http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011021913220517_uu.shtml
Tilanne on todella vaarallinen, jos auto hyytyy tienpäälle -30 asteen pakkasella.
Katastrofaalinen tilanne
54
3331
Vastaukset
- turvallisesti kotiin
Olet ihan oikeassa. Moni kuitenkin ajattelemattomuuttaan lähtee työmatkalle jakkupuvussa ja kevyessä talvitakissa (naiset) tai puku päällä jokin ohuehko villakangastakki(miehet).
Tuolla varustuksella kun jämähdät tien poskeen hieman syrjemmässä, valaisemattomalla tienpätkällä, huomaat kännykästäsi virran loppuneen/kännykän unohtuneen työpaikan työpöydälle ja ulkona olevan se alle -30c, ei taatusti ketään naurata, ainakaan kovin pitkään...hrrrrrrrrrrrrrrr...autohan jäähtyy matkustamosta takaisin pakkasen puolelle (kylmillä säillä) todella nopeasti, kun auto on sammutettu/sammunut, keskimäärin kait kestää jonkin 10-20 min...riippuen hieman matkustamon koosta ja ennen sammumista vallinneesta sisälämpötilasta.- Hipsun kaveri
Hipsun auto kyllä lähtee!
- 20
Vanha kalusto, joka hyytyy, lienee pääasiassa bensalla käyvää. Kunnossa oleva dieseli ei näillä pakkasilla hyydy, jos vain lähtee käyntiin.
- Posiviivari
Jos Diesel ranskattareni lähtee noilla lukemilla käyntiin aamulla kun palmun alta, niin eiköhän se jaksa viedä minut ihan perillekin asti...
- shtse
Posiviivari kirjoitti:
Jos Diesel ranskattareni lähtee noilla lukemilla käyntiin aamulla kun palmun alta, niin eiköhän se jaksa viedä minut ihan perillekin asti...
Saakos kysyä mikä auto ja millä koneella? Itsellä on Hiace ahtamattomalla 2,4 koneella rinnakkaisakuilla. On luotettava kans näillä iloilla, en ole kokeillut kylmästä käyntiin, varmasti onnistuisi. Nykyvehkeet on liian herkkiä.
- Posiviivari
shtse kirjoitti:
Saakos kysyä mikä auto ja millä koneella? Itsellä on Hiace ahtamattomalla 2,4 koneella rinnakkaisakuilla. On luotettava kans näillä iloilla, en ole kokeillut kylmästä käyntiin, varmasti onnistuisi. Nykyvehkeet on liian herkkiä.
mittarissa 360 000km
- hyytyy
Bensiini autot eivät jäädy, näin talvella tankatessa vesikin jää huoltoaseman tankkeihin. Diesel polttoaine jähmettyy kun tietty pakkasraja ylittyy. Kyllä dieselilläkin pärjää, mutta se ei ole naisten eikä avuttomien miesten ajokki.
- fjgh
hyytyy kirjoitti:
Bensiini autot eivät jäädy, näin talvella tankatessa vesikin jää huoltoaseman tankkeihin. Diesel polttoaine jähmettyy kun tietty pakkasraja ylittyy. Kyllä dieselilläkin pärjää, mutta se ei ole naisten eikä avuttomien miesten ajokki.
kun huoltaa autonsa ja vaihtaa sen poltoaineputsarin syksyisin niin ei ole mitään ongelmia mutta toiset vaan saa kaiken paskaksi tyhmyydellään.. :)
- Dieselissä vesi eril
hyytyy kirjoitti:
Bensiini autot eivät jäädy, näin talvella tankatessa vesikin jää huoltoaseman tankkeihin. Diesel polttoaine jähmettyy kun tietty pakkasraja ylittyy. Kyllä dieselilläkin pärjää, mutta se ei ole naisten eikä avuttomien miesten ajokki.
Bensiinin alkoholi pitää huolen siitä että vettä ei jää yhtään minnekään, ja se vesi mikä polttoaineen sekaan joutuu sekoittuu aika hienojakoisesti bensaan ja menee polttoaineen mukana moottorin kautta pakoputkesta ulos.
Dieselpolttoaineella ei vastaavaa vedensitomiskykyä ole ja vesi pysyy vetenä polttoaineessa ja jäätyy. Esimerkiksi tankin pohjalle voi kertyä vaarallisia määriä jäätä, mikä sulaessaan saattaa aiheuttaa ongelmia ja suorastaan pumppuvaurioita. Jos tankkaa parikin kertaa viikossa tankin täyteen niin ongelmaa ei todennäköisesti esiinny, mutta jos tankkaa kerran viikossa niin riski kasvaa ja harvemmin tankatessa riski on oleellinen.
