syrjäytyminen

kohta syrjässä

onko täällä sellaisia ihmisiä, jotka ovat mielestään syrjäytyneitä? haluaisin kuulla kokemuksia tästä. etenkin nuorten syrjäytyneiden ajatuksia.

miten päädyitte siihen tilanteeseen? uskotteko, että asialle olisi voinut tehdä jotain? voisiko vielä tulevaisuudessa? onko "syrjäytynyt" loukkaava sana teille? kertokaa vapaasti.

olen itse 20v ja siinä tilanteessa, ettei koulutusta ole ja olen erakoitunut aika nopeasti. vielä en ole syrjäytynyt koska en ole ollut työttömänä pitkään ja pystyn esim. hoitamaan asioitani. mutta uskon ja pelkään että siihen pisteeseen olen menossa. tunnen olevani vahvasti ulkopuolella normaalista elämästä, kaikki nuoruuden normaalit kokemukset jäänyt väliin jne.

26

2397

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • down here,on the gro

olen pahasti syrjäytymässä. Ikää 23 vuotta, mies. Opiskelen korkeakoulussa mutta siitä ei tällä hetkellä tule mitään.. perusrutiinit saan jotenkuten hoidettua. En jaksa/halua tavata KETÄÄN. Töitä mielelläni tekisin mutta kukaan ei palkkaa. Minulla ei ole juuri sosiaalisia suhteita. Kun äiti eilen soitti, ei multa tullut ääntä ollenkaan.. olin ollut niin monta päivää puhumatta!

• kohta koditon

kohta lähtee asunto alta ja luultavasti silloin itsarin paikka... mitä ihmettä muut ihmiset tekevät kun eivät pysty opiskelemaan tai käymään töissä?

• Meitä on suomessakin kymmeniätuhansia - maailmassa miljoonittain. Eri syistä syrjäytyneitä; fyysisen tai henkisen poikkeavuuden takia.
        Synnyin lievästi autistisena, (aspergin syndrooma) En tiedä toisenlaisesta elämästä, ym. ominaisuus on seurannut mukana tunnista tuntiin.

Sanonpa vaan näille nuorille syrjäytyneille - aina kannattaa sinnitellä, käyttää jotakin 'ekolokeroa'. Niitä on pilvin pimein. Kansakoulussa oppimisvalmius tyssäsi murrosiän vaikeuksiin.
        Häiriköin kotona ja koulussa. Sii 22 vuotiaana pystyin kuitenkin irrottautumaan uskonnollisen kotini henkisesti ahtaasta ilmapiiristä.

Kahteen vuoteen en uskaltanut käydä syömässä 'ulkona', koska olin NIIN ihmisarka. Ostin safkaa asunnolle, toisten syrjäytyneiden tavoin.
        V. 1964 koin jätkäkämpillä unessa ensimmäisen sisäisen 'valoisuusilmiön'. Heräsin ennenkokemattoman euforian vallassa. Tissuttelin AB-tuotteita vajaa 2 viikkoo samaan putkeen.

Luulen että maalaispojan tajunnan räjäytti lainakirja Alexis Carrelin Elämän ikuiset lait. Suoraan 'biplioiden'varaan jääneen lukemisen halu ja into palasi n. 10 v jälkeen.
        Luin kaiken kaupungin kirjaston tietopuoliset teokset vuosien mittaan. Ostin sivistyssanakirjan ymmärtääkseni paremmin popularisoituja kirjojen sisältöjä.

Lehti elämässäni kääntyi toisten tuhansien ja tuhansien suomalaisten tavoin 1960-70 luvun vaihteessa. Tuli lähes täystyöllisyyden kausi.
        Pääsin säästämään pitkien päivien puurtamisella asuntosäästäjäksi. Kaiken kirjavissa murjuissa asuminen loppui oman yksiön autuuteen - perkele lankapuhelin ja kaikki.

• 425555555
        capt.cöpenick kirjoitti:

Meitä on suomessakin kymmeniätuhansia - maailmassa miljoonittain. Eri syistä syrjäytyneitä; fyysisen tai henkisen poikkeavuuden takia.
        Synnyin lievästi autistisena, (aspergin syndrooma) En tiedä toisenlaisesta elämästä, ym. ominaisuus on seurannut mukana tunnista tuntiin.

