Perusturva ei riitä edes kohtuulliseen

elämiseen..

"Perusturvan varassa elävien tulot eivät suurimmalla osalla riitä edes kohtuulliseen kulutukseen, kertoo tänään julkaistu Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen selvitys. Yksin asuva tarvitsisi kohtuulliseen minimikulutukseen asumismenojen lisäksi 575–660 euroa kuussa, mutta useimmilta tästä summasta uupuu noin kolmannes".

http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Selvitys Perusturva ei riitä edes kohtuulliseen kulutukseen/1135264175715?ref=rss

Suomen ensimmäisen perusturvan riittävyyttä arvioivan selvityksen mukaan perusturvan taso on jäänyt selvästi jälkeen yleisestä tulokehityksestä.

Useimpien perusturvan varassa elävien yksin asuvien käytettävissä olevat tulot asumismenojen jälkeen ovat jopa laskeneet. Pahimmillaan heillä on käytössään kohtuullisten asumismenojen jälkeen vain reilu viidennes keskipalkkaisen tuloista.

230

1218

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vaalilupauksia?

Kuka meitä yksinasuvia on edes näin vaalien alla muistanut?

• SKP

Kommunistit ainakin.

• SKP kirjoitti:

Kommunistit ainakin.

Merkonomiporvari,aanesta vaan misseja eduskuntaan

• EI PIDÄ PAIKKAANSA

Perusturvan täytyy riittää, sillä meillähän on varaa omien köyhien lisäksi elättää kreikkalaiset, irlanttilaiset ja maahanmuuttajatkin. Olisko suomi muka niin tyhmä että annettaisiin rahaa ensin muille ja sitten ihmeteltäisiin että eihän meidän rahat riitä edes omien huono-osaisten hoitamiseen. Eihän sellainen sopisi minkään hyvinvointivaltion järjenjuoksuun. Onneksi me täällä suomessa ollaan niin järkeviä ja sen takia äänestetäänkin niitä samoja vanhoja poliitikkoja jotka on näin hyvän suomen luoneet. Annetaan siis äänemme Kalma Kataiselle ynnämuille STUBidoille niin elämä hymyilee, heille :)

• kkkkkkkkllö

1990 palkka on sama kuin nyt pturva

• Kysyn vain

Missä kunnassa?

• että sellasta
        Kysyn vain kirjoitti:

Missä kunnassa?

Kun työtä ei saa ja rahat on vähissä nii on pakko varastaa ruokaa ja vaatteita
        kun ei viitti samoilla kuteilla aina kulkea. Mun vanhemmat opetti mut ja veljen varastamaan jo lapsena kun vanhemmat ryyppäsivät kaikki rahat ni ei jäänyt edes ruokaan mitään. Minusta ei ole ainakaan kukaan ikinä huolehtinut
        tai tehnyt mitään mun hyväksi. Töitäkään en saa nykyään vaikka olen ammatti mies rakennus alalla. 15 vuotta tein kaikenlaista raksahommaa mut nykyään
        ei saa töitä vaikka kuinka haluaisn sitä tehdä. Syödä kuitenkin täytyy joka päivä joten varastan sen mitä tartten.

• kuikuilee

Toi on taas noita provoja! Työmarkkinatuella pärjää varsin hyvin ellei itse ole työmarkkinatuella.

• kuikuile tännekin

Työmarkkinatuella pärjääkin, mutta esim. lasten kodinhoidontuki on sitä pienempi ja näillä elätetään sitten lapsiakin.

• 5+9

Lisää liksaa töistä sitten nostetaan vasta tukia ylös.

• känsä perseessä..

pitäs nostaa palkat ,kaikki tuet jne.Niille kuuluville tasoille!siis kuka hitto tulee toimeen noilla menoilla kun ne entiset sataset on nykyään euroja!!!!kaikenhan piti halveta euron myötä!!!!!???????????paskat, toisin kävi..palkat junnaa jollain tasolla 1300e..miinus verot..sähkölasku on jo 200e &6 vuodessa ja vesi öljy kaikki maksut nielee kulutukseen ei todd.jää varaa..eikä tarvitsekkaan kuluttaa!!!lapset ei voi harrastaa ,perhe ei mitään ..se siinnä surullista onkin.

• Kalimera
        känsä perseessä.. kirjoitti:

pitäs nostaa palkat ,kaikki tuet jne.Niille kuuluville tasoille!siis kuka hitto tulee toimeen noilla menoilla kun ne entiset sataset on nykyään euroja!!!!kaikenhan piti halveta euron myötä!!!!!???????????paskat, toisin kävi..palkat junnaa jollain tasolla 1300e..miinus verot..sähkölasku on jo 200e &6 vuodessa ja vesi öljy kaikki maksut nielee kulutukseen ei todd.jää varaa..eikä tarvitsekkaan kuluttaa!!!lapset ei voi harrastaa ,perhe ei mitään ..se siinnä surullista onkin.

Eläppä työkyvyttömyyseläke-rahalla. Ei tuu mitään, kun sairastuu ja sairaala- ja lääkekulut huipussaan. Ei saa tukea sosiaalivirastosta harkinnanvaraisestikaan, kun eläke on just viivalla. Ei itse aiheuttamalla työkyvyttömyyseläkkeellä oleva 1000 e käteen - revi siitä. Ja yli puolet vuokraan. Olihan meillä suuri korotus: jopa 0.7 % indeksikorotus.

• 1ontuva Erikson
        Kalimera kirjoitti:

Eläppä työkyvyttömyyseläke-rahalla. Ei tuu mitään, kun sairastuu ja sairaala- ja lääkekulut huipussaan. Ei saa tukea sosiaalivirastosta harkinnanvaraisestikaan, kun eläke on just viivalla. Ei itse aiheuttamalla työkyvyttömyyseläkkeellä oleva 1000 e käteen - revi siitä. Ja yli puolet vuokraan. Olihan meillä suuri korotus: jopa 0.7 % indeksikorotus.

Kiitos, mutta et viittis, kun on meitäkin, ketkä joutuu tulemaan toimeen 412 euron työmarkkinatuella ja tutkituista ja vakaviksi todetuista terveyshaitoista huolimatta ei mitään eläkettä myönnetä näin ikäkulunakaan!!

Kuntouttavaa työtoimintaa siitä edestä ehdotetaan, vaikka se matkat ja muut kulut huomioiden vie taloutta vielä alemmas, eli "hampaat naulaan"!!

Kalimera nimimerkistä päättelen, jotta rahasi on saattaneet piisata jopa Kreikan reissuun?

• 1ontuva Erikson kirjoitti:

Kiitos, mutta et viittis, kun on meitäkin, ketkä joutuu tulemaan toimeen 412 euron työmarkkinatuella ja tutkituista ja vakaviksi todetuista terveyshaitoista huolimatta ei mitään eläkettä myönnetä näin ikäkulunakaan!!

Kuntouttavaa työtoimintaa siitä edestä ehdotetaan, vaikka se matkat ja muut kulut huomioiden vie taloutta vielä alemmas, eli "hampaat naulaan"!!

Kalimera nimimerkistä päättelen, jotta rahasi on saattaneet piisata jopa Kreikan reissuun?

Olet tainnut käydä itsekin Kreikassa, kun sana on tuttu hehheh.

• 1ontuva Erikson kirjoitti:

Kyllä siinä reissut jää, kun vuoden sisällä leikattu 13 neliösenttimetrin kokoinen aivokasvain ja kaikkia ei saatu edes pois ja siihen päälle 4 aivoinfarktia, että revi siitä sairaala, lääke- ja hoitokulut. PERKELEEN suomalaiset kateelliset PASKAT. Ei tää helppoa ole - töissä olisin, kun pystyisin. Rollaattorillako siellä kävelisin..... Eläkkeeni eteen kyllä olen töitä tehnytkin!!!!

• Adubi kalkutta
        Fiksi kirjoitti:

Kyllä siinä reissut jää, kun vuoden sisällä leikattu 13 neliösenttimetrin kokoinen aivokasvain ja kaikkia ei saatu edes pois ja siihen päälle 4 aivoinfarktia, että revi siitä sairaala, lääke- ja hoitokulut. PERKELEEN suomalaiset kateelliset PASKAT. Ei tää helppoa ole - töissä olisin, kun pystyisin. Rollaattorillako siellä kävelisin..... Eläkkeeni eteen kyllä olen töitä tehnytkin!!!!

Hei kiiti teille kaverit, mina olla Adubi Kalkuta slummisa, minula paivaraha 1 rupia. Repika siita!

• Adubi kalkutta kirjoitti:

Hei kiiti teille kaverit, mina olla Adubi Kalkuta slummisa, minula paivaraha 1 rupia. Repika siita!

Ise olet osasi valinnut. Turha ruikuttaa suomalaisille!!!

• surullinen-11

Joo ei voi mitään... Vuokrani katsottiin viime vuonna kokonaisuudessaan "kohtuullikseksi" ja en joutunut perusosastani sitä maksamaan mutta nyt vuokran noustessa 15 euroa yli sen kohtuullisen, joudun sen maksamaan omasta pussistani. Kuulostaa pieneltä rahalta mutta se on yllättävän paljon 419 eurosta. Kai tässä pitää vaihtaa johonkin edullisempaan asuntoon tai laittaa kukkaron nyörejä vieläkin tiukemmalle kun jostain syystä enimmäisasumismenot ei liikahdakaan vaikka vuokrat nousee huimaa vauhtia... :(

• että nä'in

mulla vuokra ylittää ns kohtuullisuuden 85 eurolla. että pitäis kohtuuden rajaa nostaa..... kun tähän muutin, kohtuus ylittyi vain 6 euroa, mikä oli mielestäni kohtuullinen ylitys.....

• Turhautunut...

Pummi, jonka vuokraa joudun maksamaan! Ällöttää!!!

• Nälkäkuolema uhkaa

YH-äitinä saan käteen 480 €. Täysi-ikäinen opiskeleva lapseni saa opintotukea vain 96 €/kk. Nuorempi opiskelija lapseni saa lapsilisän 143 e/kk. Asumistukea saamme ok-taloon n. 100 €/kk koska omakotitalomme on "liian iso". Vaikka jo pelkät lämmityskulut ovat 200 €/kk vesimaksut jätemaksut kiinteistövero vakuutukset,ym.. Lähes koko tuloni menee asumiskuluihimme. Emme kuitenkaan voi muuttaakaan omin käsin rakennetusta talostamme, koska maksaisimme pienestä vuokrakämpästä vielä enemmän!

Eläkkeellä oleva isovanhempi joutuuu tukemaan elämistämme pienestä eläkkeestään, koska meillä ei riitä rahaa edes kunnon ruokaan. Onneksi lapset saavat edes kerran päivässä lämpimän aterian koulussa. Kesälomalla eivät saa tätäkään.

Kuka vielä väittää että Suomi on hyvinvointivaltio?

• Heikki38v.

Minkä kokoinen ja ikäinen talonne on?

• Mina vaitan,Tulen juuri Intiasta.Myy mokkis ja osta selllainen johon on varaa,ykkos senkin mokin varmaan maksoi ja sit potkit sen makeen,sait ilman koko hoskan

• Omalla työllä
        RamiKS kirjoitti:

Mina vaitan,Tulen juuri Intiasta.Myy mokkis ja osta selllainen johon on varaa,ykkos senkin mokin varmaan maksoi ja sit potkit sen makeen,sait ilman koko hoskan

Sori nyt mutta itse maksoin ja itse rakensin. Lasten isä ei maksa mitään elatusmaksuja.
        Intiassa ei ehkä mökin lämmitykseen mene 200 euroa/kuussa? Eikä muitakaan pakollisia kiinteitä menoja, kuten kiinteistöveroa?

• Heikki38v
        Omalla työllä kirjoitti:

Sori nyt mutta itse maksoin ja itse rakensin. Lasten isä ei maksa mitään elatusmaksuja.
        Intiassa ei ehkä mökin lämmitykseen mene 200 euroa/kuussa? Eikä muitakaan pakollisia kiinteitä menoja, kuten kiinteistöveroa?

Mua edelleenkin kyllä kiinnostaa tietää, miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa jotain extraa ihan vain sen takia, että asuu omakotitalossa. Tai miksi ylipäätään pitäisi maksaa avustuksia, jos on sellainen omaisuus itsellä kuin omakotitalo.

• &&&
        Omalla työllä kirjoitti:

Sen maksetun talon voi myydä ja hankkia pienemmän asunnon. Siis ostaa tai vuokrata. Johan talorahoilla vuokraa maksaa monta vuotta.
        Joku katto asunnon koossa on oltava asumistukea laskettaessa, ei mihin tahansa lukaaliin voi saada täyttä tukea.
        Ettäkö elatusmaksuja ei saa mistään jos isä ei niitä maksa??

• MikkoWEEPEE

Aikas tyhmä kommentti. Ootko tullut ajatelleeksi, että elämän tilanteet muuttu. Jää työttömäksi, tulee avioero jne jne. Kävikö pienen pienen pienessä mielessäsi jotain tällaista? Vai provoatko vain saadaksesi sairasta mielihyvää? Kun itsellä menee vitun surkeasti, niin saat tyydytystä muiden huonosta elämäntilanteesta.

• Mukana pyörivä

Kyllä tätä asuntojen kokojen henkilömäärään nähden ja vuokrien suuruutta ei voi muuta kuin äimistellä. Sosiaalitoimisto ei hyväksy "liian suuria" vuokria. MUTTA mikähän se nykyisin ei olisi liian suuri vuokra, kysyn minä. Päivä, pari sitten keskusteltiin tällä samaisella 24.lla siitä että nykyisin vuokrat ovat kohtuuttoman suuret vuokraajille ja vuokranantajilla on kulta aika. Pienituloisten, joihin ikävä kyllä lapsia kuuluu paljon (siis perheenä) pitäisi näinollen muuttaa sosiaalivirannomaisen mielen mukaan. Jos sossu on sitä mieltä että asunto on pari neliötä liian iso tai muutaman euron liian kallis, ei kun alahan katella uutta asuntoa.
        Jopa maalaiskunnissa näyttävät vuokrat olevan ihan järkyttävän suuria. Pari päivää sitten katselin niitä ja ei yhtään halvemmat vuokrat kuin esim. Tampereella.

• Omalla työllä kirjoitti:

Myy mersus.Mulla on 32v tehty vanha talo,haen toisten metsista polttorankoja.50 ekee on ehka kuukausi kulutus omatoimisuus.Intiassa voi olla 10 ekee kuukausipalkka,jos sattuu duunia oleen,ihmisia kuolee nalkaan ja sairauksiin,sina palellut kuin torakka jos lampotila mokissas putoo alle 25 asteen.Siis ihan ite rakensit uskon jos sanot,etta teit kottaraisponton omasta paasta

• just just
        Heikki38v kirjoitti:

Mua edelleenkin kyllä kiinnostaa tietää, miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa jotain extraa ihan vain sen takia, että asuu omakotitalossa. Tai miksi ylipäätään pitäisi maksaa avustuksia, jos on sellainen omaisuus itsellä kuin omakotitalo.

Lähdetään ihan siitä, että jossakin on asuttava. "Omasta" asunnosta saat asumistukea korko määrän mukaan, eli mitä enemmän lainaa ja suurempi korko sitä isompi asumistuki ( ei kuitenkaan kovin suuri ) ja taas toistepäin.
        Itse asumme kanta-hämeessa ja täällä ei ole kyllä kovin järkeä edes ostaa kerrostaloa, koska niiden hinnat on samaa luokkaa tai jopa kalliimpia kuin omakotitalot. Kerrostalossa on reilut yhtiövastikkeet jos tarvitsee enemmän neliöitä kuin 30m2. Esim. hyvin usein 80-100m2 kerrostalohuoneistossa on yhtiövastike 250-350e.

Heikki38:lla saattaa olla ideoita. Et vastannut talon ikää ja kokoa koskevaan kysymykseen. Hoitoalalla on paljon töitä, ainakin ystäväni kehuu niin. Koulutusta vois ajatella vaihtoehtona, saa koulutusrahaa ja lapsikorotukset ym. Työvoimatoimistosta vois kysyä näitä asioita.
        Hyvä kevättä.

• mk
        Omalla työllä kirjoitti:

Jos isä ei maksa niin kunta maksaa ja perii lasten isältä jos saa. Ei muuta kun kunnan sosiaalitoimeen niin kunta maksaa alarit jos isä ei maksa. Toi elatus maksut on siinä mielessä huono että niitä ei voi ulosmitata exmieheis palaksta kun ne eivät ole ulosottokelpoisia suoraan.

• kylsekand
        &&& kirjoitti:

Sen maksetun talon voi myydä ja hankkia pienemmän asunnon. Siis ostaa tai vuokrata. Johan talorahoilla vuokraa maksaa monta vuotta.
        Joku katto asunnon koossa on oltava asumistukea laskettaessa, ei mihin tahansa lukaaliin voi saada täyttä tukea.
        Ettäkö elatusmaksuja ei saa mistään jos isä ei niitä maksa??

Vuokrat ovat nykyisin niin pilvissä, että jos vaikka myy omakotitalon ja menee vuokralle, vuokra syö muutamassa vuodessa tuon talosta saadun summan. Kannattaa roikkua viimeiseen asti siinä saamassaan asunnossa, silloin ainakin voi itse vaikuttaa jonkin verran asumiskustannuksiin. Paitsi mitä nyt tuo vihreä verottaja vetäsee sen suurimman osan. Verostakin maksetaan veroa:-). Pienestä koirankopista joutuu maksamaan moninkertaisesti.
        Tulee ihan pahalle päälle kun ajatteleekin.
        Minkä helkutin takia kansa sulattaa tään kaiken.

• Navetan takaa

Mietippä tätä. Siirrä asunto alaikäisen lapsesi nimiin, ja tämä sitten vuokraa asunnon edelleen ja saa siitä vuokratuloja. Lapsesi ei menetä lapsilisää koska hänelle kirjautuvat tulot eivät vaikuta siihen. Vuokratkaa itsellenne muualta asunto ja hakekaa siihen asumistukea. Vaikka nykyisestä asunostanne perisitte kovaakin vuokraa, saisitte silti tukea uuteen asuntoon todennäköisesti paljon enemmän kuin tällä hetkellä. Ja siihen vuokratulot päälle. Ainakin näin voisitte paremmin säilyttää mahdollisuuden pitää tuo oma asunto omana, ja samalla elää kuitenkin lähes inhimillisesti. ...Ja sitten KUN taloustilanne kohenee, niin vositte irtisanoa vuokralaisen ja muuttaa takaisiin omaan kotiinne...

