Sheriffin tietopohja

Emme ole P-Koreassa

Nettiviisas !
Noin vuosi sitten eräs nuori (ehkä opiskelija ) kyseli palstalla ,mitä muistoja ikäihmisillä on jatkosodan aikana Suomen radion lähetyksiä häirinneestä Tiltusta . Annoin melko pitkän vastauksen , jossa myös käytin sota-aikana käytettyjä nimityksiä . Tiltua kutsuttiin Ryssän Tiltuksi jne. kerroin niin kuin historialliset tapahtumat olivat olleet .

Tuo vastaukseni ei pysynyt näkyvissä kun muutamia tunteja , sheriffi pyyhki ne pois . Toistin : sama tulos !Kysyisin seuraavaa :

1 . Millä oikeudella sheriffi kumoaa todelliset historialliset tapahtumat ?
2. Millainen sivistyspohja vaaditaan kunkin palstan sheriffiltä ?
3. Miksi vain sheriffi saa antaa vääriä toimintaohjeita , vääristellä historiaa ?
4. Eikö todella näillä palstoilla saa kertoa asiat niin kuin ne ovat tai ovat olleet.
5. Voiko enää kirjoittajilta vaatia "Fiksusti netissä" , kun totuutta ei saa kertoa

7

315

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kim jong il

      Palstasheriffiksi pääsyhän tarjoaa oivan mahdollisuuden rajoittaa sananvapautta omien tarkoitusperiensä hyödyttämiseksi. En kylläkään ymmärrä, miten edellä kertomassasi tilanteessa joku voisi sensuurista hyötyä.

    • vaadita mitään sivistystä, johan nyt...

      Tosin harva enää seriffiksi haluaa, sehän on vain ajanmenoa.
      Ne muutamat seriffit lienevät sitten sitäkin kiihkeämpiä toimessaan.

    • jhjjuyghu

      Tuosta aloittajan kuvaamasta tilanteesta en tiedä, mutta muuten olen kyllä aika useinkin törmännyt minäkin erittäin omituiseen sensurointiin tämän Suomi24:n palstoilla: en tiedä, että onko ylläpidolla tai sheriffeillä aina edes mitään tekemistäkään niiden poistojen kanssa, vaiko että mikä ihmeen häiriköinti siinä ehkä olisi kyseessä, mutta aika huolestuttavaakin minusta on ollut joskus esim. se, että kirjoitan täysin neutraalin ja sääntöjen mukaisen viestin keskustelupalstalle johonkin keskusteluun ja joku sitten poistattaa sen (kiusaksi ilmeisesti?) suurinpiirtein salamana. Josssakin vaiheessa keskusteluja lukiessa alan silloin monasti sitten vähän ärtyäkin, kun näen, että mitä tyystin täysin asiatonta sisältöä samaan aikaan kuitenkin on palstoilla, kun joku minua häiriten poistattaa minun nimettömän asiallisia viestejäni keskusteluista. Tätä ei tapahdu aina, mutta omituisesti kylläkin verraten useinkin Suomi24:n keskusteluihin osaa ottaessani ja sellaisten viestien osalta, mitkä eivät ainakaan minun kirjoittamani vaatisi poistoa. Tunnen kieliopin aika hyvin, olen akateemisesti koulutettu ihminen ja minulla on jonkin sortin arvosana journalistiikastakin, eli minun osaltani ei koskaan ole kyse viestinnästä, etten vastaisi kirjoitettujen viestien tai minulle osoitettujen vastineiden aiheisiin tai osaisi kohdentaa viestiäni aihealueeltaan oikealle keskustelupalstalle.

