Olen hieromassa kauppoja Mercedes-Benz 508 D -79
mallisesta asuntoautosta, jolla on ajettu noin
1000 000 km. Koneremontti tehty äskettäin ja meni
katsastuksesta läpi hyvin. Vanhahan se on, mutta
tien päällä näyttää tulevan vastaan paljon kyseisiä autoja, joten arvelisin sen olevan mallia
"kestävä". Teillä, joilla on kokemusta kyseisestä
mallista, kysyisin, onko se "ikiliikkuja", kuten olen joskus kuullut?
Millaisiin vikoihin ja ongelmiin pitäisi varautua?
Vaikka köyhän ei kannattaisi halpaa ostaa, niin toinen vaihtoehto on olla ilman asuntoautoa.
Kaikista tiedoista kiittäen.
M-B 508
13
26405
Vastaukset
- 2610
miehen kulkine tuo on .on kyllä ti.miehen helppo laittaa ,jos jotain pientä ilmaantuu .osia saa helposti .tuon ikäisesssä korin ja rungon kunto on kyllä ykkösaihe .moottori on kyllä vahva ,mutta ei mikään tehoihme .ton kyllä pystyy ahtamaan jos intoa piisaa .?
- Rudi
Täältä löydät varmaan asiantuntemusta aiheesta
http://groups.msn.com/matkamersut - Ostanko?
Kiitos kumpaisellekin tiedoista, olen jälleen
hiukan viisaampi tämän asian suhteen. Matkaa
tosin on vielä runsaasti "täydelliseen tietämykseen", joten tietoa otetaan vastaan
mieluusti lisää.
Tässä vaiheessa vaikuttaa paljon luotettavammalta,
kuin nykyiset esitykset asiasta. Tosin aika työkalumaiselta MB508 vaikuttaa nykyajan hienouksiin verrattuna, mutta eipähän mene
bitit solmuun. - Rekkamies
Minulla on kokemuksia ko.mallista jokusista yksilöistä. Kyseinen malli on mielestäni erittäin varmatoiminen auto, jossa on paljon ominaisuuksia, jotka toiset laskevat plussaksi ja toiset miinukseksi.
Ensinnäkin se moottoriremontti, olisi hyvä tietää, mitä tarkalleen moottoriin on tehty ja milloin. Moottori kuluttaa sitten aina reilusti öljyä, oli sitten remontoitu tai ei. Se on ollut aina tämän mallin ominaisuus, ovat meinanneet tehtaalla, ettei leikkaa kiinni, ja että kestäisi kilometrejä. Jotkut ovat näihin asentaneet mäntien helmaan ylimääräisen männänrenkaan öljyn kulutuksen pienentämiseksi. Jos moottori on kunnossa, se lähtee erittäin hyvin talvellakin käymään.
Moottori on matakierroksinen puurtaja, varsin sitkeävetoinen. Parhaimmillaan omassa oli kärryn kanssa painoa yli 7500kg ja kyllä se mennä jolkotti nätisti 85-90km/h. Se, että miksi näitä pidetään laiskoina, johtuu siitä, että normaalilla perävälityksellä auto kulkee noin 98km/h maksimissaan, kun moottorissa on täydet kierrokset, eli on suunniteltu 80km/h matkanopeudelle. Tsätä johtuen myös tietysti suht äänekäs jos koettaa ajaa väkisin satasta. Näihin on saanut ns.matkaperää, jolla huippunopeus kasvaa suunnilleen arvoon 120km/h ja polttoaineen kulutus putoaa noin 3-4litraa satasella. Normaalisti haukkaa noin 13-14 litraa satasella, kuorman vaikutus kulutukseen hyvin pieni.
Kytkintä kannattaa tunnustella, ravistaako liikkeelle lähtiessä??? Jos on remonttimiehen taitoja laisinkaan, niin saahan sen tarvittaessa vaihdettuakin, mutta on siinä jonkun verran hommaa. Kilometrejä kyllä sietää runsaasti.
Vaihdelaatikon ja perän kanssa tuskin ongelmia, jos niissä on pidetty öljyt sisällä, eli jos on tullut vuotoja, niin ei ole ajettu kuivana.
Ohjaus on vähän raskaanpuoleinen, varsinkin jos olkatappeja ei ole voideltu silloin tällöin rasvaprässillä. Ohjaustehostin tuli vakiovarusteeksi vuosimalliin 1982, ja oli aiemmin lisävarusteena saatavissa. Näissä ohjaus kevyt. Voi asentaa jälkikäteen myös vanhempiin jos katsoo sen välttämättömäksi. Tarkista onko eturenkaat kuluneet epätasaisesti, jos ovat niin aurauskulmat pielessä tai olkatapeissa väljyyttä runsaasti.
Jarruissa on sellainen taipumus, että uudesta asti puoltavat vähän jompaan kumpaan suuntaan vuorotellen. Ei haittaa käytännössä mitään mutta katsastusmies niistä jaksaa muistuttaa, mutta eivät hylkää, kun on tyyppivika/ominaisuus.