Otappa ihan oikeasti selvää. KELAn asuntotukilaskurilla on helppo laskea eri vahtoehtoja.

• hmmh...
        Heikki38v kirjoitti:

Nimimerkki "Heikki38v":lle: omakotiasujat ovat kylläkin aika usein itse maksaneet ne asuntonsa, eli kituuttaneet ensin velkaisina ja pienillä tuloilla pitkään, joten eivät ne omakotitalot ole mitään ilmaiseksi taivaasta tippuneita yhteiskunnan tukia kenellekään... Turha sellaisen on ruikuttaa, joka on rahansa muuhun laittanut, kuin asuntoihin, että jos joillakin muilla on.

Valittaisitte enemmin vaikka siitä, että miksi yksityislääkärillä käyntejä tuetaan valtion varoista, samalla kun julkisen terveydenhuollon annetaan rapautua ja että miksi koulutetaan Suomen valtion varoilla lääkäreitä, jotka eivät mene töihin julkiselle puolelle, vaikka ilmaiseksi ovat koulutuksensa Suomessa saaneet. On erikoista, että muka terveyskeskuksiin ei riitä,kuin keikka- ja ulkomaalaistaustaisia lääkäreitä, kun samaan aikaan jos minkäkinlaista yksityistä terveysyritystä nousee maahan. Nämä firmat sitten paitsi nostavat veronmaksajien varoista julkisen sektorin kehittämiseen tarkoitettuja yritystukia, myös hyötyvät palveluiden käyttäjien saamista ruhtinaallisista Kela- avustuksista.

Ja ylisuuriin perhetukiin pitäisi puuttua, ehdottomasti! On ihan kivikautinen tai ainakin 1950-luvulle asti haiseva ajatus, että kaikille pitäisi maksaa omien lasten tekemisestä, esimerkiksi lapsilisiä. Varmasti - jos nyt kärjistän, yli puolet hyvätuloisista pärjäisi takuulla ilmankin ja ne rahat voisi sijoittaa pienituloisille lapsiperheille, eli niille, jotka todella niitä rahoja ovat vailla. Eikä missään nimessä tarvita mitään Kiviniemen ehdottamaan "perheministeriä", kun ei ole omaa ministeriä sinkuille ja yksineläville tai vanhuksillekaan! Perheitä suositaan jo ihan riittävästi esimerkiksi ruokatarjouksissa.

• p.ruonakoski
        RamiKS kirjoitti:

Mina vaitan,Tulen juuri Intiasta.Myy mokkis ja osta selllainen johon on varaa,ykkos senkin mokin varmaan maksoi ja sit potkit sen makeen,sait ilman koko hoskan

Kuuleppas nyt Intian matkaaja. Sinullakos on kerran varaa matkustella ja arvostella ihmisiä , jotka todella ovat tässä maassa unohdettu ja heitteille jätetty yhteiskunnan toimesta,niin voisitko ystävällisesti olla kommentoimasta yhtikäs mitään, kun pääsi tuntuu olevan todella köyhä!!!

• p.ruonakoski kirjoitti:

Kuuleppas nyt Intian matkaaja. Sinullakos on kerran varaa matkustella ja arvostella ihmisiä , jotka todella ovat tässä maassa unohdettu ja heitteille jätetty yhteiskunnan toimesta,niin voisitko ystävällisesti olla kommentoimasta yhtikäs mitään, kun pääsi tuntuu olevan todella köyhä!!!

Mulla kun ei ole vara maksaa teidan suomen pummien liksoja kotiin,taalla on muuten vara koyhankin elaa tule koittaan.Tama palsta on mielipiteita varten joten koeta kestaa tai ala helvetissa lue mita sua fiksummat kirjoittaa jos et pysty parempaan,niin samat sanat syo paas

Voit kylla hakea lapsillesi elatusmaksun sosiaalitoimistosta,jos viittit nostaa perseesi sohvalta ajella sinne mersullas

• mk kirjoitti:

Jos isä ei maksa niin kunta maksaa ja perii lasten isältä jos saa. Ei muuta kun kunnan sosiaalitoimeen niin kunta maksaa alarit jos isä ei maksa. Toi elatus maksut on siinä mielessä huono että niitä ei voi ulosmitata exmieheis palaksta kun ne eivät ole ulosottokelpoisia suoraan.

Elatusmaksut mitataan kylla jos on tuloja tai omaisuutta ja ne ovat sijalla numero 1

• ministeri on ministe
        hmmh... kirjoitti:

Nimimerkki "Heikki38v":lle: omakotiasujat ovat kylläkin aika usein itse maksaneet ne asuntonsa, eli kituuttaneet ensin velkaisina ja pienillä tuloilla pitkään, joten eivät ne omakotitalot ole mitään ilmaiseksi taivaasta tippuneita yhteiskunnan tukia kenellekään... Turha sellaisen on ruikuttaa, joka on rahansa muuhun laittanut, kuin asuntoihin, että jos joillakin muilla on.

Valittaisitte enemmin vaikka siitä, että miksi yksityislääkärillä käyntejä tuetaan valtion varoista, samalla kun julkisen terveydenhuollon annetaan rapautua ja että miksi koulutetaan Suomen valtion varoilla lääkäreitä, jotka eivät mene töihin julkiselle puolelle, vaikka ilmaiseksi ovat koulutuksensa Suomessa saaneet. On erikoista, että muka terveyskeskuksiin ei riitä,kuin keikka- ja ulkomaalaistaustaisia lääkäreitä, kun samaan aikaan jos minkäkinlaista yksityistä terveysyritystä nousee maahan. Nämä firmat sitten paitsi nostavat veronmaksajien varoista julkisen sektorin kehittämiseen tarkoitettuja yritystukia, myös hyötyvät palveluiden käyttäjien saamista ruhtinaallisista Kela- avustuksista.

Ja ylisuuriin perhetukiin pitäisi puuttua, ehdottomasti! On ihan kivikautinen tai ainakin 1950-luvulle asti haiseva ajatus, että kaikille pitäisi maksaa omien lasten tekemisestä, esimerkiksi lapsilisiä. Varmasti - jos nyt kärjistän, yli puolet hyvätuloisista pärjäisi takuulla ilmankin ja ne rahat voisi sijoittaa pienituloisille lapsiperheille, eli niille, jotka todella niitä rahoja ovat vailla. Eikä missään nimessä tarvita mitään Kiviniemen ehdottamaan "perheministeriä", kun ei ole omaa ministeriä sinkuille ja yksineläville tai vanhuksillekaan! Perheitä suositaan jo ihan riittävästi esimerkiksi ruokatarjouksissa.

no Kiviniemi haluaa vain yhden hyvä palkkaisen viran lisää ja näin uuden pelinappulan poliittiseen peliin.

"Ministerin palkka on 8 500 euroa kuukaudessa, joka on normaalisti veronalaista tuloa. Jos ministerit ovat kansanedustajia, he saavat _lisäksi _puolet kansanedustajan palkasta ja kulukorvauksista. "

"Kansanedustajan palkkio on 1.11.2010 lukien 5948 euroa kuukaudessa ja yli 12 vuotta palvelleella kansanedustajalla 6395 euroa kuukaudessa"
        kulukorvaus ja erilaiset rahastot joilla piffataan teatteria jne.

• .
        RamiKS kirjoitti:

Elatusmaksut mitataan kylla jos on tuloja tai omaisuutta ja ne ovat sijalla numero 1

mutta velka vanhenee 5 vuodessa...

• raimorantanen
        . kirjoitti:

mutta velka vanhenee 5 vuodessa...

Ei se mammalta ole pois

• raimo rantanen
        p.ruonakoski kirjoitti:

Olen 46vuotta tehnyt duunia ,mulla on vara matkustaa,eika ole yhteiskunnan vika jos olet idiootti ,vai onko

• Aikuinen poika vaan asumaan omaan asuntoon ja kokeilemaan siipiä. Kyllä elämä opettaa ja vaihda asuntoa!!!!!

• valehteijaklubi

Katainen kertoo kirkkainsilmin toinen kulmakarva 5cm ylempänä kuin toinen että "Ollaan hyvinvointivaltiossa" Periaatteessa kaikki politikot on paskanpuhujia ja tyhjänlupaajia puolueesta riippumatta! Ne itse elää eri maailmassa ja luulee ettei kellään mene huonosti, ja että kaikilla on rahaa riittävästi! Varoisivat vaan vaalien allla ettei tule liiasta paskanpuhumisesta peräpukamia huuleen!

• että näin

toki elämme hyvinvointivaltiossa kehitysmaihin verrattuna :D

• Antisoini!

Hyvä! Kunhan muistaa, että Persut eivät tuo asiaan parannusta vaan pahennuksen.

• MikkoWEEPEE

Aika vitun hyvin asiat on Suomessa moneen länsi-euroopan maahan verrattuna.

• Myötätuuli...

AJATELKAA NYT SITTEN HYVÄT IHMISET TARKKAAN KETÄ ÄÄNESTÄTTE VAALEISSA, PAREMPI OLLA ÄÄNESTÄMÄTTÄ, KUIN ETTÄ ÄÄNESTÄÄ VÄÄRÄÄ EHDOKASTA !!!

• emskos

Ei ne politiikot mitään luule, ne tietää että täällä voidaan huonosti. Hyvä niiden on kun saavat sitä paskaa jauhamalla mahansa täyteen.

• äänestän ketä haluan
        Antisoini! kirjoitti:

Hyvä! Kunhan muistaa, että Persut eivät tuo asiaan parannusta vaan pahennuksen.

oo iänestämätä kun ei sinun omasikaan puolue taida tehdä muuta kuin sinun kaltaisia kuin kukko tungiolla jotka vain paheksuvat toisten puolueita .varmaan pitäisi sinun pillisi mukaan mennä. kato peiliin kun morkkaat toisia puolueita tai pidä mölyt mahassa sinä äänestät sitä ja toiset sitä mitä haluavat kunhan tulisi nyt oikeanlainen, nuorekas ja niitä jotka ovat nähneet tätä maata ja tietävät mikä mättää ja tekevät tosissaan sen mitä lupaavat puheissaan.

• djb

katsohan, kun lääkäri ei laita kuolin syyksi; nälkä, Suomessa.
        Vanhusten hoitolaitoksissa se olisi muuten joka toisen vainajan kuolin syy.
        Vaikka =
        "STT: Alle 10 000 € vuosiansioihin, (kuukaudessa vajaa 835 €)
        joutui viime vuonna 2009 tyytymään lähes 1,7 miljoonaa suomalaista."
        On todistettu pienellä elää, ei se tarkoita että kaikkien pitäisi elää diiiin. Kansanedustajan palkan korotus 2011 on 500 600 €/kk

Muistakaa olla äänestämättä, tai äänestäkää valtapuolueita, ne pitää huolta kansasta.. "Peruspäiväraha on veronalaista tuloa, josta tehdään 20 %:n ennakonpidätys tai sosiaalietuuden verotusta varten annetun muutosverokortin mukainen ennakonpidätys." siis 553 €/kk - 20% veroilla maksetaan kansan edustajien palkkakin....
        VERO JÄÄ peruspäivärahan ollessa AINOA tulo 17 % Tampereella.

• pyllistys
        Myötätuuli... kirjoitti:

AJATELKAA NYT SITTEN HYVÄT IHMISET TARKKAAN KETÄ ÄÄNESTÄTTE VAALEISSA, PAREMPI OLLA ÄÄNESTÄMÄTTÄ, KUIN ETTÄ ÄÄNESTÄÄ VÄÄRÄÄ EHDOKASTA !!!

no ei ole valta tulee kansalta jotka äänestävät itselleen edustuksen.

PERUS OVAT EDES PYLLISTYS NYKYISELLE menolle. HUONOMMAKSI EI MENE:

• .
        djb kirjoitti:

katsohan, kun lääkäri ei laita kuolin syyksi; nälkä, Suomessa.
        Vanhusten hoitolaitoksissa se olisi muuten joka toisen vainajan kuolin syy.
        Vaikka =
        "STT: Alle 10 000 € vuosiansioihin, (kuukaudessa vajaa 835 €)
        joutui viime vuonna 2009 tyytymään lähes 1,7 miljoonaa suomalaista."
        On todistettu pienellä elää, ei se tarkoita että kaikkien pitäisi elää diiiin. Kansanedustajan palkan korotus 2011 on 500 600 €/kk

Muistakaa olla äänestämättä, tai äänestäkää valtapuolueita, ne pitää huolta kansasta.. "Peruspäiväraha on veronalaista tuloa, josta tehdään 20 %:n ennakonpidätys tai sosiaalietuuden verotusta varten annetun muutosverokortin mukainen ennakonpidätys." siis 553 €/kk - 20% veroilla maksetaan kansan edustajien palkkakin....
        VERO JÄÄ peruspäivärahan ollessa AINOA tulo 17 % Tampereella.

niin verotus ei suomessa ole todellakaan tulojen mukaan.
        2011 maksetaan 14 000 €/ vuositulosta 14 % veroa. Kun peruspäivärahasta 6 636 € / vuositulona menee veroa 17%.

Sitten juuri nämä köyhät,
        taittaa peistä siitä,
        netti palsta tolkulla,
        kumpi ON köyhempi.

Katkerin sosiaaliturvasta on juuri nämä;
        "Suomessa oli vuonna 2009 noin 4,8 miljoonaa verovelvollista,
        ja lähes 3,4 miljoonan tulot jäivät alle 25 000 €. "
        lähde Verohallituksen julkistamista tiedoista. STT.

• Myötätuuli... kirjoitti:

Onks Tuksu ehdokkaana

• pandaliini811

Ai että on oikein tutkimus pitänyt aiheesta tehdä.. Mä olisin osannu sanoa ihan saman asian ihan näin maalaistollonakin. Mutta mitäs sit ku oo töissä, eikä rahaa edellenkään jää elämiseen tuon vertaa?

• JohnMcMahon

Riitäis edes palkka normaaliin elämiseen mutta ei. Itelleni jää asumiskulujen jälkeen 150e semmosta "ylimääräistä". Siis esim. vaatteet, viihde, rentoutuminen ym. Ei paljoo juhlita millään sadalla viidelläkympillä. Jo hyvät farkut maksaa äkkiä 70euroa.

Laskin siis:

Palkka käteen, miinus

autolaina
      vuokra
      polttoainemaksut
      ruoka
      laskut
      harrastukset

Polttoainetta pakko ostaa että pääsee töihin, ruokaakin o pakko ostaa että elää, laskutkin o pakko maksaa ja vuokra myös. Ja harrastus o sellanen että ilman sitä sekoan. 150e jää siis ylimäärästä kuukaudessa. Wupiduu. no onhan sekin kyllä vuodessa jo 1500e. Mutta jos sattuu vaikka yhtäkkiä tv hajoamaan tai jotain niin kusessa on. Ja sitten ihmetellään että miksi kulutusluottojen määrä on räjähdysmäisessä kasvussa.

No toki, ennen säästettiin se vuosi ja ostettiin uus telkkari, mut nykyää o pakko saada kaikki mulle heti nyt!

• JohnMcMahon

Ainiin unohdinhan että suomessa ei missään nimessä saa harrastaa mitään, eikä tavallinen duunari missään nimessä saa mennä aurinkorannalle rentoutumaan.

Toki myönnän myös että tuo mun autolaina on aika melkoinen rasite. Mutta kun tarvii töihin päästä....

• Mika vaan
        JohnMcMahon kirjoitti:

Ainiin unohdinhan että suomessa ei missään nimessä saa harrastaa mitään, eikä tavallinen duunari missään nimessä saa mennä aurinkorannalle rentoutumaan.

Toki myönnän myös että tuo mun autolaina on aika melkoinen rasite. Mutta kun tarvii töihin päästä....

Minkä hintainen autosi on?

• McMahon...
        Mika vaan kirjoitti:

Sadantuhannen (100.000) euron luokkaa.

• JohnMcMahon kirjoitti:

tee oma latusi ja suksi kuuseen

• Mika vaan
        McMahon... kirjoitti:

sata tonnia autossa kiinni! mitä helvettiä sä sit ruikutat, kun rahat ei riitä?

• Heikki 37
        McMahon... kirjoitti:

jos maksaa sadantonnin autosta autolainaa ja ei rahat riitä, niin voi syyttää vain omaa typeryyttään

• candida11

No mut hanki parempi duuni! ainahan duunia saa! tällaist potaskaahan te aina kirjotatte työttömille, oi työssä olijat.

• JohnMcMahon
        Heikki 37 kirjoitti:

jos maksaa sadantonnin autosta autolainaa ja ei rahat riitä, niin voi syyttää vain omaa typeryyttään

En sitte ollu minä muuten joka vastasi.

Mutta kyllä, omaa typeryyttä se on. Kyllä tässä kun nyt saisi vakituisen työn niin helpottaisi oloa..mutta kun aina noita pirun pätkäduuneja.

Mutta tosiaan auto on pieni vähäkulutteinen ja velkaa jäljellä on 14te.

Onneksi pankin kanssa voi sopia =)

• candida11 kirjoitti:

No mut hanki parempi duuni! ainahan duunia saa! tällaist potaskaahan te aina kirjotatte työttömille, oi työssä olijat.

tyossa 9ekee paiva oi tyoton

• hyvin menee

Sinulle jää siis 150 € käteen kaikkien kulujen (myös harrastusten) jälkeen? Eihän sinulla ole mitään hätää. Palkkasihan riittää maiiosti normaaliin elämiseen, jää jopa 150 € kuukaudessa säästöön.
        Kuluissasi on yksi vähän epäselvä kohta - laskut. Mikä se on kun muissa kohdissa jo luettelet kaikki kulut?

• pauli51
        Mika vaan kirjoitti:

Minä maksoin 97 astrastani 1000 € 3v sitten olen itse vaihtanut siihen etupään jousituksen ja laturin hiilet että melko halpaa kyytiä on ollut

• 34

mitähän ne laskut ovat tuon luettelosi jälkeen?

Perus toimeentulotuki on yksin asuvalla ihmisellä 417 euroa; kuukaudessa

Ravintomenot 48 % = 200,16 €/kk = 6,67 €/ ruokapäivä
        ==========
        Vuoden aikana 364x 6,67 = 2427,88 €

Vaate- ja jalkinemenot 7 % = 29,19 €/kk
        ================
        Vuoden aikana 350,28 €

Informaatiomenot (lehti, TV, puhelimen, netti ) 19 % = 79, 23 € / kk
        ===========
        vuoden aikana 950,76 €

Vähäiset terveydenhuoltomenot 3 % = 12,51€/kk
        =======================
        Vuoden aikana 150 €

Muut jokapäiväiseen toimeentuloon kuuluvat menot 23 % = 95,91
        ====================================
        €/kk
        Vuoden aikana 1150,92 €

TUOSSA LUETTELO KIRJALLISENA PAKOLLISISTA LASKUISTA JA NIIHIN KATTAVA SUMMA. Kyllä muu on myös työssä käyvällä luksusta.

