kastetut ja liitetyt

2+3=5

Ovatko kaikki venäläiset kirkossakävijät kastettuja ja seurakunnan jäseniä? Mistä papit tietävät ehtoolliselle menijän ortodoksikirkon jäseneksi?

23

541

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • brianin elämä

      niin eivät mistään. Ja sitä, ovatko venäläiset kastettuja, ei voi myöskään tietää.

      • missään

        tapauksessa näiltä venäläisiltä kirkossakävijöiltähän ei pappi voi kysyä miten asia on. Eihän? Sitä paitsi eihän niiltä venäläisiltä saa rehellistä vastausta. Eihän?


      • --------------------
        missään kirjoitti:

        tapauksessa näiltä venäläisiltä kirkossakävijöiltähän ei pappi voi kysyä miten asia on. Eihän? Sitä paitsi eihän niiltä venäläisiltä saa rehellistä vastausta. Eihän?

        Onko tämä loppujen lopuksi oleellista? Ei kai kukaan vahingoitu moisesta.


      • brianin elämä
        missään kirjoitti:

        tapauksessa näiltä venäläisiltä kirkossakävijöiltähän ei pappi voi kysyä miten asia on. Eihän? Sitä paitsi eihän niiltä venäläisiltä saa rehellistä vastausta. Eihän?

        Ei vastauksessani ollut kritiikkiä. Ihmiset kyselevät itsestäänselvyyksiä. Ei kaste päälle päin näy.

        Sinuna menisin psykiatrin puheille. Tapulissasi on lepakoita.


      • Tilastoa
        missään kirjoitti:

        tapauksessa näiltä venäläisiltä kirkossakävijöiltähän ei pappi voi kysyä miten asia on. Eihän? Sitä paitsi eihän niiltä venäläisiltä saa rehellistä vastausta. Eihän?

        Voisit mennä papin apuriksi ja siinä vieressä pitää tilastoa, kuka on kastettu, kuka venäläinen ja kuka suomalainen. Kysy vielä sitten vastaavatko rehellisesti kysymyksiin. Ehkä kirkossa ei voi käyttää kuitenkaan valheenpaljastuskonetta? Mutta kysy vielä varmuuden vuoksi vielä sitäkin, mistäs tietää.
        Raportoi täällä sitten, niin saamme mekin tietoa tuloksista


      • pitää olla ortodoksi
        missään kirjoitti:

        tapauksessa näiltä venäläisiltä kirkossakävijöiltähän ei pappi voi kysyä miten asia on. Eihän? Sitä paitsi eihän niiltä venäläisiltä saa rehellistä vastausta. Eihän?

        Kyllä Suomessakin pappi voi kysyä, onko vierasmaalainen/-kielinen kastettu ja liitetty ortodoksiseen kirkkoon, enne ehtoollista. Olen jopa nähnyt, että on kohteliaasti ohjattu sivuun, kun ei ole varmuutta kirkon kasteesta. Niinhän Venäjälläkin tehdään, ja muidenkin maiden ortodoksissa kirkoissa. Kysytään, onko kastettu, minkä maan kirkkoon ja ohjataan jopa ensin synnintunnustukselle, jos ei ole ennen ehtoollista sitä tehnyt! Ei mitenkään erikoista tämä kysyminen.

        Ei ehtoollinen ole mikään mikä-tahansa viini-leipä-lusikallinen! Ei ehtoollista anneta kuin ort.kirkkoon kuuluville, muitten kirkkojen käytäntö saattaa olla erilainen.


      • Varvara_Al

        .. kirkossa kastettiin vähän aikaa sitten eräs venäläinen seurakuntalainen, joka näin halusi. Häntä ei oltu kastettu lapsena. Kai se on ihmisen omasta aktiivisuudesta kiinni ja omatunnosta, että kokeeko tärkeäksi varmistua kastamisestaan. Olen kuullut että jos ihmisellä on hätä asian puolesta eikä mahdollisuutta saada täyttä varmuutta, niin Moskovan p:tti kastaa kyllä. Minusta se on hyvä.

        En tiedä mitä käytäntöä Konstantinopoli noudattaa?


      • kallensglkn

        Ne kastaa aikuisia uppokasteella


    • uppoortoja
      • Orbeloksi

        Ortodoksikirkkoon kuulumaton tulisi meillä suomessa kirkkoon rhjtoolliselle. Se ajatus on ihan järjetön. Vastaavasti moniko suomalainen krkoon kuulumaton tulee ehtoollisjonoon.


    • 36

      halutessaan kysyä: oletko ortodoksi?
      näin helppoa ja yksinkertaista.

      • Kysytäänpä tämä

        Saako ortodoksi osallistua luterilaisten ehtoolliseen?
        Entä katolisten?
        Entä venäjän ort kirkon?
        Kreikkalaisten ort?
        Entä syyrialaisten?
        Koptien?
        Helluntailaisten?
        Jne

        Vastausta pyydän vain papeilta tai muilta, jotka sen varmasti ja oikein tietää.
        Muista mahdollisista arvailuista ja pohdinnoista en ole kiinnostunut.


