Kysyn tosissani, joten please, ei asiattomia vastauksia!
Olen kasvissyöjä. En oikeastaan sen kummemmasta eettisestä vakaumuksesta, vaan koska en oikeasti tykkää lihasta enkä kauheasti kalastakaan. Nyt paaston aika on alkanut mua vaivata. Koska NAUTIN kasvisruoasta, niin pitäisikö mun PAASTON ajaksi vaihtaa johonkin itseäni keljuttavaan ja inhottavaan ruokavalioon? Koska ei paasto tunnu paastolta jos ruokavalio on s a m a kuin aina ennen!!
Olin kerran Atkins-dieetillä (siinä syödään melkein pelkkää proteiinia ja rasvaa, niukasti hiilareita] 2 viikkoa ja se kokemus oli KAMALA! Lopulta mulla meni ruokahalut täysin ja aloin vältellä koko syömistä. Mietin olisiko SE oikea paasto uhri, jos yrittäisin olla k o k o paastoajan, kaikki viikot, ATKINSSILLA????
Kertokaapa mitä ajattelette! Tiedän sen olevan Kirkon paastosääntöjen vastaista, mutta toisaalta ei mun omatunto siitä parane jos syön paaston aikana samoin kuin nyt! Meillä kuitenkin krkkohra on antanut ymmärtää, että ruokapaasto ON OLTAVA! Eli ei se riitä, että paastoaa vaikka telkusta tai huvituksista. JOS kerran joku itsekiduttava ruokavalio on oltava, niin olisiko se sitten atkins, joka oikeasti oli kamala mulle.
Kysymys paastosta
29
1035
Vastaukset
- jevgenia__
... niin, siis tuo kasvissyöntini ei ole eettinen vakaumus, vaan johtuu tosiaan siitä kun en pidä lihasta ja eräs syy on myös se, että mulla on ortoreksia. Se KAI lasketaan syömishäiriöksi sekin, mutta itse en koe asiaa niin. Eikö muka ole hyvä syödä terveellisesti????
- Raushangul
Hei!
Mielestäni sinun ei kannata vaihtaa ruoan sisältöä, vaan ruokailutapoja paaston ajaksi. Ortorektikon ei kannata riskeerata terveyttään!
Tilanteessani itse tekisin ehkä niin, että paaston aikana keskittyisin ruokailutlanteeseen siten, että kiittäisin joka palasta. Jotain pitää jättää pois - se voisi olla, niinkuin täällä palstalla on ehdotettu - jokin tietty herkku. Se voisi olla myös esim. muualta tuttu sääntö että et syö mitään kello 18 jälkeen. Pääasia on kieltäymys: kiellät itseltäsi jotain, mikä tuottaa tyydytystä, mutta ei ole välttämätöntä perusravitsemukseesi kannalta.
Kieltäytyä voi vaikka niin yksinkertaisesta ruoka-aineesta kuin sokeri: vaikutukset kyllä tuntuvat jo päivän-parin päästä.
"All food of this world is love divine made edible" SIUNATTUA PAASTOA!
(tietäiskö joku lähteen - oli joku amerikkalainen ort. teologi muistaakseni)
- T. Ollo
paastoat jo. Arvelen minä. Jos tosiaan haluat paastota lisää niin tee ruokavaliostasi vähän karumpi. Ei siis inhottavampi. Jätät pois joitakin kasvisherkkuja. Eikös se olisi siinä?
- Leena-Marja
Minusta se oleellinen ero vegetarismin ja ortodoksisen paaston välillä on öljy. Oletan, että vegetaristina käytät öljyä. Jätä se paastossa pois.
- SaHo
Leena-Marja kirjoitti:
Minusta se oleellinen ero vegetarismin ja ortodoksisen paaston välillä on öljy. Oletan, että vegetaristina käytät öljyä. Jätä se paastossa pois.
Ihminen, joka elää jo ehkä äärirajoilla - syömishäiriöisistähän ei koskaan tiedä - kehotetaan tekemään ruokavaliostaan vielä vähän karumpi. Olen omassa lähipiirissäni nähnyt nuoren naisen, jonka päivittäinen kalorimäärä oli jatkuvasti sen rajan alapuolella, jota pidetään nälkiintymisrajana. Tämäkö on ortodoksinen ihanne?