• w3

Äänestämällä vain voit vaikuttaa.

• Luotettava Vasen

Tarkennus: vain Vasemmistoa äänestämällä voit vaikuttaa.

• ärri
        Luotettava Vasen kirjoitti:

Tarkennus: vain Vasemmistoa äänestämällä voit vaikuttaa.

Killin kakat sulle ja sun vasemmistolle,samanlaista pulputusta niitte puheet ku hevonen veteen paskos.

• jhgfdsderfgthyjnbvcd
        ärri kirjoitti:

Killin kakat sulle ja sun vasemmistolle,samanlaista pulputusta niitte puheet ku hevonen veteen paskos.

Tottahan tuo on -jos muutosta haluaa nykymenoon.

• Miss Mossad.

Tuota...siis miksi ei riitä 419 e yksineläjällä? Jos sossu maksaa vuokran, lääkkeet, sähkön ja joskus jopa muutakin harkinnanvaraista tukea! Ruokaan, nettiyhteyteen, vaatteisiin, bussiin luulisi riittävän. Monilla työtätekevillä jää saman verran käteen!

Siis mitä valitatte - se on työttömyysTURVA eikä mikään työttömyysETU.

Valittajien kannattaisi kokeilla joskus työntekoa, se on ihan mukavaa - siis jos on asenne kohdallaan.

• 6+0

JUURI noin,jos palkat ei nouse turha kuvitella mitään sossuraha nousuja naurettavaa saada sama raha kotona olemalla,kun töissä.

• khcgkhg

Mitä sinä höpiset?

Esimerkiksi minä saan suhteellisen hyvän eläkkeen, eli 550 kuussa, josta pitää maksaa ihan kaikki, eli sähkö, vesi, vuokra, ruoka, tv-lupa, vaatteet, netti, puhelin, jne.

Sossu ei maksa vuokraa, lääkkeitä, sähköä tai harkinnanvaraista. Se on kaikki paskapuhetta. Sossu maksaa yhden summan kuukaudessa, josta vähennetään kaikki muiden virastojen maksamat tuet, ja joka taitaa olla jotain vajaa viisi sataa euroa ja siitä summasta ihminen itse maksaa vuokrat, ruuat, sähkön, veden television, puhelimen, jne jne.

Turva on sellainen sana rahasta, että sen pitäisi TURVATA ytllättävät menot, esimerkiksi sairastumisesta johtuvat. Minulla on sairaalalaskuja, lääkärinlausuntoja jne jne. perinnässä sen vuoksi koska en pysty tuosta mitättömästä summasta maksamaan sellaisia rahoja.

Tuotako sinä kutsut TURVAKSI että kaikkien maksamieni verojen jälkeen valtio, eli sosiaalitoimi pakottaa minut jumalauta menettämään luottotietoni, joka on suomessa synonyymi ihmisyydelle ja vain siksi että saan "liikaa" eläkettä jonka pitäisi viranomaisen mukaan riittää "yllättäviin menoihin", sana joka on kirjattuna vieläpä tämän kaupungin toimeentulotukihakemukseen?

Että se siitä harkinnanvaraisuudesta. Silmälaseille olisivat olleet valmiita antamaan 50 euroa ja loput olisi pitänyt maksaa itse. Käy huvikseen katsomassa millä hinnalla saa silmälasit ja jos olet silmälasien käyttäjä, tiedät aivan varmasti että silmälasit pitää olla ehdottomasti hyvät ja sopivat koska ne ovat joka päivä käytössä.

• 3+9
        khcgkhg kirjoitti:

Mitä sinä höpiset?

Esimerkiksi minä saan suhteellisen hyvän eläkkeen, eli 550 kuussa, josta pitää maksaa ihan kaikki, eli sähkö, vesi, vuokra, ruoka, tv-lupa, vaatteet, netti, puhelin, jne.

Sossu ei maksa vuokraa, lääkkeitä, sähköä tai harkinnanvaraista. Se on kaikki paskapuhetta. Sossu maksaa yhden summan kuukaudessa, josta vähennetään kaikki muiden virastojen maksamat tuet, ja joka taitaa olla jotain vajaa viisi sataa euroa ja siitä summasta ihminen itse maksaa vuokrat, ruuat, sähkön, veden television, puhelimen, jne jne.

Turva on sellainen sana rahasta, että sen pitäisi TURVATA ytllättävät menot, esimerkiksi sairastumisesta johtuvat. Minulla on sairaalalaskuja, lääkärinlausuntoja jne jne. perinnässä sen vuoksi koska en pysty tuosta mitättömästä summasta maksamaan sellaisia rahoja.

Tuotako sinä kutsut TURVAKSI että kaikkien maksamieni verojen jälkeen valtio, eli sosiaalitoimi pakottaa minut jumalauta menettämään luottotietoni, joka on suomessa synonyymi ihmisyydelle ja vain siksi että saan "liikaa" eläkettä jonka pitäisi viranomaisen mukaan riittää "yllättäviin menoihin", sana joka on kirjattuna vieläpä tämän kaupungin toimeentulotukihakemukseen?

Että se siitä harkinnanvaraisuudesta. Silmälaseille olisivat olleet valmiita antamaan 50 euroa ja loput olisi pitänyt maksaa itse. Käy huvikseen katsomassa millä hinnalla saa silmälasit ja jos olet silmälasien käyttäjä, tiedät aivan varmasti että silmälasit pitää olla ehdottomasti hyvät ja sopivat koska ne ovat joka päivä käytössä.

Kyllä eläkeläisille pitää maksaa kunnon eläke työstä maan hyväksi,mutta ei ikuisille sossupummeille/mamuille.

• Miss Mossad.
        khcgkhg kirjoitti:

Mitä sinä höpiset?

Sinulle khcgkhg:

Jos luit, niin tässä ketjussa oli kyse PERUSTURVASTA ja minun tekstissäni TYÖTTÖMYYSTURVASTA - eikä eläkkeestä. Siitä en tiedä mitään mutta jos joudut maksamaan vuokrankin tuosta 550 eurosta, niin onhan se sikamaista. Olen pahoillani puolestasi.

• dsasdav
        Miss Mossad. kirjoitti:

Sinulle khcgkhg:

Jos luit, niin tässä ketjussa oli kyse PERUSTURVASTA ja minun tekstissäni TYÖTTÖMYYSTURVASTA - eikä eläkkeestä. Siitä en tiedä mitään mutta jos joudut maksamaan vuokrankin tuosta 550 eurosta, niin onhan se sikamaista. Olen pahoillani puolestasi.

Kannattais varmaan hakea tuossa tilanteessa KELA:lta asumistukea, sitä saa vuokraa varten jotain 350e/kk

• löööööö
        dsasdav kirjoitti:

Kannattais varmaan hakea tuossa tilanteessa KELA:lta asumistukea, sitä saa vuokraa varten jotain 350e/kk

Näyttää siltä että useimmat eivät edes käsitä miten nämä valtion tuet oikein lasketaan.

Et saa esimerkiksi eläkettä 500 euroa, ja siihen päälle asumistukea 80% vuokrasta (maksimi asumistuki), ja siihen päälle sosiaalitoimistosta tukea tms muuta tukea.

Köyhien suomalaisten saama määrä koostuu nimenomaan pienistä summista kuten eläkkeistä, kuntoutustuista (eli määräaikaisesta eläkkeestä) asumistuista jne jne. jotka kaikki muodostavat yhteensä tuon viidensadan summan kuukaudessa. Työmarkkinatuelle on omat sääntönsä, mutta en muista miten ne määräytyvät.

Sosiaalitoimistosta taas ei makseta tukea kuin siinä tapauksessa että valtion maksamat tuet yhteensä alittavat toimeentulotuen perusosan, joka on käsittääkseni siinä reilun 400 euron paikkeilla kuussa.

Kuka tuommoisella summalla elää kun työtä tekevät suomalaiset eivät pärjää edes kaksinkertaisella määrällä, jota kutsutaan muka "palkaksi"?

Ja sitten kehdataan sanoa että köyhät muka elävät herroiksi. Noiden tukien tarkoituksena ei ole kuin pitää ihminen hengissä ja aliravittuna antaa kuihtua hiljalleen yhteiskunnan elätiksi, mutta ei nuo tuet anna ihmisen elää. Kerran sairastut ja se on sitten siinä, köyhyyden noidankehä alkoi ja kaikki menee sen jälkeen vituiksi.

Kun puhutaan köyhistä ja syrjäytyneistä, niin todellisuudessa puhutaan köyhistä ja syrjäytetyistä. Näin siksi että köyhällä ei ole tässä maassa mitään mahdollisuuksia elää.

Köyhä voi kutsua kotiinsa ystäviään... mutta tekemään mitä? Ei noilla summilla tarjoilla kenellekään yhtään mitään ja televisiota voi katsoa omassakin kodissa.

Köyhä ei tietenkään voi käydä kahvilla tai muutoinkaan harrastaa, joten ystävät jäävät sen siliän tien.

Ei köyhä syrjäydy, vaan tilanne pakottaa siihen että köyhän on pakko jäädä ystävien tapahtumista pois koska taloudellisesti ei kykene olemaan joukon mukana. Eikä tämä tarkoita mitään laivamatkoja tai ryyppyiltoja.

Tämä kulttuuri ei ole omiaan tukemaan ystäviä, vaan kaikki joutuvat kustantamaan omansa ja nyyttikestien tapaan, jos tuot jotakin, saat ottaa jotakin. Ellet tuo, olet poissa joukosta. Köyhällä ei ole mitään mitä tuoda.

Siksi pitäisi puhua köyhien syrjäyttämisestä, koska syrjäyttäminen ei ole köyhien syy.

• Ihmiset Ensin
        Miss Mossad. kirjoitti:

Sinulle khcgkhg:

Tekopyhää sääliä ja ruikutusta, tulee äärioikeiston porvareilta, jotka ovat tekemässä kahden kokoomuksen = pers = kok, petosta Suomen kansalle Mamujen kanssa.

Älkää menkä rasismivalhesyöttiin, tai köyhyysruikutussyöttiin, ne ovat pelkkää petosta.

Vasemmisto on se ainut puolue, joka todellisuudessa tekee mitään köyhien eteen, mikään muu puolue ei tee, puhuvat vaan.

• Vasemmisto ääniä
        3+9 kirjoitti:

Kyllä eläkeläisille pitää maksaa kunnon eläke työstä maan hyväksi,mutta ei ikuisille sossupummeille/mamuille.

Äärioikeiston veropakolaiset = persut = kokoomus, niitä mamuja tänne on tuonut ja lisää tulee "työperäistä maahanmuuttoa", jos valtaan pääsevät.

Sinäkin mammanpoika ja kultalusikka suussa syntynyt J H voisit vähitellen alkaa käsittämään, kuinka suuri hätä ihmisillä on. Kantaisit vastuuta ja lopettaisit sen persupetoksen mainostamisen, olet kokoomuslainen porvari, joka ei tunne mitään ihmisyyttä.

Loiseliitti niitä sossupummeja on, vievät ja ryöstävät kaiken ilmaiseksi ja köyhä kansa kuolee.

• Elämäähän tämä on...

Nelihenkisellä perheellä, jossa molemmat vanhemmat työssä, täysi-ikäiset kotona asuvat lapset opiskelevat, jää vuokran ja lainanlyhennysten jälkeen 4:lle aikuiselle yhteensä vajaat 1000e/kk ruokaan, vaatteisiin, hygienian- ja terveydenhoitoon, matkakuluihin, harrastuksiin ym.
        Ruoka on halpaa, kun sen ostaa tarjouksista, samoin pesuaineet, ja tekee paljon itse terveellistä kasvisruokaa. Jos harrastaa "hyötyliikuntaa" ei liho =mahtuu vanhoihin vaatteisiin eikä sairastele. Bussikortilla pääsee töiden lisäksi tarjousten perään. Harrastuksista useimmat ovat ilmaisia.
        Mitään sosiaalitukia emme saa, meillä ei ole omaisuutta, vain keskimääräistä alhaisemmat työtulot. Iloisesti kuitenkin jaksamme töitä tehdä; ehkä meidänkin verorahoillamme joku meitä vieläkin köyhempi elää onnellisena!!!

• Vihaan köyhiä!!

Toivottavasti muo vitun valittajat menisivät joskus töihin valittamasta. Saatanan loiset elävät yhteiskunnan varoilla.

Hallituksen pitää vaatia köyhien pakkosterilointia koska tunnetusti köyhyys ja huono-osaisuus periytyy.

Köyhät ovat tämän maan pahin syöpä.!!!

• Köyhä = rutto
        löööööö kirjoitti:

Näyttää siltä että useimmat eivät edes käsitä miten nämä valtion tuet oikein lasketaan.

Et saa esimerkiksi eläkettä 500 euroa, ja siihen päälle asumistukea 80% vuokrasta (maksimi asumistuki), ja siihen päälle sosiaalitoimistosta tukea tms muuta tukea.

Köyhien suomalaisten saama määrä koostuu nimenomaan pienistä summista kuten eläkkeistä, kuntoutustuista (eli määräaikaisesta eläkkeestä) asumistuista jne jne. jotka kaikki muodostavat yhteensä tuon viidensadan summan kuukaudessa. Työmarkkinatuelle on omat sääntönsä, mutta en muista miten ne määräytyvät.

Sosiaalitoimistosta taas ei makseta tukea kuin siinä tapauksessa että valtion maksamat tuet yhteensä alittavat toimeentulotuen perusosan, joka on käsittääkseni siinä reilun 400 euron paikkeilla kuussa.

Kuka tuommoisella summalla elää kun työtä tekevät suomalaiset eivät pärjää edes kaksinkertaisella määrällä, jota kutsutaan muka "palkaksi"?

Ja sitten kehdataan sanoa että köyhät muka elävät herroiksi. Noiden tukien tarkoituksena ei ole kuin pitää ihminen hengissä ja aliravittuna antaa kuihtua hiljalleen yhteiskunnan elätiksi, mutta ei nuo tuet anna ihmisen elää. Kerran sairastut ja se on sitten siinä, köyhyyden noidankehä alkoi ja kaikki menee sen jälkeen vituiksi.

Kun puhutaan köyhistä ja syrjäytyneistä, niin todellisuudessa puhutaan köyhistä ja syrjäytetyistä. Näin siksi että köyhällä ei ole tässä maassa mitään mahdollisuuksia elää.

Köyhä voi kutsua kotiinsa ystäviään... mutta tekemään mitä? Ei noilla summilla tarjoilla kenellekään yhtään mitään ja televisiota voi katsoa omassakin kodissa.

Köyhä ei tietenkään voi käydä kahvilla tai muutoinkaan harrastaa, joten ystävät jäävät sen siliän tien.

Ei köyhä syrjäydy, vaan tilanne pakottaa siihen että köyhän on pakko jäädä ystävien tapahtumista pois koska taloudellisesti ei kykene olemaan joukon mukana. Eikä tämä tarkoita mitään laivamatkoja tai ryyppyiltoja.

Tämä kulttuuri ei ole omiaan tukemaan ystäviä, vaan kaikki joutuvat kustantamaan omansa ja nyyttikestien tapaan, jos tuot jotakin, saat ottaa jotakin. Ellet tuo, olet poissa joukosta. Köyhällä ei ole mitään mitä tuoda.

Siksi pitäisi puhua köyhien syrjäyttämisestä, koska syrjäyttäminen ei ole köyhien syy.

Menkää köyhät poimimaan vaikka marjoja tai pulloja niin saatte taskurahaa.

• toinen äänestäjä
        Vasemmisto ääniä kirjoitti:

Äärioikeiston veropakolaiset = persut = kokoomus, niitä mamuja tänne on tuonut ja lisää tulee "työperäistä maahanmuuttoa", jos valtaan pääsevät.

Sinäkin mammanpoika ja kultalusikka suussa syntynyt J H voisit vähitellen alkaa käsittämään, kuinka suuri hätä ihmisillä on. Kantaisit vastuuta ja lopettaisit sen persupetoksen mainostamisen, olet kokoomuslainen porvari, joka ei tunne mitään ihmisyyttä.

Loiseliitti niitä sossupummeja on, vievät ja ryöstävät kaiken ilmaiseksi ja köyhä kansa kuolee.

"Äärioikeiston veropakolaiset = persut = kokoomus, niitä mamuja tänne on tuonut ja lisää tulee "työperäistä maahanmuuttoa", jos valtaan pääsevät.
        "

minäkin äänestäisin vasemmistoa, mutta kun suhtautuminen maahanmuuttoon on mitä on.

vasemmisto olisi vahvoilla jos em. epäkohtaa ei olisi.

no jos äänet ei kelpaa ni minkäs teen.

• kusipöö...
        Vihaan köyhiä!! kirjoitti:

Toivottavasti muo vitun valittajat menisivät joskus töihin valittamasta. Saatanan loiset elävät yhteiskunnan varoilla.

Hallituksen pitää vaatia köyhien pakkosterilointia koska tunnetusti köyhyys ja huono-osaisuus periytyy.

rikkaat on syöpä ja paha syöpä onkin ne vie ahneuksissaan kaiken.Eipä ole onneksi töitä!!!minne mennä..

• ärri

HOX, sossu EI maksa vuokraa. Siellä lasketaan eka tulot,sitte menot ja mitä jää miinukselle niin sen saa TT-tukena.

• ärri

Toivottavasti menetät työs ja muutut ite köyhäksi

• Ei auta kuin....
        Köyhä = rutto kirjoitti:

Menkää köyhät poimimaan vaikka marjoja tai pulloja niin saatte taskurahaa.

Kyllä sitäkin on jo kokeiltu useampi vuosi, eikä oo hääviä hommaa se marjastaminen toisille. Kylläpä siinäkin on omat kulunsa ennen kuin voittoa tulee edes jokunen euro.

• kjhgfdfghjnvcvbn
        khcgkhg kirjoitti:

Mitä sinä höpiset?

Älä houri. Harvinaisen huonoa eläkettä saat. Taisi olla taas vaihteeksi provokaatio.

• Asiat tietävä

Ei sossu mitään vuokria ja lääkkeitä maksa. Tuosta 419€:sta ja kenties saatavasta asumistuesta se maksetaan! Yksin elävä saa sossusta korkeintaan sähkölaskurahat takaisin kuittia vastaan.

