesti jotta. Viijattihin pitäs laittaa voikukkaöljyvä.


    • 3300kg Retku

      ajettu nyt 130 tkm, käytän Mobil 1 ESP 0W-30 öljyä, vaihtoväli 30 - 32 tkm suodattimineen. ongelmia ei ole ollut. Jatkan samaan malliin, ajan noin 40 tkm vuodessa kesät talvet. hyvin on käynnistynyt -30C pakkasissa ilman lohkolämmitintä. Autolla ajetaan joka päivä. ESP on BMV ja VW long life öljy. Näin meillä......

      • 3300kg Retku

        antaa long life öljynvaihto väliksi 30 tkm, mutta saman auton saksalainen ohjekirja antaa vaihtoväliksi 40 tkm
        Suomessahan ei uskalleta näitä pitkiä öljynvaihtovälejä noudattaa, itse uskallan koska tietoa on nyky öljyjen kestävyydestä.


      • bgfrewdx
        3300kg Retku kirjoitti:

        antaa long life öljynvaihto väliksi 30 tkm, mutta saman auton saksalainen ohjekirja antaa vaihtoväliksi 40 tkm
        Suomessahan ei uskalleta näitä pitkiä öljynvaihtovälejä noudattaa, itse uskallan koska tietoa on nyky öljyjen kestävyydestä.

        ajat 40 tkm Fiatillasi ,ei enään ole öljyä mitä pitäisi vaihtaa .Laittaa vaan uudet öljyt sisään jos kone on vielä kunnossa


      • sepän poika
        3300kg Retku kirjoitti:

        antaa long life öljynvaihto väliksi 30 tkm, mutta saman auton saksalainen ohjekirja antaa vaihtoväliksi 40 tkm
        Suomessahan ei uskalleta näitä pitkiä öljynvaihtovälejä noudattaa, itse uskallan koska tietoa on nyky öljyjen kestävyydestä.

        Eri maiden ohjekirjat todellakin antavat erilaisia lukuja syystä, että esim. Saksassa ei talvi ole niin ankara dieselille kuin meidän talvemme. Jokainen, joka on käynnistänyt autonsa talvipakkasella, tietää, että kovasti kolisuttaa ensin. Kesällähän se auto käynnistyy paljon pehmeämmin. Talvi se on mikä konetta rasittaa huomattavasti ja siksi meillä on öljynvaihtoväli lyhyempi ja talviöljyt notkeampia. olen aikanaan asunut keskisessä Euroopassa 10 v ja siellä ei moniasteöljyjä tarvinnut edes käyttää ja vaihdella siinä määrin mitä meillä.

        Tänäkin aamuna käynnistin Ducaton, ulkona pakkasta -24 ja olin unohtanut ajastimen väärään aikaan. Lähtihän tuo hyvin käymään kovan kolistuksen kera. Mutta minulla onkin Shell 0W-40-öljyt sisällä.


      • Voi Fiiu
        sepän poika kirjoitti:

        Eri maiden ohjekirjat todellakin antavat erilaisia lukuja syystä, että esim. Saksassa ei talvi ole niin ankara dieselille kuin meidän talvemme. Jokainen, joka on käynnistänyt autonsa talvipakkasella, tietää, että kovasti kolisuttaa ensin. Kesällähän se auto käynnistyy paljon pehmeämmin. Talvi se on mikä konetta rasittaa huomattavasti ja siksi meillä on öljynvaihtoväli lyhyempi ja talviöljyt notkeampia. olen aikanaan asunut keskisessä Euroopassa 10 v ja siellä ei moniasteöljyjä tarvinnut edes käyttää ja vaihdella siinä määrin mitä meillä.

        Tänäkin aamuna käynnistin Ducaton, ulkona pakkasta -24 ja olin unohtanut ajastimen väärään aikaan. Lähtihän tuo hyvin käymään kovan kolistuksen kera. Mutta minulla onkin Shell 0W-40-öljyt sisällä.

        10w30 Bp vanellus c 3. Kylä pysyi moottori äkäsenä ja karstattomana.


      • 3300kg Retku
        bgfrewdx kirjoitti:

        ajat 40 tkm Fiatillasi ,ei enään ole öljyä mitä pitäisi vaihtaa .Laittaa vaan uudet öljyt sisään jos kone on vielä kunnossa

        32 tkm, tikussa laskee n. 3 mm ! Öljyä lisännyt en ole koskaan.


    • Toivo Heiskanen

      Kiitos kaikille vastaamaan vaivautuneille.