      Ja olen todennut, että ainakaan nimettömänä kirjoittava ei aina tule oikeudenmukaisesti kohdelluksi Suomi24- foorumin keskusteluissa: eräälläkin tän foorumin keskustelupalstalla - jonka nimeä en tässä mainitse - sen palstan häiriköt ovat valitettavasti näemmä ihan melkein vapaasti saaneet syöttää todellisuudenvastaista kommentointia esimerkiksi minun sanomisistani ja keskusteluosanotostani, jos niihin keskusteluihin osaa aiheita kommentoimalla otan ja melkein koko sen palstan sisältö on näemmä muutenkin poistateltu ja muokattu omituisesti siten, että sen valossa minäkin varmaan vaikuttaisin suurinpiirtein hullulta, kun palstalle roikkumaan jätetään minun viesteihini vastineeksi kohdistettuja herjaamismielikuvitusjuttuja, asiatonta kimpussani keskusteluissa roikkumista ja silkasti täysin perättömyyksiin perustuvia minulle kohdistettuja, minun kirjoittamaani vastaamattomia, puppujuttuja ja kun sitten asiallisia niitä puppujuttuja korjaavia ja vilpittömän ihmetteleviä vastineitani on samalla aivan oudosti poistunut. Se ei haittaa minua sinänsä, kun minähän sen totuuden tiedän, etten tällä foorumilla koskaan ole henkilönä profiloitunut, enkä tunne ketään minua keskustelupalstoilla perättömillä henkilökohtaistuksilla herjanneita, mutta ne minulle kohdistetut keskustelupalstajutut ovat tosiaan monasti olleet oikeasti hyvin aggressiivisia, sikäli pelottavia ja ikäviä väliin - kaikessa perättömyydessään.

      Samoin myös nöyryyttäviä sikäli, kun siinä on hieman vaikeaa puolustautua julkisessa keskusteluissa sellaisia herjaajia vastaan, jotka röyhkeästi ja/tai luuloissaan käyvät turhan henkilökohtaisiksi tuntematonta kohtaan, jotka esiintyvät rekisteröidyillä nimimerkkistatuksilla ja joilla on kyseenalaista pokkaa takertua viattomaan sivulliseen perättömän paskan puhumisen ja törkykäytöksen muodossa.

      En tiedä, että miten tällä foorumilla nimettömästi kirjoittaessa pitäisi toimia, jotta voisi välttää epämiellyttävän ahdistelun kohteeksi joutumisen(??), mutta minä ainakin olen joskus ajatellut, kun olen keskusteluissa paljon tyystin asiattoman käytöksen kohteena ollut, että pitäisikö tällä foorumilla käydessä kenties ottaa itselleen talteen itselleen kaikki OMAT foorumille kirjoittamansa viestit, ettei sitten, kun ja jos näkee omaa käsialaansa räävittynä, loukkaavaksi ronkittuna ja muiden postaamana joissakin ei- toivotuissa paikoissa foorumilla, kukaan häirikkö pääsisi väittämään viestinnästä paskapuheita? Voi kyllä sanoa, ettei sellainen keskusteleminen sitten mikään nautinto olisi.

      Jokatapauksessa tälläkin foorumilla julkisissa keskusteluissa näkyy käyvän joitakin tahoja - en tunne- jotka ihan systemaattisesti kyttää sellaisen häiriköinnin mielessä, että ilmiselvästi haluavat vääristellä julkiseen keskusteluun osaa ottavan nimettömän sanomisia. Ylläpidosta en väitä mitään muuta, kuin että linja ei ole mielestäni aivan oikeudenmukainen nimettömiä kirjoittajia kohtaan aina, koska todennäköisimmin foorumia pakkomielteisesti häiriköivät ovat varmasti sellaisia, jotka ovat profiloituneet myös joillakin nimimerkeillä. Toivottavasti sentään henkilöllisyydet tarkistetaan niiltä, jotka liitttyvät saitin jäseniksi - muuten on mielestäni kyse kunnianloukkauksesta. Ja tän sanon mitään tai ketään yksittäistä tahoa syyllistämättä. Ylläpidon vika ei ole se, että mitä kirjoittajat keskusteluissa sanovat, mutta linjansa he voivat valita ja siitä itsenäisesti päättää.