• ihanookoomenee
        löööööö kirjoitti:

Kyllä ilman ystäviäkin voi elää. Mä oon syrjäytynyt ja elelen ihan mukavasti vanhempien nurkissa ilman kavereita. Ihmisten ilmoilla (kaupoissa) käyn kerran kuussa, muuten oon kotona.
        Ei tähän kuole.
        Kaikkeen tottuun, jopa siihen ettei ole terve, ettei ole rahaa ja siihen ettei ole ystäviä.

• yh
        löööööö kirjoitti:

Itse ainakin syön olemattoman vähän, joten saan ruokakuluista nipistettyä niin, että lapsilla on asianmukaiset vaatteet ja varusteet ja pystyvät elämään normaalia elämää. En halua, että syrjäytyvät. Mikähän on olemattoman ruokailun vaikutus terveyteeni pitkällä tähtäimellä? Onneksi tämä on meille väliaikainen tilanne, toivottavasti.

• poilu

Kyllä menisin mäkin töihin heti jos joku vitun kusipää rikas mut sinne ottaisi!

• 73sid

kyllä surkeaa on ,sillä toimeen tulo. toivoisin eduskunnan väkeäkin,jouituis kokeilemaan. niillä eiuroilla i kk ja sitä ennen kaapissa ei murun murua.oppisitte todellisuuteen heräämään. pinet eläkeläiset ,joutuvat soppaa -avuksi kettämään. äitillä hät ,vaikka lapsi aikainen.

• Äänestän Vasemmistoa

Voimissaan vielä olevien pitää nostaa kanteita ja syytteitä nykyhallitusta ja kansanedustajia vastaan.

Köyhyys on Suomessa perustuslain vastaista, eli hallitus on rikkonut perustuslakia.

• Köyhyysloukku

Kaikki veronkorotukset ja -kiristykset ovat pois suoraan köyhien kukkarosta. Työttömiä ja opiskelijoita sakotetaan siitä kenen kanssa asuvat. Ei ole oikein, että tällä perusteella asumis-ja työmarkkinatukea ei makseta jopa ollenkaan. Pelkkä työmarkkina-tai opintotuki ei riitä normaalin kulutuksen kattamiseen kuukaudessa, kun joutuu kuitenkin maksaan vuokran ja muut asumiskulut. Toimeentulotukea turha hakea, kun sitä ei oo koskaan myönnetty.
      Kunnon töihin ja koulutuksiin ei vaan pääse. Turhauttavaa tällänen jauhanta hyvinvointiyhteiskunnasta. Sit annetaan kyllä avosylin muihin maihin avustuksia. Näin tää menee: köyhät vaan köyhtyy ja rikkaat rikastuu.

• Muutto muualle..

Jos minulla olisi varaton tilanne, muuttaisin halvempaan maahan. Esim. Portugali, Espanja jne. Eu-kansalaisena muuttaminen on helpompaa. Ei kannata kituutella Suomessa väen väkisin.

• ihmetteleevaan

Jaa miten sitä voi muuttaa jos ei ole rahaa ?

• jussif

Johan pomppasi. Mitenkä MAMUT (mahan-tunkeutujat)? Heillä kyllä elintasoa löytyy hunnutettuna ja ilman.
      Voi helvetti tätä Suomen vetelyyttä. Turhat rahahanat kiinni ja Svenska Fålkpartiet pois hallituksesta 100 vuoden ajaksi, niin taas Suopmi pärjää.

• JormaReinoAntero

Hei! Mulla on ratkaisu!

Kun täällä valitetaan pieniä palkkoja ja monissa toisissa ketjuissa yrityksiä riistäjiksi jne...niin kaikki jotka on työttöminä, perustakaa yritys! Jos olette aidosti tuottavia työntekijöitä ja talolle on kannattavaa teidät pitää töissä niin mitä sitä nyt orjana tekemään muille kun voi tehdä itsellekin! Varsinkin kun se "automaattisesti" tuo mukanaan huippuansiot.

Tämä ketju ei liittynyt yrittäjyyteen suoraan mutta toimeentuloon kylläkin ja se on jännä kun itse en olen 40-vuotiaana ollut päivääkään työttömänä. Kun en ole kranttu työn suhteen. No tiedostin että iän karttuessa en ole houkutteleva työmarkkinoilla niin perustin viis vuotta sitten firman. Ei voi potkuja antaa kuin asiakkaat jos hoidan työt huonosti ja silloinkin vika löytyy vain peilistä.

Hieman toivoisi myös vastuunottoa ja elämän suunnittelua ihmisiltä. Kaikkeen ei voi vaikuttaa mutta lähes kaikkeen kylläkin. Ja miksi sosiaaliturvan pitäisikään nousta samaa tahtia kuin palkkakehityksen?

Eläkeläiset jotka tän maan on rakentaneet ovat asia erikseen. Sosiaalipummien rahat mieluummin vanhusten "kunniaeläkkeisiin" ja ikänsä raataneille oikeasti hyvän perustulon turvaamiseen.

• fhghghfg

Yrityksen voiperustaa vain jos on tietyt edellytykset siihen. Kuten valmiiksi riittävän suuri asiakasmäärä/suhteet/rahoitus. Oma osaaminen täytyy olla jotain josta yrityksen voi perustaa. Yrityksen voi toki yrittää perustaa tyhjästä ,mutta todennäköistä on, että leipäjonossa sitten ollaan.

• Nälkä on niin kauhea

Juu ei riitä. Saan 480 e kk työttömyyskorvausta, josta maksan 220 e omavastuun vuokrasta, ja sähköstä maksan 150 e. Se on pakko maksaa osissa, vaikka sähkölaitos aina hannaa vastaan eikä ymmärrä, että ruokaan ei jäsii mitään.

Nytkin olen tällä viikolla ilman ruokaa. Vaatteita ei ole enkä käy talvella ulkona, kuin joka toinen viikko kaupassa, jos on rahaa.
      Ostan lapsille ruokaa, ja itse olen sitten syömättä. Kaupassa on kurja käydä, kun ei ole varaa ostaa mitään.

Pakolaiset sen sijaan työntää täysiä ostoskärryjä ulos kaupsta joskus kahta peräkkäin.
      He saavatkin ilmaisen asumisen ja siihen päälle vielä 1722 e käyttörahaa.

• - raha on kirous -

Mutta kuule.... perunat, porkkanat ja sipulit eivät paljon maksa, ja höysteeksi Lidlin lenkkiä (0.90 eur). Kaurahiutaleet (ei pikkuannospusseja) maksavat 1.34 euroa.

Vähälläkin rahalla tulee toimeen.

• nälkäinentyötön
        - raha on kirous - kirjoitti:

Mutta kuule.... perunat, porkkanat ja sipulit eivät paljon maksa, ja höysteeksi Lidlin lenkkiä (0.90 eur). Kaurahiutaleet (ei pikkuannospusseja) maksavat 1.34 euroa.

Vilja-allergisena ( ei siis keliakia vaan todellakin vilja-allergia) ei tarvi syödä lidlin lenkkiä (ei meitin kyläs kyl lidliä olekaan) eikä kaurapuuroakaan.... Ei voi syödä possunlihaa, ei broileria, (ei myöskään kananmunia)->ruokittu viljalla tai taas edessä sairaalareissu. Ei voi syödä kuin äärimmäisen tarkasti valittuja ruokia mitkä eivät saa sisältää mitään kotimaisista viljoista tehtyä. Ei siis etikkaa, glukoosisiirappia, dekstroosia, maltodekstriiniä ym., jne..... Merilohi (kasvatettu kirjolohi ruokitaan taikinasta tehdyllä pelletillä, ei siis käy), kala muutenkin, riistaliha käyvät ja naudanliha jos tuottaja ei ole viljaa juuri syöttänyt elikoille....kallista on......ja mitään ruokatukea ei saa.....Perunalla, porkkanalla ja sipulilla kun ei kuitenkaan elä...

• ÄÄNET VASEMMISTOLLE

Suurin osa tämän ketjun ruikuttajista on äärioikeistolaisia kokoomuspersuja, jotka koettavat kerjätä ääniä.

Köyhillä ei ole voimaa ruikuttaa turhia, eikä vihata ketään. Sitä paitsi MamuPersut niitä Mamuja tänne on vaaliäänikseen tuonut ja ne niitä äänestävät, sekä jotkut sinisilmäiset pohjanmaalaiset, joita on helppo pettää puhumalla helppoheikkinä niitten murretta.

Pohjanmaalle on kokpersujen puolueohjelmassa tulossa oikein iso mamuvyörytys "työperäistä maahanmuuttoa", eli sotarikollisia ja kansanmurhaajia, kapinaan nousevaa keski-luokkaa vartioimaan.

Palkaton , ilmainen orjatyövoima on äärioikeiston tavoite ja Suomen itsenäisyyden lopullinen myyminen EU:n kautta monikansallisille tuhomonopoleille. "Ryssä" tulee tänä päivänä Äärioikealta=pers=kok.

• perusrasisti

ja yks musta nainen haki 4000 e tosta noin vaan ilman hakemusta sossusta rahaa ,että on meillä hyvin asiat:)

• ANti köyhä

Miksi vitussa teet lapsia joita et voi elättää?? On keksitty ehkäisy jota köyhätkin voivat käyttää. Jos haluat rikastua niin miksi et mene paremmin palkattuun työhön ja rikastu???

Olet yksi saatanmoinen valittaja jonka kannattaisi valittamisen sijaan ryhtyä toimeen. Lopeta vaikka aluksi kaljan kittaaminen kuppilassa.

• Elämäähän tämä on...
        nälkäinentyötön kirjoitti:

Vilja-allergisena ( ei siis keliakia vaan todellakin vilja-allergia) ei tarvi syödä lidlin lenkkiä (ei meitin kyläs kyl lidliä olekaan) eikä kaurapuuroakaan.... Ei voi syödä possunlihaa, ei broileria, (ei myöskään kananmunia)->ruokittu viljalla tai taas edessä sairaalareissu. Ei voi syödä kuin äärimmäisen tarkasti valittuja ruokia mitkä eivät saa sisältää mitään kotimaisista viljoista tehtyä. Ei siis etikkaa, glukoosisiirappia, dekstroosia, maltodekstriiniä ym., jne..... Merilohi (kasvatettu kirjolohi ruokitaan taikinasta tehdyllä pelletillä, ei siis käy), kala muutenkin, riistaliha käyvät ja naudanliha jos tuottaja ei ole viljaa juuri syöttänyt elikoille....kallista on......ja mitään ruokatukea ei saa.....Perunalla, porkkanalla ja sipulilla kun ei kuitenkaan elä...

Ihminen elää erittäin hyvin ja terveellisesti perunalla, porkkanalla, kaalilla, sipulilla, herneillä ja pavuilla.(Omakohtaista kokemusta lähes 50 vuotta.) Monia vihanneksia ja yrttejä voi kasvattaa tai idättää parvekkeella tai ikkunalaudalla, jos ei ole mahdollisuutta vuokrata omaa palstaa. Kaupungissakin voi kalastaa. Maaseudulla mahdollisuudet oman dieettinsä mukaiseen ravintoon ovat lähes rajattomat! Metsistä löytyy marjoja, sieniä, riistaa,kasveja....
        Opettele kasvattamaan ja tekemään ruokasi itse...ei lisäaineita.

• nälkäinentyötön
        Elämäähän tämä on... kirjoitti:

Ihminen elää erittäin hyvin ja terveellisesti perunalla, porkkanalla, kaalilla, sipulilla, herneillä ja pavuilla.(Omakohtaista kokemusta lähes 50 vuotta.) Monia vihanneksia ja yrttejä voi kasvattaa tai idättää parvekkeella tai ikkunalaudalla, jos ei ole mahdollisuutta vuokrata omaa palstaa. Kaupungissakin voi kalastaa. Maaseudulla mahdollisuudet oman dieettinsä mukaiseen ravintoon ovat lähes rajattomat! Metsistä löytyy marjoja, sieniä, riistaa,kasveja....
        Opettele kasvattamaan ja tekemään ruokasi itse...ei lisäaineita.

Tiesitkö, että kalastuslupa maksaa (enkä kyllä usko, että ton meidän kaupungin keskustan kuralammikossa kaloja elää. Ja jos elää ni ei ainakaan syömäkelpoisia. Sen verran saastunutta tehtaan kyljessä olevan lammen vesi on) ja riistaa saa pyytää vain metsästysseuralaiset (on rikos tappaa riistaa ilman lupaa!)? kaikki eivät tunne sieniä ja kurssit maksavat. Ja matkaa lähimmälle sieni/marjapaikalle voi olla kymmeniä kilometrejä? Ja missä nämä kaikki luonnonantimet säilötään? Ei meidän vuokrakämpän pakastimeen mahdu koko vuoden tarpeiksi sieniä ja marjoja jos niiden varassa täytyy elää....eikä ikkunalaudalla mahdu hengenpitimiksi kasvattamaan. Yrttejä kyllä. Parveketta ei ole.
        Ja ruuat tehdään itse. Koska valmista ei voi ostaa. Tosin yksitoikkoista on. Maissipuuroa ja naudanjauhelihakeittoa enimmäkseen. Herneitä ja papuja en voi suoliston ongelmien takia syödä. Leikattu liian monta kertaa?
        Maaseudulle muutto ei mahdollista....ei työtön saa asuntoa tuosta vain...

• cdfdgfgf

Jos on lapsia niin tervellinen ravinto on tärkeää jotta kasvu normaalia. Miten proteiinit?

• elämää on tämäkin..

Tiesitkö, että kalastuslupa maksaa (enkä kyllä usko, että ton meidän kaupungin keskustan kuralammikossa kaloja elää. Ja jos elää ni ei ainakaan syömäkelpoisia. Sen verran saastunutta tehtaan kyljessä olevan lammen vesi on) ja riistaa saa pyytää vain metsästysseuralaiset (on rikos tappaa riistaa ilman lupaa!)? kaikki eivät tunne sieniä ja kurssit maksavat. Ja matkaa lähimmälle sieni/marjapaikalle voi olla kymmeniä kilometrejä? Ja missä nämä kaikki luonnonantimet säilötään? Ei meidän vuokrakämpän pakastimeen mahdu koko vuoden tarpeiksi sieniä ja marjoja jos niiden varassa täytyy elää....eikä ikkunalaudalla mahdu hengenpitimiksi kasvattamaan. Yrttejä kyllä. Parveketta ei ole.
        Ja ruuat tehdään itse. Koska valmista ei voi ostaa. Tosin yksitoikkoista on. Maissipuuroa ja naudanjauhelihakeittoa enimmäkseen. Herneitä ja papuja en voi suoliston ongelmien takia syödä. Leikattu liian monta kertaa?
        Maaseudulle muutto ei mahdollista....ei työtön saa asuntoa tuosta vain...

Missähän suurkaupungissa asut, kun metsiinkiin on niin pitkä matka? Täällä pääkaupunkiseudulla kasvimaat ja metsät ovat bussi/pyöräilymatkan päässä.
        Itse uin ja kalastan lähivesillä, kalastuslupa maksaa itse itsensä. Metsästystä en harrasta, vaikka fasaaneita ja pupuja nurkilla pyörii. Kirjastosta saa lainata oppaita, martoilla, työnväenopistoilla tms.on edullisia kursseja.
        Marjoja,sieniä, vihanneksia voi myös kuivata tai ostaa itselle isomman pakastimen. Käytettyjä saa halvalla. Vuokra-asunnossa asun itsekin, ei autoa, ei turhia kodinkoneita.

• GlutEiSaaNauttia

Terve "kollega"! Etkö tosiaan voi syödä kaurapuuroakaan? Mulla se on ainoa vilja, jota voi syödä. Muutenkaan pienet, siis pienet, jäämät aiheuttavat korkeintaan punoitusta kasvoissa.

Olisiko sinun allergiasi vahvempi asteeltaan?

Lienet kanssani samaa mieltä, että on ikävää, ettei KELA anna meille samaa 21 euroa kuu, jonka keliaakikot saavat? Tämä on kallis allergia.

• eri köyhä vastaa
        ANti köyhä kirjoitti:

Miksi vitussa teet lapsia joita et voi elättää?? On keksitty ehkäisy jota köyhätkin voivat käyttää. Jos haluat rikastua niin miksi et mene paremmin palkattuun työhön ja rikastu???

Olet yksi saatanmoinen valittaja jonka kannattaisi valittamisen sijaan ryhtyä toimeen. Lopeta vaikka aluksi kaljan kittaaminen kuppilassa.

Tein lapsia liitossa, jossa lasten alatus oli hyvin turvattu. Mies halusi kuitenkin jatkaa sinkkuelämää, kun perhe-elämä oli hänelle liian rajoittavaa.

Olen menossa hyväpalkkaiseen työhön, kunhan saan tässä kaiken muun ohessa opinnot valmiiksi. Kyllä toimeentulotukirajojen allekin elää, mutta vaatii aika lailla miettimistä, jotta ei tosiaan syrjäydy. En kadehdi väliinputoajia, jotka joutuvat elämään pidempään minimitoimeentulotuella, sillä se ei tosiaankaan mahdollista mitään ylimääräisiä ostoksia kuten harrastuksia, silmälaseja, vaatteita jne.

Kaljaa en juo, se on kallista, kutenmuutenmyös kahvi, kaakao, mehut, jne. Maitoa ja vettä juon.

• mikael agrikola

vuokriin saatava hintakatto, koska ilman asumis ja vuokrakustannuksia laskemalla perusturvan korotuskin valuisi vuokran korotuksiin.

ellei vuokrasäännöstelyä palauteta, ei perusturvan korottamisesta ole mitään hyötyä.

• Pahoinvointivaltio

Ei jää kuin 100€/kk,kun on pakolöliset laskut maksanut ja sillä pitäis elää!

• ANti köyhä

Ratkaisu on köysi jonka voit pujottaa kaulasi ympärille. Kiristyksen jälkeen voit ripustautua köyden varaan, Valtiolle tulee yvä mieli kun ei tarvitse yhtä köyhää elättää ja loppuu köyhän iänikuinen valitus.

• KÄÄPÄ PALAA

JA KUKA VITTU ÄÄNESTÄÄ VIELÄ KATAISTA?!! hä?!!! JUMALAUTA! SE SAATANAN LISKO VITUUN SIELTÄ EDUSKUNNASTA

• äikän opesi

Taipuu; vittu, vittuun, vituiksi...