Nykyinen bensiini kuljettaa veden mukanaan ja siitä ei jäätymishaittaa ole. Dieselpolttoaineella ei vastaavaa ominaisuutta ole. - Turhaa vouhotusta
fjgh kirjoitti:
kun huoltaa autonsa ja vaihtaa sen poltoaineputsarin syksyisin niin ei ole mitään ongelmia mutta toiset vaan saa kaiken paskaksi tyhmyydellään.. :)
Uusikaan putsari ei läpäise kiteytynyttä parafiinia ja estä polttoaineen seassa olevan veden jäätymistä. Jo pelkkä vesilima ei mene aina uudestakaan putsarista läpi.
- riisseli
Turhaa vouhotusta kirjoitti:
Uusikaan putsari ei läpäise kiteytynyttä parafiinia ja estä polttoaineen seassa olevan veden jäätymistä. Jo pelkkä vesilima ei mene aina uudestakaan putsarista läpi.
siksi vaihdan sen putsarin syksyllä vaikka huoltokirja sanoisi mitä(tyhmäähän se on vaihdella moneen kertaan)näin on ennenkin pelattu..nykypäivän suodattimet on vaan turhan tiheitä monesti..ja maksoi mitä maksoi,haukkuu hintansa jos ei matkanteko keskeydy moisen pikku jutun takia
- xsara99td
Posiviivari kirjoitti:
mittarissa 360 000km
sama1,9 td mylly suodadin on lämmitettävää mallia ei ongelmia vaikka ns kesälaatua tankissa ja sit lämmin kuten xsantiakin 30 pakkasella ei tarvitse vielä pitää lämmityslaitetta täysillä ikkunat sulina jotenkin säälin sekaisin katsein katselen noita vag konsernin vilukoppeja kun saa ajaa vaikka t paitasillaan vag tuotteessa hyvä että on tuulilasi puoleen väliin auki sivuikkunat umpeen muurautuneet
- vaihdella
riisseli kirjoitti:
siksi vaihdan sen putsarin syksyllä vaikka huoltokirja sanoisi mitä(tyhmäähän se on vaihdella moneen kertaan)näin on ennenkin pelattu..nykypäivän suodattimet on vaan turhan tiheitä monesti..ja maksoi mitä maksoi,haukkuu hintansa jos ei matkanteko keskeydy moisen pikku jutun takia
Viime syksynä vaihdoin ensimmäistä kertaa naftafiltterin, neljäs talvi menossa tuolla 20-vuotiaalla japsidiiselillä. Tarvikeputsari oli merkiltään joku AMC tai sellanen ja siitä ei kulkenut aine läpi kun pakkasta oli yli 25 astetta. Kaivoin sitten tallin roskapöntöstä vanhan orkinaalifilsun ja sillä toimii, oli eri määrä reikiä ja erinäköset sisukset. Tästä opimme että ehjää on turha korjata ja kiinanpoika ei osaa sellasta filsua tehdä mikä pakkasessa pelaa.
- Nesteessä
Dieselissä vesi eril kirjoitti:
Bensiinin alkoholi pitää huolen siitä että vettä ei jää yhtään minnekään, ja se vesi mikä polttoaineen sekaan joutuu sekoittuu aika hienojakoisesti bensaan ja menee polttoaineen mukana moottorin kautta pakoputkesta ulos.
Dieselpolttoaineella ei vastaavaa vedensitomiskykyä ole ja vesi pysyy vetenä polttoaineessa ja jäätyy. Esimerkiksi tankin pohjalle voi kertyä vaarallisia määriä jäätä, mikä sulaessaan saattaa aiheuttaa ongelmia ja suorastaan pumppuvaurioita. Jos tankkaa parikin kertaa viikossa tankin täyteen niin ongelmaa ei todennäköisesti esiinny, mutta jos tankkaa kerran viikossa niin riski kasvaa ja harvemmin tankatessa riski on oleellinen.
Nykyinen bensiini kuljettaa veden mukanaan ja siitä ei jäätymishaittaa ole. Dieselpolttoaineella ei vastaavaa ominaisuutta ole.Tod. näk. Tod.näk.! Lyö saatana faktaa pöytään ja lopeta neitinä oleminen.
- Aina sama sulla
Nesteessä kirjoitti:
Tod. näk. Tod.näk.! Lyö saatana faktaa pöytään ja lopeta neitinä oleminen.
Sulla vaan vakiokommentti jokaiseen asiaan. Helppoa eikö totta. Etkö todellakaan pysty muuhun kuin sitä vanhaa vakiotakommenttiasi. Aina sama sulla.
- 7
ilmeisesti tajua pointtia.
- Tieto on valtaa
Dieselissä vesi eril kirjoitti:
Bensiinin alkoholi pitää huolen siitä että vettä ei jää yhtään minnekään, ja se vesi mikä polttoaineen sekaan joutuu sekoittuu aika hienojakoisesti bensaan ja menee polttoaineen mukana moottorin kautta pakoputkesta ulos.
