Pohojalaasta Grilliherkkua

Vinkki*

Käyn useasti pohjanmaalla, Lapualla. Olen siellä myös silloin tällöin maistellut paikallisten grillien tuotteita ja täytyy sanoa, että ihastunut. Siellä osataan tehdä kaikista purilaisista ym rapeita ja syötävän hyviä. Kun vetaan niitä esim. Hyvinkään grillien tuotteisiin, niin ero on huima. Täällä sampylät ja piirakat ovat lössöjä, pehmeitä ja jopa vetisen tuntuisia. Pohjanmaalla sämpylä kuumennetaan parillalla siten että siitä tulee rapeakuorinen. On varmaan sämpylän rakenteesta kiinni. Täälläkin olen nähnyt parillaa käytettävän, mutta ei sämpylöistä siitä huolimatta tule rapeita.
Ottakaapa paikalliset grilliyrittäjät oppia Pohjanmaalta, siellä osataan grilliruuatkin. Kuulin, että Lapualta lähetetään Matkahuollon kautta jopa Ouluun näitä kyseisiä herkkuja.

14

620

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hampparia huuleen

      oikein grilliruoka spesialista, kaikenlaisia tyhjäpäitä ja sen mukaisia on kirjotuksetkin.

      • teksti.

        olikin kaikkea muuta, kuin tyhjäpään kirjoittama.


      • tyhjää parempi
        teksti. kirjoitti:

        olikin kaikkea muuta, kuin tyhjäpään kirjoittama.

        sinun tekstistäsi, ja tämän jälkeen minun tekstistä, ja niin edespäin.........


    • Nälkä lähti

      löytyy paikkoja Hyvinkäältäkin ja lähiseudulta.Ne ovat lähes aina täynnä ja jopa jonoa.Pirunsaari ja Laineen leipomokahvilat nyt ensialkuun tulee mieleen ja 25-tien varrella Hyvinkään ja Mäntsälän rajalla oleva Kera-grilli johon on aina jonoa.Laatu/hinta takaa menekin.

      • koiran oksu

        oikeaa ruokaa? Yleisen määritelmän mukaan sellaisena pidetään esim. kotiruokaa. Grilliruoka määritellään juurikin vain grilliruoaksi, kai niissäkin on sitten eri tasoja.


      • Nälkä lähti
        koiran oksu kirjoitti:

        oikeaa ruokaa? Yleisen määritelmän mukaan sellaisena pidetään esim. kotiruokaa. Grilliruoka määritellään juurikin vain grilliruoaksi, kai niissäkin on sitten eri tasoja.

        Joillakin on aivan normaaleja ruoka-annoksia ja reilun kokoisia.Eivät ole useinkaan mitään hienostelupaikkoja.Kannattaa käydä tutustumassa.


      • vai hienostelua?
        Nälkä lähti kirjoitti:

        Joillakin on aivan normaaleja ruoka-annoksia ja reilun kokoisia.Eivät ole useinkaan mitään hienostelupaikkoja.Kannattaa käydä tutustumassa.

        mitään hienostelupaikkoja" hei haloota vaan, kysymys oli grilliruoasta. Ne eivät ole koskaan mitään hienostelupaikkoja, sellaset ovat pääosin rekkakuskien ja kännien rasvatankkaukseen tarkotettuja koppeja.


      • Hei haloo
        vai hienostelua? kirjoitti:

        mitään hienostelupaikkoja" hei haloota vaan, kysymys oli grilliruoasta. Ne eivät ole koskaan mitään hienostelupaikkoja, sellaset ovat pääosin rekkakuskien ja kännien rasvatankkaukseen tarkotettuja koppeja.

        on tarjolla normaaleja ruoka-annoksia,jollaisista jotkut puhuvat kotiruokana.Mäkkärit ja vastaavat on toinen lukunsa,niistä ei ole puhe.


      • vinkki*
        Hei haloo kirjoitti:

        on tarjolla normaaleja ruoka-annoksia,jollaisista jotkut puhuvat kotiruokana.Mäkkärit ja vastaavat on toinen lukunsa,niistä ei ole puhe.