• tarantellla

Itselle jää vuokran ja sähkölaskun maksun jälkeen kaikkiin muihin laskuihin ja ruokaan n. 100e/ kk, eli ei juhlita myöskään täällä.

Lisää vaan mamuja tänne, kyllä suomi niistä huolehtii.

• JAHLOHKIHVIHIÄH

Mamuja tarvitaan ja nimenomaan Afrikasta,siellä on maailman parhaat timantti esiintymät ja jos vaikka yksi tuo 5 kilon salkun ?? ===0000____ÄÄÄÄKKKHHH,hitto.Hiomattomillakin asuu sen kolme vuotta 500 neliön asunnossa.

• Ketutus maximus

Yh:na joudun tekemään kahta työtä selvitäkseni pk-seudulla asumis"oikeus"asukkaana hirmuvuokralla (950 e/kk). Lapsia kolme, joten nukun itse olohuoneessa, että lapsilla on omaa tilaa (teini-ikäisiä). Sairaanhoitajan palkasta jää 1600 e eli eipä juuri enempää jää kuin "sossun" asiakkaalla (vuokran sähkön jälkeen) ja saa raataa hullun lailla vastuullisessa työssä, ainaisten valitusten saattelemana.Pakko tehdä toista työtä lasten harrastusten kustantamiseksi- siitä napataan hirmuverot! Kakkostyö on taas pois niiltä tärkeimmiltä eli lapsilta. V*¨^**aa marisijat/elämäntapaloisijat/mamut, jotka luulevat sossun olevan joku runsauden sarvi. Eivät tajua/välitä, että ne rahat otetaan työläisten selkänahasta. Elintaso ei voi olla sama, jos ei anna omaa panostaan yhteiskuntaan tekemällä työtä/maksamalla veroja!!

• rikkaana pitäisin

jos vuokran ja sähkön jälkeen jäisi 1600e, niin kyllä sillä köyhä juhlisi! vaikka lapsia olisikin paljon!
        sossun ja kelan tukien jälkeen jää yksinhuoltajalle vuokra ja sähkön jälkeen vajaa 100e käyttörahaa joista maksaa ruoat, vakuutukset, bensat ymsyms.. (jos lapsia useampi kuin 1 niin noin 50/lapsi tohon summaan voi lisätä)

sitä on opittu elämään pienellä, ruokaan saa mennä kuukaudessa noin 15e jos pitää rahat riittää laskuihinkin...

joku kirjoitti että miksi pitäisi tuet nousta samaa tahtia kuin palkat, niin eihän niitten pidäkkään, mutta pitäisi kyllä nousta sitä mukaa kun ruoan ja asumisen menot nousevat!!

• ärri

Valitettavasti tässä maassa ei ole kaikille töitä ja muuten me maksetaan työkkärin päivärahasta 20% veroa. Aika moni työssäkäyvä maksaa huomattavasti vähemmän.

• Hyvin luonnollista

Tuloerot ovat luonnollinen asia. Kukin olkoon oman onnensa seppä. Tässä ei ole mitään ongelmaa.

• UNILATERALISMI

Onpa tullut vierailtua uusliberalismin ajatus hautomossa.Kyllä tuloeroja on,mutta kun toinen ansaitsee 15,000,000 vuosi ja toinen 8,000 on tuloero kohtuuttoman suuri,etenkin kun suurempi tulo on verotonta.

• Realismia Vasemmalta

Lisää Pahemminvointia ja Työperäistä maahanmuuttoa = äärioikeiston vaaliäänten, sotarikollisten ja kansanmurhaajien maahantuontia on luvassa äärioikealta = pers = kok.

Mamupuolue nro 1 porvaripersut, ovat täydellinen petos. Vaalien jälkeen Mamuvyöryt alkavat, sillä ne tarvitsevat palkattomaksi pudotettavalle keski-luokalle pitelijöitä kapinoitten puhjetessa. Sitä varten niitä Mamuja tuodaan.

Äärioikeisto aloitti maahanmuutoon ja kulttuurien pakkosekoittamisen ed.mainituista syistä. Sitä saatte, jos persujen petokseen uskotte. Teitä on varoitettu, uskokaa hyvän sään aikana.

Nyt jos kaikki ymmärtävät äänestää Vasemmiston hallitukseen, voimme vielä pelastaa paljon ja saada asiallinen toimeentulo ja perusturva pelastettua. Pitäkää siis ääntänne suuressa arvossa jokainen suomalainen ja antakaa se järkevästi Vasemmistolle.

• ANti kommari

Viher-vasemmisto aloitti muun maalaisten rahtaamisen Suomeen Koiviston, Halosen ym. johdolla. Älä laita syytä oikeistoa vaan vasemmiston hulluutta.

Toisaalta onhan se nykyään niin että suomalainen työtön on niin ronkeli että siivoustyö tai bussin kuljettaminen ei enää sovellu ylikoulutetuille suomalaisille työttömille.

Viher-vasemmistoa äänestämällä syökset tämän maan Pohjois-Korean kaltaiseen tilanteeseen jossa kansaa joutuu syömään ruohoa ja järsimään pettua nälkäänsä.

Vasemmistolaisuus ja kommunismi ovat ilmestyskirjan peto joka pitää kirveellä listiä pois puoluekartalta.

• 300 € /kk ruokaan

Jos ruokaan 10 € päivässä, se on kolmesataa kuussa, jne..
      Kolmelle hengelle se olisi 3 € päivässä.

• Juha Vantaalta

Köyhyydellä saivartelijat ovat kultalusikka suussa syntyneitä, kokpersu mammanpoikia, jotka niitä työperäisiä mamuja tänne roudaavat.

Työväestön äänet Vasemmalle, niin on edes jotain toivoa.

• huh mikä summa

voiko jollain oikeesti mennä noin paljon ruokaan?? meillä pakko pärjätä alta eurolla päivässä jaettuna kahteen henkilöön

• huh mikä summa kirjoitti:

voiko jollain oikeesti mennä noin paljon ruokaan?? meillä pakko pärjätä alta eurolla päivässä jaettuna kahteen henkilöön

Mitä sinä sitten syöt? Eihän eurolla saa kuin puoli kiloa riisiä, tai vähän enemmän.

Minulla menee jo pelkkään kahviin 20 €/kk (6 pakettia).

• jhgfdsertyhujnhbc
        denizen24 kirjoitti:

Mitä sinä sitten syöt? Eihän eurolla saa kuin puoli kiloa riisiä, tai vähän enemmän.

Minulla menee jo pelkkään kahviin 20 €/kk (6 pakettia).

Miten on mahdollista? Tasan kuukauden riittää paketti. Juo nyt hyvä ihminen vettä välillä ettei elimistö kuivu.

• jhgfdsertyhujnhbc kirjoitti:

Miten on mahdollista? Tasan kuukauden riittää paketti. Juo nyt hyvä ihminen vettä välillä ettei elimistö kuivu.

Nestetasapainoni on OK, juon myös vettä.

• JohnMcMahon
        huh mikä summa kirjoitti:

Mulla menee n. 250e kk ruokaan.

Ja syön aika halvalla omasta mielestäni. Mutta työeväät on pakko saada ja lihakset vaativat energiaa. Ja harrastukseni on vielä sen verran rajua että pakko olla sitä energiaa.

Pelkällä makaronilla ja jauhelihalla en elä. Mutta 2 kertaa viikossa mulla on hernekeittopäivä. Halpaa ja helkkarin hyvää =)

Alle euron päivässä ei voi elää kukaan. Jumalauta pelkkä leipäpussi maksaa jo 2e ja siitä riittää meikäläiselle 3ksi päiväksi, se on jo n.67snt päivässä.

Siihen vielä jugurtit, maito, banaanit, leipä, juustot, leikkeleet, tuoremehu...

Itselläni menee noin 10e päivässä sapuskaan. Sisältää siis koko päivän safkat.
        Aamupala, välipala, ruoka, toinen välipala, iltapala

pakko syödä vaan et jaksaa.

• köyhyysrajalla
        JohnMcMahon kirjoitti:

Mulla menee n. 250e kk ruokaan.

Ja syön aika halvalla omasta mielestäni. Mutta työeväät on pakko saada ja lihakset vaativat energiaa. Ja harrastukseni on vielä sen verran rajua että pakko olla sitä energiaa.

Pelkällä makaronilla ja jauhelihalla en elä. Mutta 2 kertaa viikossa mulla on hernekeittopäivä. Halpaa ja helkkarin hyvää =)

Alle euron päivässä ei voi elää kukaan. Jumalauta pelkkä leipäpussi maksaa jo 2e ja siitä riittää meikäläiselle 3ksi päiväksi, se on jo n.67snt päivässä.

Siihen vielä jugurtit, maito, banaanit, leipä, juustot, leikkeleet, tuoremehu...

Itselläni menee noin 10e päivässä sapuskaan. Sisältää siis koko päivän safkat.
        Aamupala, välipala, ruoka, toinen välipala, iltapala

pakko syödä vaan et jaksaa.

Ei meillä tuollainen ruokavalio ole kuin lapsille. Aikuisten ateriasta puolet lisuketta ja jugurtti ja hedelmät ovat vaan lapsille, leikkeleitä ja tuoremehua ei kukaaan. Meneehän sitä ruokaan rahaa, jos sitä on. Ajattelepa, jos ei yksinkertaisesti olisi. Se kannattaa vaan hyväksyä ja olla miettimättä liikoja.

• ei tuolla pärjää

Ei perusturvalla pärjää enää nykyisin kun hinnat ovat nousseet todella rajusti ylöspäin mutta perusturva on edelleen samalla tasolla kuin 90-luvulla

• ANti köyhyys

Mene kusipää töihin loisimasta!!!

• lkjhgfghjbvbn

Palkkaa kusipää!!!

• 9+9

Päättäjien on niin saatanan vaikea tajuta tota Halla-Ahon fiksua kirjoitusta siinä on järkevän ja vähemmän järkevän ero.

• elämiseen..

Tämä on autoveron vika.

Verottaja EROTETAAN heti virast1

tv. alias: elämiseen..

Kommunistiryssä verottaja ei edes anna nuorille armoa, eli ostaa turvavarustelua ensi autoa - kaikesta mitää maksaa lisäveroa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Kumpa veroittaja ajaisi Yariksellaan itikan yli,niin tietäisi miten turvallinen ITIKKA on näihin Tojotanpaskoihin verrattuna !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• ei-uusavuton

Hyvin pärjää allekki sen perusturvan. :) Sossun luukulle en mene ennenkö olen henkihädässä... Meille jää laskujen jälkeen pojan kanssa 300e/kk rahaa. Sillä ostetaan kaikki mitä tarvitaan (ruuat, bensat vaipat ja ihan kaikki). Uusavuttomuutta on jos ei pärjää. Jos ei pärjättäis niin sitten töihin. En mie ala vaatia valtiolta ulkomaanmatkoja jos ei ittel ole varaa... Ei valtion tarvii mun mielestä maksaa muutako sen verran ettei kansa kuole nälkään.

Mie tovoisin tulevilta kansanedustajilta sellasta itse yrittämisen tukemista. Että kotihoidontuella oleva äiti vois tehdä vaikka pieniä töitä ilman että tuet romahtaa. Mie oisin voinu pojan ollessa vauva ihan hyvin käydä vaikka kylän mummeleilla siivoomassa tai kaupassa korvausta vastaan jos siihen ei tarttis perustaa toiminimeä... Ja nyt pojan olles jo noin iso voisin tehä vaikka kotoonta käsin joitain töitä. Myydä vaikka villasukkia netissä, jos ei siihenki tarttis perustaa toiminimi. Sen jälkeen kun tarttis alkaa maksaa eläkemaksuja ja kirjanpitäjälle niin ittehän siinä joutuis maksumieheks... Ja kun vielä kaupanpäälle yrittäjille ei makseta mitään muuta tukea kuin asumistukea... Tuntuu että yrittäjäks saat ruveta vasta sitten kun sulla on miljoonaluokan bisnesidea. Tätä samaa pienimuotoisen yrittämisen tai osa-aikaisen työnteon mahdollisuutta toivoisin myös opiskelijoille... Ja työttömille asennekoulutusta. Siivouskin on parempi merkintä cv:ssä kun työttömyys...

• löysässä hirressä

Miten voikin olla niin monenkirjavaa tukikäytäntöä? Olen itse 411,84 euron työmarkkinatuen varassa sinnittelevä vanhempi yksineläjä ja saan asumistukea 233,25 euroa kk. Vuokra on 454,91 euroa kk.

Vaikka kunnallinen vuokranantaja nosti vuokraa juuri, niin Kelan laskujen mukaan tuo sama asumistuki riittää, kun hain tarkistusta.

Lisäksi ne laskevat tuon työmarkkinatuen bruttona tuloksi, ottamatta huomioon, että siitä lähtee se 20 prosenttia, mikä jostain syystä sekään ei lopullisessa verotuksessa riitä, vaan maksatettiin viime verotuksessa vielä 30 euroa jälkiveroa!!

Missään ei tunnu olevan päätä ei häntää noissa Kelan touhuissa, työmarkkinatuen bruttotuloksikin näkyvät taiteilleen asumistuen tarkistuksen yhteydessä 553,41 euroa, vaikka työmarkkinatuen maksuilmoituksessa seisoo 514,80 euroa!!

Kuka osaa kertoa mistä tämmöiset "sävellykset" johtuu? Ite oon ihan "ulalla", tässä Kelan touhussa on jotain samaa kuin poliitikon paskiaisten väittämissä, nehän puhuvat valheellisesti hyvinvointivaltiosta (unohin, eihän ne sano keille tämä on sitä)

Omaisuutta ei ole, joten näköjään perusturvaa voi olla monentasoista,kynnys sos. toimistoon menolle on suuri, ennemmin kärsin nälkää toistaiseksi, mutta eihän totuus nykyisiä päättäjiä kiinnosta, elävät mielellään valheessa.

• raksa hemmo35
        löysässä hirressä kirjoitti:

Miten voikin olla niin monenkirjavaa tukikäytäntöä? Olen itse 411,84 euron työmarkkinatuen varassa sinnittelevä vanhempi yksineläjä ja saan asumistukea 233,25 euroa kk. Vuokra on 454,91 euroa kk.

Vaikka kunnallinen vuokranantaja nosti vuokraa juuri, niin Kelan laskujen mukaan tuo sama asumistuki riittää, kun hain tarkistusta.

Lisäksi ne laskevat tuon työmarkkinatuen bruttona tuloksi, ottamatta huomioon, että siitä lähtee se 20 prosenttia, mikä jostain syystä sekään ei lopullisessa verotuksessa riitä, vaan maksatettiin viime verotuksessa vielä 30 euroa jälkiveroa!!

Missään ei tunnu olevan päätä ei häntää noissa Kelan touhuissa, työmarkkinatuen bruttotuloksikin näkyvät taiteilleen asumistuen tarkistuksen yhteydessä 553,41 euroa, vaikka työmarkkinatuen maksuilmoituksessa seisoo 514,80 euroa!!

Kuka osaa kertoa mistä tämmöiset "sävellykset" johtuu? Ite oon ihan "ulalla", tässä Kelan touhussa on jotain samaa kuin poliitikon paskiaisten väittämissä, nehän puhuvat valheellisesti hyvinvointivaltiosta (unohin, eihän ne sano keille tämä on sitä)

Omaisuutta ei ole, joten näköjään perusturvaa voi olla monentasoista,kynnys sos. toimistoon menolle on suuri, ennemmin kärsin nälkää toistaiseksi, mutta eihän totuus nykyisiä päättäjiä kiinnosta, elävät mielellään valheessa.

Minä ainakin teen pimeetä hommaa niin paljon kun vaan jaksan.
        Olen tehnyt yli kaks vuotta pimeesti hommii yhella raksafirmassa.
        Se 420 mitä saan kelasta ei riitä yhtikäs mihinkään. siitä menis normaalisti multa asumiseen 320 egee vuokraan ja sähkölaskuun 40 egee kuussa. eli mulle jää 60 egee elämiseen. Muita avustuksia en saa edes soskunluukulta.
        Syytä en tiedä vaikka lain mukaan mun pitäis sieltä saada. No tienaan kuitenkin pimeesti 1600 käteen kuussa ja tilillä mulla on tuhansia säästössä.
        Laillisia hommia en ole kovasta yrityksestä saanut. kahen vuoden aikana olen käynyt varmaan 30 haastattelussa ja hakemuksia olen lähettänyt lukemattomia.
        No onhan mulla ainakin hommia ettei kotona tarvi maata.

• löysässä hirressä kirjoitti:

Asumistuen tarkistuksen yhteydessä lasketaan kertoimella 21,5 ja työmarkkinatuki taas maksetaan kahdeltakymmeneltä päivältä ja tästä siis johtuu tuo ero, kun se lasketaan kuukauden tulo eikä siis neljän viikon :)

• elämää on tämäkin...
        raksa hemmo35 kirjoitti:

Minä ainakin teen pimeetä hommaa niin paljon kun vaan jaksan.
        Olen tehnyt yli kaks vuotta pimeesti hommii yhella raksafirmassa.
        Se 420 mitä saan kelasta ei riitä yhtikäs mihinkään. siitä menis normaalisti multa asumiseen 320 egee vuokraan ja sähkölaskuun 40 egee kuussa. eli mulle jää 60 egee elämiseen. Muita avustuksia en saa edes soskunluukulta.
        Syytä en tiedä vaikka lain mukaan mun pitäis sieltä saada. No tienaan kuitenkin pimeesti 1600 käteen kuussa ja tilillä mulla on tuhansia säästössä.
        Laillisia hommia en ole kovasta yrityksestä saanut. kahen vuoden aikana olen käynyt varmaan 30 haastattelussa ja hakemuksia olen lähettänyt lukemattomia.
        No onhan mulla ainakin hommia ettei kotona tarvi maata.

Kiitettävää yritteliäisyyttä, tuet "harmaata taloutta",sitähän tästä maasta kyllä löytyy...
        Oletko miettinyt, kuka korvaa sairaskulusi tai sinulle mahdollisesti sattuvan työtapaturman? Kuka maksaa eläkkeesi?
        No tietenkin me nälkäpalkalla rehellistä työtä tekevät veronmaksajat..
        Kaikkea hyvää sinulle, hyvä että joku kela/sossupummi tekee töitäkin...

• löysässä hirressä..
        laaksonenu kirjoitti:

Asumistuen tarkistuksen yhteydessä lasketaan kertoimella 21,5 ja työmarkkinatuki taas maksetaan kahdeltakymmeneltä päivältä ja tästä siis johtuu tuo ero, kun se lasketaan kuukauden tulo eikä siis neljän viikon :)

Kiitti vaan, mutta vaikuttaa siis kapulakielisen systeemin kusetukselta, ei mittään järkee puutteessa elävän kannalta katsoen.