Näin vanhassa autossa täytyy olla hieman itsellä remonttitaitoja, sillä kyllä pikkuvikoja varmaan ilmaantuu. Lämppärin moottori, tuulilasin pyyhkimet, startti, laturi jne.ovat sellaisia, joihin voi joutua kajoamaan.
Varaosien saatavuus on hyvä, käytettyä varaosaa löytyy "maakunnista" mukavasti. Renkaiden hinta korkeahko, koska samaa kokoa ainoastaan vanhassa Toyota Dynassa (6.50-16"), näiden saatavuus käytettynä huonohkoa, uutta saa kaupasta, ja runkot ehjät voi pinnauttaa. Uudet luokkaa 200e/kpl.
Ruosteet saa tietysti samanhintaan, mutta kattele nyt vähän minkä verran sitä on rungossa.- n.2milj. km
Pari lisäystä erittäin hyvään kommenttiin,renkaitten muttereita kantsii kiristellä usein (tapumusta löystyä,prikka systeemi) ja jos löytyy jostakin 7tuuman renkaat taakse niin kulku paranee hieman.Aikansa paras 5tonninen auto.Ei muuta ko tankki täyteen ja 1-2 litraa öljyä koneeseen ja menoks!
- kiitos
Kiitos kattavasta asiantuntemuksesta.
Olen tullut siihen tulokseen, että 508:lla
pääsee takaisinkin reissulta toisin kuin
monella uudella muovi rimpulalla.
Kaikki tuntuvat suhtautuvan 508:iin varsin positiivisesti. Eihän mikään tietystikään ilman
huoltoa toimi, mutta tämä vaikuttaa ikiliikkujalta, kun vain ottaa huomioon kertomiasi
asioita.
Osaako kukaan kertoa hintahaarukkaa 508:lle,
edes sinne päin? Selvähän se, että niitäkin löytyy
monen kuntoisia, mutta jotain suuntaa antavaa aloittelijalle. - Rekkamies
kiitos kirjoitti:
Kiitos kattavasta asiantuntemuksesta.
Olen tullut siihen tulokseen, että 508:lla
pääsee takaisinkin reissulta toisin kuin
monella uudella muovi rimpulalla.
Kaikki tuntuvat suhtautuvan 508:iin varsin positiivisesti. Eihän mikään tietystikään ilman
huoltoa toimi, mutta tämä vaikuttaa ikiliikkujalta, kun vain ottaa huomioon kertomiasi
asioita.
Osaako kukaan kertoa hintahaarukkaa 508:lle,
edes sinne päin? Selvähän se, että niitäkin löytyy
monen kuntoisia, mutta jotain suuntaa antavaa aloittelijalle.MB L508 - mallien hintahaarukka on suht laaja johtuen korkeasta iästä ja kovin vaihtelevasta kuntotasosta. Sellainen perus peltinen umpikoppa maksaa suunnilleen 1000-2000euroa. Eli mitä sen yli menee, on sitä asuntoautolisää...
Jäi aiemmin mainitsematta, että on olemassa myös malli L608, jossa kokonaispaino tonnin enemmän, ja yleensä kori vähän pidempi. Näissä vakiona ne edellisen kirjoittajan mainitsemat 7.00-16" renkaat. Ohjaustehostinkin taitaa olla tässä mallissa aina.
Lisäksi on olemassa saman näköinen, mutta noin 20cm leveämpi L613, jossa on 5,7 litrainen kuutoskone, menee aika mukavasti...
508 - mersuja on katsastettu sekä paketti (kok.paino3500kg), että kuorma-autoiksi (kok.paino5000kg). Jos on 3500kg:n kok.painolla on takajousista otettu lehtiä pois ja on vetelä ja heiluvainen. Viisnollakasilla ajavat ne, jotkat eivät korviaan lopsauta nykyajan elektroniikalle ja muille sähköisille hienouksille.
Jos ostat sellaisen, niin selvitä onko 12 vaiko 24 voltin sähköjärjestelmällä. Vanhemmissa on sellainen vaihtorele kuskinpenkin alla, joka starttinappia painaessa kytkee startille 24V, ja taas starttauksen jälkeen muuttaa jännitteen takaisin 12voltiksi. Uudemmissa (viimeisissä 80-luvun) malleissa on kokonaan 24v sähköjärjestelmä.
Joissain yksilöissä on paineilmatoimiset jarrut, esim.Postilla oli aikoinaan sellaisia. - esko
kiitos kirjoitti:
Kiitos kattavasta asiantuntemuksesta.
Olen tullut siihen tulokseen, että 508:lla
pääsee takaisinkin reissulta toisin kuin
monella uudella muovi rimpulalla.
Kaikki tuntuvat suhtautuvan 508:iin varsin positiivisesti. Eihän mikään tietystikään ilman
huoltoa toimi, mutta tämä vaikuttaa ikiliikkujalta, kun vain ottaa huomioon kertomiasi
asioita.
