Voinko myydä auton joka on poistettu liikennekäytöstä?

Kaksi autoa

Eli tilannehan on tämä että minulla on kaksi autoa ja en kyllä ala maksamaan molemmista vakuutuksia yms ja jos otan tuon toisen auton jonka aijon myydä pois liikennekäytöstä ja ostaja tulee sen hakemaan esim vkloppuna niin voinko myydä auton hänele vaikka se onkin poistettu liikennekäytöstä? tuleeko liikennevakuutus heti voimaan kun ostaja laittaa nimet papereihin? vai onko auto kertakaikkiaan ajokiellossa niin pitkään kunnes minä otan sen jälleen liikennekäyttöön? Kristus kun tämäkin on osattu tehdä vaikeaksi taas?

16

19511

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • näin menee.

ei sillä ole uudenkaan oikeus ajaa tiellä metriäkään ostettuaan sen.Se saa sen 1000€sakot jos kiinni jää.
      Ja auto on pois käytöstä kunnes uusi omistaja tietenkin rekisteröi nimiinsä ja katsastaa pelin.Kun kauppakirja joka kannattaa aina tehdä on allekirjoitettu ja viety katsastusasemalle ei ole sinun ongelma enään koko roska.
      Tee aina luovari ja vie se samana päivänä katsastusasemalle AINA.Esimerkiksi mannet ei rekisrteröi ikinä omille nimilleen minulle kävi samoin viikko sitten.No oli luovari ja auto ei ole enään nimissäni virallisesti eli kaikki sakot ja muut seuraamukset menee manneille:=)

• Kaksi autoa

Jos myyn mannella auton ja siitä tehdään ainoastaan omistajan vaihdos ja ehkä mahdollinen kuitti todistukseksi suoritetusta maksusta, eikö ne sitten käy 7 vrk sisällä konttorissa suorittamassa omaan osuuttaan eli rekisteröimässä sen omiin nimiin? Miten sen sitten myyvät eteen päin ja kenelle tulee autosta aiheutuvat maksut tällöin? Ajattelin vaan kun jotkut eivät tosiaankaan tee sitä luovaria ja eivät voi täten todistaa auton myyntitapahtumaa? Itse teen aina luovarin ja heti käyn katkaisemassa oman vastuuni konttorilla.

• myyjälle
        Kaksi autoa kirjoitti:

Jos myyn mannella auton ja siitä tehdään ainoastaan omistajan vaihdos ja ehkä mahdollinen kuitti todistukseksi suoritetusta maksusta, eikö ne sitten käy 7 vrk sisällä konttorissa suorittamassa omaan osuuttaan eli rekisteröimässä sen omiin nimiin? Miten sen sitten myyvät eteen päin ja kenelle tulee autosta aiheutuvat maksut tällöin? Ajattelin vaan kun jotkut eivät tosiaankaan tee sitä luovaria ja eivät voi täten todistaa auton myyntitapahtumaa? Itse teen aina luovarin ja heti käyn katkaisemassa oman vastuuni konttorilla.

Luovarilla kyllä pitäisi saada kierre poikki, muuten ei.

• Arvopeperi.
        myyjälle kirjoitti:

Kun olet auton myynyt niin heti vakuutusyhtiöön luovarin kanssa niin heti katkee myyjän vastuu autosta ja tulevista maksuista. Tee AINA! luovari, se on papereista arvokkain.

• noinhan

"Esimerkiksi mannet ei rekisrteröi ikinä omille nimilleen minulle kävi samoin viikko sitten.No oli luovari ja auto ei ole enään nimissäni virallisesti eli kaikki sakot ja muut seuraamukset menee manneille:=) "

siinä usein käy, paitsi että verothan tulee maksuun sille seuraavalle omistajalle joka ostaa auton mannelta. Ne kun harvemmin makselevat verojaan.

• olen,
        Kaksi autoa kirjoitti:

myynyt pari kymmentä autoa ja kerran on tarvinnut käydä luovarin kanssa katsastuskonttorilla ilmoittamassa omistajanvaihdoksesta. Silloin ostaja oli romaniheimon jäsen.

