Paljonko joutuu keskimäärin maksamaan diesel autosta veroa vuodessa?
Katselin AKE:n sivuilta, mutta oli niin hemmetin monimutkaista, että en kyennyt keskittymään jotta osaisin laskea.
Olen meinannut hommata Mersun w124 200 tai 250, mutta tuo verotus mietityttää.
Diesel auton vero?
15
10211
Vastaukset
- kuvitellaan,
et 200d mersun kokonaismassa on vähän vajaa 1700kg ja perusvero massan mukaan -> 124e
käyttövoimavero 6.7snt päivä alkavalta 100kilolta -> 6.7snt x 16 x 365päivää = 391e
yhteensä n. 515e vuodessa
250d vero muutaman kympin kalliimpi jos sen kokonaispaino on yli 1700kg
vuoden 2012 alusta henkilöauton käyttövoima vero tippuu 6,7snt -> 5,5snt päivältä, eli 200 mersun tapauksessa vero pienenee vuoden ajalta n. 70e -> 445e vuodessa- aloittaja1
Kiitos!
Eihän tuo nyt ole pahakaan. Kuitenkin tulee helpostikkin se 15 000 km vuodessa vaikka kuinka yrität nuukailla ajamisissa. - ei mitään...?
aloittaja1 kirjoitti:
Kiitos!
Eihän tuo nyt ole pahakaan. Kuitenkin tulee helpostikkin se 15 000 km vuodessa vaikka kuinka yrität nuukailla ajamisissa.Kyllä se vain noilla kilometreillä on kuitenkin jotain. Vaikka käyttövoimavero laskeekin 2012, niin vastaavasti dieselin polttoainevero nousee. Voimme edelleen laskea, että sen mersun vuotuinen "ylimääräinen" verokustannus on n. 500 euroa.
Kun nyt ajat vain 15.000 km vuodessa, niin se tarkoittaa 150 * 100 km. Tuo 500 euroa tekee sitten jokaista 100 km:a kohti 3,33 euroa, jolla saat n. 2,5 litraa dieseliä.
Autosi kulutukseen voit siis laskea jokaiselle 100 km:lle 2,5 litraa lisää, joka tuon veron vaikutus on. - no joo...
ei mitään...? kirjoitti:
Kyllä se vain noilla kilometreillä on kuitenkin jotain. Vaikka käyttövoimavero laskeekin 2012, niin vastaavasti dieselin polttoainevero nousee. Voimme edelleen laskea, että sen mersun vuotuinen "ylimääräinen" verokustannus on n. 500 euroa.
Kun nyt ajat vain 15.000 km vuodessa, niin se tarkoittaa 150 * 100 km. Tuo 500 euroa tekee sitten jokaista 100 km:a kohti 3,33 euroa, jolla saat n. 2,5 litraa dieseliä.
Autosi kulutukseen voit siis laskea jokaiselle 100 km:lle 2,5 litraa lisää, joka tuon veron vaikutus on.Vielä vähän laskelmia:
- dieselöjyn polttoainevero taitaa nousta 7 sentillä, eli alv tälle mukaan lukien hinta = 8,54 s
- jos kulutus olisi 7 l/100 km ja ajomäärä 15.000 km/v polttoaine kallistuisi 89,67 eurolla.
- jos lasketaan ilman alvin vaikutusta polttoaine kallistuisi 73,50 euroa, eli vähän enemmän kuin yllä oli laskettu vuotuisten verojen alenemaksi (70 €). - edelleen ..
no joo... kirjoitti:
Vielä vähän laskelmia:
- dieselöjyn polttoainevero taitaa nousta 7 sentillä, eli alv tälle mukaan lukien hinta = 8,54 s
- jos kulutus olisi 7 l/100 km ja ajomäärä 15.000 km/v polttoaine kallistuisi 89,67 eurolla.