Dieselpolttoaineella ei vastaavaa vedensitomiskykyä ole ja vesi pysyy vetenä polttoaineessa ja jäätyy. Esimerkiksi tankin pohjalle voi kertyä vaarallisia määriä jäätä, mikä sulaessaan saattaa aiheuttaa ongelmia ja suorastaan pumppuvaurioita. Jos tankkaa parikin kertaa viikossa tankin täyteen niin ongelmaa ei todennäköisesti esiinny, mutta jos tankkaa kerran viikossa niin riski kasvaa ja harvemmin tankatessa riski on oleellinen.
Nykyinen bensiini kuljettaa veden mukanaan ja siitä ei jäätymishaittaa ole. Dieselpolttoaineella ei vastaavaa ominaisuutta ole.sellaisesta laitteesta, kuin vedenerotin ? Taitavat käyttää semmoista diiseleissä.
- Oletko kuullut
Tieto on valtaa kirjoitti:
sellaisesta laitteesta, kuin vedenerotin ? Taitavat käyttää semmoista diiseleissä.
Oletko kuullut että vesi jäätyy dieselin vedenerottimessa.
Ja ei se vedenerotin estä myöskään putkissa olevan veden jäätymistä.
Ja myös suodattimet jäätyy vaikka olisikin vedenerotin. - (mensa)
Nesteessä kirjoitti:
Tod. näk. Tod.näk.! Lyö saatana faktaa pöytään ja lopeta neitinä oleminen.
älykkyytesi ?
- Vaggine
xsara99td kirjoitti:
sama1,9 td mylly suodadin on lämmitettävää mallia ei ongelmia vaikka ns kesälaatua tankissa ja sit lämmin kuten xsantiakin 30 pakkasella ei tarvitse vielä pitää lämmityslaitetta täysillä ikkunat sulina jotenkin säälin sekaisin katsein katselen noita vag konsernin vilukoppeja kun saa ajaa vaikka t paitasillaan vag tuotteessa hyvä että on tuulilasi puoleen väliin auki sivuikkunat umpeen muurautuneet
Ei Vaggineessa palele, ikkunat auki jo ennen käynnistystä ei tarvitse raaputtaa. Ihmevekottimen nimi on Webasto. Sitä kyllä täytyy pitää päällä, kun on alle -25, kun nämä VAG-konsernin tuotteet ovat niin TALOUDELLISIA ja lämpöä ei vaan synny, kun ei polteta polttoainetta. 90-luvun patonkinoutajan kulutuslukemat ovat eri lukemissa. Huvittavinta on se, ettei tämä porukka, joka ei älyä autoista mitään, ei tajua myöskään liikenteestä... Aina jossain tumpeloimassa. Lähes takuuvarmasti kolmion takaa kylkeen tarjoava ajaa Sitikalla. Tänään oli kyllä Toyota.
Osanottoni Xsaaralle. - riis eeli
fjgh kirjoitti:
kun huoltaa autonsa ja vaihtaa sen poltoaineputsarin syksyisin niin ei ole mitään ongelmia mutta toiset vaan saa kaiken paskaksi tyhmyydellään.. :)
Väärin, niin väärin.
Kysymys ei ole suodattimesta vaan polttoaineen laadusta.
Itse kumminkin käytän varmuuden vuoksi boschin 4154- mallista
suodatinta jota käytetään niin scanioissa kuin caterpillareissakin. - ViltteriVille
Oletko kuullut kirjoitti:
Oletko kuullut että vesi jäätyy dieselin vedenerottimessa.
Ja ei se vedenerotin estä myöskään putkissa olevan veden jäätymistä.
Ja myös suodattimet jäätyy vaikka olisikin vedenerotin.Suodattimia täytyykin vaihtaa talvella useita kertoja ja vedenerotin tyhjentää yhtä usein. Myös vesi pitää poistaa tankista riittävän usein. Ei jäädy kun ei ole vettä mikä jäätyisi.
- Syy löytyy tiellä
riis eeli kirjoitti:
Väärin, niin väärin.
Kysymys ei ole suodattimesta vaan polttoaineen laadusta.
Itse kumminkin käytän varmuuden vuoksi boschin 4154- mallista
suodatinta jota käytetään niin scanioissa kuin caterpillareissakin.Polttoaineen laadulla ei ole mitään merkitystä jos polttoaineen sekaan joutuu vettä esimerkiksi kondensoitumalla. Arctisessakin laadussa vesi jäätyy. Monet ne kerrat on ollu, kun maantieltä on pelastettu jäätynyt diesel. Usein suodatin on ollut umpijäässä eli käytännössä vesi jäätyy suodatinkennojen väliin. Ja se suodattimen vaihtokaan ei aina ole auttanut, koska putket ovat olleet myös jäässä. Myös veden jäätyminen vedenerottimeen ja tästä johtuva vedenerottimen halkeaminen on ollut jonkun kerran matkan keskeytymisen syynä.
