Nettifiksuus - tietoa, taitoa ja asennetta

nettiviisas

Hei!
Aloitan nyt toista päivystysvuoroani Nettiviisaana: Tarkastellessani käytyjä keskusteluja olen havainnut, että kysymykset liittyvät suurelta osalta joko tietokoneiden ja mobiililaitteiden tekniseen tietoturvaan ja virustorjuntaan tai toisaalta nettikäyttäytymiseen Suomi24:n tai sosiaalisen median (pääasiassa Facebookin) eri foorumeilla.

Nettifiksuus vaatii meiltä kaikilta netinkäyttäjiltä monenlaista osaamista: Ainakin perustiedot ja -taidot tietotekniikan käytössä sekä vastuullisen asenteen, jossa viisas varovaisuus yhdistyy toisten huomioimiseen ja heidän oikeuksiensa kunnioittamiseen.

Itselleni ehkä vaativin on tuo teknisiin ratkaisuihin liittyvä "kapulakieli" - jos näillä alueilla on jotain hankaluutta, otan nopsasti linjat työpaikan tai lähipiirin näihin asioihin vihkiytyneille henkilöille. Kuinkahan moni meistä netin kautta asioitaan hoitavista ja sosiaalisen median käyttäjistä oikeasti tuntee tietotekniikan teknistä puolta ja ohjelmistoja niin hyvin, että voi luottaa tietoturvan suhteen enemmän omaan osaamiseensa kuin laitteiden mukana tulleisiin tai hankittuihin virustorjuntaohjelmiin ja palomuureihin?

Pitäisikö siis asioiminen ja sosiaalisten suhteiden hoitaminen netin kautta jättää vain niille, jotka puhuvat äidinkielenään tietotekniikkajargonia? Tekniikkataitureilla on annettavaa meille "tavallisille" netinkäyttäjille, mutta vain silloin, jos tietotaitoon yhdistyy myös nettifiksu asenne. Ja Facebookissa tai keskustelupalstoilla toisia kiusaavilla tai nimimerkin suojissa häiriköivillä saattaa olla parannettavaa näillä kaikilla osa-alueilla...

Maija Lehtikangas, projektikoordinaattori, Väestöliiton www.murkunkanssa.fi -netti
Väestöliitto on mukana Tietoturvapäivä -kampanjassa joka edistää turvallista ja fiksua internetin käyttöä

1

173

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • khujihuh

Tuohon sanoisin, että minä olen tämän Suomi24- foorumin keskustelupalstoilla nimettömänä kirjoittaessani jatkuvasti törmännyt häiriköihin, jotka ovat esimerkiksi tulleet ahdistelemaan minua; ainakin väittämänsä henkilöidentifionnin osalta ainoastaan perättömyyksiä puhuen, näissä tän foorumin julkisissa keskusteluissa, väittämällä esimerkiksi, että " tietävät, missä asun" ( ja ihan todella siten, vaikka olen nimetön, enkä koskaan kenellekään palstoilla nimeäni sanonut, puhumattakaan jessus osoitteestani!), väittämällä, että "tietävät" minut tai henkilöni (näitä en missään internetissä koskaan ole kenellekään kertonut) ja ylipäätään häiritsemällä mun anonyymin julkisiin keskusteluihin osanottoani todella alatyylin silkasti perättömyksiin perustuvalla kommentoinnilla ja usein jopa mielestäni lainvastaisella pelottelulla tässä Suomi24:ssa.

Minua on kyseisellä palstalla myös kannustettu tekemään "rikosilmoitus", mutta asia kaltaiseni muita foorumin kirjoittajia henkilöinä tyystin tuntemattoman kohdalla on kylläkin lähinnä niin, että ensin pitäisi tietää, mistä asiasta pitäisi tehdä rikosilmoitus, jotta sellaisen voisi edes tehdä, kun en ole henkiilö tai henkilöksi tunnistettava Suomi24:ssa tai ole koskaan ollut. Jossakin vaiheessa ajattelin, että minua kiusaavat keskusteluissa vainoharhaiset, jotka siis ehkä luulisivat mua anonyymia joksikin muuksi, kuin olen. Sitten aloin epäillä sitäkin, että kenties joku esiintyy ns. "minuna", mikä olisi se ikävämpi vaihtoehto. Koskaan en mihinkään Suomi24- keskusteluihin ole mitään sellaista sanonut, mistä juuri minut voisi henkilönä identifioida - enkä edes kirjoita suinkaan joka viikko tälle foorumille. Puhumattakaan siitä, että koskaan ja missään tilanteessa itse tietäisin, keiden kanssa näillä anonyymeilla palstoilla keskustelen.

Kun itse aloin saada älyttömästi perätöntä törkyä osakseni tän foorumin keskustelupalstoilla keskusteluihin osaa ottaessani, tarkistutin asiantuntijalla jälleen kerran tietokoneeni mahdollisten virusten varalta, varmuuden vuoksi. Niitä ei löytynyt ja on toiminnassa oleva virustorjuntaohjelma. Ja kun mua herjattiin _rekisteröityneesti kirjoittavien nimimerkkien taholta_(!!) ihan sairailla loukkauksilla keskustelupalstoilla, soitin kerran henkilökohtaisesti Suomi24:n ihan ylläpitoonkin, varmistaakseni, että saako näillä palstoilla yhä kirjoittaa nimettömänä, saitin jäsenekseni rekisteröitymättömänä anonyymina, kun asia ei säännöistä selkeästi mielestäni näkynyt ja kun kaikki kirjoittajat eivät näy pitävän anonyymien kirjoittamisesta palstoilla ollenkaan - silloin mulle muistaakseni vastattiin, että saa. Ja sen verran lakiakin tunnen, ettei mun tai kenenkään muunkaan mielestäni ole pakko alkaa henkilönä profiloitua, päästäkseni eroon asiattomasti kiusaavista keskustelupalstoilla, jos näille kirjoitan ja jos ja kun vain pidän huolen siitä, että omat kirjoittamani viestini ovat lainmukaisia.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      160
      9235
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      49
      2829
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      31
      2607
    4. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      57
      2541
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      197
      1935
    6. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      98
      1862
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      24
      1806
    8. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      50
      1341
    9. Tunnekylmä olet

En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1217
    10. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1201
    Aihe