- jos lasketaan ilman alvin vaikutusta polttoaine kallistuisi 73,50 euroa, eli vähän enemmän kuin yllä oli laskettu vuotuisten verojen alenemaksi (70 €).Tuo 73,50 euron lisä polttoainekuluihin vastaa noilla ajokilometreillä 0,49 euroa / 100 km. kun sitten lisätään vielä jäljelle jäävä käyttövoimavero 445 euro, joka tekee 2,96 euroa / 100 km eli yhteensä 3, 45 euro / 100 km.
Nykyhintoihin verrattuna kulutus onkin sitten 150.000 km ajolla 7 litran sijasta 9,5 litraa/ 100 km. - aloittaja1
ei mitään...? kirjoitti:
Kyllä se vain noilla kilometreillä on kuitenkin jotain. Vaikka käyttövoimavero laskeekin 2012, niin vastaavasti dieselin polttoainevero nousee. Voimme edelleen laskea, että sen mersun vuotuinen "ylimääräinen" verokustannus on n. 500 euroa.
Kun nyt ajat vain 15.000 km vuodessa, niin se tarkoittaa 150 * 100 km. Tuo 500 euroa tekee sitten jokaista 100 km:a kohti 3,33 euroa, jolla saat n. 2,5 litraa dieseliä.
Autosi kulutukseen voit siis laskea jokaiselle 100 km:lle 2,5 litraa lisää, joka tuon veron vaikutus on.Oman auton keski kulutus on ajosta riippuen se 7-8 litraa sadalla ja tankkaan 98 oktaanista polttoainetta, hinnat pyörii näillä leveysasteilla siellä 1,57€ litra.
Kun laskee, että 15 000 kilometrillä menee se 1200 litraa bensaa (laskinkohan edes oikein?) jonka hinnaksi tulee 1884€ vuodessa.
En tiedä mitä mersulla tulisi keskikulutukseksi, mutta jos laskis 6 litraa sadalla ja dieselin hinta vaikka 1,35€ litra. Polttoainetta menisi se 900 litraa ja hinnaksi tulisi se 1215€.
Voittoa jäisi noin 669€ miinus käyttövoimavero(515), niin säästän 154€.
No joo... eihän se älyttömästi ole, mutta jotain kumminkin. Tuolla erotuksella saa sen 10 vuotta jyrätä, että saa auton hinnan kuoletettua. Vaan näyttää, että se toinen auto pitää kohta hankkia joka tapauksessa. - laskutikku,,
aloittaja1 kirjoitti:
Oman auton keski kulutus on ajosta riippuen se 7-8 litraa sadalla ja tankkaan 98 oktaanista polttoainetta, hinnat pyörii näillä leveysasteilla siellä 1,57€ litra.
Kun laskee, että 15 000 kilometrillä menee se 1200 litraa bensaa (laskinkohan edes oikein?) jonka hinnaksi tulee 1884€ vuodessa.
En tiedä mitä mersulla tulisi keskikulutukseksi, mutta jos laskis 6 litraa sadalla ja dieselin hinta vaikka 1,35€ litra. Polttoainetta menisi se 900 litraa ja hinnaksi tulisi se 1215€.
Voittoa jäisi noin 669€ miinus käyttövoimavero(515), niin säästän 154€.
No joo... eihän se älyttömästi ole, mutta jotain kumminkin. Tuolla erotuksella saa sen 10 vuotta jyrätä, että saa auton hinnan kuoletettua. Vaan näyttää, että se toinen auto pitää kohta hankkia joka tapauksessa.Dieselin hinta näyttää nyt olevan siinä 1,31 €/litra. Polttoainevero nousee 8 senttiä litralta (eikä 7 senttiä kuten yllä on laskettu). Ilman muuta pitää laskea myös alv-vaikutus päälle, kun on kyse muusta kuin ammattiliikenteestä, joka saa vähentää tämän alveistaan. Verosta johtuva hintamuutos tulee siis olemaan 9,84 senttiä litralta tavalliselle kuluttajalle. Tuolla 900 litran vuosikululutuksella tästä tulee 88,56 euroa lisää kulua dieselautoilijalle. Yllä oli laskettu kompensaatioksi 70 euroa, joten tämä ei aivan riitä edes näin pienillä ajokilometreillä kattamaan koko polttoainekulujen nousua. Vielä vähemmän se riittää, jos ajomäärä ja/tai kulutus ovat suuremmat.