*puistelee päätään, poistuu paikalta*
P.S: Tiedättekö muuten mihin moni nälkälakkolainen kuolee? Ei välttämättä ruoan puuteeseen, vaan rasvan. Jos itse neuvoja antaisin, niin kehottaisin aloittajaa käymään ravitsemusterapeutin luona katsomassa onko ruoan ravintoaineet ja kalorimäärät kohdallaan. Paastoamista joutaa miettiä myöhemminkin. - T. Ollo
SaHo kirjoitti:
Ihminen, joka elää jo ehkä äärirajoilla - syömishäiriöisistähän ei koskaan tiedä - kehotetaan tekemään ruokavaliostaan vielä vähän karumpi. Olen omassa lähipiirissäni nähnyt nuoren naisen, jonka päivittäinen kalorimäärä oli jatkuvasti sen rajan alapuolella, jota pidetään nälkiintymisrajana. Tämäkö on ortodoksinen ihanne?
*puistelee päätään, poistuu paikalta*
P.S: Tiedättekö muuten mihin moni nälkälakkolainen kuolee? Ei välttämättä ruoan puuteeseen, vaan rasvan. Jos itse neuvoja antaisin, niin kehottaisin aloittajaa käymään ravitsemusterapeutin luona katsomassa onko ruoan ravintoaineet ja kalorimäärät kohdallaan. Paastoamista joutaa miettiä myöhemminkin.vain! Kun kehotin karumpaan ruokavalioon en kehottanut aliravitsemustilaan enkä rasvattomuuteen. Pyysin vain keskustelun aloittajaa miettimään voisiko hän jättää pois jonkun/joitakin KASVISherkkuja. Sikäli kuin hän semmoisia syö. Minusta näet aloittajan viestin perusteella näytti siltä, että hän paastoaa jo. Eihän siitä enää voi juuri mitään vähentää.
- jutila
Ongelmasi ovat mielenkiintoiset. Hyvä kun otit esille. Jeesuksen siunausta sinulle.
ja nyt rillataan- ajaksi iltauintia
avannossa, se todella virkistää
- Yx ortodoksi
että syö vähemmän. Jos olet syönyt normaaleja ruoka-annoksia, niin voit vähentää siitä vähän. Lisäksi rukoilet ahkerasti, käyt kirkossa ahkarasti ja puolipaastossa synnintunnustuksella. Ei se sen kummempaa ole.
- Paastoaja käytännöss
Käytännössä paasto on sitä, että ei esim juoruile pahaa toisista, tutkistelee omia tekemisiään, välttää huonoja tapojaan, terästää toisen huomioonottamista, ei esim nälvi toisia, vaan suhtautuu rakkaudella toisiin ihmisiin.
- Nettipastorit
Paastoaja käytännöss kirjoitti:
Käytännössä paasto on sitä, että ei esim juoruile pahaa toisista, tutkistelee omia tekemisiään, välttää huonoja tapojaan, terästää toisen huomioonottamista, ei esim nälvi toisia, vaan suhtautuu rakkaudella toisiin ihmisiin.
se on yksi kristuksen opetuksia.Minua ihmetyttää että paastossa kaikki pyörii ruoan ympärillä.Ehkä koko sana on väärin käännetty ja ymmärretty suomenkielessä?
Ei kaikki edes paastoa www.ort.fi sivuilla on kysymysosio ja sieltä saa paastoonkin hyvän vastauksen.Käykääähän sieltä lukemassa!
- väsynyt lumenluoja
mitä ajattelemme, niin en ole kuullut mitään noin typerää pitkään aikaan. (siksi luulen että olet kaikkea muuta kuin tosissasi) Jos paasto sinun mielestäsi tarkoittaa ruuan osalta sitä että luopuu eläinkunnan tuotteista (enemmän tai vähemmän) niin sinä päätät tehdä päinvastoin. Ja vielä kysyt että mieltä olemme.