      • nettiviisas

        ...tälle nimenomaiselle Suomi24:n keskustelupalstalle toimii koko helmikuun ajan, ts. keskustelun avoinna oloajan, vuoropäivinä Tietoturvapäivähankkeessa mukana olevien eri tahojen edustajia - siis ammattilaisia, joilla on eri näkökulmista asiantuntemusta fiksuun nettikäyttäytymiseen. Itse edustan enemmänkin mediakasvatuksen näkökulmaa ja osaamiseni teknisenä neuvonantajana on melko vähäistä.

        Tälläkin palstalla esiin tulleiden kommenttien mukaan Suomi24:lla käytävä keskustelu on vilkaista, mutta tasoltaan monenkirjavaa. Sheriffien rooli vaihtelee suuresti, ja kaikilla palstoilla sheriffejä ei ilmeisesti edes ole. Asiattomasta toiminnasta on syytä ilmoittaa sheriffille tai ylläpitäjälle tai ilmaista kantansa tarvittaessa jaloillaan äänestämisellä = siirtyä keskustelemaan sinne, missä keskustelu ja moderaattorien toiminta on asiallista.

        Antoisaa ja asiallista keskustelua toivottaen

        Maija Lehtikangas, projektikoordinaattori, Väestöliiton www.murkunkanssa.fi -netti
        Väestöliitto on mukana Tietoturvapäivä -kampanjassa joka edistää turvallista ja fiksua internetin käyttöä


      • jhjjuyghu
        nettiviisas kirjoitti:

        ...tälle nimenomaiselle Suomi24:n keskustelupalstalle toimii koko helmikuun ajan, ts. keskustelun avoinna oloajan, vuoropäivinä Tietoturvapäivähankkeessa mukana olevien eri tahojen edustajia - siis ammattilaisia, joilla on eri näkökulmista asiantuntemusta fiksuun nettikäyttäytymiseen. Itse edustan enemmänkin mediakasvatuksen näkökulmaa ja osaamiseni teknisenä neuvonantajana on melko vähäistä.

        Tälläkin palstalla esiin tulleiden kommenttien mukaan Suomi24:lla käytävä keskustelu on vilkaista, mutta tasoltaan monenkirjavaa. Sheriffien rooli vaihtelee suuresti, ja kaikilla palstoilla sheriffejä ei ilmeisesti edes ole. Asiattomasta toiminnasta on syytä ilmoittaa sheriffille tai ylläpitäjälle tai ilmaista kantansa tarvittaessa jaloillaan äänestämisellä = siirtyä keskustelemaan sinne, missä keskustelu ja moderaattorien toiminta on asiallista.

        Antoisaa ja asiallista keskustelua toivottaen

        Maija Lehtikangas, projektikoordinaattori, Väestöliiton www.murkunkanssa.fi -netti
        Väestöliitto on mukana Tietoturvapäivä -kampanjassa joka edistää turvallista ja fiksua internetin käyttöä

        Yksi kysymys sinulle ja otetaan tähän niinsanotusti teoreettinen esimerkki: ajatellaan sellainen toereettinen esimerkkitilanne, vaikkapa, että jos vaikka sä olisit joskus internetissä tän tyyppisellä foorumilla kertonut nimettömänä, profiloitumattomasti tyystin muille palstakirjoittajille ja identifioitumatta, jossakin sinulle täysin kokonaisuudessaan tuntemattomien kansoittamalla internetin julkisella anonyymilla keskustelupalstalla, sellaisen ns. "vertaiskeskustelussa", arasta asiasta, esimerkiksi sytostaattilääkityksestä ja että sitten siihen keskusteluun sinua herjaamaan vastineena asialliseen kirjoitukseesi, olisi tullut täysin asiattomasti käyttäytyviä, sinulle henkilökohtaisesti tyystin tuntemattomia anonyymisti sinule esiintyviä internetkirjoittajia, jotka olisivat syytelleet julkisesti sinua, sinua asiattomilla kirjoittamaasi liittymättömillä perättömillä henkilökohtaistuksilla asiattomasti herjaten, asialliseen kirjoittamaasi tekstiisi sinua vaikkapa "perverssiksi" ( vaikket kirjoita seksi- aihepalstoilla), "natsistiksi" (sinulla ei ole mitään tekemistä natsismin tai sellaisen ideologian kanssa) tai jotakin keskustelupalstan vakiosti ns. rekisteröidyllä nimimerkillä kirjoittavaa mukamas " vainoavaksi" ( et tunne ketään nettipalstan kirjoittajia henkilökohtaisella tasolla), niin kysymys tuollaisesta teoreettisesta tilanteesta sinulle, että menisitkö _sinä_ siinä tapauksessa_antamaan henkilökohtaisen sähköpostiosoitteesi, kun rehellinen kansalainen olet, keskustelufoorumin ylläpidolle valituksena asiattomasta viestinnästä, JOS et edes tiedä, että _ketkä tai kuka_ sinulle tuntemattomat sellaisen julkisen anonyymin keskustelupalstan julkisissa keskusteluissa juuri sinua systemaattisesti kiusaavat?