• Iloinen veronmaksaja

"Pahimmillaan" ? REILU viidennes keskipalkkaisen tuloista. Ihan hyvin, kun ansiotulosta ei ole kysymys. Nälkälakkoon täällä pitää mennä, jos haluaa syömättä olla. Ruikuttajat vaan tahtovat ruikuttaa, ei tässä muuta ongelmaa ole.

• tyhjää parempi

tammikuun tulot 512e / kk ja
      helmikuun tulot 411e / kk nämä on työttömyyspäivärahaa yksinäiselle sinkulle
      tässä koko tilissä on jo asumiseen, ruokaan ja koko siihen elämiseen olevat kuukausi kuukausitulot
      esimerkiksi vuokra jo saa yksinään olla aika onneton
      sanotaan vaikka jollekkin päättäjälle elääkö kuukauden jommallakummalla rahamäärällä ilman muita tukia taitaa heiltä mennä jo bensaan moinen summa.

• nbvcdfghjndfgh

Niinpä. Pitääkö työttömien ajella huvikseen niin kuin joku Viheraho? Ei köyhällä voi olla varaa ajella ilman työtä. Turhaa ja härskiä valitusta, kun muut maksavat polttoaineetkin.

• Tuplaveronmaksaja

Esitys
        Työtulo siitä kohtuullinen palkka minimi 1500€
        Tällä jo eläis sinkkukin ja jäis muutakin leivän päälle kuin ylähuuli.

Kunnon palkka työstä
        vähentäisi ns. pimeää työtä ja mielenkiintoa siihen.

Työtätekevän ja työttömän tuloissa on siinämäärin epäkohta
        jos olet minimi palkalla joka on alle tuon 1500:dan€
        ja jos olet työtön saat työttömänä suhteessa enemmän kaikenlaisina tukina
        kun osaat ja taidat homman.

Oma juttunsa on sitten työtön perheellinen
        jonka tulot kaikkineen ylittää jo tuon 1500:dan€

• löysässä hirressä..

No huh huh, ei ainakaan täälläpäin maksa, mulla max. 50%. ja nettotulo n.412 e.

• löysässä hirressä.. kirjoitti:

No huh huh, ei ainakaan täälläpäin maksa, mulla max. 50%. ja nettotulo n.412 e.

max. 80% kohtuullisista asumismenoista ei tarkoita samaa kuin max. 80% asumismenoista.

• feverfv

Mulla menee noin 500-600e ruokaan kk. asun yksin ei perhettä. on vaan niin raskas duuni ja harrastukset että pitää syödä että pärjää!!!

• huhuhuh

Minulla sellainen tilanne,että en saanut pariin kuukauteen muuta kuin lapsilisän koska ex-miehen tulot laskettiin tuloikseni. En saanut rahaa häneltä oikeasti mutta, tulonsa laskettiin tulokseni koska siirtyi kirjoilta vasta saatuaan uuden vuokrakämpän itselleen. Kun sitten sain vihdoin takautuvasti rahaa ei mitenkään huomioitu kahdenkuukauden rahattomuutta. Ilman kirkon diakonia työn apua olisi ollut nälkä lapsella noina parina kuukautena.

• 1000/kk

Normaalia. Missä ravintolassa käyt?

• Oletko miettinyt, mitä syöt? Teetkö ruuan itse vai ostatko valmista? Käytätkö lisäravinteita, kalliita? Fyysisessä rasituksessa energiaa palaa, voit lisätä reilusti kasvirasvaa=ruokaöljyä (niitäkin on eri makuisia) kaikkiin ruokiisi. Halpaa täyttävää proteiinia saa esim. herneistä (halvin! liota yön yli, keitä ja mausta) pavuista, rahkasta, raejuustosta...Unohda kaikki pullamössöt, makkarat ja valmisruuat; opettele syömään kuitupuuroa aamulla, täysjyväruisleipää, edullisia kasviksia mahan täytteeksi...
        Takaan, että ruokamenosi pienenevät !

• ;(

kiva.. palkkani 1500 e kk
      asumismenot ( laina, vastike, sähkö, vesi 3 henk) noin 1000 e kk
      asun yh 2 lasteni ka ( 14 v ja 9 v )
      asumislisä yht 309 e kk
      elatustuen yht noin 300 e kk

laskekaa..
      bussikorttit
      autokulut
      lasten harrastukset ( minimaliset)

mitä jäi rualle edes ? ei mitään..

• ;(

palkkani noin 1500 e kk netto
      asumismenot 1000 e kk ( laina, vastike, vesi, sähkö)

(

• duunia vuodesta 1965

Tässä ollaan nyt kipristelty kohta kymmenen vuotta Kelan Työmarkkinatuella joka on 411e netto kk ei sillä enää nykymaailmassa potkita pitkälle jos aikoo pitää edes jonkinlainen elintaso yllä, jo pelkkään asumiseen ja ruokaan kuluu väkisin
        enemmän ja jos yrittää pitää autonritsaa joka on pakko olla maaseudulla niin jo
        tekee tiukkaa varsinkin jos on 60v ja ei ole mahkuja enään saada työitä.

Samaan aikaan politikot vaahtoaa eläkeiän nostoa 65-67 ikävuoteen että on tämä
        sellaista kilpajuoksua ajan kanssa, sillä jopa peruseläke voittaa työmarkkinatuen
        päinvastoin eläkeikä saisi pysyä 63v jotta nuoremmille löytyisi töitä.

• löysässä hirressä..
        duunia vuodesta 1965 kirjoitti:

Tässä ollaan nyt kipristelty kohta kymmenen vuotta Kelan Työmarkkinatuella joka on 411e netto kk ei sillä enää nykymaailmassa potkita pitkälle jos aikoo pitää edes jonkinlainen elintaso yllä, jo pelkkään asumiseen ja ruokaan kuluu väkisin

sellaista kilpajuoksua ajan kanssa, sillä jopa peruseläke voittaa työmarkkinatuen

Samat on ongelmat, "sateenkaari pakenee" ja iän puolesta ihan hylykytavaraa, työkunto tutkittu kolmeen kertaan ja kiellettyä on raskaat työt, mutta kun mittään palkkatöitä ei löydy.

Kuntouttavaa työtoimintaa tarjotaan, mutta sen koen enempi kirouksena, alle kymmenen vanhasta työnsyrjässä ollut, selevää pilkantekoa, suoraan demari-kokoomus-kepu sylttytehtaan inkvisiittoreilta!!

• sosiaalipummeja
        duunia vuodesta 1965 kirjoitti:

Ehkä kannattaisi tehdä välillä töitä, niinkuin muutkin ihmiset? Tekemättömiä töitä on maailma täynnä! MUTTA EHKÄ ON KIVAA VAIN ELÄÄ VERONMAKSAJIEN RAHOILLA! Ja vielä itketään elintason perään...Jo kymmenen vuotta;missä kunnassa näin kauan loisia katsellaan?

• Miuna

No, TEHDÄÄNKÖ asialle nyt jotain!!

• Minulla ainakin kuukauden päästä valinta äänestyskopissa harvinaisen selvä. Jos haluaa muutosta kohti parempaa Suomea, äänestää Perussuomalaisia. Jos taas ei, Aku Ankka on aina se toinen varma vaihtoehto.

• vihdoikin työelämäss

Miksi ihmeessä ihmisillä, jotka eivät ole työssä pitäisi olla varaa samoihin hauskuuksiin kuin työssä käyvillä (onnekkailla joilla on työtä), kun ei työssä käyvilläkään välttämättä ole.
      Jos työttömille jaettaisiin raahaa niin, että riittää ruuan ja pakollisten menojen jälkeen kaikkeen kivaankin, ei kukaan tekisi töitä.

• JohnMcMahon

komppaan.

Työttömällä ei tosiaan pitäisikään olla varaa kruisailla päivisin autollaan tai käydä joka päivä ravintolassa.

Mutta sen verran tarttis saada ettei tarvi pelätä että lähteekö kämppä alta tai kuoleeko nälkään. Myös varaa kohtuuhintaiseen harrastukseen tulisi olla (20-50e /kk). Koska vaikka on työtön, ei se saisi tarkoittaa sitä että joutuu istumaan kaikki päivät sisällä kotona ja että ainoa reissu minkä tekee on lähisiwaan kun ei muualle ole varaa mennä. Enkä ny tarkoita että pitäisi olla varaa mennä viikonloppuisin sinne kaupungille bilettämään, mutta vaikka uimaan tai, ees kerran kuussa elokuviin tai jotain. Siinä alkaa oikeesti nuppi tutisemaan kun ei ole muuta kuin neljä seinää ympärillä. Kokemusta on jo ihan tarpeeksi nuoresta iästäni huolimatta (27v).

Mutta sellainen perusturva ettei tarttis sossussa juosta. Vaikka joku 750e /kk käteen jokaiselle. Se on sellanen summa että sillä varmasti elää jokainen vuokranmaksun jälkeenkin. Ainakin itse elin tuolla summalla kun työttömänä olin.
        En leveästi, en todellakaan, mutta pärjäsin.

Mutta joo jos joku työtön alkaa saamaan käteen yli tonnin kuussa niin siinä vaiheessa meen lakkoon. Jää perkele palkastakaan ku vähä yli tonni käteen veroje jälkeen. Ja työmatkat viel siitä kun vähentää niin ei jää sitäkään.

• löysässä hirressä..

Kuka kele on puhunut mistään kivaan jaeltavasta rahasta, ruoka, asunto ja vaatteet riittää, ite oon täysraitis, en siis tupakoi enkä juopottele.

Aurinko paistaa kaikille, risukassaankin, mutta Suomessa ei tuu lämmöttä ja ruuatta ainakkaan talavella toimeen, kesällä eriasia sitten, kun ei kuka uusavuton oo.

Eikä tartte yhteiskunnan kustantaa mitään huviautoiluakaan, eriasia jos kuka joutuu työnsaannin varmistamiseksi pitämään kulkuneuvon siellä missä ei oo linja-autoista kuviakaan ennää!

• JohnMcMahon kirjoitti:

komppaan.

Työttömällä ei tosiaan pitäisikään olla varaa kruisailla päivisin autollaan tai käydä joka päivä ravintolassa.

Mutta sen verran tarttis saada ettei tarvi pelätä että lähteekö kämppä alta tai kuoleeko nälkään. Myös varaa kohtuuhintaiseen harrastukseen tulisi olla (20-50e /kk). Koska vaikka on työtön, ei se saisi tarkoittaa sitä että joutuu istumaan kaikki päivät sisällä kotona ja että ainoa reissu minkä tekee on lähisiwaan kun ei muualle ole varaa mennä. Enkä ny tarkoita että pitäisi olla varaa mennä viikonloppuisin sinne kaupungille bilettämään, mutta vaikka uimaan tai, ees kerran kuussa elokuviin tai jotain. Siinä alkaa oikeesti nuppi tutisemaan kun ei ole muuta kuin neljä seinää ympärillä. Kokemusta on jo ihan tarpeeksi nuoresta iästäni huolimatta (27v).

Mutta sellainen perusturva ettei tarttis sossussa juosta. Vaikka joku 750e /kk käteen jokaiselle. Se on sellanen summa että sillä varmasti elää jokainen vuokranmaksun jälkeenkin. Ainakin itse elin tuolla summalla kun työttömänä olin.
        En leveästi, en todellakaan, mutta pärjäsin.

Mutta joo jos joku työtön alkaa saamaan käteen yli tonnin kuussa niin siinä vaiheessa meen lakkoon. Jää perkele palkastakaan ku vähä yli tonni käteen veroje jälkeen. Ja työmatkat viel siitä kun vähentää niin ei jää sitäkään.

Varmasti tässä maassa on liikaa sosiaalipummeja, jotka valittavat, kun sossu/kela ei kustanna "vapaamatkustajille" tarpeeksi ylellistä toimeentuloa.
        En nyt jaksa tässä itkeä, kahden pienipalkkaisen työssäkäyvän aikuisen kahden lapsen perheessä eletään köyhemmin kuin verovaroillamme elävät ruikuttajat.
        Kaikkea hyvää heille,mutta maailma ei pelastu valittamalla. Vapaaehtoistyötä ja opiskelua voisi harrastaa netissä valittamisen sijaan? Kuka muuten maksaa koneen ja netin, jos ihmisellä ei ole työtuoja?

• köyhyysloukussa

Ongelma on liianpienessä perusturvassa se myös,että pätkätöitä on mahdoton ottaa vastaan sillä päätöksiä odotellessa talous kaatuu kokonaan.
      Itselläni on tilanne, että ei ole pesukonetta,mutta pienen lapsen takia joudun pesemään lakanapyykkiä jatkuvasti koska opettelee kuivaksi. Lakanoita ja täkkejä on vaikea pestä käsin. Joudun nyt ostamaan pesukoneen ja rahaa on vain 360 euroa. Pesukoneen oston jälkeen siis täytyy sinnitellä lopulla rahalla.

• pommipom

voi herranjumala! samaa mieltä kuin vihdoinkin työelämäss. Miten ihmeessä ihmiset kuvittelee että työttömänä pitäisi ollaa varaa tehdä ihan mitä haluaa ja vielä johonkin itsensä viihdyttämiseen tai matkoihin jäädä rahaa? Jos minulla jäisi 150e kaikkien muiden laskujen ja ruuan ja vielä harrastustenkin jälkeen ihan muuten vain kulutettavaksi niin olisin kyllä todella tyytyväinen. Ei sitä aina tarvitse uusia vaatteita ym. pitää elää sen mukaan miten sitä rahaa on, eikä ruikuttaa ja haluta vaan lisää! Mihin te ihmiset olette oikeen tottunut!

• JohnMcMahon

Ihmiset on tottunu siihen että mediassa jatkuvasti on näitä menestyviä julkimoita joilla on nuoresta iästä huolimatta kaikki herkut niin tarttis itelläkin olla.

Nykyinen yhteiskunta on pahasti kilpavarustelukeskeinen. Pitää olla hienot luurit ja autot ja tietokoneet. Vaatteet pitää olla vimosen päälle (no se on kyllä ymmärrettävää) ja niin pois päin.

Maailma on muuttunut siitä mitä se oli vielä 20 vuotta sitten.

• pommipom
        JohnMcMahon kirjoitti:

Ihmiset on tottunu siihen että mediassa jatkuvasti on näitä menestyviä julkimoita joilla on nuoresta iästä huolimatta kaikki herkut niin tarttis itelläkin olla.

Nykyinen yhteiskunta on pahasti kilpavarustelukeskeinen. Pitää olla hienot luurit ja autot ja tietokoneet. Vaatteet pitää olla vimosen päälle (no se on kyllä ymmärrettävää) ja niin pois päin.

Maailma on muuttunut siitä mitä se oli vielä 20 vuotta sitten.

niinno siitä maailmasta en tiedä mitään, olin itse silloin 7- vuotias. Mutta työttömänä olen ollut, ja siinä tilanteessa pitää syödä mitä saa sillä rahalla ja ostaa ja tehdä mitä pystyy! Ainakin yksin asuva työtön pärjää ihan hyvin. Ja vähällä rahalla voi aivan hyvin esim. ulkoilla ja nähdä kavereita. Se on sitten eri asia, jos on vaikka yh tai pieni eläke tms. Niistä en sano mitään, koska ei ole omakohtaista kokemusta.

• pimpelipompeli_-

Eikös sen nyt tässä ole käynyt selväksi, että köyhä jos haluaa harrastaa tms. niin syö vähemmän (edullisesti muutenkin). Eihän sitä aina tarvitse vaatteita, mutta _joskus_ niitäkin pitää olla varaa ostaa esim. käytettynä jos ei muuten. Eivät tässä köyhät kirjoittaneet, että jää 150e/kk _jälkeen_ , vaan siis ennen laskujen ja ruoan maksua.

• niin ne vuodetvierii

Teen pätkätöitä kahdessa firmassa
      siltikään ei turhaan ilonpitoon tai harrasteisiin jää
      ja leffaan tällä perheellä ei ole mitään jakoa
      ruoka on tämän euron myötä niin kallista
      espanjassa näillä tuloilla taas eläis ihan ok ruoan puolesta.

Tuli mieleen joitakin vuosia sitten otettiin kaikilta joku verojuttu lainaan
      onkohan sitä ikinään palautettu
      silloin tais istua alhot ja ahot.

• euron myötä?

Ruoan kalleus Suomessa ei kyllä Eurosta johdu. Ruoka on lisäksi parempaa ja edullisempaa nyt kuin ennen EU:a, jolloin oli tuontikieltoja ja hirveitä tullimaksuja.

• euron myötä? kirjoitti:

Ruoan kalleus Suomessa ei kyllä Eurosta johdu. Ruoka on lisäksi parempaa ja edullisempaa nyt kuin ennen EU:a, jolloin oli tuontikieltoja ja hirveitä tullimaksuja.

Kuinka paljon edullisempaa?
        Kuinka kauan työntekijän pitää keskimäärin tehdä töitä, että ansaitsee rahat ostaakseen kilon ruisleipää, kilon kanaa ja kaksi litraa maitoa?
        Nyt tuo satsi maksaa ehkä 11 €. Olisiko 45 min työtä tuon tienaamiseen tänään hyvä arvio?
        Miten vuonna 1996?

• yläpuolella

Herrat itse elävätkin hyvinvointi valtiossa. Ei niille tule puutetta mistään,milloinkaan, missään tilanteessa mutta itsepä on äänestetty näin että herrat rikastuu.

• Kyllä sen huomaa juu. Perusturvalla joutuu elämään pienesti. Paha vaan kun pieni palkkasista duuneistakaan ei paljoa enempää saa. Opiskelijakin joutuu usein ohella tekemään lisäduunia. Työntekokaan ei kyllä kauheasti maistu jos kattelee että palkkataso on 100-200 euroo enemmän ku mitä saa tukia.

• minä vain..