Sanonpa vaan näille nuorille syrjäytyneille - aina kannattaa sinnitellä, käyttää jotakin 'ekolokeroa'. Niitä on pilvin pimein. Kansakoulussa oppimisvalmius tyssäsi murrosiän vaikeuksiin.
        Häiriköin kotona ja koulussa. Sii 22 vuotiaana pystyin kuitenkin irrottautumaan uskonnollisen kotini henkisesti ahtaasta ilmapiiristä.

Kahteen vuoteen en uskaltanut käydä syömässä 'ulkona', koska olin NIIN ihmisarka. Ostin safkaa asunnolle, toisten syrjäytyneiden tavoin.
        V. 1964 koin jätkäkämpillä unessa ensimmäisen sisäisen 'valoisuusilmiön'. Heräsin ennenkokemattoman euforian vallassa. Tissuttelin AB-tuotteita vajaa 2 viikkoo samaan putkeen.

Luulen että maalaispojan tajunnan räjäytti lainakirja Alexis Carrelin Elämän ikuiset lait. Suoraan 'biplioiden'varaan jääneen lukemisen halu ja into palasi n. 10 v jälkeen.
        Luin kaiken kaupungin kirjaston tietopuoliset teokset vuosien mittaan. Ostin sivistyssanakirjan ymmärtääkseni paremmin popularisoituja kirjojen sisältöjä.

Lehti elämässäni kääntyi toisten tuhansien ja tuhansien suomalaisten tavoin 1960-70 luvun vaihteessa. Tuli lähes täystyöllisyyden kausi.
        Pääsin säästämään pitkien päivien puurtamisella asuntosäästäjäksi. Kaiken kirjavissa murjuissa asuminen loppui oman yksiön autuuteen - perkele lankapuhelin ja kaikki.

Olen yksinäinen, siis syrjäytynyt ihmissuhteista. On ihmisiä koululla joille ohimennen puhua, mutta ei sitä hyvää ystävää jolle kertoa kaikista huolista. Syrjäytynyt olen kokenut olleeni koko ikäni. Kohta jo täysi-ikäinen. Itse en ole eläissäni käynyt missään tapahtumissa tai muutenkaan tehnyt mitään ikäisteni kanssa. Olen tuhlannut elämäni. Suuren osan siitä ainakin. Sen kultaisen nuoruuden. Heräsin kun pitäisi olla menossa työelämään ja ystäviä/kokemuksia ei ole olemassa. Sellaista on yksinäisen elämä.

• 425555555 kirjoitti:

Olen yksinäinen, siis syrjäytynyt ihmissuhteista. On ihmisiä koululla joille ohimennen puhua, mutta ei sitä hyvää ystävää jolle kertoa kaikista huolista. Syrjäytynyt olen kokenut olleeni koko ikäni. Kohta jo täysi-ikäinen. Itse en ole eläissäni käynyt missään tapahtumissa tai muutenkaan tehnyt mitään ikäisteni kanssa. Olen tuhlannut elämäni. Suuren osan siitä ainakin. Sen kultaisen nuoruuden. Heräsin kun pitäisi olla menossa työelämään ja ystäviä/kokemuksia ei ole olemassa. Sellaista on yksinäisen elämä.

En tiiä miksi mut mulla ihan samanlaisia kokemuksia ja mun syrjäytyminen tosiaan alko työpajatoiminnan jälkeen. Olen ollu jo vuosia etten ole missään opistossa tai koulussa opiskellut. Koulut jääneet kesken, en ymmärrä enää itseäni enkä ympäröivää pahaa oloa useilla ihmisillä. Ja vielä se että Suomessa on olikoha 70 000 syrjäytynyttä nuorta. En ole varma luvuista.

• yksinainenlammas

Silloin rukoillaan, mennään kävelylle, uimahalliin, saunaan, hiihtämään, halataan ja nauretaan vähän kaiken älyttömyyttä. Mullakaan ei ole asuntoa. Mutta onhan tähdet yllä ja niiden alla kyllä meillä pienillä ihmisillä on oma suuri arvomme. Sinunkin kannattaa ajatella itseäsi, olet ainutlaatuinen ihme. Olet omaistesi rakastama. Itsetuhoiset ajatukset ovat vain muiden halveksuntaa. Ei meillä vaan ole oikeutta itsellemme mitään tehdä. Päivästä toiseen Jumalan avulla. Kyllä me molemmat saadaan vielä uusi asunto. Lähetän sulle halit.