Ei ole kovin järkevää tuhlata aikaansa käymällä heti katkaisemassa oma vastuu konttorilla. Siellä kun joutuu usein jonottamaan kymmeniä minuutteja.
        Käy vasta sitten konttorilla jos tulee ajoneuvoverolippuja myyntipäivämäärän jälkeiseltä ajalta. Luovari ei vanhene koskaan.

Mutta luovari toki kannattaa tehdä AINA. Koskaan ei voi ulkonäön ja olemuksen perusteella tietää että tämä henkilö hoitaa velvoitteensa.

• tarkkapoika
        myyjälle kirjoitti:

Ei tarvitse luovaria. Pitää tehdä myynti-ilmoitus konttorilla.

• Anonyymi
        Kaksi autoa kirjoitti:

No johan on kumma et saa ihan vapaasti mannetella manner ajaa tuliterä autoilla ravat valkonaamojen pärstään

• trffi

Joo mutta EI VAKUUTUSYHTIÖÖN, vaan nimenomaan KATSASTUSKONTTORILLE se luovari=kauppakirja!!! sillä saat kaikki maksut poikki heti siitä päivästä mikä mikä paperissa on!

Tiedän monta tapausta kuka on vienyt luovarin vakuutusyhtiöön ja siellä on alettu sekoileen,että mitäs ja minne nyt siirrettäis nää sun vakuutukset/bonukset!

Kats konttorilla,ne osaa homman,ottaa kopion siitä ja alkuperäinen jää sulle vielä,ja naps kaikki vakuutukset poikki siitä hetkestä!

• No on sulla vakuutusyhtiö! :D
        Vakuutusyhtiöön voi viedä luovarin joka on tehty autosta, jonka myyjällä on liikennevakuutus kyseisessä yhtiössä. Eli oman auton luovarin voi heittää omaan vakuutusyhtiöön. Maksaa 0 €.

• voit myydä

mutta auton siirto on viikonloppuna aika vaikeaa, ellei ostaja hae autoa trailerilla tai lavettiautolla. Hinauskin on kielletty jos autolle tehty liikennekäytöstä poisto koska vakuutus ei ole päällä.

Järkevintä on tehdä kaupat viikolla ja käydä hakemassa uuden omistajan kanssa uudet paperit katsastuskonttorilta sitten kun kauppasumma on maksettu. Samalla voi tehdä sen liikennekäyttöön oton.
      Katsastusta ei tarvitse tehdä jos se on voimassa.

On myös mahdollista ottaa siirtokilvet päiväksi, ja uusi omistaja hoitaa liikennekäyttöön oton milloin haluaa, mutta siirtokilvistä tulee vain ylimääräistä maksettavaa n. 20e.

Ongelmaksi muodostuu jokatapauksessa se, että koeajolle ei ole asiaa, ennenkuin liikennekäyttöön otto on tehty tai siirtokilvet hommattu.
      Eikä sitä liikennekäyttöön ottoa kannata tehdä ellet ole jo saanut rahoja autostasi. Muuten voi käydä niin että ostaja ei ostakkaan autoa ja sulla on taas pihassa kaksi autoa joista tulee kuluja joka päivä.
      Mutta kuka nyt autoa ostaisi ilman koeajoa.

• Semppari

Olen myynyt ronttina kaksi liikennekäytöstä poistettua, mutta kilvissä olevaa autoa. Ilmeisesti ostajan aikeena oli purkaa autot ja käyttää varaosina muihin autoihin. Tarkistin nyt Trafin sivuilta, autot olivat yhä nimissäni. Luovari oli tehty, joten ei mitään hätää. Kiskaisin Trafissa (pankkitunnuksilla tunnistautuneena) ajoneuvon omistajanvaihdosilmoitukset, joissa tarvittiin ostajan henkilötunnus ja sukunimi. Näillä pääsin hoitamaan asian loppuun. Sain sähköpostiini Trafilta samantien ilmoituksen kummankin auton omistajavaihdoksesta.
      Liikennepoistetustakin autosta pitää ostajan tehdä rekisteröinti omiin nimiinsä. Minä tein, kun hän ei ollut sitä tehnyt. Ja mikäli asia tarvitsee todistaa, minulla on se paperinen luovarikin, jonka voin toimittaa Trafille.