Työmarkkinatuesta jää käteen 170€/kk tuossa on vielä lapsikorotus mukana.Lapsi korotus kyllä otetaan huomioon asumistuessa ja vähennetään osa sitä kautta. No onneksi on sossu mistä saa hakea loput rahat. sossun mukaan ihmisellä pitää vuokran jälkeen jäädä 419,11€
      http://www.stm.fi/toimeentulo/tuet_ja_etuudet/toimeentulotuki
      Tosin olin 10v sitten myös työttömänä ja elämä kerkesi silloin opettamaan.Kun saat rahaa nosta se kerralla kaikki..maksa kaikki käteisellä.Keräät kaikki ja toistenkin kuitit...älä anna laskujen mennä ulosottoon.Auto ja muu toisiin nimiin muuten joudut syömään niitä pekinpehmusteita ja sossuun turha mennä..tosin kyllä tuo alkaa jo työstä käymään:))

• Entäs ne

vanhat ihmiset sitten jotka ei kehtaa/osaa/jaksa käyttää sossua.

• sinnillä

Niin, täytyy myöntää, että onhan se osin omaa tyhmyyttä, kun sitä yrittää viimeiseen asti sinnitellä, ettie joutuisi johonkin sossun luukulle. Mikseivät ne minimituet voisi olla sen suuruisia, että niillä selviäisi?

• paska maa suomi

Mä olen laihtunut 33 kg 15 kuukaudessa ihan sen takia ku ei ole varaa syödä juuri muuta kuin makarooneja, työttömyys etuudesta jää käteen satanen ruokaan
      ja sillä pitää pärjätä. jostain syystä soskusta en rahaa saa. vuokraan menee
      250 euroo ja sähköön 40 egee kuussa. kohta alkaa terveys pettää oikeesti. olin jo kerran sairaalassa kun laihduin liian nopeesti.

• Tarkoitatko, ettet ole hakenut yleistä asumistukea?

• Opettele elämään

Ehkäpä sulla on ollut jotain, mistä laihtua? Oikeasti en usko, että kukaan Suomessa kuolee nälkään (ehkä syömishäiriöisiä mielenterveyspotilaita lukuunottamatta).Tietysti uusavuttomat ovat oma lukunsa, kaikki pitäisi saada valmiina eteen...
        Seuraavasta korvauksesta ostat paljon kuivattuja herneitä, papuja, ruokaöljyä, lempimausteitasi, täysjyväpuuroryynejä, kaalia,perunaa, porkkanaa, sipulia JA OPETTELET TEKEMÄÄN TERVEELLISTÄ RUOKAA! Kirjastosta ja netistä saa ohjeita.

• Köyhäpoika.

Sen voin sanoa, että jokaisen poliitikon ja muidenkin ns. " hyvinvoipien " hyvätuloisten ihmisten pitäisi itse kokeilla elää esim. 50 € / vko. Tämä on oma budjettini tällä hetkellä ja se on vielä hyvä, verrattuna moneen kanssa veljeen.

Turha ainakaan on herrojen siellä ihmetellä kun kaupat tyhjenee näpistyksistä. Itse en rehellisesti sanottuna ole varas mutta tiedän monta kaveria jotka eivät maksa yhtäkään ostosta ikinä, KOSKA tulos ovat niin pienet, että ne eivät riitä edes bensaan saatika hyvään ruokaan tms. Hernekeitolla mennään! Töitä en saa vaikka olen yrittänyt, mutta mitäs teet kun ihmiset haluavat vain ilkeillä, viranomaiset varsinkin! He nauttivat siitä, että minunkaltaisiani saa pompotella tuomaan sitä ja tätä paperia kokoajan. Aina on joku este maksamiselle!

En henk. koht siis ihmettele jos joku sortuu tekemään rikoksia leipänsä eteen, vaikkei se minusta oikein olekaan niin ymmärrä heitä hyvin sillä tiedän millaista on elää köyhyydessä. Sitä ei voi kukaan ymmärtää ennen kuin kokee sen itse. Ihmiset syövät ravintoloissa hienoja aterioitaan kun minä joudun kerjäämään rahaa muilta ihmisiltä ja keräämään joskus jopa pullola!

Olen 25 v mies ja kaikilla on ERITTÄIN hauskaa kun olen tuolla kadulla kerjäämässä ja keräilemässä pulloja, on se on se... se on hauskaa niin kauan kuin jollain kohtalon toverilla taas napsahtaa!

Miksei perusturva voisi olla vaikka 800€ kun rahaa näytttää olevan jaella ulkomaillekin!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

• ERITTÄIN VITTUUTUNUT

Täysin samaa mieltä,itsellä tuota ikää 10v enemmän,60€/viikko,mikä taitaa kyllä useamman korvaan kuulostaa luksukselta,mutta kun tarkastelee sitä totuutta,että vaikka olen ansiosidonnaisella,bruttotuloina vajaa 1200€/kk,otat tuosta ensin verot pois,ja jostain käsittämättömästä syystä TUPLahintaiset elatusmaksut,tasaisesti mennyt elatusmaksut viimeiset 7v ensin ulosottoon,ja sama summa vielä joka kuukausi ansiosidonnaisesta pois,ensimmäinen ihmetys on,että miten ne voivat mennä ulosottoon,jos kerran ne joka ainoa kuukausi silti maksetaan automaattisesti?Toinen on,kun asiaa lähtee kyselemään kaupungilta,kelalta yms,niin kyseisiä elatusmaksusopimuksia ei löydy mistään,ei ole mistään mustaa valkoisella,ja silti tasaisesti vuosi vuodelta vaan maksut nousee,ja voi kun se raha todellakin menisi niille lapsille....mutta tosiasia on kuitenkin se,että kuukaudessa rahaa jää käteen 670€,siitä makselet 420€ vuokraan,lopuilla hoidat sitten muut laskut ja koitat vähän vielä elääkin,sossusta ei tipu yhtään penniä,tulot ovat kuulemma niin suuret,sama virsi asumistuessa,töitäkin on tarjolla erittäin runsaasti..tai olishan niitä,jos olisi tyhmä ja alkaisi tekemään 9€/pvä palkalla,no eipä tule onnistumaan tämän elämän aikana,orja en ole ollut,enkä aio siihen myöskään ryhtyä. Ihmettelen suuresti miksei me vittu aleta tekemään näille asioille jotain,yksin on helvetin vaikea taistella tuulimyllyjä vastaan,me suomalaiset vaan valitetaan ja valitetaan,vaikka pitäis alkaa sanoista tekoihin,tää on vaan erittäin törkeää ihmisarvojen rikkomista,ja kuinka moni kanssa sisar ja veli on samaa mieltä? Varmaan ne kaikki ketkä tässä tilassa saa taistella olemassa olostaan,itse ainakin henk koht olen valmis jo sille rikollisen tielle,jos sillä pysyy tässä elämässä vielä kiinni,on vitutus noussut sen verran suureksi,että mitä enää on hävittävää?Kuolleennakin on olis varmasti parempi olla,mutta jos kuolen,niin ainakin lähden taistellen,EN TODELLAKAAN TOIVO ETTÄ OMAT LAPSENI JOUTUVAT ELÄMÄÄ TÄTÄ ELÄMÄÄ,MITÄ APINAT SALISSAAN JA OMIEN ETUJENSA MUKAAN OVAT PÄÄTTÄNEET,NYT SAATANA SAA RIITTÄÄ OMIEN NÖYRYYTYS JA PAKOLAISTEN HYYSÄÄMINEN. Sitten puhutaan että kansa alkaa olla entistä enemmän vihamielisempi ja väkivaltaisempi,no vittu miksiköhän.lastentarhassakin jo vittu tiedetään mikä on lääke siihen,mutta ei nuo vitun "AIKUISET" apinat.MISSÄ SAATANA SE VIKÄ OIKEIN ON?MTEN 200 IHMISTÄ VOI PÄÄTTÄÄ 5 MILJOONAN IHMISEN ASIAT NÄIN PÄIN VITTUA? SOINILLA ON PAREMPI LÖYTYÄ SITÄ VASTAUSTA SAMANTIEN KUN HALLITUKSEEN ISTAHTAA,TAI TAITAA TULLA TIMOLLA MUUTEN TULLA TUKULAT OLTAVAT,KUN KANSA TODELLAKIN RÄJÄHTÄÄ JA LÄHTEE KADUILLE,SIINÄ ON SITTEN HYVÄ OLLA,KUN SUOMESTA ON TULLU OMA PIKKU LÄHI-ITÄ MISSÄ KANSA VETÄÄ RIISTOPORVAREITA NENÄÄN JA SE KAIKKI MUKAVA PIKKU KAAOS SIIHEN PÄÄLLE,.OLISITTE VITUN THORSIT,KATAISET,STUBIT JA MUUT VITUN PASKIASET MIETTINEET HIEMAN PIDEMPÄÄN ASIOITA,NYT SE PASKA ON JO KÄSISSÄNE,JA SIIHEN EI TEIDÄN PORVARISAIPPUANNE ENÄÄ AUTA!!

• luksusta....

Kaikista köyhin ryhmä on kuitenkin opiskelijat.Opintotuki on 460e kuussa, josta pitää maksa kaikki. Itselle jää asumiskulujen jälkeen 60e/kk. Nostan hattua sille, joka tuolla rahalla maksaa ruuat, laskut ja elämisen. Jos tuosta vähentää vielä laskut (itsellä puhelin n.20e ja netti 12e) niin ruokaan ja muuhun jää sitten rahaa 28e/kk!
      Opiskelijoillehan valtio tarjoaa opintolainaa kustannusten kattamiseksi. Mille muulle ihmisryhmälle tarjotaan lainaa, jotta saa aamuisen kaurapuuronsa?!? Siinä teille mietittävää...

• väliaikaista / pitkä

Hae hyvä ihminen vuokraasi asumislisää, joka siis vastaa asumistukea!

Opintotuella elin useamman vuoden, pitää vaan syödä koululla, olla juomatta tapahtumissa ja ottaa illalla vaan leipää, kasviksia ja teetä, ei herkkuja. Kesätyöt ovat elinehto ja ne tulot pitää säästää ja jakaa koko vuodelle pieneksi lisätuloksi. Tuhlata ei kannata ettei tule näkkärikuukautta eteen. Yksinäisen aikuisen on helppo joustaa menoissa, etenkin kun moni saa kotoa mukaansa vaatevaraston ja lahjanakin ehkä jotain kuitenkin. Karmeampaa se on olla yhtä pienillä tuloilla ilman edes mahdollisuutta lainaan tai mihinkään lisätuloon ja jos tilanne pitkittyy vuosikymmenien köyhyydeksi.

Itse olen nyt lähes valmis. Opintotuen pitäisi mielestäni olla sen suuruinen, että sillä olisi mahdollista elää (jää koko ajan elintasosta jälkeen) ilman että tekee töitä opiskelun ohessa. Tämä siksi, että työnteko hidastaa valmistumista ja osa jää sille tielleen eli kalliit koulutukseen laitetut rahat menevät hukkaan, kun ihminen ei koskaan valmistukaan.

Lasten hoitaminen kotona taitaa olla se ainoa rahallisesti vähemmän arvostettu syy olla kotona kuin että ei tekisi mitään tai opiskelisi. Lapset kunnalliseen tarhaan ja työttömäksi, niin saa enemmän rahaa, just näin.

• elämän opiskelua

olet melko oikeassa, tässä maassa saa lepäillä ilmaiseksi veronmaksajien kustannuksella, mutta jos edes yrittää tehdä jotain, opiskella, tehdä pätkätöitä, siitä rokotetaan....
        epäoikeudenmukaista on opiskelijan opintolainalla eläminen, kaikilla ei ole varakkaita vanhempia tai tulevaisuudessa suuripalkkaista työpaikkaa.
        nöyrry vain puurolautasesi edessä...

• ...

Aina on joku syy miksi sossusta ei saa rahaa ruokaan?Olisi kiva tietää mikä?
      ja varmasti tuossa on asumistuki jo mukana ei mistään taida saada vuokrattua tuohon hintaan edes kellarin komeroa.
      Yleensähän se on että jonkun pitää kuolla nälkään että jotain muutoksia tulee.

• valvoo

On oikeasti tilanteita jossa ei saa rahaa mistään. Ja kaikille valittajille,töitä ei ole vaan kaikille. Jos menet ottamaan parinpäivän pätkätyön niin joudut odottelemaan sovitellun työttömyysrahan tuloa kauan jos olet työmarkkinatuella. Jos teet pätkää asumistukia peritään takaisin vaikka töitä ei enää olisi. Takautuvia asumistukia sitten vähennetään myöhemmin asumistuesta.
        Vuokrat ovat kalliita ja omavastuu tulee vastaan. Ihminen jolla on kotona jo kaikki pärjää jotenkin,mutta miten pärjää hän jolla ei ole huonekaluja,imuria yms.
        Miten säästää...?

• uskopois

Soini pelastaa meidät ja ruokaa ja rahaa riittää kaikille suomalaisille.
      Öljyä löydetään ja käynnistetään oma miehitetty lento marsiin.On se sellainen kaikkivoipa.

• muuta ei tarvis

Kunhan loppuisi tämä huonontaminenkaan ja kaikki pärjäisi edes kuten muutama vuosi sitten ja lapsilla olisi vara,mahdollista päästä omaan elämään.

• Nyt viimeistään
        muuta ei tarvis kirjoitti:

Kunhan loppuisi tämä huonontaminenkaan ja kaikki pärjäisi edes kuten muutama vuosi sitten ja lapsilla olisi vara,mahdollista päästä omaan elämään.

Nimenomaan, nyt viimeistään pitäisi sitoa minimituet ja toimeentulotuen rajat jne. elintasoindeksiin, jotta ne eivät jäisi enempää jälkeen. Nyt vielä pärjää kun on tarkka, mutta rajoilla mennään. Lapsille pitäisi tosiaan bubjetoida joku summa harrastamiseenkin, jotta pääsisivät yhteiskunnan ja muidne asten rytmiin mukaan.

• Suomi nousuun!

Köyhät syö ala-arvoista mömmöillä jatkettua halpaa ruokaa. Menettävät terveytensä ja työkykynsä. Kierre on valmis. Tähän kai pyritäänkin, että köyhät kuolee pois ja Suomi lähtee nousuun?

THL:n raportti
      http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/tiedote?id=24475
      "Perusturvan taso on Suomessa matala ja jäänyt jälkeen yleisestä tulokehityksestä"

• sijoitus___

No kunhan nyt en kuolisi ennen kuin pääsen työelämään asti edes. Olen ollut matalapalkkaisissa töissä, tehnyt lapsia ja opiskellut. Aika lailla panostettu mun koulutukseen. Kurjaa olisi tähän kohtaan kupsahtaa..

• entraumalaine

mä opiskelin 90 - 93 ja vuokra oli 500 markkaa ja opintoraha 750 mk ja pärjäsin. asunnossa ei ollut suihkua joten kävin melkein jokapäivä koulun jälkeen salilla treenaamassa joka oli ilmaista ja siellä oli suihkutilat. söin koulussa kerran päivässä ja illal leipää tai jotain halpaa mitä kaupasta löysin. vanhemmilta en saanut rahaa. pysyin ainakin kunnossa kun pyöräilin tai kävelin koulumatkan joka oli 7 kilometriä yhteensuuntaan. eipä ollut kipeenä tai tullut ylipainoa...

• Kuntosaliinkunoisvar

Jos on toivoa,että tilanne pian muuttuu jaksaa paremmin. Jos entinen Raumalainen olisi vaikkapa elelemässä noin kymmenenvuotta ( ilman kuntosalia tietty) huoltaessaan lisäksi lastaan voisi ajatella toisin.

• pakkopärjätä
        Kuntosaliinkunoisvar kirjoitti:

Jos on toivoa,että tilanne pian muuttuu jaksaa paremmin. Jos entinen Raumalainen olisi vaikkapa elelemässä noin kymmenenvuotta ( ilman kuntosalia tietty) huoltaessaan lisäksi lastaan voisi ajatella toisin.

olispa elämä ylellistä jos jäis elämiseen 600 euroa, vaikka koko ikäni melkein olen työssä käynyt.
        Työeläke ei tule olemaan tuon kummempi.

• Miljonääri-

Menkää vitun köyhät töihin!!!

• Äänestäkää PS

niin pääsemme eroon kansaa köyhyttävistä kokkareista ja kepusta!

• ruotsin jätkä

Kuulostaa siltä että ilmapiiri on mennyt raaemmaksi, johtuen työttömyydestä. Olen itsekkin ollut työttömänä ja myös luikuroinut niinkuin on sanottu. Tämä oli 90- luvulla ja ruotsissa. Siihen vanhaan aikaan oli paremmat vakuutukset mitä nyt on. Nyt olen kuitekin ollut töissä ja jopa vakituisessa sellaisessa ,ei pitäis valittaa. Ajattelin että jos olis ollut vielä pari vuotta ja pääsis 65 vanhana eläkkeelle mutta täällä on sellainen eläkeuudistus tehty että ne sisällemaksetut eläkerahat on pelattu pörsillä vähiin. Siis töihin jos pystyssä pysyy 70 vuotiaaksi asti. Mitenkä sitten nuoriso?

• 30v.

Ai, en minä anakaan usko, että minulle kukaan aikanaan eläkettä maksaa. Toisaalta yhteiskunann kehitys on sen suuntainen, että tuskin voin odottaa lastenikaan minua elättävän, jos en sitten saa ekstrahyviä suhteita miniöihin. Jos olen onnekas, saan jossain myöhemmässä elämänvaiheessa säästettyä rahaa muutamaan hyvää eläkevuoteen. Loppuja varten täytyy toivoa, että jonkinlainen vaivaistalo on pystyy laitettu, mummoni eli 88v. asti. No, eipä tarvitse elää sitku-elämää eläkevuosia odotellen.

• pihi.............

Joku täällä sanoi että farkut maksavat 70 euroa? Mun "viimeaikaiset" (= n. 4-5 kk ajalta) vaatehankintani:

Naiselle:
      - sammarit, kirpputorilta 1,50 euroa
      - farkut, kirpputorilta 8 euroa
      - paita, kirpputorilta, 3 euroa
      - 2 paitaa, sittarista, 3 ja 5 euroa
      - neuletakki, sittarista, 4 euroa
      - käsilaukku, kirpputorilta, 5 euroa
      - kengät, sittarista 25 euroa

Miehelle:
      - 3 paitaa, sittarista, 3x10 euroa
      - 1 neule, sittarista, 10 euroa
      - 2xhousut, dresmannilta, yht. 60 euroa

Sittarista löysin myös koristeellisia peltipurkkeja ja tuoppeja, joulu- tai muuhun pikkuiseen muistamiseen osalahjaksi (vaatii siis vielä kahvipakettien, suklaiden tms. ja parin kaljan ostamista sisällöksi) kuuteen eri lahjaan, yhteensä 10 euroa.