Maantielle jääneistä autoista ne syyt löytyy.
- valmistautua
eli ennakoida tilanne. Lämpimiä talti vaatteita peräkonttiin päällimmäiseksi jos auto hyytyy tai muuten matkanteko keskeytyy. Tilanne ei varmasti ole helppo, mutta kunnon ennakoimisella asia hoituu. Matkapuhelin on myös oiva apu avunsaantiin.
- niinkuin
autotkin kohenee vuosien saatossa, ja täällä pohditaan käyntihäiriöitä.
- odottavan aika on
Kokemusta noin 300000km ja 12 vuodelta diisselistä lämpötiloista 36-39 astetta celsiusta ei ongelmia.
- 7+20
Varmaan auto kohtaista tuo suodattimien jäätyminen, jos po-suodatin on alttiina ajoviimalle saattaa jäätyä yllättävän helposti. Dieseliä ostaessa kannattaa tsekata missä po-suodatin sijaitsee vai onko se lämmitettävä, jos po-suodatin on moottorin ja ohjaamon välissä tuskin jäätyy kovin helposti
- 12 vuotta odotellut
Edelleen odottele katastrofia.Ajoa 800km viikonloppuna ei tullut.
- Viikate ja kirvas
- mikä mättää
Mikähän on, kun nämä polttoaineen myyntifirmat ei tahdo saada arktistalaatua kattavasti tarjolle, kuin vasta liian myöhään? Onko se voittojen maksimointi vai mikä mättää?
Eihän talvitakkejakaan enää maaliskuussa myydä...- homma ei hallinnassa
Suomessa unohtaneet kalenterin ja vuoden aikojen vaihtelun. Viime syksynä myöhästyi koko Suomessa dieselin talvilaadun jakelun aloittaminen. Nyt sitten arktista diesel laatua ei ole koko Suomessa myynnissä kuin muutamissa jakelupisteissä. Onkohan tässä käynyt kuin VR:lle, kuvitellaan että on siirrytty elämään jollekin Keski-Euroopan leveysasteelle eikä kunnon talvea enää tulekaan. Ja kuluttaja saa tästäkin kärsiä.
- täysin
homma ei hallinnassa kirjoitti:
Suomessa unohtaneet kalenterin ja vuoden aikojen vaihtelun. Viime syksynä myöhästyi koko Suomessa dieselin talvilaadun jakelun aloittaminen. Nyt sitten arktista diesel laatua ei ole koko Suomessa myynnissä kuin muutamissa jakelupisteissä. Onkohan tässä käynyt kuin VR:lle, kuvitellaan että on siirrytty elämään jollekin Keski-Euroopan leveysasteelle eikä kunnon talvea enää tulekaan. Ja kuluttaja saa tästäkin kärsiä.
tulospohjainen jutska, ensin tarran vaihto ja odotellaan jos ei tulisi pakkasta, hinta kyllä vaihdetaan, työlki ellää mutta kaupal rikastuu.
- geijo se peli
Eihän sitä arktista laatua kukaan tarvitse, eihän ne ulkolaiset rekatkaan semmoisella täällä aja.
- se viimein
Ahneuden maksimointia, arktista laatua on vain Kemissä, sieltä sitten rahdataan alaspäin...
Brandymaakarit vaihtaa aseman logoja muutaman vuoden välein, mutta eivät saa sopivaa polttoainetta myyntiin, se on tätä amerikanstylia. - kunnollista dieseliä
se viimein kirjoitti:
Ahneuden maksimointia, arktista laatua on vain Kemissä, sieltä sitten rahdataan alaspäin...
Brandymaakarit vaihtaa aseman logoja muutaman vuoden välein, mutta eivät saa sopivaa polttoainetta myyntiin, se on tätä amerikanstylia.olevan myynnissä näissä pisteissä:
Neste Oil Jyväskylä Kirri, Kirrintie 2, 40270 PALOKKA
Neste Oil Kemi Lapintuuli, Veitsiluodontie 19, 94830 KEMI
Neste Oil Rovaniemi Reissumies, Alakorkalontie 22, 96300 ROVANIEMI
Neste Oil Tornio Röyttäntie, Röyttäntie 1, 95420 TORNIO
Neste Oil Varkaus Warkaudenportti, Kiertotie 2, 78210 VARKAUS
Neste Joensuu Sortavalankatu, Sortavalankatu 2, 80100 JOENSUU
Neste Oil -automaatti Helsinki Oulunkylä, Siltavoudintie 19, 00640 HELSINKI
Neste Oil -automaatti Kuusamo Ruka, Rukanriutta 1, 93825 RUKATUNTURI
Neste Oil -automaatti Vantaa Hakkila, Tikkurilantie 8, 01380 VANTAA
Neste Oil Truck Kemi Lapintuuli, Veitsiluodontie 19, 94830 KEMI
ABC Kuusamo
ABC Viitasaari (toimitus alkaen la 19.2.)