• syrjäytymässä

tässä olen minä myös. Yhteishauissa pitäisi jonnekin hakea, toisaalta ei kiinnosta tippaakaan enää mennä koulun penkille. Mieluummin teen töitä, mutta kaikki on osa-aikaista tai pätkätyötä. Työttömänä ei hevillä peruslaskuista selviä eikä rahaa ainakaan huvitteluun jää, sillä ei ole vanhempia, jotka betalar. Olen tässä miettinyt, että parasta riistää oma henki, kun ei jaksa tätä touhua enää. Koko maailma on ihan sairasta ja perseestä! En ole kovin sosiaalinen. Tahtoisin tehdä omia luovia juttuja, mutta kun ei ole rahaa ostaa niitä tarvikkeita, mitä siihen tarvitsee!!!!!!!!!! Tahtoisin toisaalta erakoitua kokonaan, jonnekin mökkipahaseen metsän keskelle, ettei tarttisi ikinä nähdä enää yhtäkään ihmisen irvikuvaa lässyttämässä yhteiskunnallisista velvotteista.

• aloittaja-__

voin laittaa sun kanssa vähäiset ropot yhteen. ostetaan niillä joku mökki keskeltä ei-mitään ja kasvatetaan kesät pottuja ja porkkanoita. ja kerätään roskia ja tehdään niistä vaikka romutaidetta.

se ois elämää!

• paaaa

Saako ap:lta tarkennuksia siitä, että mitkä nuoruuden normaalit kokemukset ovat jääneet väliin?
      Miksi muuten olet erakoitunut? Onko se oma valintasi vai olosuhteiden pakon sanelema?

• aloittaja___

"Saako ap:lta tarkennuksia siitä, että mitkä nuoruuden normaalit kokemukset ovat jääneet väliin? "

Seurustellut en ole koskaan, lopetin harrastukset koska masennuksen ja ahdistuksen takia en jaksanut niitä, ystävyydet katkesivat, bilettäminen on mennyt ohi.... Koulu päin helvettiä, tuskin koskaan saan ammattia vaikka ennen nautin opiskelusta ja halusin hyvän uran. Oikeastaan olen luopunut kaikista unelmista. Halusin kokeilla rinkkamatkailua, ehkä ulkomailla asti, tehdä taidetta jne.

"Miksi muuten olet erakoitunut? Onko se oma valintasi vai olosuhteiden pakon sanelema? "

Olen luonnostaan aina viihtynyt yksin, mutta aina mulla oli jonkinverran kavereita. Masennuksen takia en jaksanut pitää yllä ihmissuhteita. En jaksanut käydä ulkona juhlimassa, en jaksanut pahimpina päivinä edes puhua puhelimessa. Lopulta ei ollut mitään yhteistä kenenkään kanssa.... Omasta huoneesta on tullut turvapaikka, sen ulkopuolella ahdistaa. Tunnen kokoajan, että kaikki halveksuvat ja ylenskatsovat mua, vaikka tiedän järjellä ajatellen, että tuskin kummemin noteeraavat.

• kuusitoistakesäinen

Olen aina tahtonut olla yksin, mutta vuosien myötä olen karistanut viimeisetkin tuttavuudet ympäriltäni. Varmasti sen lisäksi, että se on aina ollut osa luonnettani, sairastumiseni on edesauttanut vetäytymistäni siinä, että myös häpeän itseäni ja inhottaa ajatus siitä, että ihmiset näkevät minut ja muodostavat mielipiteitään, ovat mahdollisesti kiinnostuneita ja jäävät ehkä jopa riippuvaisiksi.
      Ennen jätin vastaamatta yhteydenottoihin, nykyään niitä ei edes tule. En tahdo kenenkään kiintyvän minuun, koska en kuitenkaan jaksaisi ylläpitää ihmissuhteita ja ihmissuhteet ylipäätään ahdistavat helvetisti. Ihmisillä on odotuksia, mutta olen niin sekaisin ja syvällä jonkin sisässä, etten enää hallitse olemassaoloani. Miten voisin silloin täyttää heidän toiveensa'?