• Semppari

...ja siis vielä: kun ostaja hakee katsastuskonttorilta siirtoluvan, saa liikennekäytöstä poistetullakin ajoneuvolla ajaa ostopaikalta pois.

• nerokasis

Voi myydä. Et vaan saa paljoa mitään rahaa siitä. Ei voi koeajaa, erittäin hankala todeta vikoja. Liikennekäyttöön sen saa helpoiten siten että ostaja ostaa ja ottaa vakuutuksen netissä ja rekisteröi auton ja ajaa pois. Yksi kikka on tietysti varata katsastusaika ostajan paikkakunnalle ja lähteä ajamaan sinne (tämäkään ei viikonloppuna toimi).

• Anonyymi

www.automyyntiin.fi ostaa kaikenkuntoisia ja myös liikennekäytöstä poistettuja autoja

• Anonyymi

Nykyisessä Trafin sähköisessä ympäristössä on helppo toimia:
      - tarkista ostajan henkilöllisyys
      - tee autosta sähköinen luovutusilmoitus ko. ostajalle välittömästi, onnistuu siis Suomen sotun omaavalle henkilölle
      - hän voi ottaa auton itse liikennekäyttöön. Jos myyjä ottaa auton liikennekäyttöön ennen luovutusilmoitusta, myyjälle tulee min 10€ maksu

Mikäli myyt auton ulkomaille / ulkomaan elävälle, ainoa keino saada omat vastuut poikki itseltä on paperinen luovari ja konttorilla käynti! Möin viime syksynä auton ja niin jäi Eestinpojalta homma yllättäen hoitamatta, auto oli myytäessä liikennekäytössä ja veroa kertyy ko. ajoneuvolle koko ajan, ei onneksi minulle.

Jos (suomalainen) ostaja ei suostu kertomaan henkilöllisyyttään eikä sähköisen luovutusilmoituksen tekoon välittömästi, jätä myymättä.

Yhden moottoripyörän omistin tietämättäni 10 vuotta, kun Trafin sähköiset palvelut olivat silloin vielä vieraat ja kotimainen jättänyt rekisteröinnin suorittamatta, onneksi oli paperinen erllisluovari tallessa vakuutusyhtiössä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Jos ottaisit yhteyttä, näyttäisin viestin kaikille

Yhdessä naurettaisiin sulle. Ymmärräthän tämän?
      Ikävä
      158
      1381
    2. Heikki Silvennoinen ( Kummeli)

Kuollut 70-vuotiaana. Kiitos Heikille hauskoista hetkistä. Joskus olen hymyillyt kyynelten läpi. Sellaista se elämä on
      Kotimaiset julkkisjuorut
      49
      1205
    3. Aivosyöpää sairastava Olga Temonen TV:ssä - Viimeinen Perjantai-keskusteluohjelma ulos

Näyttelijä-yrittäjä Olga Temonen sairastaa neljännen asteen glioomaa eli aivosyöpää, jota ei ole mahdollista leikata. Hä
      Maailman menoa
      24
      1149
    4. Mikä saa ihmisen tekemään tällaista?

Onko se huomatuksi tulemisen tarve tosiaan niin iso tarve, että nuoruuttaan ja tietämättömyyttään pilataan loppuelämä?
      Sinkut
      211
      1080
    5. Mitä toivot

ensi vuodelta? :)
      Ikävä
      126
      1051
    6. Hyvää huomenta 18. luukku

Hyvää keskiviikkoa. Vielä pari päivää ja sitten on talvipäivänseisokki. 🎄🌌❄️😊❤️
      Ikävä
      223
      984
    7. Kauanko valitatte yöpäivystyksestä?

Miks tosta Oulaisten yöpäivystyksen lopettamisesta tuli nii kova myrsky? Kai kaikki sen ymmärtää että raha on nyt tiuk
      Pyhäjärvi
      307
      957
    8. Haluaisin vain varmistua

Sinusta tarpeeksi.
      Ikävä
      42
      929
    9. Olet sä silti

Ihana ❤️ tykkään
      Ikävä
      72
      895
    10. Minkä merkkisellä

Autolla kaivattusi ajaa? Mies jota kaipaan ajaa Mersulla.
      Ikävä
      73
      869
    Aihe