        Tarkoitan, että kun sinä puhuit "ylläpidolle" palstakiusaamisesta informoimisesta, niin siinä on jonkin asteinen kynnys ollut - ainakin omalta osaltani- kun en ole koko Suomi24:n edes jäsen, vaan ainoastaan satunnainen nettikulkija, johon ainakin eräillä palstoilla on takerruttu täysin törkeän, henkilöönkäyvän asiattoman herjaamisen mielessä. Suomi24:n ylläpidon palstoilla olen kyllä useampaankin otteeseen puhunut oudosta kohtelusta, jota tuntematon nimetön saa osakseen joissakin tän foorumin julkisissa keskusteluissa. Mieluusti en silti minä ainakaan jakele sähköpostiosoitettani, kun en ole Suomi24:n jäsen ja mulla on olemassa vain koko henkilöllisyyteni paljastava sähköpostiosoite.

        Ehkä mietittävää tässäkin ja jälleen mitään tahoja syyllistämättä.


      • nettiviisas
        jhjjuyghu kirjoitti:

        Yksi kysymys sinulle ja otetaan tähän niinsanotusti teoreettinen esimerkki: ajatellaan sellainen toereettinen esimerkkitilanne, vaikkapa, että jos vaikka sä olisit joskus internetissä tän tyyppisellä foorumilla kertonut nimettömänä, profiloitumattomasti tyystin muille palstakirjoittajille ja identifioitumatta, jossakin sinulle täysin kokonaisuudessaan tuntemattomien kansoittamalla internetin julkisella anonyymilla keskustelupalstalla, sellaisen ns. "vertaiskeskustelussa", arasta asiasta, esimerkiksi sytostaattilääkityksestä ja että sitten siihen keskusteluun sinua herjaamaan vastineena asialliseen kirjoitukseesi, olisi tullut täysin asiattomasti käyttäytyviä, sinulle henkilökohtaisesti tyystin tuntemattomia anonyymisti sinule esiintyviä internetkirjoittajia, jotka olisivat syytelleet julkisesti sinua, sinua asiattomilla kirjoittamaasi liittymättömillä perättömillä henkilökohtaistuksilla asiattomasti herjaten, asialliseen kirjoittamaasi tekstiisi sinua vaikkapa "perverssiksi" ( vaikket kirjoita seksi- aihepalstoilla), "natsistiksi" (sinulla ei ole mitään tekemistä natsismin tai sellaisen ideologian kanssa) tai jotakin keskustelupalstan vakiosti ns. rekisteröidyllä nimimerkillä kirjoittavaa mukamas " vainoavaksi" ( et tunne ketään nettipalstan kirjoittajia henkilökohtaisella tasolla), niin kysymys tuollaisesta teoreettisesta tilanteesta sinulle, että menisitkö _sinä_ siinä tapauksessa_antamaan henkilökohtaisen sähköpostiosoitteesi, kun rehellinen kansalainen olet, keskustelufoorumin ylläpidolle valituksena asiattomasta viestinnästä, JOS et edes tiedä, että _ketkä tai kuka_ sinulle tuntemattomat sellaisen julkisen anonyymin keskustelupalstan julkisissa keskusteluissa juuri sinua systemaattisesti kiusaavat?