En ole ujo. Yleensä ihmiset olettavat näin. Uskallan kyllä ottaa yhteyttä ihmisiin ja olla jopa olevinani kovinkin rento heidän seurassaan, mutta kyse on siitä etten tahdo. Jostain syystä sisälläni kasvaa ihmisviha.

• Jokuvaa231445

"En ole ujo. Yleensä ihmiset olettavat näin. Uskallan kyllä ottaa yhteyttä ihmisiin ja olla jopa olevinani kovinkin rento heidän seurassaan, mutta kyse on siitä etten tahdo. Jostain syystä sisälläni kasvaa ihmisviha."
        Olen samassa tilanteessa. 17-vuotias olen ja en pidä yhteyttä keneenkään kun ei vaan huvita. Seurutellutkaan en ole koska olen koko elämäni tuntenut olevani huonompi kuin muut. Olen kai jotenkin antisosiaalinen. Ei se minua ole haitannut.

• finoinfondo

Kai alan pikkuhiljaa olla syrjäytynyt. 18 vuotias tyttö, kolmeen vuoteen en ole saanut mitään aikaseksi. Ei kavereita, ei opiskelua, ei töitä... Aloitin autokoulun muutama kuukausi sitten, mutta ei siitäkään tullut yhtään mitään. Puhelin on toista viikkoa sammuneena, mutta mitäpä sitä lataamaan, kun ei siihen kuitenkaan kukaan soita.
      Välillä uskon oikeasti, että pystyn muuttamaan elämäni suunnan, mutta tälläkin hetkellä toivon vaan sitä ettei mulla olisi vanhempia ja muita läheisiä joita satuttaisin tappamalla itteni. En pahemmin ole masentunut, mutta ei tässä loppujen lopuks ole mitään järkeä. En jaksa mitään ihmissuhteita, en oikeestaan edes pidä ihmisistä, ainakaan jos ne tulee liian lähelle. Mulla on yksinäni ihan kivaa, mutta ei tämmönen elämä silti kannata.

• Johtuuko kaikki välinpitämättömyydestä? Ja yhteisöllisyyden loppumisesta? Elämmekö jo viimeisiä aikoja? Tiedä sitä pelottaa ja ahdistaa. Koko ajan masennus ja ahdistus vaan pahenee. Olenko edes olemassa, välillä tuntuu sille? Miksi maailma on tällainen kun on?

• syrjäytynyt juu

Voisin sanoa olevani syrjäytynyt. Päälle 20 vuotta on tullut elettyä, enkä ole koskaan kyennyt seurustelemaan tai edes hakeutumaan töihin. Yliopistoon tai ammattikorkeakouluun hakemisesta olen voinut vain haaveilla. Kavereita ei ole nimeksikään, ne harvatkin asuvat kaukana, enkä näe heitä ikinä. Onneksi on sentään vanhemmat ja sisaruksia, etten vallan erakoidu.

• anonyymi__84

Joo!
      Ollaanhan tässä elinkeinoelämästä aika lailla paitsiossa täälläkin.

Aika paljoltihan tuo on samantekevää. Vapaa-aikaa riittää, ja koska tämä on Suomi, ei tarvitse kuitenkaan nälkää tai kylmää kärsiä. Nautiskelen teestä, kavereille vittuilusta ja välillä sorrun laadukkaaseen tuontiolueen tai hienoon viskiin, eikä siihenkään hajoa talous, koska tuet ovat aivan riittoisat kun osaa elää säästeliäästi ja pääsääntöisen vaatimattomasti.

Kovasti yritetään syyllistää ja painostaa sekä lahjoa rotaksi juoksupyörään, mutta ihmisarvo menee ja menköön vastaisuudessakin roimasti sen edelle. "Minä olen omaa omaisuuttani, minä en ole pienimmän murto-osankaan vertaa sinun omaisuuttasi. Et saa elämästäni sekuntiakaan etkä omastani rahtustakaan, jossen minä sitä omista syistäni ja omiin intresseihini nojaten tahdo sitä sinulle antaa." - Tämän verran kapitalismia on syytä muistaa vaalia totuutena, vaikka tukien varassa elääkin. Periaate sopii naistenpäivänkin kunniaksi kerrattavaksi, terveisiä vain kauniimmallekin sukupuolelle!