ABC Kemijärvi (toimitus alkaen ma 21.2.)
ABC Taivalkoski (toimitus alkaen ma 21.2.)
ABC-automaatit
ABC Levi Kittilä
ABC Prisma Kemi - loppunut kesken
kunnollista dieseliä kirjoitti:
olevan myynnissä näissä pisteissä:
Neste Oil Jyväskylä Kirri, Kirrintie 2, 40270 PALOKKA
Neste Oil Kemi Lapintuuli, Veitsiluodontie 19, 94830 KEMI
Neste Oil Rovaniemi Reissumies, Alakorkalontie 22, 96300 ROVANIEMI
Neste Oil Tornio Röyttäntie, Röyttäntie 1, 95420 TORNIO
Neste Oil Varkaus Warkaudenportti, Kiertotie 2, 78210 VARKAUS
Neste Joensuu Sortavalankatu, Sortavalankatu 2, 80100 JOENSUU
Neste Oil -automaatti Helsinki Oulunkylä, Siltavoudintie 19, 00640 HELSINKI
Neste Oil -automaatti Kuusamo Ruka, Rukanriutta 1, 93825 RUKATUNTURI
Neste Oil -automaatti Vantaa Hakkila, Tikkurilantie 8, 01380 VANTAA
Neste Oil Truck Kemi Lapintuuli, Veitsiluodontie 19, 94830 KEMI
ABC Kuusamo
ABC Viitasaari (toimitus alkaen la 19.2.)
ABC Kemijärvi (toimitus alkaen ma 21.2.)
ABC Taivalkoski (toimitus alkaen ma 21.2.)
ABC-automaatit
ABC Levi Kittilä
ABC Prisma Kemihttp://www.iltalehti.fi/autot/2011022113230306_au.shtml
http://www.iltalehti.fi/autot/2011022113199427_au.shtml
"Neste Oilin mukaan hyvin hoidettu dieselauto toimii arktisella dieselillä vielä 44 pakkasasteessa. Normaali talvidiesel sopii käyttöön noin 30 asteen pakkasella."
"Yli 30 asteen pakkasissa edes talvilaatudiesel ei välttämättä riittää. Talvidiesel toimii toimii noin 29 - 34 pakkasasteeseen saakka. Sen jälkeen diesel alkaa sakeutua. " - Motion lotion
loppunut kesken kirjoitti:
http://www.iltalehti.fi/autot/2011022113230306_au.shtml
http://www.iltalehti.fi/autot/2011022113199427_au.shtml
"Neste Oilin mukaan hyvin hoidettu dieselauto toimii arktisella dieselillä vielä 44 pakkasasteessa. Normaali talvidiesel sopii käyttöön noin 30 asteen pakkasella."
"Yli 30 asteen pakkasissa edes talvilaatudiesel ei välttämättä riittää. Talvidiesel toimii toimii noin 29 - 34 pakkasasteeseen saakka. Sen jälkeen diesel alkaa sakeutua. ""Yli 30 asteen pakkasissa edes talvilaatudiesel ei välttämättä riittää. Talvidiesel toimii toimii noin 29 - 34 pakkasasteeseen saakka. Sen jälkeen diesel alkaa sakeutua. "
Iltalehden kaikkitietävä toimittaja ei ole näemmä perehtynyt aiheeseen riittävän perusteellisesti - sepä harvinaista! Luku 29 merkitsee talvilaadun samepistettä ja alinta säilytyslämpötilaa, 34 suodatettavuutta (pa-suodattimet). Käytännössä toimivuus riittää noin -40 Celsiukseen ilman häiriöitä, ainakin raskaassa kalustossa, olettaen että suodattimet on vaihdettu ajallaan. Viime viikolla pakkanen oli Lapissa öisin -35 - -40C ja toimi talvilaadulla moitteetta, mutta puutavara-autoilla ei kylmäkäynnistyksiä talven aikana juuri ole. Jos meno alkaa hyytymään, syynä on tankista lähtevän polttoaineen hyytyminen, suodattimet ovat niin lämpimässä paikassa, etteivät ne aiheuta ongelmia.