      • vain ja ainoastaan
        Kysytäänpä tämä kirjoitti:

        Saako ortodoksi osallistua luterilaisten ehtoolliseen?
        Entä katolisten?
        Entä venäjän ort kirkon?
        Kreikkalaisten ort?
        Entä syyrialaisten?
        Koptien?
        Helluntailaisten?
        Jne

        Vastausta pyydän vain papeilta tai muilta, jotka sen varmasti ja oikein tietää.
        Muista mahdollisista arvailuista ja pohdinnoista en ole kiinnostunut.

        ortodoksisen kirkon ehtoolliseen. Venäjän ja Kreikan ortodoksiset kirkot ovat samaa ortodoksista kirkko kuin Suomen, joten juu. Paikallisia käytänteitä tosin voi olla erilaisia.

        Mutta ortodoksi ei osallistu mihinkään muuhun ehtoolliseen. Piste.


      • --------------
        vain ja ainoastaan kirjoitti:

        ortodoksisen kirkon ehtoolliseen. Venäjän ja Kreikan ortodoksiset kirkot ovat samaa ortodoksista kirkko kuin Suomen, joten juu. Paikallisia käytänteitä tosin voi olla erilaisia.

        Mutta ortodoksi ei osallistu mihinkään muuhun ehtoolliseen. Piste.

        Venäjällä ehtoolliseen osallistuminen edellyttää synnintunnustusta. Mikäli et osaa venäjää niin hyvin, et voi mennä ehtoolliselle. Muuten kyllä.


      • Varvara_Al
        vain ja ainoastaan kirjoitti:

        ortodoksisen kirkon ehtoolliseen. Venäjän ja Kreikan ortodoksiset kirkot ovat samaa ortodoksista kirkko kuin Suomen, joten juu. Paikallisia käytänteitä tosin voi olla erilaisia.

        Mutta ortodoksi ei osallistu mihinkään muuhun ehtoolliseen. Piste.

        Olen kyllä kuullut että eri patriarkaatteihin kuuluvatkaan eivät aina osallistuisi ehtoolliseen, jos ovat "vieraan" p:tin alueella. Mutta tässä ei välttämättä ole kyse oikeasta käytännöstä vaan jostain paikallisesta tavasta.

        Esim. meillä moskovan p:tin ihmiset eivät useinkaan mene ehtoolliselle konstantinopolin kirkkoon, vaikka siellä olisivatkin liturgian aikaan ja olisivat paastonneet ennen ehtoollista.


      • brianen elämä

        menijä voi halutessaan vastata että jo vain olen ortodoksi.

        Näin helppoa ja yksinkertaista se on.


      • hjgiudrjgioergjio
        Varvara_Al kirjoitti:

        Olen kyllä kuullut että eri patriarkaatteihin kuuluvatkaan eivät aina osallistuisi ehtoolliseen, jos ovat "vieraan" p:tin alueella. Mutta tässä ei välttämättä ole kyse oikeasta käytännöstä vaan jostain paikallisesta tavasta.

        Esim. meillä moskovan p:tin ihmiset eivät useinkaan mene ehtoolliselle konstantinopolin kirkkoon, vaikka siellä olisivatkin liturgian aikaan ja olisivat paastonneet ennen ehtoollista.

        Jos haluaa osallistua ehtoolliseen jossain toisessa paikalliskirkossa esim. Venäjän kirkossa (eli Moskovan patriarkaatissa) tai Kreikan kirkossa, niin aina olisi hyvä ja kohteliasta kysyä mahdollisuutta siihen etukäteen, eikä vain mennä muina miehinä jonoon. Paikallinen pappi osaa neuvoa, miten heillä halutaan valmistauduttavan ehtoolliseen (Venäjällä yleensä synnintunnustus, Kreikassa saatetaan edellyttää paastoruoan syömistä esim. edellisenä päivänä tai kauemminkin).

        Länsimaissa on tavallista, että käydään ehtoollisella yhtä usein kuin Suomessakin, mutta muualla monin paikoin pidetään normaalina, että ehtoolliseen osallistutaan harvoin. Venäjällä ehtoolliseen osallistutaan lähes yhtä usein kuin Suomessa, vaikka edellytetäänkin synnintunnustusta ennen ehtoollista. Sen sijaan esim. Kreikassa monin paikoin (ei kuitenkaan joka paikassa) ehtoolliseen osallistuvat lapset ja vain muutama aikuinen, vaikka kirkko olisi täynnä.


    • Varvara_Al

      Meidän srk:ssa ei aiemmin sanottu ehtoollisen alkaessa että "ehtoolliselle valmistautuneet ortodoksisen kirkon jäsenet.." mutta nykyisin sanotaan. Johtuuko tämä siitä, että joskus on ehtoolliselle mennyt muita ja sen jälkeen on käytäntö muuttunut? Jostain n. vuodesta 2005 alkaen on sanottu näin, sitä ennen ei.