        Tarkoitan, että kun sinä puhuit "ylläpidolle" palstakiusaamisesta informoimisesta, niin siinä on jonkin asteinen kynnys ollut - ainakin omalta osaltani- kun en ole koko Suomi24:n edes jäsen, vaan ainoastaan satunnainen nettikulkija, johon ainakin eräillä palstoilla on takerruttu täysin törkeän, henkilöönkäyvän asiattoman herjaamisen mielessä. Suomi24:n ylläpidon palstoilla olen kyllä useampaankin otteeseen puhunut oudosta kohtelusta, jota tuntematon nimetön saa osakseen joissakin tän foorumin julkisissa keskusteluissa. Mieluusti en silti minä ainakaan jakele sähköpostiosoitettani, kun en ole Suomi24:n jäsen ja mulla on olemassa vain koko henkilöllisyyteni paljastava sähköpostiosoite.

        Ehkä mietittävää tässäkin ja jälleen mitään tahoja syyllistämättä.

        Totta tuo, että omien henkilötietojensa (esim. oman sähköpostiosoitteen) antamisessa kannattaa noudattaa suurta varovaisuutta tai jopa (kuten eräs "Mistä neuvot nettifiksuuteen?" keskustelun kommentoija totesi: "Lievää vainoharhaisuutta"... Ainakin täytyy selvittää Käyttäjäehtojen kautta, kuka käyttää ja mihin tarkoitukseen annettuja tietoja.

        Jokainen netinkäyttäjä luo myös omalla nettikäyttäytymisellään toimintakulttuuria eri foorumeilla, ja nimettömyyden tai nimimerkin taakse piiloutuvat asiattomasti käyttäytyvät yksilöt syövät kieltämättä keskustelufoorumien uskottavuutta. Toivomme tämän kuukauden aikana voivamme toimia "Fiksusti netissä" -keskustelupalstalla esimerkkinä asiallisesta nettikeskustelusta.

        Maija Lehtikangas, projektikoordinaattori, Väestöliiton www.murkunkanssa.fi -netti
        Väestöliitto on mukana Tietoturvapäivä -kampanjassa joka edistää turvallista ja fiksua internetin käyttöä


      • jhjjjuyghu
        nettiviisas kirjoitti:

        Totta tuo, että omien henkilötietojensa (esim. oman sähköpostiosoitteen) antamisessa kannattaa noudattaa suurta varovaisuutta tai jopa (kuten eräs "Mistä neuvot nettifiksuuteen?" keskustelun kommentoija totesi: "Lievää vainoharhaisuutta"... Ainakin täytyy selvittää Käyttäjäehtojen kautta, kuka käyttää ja mihin tarkoitukseen annettuja tietoja.

        Jokainen netinkäyttäjä luo myös omalla nettikäyttäytymisellään toimintakulttuuria eri foorumeilla, ja nimettömyyden tai nimimerkin taakse piiloutuvat asiattomasti käyttäytyvät yksilöt syövät kieltämättä keskustelufoorumien uskottavuutta. Toivomme tämän kuukauden aikana voivamme toimia "Fiksusti netissä" -keskustelupalstalla esimerkkinä asiallisesta nettikeskustelusta.