• 5000 merkkiä

Miespuolinen, 20 vuotta ikää, viime syksystä asti sairaslomalla. Noin vuosi sitten tapahtui jotain sellaista jonka takia en ole enää jaksanut viimeisiäkään kaverisuhteiden rippeitä pitää yllä ja olen nykyään melkolailla yksin. Kouluja en ole peruskoulun jälkeen saanut läpäistyksi enkä ole koskaan ollut oikeissa töissä. Olkoon vain nuori ikä, pidempi vitutus edessä siis.

• mustettatulostimeesi

Täydellisesti syrjäytynyt, Pitäisi mennä joko työkkäriin, lääkäriin tai sossuun, mutta ei pysty Jos pystyisi niin en tietäisi mihin noista. Olen yrittänyt saada töitä ilman työkkäriä, mutta ei onnistu. En kyllä oikein jaksa enää yrittää edes kunnolla, joten kuolema on kait vain ajan kysymys. Vuokraa en pysty enää maksamaan ja ruokaa ostan velaksi. Pian velkaa ei saa enää otettua. Sossusta pystyisi korkeintaan saamaan jatkoaikaa tälle helvetille. Lääkäriin jos menisi niin saisi ehkä jonkin pilleripurkin masennukseen, mutta ei sillä ongelmat korjautuisi. Työkkärissä olen joskus käynyt, mutta ei sieltä töitä saa. Toisaalta vaikka saisi en tiedä pystyisinkö enää tekemään. Apaattisuus on syövyttänyt aivot.

Minä nyt vai olen liian tyhmä pärjäämään tässä maailmassa, ja häpeän ja apaattisuuden vuoksi en pysty edes käyttämään mitään tukikeinoja mitä olisi olemassa. Ainoa ratkaisu ongelmiin jonka minä pystyn toteuttamaan on itsemurha, mutta vielä ei ole rohkeus siihen riittänyt. Mutta varmaan pian kun joutuu kodittomaksi saan edes tämän aikaiseksi.

• aloittaja.....

minkä ikäinen olet? tilanne kuulostaa tosi tutulta. itse sain pakotettua itseni hakemaan apua, mutta en edes tajua noista tukijutuista oikeen... ja tosiaan pelkään että joudun asunnottomaksi kesäksi. toisaalta, onhan kesällä ainakin lämmintä...

mutta itsari kyllä houkuttelee. kun en näe mtn tulevaisuutta itselleni.

• karamell

Olen mielestäni syrjäytymisvaarassa. Olen masennuksen vuoksi työkyvyttömyyseläkkeellä, mutta opiskelen kuitenkin yliopistossa. Teen vapaaehtoistöitä ja pyrin harrastamaan. On kuitenkin yksi iso mutta; kaikki vaan tuntuu niin paskalta. En tajua ihmisiä, eikä monet ihmiset varmaan minua :) Sosiaalinen kanssakäyminen on minulle ihan täyttä pakkopullaa, jos ei siis lasketa perhettä ja muutamaa hyvää ystävää. En halua syrjäytyä, joten yritän taistella kaikkeni sitä vastaan! Että minusta jonain päivänä vielä tulisi kunnollinen tuottava ja veroja maksava kansalainen... En halua luovuttaa, mutta tätä sotaa itseään vastaan on aika rankka käydä.

• voi voi

En voi sanoa, et on mukava, et on muitakin.

Koulukiusaaminen oli ensimmäinen,
      jälkeenpäin se on ihan looginen kuvio tulin kouluun työläisperheestä
      toisesta kaupuginosasta kuin alkoholistien ja työttömien lapset.
      Ja muhun panostettiin himassa ihan hulluna.

Sen jälkeen jatkoopiskelu 6:sen keskarilla ei onnistunu,
      jotain pieniä duuneja, potkuja,
      työttömyyttä intti.. Intti jäi kesken ongelmien vuoksi,
      selkä oli jo silloin paskana...
      Pitkä työttömyys, kursseja, epäonnistuneita suhteita...

Aikuisuus ,lisää suhteita, onnistumisia.. työtä, työttömyyttä,
      oikein vaan paljon...