      Kysyisin vielä, oletteko kuinka tiuhaan vaihtaneet vaihdelaatikon öljyn?
      Laatikko on kuulemma Fiatin heikko kohta matkailuvaunukäytössä. Koskeeko tämä ongelma myös tätä 2007- mallista vaihdelaatikkoa?

      • 3300kg Retku

        96 tkm vaihdettiin laatikon öljyt "varmuudenvuoksi", ohjekirja antaa jotain 140 tkm saksalainen.
        Öljyissä ei ollut mitään vikaa. Laitettiin mobil hypoid vaihteistoöljy saeW90! Hyvin on toiminut.
        Nokkahihnan vaihtoa sakemanni suosittelee 180 tkm, tarkastus 90tkm. Meillä kaikki hihnat vaihdettiin 120 tkm. Nokkahihnassa ei ollut nähtävissä mitään erikoista. Muut hihnat oli puolikulahtaneita......
        Kytkimen hydraulisylinteri halkesi kesällä alpeilla.... 68 tkm, meni takuuseen. Mitään muuta ei ole tehty kuin ajettu.... noh polttimoita muutama.


      • fgfgjhyj

        Ongelma on viitosvaihteen voitelussa (ruiskuvoitelu) joka ei toimi tarpeeksi hyvin jos viitosella ajetaan liian matalilla kierroksilla. Se on niissä autoissa joissa on vanhempi laatikko (5 vaihteinen laatikko jossa pakki vitosen takana eli oikealla takana)
        2007 mallissa on pakki ykkösen takana eli vasemmalla edessä. Siinä on eri rakenne.
        Eikä se vanha laatikkokaan ole huono kestämään jos vitosella ei vedätä


      • älyätkö

        Ducaton vitosvaihde ongelmat koskivat vanhaa v.2002 asti valmistettua vaihteistoa. Siinä vitosen rattaat oli jälkeenpäin lisätty varsinaisen vaihteiston ulkopuolelle peltikotelon sisään. Siinä tavallisesta 4 vaihteiseisesta laatikosta tehtiin väkisin 5 vaihteinen.
        JTD moottorille tuli käyttöön 5 vaihteiseksi suunniteltu vaihteisto, ja vaihteisto ongelmat loppuivat.
        Multijet moottoreille tuli uusi 6 vaihteinen laatikko, eikä siinäkään ole esiintynyt kestävyys ongelmia.


    • sviduilija

      Pitkästä aikaa joku uskalsi tehdä asiallisen kysymyksen. Vastauksia tähän mennessä on 14, josta sentään puolet (7) on oikeita asiallisia vastauksia. Loput vastaukset on saman itsekseen höpöttävän hörhön aikaansaannoksia samassa ketjussa.

    • valinnasta

      tärkeintä on katsoa ne öljyn laatuluokitukset käyttäjän käsikirjasta. Se vaihtelee moottoreittain ja uusissa on eri (tiukemmat) kuin vanhoissa.
      tuo 5Wjne kertoo öljyn kylmä- ja lämminjuoksevuudesta mutta ei sen laadusta.
      Laatu merkitään API ja ACEA luokituksilla. Fiat taitaa käyttää ACEA luokituksia kuten monet muutkin eurooppalaiset. Näistä ACEA B luokka kertoo dieselmoottorin öljyn laatuluokituksen. Muistaakseni Multijetissa on vaatimuksena B3, mutta tarkista siis tuo tieto ohjekirjasta.
      Itsellä on toisessa autossa vaatimuksena ACEA A1/B1 (Ford) ja toisessa ACEA A3/B4 (Peugeot) . Vaikka viskositeetti eli tuop juoksevuusarvo on molemmissa 10W40

      • Kitkaton

        Parhaita kokemuksia minulla Vacum öljystä, koneet on toimineet ja kestänyt hyvin. Caravaani hommissa olen pyörinyt reilut 20 vuotta.


      • Paska kulkee...
        Kitkaton kirjoitti:

        Parhaita kokemuksia minulla Vacum öljystä, koneet on toimineet ja kestänyt hyvin. Caravaani hommissa olen pyörinyt reilut 20 vuotta.

        vaahtoo ! "Caravaanari hommat" ?? Sitkeitä sättäyksiä omalla alueella.... öljytietämys on kyllä ihan muuta.


      • Tahvo Öllölästä
        Paska kulkee... kirjoitti:

        vaahtoo ! "Caravaanari hommat" ?? Sitkeitä sättäyksiä omalla alueella.... öljytietämys on kyllä ihan muuta.