Kaikesta käy ilmi että et ymmärrä paaston merkityksestä pätkääkään. Tarkoitus on korjata huonot toimintatottumukset hyväksi ja harjoittelulla oppia nauttimaan uudesta kohtuullisemmasta toiminnasta. Tarkoitus ei ole oppia kärsimään vaan iloistemaan oikeasta toiminnasta. Jos ruokailutottumuksesi ovat terveelliset (niin kuin väität) niin sinulla ei ole mitään syytä tehdä syömisestä numeroa.
Paaston tarkoitus on oppia iloitsemaan/nauttimaan oikeasta toiminnasta. Tällä tavoin oikea toiminta on samalla nautinnollista ja elämästä muodostuu hyvä.
Herra siunaa ja varjele tätä kristikuntaa.- Perunamaitoa!
Tiukka Atkins ei ole tarkoitettu kuin kahdeksi viikoksi, jos jatkat pidempään, sairastut.
Nykyään suosittu, maltillisempi vähähiilihydraattinen ruokavalio sopii joillekin, mutta paastomielessä en näe siinä järkeä.
Suosittelisin että tekisit paastoruuaksi simppeleitä kasvisruokia jostain yksinkertaisista aineksista. Ei mitään kookosmaitoja, tammenlehväsalaattia, ei papaijoita, ei kirsikoita.
Oiva paastoruoka on vaikka perunamaito; nimensä mukainen keitto, kolmas ainesosa suola! Vanhoista köyhän kansan ruuista paastoruuaksi käy oivallisesti myös vesivelli: vettä, riisiä, suolaa! Jne jne...käytä vaikka sota-ajan keittokirjaa..
Itse olen lapsena lusikoinut molempia; syö nälkäänsä, mutta herkuksi en haukkuisi.
- valoa_idästä
Miksi et voisi tehdä niin että syöt paaston ajan liharuokia, jos kerran ne eivät sinulle edusta herkkua. Mutta älä ala atkinssille, tulet siitä vain huonovointiseksi ja se ei ole terveellistä. Mutta tee lihamakaronilaatikkoa, kaalijauhelihalaatikkoa, syö pihviä yms. Niin pysyy terveenä ja sitten silti välttää itselle herkullisia ruokia (eli kasvisruokia) ja toteuttaa paaston ideaa.
Eräs tuntemani naispuolinen kasvissyöjä ortodoksi tekee juuri näin aina paaston aikaan.- väsynyt lumenluoja
Siis välttää sitä mikä tuottaa iloa ja nautintoa? Siinäkin tapauksessa että nautintoa tuottava toiminta on hyvää ja kiitettävää?
Jos pidän siitä että minuun luotetaan niin tuleeko minun paaston ajaksi ryhtyä pettämään lupauksiani? Jos voin hyvin ja nautin terveellisestä ruoasta niin täytyykö silloin ruveta syömään epäterveellisesti ja liikaa?
Ei taida tässä säikeessä olla ainuttakaan, joka älyäisi katsoa pinnan alle. Tokkopa edes ovat ortodokseja, niin hölmöt ovat jutut. - pet-tynyt
väsynyt lumenluoja kirjoitti:
Siis välttää sitä mikä tuottaa iloa ja nautintoa? Siinäkin tapauksessa että nautintoa tuottava toiminta on hyvää ja kiitettävää?
Jos pidän siitä että minuun luotetaan niin tuleeko minun paaston ajaksi ryhtyä pettämään lupauksiani? Jos voin hyvin ja nautin terveellisestä ruoasta niin täytyykö silloin ruveta syömään epäterveellisesti ja liikaa?
Ei taida tässä säikeessä olla ainuttakaan, joka älyäisi katsoa pinnan alle. Tokkopa edes ovat ortodokseja, niin hölmöt ovat jutut.Miksi eivät maallikot voisi olla tyhmiä paaston suhteen, kun sitä ovat monet papistoonkin kuuluvat?