Kirppareilla on myynnissä usein erilaisia lautapelejä nykyään kun ihmiset pelailevat vain koneilla. Korttipakka ei paljoa varmaan maksa uutenakaan. Oikein mukava tapa viettää aikaa kavereiden kanssa. Jos ei ole vieraille tarjottavaa niin voitte ehdottaa nyyttäreitä tai jopa yhteistä kokkaustuokiota jaettuine raaka-ainekuluineen, syödähän teidän kaikkien kuitenkin täytyy. Ja tietenkin on kaikki lenkkeilyt jne. Sinne kirpparillekin voi mennä penkomaan ystävän kanssa yhdessä.

• kierrätys kunniaan

Minäkin muuten uusin tänä talvena vaatevarastoni, kun aiemmat alkoivat olla puhki asti rikki. Huutonetistä löysin vaatepaketin, jossa neljä laadukasta villapaitaa, useampi kesähame, eri kokoisia paitoja, osa sopiviakin, n. 30e postikuluineen ja samalta myyjältä vielä nahkaisen talvitakin 35e postikuluineen. S-pankista saa Visa-kortin ilman lainaamismahdollisuutta ja sen avulla ostin ebayn kautta viisi talvihametta, h. 38e postikuluineen Suomeen. Menihän tuohon rahaa, mutta nyt on siistiä vaatetta taas päälle. Nahkatalvikengätkin ostin huutonetistä 18e postikuluineen, mutta ne ovat kuitenkin vähän lian pienet. Hyviä kenkiä on vaikea löytää halvalla.

• pihi.............
        kierrätys kunniaan kirjoitti:

Minäkin muuten uusin tänä talvena vaatevarastoni, kun aiemmat alkoivat olla puhki asti rikki. Huutonetistä löysin vaatepaketin, jossa neljä laadukasta villapaitaa, useampi kesähame, eri kokoisia paitoja, osa sopiviakin, n. 30e postikuluineen ja samalta myyjältä vielä nahkaisen talvitakin 35e postikuluineen. S-pankista saa Visa-kortin ilman lainaamismahdollisuutta ja sen avulla ostin ebayn kautta viisi talvihametta, h. 38e postikuluineen Suomeen. Menihän tuohon rahaa, mutta nyt on siistiä vaatetta taas päälle. Nahkatalvikengätkin ostin huutonetistä 18e postikuluineen, mutta ne ovat kuitenkin vähän lian pienet. Hyviä kenkiä on vaikea löytää halvalla.

Jep, kyllähän se kertarysäyksenä vähän ilkeeltä tuntuu mutta noilla nyt varmaan painelee vuoden ja ylikin huoletta. Varsinkin jos vähän "säästelee", itsekin pidän kotioloissa vanhoja kuluneita farkkuja ja pistän uudemmat sitten kun johonkin lähtee.

Olen aina ollut vähän sitä mieltä että VARSINKIN köyhällä pitäisi aina olla jemmassa vähän säästöjä, ihan siksi että voi ostaa siinä vaiheessa kun johonkin edulliseen törmää eikä seuraavan viikon syöminen riipu siitä. Pitemmän päälle siinä kuitenkin säästää enemmän vaikka esim. jotain kirppikseltä löydettyä edullista talvitakkia ei just toukokuussa tarttiskaan. Tai joululahjoja helmikuussa.

Itse en ole kenkiä käytettynä uskaltanut ostaa sienen pelossa, vaikka kyllähän niitä kenkiä kaupassakin kaikki sovittelee toki. Saako niitä jotenkin puhdistettua jollakin aineella tms.?

• hippuli32

Osittain samaa mieltä mutta miksi työttömän pitäisikään pärjätä yhtä hyvin kuin työssä käyvän ihmisen?

Kyllä ei kenenkään tarvitsisi nälkää nähdä eikä koditta olla mutta herrana on turha kuvitella elävänsä jos ei työssä käy..

• Pelkkää juhlaa !!!

Minä tienasin töissä ollessani n. 4000e kuussa brutto.

Nyt tienaan työttömänä kaikkine tukineen ehkä n 700e brutto.
      Siinä on asumistuet ja toimeentulotuet mukana.

Ruokaan ja muuhun kulutukseen jää kuukaudesta riippuen 70-120e.

Vironpojat vei työni...

• köyhät ja kateellise
    • löysässä hirressä

On kirkkaasti selvää mistä nykyisessä poliittisessa kulttuurissa on kysymys, miettikää vaikka yhtä asiaa, miksi esim. työmarkkinatuesta ja vastaavista, peritään yli 20 prosenttia veroa ja joku johtaja voi tietyin edellytyksin kuitata firmastaan 90000 euroa vuodessa verovapaasti !!

Jokainen tajuaa, että tuo ei ole yleisen oikeustajun mukaan hyväksyttävää, vaan uskomattoman röyhkeää toimintaa.

Optioista ja muista kultaisista kädenpuristuksista puhumattakaan, näitä kaikkia ovat tukeneet suurimmat puolueet etunenässä, mutta huonoimmin toimeentulevat ovat saaneet "kylmää kyytiä" ja nöyryytystä!!

• todella kyllästynyt

elämiseen..

Niin, mitä tekisi, että saataisiin perusturva sellaiselle asteelle mikä ihmiselle (ille) riittäisi. Ei ainakaan jakamalla rahaa suurituloisille, yli 10 teur/kk, eikä antamalla ylisuuria eläkkeitä ja bonuksia vieläkin suurituloisemmille. Ainut tapa tähän on vaikuttaa äänestämällä, ja ei ainakaan kokoomusta tai keskustaa. Tai tietysti olisi parempi nousta barrikaadeille kuten Libya, Tunisia jne. Me äänestämme ihmisiä eduskuntaan hakemaan kaikki mahdolliset etuudet.

• löysässä hirressä

Nykyinen perusturva on suurinpiirtein jotain kehnoa "saattohoitoa" vastaavaa, unohdetut ja nurkkaan ajetut/ajautuneet ihmiset saadaan tällä tyylillä tietysti ennenaikaiseen hautaan.

Ja miksikö? sanoisin ettei nykyisillä ruuan hinnoilla ole monillakaan varaa syödä tasapainoista ravintoa millä saisi terveyttään säilytettyä, hölmöjä ovat päättäjät tätäkin taustaa vasten , terveysasemilla ja sairaaloissa se sitten näkyy.

Onneksi luonnosta saa jotain kesällä talteen, jos on motivaatio kohdallaan, muuten olisi aika ankeata.

Ilman "kapinaa" ei taida tulla korjauksia? eduskuntaan ja hallitukseen pääsee vain näitä hyvätuloisia, jotka hoitelevat omia ja rikkaiden etuja, sellaiselta näyttää nytkin, jos ehdokaslistoja syynäilee.

Ajan henki on sellainen, ettei meikäläisillä ole mitään mahdollisuuksia, vaikka haluja ja kykyä puuttua oikeasti asioihin olisi. Se taas johtuu siitä, että kaikki ihmiset on psyykattu äänestämään vain ja ainoastaan julkisissa yhteyksissä esiin marssitettuja naamoja, mutta kuinkas sitten on käynytkään?

Ollaan siis syypäitä itsekin pieneltä osin, ootellaan vaan "armopaloja", joita ei ehkä ole kohta ensinkään, suunta on huolestuttava ja vaikuttaa pahenevan.

• atlatl

Tuoreena duunarina ihmettelen alkuun pääsyä.
      Tänään piti laittaa tuo legendaarinen "työtöntyötöntyötön"-hakemus netissä.
      Yleensä saisin rahat ensi perjantaina kun hakemuksen laittaa maanantaina.
      Mutta kun tälle jaksolle ehtikin tulla töissä kolme työpäivää,mutta viime viikolle ei yhtään,niin tuleekin tällä jaksolla soviteltua päivärahaa. Ja sen pähkääminen sitten kestää....
      Uutukaisen työnantajan palkanlaskenta tuskin saanee aikaiseksi todistusta noista kolmesta tehdystä päivästä ihan huomiseksi (palkanlaskentakin on ulkoistettu) joten en saane penniäkään perjantaina.

Rahaa on lompakossa 15 euroa,matkakorttiin pitäisi saada kautta jotta duuniin pääsee ja syödäkkin pitäisi...
      Enkä tiedä koska eka palkka tulee (se kolmen päivän...)

Palkkaa saan ihan 9 euroa tunnille... Sehän onkin "vaan" siivousta.
      Neljä päivää töissä takana ja kunnolla ei ehdi taukoja pitää...

Työttömänä sain ansiosidonnaista noin 740 euroa viiden viikon välein...

Nythän saan palkaa mutta kulutkin nousi oitis.
      Toki on mukavaa olla pitkästä aikaa töissä, mutta nähtäväksi jää kuinka nivelrikkoinen polveni sen kestää.
      Kestäis edes tuon neljän kuukauden koeajan tai vaikka sen 8 kuukautta,minkä on oltava töissä jotta päivärahalaskuri nollautuu..

Oikeastaan ainut miinus näin aluksi on se että on noustava neljän aikaan aamulla,kaikki muu menee kunhan alkuun pääsee.

Työttömänä olen ostanut kaikki vaatteet ja kengät kirppareilta,jalkasientä en ole saanut kuin taloyhtiömme saunasta...
      Sienipelkoisille kengän ostajille vinkki:
      Ostakaa sumutettavaa Lamisiliä apteekista ja sumuttakaa sitä sukkiin ja kenkiin juuri ennen kuin puette kengät. Tämmösen vinkin kuulin vaan en ole vielä kokeillut.

• Alahruban

Hyvin on riitänyt ja jää vielä yli 500e kk ylimäärästä jonka siirän ulkomaaliselle tilille.

• opetelkaa elämään

Hienoa, että edes yrität!
        Moni muukin duunari tekee töitä pienellä palkalla. Itselläni kolmen vuoden opiskelun ja kahdenkymmenen vuoden työkokemuksen jälkeen tuntipalkka nyt 13 euroa. Olen urani huipulla, onneksi opintolainan sain maksettua. Kaikkia eivät valtio eli siis me veronmaksajat elätä vapaamatkustajina, joidenkin täytyy tehdä myös työtä. Ja elättää vapaamatkustajien lisäksi myös oma perhe, ilman sossu- tai kelatukia..

• Mitähän tämä asia
    • Sanarakopakko..

_Hei

Näkisin että sosiaalivirasto laskee sähkönkäytön ja veden --> kohtuullisena kulutuksena.

Koska vuokraan, sähköön, vesilaskujen jälkeen ei juurikaan muuhun riitä rahat.
      No nippa nappa ruokaan. Mitään uutta turha ostella ilman osamaksua.

• Perusturvaselvitykse

mukaan on tosiasia, että hinnat ovat karanneet todella kauas siitä rahasummasta, jolla ihmisten pitäisi vähimmillään tulla toimeen.

• Propagandaako ???

Jossain lehdessä oli että toimeentulotuella elävälle jää asumiskulujen jälkeen vain noin 400e kuussa rahaa !!!

Mistä ne näitä lukuja repii ?

Kun jäisikin tuollaiset summat. Kyllä sillä jo mukavasti pärjäisi.

• parempaa odottava

Työn tekemisen pitäisi olla kannattavaa ja toimeentulon huomattavasti parempi kuin työttömänä. Eikö työtä tehdä siksi?Milloin tähän päästään ? Ilolla menisin töihin jos niitä vielä olisi.

• Herreguud

Onhan se absurdia ajatella, että työttömät pakoilisivat töitä. Ajatellaan nyt esim. tempputyöllistämisiä. Teet 8 tuntia jotain ja palkaksi siitä saat kilon jauhelihaa. Toinen aspekti on se, että eihän yrityksen kannata missään nimessä ottaa töihin ketään kunnon palkalla, kun työvoimaa saa ilmaiseksikin!

Sitten on vielä tämä teknologinen työttömyys. Auttamatta koneet korvaavat työvoimaa jatkuvasti ja vain idiootti kuvittelee, että täysin mitään tuottamattomasta työstä olisi jotain hyötyä. Palvelualoilla on työvoimasta 90% ja kevyesti suurin osa tästä on ihan ilmanaikuista höpöhommaa.

Tämä koko järjestelmä pitää muuttaa, jotta päästään eroon työn itseisarvosta. Tämän ajan voisi käyttää oikeasti mielekkääseen tekemiseen, eikä tarvitsisi olla rikkaiden kukkaroa pullistamassa. Leijonanosa veroistahan päätyy juurikin rikkaiden tileille! Ottakaa vaikka selville, kuinka pankit pyörittävät pyramidihuijausta.

Hyvin on iskostettu Auschwitzin kyltin sanoma ihmisiin: "Työ vapauttaa". Tämä ei vain enää nykymaailmassa toimi!

• Ratkisu !!!

Mene töihin.

Heti maanantaiaamuna tehtaan portista sisään ja alat työhön.
      Et lähde vaikka Poliisi tulisi poistamaan sinua työpaikaltasi.

Huudat vain kovaan ääneen sanaa "TYÖVOIMAPULA".

Ja vaadit EK:n ja Kokoomuksen edustajat paikalle.
      Kerrot heille että tulit Tehtaalle paikkaamaan huutavaa työvoimapulaa.

• Hannele K

Lisää rahaa saa tekemällä töitä tai olla somali.

• palaa monelmista päi

KK tulo n. 2132 € - verot 23,4 % = 1 633 € käteen palkasta

Kaksi poikaa 12 v. ja 15 v.
      lapsilisä 210, 40 € yksinhuoltajalisä 93,30 €/kk ja
      Elatustuki (2x) 276 € = kaikki tulot 2212 € /kk.
      Vuokra- asunto 74 neliötä 840€ /kk 3 x 19 € /vesimaksu 897 vuokra - asumistuki 29,96 € Vuokran oma-osuus siis 867 € /kk.
      (Pankki ei myönnä lainaa asunnon ostoon, tuloillani kahden lapsen kanssa, pankki ei hyväksy tuloksi lapsilisää ja elatustukea)
      2 212 € - 867 € = 1 345 €/ kk Kaksi lasta yksi aikuinen
      siis 2010 kaikki tulot, tulonsiirrot = lapsilisä, elatustuki ja asumistuki.

Saatu elatustuki ei siis peitä edes lasten tarvitsemia lisäneliöitä, jotka ovat 37 neliötä. Yksinasuva saa tuen 37 neliöön, (eli yksin asuvat sallitut neliöt) josta olisi vuokra-asumiskulu yksin asuvalle 420€ 19€ vesimaksu = 438 €/kk.
      Itselleni en saisi tuloillani asumistukea, joten yhteiskunta tukee lapsien asumista 29,96 €/kk.
      Lasten osuus vuokrasta on siis 429 € / kk, josta elatustuet kattaa 276 €/kk, huoltaja vanhempi maksaa tuon -153 € / kk jo pelkää asumista lapsilleen.
      Suositeltava asumismeno tuloista on alle 30 %. Lasten kohdalla asumiskulu on yli 57 % tuloiksi laskettu lapsilisä ja molemmilta vanhemmilta elatustuen määrä: yht. 752 €/kk..

Toimeentulotuki jakaa tulot riittäviksi:
      Ravintomenot 48 %
      Vaate- ja jalkinemenot 7 %
      Informaatiomenot (lehti, TV, puhelimen, netti ) 19 %
      Vähäiset terveydenhuoltomenot 3 %
      Muut jokapäiväiseen toimeentuloon kuuluvat menot 23 %

Lasten harrastus ja matkakulut lähi liikenteessä?

• eläke 51 vuotiaana

sisko laskit väärin.
        lapsilisät yh lisä
        lapsilisä 210, 40 € yksinhuoltajalisä 93,30 €/kk
        elatustuki yht. kummaltakin vanhemmalta 276 e/kk

Lasten osuus vuokraan joka koituu heidän asumiskulustaan on 74 % heidän tuloistaan, joita maksavat vanhemmat ja lapsilisät yh-lisällä.
        Lasten tulot ovat 579,7 €/kk.

KORJAUS;
        "Suositeltava asumismeno tuloista on alle 30 %. Lasten kohdalla asumiskulu on yli 57 % tuloiksi laskettu lapsilisä ja molemmilta vanhemmilta elatustuen määrä: yht. 752 €/kk.."

Kynttilä palaa molemmista päistä..

• Töitähän tässä

on saatava ihmisille että ne saisivat jonkinlaista tukea kenelle kuuluukin,
      niin paitsi tietysti ei ..

• mayfair

Miksi sen pitäisi riittää sen kummempaan kuin ettei kukaan kuole nälkään tai joudu kadulle paleltumaan, kyse on kuitenkin perusturvasta, ei mistään hyvän elintason ylläpitorahasta tms. Miksi valtion pitäisi kaikki maksaa ja kaikille tarjota hyvä elintaso? Maailmassa ei tasan mene onnen lahjat ja koyhiä on Suomessa, niin kuin muuallakin maailmassa. Joidenkin tapauksessa kyse on huonosta tuurista, joidenkin tapauksessa omista virheistä tai laiskuudesta, mutta kuitenkaan oli kyse sitten mistä hyvänsä, ei ole valtion velvollisuus tarjota mitään luksusoloja.

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et olisi piilossa enää

Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      76
      3482
    2. Loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä tilassa

Seinäjoella Pohjan valtatiellä perjantaina sattuneessa liikenneonnettomuudessa loukkaantunut lapsi on yhä kriittisessä t
      Kauhava
      27
      2159
    3. Minä en ala kenenkään perässä juoksemaan

Voin jopa rakastaa sinua ja kääntää silti tunteeni pois. Tunteetkin hälvenevät aikanaan, poissa silmistä poissa mielestä
      Ikävä
      83
      1985
    4. Tiedän, että emme yritä mitään

Jos kohtaamme joskus ja tilaisuus on sopiva, voimme jutella jne. Mutta kumpikaan ei aio tehdä muuta konkreettista asian
      Ikävä
      19
      1530
    5. Miten hetki

Kahden olisi paras
      Ikävä
      28
      1421
    6. Mitä, kuka, hä .....

Mikähän sota keskustassa on kun poliiseja on liikkeellä kuin vilkkilässä kissoja
      Kemi
      26
      1368
    7. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      7
      1344
    8. Noh joko sä nainen oot lopettanut sen

miehen kaipailun jota sulla EI ole lupa kaivata. Ja teistä ei koskaan tule mitään. ÄLÄ KOSKAAN SYÖ KUORMASTA JNE! Tutu
      Ikävä
      67
      1297
    9. Taisit sä sit kuiteski

Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      10
      1217
    10. Kerro nainen

Milloin huomasit, että kyse ei ole ihastumisesta vaan jostain selvästi vakavammasta.
      Ikävä
      53
      1055
    Aihe