        Maija Lehtikangas, projektikoordinaattori, Väestöliiton www.murkunkanssa.fi -netti
        Väestöliitto on mukana Tietoturvapäivä -kampanjassa joka edistää turvallista ja fiksua internetin käyttöä

        Yksi mielipiteeni mukainen korjaus viestiisi. Minun mielestäni myös nimellisesti nimellä esiintyvät syövät uskottavuutta nettifoorumeilla, mikäli käyttävät rekisteröityneille kuuluvaa status-valtaa asiattomaan julki-ilmaisuun. Hyvin monta kertaa Suomi24- keskusteluissa ystävällisen, neutraalin ja asiallisen kommentin kirjoittava on nimetön, enemminkin kuin jollakin nimimerkkistatuksella esiintyvä, ainakin oman lukukykyni mukaan, mutta minä tietysti en tunne mitään tälle foorumille kirjoittavia henkilöinä.

        Törkeintä ja oudointa kaltaiseni tuntemattoman julkisia palstoja lukevan näkökulmasta on ollut tällä foorumilla ehkä se, että kun porsaat katsovat oikeudekseen käydä viattoman julkiseen keskustelupalstan keskusteluun kommentilla osaa ottavan, muita kirjoittajian selkeästi tyystin tuntemattoman, ns. kimppuun _ihan kimpassakin_ herjaamaan perättömyyksillä , keskusteluissa ilmeisimminkjn siksi, että itse ovat joitakin toisensa tuntevia vakkarikirjoittajia ja vielä tietäen, että minä olen siihen nähden ulkopuolinen. Mulla itselläni ei ikinä olisi pokkaa ns. huvitella niin sairaalla tavalla kenenkään viattoman julkiseen anonyymiin nettikeskusteluun osaaottavan tuntemattoman kustannksella, ei ikinä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Metsäkoneen kuljettaja huuteli tutkijalle

      "voisit kyllä ottaa rintaliivit pois ennen kuin tulet minulle juttelemaan, hän sanoo." https://yle.fi/a/74-20106446 On
      Suomussalmi
      704
      9789
    2. Suomi on täysin sekaisin

      Jo ties monettako päivää hirveä itku ja poru jostain helvetin nilviäisistä. https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000010
      Maailman menoa
      402
      4226
    3. Kaikki ei vieläkään usko luontokatoon.

      Suomussalmen Hukkajoella foliohattu metsäkoneen kuljettaja tuhosi tuhansia harvinaisia jokihelmisimpukoita eli raakkuja
      Kajaani
      90
      2936
    4. Sano vain suoraan, että nyt riittää

      ettei kiinnosta. Sano, että lopeta! En ihmettelisi, jos olet saanut tarpeeksesi ja toivot minun ymmärtävän lopettaa. Eh
      Ikävä
      43
      2845
    5. Ohhoh! Ex-pääministeri Sanna Marinin Joni-rakas paljasti ilouutisen: "Tässä kuussa..."

      Sanna Marin on ollut naimisissa Markus Räikkösen kanssa. Nyt hänen seurassaan on usein julkkishiusmuotoilija Joni Willb
      Kotimaiset julkkisjuorut
      55
      2614
    6. Mari Rantanen asettaa sairaan lapsen edun oman uransa edelle - (tekikö Marin samaa)

      Noin toimii kunnon vastuuntuntoinen äiti, mutta siitäkin nämä mt-ongelmaiset vasemmistolaiset häntä täällä haukkuvat. "
      Maailman menoa
      212
      2613
    7. Mitä ajattelet aina

      Kun hän tulee näköpiiriin?
      Ikävä
      152
      1823
    8. Luokatonta toimintaa

      Tyrmistyttävää toimintaa Stora Enson korjuu yrittäjältä Hukkajoella. Täyttä piittaamattomuutta laeista ja luontoarvoista
      Suomussalmi
      69
      1667
    9. Ensimmäisestä kohtaamisesta saakka

      minulla on ollut hämmentynyt olo. Miten voit tuntua siltä, että olisin tuntenut sinut aina? Sinun kanssasi on yhtä aikaa
      Ikävä
      14
      1610
    10. Maailmankuulu homopingviini on kuollut

      Minä niin toivoin että pariskunta olisi saatu kunniavieraiksi ensi kesän Prideen. 💔 "Maailmankuulu homopingviini on k
      Lapua
      6
      1413
    Aihe