Itse aina tähän aikaan vuodesta suljen silmät ja korvat - en jaksa paastovouhotusta, paastoreseptejä, jatkuvaa huonommuuden tunnetta mitä paastoKILPAILUUN tulee. Ja jos tämänkin myönnät, niin heti on sata ihmistä silmät pyöreinä hurskastelemassa että eihän paasto ole kilpailua.. ei hyvänen aika.. Juu ei ole, ei tosiaankaan, siltähän se kuulostaa ja vaikuttaa srk-saleissa.. - Raushangul
Mikä ihme saa Sinut kehottamaan KETÄÄN ortodoksia rikkomaan kirkon ikiaikaisia ohjeita ja syömään lihaa (suuren) paaston aikana??
Tuolla mielipiteelläsi irvailet paitsi kirkon opetusta, myös kristiveljesi/-sisaresi omaa sisäistä vakaumusta.
Anteeksi! - väsynyt lumenluoja
pet-tynyt kirjoitti:
Miksi eivät maallikot voisi olla tyhmiä paaston suhteen, kun sitä ovat monet papistoonkin kuuluvat?
Itse aina tähän aikaan vuodesta suljen silmät ja korvat - en jaksa paastovouhotusta, paastoreseptejä, jatkuvaa huonommuuden tunnetta mitä paastoKILPAILUUN tulee. Ja jos tämänkin myönnät, niin heti on sata ihmistä silmät pyöreinä hurskastelemassa että eihän paasto ole kilpailua.. ei hyvänen aika.. Juu ei ole, ei tosiaankaan, siltähän se kuulostaa ja vaikuttaa srk-saleissa..Olen kuullut mitä kummallisimpia neuvoja papeilta, jotka peittävät tietämättömyyttään tai neuvottomuuttaan tyhjänpäiväiseen jargonismiin tai keksimällä omiaan. Varsinkin nämä "maallikkolinjan" papit puhuvat, mitä sylki suuhun tuo. Usein he ovat evp-kappareita, elämän ohjesääntömiehiä. He ovat korvaamattomia auttamistyössään mutta innokkuuttaan he luovat omaa teologiaa tahattomasti. Opetuksessa on lokaalista koloriittia ja militaarista rummunpärinää. No tekevälle sattuu.
- pikutaru
pet-tynyt kirjoitti:
Miksi eivät maallikot voisi olla tyhmiä paaston suhteen, kun sitä ovat monet papistoonkin kuuluvat?
Itse aina tähän aikaan vuodesta suljen silmät ja korvat - en jaksa paastovouhotusta, paastoreseptejä, jatkuvaa huonommuuden tunnetta mitä paastoKILPAILUUN tulee. Ja jos tämänkin myönnät, niin heti on sata ihmistä silmät pyöreinä hurskastelemassa että eihän paasto ole kilpailua.. ei hyvänen aika.. Juu ei ole, ei tosiaankaan, siltähän se kuulostaa ja vaikuttaa srk-saleissa..ei tulisi mainostaa että paastoaa.
Kaikki eivät edes paastoa jos siitä ei heille ole hyötyä.
Eikä kaikille ruoka tuo sitä iloa ja tyydytystä edes.Minäkin syön siksi että pysyn hengissä.Sen mitä pystyn ja pieniä määriä.Syöminen on allergiselle enemmän ahdistusta kuin tyydytystä ja iloa mässäillen.
- 27
löytää itsestään mitään korjattavaa niin voimme ajatella, että tässä nyt on teosista ihan muille jakaa?
ole vaikka kaksi päivää ilman huulipunaa; jos ei tunnu missään, ole kaisi päivää nesteettä.
se tehoaa kaikkiin hyviin ihmisiin. - sivusta seurannut
Täällä olevat jakavat neuvojaan vaikka mistä, mutta kannattaa miettiä mistä todella kannattaa paastossa luopua.
Näyttää siltä että vakavin ongelma on juoruilu ja valheiden levittely. Kannattaa keskittää enemmän huomiota niihin, kuin siihen kuinka paljon käyttää öljyä ruuanlaitossa.- Raushangul
Miksi sitten isät painottavat ruumiillista paaastoa?