        Minä Reinon kanssa käytämme vaihdelaatikkoöljyä koneessa. Pysyy parhaiten sisällä Fiatissamme.
        Limmittäjänä toimii tietysti Rumatikki ja Reinon kainalo samanpeiton alla


      • Gulffi
        Tahvo Öllölästä kirjoitti:

        Minä Reinon kanssa käytämme vaihdelaatikkoöljyä koneessa. Pysyy parhaiten sisällä Fiatissamme.
        Limmittäjänä toimii tietysti Rumatikki ja Reinon kainalo samanpeiton alla

        Ei se sitten ollut ihme jos se reinon kuuluisa ropottivaihteinen Fiattikaan ei kestänyt, kun reinolta menee aina moottori- ja vaihteistoöljyt sekaisin.


      • Tahvo Öllölästä
        Gulffi kirjoitti:

        Ei se sitten ollut ihme jos se reinon kuuluisa ropottivaihteinen Fiattikaan ei kestänyt, kun reinolta menee aina moottori- ja vaihteistoöljyt sekaisin.

        Koskas Fiatti on kestänyt , ei koskaan . Käyttää sitten mitä öljyä vaan Vaikka ruokaöljyä , Ole sitäkin laittanut Reinoni kanssa koneeseen.
        Mutta olen Deltta-auton suosituin asiakas Öllölässä. On kuin kotiini menisin.
        Voi kun olisi rahaa ostaa auto.


      • Rahaa?
        Tahvo Öllölästä kirjoitti:

        Koskas Fiatti on kestänyt , ei koskaan . Käyttää sitten mitä öljyä vaan Vaikka ruokaöljyä , Ole sitäkin laittanut Reinoni kanssa koneeseen.
        Mutta olen Deltta-auton suosituin asiakas Öllölässä. On kuin kotiini menisin.
        Voi kun olisi rahaa ostaa auto.

        Mihin sinä reino sitä rahaa tarvitsisit? Sinullahan reino on ollut niitä coca cola-pullonkorkkeja, eikö niillä voikkaan enää ostaa autoa?


      • On se Tahvo
        Rahaa? kirjoitti:

        Mihin sinä reino sitä rahaa tarvitsisit? Sinullahan reino on ollut niitä coca cola-pullonkorkkeja, eikö niillä voikkaan enää ostaa autoa?

        Voikkaa Voikkaa Voikkaa ! Hyvä Tahvo. Juhannuskooma alkaa helpottamaan jo Niuvassa.
        Tahvo ei autoja osteta pullonkorkeilla, eikä kiiltokuvilla , niinkuin Fiatin pystyy hankkimaan niillä.


      • Älähän
        On se Tahvo kirjoitti:

        Voikkaa Voikkaa Voikkaa ! Hyvä Tahvo. Juhannuskooma alkaa helpottamaan jo Niuvassa.
        Tahvo ei autoja osteta pullonkorkeilla, eikä kiiltokuvilla , niinkuin Fiatin pystyy hankkimaan niillä.

        nyt reino rassu masennu. Olethan joskus ennen saanut niillä korkkikokoelmillasi hankittua joitakin autoja. Tosin vaan harhoissasi, mutta kuitenkin.


      • On se Tahvo
        Älähän kirjoitti:

        nyt reino rassu masennu. Olethan joskus ennen saanut niillä korkkikokoelmillasi hankittua joitakin autoja. Tosin vaan harhoissasi, mutta kuitenkin.

        Ei niillä autoja saa hankittua , mutta Fiatteja saa hankittua niillä.
        Olet sinä kyllä Tahvo , oikein miestenmies , Reinokin on sinut valinnut puolisokseen.


      • Onnea!
        On se Tahvo kirjoitti:

        Ei niillä autoja saa hankittua , mutta Fiatteja saa hankittua niillä.
        Olet sinä kyllä Tahvo , oikein miestenmies , Reinokin on sinut valinnut puolisokseen.

        Ole reino onnellinen siitä kun sinulla on "Tahvo". Satuolento sopiikin sinulle, reino!


      • On se vaan Tahvo
        Onnea! kirjoitti:

        Ole reino onnellinen siitä kun sinulla on "Tahvo". Satuolento sopiikin sinulle, reino!

        Vai olet sinä Tahvo jo Reinolle keijukainen , Niinkö Reino sinua puhuttelee yli 100kg sulhastaan . Jo on teillä kiihkeää.
        Hyvä niin . Kankimieskin alkaa teistä olemaan kateellinen.

        Oletkos Tahvo kauankin lomalla Niuvasta?


    • Late Lapista.