        Täällä tunnetusti keskustelu menee jonkun sanan juupas eipäs väittelyksi. Varsinaisesta aiheesta ei juurikaan jutella. Olen kyllä käynyt riittävästi gourmet-paikoissa syömässä ja tunnen ne. Nyt olikin kysymys grilliruuasta, mikä on oma lajinsa.
        Olen nauttinut myös Pirunsaaren herkkuja, mutta kaikista paikallisista ja etelä-suomen grillipaikoista poiketen, Etelä-Pohjanmaalla on oma tapa tehdä grilliruuat. Henkilö, joka ei ole niitä maistanut, ei voi verrata. Siksi kerroinkin näistä herkuista täällä, ihan informaatiomielessä. Mutta täällä kaikki asiat käännetään vastakkainasetteluksi. Turha tästä asiasta on riitaa vääntää.


      • vanhat rasvat
        vinkki* kirjoitti:

        Täällä tunnetusti keskustelu menee jonkun sanan juupas eipäs väittelyksi. Varsinaisesta aiheesta ei juurikaan jutella. Olen kyllä käynyt riittävästi gourmet-paikoissa syömässä ja tunnen ne. Nyt olikin kysymys grilliruuasta, mikä on oma lajinsa.
        Olen nauttinut myös Pirunsaaren herkkuja, mutta kaikista paikallisista ja etelä-suomen grillipaikoista poiketen, Etelä-Pohjanmaalla on oma tapa tehdä grilliruuat. Henkilö, joka ei ole niitä maistanut, ei voi verrata. Siksi kerroinkin näistä herkuista täällä, ihan informaatiomielessä. Mutta täällä kaikki asiat käännetään vastakkainasetteluksi. Turha tästä asiasta on riitaa vääntää.

        koskapa grilliruoasta ei hovikelpoista saa, tai sitten se ei ole grilliruokaa. Grilliruokahan on paistettu suoraan paistolevyn päällä, makuerot eri grillien välillä tulevat pääasiassa paistoöljyn kunnon mukaan, mitä eltaantuneempi rasva sen heikompi taso, myös raaka-aineiden tuoreudella ja laadulla on jotain tekemistä asian kanssa.


      • et sillee
        vanhat rasvat kirjoitti:

        koskapa grilliruoasta ei hovikelpoista saa, tai sitten se ei ole grilliruokaa. Grilliruokahan on paistettu suoraan paistolevyn päällä, makuerot eri grillien välillä tulevat pääasiassa paistoöljyn kunnon mukaan, mitä eltaantuneempi rasva sen heikompi taso, myös raaka-aineiden tuoreudella ja laadulla on jotain tekemistä asian kanssa.

        ruokailupaikassa Suomessa on hyvin kirjava ruokalista ja annosten koot vaihtelevat.Mielipiteitä makuasioista on Suomessakin noin 5 miljoonaa.


      • epäterveellistä aina
        et sillee kirjoitti:

        ruokailupaikassa Suomessa on hyvin kirjava ruokalista ja annosten koot vaihtelevat.Mielipiteitä makuasioista on Suomessakin noin 5 miljoonaa.

        mitenkä ruoka valmistetaan, joten kirjavuus jää lähinnä eri materiaalien tasolle, valmistusmenetelmän säilyen samana. Öljyssä paistaminen on se grillin valmistusmenetelmä, turha sellasesta on kotiruokana puhua.


      • 2+9
        vinkki* kirjoitti:

        Täällä tunnetusti keskustelu menee jonkun sanan juupas eipäs väittelyksi. Varsinaisesta aiheesta ei juurikaan jutella. Olen kyllä käynyt riittävästi gourmet-paikoissa syömässä ja tunnen ne. Nyt olikin kysymys grilliruuasta, mikä on oma lajinsa.
        Olen nauttinut myös Pirunsaaren herkkuja, mutta kaikista paikallisista ja etelä-suomen grillipaikoista poiketen, Etelä-Pohjanmaalla on oma tapa tehdä grilliruuat. Henkilö, joka ei ole niitä maistanut, ei voi verrata. Siksi kerroinkin näistä herkuista täällä, ihan informaatiomielessä. Mutta täällä kaikki asiat käännetään vastakkainasetteluksi. Turha tästä asiasta on riitaa vääntää.

        Erjan grilli vimpelissä oli aikoinaa kuuluisa hyvistä sapuskoista, 80-luvulla sai jonottaa meni milloin tahansa, ja Matilta tuli hyvät vitsit kaupan päälle, on muuttanut kuulema Kokkolaan.


    • Anonyymi

      Keragrilli on todella huono. Sain viimeksi käydessä niin huonoa ruokaa ett vieläkin suututtaa. Nuori vaalea tyttö teki. Boikottiin laitamme vaikka vakkareita ollaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4449
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2219
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1744
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1478
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      25
      1411
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1288
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1217
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1126
    9. 22
      1076
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1004
    Aihe