Tässä siis verrataan vain dieselauton polttoaineveron korotusta ja käyttövoimaveroa keskenään, ei sen sijaan dieseliä ja bensa-autoa. Sinänsä dieselöljyn hinta näkyy nousseen viime joulukuusta vähän yli 4 sentillä, kun bensa on noussut vain 1,3 sentillä Öljyalan keskusliiton hintaseurannan mukaan. Onkin mielenkiintoista nähdä miten nuo hintasuhteet muuttuvat jatkossa. Voisi kuvitella, että hinnat kyllä vuoden mittaan nousevat, dieselin hinta suhteessa enemmän. Joka tapauksessa on selvää, että jo hyväksytyt veromuutokset hivenen verran pienentävät dieselauton houkuttelevuutta, vaikka edelleen diesel on tietysti suurilla ajomäärillä bensa-autoa kannattavampi. - harasoo
aloittaja1 kirjoitti:
Oman auton keski kulutus on ajosta riippuen se 7-8 litraa sadalla ja tankkaan 98 oktaanista polttoainetta, hinnat pyörii näillä leveysasteilla siellä 1,57€ litra.
Kun laskee, että 15 000 kilometrillä menee se 1200 litraa bensaa (laskinkohan edes oikein?) jonka hinnaksi tulee 1884€ vuodessa.
En tiedä mitä mersulla tulisi keskikulutukseksi, mutta jos laskis 6 litraa sadalla ja dieselin hinta vaikka 1,35€ litra. Polttoainetta menisi se 900 litraa ja hinnaksi tulisi se 1215€.
Voittoa jäisi noin 669€ miinus käyttövoimavero(515), niin säästän 154€.
No joo... eihän se älyttömästi ole, mutta jotain kumminkin. Tuolla erotuksella saa sen 10 vuotta jyrätä, että saa auton hinnan kuoletettua. Vaan näyttää, että se toinen auto pitää kohta hankkia joka tapauksessa.Eipä taida nykyinen autosi olla bensamersu...?
Oma bensavolvoni vei 11- 12 l satasella (automaatti)
Nyt kulutus on jotain 7,5 litraa satkulla.
Ihan vastaava ja automaatti on.
Tottakai pitää verrata samanlaiseen bensamalliin.
Toista tonnia vähemmän menee polttoaineeseen ja
veroihin nykyään ja ajan suht vähän, alle 20 tuhatta vuodessa.
Mitä isompi auto, sen edullisempi dieselinä - paitsi, että ei
harasoo kirjoitti:
Eipä taida nykyinen autosi olla bensamersu...?
Oma bensavolvoni vei 11- 12 l satasella (automaatti)
Nyt kulutus on jotain 7,5 litraa satkulla.
Ihan vastaava ja automaatti on.
Tottakai pitää verrata samanlaiseen bensamalliin.
Toista tonnia vähemmän menee polttoaineeseen ja
veroihin nykyään ja ajan suht vähän, alle 20 tuhatta vuodessa.
Mitä isompi auto, sen edullisempi dieselinäBensiinivalikoima sisältää kaksi vaihtoehtoa, 2,8-litraisen vapaasti hengittävän V6-moottorin, joka tuottaa 204hv ja 280 Nm vääntömomentin, sekä Suomeen tulevan 3,0-litraisen ahdetun TFSI V6-moottorin, joka tuottaa 300 hv ja 440 Nm väännön.
204hv malli kiihtyy 0-100 km/h 7,7 sekunnissa ja saavuttaa 240 km/h huippunopeuden. Keskimääräinen kulutus on 7,4 litraa/100 km ja CO2 päästöjä syntyy 172 g/km. 3.0 TFSI puolestaan sprinttaa 0-100km/h 5,5 sekunnissa ja saavuttaa elektronisesti rajoitetun 250 km/h huippunopeuden. Se kuluttaa keskimäärin 8,2 litraa/100 km ja synnyttää CO2-päästöjä 190 g/km.