      Minä käytän kaikissa autoissamme, myös Fiatin 2,5 L turbo dieselissä TP,n 10/30 mineraaliöljyä, raskaskone miehet sanovat jotta Tp,n öljyt ovat parhaita öljyjä!
      Ja kun täytätte öljyllä niitä Fiatinne vaihdelaatikoita, laittakaa öljyä aina 1/2 litraa yli suosituksen, ainakin niihin vanhempiin 5 vaihteisin lootiinne, tämä on asiantuntijalta saatu neuvo! ja vitosella sitten ei kaahata alle 80 km/h!


      Late Lapista. SSSS Ry!

      • Mikä Se on tämä

        SSSS ? Sodankylän Sotilas Sairaalan Syntiset vai?
        Sössö Susia Silittää Siististi ?
        Synkeät Saappaat Suomen Suvessa?
        Sonthaa Sattasen Saaressa Synthyy ? Rywethy Yrjöhsä!

        Tämäh Hjuumorillah ! Otah Lateh Olvitsi!


      • Kerttu Kainuusta

        Taas on laurille kerrottu Ducaton huolto-ohjeita. Kohta lauri tietää miten Ducaton kone- ja laatikkoremontti tehdään, koska on joskus kuullut sellaisesta mainittavan joltain asiantuntijalta.

        Kerttu Kainuusta SKP Rp


      • Late Lapista.
        Kerttu Kainuusta kirjoitti:

        Taas on laurille kerrottu Ducaton huolto-ohjeita. Kohta lauri tietää miten Ducaton kone- ja laatikkoremontti tehdään, koska on joskus kuullut sellaisesta mainittavan joltain asiantuntijalta.

        Kerttu Kainuusta SKP Rp

        Kuulepas Kainuun kommunisti Kerttu, Late on tehnyt senverran monta koneremonttia, jotta kyllä Fiatin vanhanaikainen 2,5 L TD konekin koppuloidaan kuntoon, 100 prosenttisen varmasti!


        Late Lapista. SSSS Ry!


      • Late Lapista.
        Mikä Se on tämä kirjoitti:

        SSSS ? Sodankylän Sotilas Sairaalan Syntiset vai?
        Sössö Susia Silittää Siististi ?
        Synkeät Saappaat Suomen Suvessa?
        Sonthaa Sattasen Saaressa Synthyy ? Rywethy Yrjöhsä!

        Tämäh Hjuumorillah ! Otah Lateh Olvitsi!

        Ei vaan ! Sosiaaliset sekoilijat sotkettava suohon RY!

        Tämä on Pellingin tiehöylä kuljettajan perustama yhdistys !


        Late Lapista.


    • ducatooon
    • ........&:::::::::::

      samaa öljyä jota laitan anukseen.

    • +++++++++++++++++

      Eli RYPSIÖLJYÄ, SAMAA JOTA LAITAN ANUKSEENIKIN

    • ducatooon

      Fiat camper sivu vastaus:

      Käytä Selenia WR -öljyä (tai muuta SAE 5W-40 -öljyä standardin ACEA B4 mukaan) Euro 4 -moottoreissa ja Selenia WR P.E. -öljyä (tai muuta SAE 5W-30 -öljyä standardin ACEA C2 mukaan) Euro 5 -moottoreissa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      189
      6726
    2. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      155
      1933
    3. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      113
      1638
    4. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      51
      1360
    5. Suureksi onneksesi on myönnettävä

      Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️
      Ikävä
      51
      1143
    6. Möykkähulluus vaati kuolonuhrin

      Nuori elämä menettiin täysin turhaan tällä järjettömyydellä! Toivottavasti näitä ei enää koskaan nähdä Kauhavalla! 😢
      Kauhava
      42
      1041
    7. Älä mies pidä mua pettäjänä

      En petä ketään. Älä mies ajattele niin. Anteeksi että ihastuin suhun varattuna. Pettänyt en ole koskaan ketään vaikka hu
      Ikävä
      98
      1002
    8. Reeniähororeeniä

      Helvetillisen vaikeaa työskennellä hoitajana,kun ei kestä silmissään yhtään läskiä. Saati hoitaa sellaista. Mitä tehdä?
      Kouvola
      6
      937
    9. Tarvitsemme lisää maahanmuuttoa.

      Väestö eläköityy, eli tarvitsemme lisää tekeviä käsiä ja veronmaksajia. Ainut ratkaisu löytyy maahanmuutosta. Nimenomaan
      Maailman menoa
      249
      908
    10. Kävit nainen näemmä mun

      Facessa katsomassa....
      Ikävä
      41
      879
    Aihe