Henkilöautoissa kylmäkäynnistyksineen ja lyhyine ajomatkoineen voi aiheuttaa ongelmia, mutta kyllä nekin pelaa talvilaadulla vielä -35C pakkasilla moitteetta, usein kylmemmässäkin. Arktinen laatu on kallista, mutta sekoittaminen ei ole kiellettyä. Jos säiliössä on esim. puoli tankillista talvilaatua ja pakkasta enintään -29 astetta ("huonomman laadun" samepiste), niin arktista laatua tankkiin ja aineet sekoittuvat ja pakkaskestävyys nousee, eli parafiini ei kiteydy. - epäluotettavampi
Motion lotion kirjoitti:
"Yli 30 asteen pakkasissa edes talvilaatudiesel ei välttämättä riittää. Talvidiesel toimii toimii noin 29 - 34 pakkasasteeseen saakka. Sen jälkeen diesel alkaa sakeutua. "
Iltalehden kaikkitietävä toimittaja ei ole näemmä perehtynyt aiheeseen riittävän perusteellisesti - sepä harvinaista! Luku 29 merkitsee talvilaadun samepistettä ja alinta säilytyslämpötilaa, 34 suodatettavuutta (pa-suodattimet). Käytännössä toimivuus riittää noin -40 Celsiukseen ilman häiriöitä, ainakin raskaassa kalustossa, olettaen että suodattimet on vaihdettu ajallaan. Viime viikolla pakkanen oli Lapissa öisin -35 - -40C ja toimi talvilaadulla moitteetta, mutta puutavara-autoilla ei kylmäkäynnistyksiä talven aikana juuri ole. Jos meno alkaa hyytymään, syynä on tankista lähtevän polttoaineen hyytyminen, suodattimet ovat niin lämpimässä paikassa, etteivät ne aiheuta ongelmia.
Henkilöautoissa kylmäkäynnistyksineen ja lyhyine ajomatkoineen voi aiheuttaa ongelmia, mutta kyllä nekin pelaa talvilaadulla vielä -35C pakkasilla moitteetta, usein kylmemmässäkin. Arktinen laatu on kallista, mutta sekoittaminen ei ole kiellettyä. Jos säiliössä on esim. puoli tankillista talvilaatua ja pakkasta enintään -29 astetta ("huonomman laadun" samepiste), niin arktista laatua tankkiin ja aineet sekoittuvat ja pakkaskestävyys nousee, eli parafiini ei kiteydy.Arktista laatua ei saa muuta kuin muutamalta asemalta, ja ainakin pääkaupunkiseudulta ko. laatu ehti jo loppua.
Mistä tahansa syystä johtuukaan, niin enemmistö tielle hyytyneistä autoista on dieseleitä. Jos otetaan kaksi vastaavankuntoista autoa, joista toinen on diesel ja toinen bensa, niin diesel on ilman muuta arempi pakkaselle. Tämä talvi on osoittanut, että tarvittavaa talvi tai arktista laatua ei välttämättä edes ole saatavilla silloin kuin sitä tarvitsee. - habahabababa
epäluotettavampi kirjoitti:
Arktista laatua ei saa muuta kuin muutamalta asemalta, ja ainakin pääkaupunkiseudulta ko. laatu ehti jo loppua.
Mistä tahansa syystä johtuukaan, niin enemmistö tielle hyytyneistä autoista on dieseleitä. Jos otetaan kaksi vastaavankuntoista autoa, joista toinen on diesel ja toinen bensa, niin diesel on ilman muuta arempi pakkaselle. Tämä talvi on osoittanut, että tarvittavaa talvi tai arktista laatua ei välttämättä edes ole saatavilla silloin kuin sitä tarvitsee.Dieseleissä pitäisi suomessa ehdottomasti olla lämmitettävä polttoainesuodatin!
- Ei se estä putkien j
habahabababa kirjoitti:
Dieseleissä pitäisi suomessa ehdottomasti olla lämmitettävä polttoainesuodatin!
Ei se estä putkien jäätymistä.
- saa talvilaatua
epäluotettavampi kirjoitti:
Arktista laatua ei saa muuta kuin muutamalta asemalta, ja ainakin pääkaupunkiseudulta ko. laatu ehti jo loppua.
Mistä tahansa syystä johtuukaan, niin enemmistö tielle hyytyneistä autoista on dieseleitä. Jos otetaan kaksi vastaavankuntoista autoa, joista toinen on diesel ja toinen bensa, niin diesel on ilman muuta arempi pakkaselle. Tämä talvi on osoittanut, että tarvittavaa talvi tai arktista laatua ei välttämättä edes ole saatavilla silloin kuin sitä tarvitsee.dieseliä myydään tällä hetkellä kaikilla asemilla lisäksi arktista 16 asemalla. Näkyvätpä raskaan kalustonkin autot liikkuvan ympäri Suomea millä kelillä tahansa. Dieseliä käyttävät.
- odottavan aika on
saa talvilaatua kirjoitti:
dieseliä myydään tällä hetkellä kaikilla asemilla lisäksi arktista 16 asemalla. Näkyvätpä raskaan kalustonkin autot liikkuvan ympäri Suomea millä kelillä tahansa. Dieseliä käyttävät.