Kai sillä jotain merkitystå on? - iliaana
Raushangul kirjoitti:
Kai sillä jotain merkitystå on?Ihmettelen tätä, että toisaalta sanotaan paaston olevan pahan puhumisesta lakkaamista, mediapaastoa ym. Tavallaan annetaan ymmärtää, että se "riittäisi" (siinä onkin jo useimmille paljon tekemistä). Mutta sitten toisaalta sanotaan, että ruokapaasto on kaikki kaikessa, on uskomattoman tarkat ja yksityiskohtaiset ohjeet joka päivälle mitä milloinkin saa.. Lisäksi ei edes ortodoksinen maailma ole yksimielinen paastosäännöistä! Ilmeisesti eroja on: kreikkalaiset ihmettelevät suomalaista tapaa, jotkut muut taas venäläistä.
Tavallaan kai kaipaisin kirkkomme johtomiehiltä määrittelyä siitä mitä paasto on tänä päivänä.
Mielestäni ei myöskään ole reilua toisaalta vaatia ruokapaastoa ja toisaalta ilkkua sitä noudattavia (paastonajan keittokirjoja, naisten reseptien vaihtamisia yms.). Tuntuu vähän kuin ei tässä(kään) asiassa voisi toimia oikein! Teet niin tai näin, niin aina menee väärin. - kjethnognpärg
iliaana kirjoitti:
Ihmettelen tätä, että toisaalta sanotaan paaston olevan pahan puhumisesta lakkaamista, mediapaastoa ym. Tavallaan annetaan ymmärtää, että se "riittäisi" (siinä onkin jo useimmille paljon tekemistä). Mutta sitten toisaalta sanotaan, että ruokapaasto on kaikki kaikessa, on uskomattoman tarkat ja yksityiskohtaiset ohjeet joka päivälle mitä milloinkin saa.. Lisäksi ei edes ortodoksinen maailma ole yksimielinen paastosäännöistä! Ilmeisesti eroja on: kreikkalaiset ihmettelevät suomalaista tapaa, jotkut muut taas venäläistä.
Tavallaan kai kaipaisin kirkkomme johtomiehiltä määrittelyä siitä mitä paasto on tänä päivänä.
Mielestäni ei myöskään ole reilua toisaalta vaatia ruokapaastoa ja toisaalta ilkkua sitä noudattavia (paastonajan keittokirjoja, naisten reseptien vaihtamisia yms.). Tuntuu vähän kuin ei tässä(kään) asiassa voisi toimia oikein! Teet niin tai näin, niin aina menee väärin.irtiottoa maallisesta.Niin henkisellä että ruumillisella tavalla muistellen kristinuskon pääperiaatteita.
Hiljentyä mietiskelemään meneekö elämässäni kaikki aivan oikein.
Olenko ymmärtänyt Kristuksen sanoman kuin hän sen tarkoitti ja olenko itse jaksanut ja pyrkinyt elämässäni sitä toteuttamaan.Olisiko nyt korjaamisen aika jos havaitsen jonkin puutteen itsessäni.Olenko kyvykäs muutokseen jota vaaditaan ja jos en mistä saisin apua siihen.Tarvitseeko kenties joku lähimmäinen minun apuani hengellisesti kuin fyysisesti.
Olisiko jotain mikä voisi muuttua elämässä josta hengellisyydelleni olisi tukea tai edes jonkun toisen hengellisyydelle.
Paastossa ruumis puhdistuu toksiineista niin mielikin omista myrkyistään.
Pidättäytyminen yleensäkkin kasvattaa henkistä kestävyyttä.Monista asioista joista olemme riippuvaisia ovat henkistä riippuvuutta ei ruumiillista tarvetta.
Ja nää olivat siis minun ajatuksiani paastosta.Ei ortodoksisia eikä virallisia ei yleistyksiä eikä minkään muun aatteen tuloksia.Ihan vain individualistisia aivopieruja.
Miten sinä olet paaston ymmärtänyt? - ikeet ja kuolaimet
Raushangul kirjoitti:
Kai sillä jotain merkitystå on?mikä sopii juppiterille, ei sovi härälle.
ajan ja paikan leikkauskohta muodostaa ristin.
- baabaabaasto
Ihmettelen koko paastovouhkaamista. Kaikki tietävät, että liha on paras ts. helpoiten saatavilla oleva proteiininlähde meille ihmisille. Ja proteiinia pitäisi nauttia riittävästi jokaisella aterialla.