Osaako kukaan kertoa hintahaarukkaa 508:lle,
edes sinne päin? Selvähän se, että niitäkin löytyy
monen kuntoisia, mutta jotain suuntaa antavaa aloittelijalle.ostin kuukausi sitten 508 vm -80 hintaan 5600 euroa. varusteina alden vesi kiertoinen lämmitin sähkö patruunalla ,lämmiin kylmä vesi ,portta potti,liesi/uuni,liesituuletin,tv anteeni,jää kaappi,ym .makuupaikat 3 1 . maaleissa sanomista mutta olen erittäin tyytyväinen
- ilmavaivat
Minun autossani on jatkuvat ilmavaivat. Auta miestä mäessä.
Joutokäynnillä ne tulevat, sammuu ja sitten ilmataan. Kierroksilla matka-ajossei ei vaivoja.
Vaihdoin siirtopumpun, koko putkiston suodatinpakettia myöden toisesta Mersusta, vaihdoin uuden polttoaineputken tankista siirtopumpulle ja asensin väliin sähköpumpun. Ilmavaivat eivät kadonneet. Ilmausruuvin alta saa laskea vähän väliä ilmaa pois. Saattoipa jopa ilmavaivat lisääntyä sähköpumpun asennuksen jälkeen.
Siirtopumpun lasi ja tiiviste on vaihdettu uuteen, Siirtopumpun venttiilit on putsattu, ja ilmavaivat vain jatkuu joutokäynnillä. Liikennevaloissa on kauhistus odotella vihreätä.
Toinen vika on virrat jää päälle vaikka avaimen ottaa taskuun. Kun pääkytkintä runkuttaa auki kiinni auki, jossain vaiheessa virrat poistuu ja akun nollautuminen pysähtyy sekä mittaristo asettuu nollaan. Monesti on matkalla hinautettu käyntiin kesän aikana.
Kolmas vika: kova kalina moottorissa. Öljynpaino hyvä, puristukset hyvä, kulutus 12-15 l/100 km, öljyä syö litran 2-sataselle. Hyvä käynnistymään talvellakin. Olen ostanut maaliskuussa 2005 ja ajanut 7000 km. - mesisti
Joo, noista mersun renkaista vielä, että tuo koko luokka 6.50x16c löytyy rengasonline.comista hintaan 83.60 kappale ja on uusi rengas ja toimituskulut kotiovelle mukana hinnassa.
Lisäksi ko. myyjällä on asennuspalvelut sopimusasentajilla, jotka ottavat asennuksesta noin kympin per rengas, mukana siis vanteille laitto, tasapainotus ja uusi rengas.
Ko. autoon on myös hyväsytty rengaskoko 8x17.5, jonka saa rengasonlinesta hintaan 121.80 per rengas kotiovelle toimitettuna. Moni ei ole ilmeisesti mitannut mersun vanteen kokoa, joka on 44.5 cm eli 17.5 tuumaa, eli se isompi rengas käypi samalle vanteelle kuin tuo pienempi rengas.
Sitten etsitään isompia vanteita ympäri suomen kunnes joku jallittaa ostamaan saman vanteen isompana. :D
Eli mitta käteen ja mittaa se vanteen ulkoreuna onko se tuo 44.5 cm reunasta reunaan.
Jos harkitset ilmastointia, invertteriä tahi mitä tahansa vermettä autoosi niin kannattaa tilata saksasta ebayn kautta kun hinta on järjestään kolmasosan tahi puolet halvempi kuin kotimaassa.
Eikun kovaa ajoa!
- ja halpa
Autona 508 on varma ja harvalla perällä taloudellinen.Omani on 70-mallinen ja pelaa ja talvella kovallakin pakkasella käynnistyy varmasti.Rungollisena autona korin ruoste ,jota alkaa jo olla ei niin haittaa.Vanhat lt-volkkarit jää kulussa ,vaikka olis turpoilla no ei ehkä jää ,mutta ei me ohikaan,paitsi kun päästän.Koneremontoitu vähän arveluttaa,monesti vaihtavat vaan männänrenkaat ja hoonaavat.Pensa autoissa käy ,mutta diisseleissä ei onnistu,tai ei ainaska kestä.Mitenhän koneremontti tässä tapauksessa on tehty. Lämmönvaihdin olis hyvä ,jos on vesikeskuslämmitys,ei ole sähköstä kiinni.Sähköpoksi penkin alla voi tehdä tenän,mutta niitä saa kyllä niinkun muitakin 508 osia.
- 82 sininen
Olisko kellään myydä apumiehen puoleista kahden hengen etupenkkiä MB 508 -82 malliin?
- Late Lapista.
Yksinkertaisesti! Vanha Mersu on auto johon voi luottaa !
Late Lapista.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491516Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761345Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊86993- 17982
- 86936
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187876Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20831- 82811
Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi93797Kaipaan seuraasi niin
monella eri tavalla ja tasolla. En tiedä mitä tapahtui, mutta niin vain kävi että ihastuin sinuun.17740