Edelleen odottelen katastrofia.
- kumminkin
odottavan aika on kirjoitti:
Edelleen odottelen katastrofia.
"Ei tämä vielä hätätila ole, mutta ei kaukanakaan siitä. Viime helmikuu oli tähän saakka kautta aikojen pahin, mutta nyt tilanne on vieläkin pahempi. Ennätyksiä rikotaan tiepalvelun avustusmäärissä, Luomala kertoo."
- oi niitä.....
kumminkin kirjoitti:
"Ei tämä vielä hätätila ole, mutta ei kaukanakaan siitä. Viime helmikuu oli tähän saakka kautta aikojen pahin, mutta nyt tilanne on vieläkin pahempi. Ennätyksiä rikotaan tiepalvelun avustusmäärissä, Luomala kertoo."
Ennenvanhaan pantiin moottoriöljyä (bens.auton ööliä) dieselin tankkiin tankatessa loraus. Tätä teki taxi- ja kuorm-automiehet, muistelen. Apu taisi olla, kun ei -70-80 luvulla näkynyt hyytyneitä ammattiautoja tienvarsilla.
- janttuli2
oi niitä..... kirjoitti:
Ennenvanhaan pantiin moottoriöljyä (bens.auton ööliä) dieselin tankkiin tankatessa loraus. Tätä teki taxi- ja kuorm-automiehet, muistelen. Apu taisi olla, kun ei -70-80 luvulla näkynyt hyytyneitä ammattiautoja tienvarsilla.
ainut auto mikä itselläni hyytyi oli bensiinikäyttöinen.dieselit eivät kertaakaan.joskus olen tosin jäänestoa laittanut,kerran kk.diesel on varmempi pakkasella ja piste.
- kansi korkkasi VAG
janttuli2 kirjoitti:
ainut auto mikä itselläni hyytyi oli bensiinikäyttöinen.dieselit eivät kertaakaan.joskus olen tosin jäänestoa laittanut,kerran kk.diesel on varmempi pakkasella ja piste.
Diiseli varmempi pakkasella, no ei todellakaan ole. Diesel-polttoaine aiheuttaa suuret ongelmat joita bensassa ei ole.
- fevgrbhjnm
kansi korkkasi VAG kirjoitti:
Diiseli varmempi pakkasella, no ei todellakaan ole. Diesel-polttoaine aiheuttaa suuret ongelmat joita bensassa ei ole.
Diesel on sentään diesel aina eikä tarvitse arpoa kuten bensa-apinat laittaako ysivitosta vai ysikasia ja kestääkö kone. Diesel ei aiheuta suuria ongelmia kun alla on kunnon auto ja pitää huolta ettei tunge tankkiin kesälaatua.
- diesel 4ever
Motion lotion kirjoitti:
"Yli 30 asteen pakkasissa edes talvilaatudiesel ei välttämättä riittää. Talvidiesel toimii toimii noin 29 - 34 pakkasasteeseen saakka. Sen jälkeen diesel alkaa sakeutua. "
Iltalehden kaikkitietävä toimittaja ei ole näemmä perehtynyt aiheeseen riittävän perusteellisesti - sepä harvinaista! Luku 29 merkitsee talvilaadun samepistettä ja alinta säilytyslämpötilaa, 34 suodatettavuutta (pa-suodattimet). Käytännössä toimivuus riittää noin -40 Celsiukseen ilman häiriöitä, ainakin raskaassa kalustossa, olettaen että suodattimet on vaihdettu ajallaan. Viime viikolla pakkanen oli Lapissa öisin -35 - -40C ja toimi talvilaadulla moitteetta, mutta puutavara-autoilla ei kylmäkäynnistyksiä talven aikana juuri ole. Jos meno alkaa hyytymään, syynä on tankista lähtevän polttoaineen hyytyminen, suodattimet ovat niin lämpimässä paikassa, etteivät ne aiheuta ongelmia.
Henkilöautoissa kylmäkäynnistyksineen ja lyhyine ajomatkoineen voi aiheuttaa ongelmia, mutta kyllä nekin pelaa talvilaadulla vielä -35C pakkasilla moitteetta, usein kylmemmässäkin. Arktinen laatu on kallista, mutta sekoittaminen ei ole kiellettyä. Jos säiliössä on esim. puoli tankillista talvilaatua ja pakkasta enintään -29 astetta ("huonomman laadun" samepiste), niin arktista laatua tankkiin ja aineet sekoittuvat ja pakkaskestävyys nousee, eli parafiini ei kiteydy.Ne mittareissa tai mainoksissa mainitut luvut ovat mitattuja teoreettisia arvoja, käytännössä normi DIT toimii about -40 saakka ilman ongelmia ilman kikkailuja. Ei kannata sen kylmemmällä lähteäkään mihinkään, peitto korville ja kääntäkää kylkeä!