Ennen aikaan oli ihan toista koko paasto, kun maalaisympäristössä näihin aikoihin alkoivat ruokavarastot ihan luonnollisella tavalla olla lopussa. Eipä siinä muuta voinut tehdä kuin kiristää nälkävyötä. Tehtiin välttämättömyydestä hyve.- mahan palvontaa
Nykyajassa minua ällöttää ruokakeskeisyys. Kansasta on suuri osa niin hyvätuloista, että heillä on varaa noudattaa huolettomasti ruokaan liittyviä mielihalujaan.
Tämä näkyy myös kauppojen valikoimissa. Syrjäseutujenkin isommissa marketeista löytää mitä kummallisempia ruuan nimellisiä; kaiken maailman quaqamoledippejä, krutongeja ja kratongeja.
Äskettäin bongasin täältä tuppukylästä ranskalaiset "gnochit", jotka lähempää tarkastellen näyttivät olevan pestyjä ja halkaistuja perunoita - kaupaksi varmaan kuitenkin käy, kun on niin hieno nimi potaatille lätäisty!
Ruokaharrastuksesta on tullut kuin uskonto. Lehdet ja telkkari on sitä täynnä, ylipainoiset, ihraa tursuavat mahan palvojat välittävät toisilleen vinkkejä tämän hetken muodikkaimmista viineistä ja ruuista. Reissaillaan ulkomailla ruokamatkoilla, joilla kokemuksilla kerskaillaan palattua.
Kyllä paaston ajatuksessa olisi tällaisille ihmisille itua. Mutta köyhälle kansalle joka pakon edessä vetää ainaista jauhoista b-luokan lenkkiä ja makaroonia, sellainen on kuin pilkantekoa. - pyörii
mahan palvontaa kirjoitti:
Nykyajassa minua ällöttää ruokakeskeisyys. Kansasta on suuri osa niin hyvätuloista, että heillä on varaa noudattaa huolettomasti ruokaan liittyviä mielihalujaan.
Tämä näkyy myös kauppojen valikoimissa. Syrjäseutujenkin isommissa marketeista löytää mitä kummallisempia ruuan nimellisiä; kaiken maailman quaqamoledippejä, krutongeja ja kratongeja.
Äskettäin bongasin täältä tuppukylästä ranskalaiset "gnochit", jotka lähempää tarkastellen näyttivät olevan pestyjä ja halkaistuja perunoita - kaupaksi varmaan kuitenkin käy, kun on niin hieno nimi potaatille lätäisty!
Ruokaharrastuksesta on tullut kuin uskonto. Lehdet ja telkkari on sitä täynnä, ylipainoiset, ihraa tursuavat mahan palvojat välittävät toisilleen vinkkejä tämän hetken muodikkaimmista viineistä ja ruuista. Reissaillaan ulkomailla ruokamatkoilla, joilla kokemuksilla kerskaillaan palattua.
Kyllä paaston ajatuksessa olisi tällaisille ihmisille itua. Mutta köyhälle kansalle joka pakon edessä vetää ainaista jauhoista b-luokan lenkkiä ja makaroonia, sellainen on kuin pilkantekoa.ärsyttämällä alituisesti ihmisen ahneutta sekä pöyhkeilyn- ja vaihtelunhalua. Näin luodaan keinotekoista kysyntää tuotteista, joita ei oikeasti tarvita.
Tähän on totuttu niin, ettei sitä enää juuri kukaan kummeksu. - Paasto ei kuuri
pyörii kirjoitti:
ärsyttämällä alituisesti ihmisen ahneutta sekä pöyhkeilyn- ja vaihtelunhalua. Näin luodaan keinotekoista kysyntää tuotteista, joita ei oikeasti tarvita.
Tähän on totuttu niin, ettei sitä enää juuri kukaan kummeksu.On hyvä että muistutetaan!
Itse pidän "kuureja", en nimitä niitä paastoiksi (koska tähtäimessä on pelkästään terveys ja paino).
Hyvä kuitenkin että kirkko muistuttaa paastosta, jolloin on toinen päämäärä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?941855- 861303
- 1101143
- 761027
- 117976
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57863- 36772
- 47771
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48731- 33693