      • myöskin

        vahvistaa sitä, että ehtolliselle tulisi todella valmistautua! Ja tietysti pitää olla ortodoksisen kirkon jäsen, siis kastettu ja kirkkoon liitetty. Kyllä silloin tällöin joku joku luterilainen muina miehinä menee ehtoollisjonoon, mutta kun papisto useimmiten tuntee seurakuntalaisensa, hän kysyy ja varmistaa, ettei kukaan kirkkoon kuulumaton saa ehtoollista. Minusta se on ihan oikein, että varmistetaan, että kirkossa olevat ihmiset tietävät, mistä on kysymys.


      • abc3
        myöskin kirjoitti:

        vahvistaa sitä, että ehtolliselle tulisi todella valmistautua! Ja tietysti pitää olla ortodoksisen kirkon jäsen, siis kastettu ja kirkkoon liitetty. Kyllä silloin tällöin joku joku luterilainen muina miehinä menee ehtoollisjonoon, mutta kun papisto useimmiten tuntee seurakuntalaisensa, hän kysyy ja varmistaa, ettei kukaan kirkkoon kuulumaton saa ehtoollista. Minusta se on ihan oikein, että varmistetaan, että kirkossa olevat ihmiset tietävät, mistä on kysymys.

        Ja noudattanut ehtoollispaastoa, ei lihaa eikä maitotuotteita ainakaan lauantaina, eikä tietenkään seksiä. Lisäksi luetaan ehtoolliselle valmistavat rukoukset ja kanoni ennen kirkkoon tuloa (kannattaa aloittaa jo lauantaina, aika monta ja pitkää rukousta).

        Kyllä Englannissakin kysyivät, olemmeko ortodokseja.


    • ulkosuomalainen2

      Saako ortodoksi osallistua luterilaisten ehtoolliseen? EI
      Entä katolisten? EI paitsi hatatilanteessa (kuolemanvaarassa)
      Entä venäjän ort kirkon? KYLLA mutta on kaytava synnintunnustuksella liturgiaa ennen
      Kreikkalaisten ort? KYLLA mutta on pyydettava papin lupan ensin
      Entä syyrialaisten? Antiokian patriarkaatti: Kylla. Muut: EI
      Koptien? EI
      Helluntailaisten? Ei
      Lisaksi: Georgia, Serbia, Bulgaria, Romania, Albania, Slovakia jne: Kylla mutta on noudatettava paikallisia tapoja (synnintunnustus/paasto ennen ehtoollista, paaston pituus ja paastosaannot vaihtelevat)
      Armenia: Ei
      Etiopia/Eritrea: Ei
      Ukraina: Ei ellei kirkko ole Moskovan patriarkaatin alaisuudessa (suurin osa on)

    • EiJymmärrä?

      Ukraina: Ei ellei kirkko ole Moskovan patriarkaatin alaisuudessa (suurin osa on)

      Miksi ei jos se on ortodoksi kirkko?

    • ulkosuomalainen2

      Suuret ortodoksiset patriarkaatit (mukaanlukien Konstantinopoli) eivat tunnusta Kievin patriarkan alaista Ukrainan ortodoksista kirkkoa kanoniseksi kirkoksi joten heilla ei ole ehtoollisyhteytta useimpien ortodoksisten kirkkojen kanssa. Moskovan patriarkan alainen Ukrainan ortodoksinen kirkko on sen sijaan ehtoollisyhteydessa meidan ja muiden kanssamme. Se on tosiasiassa suurin ortodoksinen kirkko Ukrainassa muutenkin.

      Syyt ovat siis kanoniset/poliittiset. Ukrainan tilanteesta voit lukea netista, itse asiassa se on aika surullinen. Tunnen ukrainalaisia Amerikassa jotka 'boikotoivat' Konstantinopolin alaisia kirkkoja Ukrainan tilanteen takia, vaikka kyllahan aluekiista on enemman Moskovan ja Ukrainan valinen.

      Orientaaliortodoksien kohdalla ehtoollisyhteytta ei ole teologisten erimielisyyksien takia. Naita on yritetty sopia mutta konkreettisesti ehtoollisyhteys ei ole viela toteutunut. Kaytannon tasolla maailmalla tosin kylla orientaaliortodoksit nakevat meidat veljinaan ja sisarinaan, kuten kylla useimmat bysanttilaiskatolisetkin. Ja kylla, he kutsuvat itseaan 'ortodokseiksi' (esim. Etiopian ortodoksi, Armenian ortodoksi. Armeniahan oli ensimmainen kristitty valtio maailmassa, joten ei heidan kirkkonsa ihan turha ole. Siita huolimatta emme ole ehtoollisyhteydessa heidan kanssaan, ainoastaan Georgian ortodoksisen kirkon kanssa. AIka monimutkaisia nama historian ja teologian kiemurat!).

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      127
      1326
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      100
      1023
    3. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      954
    4. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      25
      937
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      300
      823
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      98
      780
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      37
      683
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      656
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      55
      633
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      140
      603
    Aihe