- Deedeedee
habahabababa kirjoitti:
Dieseleissä pitäisi suomessa ehdottomasti olla lämmitettävä polttoainesuodatin!
Suomessa pärjää vallan mainiosti ilman lämmitettävää suodatinta.
- harasoo
saa talvilaatua kirjoitti:
dieseliä myydään tällä hetkellä kaikilla asemilla lisäksi arktista 16 asemalla. Näkyvätpä raskaan kalustonkin autot liikkuvan ympäri Suomea millä kelillä tahansa. Dieseliä käyttävät.
Joo eipä taida tälläkään alueella monellakaan olla tosifaktatietoa.
Raskas kalusto on aivan eri kuin esim nykyaikainen henkilöauto.
Rekoissa jo polttoaineen ns. paluuvirta saa aikaanpolttoaineen lämpiämisen tankissa ja ja vähänkin uudemmissa on lämmitin vaikka joku viisasteli ettei mitään lämmitystä tarvita... joopa joo..kysykääpä merkkihuollosta...
kyllä se kesälaatu hyytyy, et sille mitään voi vaikka kuinka viisastelet.
kesälaadullas ei ole mitään jähmepistettä, voi hyytyä vaikka -1 ssa.
väljä suodatin, varma talvilaatu ja mootorin esilämmitys ennen ajoonlähtöä helpottaa. autoissakin on yksilöllisiä eroja. suodattimen paikka ratkaisee. esim nykyisessä v70 ssa se on keskellä konetilaa, ei harmia. 240 vollessa oli koneen kyljessä tuulessa, hyytyi heti 10 asteessa vaikka oli viikon vanha originaali bosch mutta paskaa ABC aseman välilaatua - kakjshdfjafn
kunnollista dieseliä kirjoitti:
olevan myynnissä näissä pisteissä:
Neste Oil Jyväskylä Kirri, Kirrintie 2, 40270 PALOKKA
Neste Oil Kemi Lapintuuli, Veitsiluodontie 19, 94830 KEMI
Neste Oil Rovaniemi Reissumies, Alakorkalontie 22, 96300 ROVANIEMI
Neste Oil Tornio Röyttäntie, Röyttäntie 1, 95420 TORNIO
Neste Oil Varkaus Warkaudenportti, Kiertotie 2, 78210 VARKAUS
Neste Joensuu Sortavalankatu, Sortavalankatu 2, 80100 JOENSUU
Neste Oil -automaatti Helsinki Oulunkylä, Siltavoudintie 19, 00640 HELSINKI
Neste Oil -automaatti Kuusamo Ruka, Rukanriutta 1, 93825 RUKATUNTURI
Neste Oil -automaatti Vantaa Hakkila, Tikkurilantie 8, 01380 VANTAA
Neste Oil Truck Kemi Lapintuuli, Veitsiluodontie 19, 94830 KEMI
ABC Kuusamo
ABC Viitasaari (toimitus alkaen la 19.2.)
ABC Kemijärvi (toimitus alkaen ma 21.2.)
ABC Taivalkoski (toimitus alkaen ma 21.2.)
ABC-automaatit
ABC Levi Kittilä
ABC Prisma KemiArktinen laatu tuli kauppoihin ainakin täällä pohjoisessa silloin kun te etelän homokuukkelit aloitte pakata tänne muka saatana hiihtolomalle. Arvaatte varmaan että me paikalliset ei enään käydä mm. ABC Kemijärvellä kun viikkoa aikaisemmin ajettiin mm. Savukoskella 43 asteen pakkasessa eikä arktisesta laadusta tietoakaan. Ette tajua hiihtämisestäkään yhtään mitään.
- korolla
Omani ei ole hyytynyt kertaakaan, juntti.
- Maalla on järkeä
Ihmiset vinkuu nykyään ihan normaaleista asioista. Totta kai talvella on kylmä ja vehkeet voi hajota, jolloin jäädään tien päälle. Siksi talvella pidetään autossa toppahaalaria, lämpimiä kenkiä, lakkia ja hanskoja. Jos auto hyytyy, pistetään toppavehkeet niskaan ja selvitään, kunnes hommat taas toimii. Onneksi pakkaset taas helpottivat, niin uusavuttomatkin pärjää...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 844562
Haleja ja pusuja
Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺854411Onko mukava nähdä minua töissä?
Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭433759Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli163483Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle402977Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm102764En kirjoita sulle tänne
Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä212701IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm392083Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi
Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta1581748Savon murteella viäntäminen asiakaspalvelussa?
Olin äsken tekemisissä puhelimitse rahoitusalan firman asiakasneuvonnassa. Tyyppi väänsi leveää savoa oikein perusteelli1031291