Ja nyt on niin tsippi ettei jaksa enään sängystä nousta.
      Kaupassa käyn koska syöminen on pakollista ja roskat heitän,
      muuten en poistu himasta ja verhot on edes aina.
      Töihin eikä kouluhin pääse, eikä kelpaa.

Rahaa on jonku verta säästös, mu ei jaksa innostua mistään.

30 tuli täyteen täl viikol en pidä yhteyt sukuun,
      enkä perheeseen.
      Ei kiinnosta enää mikään.. 2 vaihtoehtoo, hauta tai sit
      ittes työllistäminen.
      Ja koska en usko itsemurhaan, niin eipä täsä kummosii
      vaihtoehtoi oo.

• aloittaja.....

millä ihmeellä ihmiset elävät jos eivät käy työssä tai opiskele??

• voi voi

Työttömiä tuetaan saan hanskaan 970 € erillaisia etuuksia
      ja siitä vuokra pois.

Tosin en juo!!!

Ja osaan muutenkin handlata talouteni oon aina osannut!
      Edes tällä rahalla joudu elämään kädestä suuhun säästöönkin
      jää joka kuukaus 250 €

• aloittaja...

mitä etuuksia saat noin paljon?

• Voi voi

1)Olen yli 25
      2) 410 työttömyyspäiväraha (Kela)
      3) 360 toimeentulotukea (sosiaalitoimi)
      4) 200 asumistukea (Kela)

Pitää kans sit olla vanha ja isoa asunto mut silti korkee vuokra,
      saat niin vähän asumistukee ettei..sossu voi sit olla maksamatta.

• Anonyymi

Se on kuule omasta tahdosta kiinni syrjäydytkö vaiko et. Olen aikuinen. Jos tutkimuksiin ja selvityksiin on uskomista, niiden perusteella minun pitäisi olla syrjäytynyt, olisin yhteiskunnan elätettävänä, ehkä vankilassa. Lapsuudessa ja nuoruudessa vietin lukuisia öitä metsissä yms paikoissa paossa kotiväkivaltaa. Olin myös sekä henkisen että fyysisen koulukiusaamisen uhri. Minulla ei ollut minkäänlaista turvaverkostoa. Kävin koulut ja hankin pätevyydet. Tiesin, että jonkin päivänä kaiki se "paska" loppuu, eikä minun tarvitse perustella kenellekään olemistani. Nyt olen työelämässä ja tulen oikein hyvin toimeen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mies, miksi et vaikuta halukkaalta?

Ihmeellistä käytöstä mieheltä. Toki et ole mikään teinipoika enää.
      Ikävä
      123
      2558
    2. 135
      1964
    3. Terveystalon lääkärit ylilaskuttaneet

Tämän pörriäiset osaavat, laskuttamisen. Terveystalo myöntää asian. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011134269.html "K
      Maailman menoa
      115
      1291
    4. Ikävä on häntä

Josta on tullut niin tärkeä ja rakas. Olisinko onnellinen hänen kanssaan. Ne rakastavat silmät jotka mua katsoo aina jos
      Ikävä
      63
      1286
    5. En kai koskaan saa sinua

Koska et usko että riitäisit minulle. Olet aina pitänyt itseäsi liian risana ja heikkona. Katkot korkeutesi, ja poraat k
      Ikävä
      77
      1141
    6. HESARI: Kahden Pasin pankki OmaSp

Toinen entinen työntekijä sanoi, että Turtio oli organisaatiossa “Jumalasta seuraava, ylöspäin” https://www.hs.fi/visio
      Seinäjoki
      27
      1133
    7. Minkä kultakimpaleen

Menetän jos en saa häntä. Joku muu saisi nauttia siitä hellyydestä, huumorista ja intohimosta. Ehkä hän ymmärtää nyt mik
      Ikävä
      35
      1122
    8. Tykkäsit nainen

Aina eniten lähetyssaarnaajassa, muistan miten nautit!😎😚 meidän pitää päästä vielä kokemaan se.
      Ikävä
      45
      1089
    9. Janne Ahonen E R O A A

Taas 2 lasta jää vaille ehjää perhettä!
      Kotimaiset julkkisjuorut
      96
      1053
    10. Kerroppas nyt

M mies, että kenestä sinä oikein tykkäät, niin saadaan tämä asia muillekin selväksi 😉
      Ikävä
      84
      1048
    Aihe