- JoKTu
Käytännössä nuo autonvalmistajien ilmoittamat keskikulutukset ja siten hiilidioksidipäästöt eivät ole luotettavia, vaan laboratoriotuotteita ilman ilmastointi-laitetta ja valoja ja sen lisäksi ilman normaalia ilmanvastusta. Verotuksellisista syistä valmistajan kannattaa järjestää todellisuutta vastaamattomat CO2-päästöt, koska kaikki muutkin valmistajat tekevät niin. Ruotsalainen vuoden kestävä testi, johon kuuluu 5 uutta autoa, joita ei ole tilattu testiä varten vaan yksityishenkilön nimissä. Juuri päättynyt testi paljastaa esim. että Ford C-Max 1,6 l diesel kuluttaa käytännössä 35 % enemmän kuin valmistajan ilmoittamat 4,6 l / 100km dieseliä on ollut käytännössä 6,2 l/100. Juuri tuo auto, Ford C-Max, on selvästi alkanut ruostua takaluukun seudulta. Alin virhe on ollut 10%. ViBilägare no. 18/2011.
- keke11
Minullakin ollut pensa mersuja ja diisselmersuja ..Ensimmäisen mersun ostin -85
Niiden polttoaine erotus. Diissel kuluttaa 3-4 litraa vähempi samahintanen mersu siis pitää myös olla kysymyksessä ,kun erotuksia aletaan hakea .Nykyisistä autoista en tiedä .Vertauskohteeni oli 1997vuosimallin mersut ..- keeko22
Mulla oli vähän erilaisa lukemia kuin sulla. mutta ens tijä johtuuko se siitä että mun vertailu kohtana oli vuoden 1972 ja 1967 mersut. hyviä pelejä ne oli ja tekniikka loistavaa.
- xiaowei
minä haluan kesy 2008vutta ford modeo diesel auto 2.0tcdi.joka vuotta kunka monta euroa vero maksa?
- jkm4
Minäkin olen miettinyt diesel-auto kun nykyään "melkein" kaikki uudet autot ovat riiseleitä tai vähän käytetyt. Kun katselee vaikka uusien autojen myyntejä niin pian ei taida saadakkaan bensa-autoja kuin 5 l v8:a. Laskeskelin juuri että 270CDi meken veroilla ja huolloilla (n.18000 km/v) ajaisin saman määrän "melkein" 2.4 l pensa koneella...samoilla kustannuksilla.
Kun monelta tuppaa unohtuun se seikka että diesel-auton huollot kalliimmat mysö kuin bensa-auton.- SuomenVidunVerot
Suomu on paska maa liikaa veroja ja kaiken maailman turhuus lakeja joilla saa rahaa herrojen kahveihi ja pullii
Kommunismi Takas
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
R.I.P Marko lämsä
Luin just netistä suru uutisen että tangokuningas Marko Lämsä On menehtynyt viikonloppuna Tampereella. Niin nuorikin vi614260Vappu terveiset kaivatullesi
otetaan vappu terveisiä vastaan tähän ketjuun kaivatullesi !!! 🍾🥂🎉🌻🔥🧡🧡1531799Tangokuningas Marko Lämsä, 47, on kuollut
Taas yksi melko nuori artisti lopetti lauleskelut lopullisesti. https://www.is.fi/viihde/art-2000011200979.html141503Puskaradio huutaa
Nuori tyttö oli laittanut päivityksen että pitämällä joku itsensäpaljastaja. Kuka tämä on? Varoittakaa lapsia !351258Miksi aina vain seksiä?
Kertokaas nyt mulle, että onko tämä joku normojen ihan oma juttu, että seksiä pitää pohtia joka välissä, siitä pitää jau1671056- 56904
- 76895
Martinalta vakava ulostulo
Seiska: Martinalta vakava ulostulo. Olipa raflaava otsikko mustalla pohjalla.165823Hei rakas A,
olinko silloin julma sinua kohtaan? Jos, niin anna anteeksi, yritin vain toimia oikein. Olen pahoillani, edelleenkin, en54811- 39781